Népszava, 1971. július (99. évfolyam, 153–179. sz.)
1971-07-01 / 153. szám
2 Fidelio —a sziklabarlangban A soproni ünnepi hetek bemutatója Szabadtéri előadások esetében, ahol a természetnek és valamely nevezetes emberi építménynek az együttes hatása képezi a „színpadi” környezetet — örök gond marad ennek a környezetnek a hangulati megfelelése, egyezése a színre kerülő művel. Elképzelni is nehéz a két tényező tökéletesebb találkozását, mint amilyen a fertőrákosi kőfejtő grandiózus környezete— és a zeneirodalom legnevezetesebb „szabadító operája”, Beethoven Fidélio is. Ezúttal helyénvaló mindenekelőtt tisztelettel adózni az emlékezetes előadás körülményeinek, a kezdeményezés következetes megvalósításának. Egy korábbi soproni útikalauz úgy emlegeti ezeket a maguk nemében egyedülálló, emberi munka alkotta „barlang”-üregeket mint amelyek „egyike-másika akár színházteremnek is beillik”, így igaz, sőt hozzátehető: a különleges hely ebben a vonatkozásban is rendkívüli adottságokkal rendelkezik. De a rendkívüli adottságok csak rendkívüli erőfeszítések árán aknázhatók ki. Sopron lelkes polgárai és vezetői őszinte elismerést érdemelnek, amellyel fokozatosan fejlesztik a helyet arra a színvonalra, amelyet adottságai alapján megérdemel. Nem is csupán a technikai fejlesztésre utalok, hanem az előadás körülményeinek lelkületére. Igazán a Fidelióhoz méltó gondolat volt, hogy a soproni ünnepi hetek nevezetes, június 26-i, fertőrákosi Beethoven-bemutatójára meghívták a keveseket, akik 1944 itteni borzalmait túlélték. Ezeknek az embereknek annak idején az a beethoveni meggyőződés adott lelkierőt, hogy a szabadság legyőzhetetlen. Azt azonban aligha álmodták akkori fekete éjszakáik mélységében, hogy majd valamikor a Fidelio előadását hallgatják, nézik az operateremmé átalakított fertőrákosi kőfejtő óriások birodalmára emlékeztető csarnokában. Emberek, tárgyak, anyagok, dolgok együttélésének különös alakulására kényszerül a gondolkodás, amíg a Fidelio nyitányának kezdetére vár a hallgató a barlangszínházban. A műemlékekben gazdag Sopron sok nevezetes, háza, építménye köszönheti anyagát ezeknek a verítéközönnel kivájt üregeknek, és Bécsben is olyan épületek, mint a többi között a Hofmuseum. És lám, ma az üreg veszi át az építmények szerepét — az emberi kultúra szolgálatába szegődik, vállalván a legfontosabb feladatot, amelyet ember alkotta mű teljesíthet. Nos, ilyen és hasonló gondolatok hangulatában csendült fel a megrázó erejű beethoveni zene. Szabályos értékelés helyett elismerés az előadás megvalósítóinak, a lelkes rendező Huszár Klárának mindenekelőtt Kovács Eszter, László Margit, Vadas Kiss László, Antalffy Albert, Palócz László, Nagy Sándor, Rozsos István, az Állami Operaház tagjai énekelték a fő szólamokat. A Budapesti MÁV Szimfonikus Zenekart , Kórodi András vezényelte. A sajátos színpadlét megfelelő, szűkszavú kiegészítése Forray Gábor munkája, a jelmezeket Mark Tivadar készítette. Sopronban hagyománya van a magas rendű muzsikának és annak a gyakorlatnak is, hogy a helybeli kórusok lelkesen besegítenek hivatásos operaelőadások megvalósításába. Nem ünneprontás, ha megmondjuk: a Fidelio kivételes jelentőségű énekkari szólama több „ráfordítást” igényel, mint sok más operáé. Szép és jó dolog, hogy a Soproni Pedagógus Énekkar és a Testvériség Kórus (nevük is a Fidelióhoz való hűségre kötelez) Nagy Alpár vezetésével ezúttal is az előadás fontos részét vállalta. Több próba kell azonban ahhoz, hogy a részvétel a vállalkozás szintjére jusson, elengedhetetlen követelményének eleget tehessen. A megjegyzés is segítséget kíván nyújtani ahhoz, hogy a következő, hasonlóan szép és minden szempontból üdvös művészi kezdeményezések még jobban megfeleljenek rendeltetésüknek. Rajk András Véget ért a színházi évad új igazgató a Vígszínházban A Vígszínház új igazgatója az eddigi főrendező, Várkonyi Zoltán lett A társulat három új taggal bővült, és ugyancsak hárman váltak meg a színháztól. Koncz Gábor a József Attila Színháztól szerződött át. Oszter Sándor a főiskoláról, Balázs Péter pedig a veszprémi Petőfi Színházból jött a Vígszínházba. Egy főszerepre és egy darab rendezésére szerződött Latinovits Zoltán Veszprémbe, a Petőfi Színházhoz. Csákányi László a József Attila Színház tagja lett, Molnár Tibor pedig nyugdíjaztatását kérte A Vígszínház társulatából sokan lépnek színpadra a nyáron is. Bilicsi Tivadar Ausztráliában turnézik lányával, Máriával. Páger Antal és Ernyes Béla a „Charlie nénieiben lépnek fel a Városmajorban, Básti Lajos a Szentendrei Teátrumban játszik, a Körszínház Ramajana előadásában Bánki Zsuzsa, Venczel Vera, Szathmári István és Szathmári Liza vesznek részt Bicskei Tibort és Somogyvári Rudolfot a Szegedi Szabadtéri Színpadon láthatja majd a közönség. Az új szezon szeptember 11-én kezdődik a Vígszínházban, ,A testőr" című Molnár Ferenc-darabot újítják fe. Az első premier Feydeau „Bolha a fülben“ című színdarabja lesz. További premiertervek: Albee: „Érzékeny egyensúly/" Vörösmarty: „Csongor és Tünde", Ciprian: „Gácsérfej”, Szakonyi Károly: „Különjárat", Csehov: „Három nővár”, Garcia Lorca: „Donna Rosttá*. A Vígszínház kamaraszínháza, a Pesti Színház szeptember 10-én nyitogol ,egy őrült naplója” című monodrámájával. Első bemutatója Sarkad Imre „Ház a város mellett” című drámája lesz. A Stúdiószínpad premierrel kezdi az új évadot, Peter Nicols „Tojás Joe halálának egy napja” című darabját mutatják be. Évadzárás után a Thália Színházban A Thália Színház társulata egyelőre nem pihen. Készülnek a Körszínházban színre kerülő Ramajana premierjére, amelyben a színház több neves színésze fontos szerepet kapott. Így például Rátonyi Róbert, aki a Fővárosi Operettszínháztól szerződött a Tháliába; Nagy Attila, aki Szegedről jött vissza a fővárosba, Horváth Teri, Keres Emil, Mécs Károly és Esztergályos Cecília lépnek színpadra a Körszínházban. A Thália Színház társulata még két új taggal gazdagodott, Végvári Tamás a Szegedi Nemzeti Színházból, Hámori Ildikó pedig, aki évek óta fellépett a színházban, a főiskoláról szerződött ide. A jövő évadot megnyitó társulati ülést augusztus 30-án rendezik, azután a színház elköltözik a Nagymező utcába, ahol már korszerűsítik a régi Petőfi Színház épületét, amely a Thália új otthona lesz. Ezért az első előadást csak október második felére tervezik. A Thália-stúdió a Paulay Ede utcai épületben működik majd tovább, folytatva az elmúlt évadi repertoárdarabok előadását, és ide költözik a Bartók Gyermekszínház is. Az őszi stúdió-bemutató Jókai Anna „Tartozik — követel” című drámája lesz. A Thália Színház több bemutatót tervez a következő színházi évadra: Hochwälder szent kísérlet” című művét, Graham Green-regény dramatizált változatát állítják színpadra, valamint három magyar színdarab: Illyés Gyula „Bolhabál”, Csurka István „Szék,ágy, szauna” és Fejes Endre „Cserepes Margit házassága" premierjére készülnek. Polesinszky Veronika A szakszervezeti könyvtárak távlati tervezéséhez Nyomtatásban is megjelent, és minden érdekelthez eljutott a SZOT elnökségének március 29-i állásfoglalása. Alapelvek és követelmények a szakszervezeti könyvtárak távlati tervezéséhez. A bevezetőben olvashatjuk, hogy az elmúlt években „a szakszervezeti könyvtárak a munkahelyi kulturális nevelőmunka bázisaivá váltak”. A szervezett dolgozók több mint húsz százaléka rendszeres olvasója ma már a szakszervezeti könyvtáraknak, amelyek nagyobb része ipari üzemekben működik. A határozat részletezi a szakszervezeti könyvtárak feladatait és a velük szemben támasztott általános követelményeket A többi között kimondja: „a dolgozók irodalmi műveltségének, esztétikai, művészeti kultúrájának, ízlésének, korszerű világképének kialakítása” éppúgy a szakszervezeti könyvtárak propaganda-, nevelő- és olvasószolgálati munkájukhoz tartozik, mint „a szakszervezetek kulturális, agitációs és propagandatevékenységének, oktatási feladatainak könyvtári eszközökkel való segítése”. A határozat végezetül az egyes könyvtártípusok működésének követelményeit és feltételeit tárgyalja. (M. I.) NÉPSZAVA ■ r.r.wr?r Ä HIT F5 LMJi 8 Mici néni kéf élete Mia néninek — most már bizonyos — nemcsak kettő, de több élete is akad. S ez a „többéletűség” a színésznőnek, Kiss Manyinak köszönhető. A felejthetetlen, zabolátlanul merész, eredetien tehetséges Kiss Manyinak, aki ebben a filmben is spontán iróniával, okos humorral színesítette az öregecske operettdíva pestiesen csacska, históriáját. Micsoda nagy színésznő volt Kiss Manyi! Most döbbenek rá igazán. Mindent tdott a színpadról és a filmről. Nemcsak szerette, hanem élte is a játékot (s ahogy visszaemlékezem) olykor még a köznapokban sem tudott elszakadni a színpad, a játék varázsától. Reggelente (a pagodában vagy a tévé büféjében) ott folytatta a komédiát, a nevetést és a drámát is , ahol előző este abbahagyta. Mert kitéphetetlen volt a játék, a színpad, a „másban levőség” világából... De vigyázat! Ez most filmismertető, nem pedig nekrológ. Nincs helye tehát a szorongó szomorúságnak. Már csak azért sem, mert a szóban forgó film tele van vidámsággal, üdítő ötlettel, könnyedén meseszerű fordulattal. És Kiss Manyi is mindig többre becsülte a nevetést, mint a célszerűtlen s hiábavaló borongást. Röviden: Hámos György forgatókönyvíró és Mamcserov Frigyes rendező munkája közönségsiker volt egykoron , s remélhetőleg most is telt házak előtt fut majd a mozgókban. Elsősorban és mindenki mért Kiss Manyi természetesen elragadó játéka miatt. Peturía keserű szatíra.” Ezt a megállapítást nem a véletlen stílusötlet diktálja. Bizonyításként hadd mondom el azt is, hogy a film egyik igényes kritikusa is — a Life hasábjain — keserűnek és szatírának is nevezi ezt a pszichológiai igénnyel felvázolt társadalmi kórképet. Petulia —■ a film hősnője — (némi közhellyel megfogalmazva) a családi környezet és a társadalmi berendezkedés tétova, kibillent egyensúlyú áldozata. Élete csődbe jutott. A csőd felületi oka: szerelmi válság. A gazdag és brutális férj, szokatlan narcisztikus-mazochista állapotba kergeti a szép fiatalasszonyt Petulia egy jótékonysági estélyen találkozik Archie-val, a kitűnő orvossal. Archie is az elidegenedés és a kívülállás határán bolyong. Valahogy lázadó és áldozat egyszerre. Kezdetben úgy tűnik, hogy a két ember találkozásából tisztességes, elfogadható. Harmonikus kapcsolat születik. Mindhiába. A remények elpusztulnak az érzelmi világ és a külvilág már-már abszurd ellentmondásában. Mindketten képtelenek immár a gyökeres változtatásra. Túlságosan mélyen él a kétség. Csak a passzivitásra, a belenyugvásra van erő. Most, hogy vázlatosan elmeséltem az új amerikai film történetét , talán jobban megérthető az iménti „keserű szatíra” megállapítás. Ugyanis Richard Lester rendező (és az író, Lawrence B. Markus) teljesen elkerüli az ilyen jellegű témáknál önként adódó „válságállapot” szenvelgő, érzelmes bemutatását. Megpróbálja belülről, a lélek világából kiindulva analizálni a két ember jelenlegi állapotát. S ez az analízis rendkívül kegyetlen, keserű és szatirikus. (Olykor még nevetséges is.) Hiszen nemcsak a reális okokat mutatja fel, (a társadalmi tradíciók felbomlását, a földi ébrenléthez szükséges cél hiányát), hanem a nihilben megbúvó intellektuális és hazug érzelgősséget is. Az ember lelkében rejtezkedő „örök színész" képességet is — amely betakarja és elfedi a valóság, a jellem esendőségének, bizonytalanságának tényeit. Richard Lester rendező rendkívül szuggesztíven elemzi a benső folyamatot és a külső cselekményt Az operatőrrel együtt (Nicholas Roeg) a történet sodrásában közvetlen kapcsolatba kerül a hősöket körülvevő világgal. Mondhatnám azt is: szinte átéli e világnak gazdagságát, sokféleségét és hazugságát A film stílusa szaggatott, a múlt és a jelen képeivel váltakozó. A gondolat és emlékkép látszólagos ziláltsága sehol sem öncélú, legfeljebb csak később rendeződik el, s kapja meg értelmét jelentőségét a történetben. Perulia: Julie Christie. Félig felhőkben lebegő szépség, félig ijedt, depressziós, beteg asszony. A színésznő remekül játssza, el az aszszony cselekvésképtelenségét. A bizonyosság és a kétség közti váltakozását George C. Scott naív érzelmességével, s férfias bájával remek és egyenlő partnere a kitűnő Julie Christie-nek. Hé barátom, itt van Sabata! Jó játék ez a film a rendezőnek, a színésznek és a nézőnek is. Bár, ha meggondolom — amikor közelről csattant a pofon, s ugrott a balegyenes — nem is volt olyan könynyű a színészeknek. Mert az új olasz filmben( amely amerikai megrendelésre készült) akad verekedés. Bőven. És lövöldözés — mindenvariációban. Két kézzel, csípőből, vádiból, táskából, toronyból és hegytetőről. Hogy miről is szól a történet?! Azt nem tudom. A címben szereplő kissé kopasz, ámde férfias Sabata — zsarol. Zsarolja a gonoszokat és a gazdagokat A végén győz — s a rossz emberek halomba hullanak. Ez van. Szabadtérre — és nyárra. Ganther Hana HORIZONT □ Az „Interfórum—71” televíziós kezdeményezésről a L'Humanité kulturális rovata hosszabb cikkben számol be. Kiemeli az új magyar zongoraiskola sikeres bemutatkozását. A magyar kezdeményezés példaképül szolgálhat azokban az országokban, ahol — kellő támogatás híján — sok fiatal tehetség elkallódik — írja a lap. □ Az Ungaresca táncegyüttes, a szombathelyi Művelődési és Sportház csoportja nyugat-európai turnéra indult. Az együttes fellép Ausztriában, Franciaországban, Belgiumban és Hollandiában. A IV. nemzetközi ifjúsági zenei tábor megnyílt Pécsett. Huszonkét ország ifjú muzsikusai tanulmányozzák a táborozás ideje alatt a magyar zenét. □ A Debreceni Kodály Kórus női kara Bécsbe utazott a július 1—5 között megrendezendő dalosünnepségre. A mai megnyitó díszhangversenyen a debreceni együttes mai magyar és osztrák zeneszerzők műveiből ad hangversenyt Folytatta munkáját a szovjet írók kongresszusa Termékeny vita jellemezte a szovjet írók V. kongresszusának második napját A sok nemzetiségű szovjet irodalom imponáló fejlődése, a szocialista realizmus, a hazafiság és az internacionalizmus kérdése — ezeket a témákat érintették a felszólalások. Nagy érdeklődéssel fogadta a kongresszus Konsztantyin Szimonov író felszólalását A „Nappalok és éjszakák” a „Nem születtünk katonának" s megannyi más regény hazánkban is népszerű írója a hazafiság és az internacionalizmus témáját állította felszólalásának középpontjába. Azzal összefüggésben, hogy a hazafiságnak hatékonynak, tettekben megnyilatkozónak kell lennie, hangsúlyozta: az írók azzal a szándékkal jöttek el a kongresszusra, hogy kiveszik részüket az általános munkából, mint a kommunista párt igazi segítői . Külön kiemelte, hogy a szovjet írók magukénak vallják az SZKP XXIV. kongresszusán megfogalmazott gondolatot: szívvel-lélekkel részt vesznek a tömegek internacionalista szellemű nevelésében. Üdvözölte a kongreszszust több külföldi íródelegáció vezetője. Szonomin Udval, a mongol írószövetség elnöke hangsúlyozta, hogy a szovjet irodalom az új ember harcának művészi krónikájává vált Thuy Bon dél-vietnami költő örömmel és büszkén adott hírt arról, hogy Dél- Vietnam földjén hazafias irodalom született amely megtalálta egyéni arculatát és amelyet áthat az életerő. A küldöttek együttérző tapsa közepette jelentette ki, hogy a dél-vietnami írók ihletforrása az amerikai agresszió ellen hősiesen küzdő nép. A kongresszus folytatja munkáját 1971. július 1 A MŰSOROK• Az Országos Rendező Iroda, közli, hogy a TREMELOES Együttes elmaradt hangversenyeit július 24-én (szombaton) és 25-én (vasárnap) dupla 6 órakor rendezi meg a Kisstadionban. A június 26-i jegyek a július 24-i szombati előadásra, a június 27-i jegyek, a július 25-i vasárnapi előadásra érvényesek. A Június 25-i előadás jegyei a Július 24-i vagy 25-i előadásra cserélhetők át, az ORI Központi Jegyirodájában, Budapest, V. Kossuth Lajos u. Telefon: 185—056. A Fővárosi Operettszínház igazgatósága közli, hogy VTL 3 án, 4-én és 8-án La Mancha lovagja előadása este Vj 7-kor kezdődik. KOSSUUTH RADIO 8.20: Kórusok népdalokéi, énekelnek. 9.00: Miről mesélnek a balatonfüredi emléktáblák? (ism.). 9.25: Zenaida Pally és Rudolf Schock énekel ie.: H.lej. 10.05: Találkozások (összeállítás). 11.00: Szimfonikus zene. 12.00: Déli krónika. 12.20: Ki nyer ma? 12.30: Melódiakoktél 13.10: Halak és horgászok. 14.05: Dalok. 14.20: Népi zene. 15.00: H. Idős. 15.10: Zengjen dalunk! 15.40: Németh Marika és Palcsó Sándor énekek 16.00: A világgazda hírét 16.05: Kanadai népdalok. 16.25: Fúvószene. 16.32: Bandiieri: Éljen a tavasz és a virágok (kantáta). 17.00: H. Idős. 17.05: Időszerű nemzetközi kérdések. 17.15: Holnap közvetít* jük 17.35: Balesetek, tűzesetek, bűnügyek. 18.00: Opera* csillagok — opera&lágerek. 18.30: Zenés mozaik Braziliából. 19.00: Esti krónika. 19.30: Jelentés a magyar—román atlétikai viadalról. 19.35: Kritikusok fóruma. 19.45: Az MBT szímf. zenekarának hangversenye. Közben: 20.15: Láttuk, hallottuk. 21.10: H. 2013: Hatok és Tizek. 21.43: Csárdások. 22.00: H. Ides. 22.30: Beszélgessünk zenéről! 23.00: France Gall és Edoardo Vianello énekel, Bert Kaempfert znk. játszik. 23.38: Kadosa Pál: Q. szimfónia. 24.00: H. Idős. 0.10: Cherbourg Jesennyők (részf.) PETŐFI RADIO 8.05: Barokk muzsika. 8.48: A McNamara-dosszié (Hl.) 9.23: Rózsa Miklós: A dzsungel könyve. 10.: Zenés műsor Üdülőknek. 12.00: Könnyűzenei híradó (ism.) 12.30: Wagner: Tannhäuser — nyitány. 12.45: Miskolci stúdiónk jelentkezik. 13.00: H. Idős. 13.63: Balettzene. 14.00: Ifjúsági randevú kettőtől — hatig! 18.10: Régi magyar dalok és táncok. 18.33: Etruszk nyelvlecke haladóknak 18.48: A csavargó (színházi közv.). Közben: 19.54: Mese. 20.00: Esti krónika 2. 21.12: VojtfHimir Számonyickij zongorázik. 21.40: Alkotóház a tóparton. 22.00: Régi nóta — híres nóta... (ism.) . 22.30: Krenek: Húzd rá, Jonny! (dzsesszopera két részben). Közben: 23.00: Halőj. 23.45: A könnyűzene orgonavirtuózai. 24.00: H. Időj. URH 19.00: n. Időj. 1810: Hanglemezparádé. 19.00: Muszorgszkij: Egy kiállítás képei 19.36: Norma (részi.) 30.30: IL 20.33: A dzsessz kedvelőinek 21.21: Balassa Sándor: Xéniák. 21.33: Külföldi tudósoké a szó (Automatizált olajkutak). 21.48: Zeno Francesca Itt hegedül. 23.00: H. Idős. TELEVÍZIÓ 17.18: Hírek. 17.25: Kiskőrös — 1971 Dokumentum fum. 18-00: Felelj, ha tudsz! Művészeti vetélkedő. 19.10: Reklámműsor. 19.15: Esti mese. 13.30: Tv-híradó. 20.00: Salto mortale 1. Hamburg. 21.00: Megjelenés előtt. . . Perecse H Gábor új versei. 21.15: Színházi Album. 22.20: Tvhíradó — 2. kiadás. 22.30: A veszprémi tévétalálkozó díjnyertes műveiből. A fából faragott királyfi. Táncjáték (ism.). POZSONYI TV 19.00: Tv-híradó. 19.30: Dokumentumfilm. 20.45: Decin horgony 1971 (szólistaparádé) 21.55 : 50 szakasz. (Filmriport). 22.30, Tv-híradó. AZ IRODAGÉPTECHNIKA VÁLLALAT IRODAGÉPKERESKEDELMI FŐOSZTÁLYA — Budapest, V. Bécsi utca 8—10, telefon: 182—980, 183—980, 189—746 — ÉRTESÍTI TISZTELT VEVŐIT. HOST 8 NISA PK-5 elektromos félautomata számológépre, CONSUL 203 tip. 305 mis kocsiméretű irodai írógépre raktárról történő, vagy rövid szállítási határidőre MÉG ELFOGAD MEGRENDELÉSEKET! SZERVIZ ÉRTÉKESÍTÉS SZAKSZERŰSÉG GARANCIA