Népszava, 1972. január (100. évfolyam, 1–25. sz.)

1972-01-01 / 1. szám

Gerő János Hosszú beszéd következik. Fehérre meszelt házak, térdeplő orgonák, egyenes törzsű akácok, egy­értelmű és félreérthetetlen egyszerű­ség jellemezte nálunk a Tiszántúlon a falut, az épületeket, utcákat. A­ fehéren ragyogó házakban ké­pek. Festmények még a jobb módú gazdáknál is ritkaságszámba men­tek, kivéve a pózba merevedett ka­tonák „örök emlék’’-re készült ké­peit, vagy a családról készített gyors­fényképész munkáit. Az előbbi a vá­rosokban készült, a kaszárnyák kö­zelében, az utóbbi otthon, a nagyvá­sárban. A tiszta szobában, illetve a „nagy­­házban”, abban a helyiségben, ahol még a szegény ember is a vendé­geket fogadta — ha egyetlen mód kínálkozott rá —, ott függtek a fa­lon a múlt őrzői. Gyermekkoromban sokszor elnéztem az ismerős házak­nál a szúrós szemű, bajuszos katoná­kat, a kardját kirántó huszárt, a mo­solygásra derítő régi arcokat. A rokonoknál, ismerősöknél órá­kig bámultam a képeket, igyekeztem azonosítani a derűs, mosolygós múl­tat az akkor ismert barázdás arcú, meggyötört jelennel. Ha felfedeztem a hasonlóságot, tapsolva örvendtem a boldogságtól. • Akadt azonban néhány kép, me­lyet soha nem tudtam azonosítani az ismerősökkel. Szép, komoly férfiak arcmása volt ez, és engem csupán azért izgatott, mert több háznál fel­fedeztem őket. Szakasztott ugyan­azok a szemek néztek rám a felső­végi vagy sirályi ismerősöknél, ro­konoknál. A gyermeki kíváncsiság hamar ki­hozta belőlem a kérdést: hogyan ke­rülnek ezek a képek itt is, ott is a fehérre meszelt falakra? A válasz tömören, egyszerűen hangzott, de én ennek ellenére nem sokat értettem belőle: — Az a nagyszakállú Kossuth apánk, ez itt Bocskai, a mi nagysá­gos urunk, ez meg ni, Petőfi Sán­dor! Az első két kép tiszteletet paran­csolt, méltóságteljes férfiakat ábrá­zolt, sőt, Bocskai még félelmetesnek is tűnt, jókora vasbuzogányával. Pe­tőfi Sándor viszont a gyermekképé­vel, kihajtott ingében, akár tegez­hető­ jópajtásnak látszott, ezért nem is értettem, miképpen kerülhetett a tekintélyes emberek mellé. Ha rá­kérdeztem, hogyan lehetséges ez, ilyenféle feleletet kaptam: — Nagy költő, jeles íródeák volt! Sokat töprengtem rajta, ugyan mi­től nagy ember egy költő, amikor még buzogánya, sőt szakálla sincsen. Gyötrő kérdésem nem is maradt meg bennem, nehéz szárnyon kiszállt ke­resztapámhoz. Őt is alighanem sú­lyosan meglegyinthette okoskodá­som, mert csak nézett rám, azután sokára visszakérdezett: — Hallottad már azt a nótát. Be­fordultam a konyhára, rágyújtottam a pipámra ... vagy azt, hogy Teme­tésre szól az ének, temetőbe kit kí­sérnek?... meg ezt a strófát. Mit nem akar az a német, hogy a fene ott enné meg? A nótákat ismertem, a strófát so­se hallottam. De azért kezdett ben­nem ágaskodni az okosság: mégse lehet akárki a kihajtott ingű Petőfi Sándor, ha ilyen nótái, strófái van­nak, amelyeket még keresztapám is tisztelettel emleget... Hosszú idő telt el, amíg ennél töb­bet is megértettem. Előbb az elemi iskola felső osztályában, majd rövid géplakatos­ pályafutásom után a kö­zépiskolában, ahol igazán megis­mertem, megszerettem a „költőfeje­delem” verseit. Azokban az években nála nagyobb embert én nem ismer­tem. Országalapító István király, Dózsa György, Kossuth Lajos mind csak testvéröccse lehetett neki az én szememben. Ahol lehetett: szavalóversenyen, önképzőkörben mondtam is a verseit fáradhatatlanul. Azt hiszem, ezért is esett rám a választás 1944. március tizenötödike előtt. Azt a megbízatást kaptam — még az egyetemisták is megbíztak bennem —, hogy a Nagytemplom előtt, a Kossuth-szobornál szaval­jam el a „Talpra magyar”-t. Diákok, munkások, értelmiségiek — bár akkor még nem értettem pontosan, mit jelent ez — tiltakozni akartak a Kossuth-szobornál a ki­rajzolódó és fenyegető német meg­szállás ellen. De hiába volt a nagy készülődés, a gyűlést betiltották. A mi hazafiságunkra már semmi szük­ség nem volt, a nemzeti katasztrófa már ott lebegett felettünk. A gyűlést azért, vagy inkább an­nak ellenére mégis megtartottuk. A lábam is remegett, amikor nekikezd­­tem: Talpra magyar, hí a haza! Itt az idő, most vagy soha! Rabok legyünk, vagy szabadok? A gyűlést szétzavarták Csattog­tak a gumibotok, röpködtek a szit­kok. Közel volt a kollégium, a ke­reskedelmi iskola, oda futott be a tömeg nagy része. Azért, ha hadarva és verejtékez­ve a félelemtől, mégis végigmond­tam a Nemzeti dalt. És ismeretlen munkások, diákok szorongatták sze­retettel a kezemet... Négy nappal ezután bezárták az iskolát. Az igazgató jött közölni a gyászos hírt Szokás szerint feláll­tunk amikor kinyílott az ajtó, a di­rektor azonban leültetett bennün­ket: — Az urak — mutatott a két SS- tisztre — nem érdemlik meg a tisz­teletet. A történet többi része ismerős.. . Fél évre rá nálunk, a Tiszántúlon már lehetett Petőfit szavalni bátran, akár minden versét mondhattuk. Gyűlések előtt Petőfi, Ady, József Attila versei olyan természetesek lettek, mint a levegő, mint az év­szakok fordulása. Ebben a világban én otthon érez­tem magam, a versekkel együtt szárnyaltam. Földreform, néphata­­lom, államosítás nekem olyan ter­mészetesnek tűnt, mint az ő versei. Azért mégis meglepetésként ért, amikor Cegléden, az első termelő­­szövetkezetek megalakulásakor ren­dezett vacsorán egy parasztember poharát felemelve így szólt: " Igya ki mindenki a borát, mert most hosszú beszéd következik. És a bajuszos, nálam alig idősebb parasztember elkezdte a János vi­tézt az első sortól az utolsóig. Soha nem akadt meg, semmit nem téve­dett, csupán egy-egy koccintásra en­gedett időt. János vitéz szomorú bú­csúzásakor, majd a francia udvar­ból történt eljövetelekor, és amikor a hős elérkezik Tündérország hatá­rához. A versmondó igen jó kiállású pa­rasztember volt. Hat elemit végzett, a többit hozzátanulta. Később érett­ségizett, és Gödöllőn elvégezte az egyetemet is. Nehezen birkózott meg az egyetemmel, de azért legyűrte azt is. Amikor társaival együtt búcsú­zott az agrárakadémiától, így szólt az egybegyűltekhez: — Igya ki mindenki a borát, mert­ most hosszú beszéd következik. És elkezdte a verset Akkor nem a János vitézt, hanem azt a hírest, amelyiket a tizenkilencedik század költőihez intézett amelyikben ezek a sorok vannak: Ha majd a szellem■ napvilága Ragyog minden ház ablakán: Akkor mondhatjuk, hogy megálljunk, Mert itt van mér a Kánaán! És addig?... Bizony addig még elég hosszú az út Alighanem közösen mondhatjuk, még nincs itt a mesebeli Kástyán. De azért jó tudni, ő is sürget: érjük már el mihamarabb, hiszen az idő telik, és ha még egyáltalán találha­tó, az aromája is megfakult már azokon a fehér fajakon, ott nálunk. Bartmnyi Ferenc-A jóakarat hagyományai Nagyapám igen derék, de felette indulatos ember volt, szemé­­nek haragos villámlásai gyakorta bénították rémfitt-merevre a csa­lád ijedősebb tagjait Karácsony és újév reggelén azonban a hely­zet mindig gyökeresen megváltozott Nagyapám nyájassága már-már az olvadékonyságig fokozódott a népes család minden egyes tagját kronológiai sorrendben végig­­csókolta, majd vakítóra fényesített csizmában és még vakítóbbra fényesített lélekkel, komótosan elindult a helyi ötven férőhelyes szé­kesegyház felé. A kálomista törvény ugyanis megköveteli, hogy az ünnepi úr­vacsora előtt a haragos indulatoktól megtisztíttassék a lélek, az Úr asztalához csakis megbékélt szívvel lehet járulni, az „átölellek, em­beriség’" hatalmas humánumának a jegyében. Így aztán minden de­rék hívő a sátoros ünnepek reggelén, gyors ütemben kibékült hara­gosaival, hévül talán fogcsikorgatva, külsőleg viszont Krisztusi nyá­jasságot parancsolván magára. Nem volt ez igazi kibékülés, inkább csak felfüggesztése a haragnak, amely aztán az ünnepek elteltével még pirosabban virágzott tovább. Ismerek embereket, akik egész életüket valamiféle gyomorbajos morózussággal elégedetlenkedik végig, szilveszter éjjelén és újév napján viszont széles mosoly önti el az ábrázatukat, az erre a két napra beütemezett össznépi jókedv és áradó bizalom íratlan törvé­nyeinek ők is alávetik magukat, nehogy szó érje a ház elejét. A karácsonyi és újévi megnövekedett derűben testvér az ellen­ség, és édes a keserű. De az élet visszatérül az egy­forma köd­napok­ba, az ember úgy süllyed vissza gondjaiba és permanens kiállhatat­­lanságába, mintha sosem lett volna ünnep. Pedig hát az év mezsgyéit az ember vonta meg, teljesen önké­nyesen nyilatkoztatván ki: január elsejétől december harmincegye­dikéig íveljen az Idő-hídnak Év-pillére. És ha az öreg Gergely úgy határozott volna, hogy — teszem azt — augusztus elseje legyen az évek fordulópontja? Akkor mindig július 31-én éjjel, nyári meleg­ben tobzódna az emberiség, éppen olyan féktelen jókedvvel, mint most december 31-én teszi, legföljebb annyi lenne a különbség, hogy nem a bor és a konyak, hanem a sör lenne a favorit a vidámságtól zajos házak asztalán. Az alapvető emberi jóindulat gyakorlását az emberi hagyomány tehát mindenki számára csak évi egy-két napra tette általánosan kötelezővé, íratlan törvényeivel Nem hiszem, hogy újév napján történt volna valaha is hadüze­net. Nem azért, mintha erre a rövid időre kiveszne az emberiség rosszindulata, hanem mert hódolni kénytelen a jóakarat immár írat­lanul is kötelező hagyományainak. Az esztendő többi napjain aztán már nem érvényesül a jámbor lelkiállapot gyilokbénító és ütés­­refogó belső kényszere: nyugodtan lehet tovább folytatni az ölést a csalást és az intrikát. ... Diákköri emlékeket villant elém a múlt. Négyesével lakták az Eötvös-kollégium szobáit, vidám nincstelenségben, öt hosszú éven át. A négytagú szoba egyetlen ,,randiképes" ifjút tudott kiállítani, mert amíg megfelelő ing, nyakkendő és zakó került az illetőre, ad­dig a másik három félig pucéran maradt. Rendesebb helyre tehát egyszerre csak egy ember mehetett el. Egyszer elhatároztuk, hogy nagy szilveszteri daridot csapunk az egyik — kint a városban lakó — évfolyamtársunk lakásán. Összedo­bott filléreinkből megvásároltunk néhány üveg kövidinkát, belerá­moltuk egy nagy sportzsákba s az egész málhát Emil nevű cimbo­ránk gondjaira bíztuk. Egy örökkévalóságig zötykölődtünk a negy­venkettes villamoson, míg végre megérkeztünk a szerény, de jó szívvel felajánlott kispesti kéglibe. A társaság leánytagjai rögtön sertepertélni kezdtek, csorba poharakat és bádogbögréket varázsol­tak elő, hogy ihassunk az érkezés örömére. — Emil — fordultunk többen a piafelelőshöz — hol a sport­zsák? Az Emilnek nevezett férfiú hirtelen olyan fehér lett, mint egy megereszkedett korcsolyapálya. Nem szólt egy szót sem, de az ar­cáról le lehetett olvasni a választ: a sportzsák bizony a villamoson maradt, valaki úgy örül már neki, mint valami égből pottyant Mi­kulás-csomagnak. A bort meg boldogan nyakalja barátaival. Egé­szen bizonyos, hogy — ismeretlenül is — a mi egészségünkre. Ha mindez nem szilveszterkor történik, meggyőződésem, hogy agyonverjük Emilt. De ak­kor kirobbant a kacaj. ... Rajzanak az emlékek. Olyan is akad közöttük, amelyik nem mézet hoz lelkem kaptárába, hanem ragadós keserűséget. Egyszer például, ünnepek előtt, megkérdeztem az egyik kollégiumi tár­samat: — Hazautazol karácsonyra? — Haza — volt a rezignált válasz —, bár nem sok kedvem van hozzá. A társasággal szívesen átbuliznám az ünnepeket, miként a szombat-vasárnapokat általában, de hát a faterek sose bocsátanák meg a családi kör mellőzését. No, majd csak kibírom ezt a rokonok­tól hemzsegő pár napot, összes unalmas dumájával és a pukkadásig való, kivédhetetlen zabálásaival együtt. Meghökkentem. Némely esetekben lehet örvendetes a dezillu­­zionizmus, de akkor igen-igen elszomorodtam miatta. Tőlünk, az ifjúságtól joggal várhatta a világ, hogy az ilyen vagy olyan okkal, egyházi vagy világi érdekből kialakított, de hatását tekintve min­denképpen pozitív irányba vihető, megcsontosodott szokásokat új tartalommal próbáljuk megtölteni. •­­Ne szürkítsük vissza a hétköznapok sorába a karácsonyt és az újévet - inkább azon fáradozzunk, hogy ezeken a napokon általá­nos, kedvező lelki alapállás tartósodjon és társadalmilag hasznos tettek kiindulópontja lehessen. Legyen háromszázhatvanöt kará­csony és ugyanannyi újév egy naptári esztendőben, már persze az emberiség lelkiállapotát tekintve. Kezdje mindenki mindennap úgy az életet, mintha úrvacsorás ünnepélyességet társadalmi szigor kötné: ha sokszor fogcsikorgatva is, de pártoljon el sötét indu­lataitól. És akkor az emberi szellem minden golgotajáró kálváriája ér­telmet nyer, amely a krisztusi szeretet egyetemes emberszeretetté való növekedését célozza, mindennapos világbékét biztosítván az egy-két napi békesség helyett. S a bizakodó derű, a magabizó jövőbe tekintés sem csak egyet­len napon lesz divat a világon. Én hiszem olyan idők hamaros érkezését, amikor a piros betűs nagy ünnepek külsőségeitől függetleníti magát az emberiség. Ha megizmosodik ez a társadalom és tudatukban is felnőnek hozzá az építői, akkor az esztendő mind a háromszázhatvanöt napján belül­ről vállalt kötelesség és természetes dolog lesz a béke, a szeretet és az újesztendei bizakodás... Jékely Zoltán HALÁSZ SÓHAJ Maholnap a Duna oly hajtalan, hogy benne már csak őrültek halásznak borús hétköznap és derűs vasárnap, képzeletükre bízván a fogást... Ha olykor mégis ujjong a berek, emlékeikből egy szép hal kivillant, már sütik is, isznak rá áldomást.

Next