Népszava, 1971. február (99. évfolyam, 27–50. sz.)

1971-02-04 / 29. szám

■. HÁROM ÉNEKMŰVÉSZ Az elmúlt napok zenei eseményei közül indokolt­nak látszik kiemelni há­rom énekesteljesítményt. És nemcsak azért, mert időszakunk egyik kima­gasló tenorja volt ismét vendégségben nálunk, ha­nem mert a művészeti te­rület néhány általános ta­nulsága is kicseng — a szó szoros értelmében — a három est élményéből. Williem Blankenship A texasi születésű teno­rista, aki ma a bécsi Staatsoper tagja, Rodol­­phe szerepét (Bohémélet) énekelte az Erkel Szín­házban. Olasz iskolán ne­velkedett hang, amely ön­magában is megérdemli a figyelmet, kivált teljes terjedelmének felső har­madában. Vonzó megjele­nés, nagy gyakorlatra és jó ízlésre valló színpadi magatartás — a hatóesz­közök összessége egy nem­zetközi szereplésben is helytálló énekest ad. Ezekben a napokban el­kerülhetetlen Budapesten az összehasonlítás, így hát azt kell mondani: Blankenship szereplése az adódó összefüggésben azt a különbséget is képvisel­te, amely a jót elválasztja a nagyszerűtől (néhány nappal előbb ugyanebben a hangfekvésben Geddát hallottuk). , A magyar közreműkö­dők közül nagyon szíve­sen emelem ki Hankiss Ilonát, aki a női főszerep­ben a legjobb hazai élet­­rekeltők színvonalát kö­zelítette meg, kivált az alak megformálásában. Bercelly István dalszín­házunk nyeresége. Nicolai Gedda Világnagysággal van dolgunk (méghozzá rövid időn belül másodízben, ami külön öröm) —­ ehhez mért volt a várakozás­. Emlékszünk, már ilyen esetben sok és sokféle csalódásra. Gedda eseté­ben a megnyilvánulás túl­tesz a várakozáson. És hozzáteszem: Geddának nincs nagy hangja. Ami pusztán a menny­iséget, il­leti (természetesen a mű­vészetben soha nincs „puszta mennyiség”) , a hangja nem több az át­lagnál. Csak szebb. És sokkal, sokkal szebben használja, mint az éneke­sek sokasága. Olyan szé­pen, olyan finoman, hogy a hallgató már nem éne­kesi bravúrnak tapsol eszményi éi tiszta és za­vartalan, egyenletes „ma­gas cé”-inek hallatán, ha­nem reménnyel, szomorú­sággal, feltörő felelősség­­érzettel, emberi érzések­kel találkozik, aműyeket szolgálni mindenkor min­den művészet hivatott. Természetes dolog: mind­ez egymagában nagy, vagy akár nagy és szép hanggal el nem érhető. Az énekművésztől származó legértékesebb élmény mindig összhatás eredmé­nye, amely legalább any­­nyira nyugszik a lény egész sugárzásán, maga­tartásának intelligenciá­ján, értő emberformálá­son, mint a színész művé­szi sikere. Előadásunk, sajnos, ez esetben (a Traviatában hallottam Geddát) nem közelítette meg a vendég nívóját Marton Éva Rendhagyó dolgot mű­velek, amikor egy koncert egészéből önállóan raga­dom ki az egyik­­közre­működőt — de nem hi­szek abban, hogy a kriti­kában nincs helye az in­dokolt rendhagyásnak. Egyébként a Zeneakadé­mia február 1-i Beetho­­ven-hangversenyének a műsora is rendhagyó volt. A koncert második felé­ben — ez nem volt rend­hagyó — Kovács Dénes a hegedűverseny szólamát játszotta, ma itthon, saj­nos, meg nem közelíthető módon (jövel újból idő­szak, amikor Magyaror­szágon több számottevő hegedűművész lesz!). A „rendhagyó” jelző a szünet előtti részre vonat­kozik.. Az­­Egmont kísérő­zene hangzott el, amelyet ebben a formában (egé­szében, dalrészeivel együtt), alig-alig adnak elő. Utána az „Ah, per­­fido!” című olaszos hang­vételű drámai jelenet kö­vetkezett, ugyancsak a ritkábban megszólaltatott Beethoven-művek közül. Mindkét mű szólamát fiatal művészünk, Marton Éva énekelte. Személyére és művészi kvalitásaira ideje megkülönböztetett hangsúlyt tenni. Tréfásan szólva, mielőtt más teszi meg. Örömmel és csendes büszkeséggel emlékszem évekkel ezelőtti esetekre, amikor jelentős énekes­egyéniségek jelentkeztek a hazai „mezőnyben” — és ennek hasábjainkon nyoma volt. Nos, Marton Éva — eddigi sikeres sze­replései után — ezeknek a Beethoven-műveknek az éneklésével bizonyítot­ta be végleg, hogy az em­lített kategóriába, a­­jelen­tékeny énekesegyéniségek sorába tartozik. Természe­tesen itt is érvényes: a szép éneklés mellett álta­lános és zenei kultúrája emeli ebbe a szférába. Ami az éneklést illeti, a művésznőnek mindent meg kell tennie, hogy szép és telt magasságához a mélyebb régiókban is ér­­lelő­djék a hangja — azt hiszem, a lehetőség adott. Előadásmódja, arányérzé­ke, éneklésének tartózko­dó, érzelmekben gazdag nemessége mindenképpen nagy figyelmet érdemlő művészre vall. Az Állami Hangver­senyzenekart Lukács Er­vin vezényelte. Rajk András (­ 99 Hagyjuk a nagy szavakat... F­igyelmet keltő levelet kaptunk, hozzászóláskép­pen a hazafiságról, a hazafias nevelésről szóló vitához. „Hagyjuk a nagy szavakat” — így a levélíró „legyen a mienk a magyar hétköznap apró, de érzelmi kihatásaiban nem jelentéktelen ,lazító’ epizódja” (a „lazító" jelző a hazafias érzés lazítására kíván utalni). És következik az epizód. „.. . Bementem az egyik, majd a másik, a harmadik, a negyedik.... tovább nem is sorolom, hogy hányadik hanglemezboltba. Kértem, mint már annyiszor, de nem kaptam. Mit nem kaptam? A magyar Himnuszt, magyar fúvós­­zenekari előadásban . ■. Amikor abbéli igényemnek adtam hangot, hogy a magyar Himnuszt szöveggel is kérem, elmosolyodott az eladó, és azt kérdezte: — Hol él maga, jó ember?!” Én is ezt kérdem. A levélíró vevőtől és a rossz­hiszemű eladótól egyaránt. Ha egyáltalán hitelt adok a történetnek. Én­­ ugyanis utánajártam a dolognak , már amennyire a dekonkrét módon ismertetett epizód módot adott erre. Szigorú szemrehányást készültem tenni, amennyiben az amúgy hangvételében is torz észrevétel mégis helytálló volna. Nos, nem tudom, mégis hol lehet az az „egyik, majd másik, harmadik és negyedik” hangszerbolt a fővárosban (fővárosi a levélíró), amelyet végigjárt. Én csak kettőt jártam végig. A két legismertebbet és legnagyobbat: a Rákóczi út 60. alattit és a Kossuth Lajos utca 8. alattit. Mindkét üzletben a Himnusz különféle, szöveges és szövegtelen verziója kapható. A többi között az SP 665-ös sorszámú lemez, amelyet a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat tavaly május 11-én hozott forgalomba — hogy precízebb legyek, mint a levélíró, aki­ így zárja búsongó gondolatát: „Azsúj magyar lexikon 3. kötetében, a 279. oldalon, a ,himnusz’ szó alatt ez áll: »Egy nép reprezentatív dallama. A magyar himnuszt Erkel Ferenc szerezte Kölcsey Ferenc szövegére, 1845-ben.«” És hozzáteszi, immár a levélíró: „Hát, igen! Akkor még lelkesen reprezentáltunk!” Én csak annyit teszek hozzá: az SP 665 sorszámú lemezen a magyar Himnuszt a Budapesti Kórus énekli (karmester Forrai Miklós), és a magyar Álla­mi Hangversenyzenekar játssza. Vezényel: Ferencsik János. Elöljáróban arról volt szó: hagyjuk a nagy szava­kat. Jó, hagyjuk. Mondjunk kicsinyeket: a Himnusz mellett bizonyosan nem áll semmilyen lexikonban, hogy demagógiára, blaszfémiára felhasználható. Jó érzéssel ilyet senki nem tesz. Hajka— Magyar filmújdonságok Böszörményi Géza első­filmes rendező megkezdte „Madárkák” című játék­filmje forgatásának elő­készületeit. Hősei vidéki fiatal lányok, akik buda­pesti üzembe jönnek dol­gozni , de legfőbb cél­juk, hogy férjhez menje­nek. Rényi Tamás „Re­ménykedők” címmel Mül­ler Péter forgatókönyvé­ből készít filmet. A Katonai Stúdió stáb­ja Borsodi Ervin vezeté­sével a „Kvartett” című új filmben a Csordás ik­rek katonai, pályafutását kívánja megörökíteni. Lestár János elkezdte „Együtt” című filmújdon­ságának forgatását­­ Szakonyi Károly forgató­­könyvéből. Nógrádi Sán­dorról készít emlékfilmet Glósz Róbert rendező. Ed­dig még be nem mutatott archív anyagokat is fel­használt, olyanokat, ame­lyek a kiváló antifasiszta harcos halála előtt néhány hónappal készültek. Fiatal női vagy férfi IRATTÁROST KERESÜNK sürgős felvételre Kezdőt betanítunk Írásbeli ajánlkozást „MUNKA­­KÖZVETÍTÉSSEL” • Jeligére a Népszava Kiadóhivatalába kérünk beküldeni NÉP­S­ZAVA A HÉT FÜL Én vagyok Jeromos Hogy is kezdjem? A film műfaja szerint (leg­alábbis így jelzi a pla­kát) vígjáték. Mégsem egészen az. Mert hiány­zik a játékos, fordulatok­ban bővelkedő forma, amely a könnyed monda­nivalónak is elfogadható, szórakoztató keretet te­remt. Amely akkor is ébresztgeti a figyelmet (a jó­­ szereplehetőséggel, a helyzetkomikummal, a szójáték felületi igazsá­gával), ha a cselekmény nem túlságosan érdekes. Ugyanakkor Timár Ist­ván rendező első nagy játékfilmjét — bár ko­moly problémákat fesze­get, például a harácso­­lást, az emberi együgyű­­­séget — mégsem lehet komolyan venni. Mert több benne a szabvány, a bevált filmdramaturgia­i formula, mint a valódi kritikai elem. A, szólam­szerű, a plakátmegjelení­tés, mint az igazi jellem­zés. S a groteszk, ironi­kus csipkelődést, is hol­mi olcsóbb, varietéhumot helyettesíti. Így aztán hamarosan rádöbbenünk: szó sincs kegyetlen­ valós bírálatról. Csak valami­lyen, nehezen meghatá­rozható, műfajilag el­döntetlen, lanyha feszült­ségű filmet láthatunk (forgatókönyvíró: Jeli Ferenc) csekélyke felü­leti vidámsággal. Pedig, amiként a szán­dékból kiderül — azaz a forgatókönyv­ alapanya­gából, Szeberényi Lehel kisregényéből — a téma ki­­fejezetten szatirikus. Leg­alábbis ezt a formai meg­­ol­dást­­ kívánná az ere­deti regényben felfoko­zott hamis, kispolgári er­kölcsök nevetséges-gú­­nyos-humoros kifigurázá­sa A film végeredmé­nye mutatja: az alkotók nem képesek megvalósí­­tani a szatírát Se nem vígjáték, se nem szatíra, de még „ko­moly” bírálat sem? Mi marad hát akkor ? Illetve, mit is elemezzen ilyen­kor a kritikus, ha sehol sehi találja a „művet”. (S ezt nemcsak a műfaji kategóriákra értem.) Hisz az lenne az elsőrendű feladata, hogy az alkotást elemezze... Marad te­hát a történet elmesélé­se. Az meg felesleges. Ha kíváncsi rá a néző, úgyis megnézi, vagy el­olvassa a hivatalos ismer­tetőket, hirdetéseket. Szereplők? A mondani­való itt is kevés. A játék esetleges és változó, mint a legtöbb kicsit kom­mersz, kicsit lassacska filmben. Illetve az egyik jelenetben jobbak­­ a szí­nészek (ha van­ mit el­játszani), a másikban gyengébbek, lazábbak. Még a mindig kitűnő Kállai Ferenc játéka sem egységes, kiegyensúlyo­zott. Psota Irén is a régi patronjait repíti fel a filmben. Pálos Zsuzsa viszont jobbára a lábával ,, játszik”, a­z viszont szép és csinos. A címszereplő Jeromost Alfonzo alakítja. Humo­rát, képtelen ötleteit mindig nagyon eo­odál­­tam az elementárisan ka­cagtató, villanásnyi jele­neten..-... a sajátos, szo­katlan, egyéni humor most is fel-felcsillan já­tékában. De azért kevés a másfél órás filmhez, amelyet Illés György fényképezett, most is megbízható technikával, fölénnyel. Effi Briest Az Effi Briest, Theodor Fontane tökéletes szép­ségű nőalakja, sem ke­rülhette el „sorsát”: fil­met készítettek tragikus házasságának és elcsá­­bíttatásának történetéből Tegyük hozzá rögtön: Wolfgang Luderer film­je, ha nem is sugározza tökéletesen az eredeti re­gény költői szárnyalását, a lélek küszködésének benső, drámai viharát, mégis hű F­öntetne alko­tásához. Még pontosab­ban: az új NDK film­adaptáció a nemesebb, a kifejezőbb képes változa­tok közé tartozik. A regényfolyamat má­solásán belül is legtöké­letesebb a helyszínrajz. A képzőművészetileg pon­­­­tos, korhű szobabelsők (az ebédlők, szalonok légkö­rének kialakítása), ame­lyek tökéletesen vissza­adják a porosz-német tár­sadalom szigorúságát, ri­deg és mégis cicomás di­vatját. Wolf­gutig Luderer rendező és az operatőr Günter Marczinkowsky remekül komponálja a történet köré a természe­tet is. A kessini dúnák sivársága, az északi őszi köd, a reménytelen eső csapkodása mintha a „sze­gény Ef­fi" tragédiáját készítené elő. Effi Briest: Angelica Domröse: Ki­csi, kedves szépasszony, aki elsősorban melegség­re, szeretetre, vidámságra vágyik. Innstetten báró alakját Horst Schulze kelti életre. Korrekt és korlátolt, romantikus és rideg, művelt és stupid, becsvágyó karrierista és erkölcsös „talpig úriem­ber”. Tehát a porosz-né­met társadalom tipikus képviselői. Vihar délen Jane Fonda, a botrány­krónikák és a viharos közéleti szereplések hős­nője „fémjelzi” az új amerikai filmet, amely délen játszódik, a fajgyű­lölő Georgiában, közvet­lenül a második­­világ­háború után. A­­ játék színhelye, az idilli Ar­­cady városka, ahol a tör­vényt nem a béke, hanem a harc, a fajgyűlölet iga­zítja. A másik főszereplő (in­kább őt kellene előbb említenem) Otto Premin­ger, a rendező. Ez a film is bizonyítja: nemcsak az amerikai közéleti gondok izgatják, hanem a szak­mát is kitűnően tudja. Azaz: szakmailag is az élgárdához tartozik. Óriá­si rutinnal, mesterségbeli fölénnyel formálja meg a néhol krimi izgalmú, máskor meg mély, a tár­­sadalom Lelkiismeretét boncolgató történetet,­­ Gantner Ilona Körszálló mellett megnyíló Szilágyi Erzsébet fasori új AUTÓSZERVIZBE BELVESZÜNK autótechnikust autószerelőket karosszéria-lakatost fényezőt , esztergályost autóvillamossági műszerészt autókárpitost raktárost számlázót női és férfi szervizmunkásokat Jelentkezés: Budapest, XII., Városmajor utca 13 . Munkaügyi Osztály Vas Judit halála ! Tavaly ősszel úgy volt, hogy együtt utazunk Mannheimbe, a nemzetközi filmfesztiválra. Nem utazhatott , beteg lett. Nekem jutott a megtisztelő szerep, hogy a kezébe adjam az aranydukátot, ame­lyet emberséggel tele filmjéért a nemzetközi bíráló bizottság teljes egyöntetűséggel az ő alkotásának ítélt. Mind azt reméltük, hogy a nagy siker és az újabb művével kapcsolatban biztató siker visszahoz­za lelki egyensúlyát. Hallatlan lelkesültséggel uta­zott a közelmúltban Kanadába, hogy új lélektani filmjének felvételeit elkészítse (Selye, professzorról és működésének lényegéről készített nyolcezer méter felvételt). Visszajötte után, néhány nappal ezelőtt ta­lálkoztunk. Alkotói vággyal eltelve beszélt a munká­járól és a technikai nehézségekről, amelyeket le kell győznie filmjének tökéletes befejezése érdekében. Nem is tűnt vitásnak, hogy legyőzi őket, mint eddig is ,olyan sokszor. Döbbenetes: nem így lett. Vas Judit nem él. Filmművészi munkájában újra­ újra az ember lélek­tanával foglalkozott , és lélektani rejtélyt hagyott maga után. Legutóbbi kész, sikeres, díjazott alkotá­sának a címe: „Befejezetlenül.” Értékes, tevékeny életének adott ezzel címet. # R. A.­ ­--------------------------------------------------------­ Ruhatisztító szövetkezet AZONNALI BELÉPÉSSEL FELVESZ: gépi vasalót, betanított női dolgozókat, varrodai dolgozókat és kazánfűtőt 1. SZ. TELEP Budapest, XIII., Vágó Béla u. 29 betanított női dolgozókat, lakatost és villanyszerelőt 2. SZ. TELEP Budapest, X., Vasgyár u. 10 villanyszerelőket, női betanított dolgozókat kalanderhez, lakatost és csavarokat 3. SZ. TELEP Budapest, XIII., Szekszárdi út 15/b szakképzett villanyszerelőt Budapest, VII., Kürt u. 8 . képesített és mérlegképes könyvelőket hálózati ellenőrnek perfekt gyors- és gépírót, érettségizett bérelszámolót, valamint üzemi adminisztrátort Budapest, VII., Csányi u. 10 energetikust legalább 5 éves gyakorlattal, épületgépész- és elektro végzettséggel MŰSZAKI OSZTÁLY Budapest, VII., Csányi u. 10 1971. február 1 MŰSOROK 1 1­1­00­ Operaházi Az ember tra­gédiája (M. b. 6. ea., 7). - Erkel Színház: Hunyadi Lász­ló (Venczell b. 6. ea., 7). —­ Nemzeti Színház: Sötét ga­lamb (7). — Katona József Színház: Álszentek összees­*­kü­vése (7). — Madách Szín­ház: Bodnárné (L. b., 7). — Madách Kamara Színház: Mesterdetektív (7). — Víg­színház: Ványa bácsi (7). — Pesti Színház: Az Öreg (7). József Attila Színház: Me­rénylet (7). — Thália Szín­ház: A világ olyan, amilyen (7). A néma énekesnő (stúdió ea., 8). — Mikroszkóp Szín­pad: A tetőn dolgoznak (fél 9) . — Vidám Színpad: Éry fiúnak négy mamája (fél 8). Fővárosi Operettszínház: Ló­vá tett lovagok (Komb. 3. b. 5. ea., 7). — Bartók Gyer­mekszínház: Rab ember fiai (du. 3). — Állami Bábszín­ház: Jancsi és Juliska (de. 10) . — Kamara Varieté: Maxi show (6 és fél 9). — Fővárosi Nagycirkusz: Gálaműsor (fél 8). — Zeneakadémia: M. Áll. Hangversenyzenekar (Téli h. D/L s- fél 8). KOSSUTH RADIO 8.21: Kozmosz. 8.46: Bellini­ Puritánok, (három felv. opera). Közben 10: H. Időt. 11.23: Rá­­dióegyetem. 11.53: Gomoljaka- Farkas Antal: Gopak. 12: Déli krónika. 12.20: KL nyer ma? 12.30: Melódiák­októl. '"13.44: Egy szövetkezet állami díjasai (rip.). 14: Népdal­gyűjtő úton Kodály nyomában (ism.). 14.23: Csembalóművek. 14.39: Eötvös József élete és művészete, VII. 15: H. Idős. 15.10: Kóruspódium. 15.21:­­Három Vivaldi-concerto gros­so. 16: A világgazd. hírei. 16.04: A gyermek és a film (rip.). 16.25: Színes népi mu­zsika. 17: H. Idős. 17.05: Idő­szerű nemzetközi kérdések. 17.15: Bemutatjuk a Rádió és Tv Szimfonikus Zenekarának új felvételeit. 17.45: Elfogad­juk-e a választ? 18.10: Ope­retthangverseny Lehár Fe­renc műveiből. 19: Esti kró­nika. 19.25: Kritikusok fóru­ma. 19.35: Boldog Margit (rá­­diój.). 20.27: Népdalok. 20.25: Töltsön egy órát kedvencei­vel! 21.35: * Bartók: I. zongo­raverseny. 22: H. Idős. Sport. 22.20: Nóták. 22.55: A svábbo­gár meg az utcamacska (ver­sek). 23.10: Vladimir Horo­witz zongorázik, az Ama­­deus-vonósnégyes játszik. 24: H. Idős. 0.10: Régi magyar operettekből./ PETŐFI RÁDTQ 8.05: Barokk zene. 9: Szov­jet népek dalaiból, táncaiból. 9.30: Mondja meg, ha nincs igazam... 10: A zene hullám­hosszán. 12: Könnyűzenei hír­adó (ism.). 12.30: Szendrey- Karper László gitározik, az MRT énekkara énekei. 13: H. Idős. 13.03: Győri stúdiónk je­lentkezik. 13.20: Haydn: D- dúr (London) szimfónia. 14: Zenés délután kettőtől — ha­tig! 18.10: Rádióhangverse­nyekről. 18.40­: Rádióegyetem. 19.10: Kocsár Miklós: Nagy­­rédei lakodalmas. 19.30: Mese. 19.35: A M. Áll. Hangverseny­­zenekar hangversenye. Köz­ben 20.25: Esti krónika 2. 21.30: Kortársaink: Takáts Gyula. 22: Fenyvesi Gabi és Peppino di Capri énekel. 22.30: A pszichológia mód­szerei. 22.40: Hanglemezgyűj­tők húsz perce. 23: H. Időj. 23.15: Könnyűzene. 24: Hírek. Időj. URH 18: H. Idős. 18.10: Hangle­mezparádé. 18.56: Orosz nyelvvizsga előkészítő. 19. 19.10: Orgonakrónika. 19.36: A rádió dzsesszhete (közv. a miskolci Rónai Sándor Műv. Házból). Közben 20.20: Hírek. 20.23: Legkedvesebb verseim. *21.35: Operaáriák. 21.54: Be­mutatjuk a M. Hanglemez­gyártó V. Bartók-összkiadá­­sának új felvételeit. 23: H. Idős. TELEVÍZIÓ 8.10.,ITV. Földrajz (ált. isk. 5. o.). 9: Rajz (ált. isk. 4. o.). 11.05: Magyar nyelvtan (ált. isk. 6. o.). 13.10: Földrajz (ism.). 14: Rajz (ism.). 15.50: Magyar nyelvtan (ism.). 17.28: Műsor. 17.30: Hírek. 17.35: A pénz (1. rajzfilm). 17.45: Kó­­tavár. 18.30: A magyar művé­szet története, 4. Reneszánsz. 18.50: Dzsesszpódium ’71 (a Gailusz-trió műsora). 19.10: Reklám. 19.15: Mese. 19.30: Tv-híradó. 20: A Forsyte Saga, 5. A vagyonos ember. 20.50: Köszöntő. 21.20: Miről ír a világsajtó? 21.35: Műkor­csolya EB (Jégtánc). Közl. Tv-híradó 2. POZSONYI TV 15: Slavia VS Autoskoda— Olimpia Ljubljana férfi ko­­sárlabda-mérk. 16.50: A Hon­védelmi Sportszövetség a Tát­ra alatt. 17.40: Ifjú szemmel. 19: Tv-híradó. 20: Kis film­történet. A háború utáni filmgyártás Magyarországon, , Lengyelországban és az NDK- ban. 21.20: Műkorcsolya EB (Jégtánc). A szünetben: Tv­­híradó. 22.10: Mozart: D-dtSr szüntónia.

Next