Népszava, 1971. január (99. évfolyam, 1–26. sz.)

1971-01-26 / 21. szám

Világ proletárjai, egyesüljetek ! NÉPSZAVA A MAGYAR SZAKSZERVEZETEK KÖZPONTI LAPJA 99. ÉVFOLYAM, 21. SZÁM ARA 80 FILLÉR 1971. JANUÁR 26. KEDD Szovjet és csehszlovák vezetők megbeszélése Hétfőn Moszkvában tár­gyalások­­ voltak Leonyid Brezsnyev, Alekszej Ko­szigin és Konsztantyin Katusev, illetve Gustáv Husák, Lubomir Strougal és Vasil Bilak között. Mint a tárgyalásokról kiadott hivatalos közle­mény hangoztatja, a ta­lálkozó során eszmecsere folyt az SZKP és a CSKP, illetve a Szovjetunió és Csehszlovákia közötti ba­ráti kapcsolatok és test­véri együttmű­ködés to­vábbfejlesztésének és erő­sítésének kérdéseiről. A csehszlovák—szovjet gazdasági együttműködés különböző területein elért sikerekre rámutatva, a felek hangsúlyozták a kooperáció és a termelés szakosítása további elmé­lyítésének jelentőségét. A DNFF négynapos tűzszünete A kambodzsai hazafiak ismét támadták a főváros repülőterét A Dél-vietnami Nem­zeti Felszabadítási Front főparancsnoksága utasí­tást adott, hogy a front fegyveres erői a holdújév ünnepe alkalmából négy napra függesszék fel har­ci tevékenységüket. A tűz­szünet helyi idő szerint január 26-án nulla óra­kor lép életbe és január 30-án nulla óráig tart. Mint a VNA hírügynök­ség jelenti, a fegyvernyug­vás ideje alatt az ameri­kaiak és szövetségeseik, valamint a saigoni kor­mány tisztviselői szaba­don mozoghatnak és ve­­­hetnek részt istentisztele­teken. A saigoni bábhad­sereg katonái meglátogat­hatják a DNFF által fel­szabadított területen élő családtagjaikat és a csa­ládi sírokat, részt vehet­nek a holdújévi ünnepsé­geken, ha egyenként és fegyvertelenül érkeznek. A Vietnami Demokra­tikus Köztársaság kor­mánya nyilatkozatban méltatja a kambodzsai hazafias erők sikereit. A Párizsban hétfőn közzé­tett nyilatkozat hangoz­tatja, hogy­ a Szihanuk­­hoz hű erők 10 hónap alatt az ország területé­nek héttized részét szaba­dították fel. E területeken 4 millió lakos él. A nyilatkozat hangsú­lyozza: az Indokínai né­pek csúcsértekezletén el­fogadott közös nyilatkozat szellemében a vietnami nép, kész arra, hogy a te­rület más népeivel együtt fokozza harcát az ameri­kai agresszió ellen. A Pekingben élő Noro­dom Szihanuk herceg, kambodzsai államfő a kambodzsai néphez inté­zett tizenhatodik üzeneté­ben közölte, hogy a népi erők ellenőrzése alatt álló területeken igen sok he­lyen megalakultak a népi hatalom közigazgatási szervei. A kambodzsai felszaba­dító erők hétfőre virradó­ra ismét támadják Phnom Penh repülőterét és fo­kozták nyomásukat a fő­város védelmi vonalaira. Az AP jelentése szerint a repülőtér területén az éjszaka fegyveres harc folyt. A Lon Nol-féle hadse­reg főparancsnokságának szóvivője közölte, hogy az első rakéta éjfél előtt fél órával csapódott a repü­lőtérre és a támadás egé­szen a reggeli órákig tar­tott. A felszabadító erők rakétákon kívül aknákkal is lőtték a múlt pénteken már erősen megrongált repülőteret. Magában a fővárosban az éjszaka folyamán több robbanás történt. A táma­dás célpontja volt, az éj­szaka a fővárostól 16 ki­lométerre északra levő Prek Tameak és Preah Prasap is. A térségben egész éjszaka folytatódtak a harcok. A felszabadító erők nagy erővel támadták a 4-es számú főútvonal kö­zelében levő Pek Chan-i és­­a kamboli támaszpon­tot Első fecskékN­AGY VÁRAKOZÁS előzte meg a tanácsok gazdasági önállóságára vonatkozó határozat életbelépését. S alig pár héttel a kibővült jog­kör bevezetése után, már példák sokasága bizonyít­ja, hogy a­ határozat beváltotta a hozzá fűzött remé­nyeket. Szerte az országban egymás után szövetkeznek a tanácsok a helyi üzemekkel a külön-külön rendel­kezésre álló keretek egyesítésére, a legsürgősebb he­lyi problémák közös megoldására. Pécsett például, a Mecseki Ércbányászati Vállalat és a tanács közös beruházással óvodát, 300 méter hosszú üzletsort épít, a tanács ingyen ad telket, viseli a közmű- és terep­­rendezés költségeit. A szigeti városrészben áruház épül, a költségek egyharmadát a tanács, a többit a kereskedelem fedezi. Szigetvárott a konzervgyár és a cipőgyár rekonstrukciójával együtt épül tanácsi hozzájárulással a város központi szennyvíztelepe, ve­zetékhálózata. Komlón központi autóbusz-pályaudvar építéséhez ad segítséget a tanács a helyi vállalatok­nak és szövetkezeteknek. Szolnok megyében több nagy beruházás között az egészségügyi hálózatot fej­lesztik jelentősen a közös forintok. A megyeszékhelyen a közös beruházások között szerepel a megyei műve­lődési ház, a Technika Háza és egy fedett sport­­csarnok megépítése. Kunszentmártonban nyolcmillió forintos tanácsi támogatással megkezdik a Tisza Ci­pőgyár új üzemének fejlesztését, Mezőtúron elkészül a Könnyűalkatrészgyártó Vállalat és a Dózsa Cipő­ipari Ktsz támogatásával épülő új szolgáltató köz­pont. A borsodi vállalatok is szívesen áldoznak fej­lesztési alapjukból különböző közintézmények felépí­tésére. Miskolcon a belváros központjában kialakí­tandó új üzlethálózathoz több vállalat adott pénzt, a Lenin Kohászati Művek, valamint a Diósgyőri Gép­gyár pedig az új vásárcsarnok felépítéséhez nyújt anyagi támogatást. Hasonló kezdeményezésről hal­lunk Komárom megyéből is: hasznos együttműködé­si szerződést kötött a Tatabányai Városi Tanács a Cement- és Mészművekkel: a gyár hozzájárul a vá­ros fejlesztéséhez, a tanács viszonzásul új lakásokat épít a cementgyár dolgozóinak. A­Z ERDK ilyen méretű összpontosítása a tanácsok és vállalatok rendelkezésére álló millióinak koncentrálása következtében sorra meginduló beruházások valójában beért elhatározásokat tük­röznek. A tanácsok gazdasági önállóságának fokozá­sát célzó határozat tehát jókor született, kellő idő­ben — sem előbb, sem később — adott lehetőséget a tanácsoknak elgondolásaik megvalósítására. Hiszen ezek a példák nem máról holnapra hozott döntések eredményei, nem egy pillanat alatt létrejövő „cso­dák". Olyan gondok megoldását jelenthetik, amelyek már korábban, a határozat megjelenése előtt is fog­lalkoztatták a tanácsokat. Lényegében olyan helyi feszültségek feloldására ösztönöz az intézkedés, ame­lyeket megoldani külön-külön az anyagi lehetőségek korlátozott volta miatt eddig — sem a tanácsok, sem az üzemek nem voltak képesek. A tanácsok valójá­ban a határozat valóra váltása közben ismerték fel, milyen lehetőség nyílik számukra a nagyobb önálló­ság révén helyi erőforrásaik összegezésére­, s így a megyei, városi, községi gondok gyorsabb felszámo­lására, a HATÁROZAT időszerűsége méltán kelti azt a­­ gondolatot: a lehetőségek milyen sokaságát nyi­­­­­­­ja meg a helyi szervek előtt egy jókor hozott, időben született döntés. Ahhoz, hogy helyi gondokat maguk a helyi szervek és üzemek oldjanak meg, nem szükséges magasabb szervek döntését kivárni. A példák mutatják: lehet gyorsan cselekedni, még mi­előtt a kezdeményezők kedve elül, gyors elhatároz­­ással a sokoldalú segítség lendületére építve lehet élni a frissen kapott új jogkörrel. Híreink csak négy megyéből, néhány városból érkeztek, nyilván első fecskék. Meg kell érkeznie a többinek is. Légrády Eszter A­egérkezett Beremendre a 600 mázsás óriás Hétfőn megérkezett Be­remendre az­ épülő ce­­­mentmű egyik legnagyobb berendezése, a malomhen­ger. Az esemény szállítási szakemberek és hét gép­kocsivezető több mint egyhónapos küzdelmes út­jának sikerét jelenti. A Hungarocamion 1970 nyarán kapott megbízást a NIKEX-től a 600 mázsa súlyú malotphenger haza­­szállítására. Személygép­kocsival utaztak ki Des­­sauba, és innen Beremen­­dig az 1100 kilométeres utat szó szerint lépésről lépésre végigjárták, s ahol kellett, mérték. Az NDK- beli, csehszlovák és a ma­gyar útügyi hatóságoktól útvonalengedélyeket kel­lett kérni, és sok helyen csak kerülővel haladhat­tak, mert az óriás szerel­vény súlyát nem bírta vol­na ki az adott szakaszon az út. Külön felmérés készült az engedélyezett útvona­lon az elektromos vezeté­kekről és a vasútvonalak­ról. A szerelvény min­denütt rendőri „díszkísé­­rettel” haladt, a forgal­mat a legtöbb helyen le kellett zárni. A gépkocsi­­vezetők pontos térképet kaptak minden szakasz­ról, külön a kanyarokról és a hidakról. December 23-án indultak Dessauból, átlagosan óránként 6—5 kilométeres sebességgel tudtak haladni, de volt olyan hely, ahol a 2 kilo­méteres átlagot sem érték el. A legnehezebb a cseh­szlovákiai szakasz volt, ahol man­sr 30 fokos hi­deg is előfordult, s vas­tag jégpáncélon csúszott a trailer-szerelvény. A 32 kerekű trailert két óriás vontató húzta, amelyek összesen 600 lóerőt képvi­selnek. Az NDK-ból még több, hasonló méretű szál­lítmányt kell a Hungaro­­comforsnak Beremendre eljuttatnia. OLDAL Munkásmozgalom — kórusmozgalom .... 2 Sok a „kéz kezet mos" a magánépítkezésben............................ 3 Egyszerűsítik, gyorsítják, a gépjárművek műszaki felülvizsgálatát 8 Huszonöt százalékkal nagyobb magyar-szovjet árucsere Belkereskedelmi választékcsere-megállapodás Hétfőn a Belkereske­delmi Minisztériumban dr. Juhár Zoltán belke­reskedelmi miniszterhe­lyettes és Sj. Szemicsev a Szovjetunió kereske­delmi miniszterének he­lyettese aláírta az 1971 évi magyar—szovjet bel­kereskedelmi választék­­csere-megállapodás jegy­zőkönyvét. Az aláírásná jelen volt Szurdi István belkereskedelmi minisz­ter. A jegyzőkönyv erre az évre 20 millió rubel ér­tékű árucserét irányaz elő, a múlt évinél mint­egy 25 százalékkal töb­bet. Megállapodtak égi­út­tal közvetlen árucserében az uk­rán, a lett és az észt szovjet köztársaságokkal is. A szerződés szerint ebben az évben az aláíró felektől mintegy 600 mil­lió forint értékű árut im­portálunk: többek között 230 000 köbméter építő-és gömbfát, 300 000 tonna cementet, egymillió pár kapron harisnyát, 81 000 kerékpárt, 5000 Riga—4 mopedet, ezer tonna fa­gyasztott halat, továbbá halkonzerveket, karórákat, fotó- és optikai cikkeket, tranzisztoros rádiókat és egyéb, számunkra fontos cikkeket. Ellentételként közszükségleti cikkeket, konfekcióár­ukat, bőrdísz­­műárut, hálózsákokat, ke­reskedelmi berendezése­ket, italárukat szállítunk. A szovjet belkereske­delmi delegáció itt-tartóz­­kodása során megtekin­tett több korszerű keres­kedelmi és vendéglátó egységet és időszerű ke­reskedelmi témákról tár­gyalt a magyar kereske­delem vezetőivel. S­. Szemicsev minisz­terhelyettest, K. Todeszon és R. Praude lett védelmi minisztert hétfőn fogadta Apró An­tal, a Minisztertanács el­­nökhelyettese. (MTI) Új munkásszálló/ orvosi rendelő, óvoda A Csepel Művek ötéves terve A Csepel Vas- és Fém­művekben befejező sza­kaszához érkezett a tröszt ötéves, tervének készítése. A legfontosabb fejlesztési feladatokat több mint 30 ezer dolgozó bevonásával már korábban tisztázták. Szinte egyöntetű a cse­peli dolgozóknak az a vé­leménye, hogy minde­nekelőtt a szervezést, a műszaki fejlesztést kell gyorsabb ütemben javí­tani. Tervük abból indul ki, hogy a következő öt évben 22—25 százalékkal nő a tröszthöz tartozó vállalatok termelése, é­s a termelékenység is ugyan­ilyen ütemben emelkedik- Fejlődésük alapkoncep­ciójához tartozik a ter­mékstruktúra változása is. A Szerszámgépgyár­ban például a jelenlegi 10-ről 30 százalékra nő öt év alatt a legkorsze­rűbb számjegyvezérléses berendezések aránya, a tröszt egészében pedig a könnyűfémkohászat tára leggyorsabban előre, ter­melésének 84 százalékos emelésével. A termelési tanácskozá­sokon a legnagyobb viták a munkásjóléti beruházá­sok tervei körül alakul­tak ki. Külön bizottság vizsgálata elemezte a dolgozók javaslatait. Bár a Csepel Művek nyere­sége öt év alatt várha­tóan 61—66 százalékkal nő, a jogos igények kö­zül sem tudják vala­mennyit kielégíteni. Már eldöntötték, hogy folytat­ják dolgozóik lakásépíté­sének támogatását, s vál­lalati segítséggel évente 100—150 új lakás épül. Új­­ alvótelepeken, a Baj­­csy-Zsilinszky úton és a Csillagtelepen 150—150 személyes óvodát is léte­sítenek. A vidékről be­járó dolgozóknak újabb 500 személyes, korszerű munkásszállót építenek, az elavult Rákóczi úti szállást pedig megszün­tetik. Új orvosi rendelőt is építenek. A héten megalakulnak a tröszt munkabizottsá­gai, amelyek még egy­szer átvizsgálják a terv­ egyes részeit, a­­ tröszt vállalatainak elképzelé­seit egyeztetik a szállító és megrendelő partne­rekkel, majd az adagokat elektronikus számítógép­pel feldolgozzák. A Cse­pel Vas- és Fémművek végleges ötéves terve va­lószínűleg május végére készül el. (MTI) Óriás tengerjárókat vásárol a magyar hajózás Bővítik a csepeli kikötőt — Indul az indiai járat Az ENSZ Európai Gaz­dasági Bizottsága a Szov­jetunió kezdeményezésére 1961 óta dolgozik az egy­séges víziúthálózat megte­remtésén. Leghamarabb a Duna—Majna—Rajna csa­torna elkészülése várható. Lékai Elek, a MAHART vezérigazgatója hétfőn a Technika Házában tar­tott előadásában elsősor­ban a magyar hajózás nemzetközi lehetőségeiről, fejlesztéséről, az új vízi­­v­tak építéséről beszélt. Elmondotta, hogy az Or­szágos Műszaki Fejlesztési Bizottság ismét napirend­re tűzte a Duna—Tisza csatorna építésének ügyét. Ha ez a hajózható víziút elkészülne, akkor a többi között nagymértékben te­hermentesíthetnék a zá­honyi vasúti csomópon­tot, s ez kihatással lenne nemzetközi tranzitforgal­munkra is. A Dunán évi 2,3 millió tonna árut szál­lítanak, főként vasércet, olajat, kokszot, mezőgaz­dasági termékeket és­­kö­vet. A negyedik ötéves terv időszakában elsősorban tolóhajókat vásárol a MA­HART, köztük két-három­­ezer lóerőseket az alsó­dunai szakaszra. Vala­mennyi, nemzetközi for­galomban részt vevő fo­lyami hajót felszerelik ra­darral, a legkorszerűbb mélységmérővel, s moder­nizálják a hírközlő háló­zatot is. Megkezdődik a csepeli szabadkikötő tel­jes rekonstrukciója, bőví­tése, elsősorban a gyors és gazdaságos szállítást, ra­kodást biztosító konténer­programot segítik elő. A személyhajózás a minden­napi utasszállításban el­vesztette jelentőségét. A kirándulóforgalom viszont növekszik, évente több mint 3 millióan veszik igénybe a hajókat, első­sorban a Balatonon ter­veznek fejlesztéseket. Egyre bővülő külkeres­kedelmi kapcsolatain­k sürgetik a tengeri hajó­park gyarapítását. A ten­geri országokba exportált, illetve ezekből importált áruk 15 százaléka „uta­zik" jelenleg magyar ha­jókon, a többit sok millió dollárért idegen társasá­gok fuvarozzák. A tenge­ri forgalom már megha­ladja az évi 500 ezer ton­nát és egyre több újabb vonalat is nyitnak, így már 25 országban kötnek ki tengerjáróink. A közel­múltban indult el első brazíliai járatunk és a na­pokban startol az első me­netrendszerű magyar ten­gerjáró hajó Rijekából In­diába. A Szovjetunióval megállapodást kötöttünk 2, egyenként 12 700 tonnás hajó vásárlására. A szak­emberek most 23 000 ton­nás hajók iránt is érdek­lődnek. Ilyen óriás beállí­tását elsősorban az észak­­afrikai országokkal kötött jelentős üzletek, így első­sorban a foszfátszállítások teszák indokolttá. Korszerűen berendezett óvoda nyílt nemrégiben Hódmezővásárhelyen. Létesí­tése négymillió forintba került. Jelenleg nyolcvan kisgyermekkel foglalkoznak a szép új óvodában (MTI Fotó : Tóth Béla felvétele)

Next