Népszava, 1972. január (100. évfolyam, 1–25. sz.)

1972-01-09 / 7. szám

2 15 éves a Munkásőrség Ünnepi munkásőr-egységgyűlések Szombaton három he­lyen, Salgótarjánban, Nagybátonyba­n és Duna­újvárosban emlékeztek meg a munkásőrség meg­alakulásának 15. évfordu­lójáról. A salgótarjáni Kun Béla munkásőr zász­lóalj ünnepségén 108 sal­gótarjáni munkásern­ök nyújtották át ,,,A haza fegyveres szolgálatáért” érdemérmet A nagybáto­­siyi munkásőrök ünnepi egységgyűlésén részt vett a csehszlovák munkás mi­lícia küldöttsége is. Dunaújvárosban a Me­ző Imre munkásőr zász­lóalj rendezett ünnepsé­get. A fegyveres testüle­tek nevében Kálazi Jó­zsef vezérőrnagy köszön­tötte az ünneplőket Az ünnepségen kétszáznál több kitüntetést adtak át Tegnap tartotta meg ju­bileumi ünnepi egység­gyűlését a dunaújvárosi „Kállai Éva” munkásőr­­század is. (MTI) Az év közepén kezdik meg a kártérítések kifizetését A Nácizmus Üldözöttei Bizottságának tájékoztatója Mint ismeretes, a Ná­cizmus Üldözötteinek Bi­zottsága (NÜB) 1971-ben megállapodást kötött a nácik által elvett anyagi javak kártalanítására azoknak az üldözötteknek igényeire vonatkozóan, akik ezt a NÜB felhívásá­ra annak idején a meg­szabott határidőig beje­lentették, és igényük kép­viseletével a NÜB-öt megbízták. Az NSZK pénzügy­minisztériuma a kártérítési összeget 1972- ben, 1973-ban és 1974-ben három egyenlő részben utalja át, ezért kénytelen a kifizetések terén bizo­nyos sorrendiséget betar­tani. Az MTI munkatár­sa tájékoztatást kért a Nácizmus Üldözötteinek Bizottságától arról, ho­gyan halad a kárigények feldolgozása; meddig kap­ják meg az érdekeltek a kérdőíveket; mikor kez­dődik a kártérítések kifi­zetése. A N­JB /Hetékesei elmond­ták : a több tízezer igény fel­dolgozásához szükséges kér­dőíveket folyamatosan, a fel­dolgozás sorrendjében küldik ki, tekintettel arra, hogy az NSZK által 1972-ben átuta­landó első részletből a káro­sultaknak csak egy része elé­gíthető ki. Ez év április vé­géig csak azok kapják meg az­ adatszolgáltatáshoz szük­séges nyomtatványokat, akik a kártérítésre saját szemé­lyükben jogosultak. A beér­kező válaszokat gyors ütem­ben feldolgozzák, és ha a ká­rosult pontosan válaszolt a kérdésekre, a saját szemé­lyére vonatkozó kártalanítást ez év közepén egy összegben megkapja. Ezt követően küldik el az adatszolgáltató lapokat azok­nak, akik csak öröklés jo­gán, vagy Magyarországon szenvedett anyagi kár — ha­zai kár — miatt igényjogo­sultak, oly módon, hogy az 1973-ban és 1974-ben érkező részletek kifizetése minél gyorsabban lebonyolítható le­gyen. — Pótbejelentéseket nem ád módunkban elfogadni, mert a kártalanítási megálla­podást csak azok részére köt­hettük, akik annak idején igényeiket nálunk szabálysze­rűen bejelentették — hang­súlyozták. A Nácizmus Üldözötteinek Bizottsága ezúton is kéri a károsultakat — bármelyik ka­tegóriába tartoznak is —, hogy legyenek türelemmel, feleslegesen kérdésekkel és kérésekkel ne jelentkezzenek, mert ez hátráltatja a több tízezer ügyirat folyamatos, gyors feldolgozását, s a mos­tani és a korábbi tájékozta­tókban foglaltakon kívül más felvilágosítást amúgy sem tudnak adni. (MTI) KÖZÉLET Kádár János és Loson­czi Pál 50. születésnapja alkalmából üdvözölte Ah­med Sékou Tourét, a Gui­neai Demokrata Párt fő­titkárát, a Guineai Köz­társaság elnökét. Dr. Biró József külke­reskedelmi miniszter ve­zetésével hazaérkezett a magyar delegáció, amely Moszkvában a KGST kül­kereskedelmi állandó bi­zottságának 31. ülésén vett részt. 1972. Szarvas jubileumi éve A város újjátelepítésé­­nek 250. évfordulója al­kalmából jubileumi évvé nyilvánították az 1972-es esztendőt Szarvason. A városi tanács végrehajtó bizottságának ezzel fog­lalkozó szombati rendkí­vüli ülésén elfogadták a jubileumi év programját is. Eszerint országos bé­lyegkiállítást rendeznek, a városban bonyolítják le a Justh Zsigmo­nd országos szövetkezeti színjátszó na­pokat, több nemzetiségi napot tartanak, emlékki­állítást rendeznek a szarvasi születésű Ru­zicskai György festőmű­vész alkotásaiból, doku­mentációs kiállításon ele­venítik fel Szarvas tör­ténetét, fejlődését. A vá­rosi tanács végrehajtó bi­zottsága határozatot ho­zott arra is, hogy kisfil­­met készítsenek a Körös­­parti város fejlődéséről. Korszerű technológia — magasabb termelés A Zalai Kőolajipari Vállalatnál befejeződött az olajfinomító berende­zések rekonstrukciója. El­készült a többi között az a modern vákuumberen­dezés, amely a kőolajból több készárut képes elő­állítani. . Biztonságtechnikai oktatás az egyetemeken F­egendd-e 24 óra elméleti felkészítés? A SZOT és a Felsőoktatási Munkavédelmi Bizottság sürgős intézkedéseket javasol A Minisztertanács és a SZOT 1952-es határozata kimondja: „A balesetel­hárítási tudnivalókat a műegyetemeken és a fő­iskolákon is oktatni kell.” E rendelkezést követően születtek különböző ha­tározatok, eredményes in­tézkedések: létrehozták a Felsőoktatási Munkavé­delmi Bizottságot; a Marx Károly Közgazdaságtudo­mányi Egyetemen mun­katudományi tanszék lé­tesült; a Budapesti Mű­száli Egyetemen kis óra­számban ugyan, de az egyes szaktantárgyakba beillesztették a biztonság­­technika oktatását is. Példamutató Miskolci Ne­hézipari Egyetem tevé­kenysége, ahol valameny­­nyi szakon alapos munka­­védelmi oktatás folyik. A kecskeméti Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolán biztonságtech­nikát, munkaegészség­ügyet, munkaegészség­tant és munkaszociológiát oktatnak, egyben gyakor­lati oktatás keretében az üzemekben vizsgálják ezek alkalmazási lehető­ségeit. Az Agrártudomá­nyi Egyetemen munkavé­delmi kutatóintézetet lé­tesítettek a munkavédel­mi szakmérnökképzés elő­segítésére. A kezdeti eredmények arra utalnak, hogy a SZOT és a Művelődésügyi Minisztérium rendelkezé­sei alapjaiban helyesnek bizonyultak, meghatároz­ták a felsőfokú oktatás­ban a munkavédelmi és biztonságtechnikai isme­retek helyét, oktatásának szükségességét. Mindez elegendőnek bizonyult a szervezett oktatás megin­dításához. Amint azon­ban a legutóbbi országos biztonságtechnikai konfe­rencián is elmondták — és ez a véleménye a SZOT illetékes szerveinek, a Felsőfokú Munkavédelmi Oktatási Bizottság veze­tőjének is — az egyete­meken folyó munkavédel­mi oktatás néhány év óta nem tart lépést a techni­ka fejlődésével, a felme­rült igényekkel. 1966 óta e téren más országok fel­sőfokú munkavédelmi ok­tatásával szemben elma­radtunk. Az egyetemekről kike­rülő fiatal szakemberek nem■ ismerik a legfonto­sabb munkavédelmi fel­adatokat, vagy a gyakor­latban nem tudják alkal­mazni azokat. Ennek első­sorban az az oka, hogy nem elegendő az oktatás­ra fordított óraszám, nem megfelelő a tematika sem. Jól szemlélteti a külön­böző aránytalanságokat e téren a következő példa: a Közgazdasági Egyete­men összesen 600 órában foglalkoznak a munka­védelem kérdéseivel, ez­zel szemben a műszaki egyetemen, ahonnan éven­ként több mint 1000 mér­nököt bocsátanak ki , egy féléven át mindössze 24 órát fordítanak a munkavédelem és bizton­ságtechnika kérdéseire, s ez is csak elméleti okta­tás. Pedig a SZOT, a mi­nisztériumok, az ipari üzemek nemcsak erkölcsi és tematikai, hanem anya­­gi segítséget is ajánlanak — laboratóriumokkal együtt — a felsőfokú mun­kavédelmi oktatás maga­sabb színvonalra való emeléséhez. (Például a Ganz-MÁVAG.) E lehető­séggel, segítséggel sem élnek. S érdemes megje­gyezni: maguk a műszaki egyetem hallgatói is ke­vésnek tartják a jelenle­gi óraszámot és a csak elméleti oktatást. Nem megnyugtató az sem, hogy több felsőok­tatási intézményben — így a műszaki egyetemen is — a biztonságtechnikai oktatás fakultatív. Így az előadásokon a hallgatók­nak mindössze 5 százalé­ka vesz részt, s formáli­sak a vizsgák is. Az elmúlt években tör­tént súlyos üzemi balese­tek vizsgálatai alapján az igazságügyi szakértőknek, a minisztériumok és vál­lalatok vezetőinek is az a véleménye, hogy a bal­esetek oka leggyakrabban az, hogy a műszaki szak­emberek elméletben isme­rik ugyan a megelőzés módszereit, a gyakorlat­ban viszont nem. Az Igazságügyi Minisztérium adatai szerint az elmúlt években történt súlyos balesetek 20 százalékát — a többi között a kazán­robbanásokat is — a mű­szaki szakemberek biz­tonságtechnikai tájéko­zatlansága okozta. Vagyis súlyos hiba, hogy a mun­kavédelem nem képezi szerves részét a felsőok­tatásnak. A Felsőoktatási Munka­­védelmi Bizottság és a SZOT ismételt javaslatai a munkavédelmi oktatás reformjára, összehangolá­sára — nagyon idősze­rűek. Megvalósításuk sür­gősségét a baleseti sta­tisztikák adatai indokol­ják a legjobban. Nagy Tamás N­­­­P­S­ZAVA Megodódnak-e a felvonógondok? Az elmúlt esztendőben sokszor hangzott el a pa­nasz: az építők nem tud­ják átadni a lakásokat, mert nincs lift, ahová pedig beköltöztek, ott meg gyakran romlik el a felvonó és gyalogolni kell a nyolcadik, tizedik eme­letre. Szerettük volna ki­bogozni: tulajdonképpen mi is az igazság lift­­ügyben? Riskó György, a Haj­tómű- és Felvonógyár 3-as gyáregységének ve­zetője elismerte a gon­dokat, de ezt csupán egyes esetekre korlátozta, és öntvényhiánnyal, anyag­­ellátási gondokkal ma­gyarázta.­­ Most, január 5-én 70 komplett lift áll az udva­ron, miért nem szállítja el az építőipar? — kér­dezte. Az ellentmondás szem­betűnő. Miután a közhit szerint nincs elég lift, az ipar nem készült fel meg­felelően a gyártásra — a Kohó- és Gépipari Mi­nisztériumtól kértünk tájé­koztatást. Dr.Betler Sándor miniszterhelyettes a töb­bi között elmondotta, hogy felmérték a hazai felvonóigényeket, s meg­felelő intézkedéseket tet­tek a lakásépítési prog­ram zavartalan megvaló­sítása érdekében.­­ A hazai igények ki­elégítése érdekében tár­gyaltunk exportpartne­rünkkel a múlt év utolsó negyedében, és sikerült megállapodnunk, hogy ke­reskedelmi szerződésünk­től eltérően, csupán azo­kat a felvonókat szállít­juk le, amelyekre már magánjogi szerződés van. 1972 elején tehát már való igaz: a lakók Óbu­dán és máshol épp a fel­vonó hiányában nem tudtak beköltözni. A 43-as Építőipari Vállalat ter­meléselőkészítési és ter­melési osztályvezetőjétől azt a választ kaptuk, hogy a rendelés szerint minden liftet elkészítettek a gyártók, csupán a ha­táridővel volt baj, jelentkezik az eredetileg exportra szánt és vissza­tartott többlet. Hasonló a helyzet a Fővárosi Felvo­nójavító Vállalatnál és a Gép- és Felvonószerelő Vállalatnál, ahol ugyan nincs export, de gyártási kapacitásuk sincs kitölt­ve. A felvonó-megrende­lés tehát növelhető, akár évi száz darabbal is. S hozzá kell tennünk, hogy az idén újabb üzem kezdi el a liftgyártást: a Ganz-MÁVAG. A svájci Schiendler cég licencét vásárolták meg még szep­temberben. A Ganz-MÁ­VAG vezérigazgatója, Csergő János közölte: " A vagongyár mö­gött rekordgyorsasággal egy év alatt készül el az új gyárrészleg. Már az idén két felvonót készí­tünk, jövőre háromszá­zat, 1974-re ötszázat, az ötéves terv utolsó eszten­dejére ezret. A termelés kétezer da­rabra növelése sem jelent túlzottan nagy gondot. „Csupán” arról van szó, hogy a meglevő házgyári elemekkel készített lakó­épületek bizonyos módo­sításra szorulnak. Olyan épületeket kell tervezni, amelyekbe ezek a felvo­nók beépíthetők. ték, de ehelyett inkább javítgatták. A következ­mény: leszakadt az ellen­súly, több lakás falát ki­verte, jelentős károk ke­letkeztek, a lakók pedig csaknem egy éve gyalog járnak az emeletre. Az ÉMI szakemberei pontosan kimutatták, hogy Budapesten mely felvonó­kat kell „azonnal” kicse­rélni. Az azonnal azért került idézőjelbe, mert Makovsky Márius azt is közölte, hogy a felvonók ilyen nagyarányú cseré­jére az ingatlankezelő vállalatoknak nincs anya­gi fedezetük. Ennek elle­nére kétezer ilyen felszó­lítás megy ki az idén a tanácsoknak.­­ Amennyiben a leg­sürgősebb esetekben nem kezdik meg a munkát, az év végén hozzávetőleg 500 felvonót leállítunk, tekintet nélkül az anyagi körülményekre. A tanácsok, az ingat­lankezelő vállalatok hú­­zódozása nehezen érthető. A lakbéreket ugyanis fel­emelték, épp a jobb la­káskarbantartás érdeké­ben. A felvonó pedig, kü­lönösen magas épületek­ben csaknem olyan fon­tos, mint a villany vagy a víz. Ha figyelembe vesszük a felújítás igényeit, már­is kitűnik, hogy a meg­levő gyártási kapacitás kevés, és az új felvonó­üzem munkája ellenére is hiánnyal kell számolnunk 1975-ig. A KGM vezetői érzékelték ezt az ellent­mondást, ezért csökken­tették az exportot, és se­gítik a Ganz-MÁVAG be­ruházásainak gyorsítását. Hetven darab az udvaron Kétezer elavult felvonó Mindebből kiderül, hogy máris van szabad kapa­citás és ezt tovább bő­vítjük. Kell-e akkor az új felvonógyár? A válasz egyértelmű: kell. A liftgond ugyanis nem azzal kezdődik, hogy 1970-ben 692 lakóépület­be, 1971-ben mintegy 900-ba építettünk új fel­vonót, hanem azzal, hogy a jelenleg működő, csak­nem 12 ezer lift közül kétezer már elavult. És az Építőipari Minőség­­vizsgáló Intézet felvonó­vizsgáló állomásvezetőjé­­nek, Makovsky Márius­­nak szavaival: „legalább nyolcszáz azonnali cseré­re szorul”. Sajnos, az ingatlanke­zelő vállalatok nem ve­szik komolyan az ÉMI felszólításait. A Váci utca 42 alatti felvonó cseréjét például többször sürget­Érdemes azonban egy pillantást vetni arra is, hogy az új liftek meny­nyire felelnek meg a kö­vetelményeknek. Minden új liftet üzem­be helyezése előtt meg­vizsgál az ÉMI. Eszerint az 1971-ben átadott új fel­vonók hibaszázaléka át­lagosan 5,28, míg előző években ez a szám 15 fe­lett volt. A jelentős mi­nőségjavulás annak ered­ménye, hogy a gyártó vállalatok minőségellen­őrző szerveiket nagyobb hatáskörrel, felelősséggel ruházták fel A Hajtómű- és Felvo­nógyár liftjei az ÉMI szakemberei szerint fe­leslegesen bonyolultak. Sok olyan alkatrészt épí­tenek a liftekbe, ami könnyen hibásodik, ezért nagy mértékben növek­szik a karbantartás igé­nye. Most állítják össze azoknak az alkatrészek­nek a jegyzékét, amelyek beépítését nem javasol­ják a gyártóknak. Mindebből csupán né­hány gondolatot szeret­nénk kiragadni. Ha igaz, hogy a HAFE felvonói túlzottan bonyolultak, ak­kor mi lesz a Schiendler­­liftekkel, amelyek még precízebb szerkezetek? Növekszik a karbantar­tási idő, több, sokkal job­ban képzett karbantartó kell, amiből most is nagy hiány van.. Megnövekszik a karbantartás költsége, amit már most nehezen fedeznek az ingatlanke­zelő vállalatok. S ha sen­ki nem vállalja, ki fogja ezt fizetni? A lakók? Az ÉMI-jelentés sze­rint a minőség szinte ug­rásszerű javulása a vál­lalati meo-szervek bevo­násának következménye. Ez esetben viszont érde­mes lenne azon gondol­kozni, hogy minden gyártó maga szereljen és kötelezően vállalja is lift­jei karbantartását. A fel­vonót a megrendelőnek csak akkor kellene kifi­zetnie a gyártónak, ha a lift használatba került. Ez esetben további minő­ségjavulást lehetne elérni. A KGM vezetői foglal­koznak is ezzel a gondo­lattal. A felvonógondok tehát mind a gyártásnál, mind a szerelésnél csak látszó­lag megoldottak. Újabb és újabb lépések szüksé­gesek még ahhoz, hogy véglegesen megszűnjenek a gondok, s a sok eme­letes új és régi házak lakóinak ne kelljen hóna­pokon át, szívük jelentős igénybe vételével, az emeletek lépcsőit koptat­ni. Pusztai Ferenc Javult a minőség, nő a karbantartási költség A bíróság előtt „Kályhacsászárok" és gépkocsiüzérek Munka nélkül jól élni, szerény tudással, közepe­sen végzett munkával át­lagon felüli keresethez jutni — nálunk csak a tisztességes milliók kárá­ra lehet. Törvényeink azonban előbb-utóbb le­sújtanak azokra, akik nagyravágyásuk, élősdi életmódjuk anyagi fede­zetét a mi zsebünkből akarják előteremteni. Jött segítségért, Németh György hajthatatlan volt. — Egy évig várnia kell, de ha ad 700 forintot, még a héten befűtheti — mondta. Egy Csengery utcai asszony két kiégett cse­répkályhája helyett egyet kért, de azt két szobája közös faluban kívánta el­helyezni. Varga elvállal­ta a munkát, „mindössze” két feltétele volt: az asz­­szony fizessen neki 1600 forintot, de meg ne em­lítse művezetőjének, Né­meth Györgynek. Amikor a sok rászedett lakó kö­zött akadt egy, aki rá­jött a csalásra, szóvá is tette azt, és visszakérte 540 forintját, nagy han­gon csak ennyit válaszol­­tak: — A pénzt megkaphat­ja, de nem lesz benne öröme. A kályhát még ma lebontatjuk... A „kályhacsászárok” a Pesti Központi Kerületi Bíróság dr. Tímár Lóránt tanácsa előtt felelnek tetteikért. Nem létező értékkülönbözet A cserépkályhák élet­tartama — mint tapasz­talhatjuk — rövid. Ha a kályha kiég, tönkre megy, elkezdődik a kálváriánk. Jó, ha hónapokig tartó kilincselés után új kály­hához jutunk. Az embe­reknek ezt a mindennapi gondját használta ki a VI. kerületi IKV megbí­zásából tevékenykedő Fő­városi 3. számú Építőipa­ri Vállalat két dolgozója: Varga Lajos 31 éves kály­hás és Németh György 42 éves művezető, valamint Balázs László, a Kerá­mia- és Cserépkályhagyár 27 éves kályhás szak­munkása. A VI. kerület sok házá­ban Varga Lajos irányí­totta a kályhaépítést. Ha­­mar észrevette, hogy a lakóknak jobban tetszik az aranybarna színű, min­tás cserépkályha, mint a vajszínű. Miután elhí­resztelte, hogy a mintás cserépből emelt kályha a másiknál jobb minőségű és tartósabb, „üzlete” fel­lendült. Varga és társai 540 forint felár ellenében minden kérést teljesítet­tek. A kétfajta cserép közötti „értékkülönbö­zetre” hivatkoztak, s a lakók nem is sejtették, hogy rászedték őket. „Ha ad 700 A nyugdíjasokat, a kis­keresetűeket és a nagy­­családosokat egyaránt szemérmetlenül meglop­ták. Pénzsóvárságuknak nem volt határa. Az Eöt­vös utca 29. számú ház egyik lakójával — tekint­ve, hogy mindkét kály­hája tönkrement — dup­lán megfizettették az „ér­tékkülönbözetet”, még a forintot...A szállítási költséget is fel­számolták neki, s nem átallottak majd 200 forint borravalót is f esszedni tő­le. Kegyetlenek voltak. A Rudas László utca 91. számú ház egyik lakója, amikor hazatért a kór­házból, otthonában rossz kályha, fűtetlen szoba fogadta. Hiába tárta fel helyzetét, hiába könyör­ Vívóedző az Noha Vass György And­rás 22 éves vívóedző és Varga István József 21 éves autófényező havi 2200, illetve 2350 forint­nyi keresetét csak vékony zsebpénznek tekintette, alig érthető, miként tud­tak e pénzért járó fel­adataiknak is eleget ten­ni. Hiszen évek óta ide­jük nagy részét a Bos­­nyák téri autópiacon, va­lamint a Merkur Vállalat XIII., Röppentyű utcai használt gépkocsitelepén töltötték. Jóllehet ipar­­engedéllyel nem rendel­keztek, gépkocsit vettek és eladtak. Felderített üzelmeik közül csak mu­tatóba említünk néhá­nyat autópiacon Vass egy alkalommal a Merkur telepén 18 000 fo­­rintért Moszkvics autót vásárolt, majd miután, néhány hónap elteltével ráunt, ugyanott 14 000 fo­rint haszonnal tovább ad­ta. Egyéb alkalmakkor egy Volkswagen kocsin, egy évi használat után, 64 000 forintot, egy Fia­ton 66 000 forintot kere­sett. Varga István Jó­zsef egy-egy gépkocsin „csak” 10 000—15 000 fo­rint mellékesre tett szert. Vass és Varga egy ideig hiányozni fog a gépkocsi­üzérek alig fogyó táborá­ból, mindkettőjüket a Pesti Központi Kerületi Bíróság dr. Zalai László­né tanácsa vonja felelős­ségre. Hargitai Pál 19­72. Január 9

Next