Népszava, 1972. július (100. évfolyam, 153–178. sz.)

1972-07-29 / 177. szám

1972. Július 29 NÉPSZAVA . Vannak állomások a Balaton part­ján, ahol a vonatablakban elfordítom a fejemet. Egy-két helyen erre sze­mélyes okom van, máshol azonban különösebb magyarázat nincs. Legf­­eljebb az, hogy az ember szeme könnyebben fennakad a nagy üdülő­helyeken, mert ott harsányabbak a színek, nagyobb a lárma, és persze, több a nő. A kis állomásokon ácso­­rogva inkább a vizet nézegetjük, ugyanis az ember figyelme gyakran önző és felületes. Alsóörs például két fontos üdülő­hely között fekszik. Tavaly decemberben a népfront helyi elnöke, Csécs Zoltán és a tit­kár, Ajkai Gyula bemutatták a köz­ség vezetőinek dr. Jablonkay Géza javaslatát. „. .. Végül pedig kétségkívül alsó­örsi birtokról szól az az okirat (Ho­­lub-féle gyűjtemény, Zala vármegye Története. Oklevéltár, I. kötet, 69. ol­dal, 50. szám), amit az almádi con­vent előtt vettek fel, 1272 július el­sején. Az irat szerint az Örs falubeli Szögény nevű ember eladja a Pápa nemzetségbeli smurald fiainak azt a szőlőt, amit ő előzőleg Mariscella ne­vű úrnőjétől vett. Megírják, hogy a szőlő hat kapásnyi nagyságú, tehát hat ember kell az egy nap alatti megkapálásához. Ez körülbelül hat­szor 100—150 négyszögöl területnek megfelelő szőlő ... S azt is megírják, hogy ez a szőlő egyik végével a Ba­laton, másik végével a nagy út között fekszik. Márpedig, ha egy szőlő Örs faluban egyik végével a Balatonig ér, akkor az a szőlő nem lehetett Felső­­örsön, csakis Alsóörsön ... Ezért azt javasolom, hogy 1972 nyarán rendez­zük meg...” A tanáros külsejű Jablonkay Géza Alsóörs történetének tudósa, levéltá­rak szorgalmas búvára, a helyi falu­múzeum lelkes szervezője, régi ira­tok, hegykönyvek, pecsétnyomók gyűjtője és tulajdonosa. Legbüszkébb azonban a három részes alsóörsi króni­kájára, amit tíz évvel ezelőtt kezdett el írni. — Engem régóta érdekelt a közbir­tokosság, mint a közösségi gazdálko­dás nagyon régi formája, ez vezetett el a témához — mondja az alsóörsi pecsétnyomókról kinagyított fotókat rendezgetve. Harminc éve él itt a kú­riahangulatú házában. A százéves szekrények, régi csuprok, népművé­szeti tárgyak, ódon könyvek, a ház előtt a malomkőasztal, a fehér kerti székek, a fügebokrok , térzenés han­gulatot ébresztenek, annak az idejét, amikor a Balaton fürdőközönsége nem végső búcsúdalt délceg Dani­­lóikhoz, Petrovjaikhoz. * Három költő arca villan elém. Mindhárman az e századi magyar líra nagy egyéniségei, de sorsuk és alkatuk különböző. Sinka Istvánra, a sárrétudvari Nagy Imrére és Rad­nóti Miklósra gondolok. Sinka István, a „fekete pásztor” bihari réteken őrizte a nyájat. Az irodalom mégis rátalált, mint ahogy ő is rátalált az irodalomra. Első ol­vasmányai mik lehettek? Foszlott szélű, öreg kalendáriumok, füzetes ponyvák — afféle romantikus be­tyárhistóriák —, majd a Biblia, még később Petőfi és Ady kötetei. Olvasmányai hatására tört fel­színre belőle a költő — írni kez­dett. De hát hol lelhetett ő a pusz­tán makulátlan, fehér papírt? Se­hol! Első műveit alkalmanként a keze ügyébe kerülő papírfoszlányok­ra írhatta, s könnyű elképzelni az örömét, amit akkor érzett, amikor először birtokolhatott egy olcsó is­kolai irkát, talán vastagabb füze­tet, amelybe újabb, már érettebb verseit rendszerető pontossággal ír­hatta be. Hiszen­­ kevés olyan költője volt és van a világnak, aki jobban tisztelte volna nála a gyű­­retlen, tiszta papírt. Sinka Istvánnál is nehezebb sor­sa volt a sárrétudvari Nagy Imré­nek. Életét falun élte le, csak láto­gatóban jutott el egyszer-kétszer a városba. Égrekiáltó szegénysége egybekeveredett a „hárommillió kolduséval” — ahogy a század első felének magyar agrárproletariátu­sát nevezték —, s ráadásul ezt a szegénységet még betegség is sú­lyosbította. Itt aztán igazán nem volt fehér és makulátlan papír. Mi­re írt hát Nagy Imre? A községhá­záról elkunyerált használt adóívek hátára rótta verseit. Remény, biza­kodás, vád és panasz csendült a so­rokban, azokon a lapokon, melyek­nek másik oldalán az akkori pa­raszti élet dokumentatív vádpontjai sorakoztak, kivetett és behajtott adótételek formájában. Nagy Imre versei ma bárki szá­mára hozzáférhetőek. Évtizedekkel a halála után „mégiscsak eljutott az Oly nagyon áhított fehér papír birtokába. . A harmadik költő, Radnóti Mik­lós sorsát ma már az egész világ ismeri. Ő pályája nagyobb részé­ben természetes egyszerűséggel­ bir­tokolhatta a tiszta kéziratpapírt. Ám tragikus évek következtek, s a még fodrozott napernyők alatt sétál­gatott, és a fürdőző dresszek hossza térdmagasságban végződött. Alsóörsnek a hétszáz év okiratokat, pecsétnyomókat jelent. Más helysé­geknek lendületes ipari fejlődést, is­kolák alapítását, virágzó művészetet, városias fejlődést -­kisebb-nagyobb jelentőségű rangot a helységnevek listáján. Ez persze, nem szerencse, hanem gazdasági-földrajzi adottság dolga. Az alsóörsi őslakosok mesélik, hogy a húszas évek balatoni hajó menetrendjében Alsóörs neve mellett volt egy figyelmeztető csillag: „Felté­teles megálló, ladik kikötő.” A fel­szálló utasokat a partról zászlóval je­lezték a közeledő hajónak, amely megállt kint a mélyvíz fölött. Az utast ladikon beszállították, aki a le­eresztett kötéllétrán felmászott a gő­zös fedélzetére. Ha utas érkezett, a hajó kürtjeleket ado­tt­ le a ladikos­­nak, ötven éve csak ennek, pedig a kikötő építésére Alsóörs már 1847- ben megmozdult. Azóta sok minden változott itt. Nemcsak az, hogy megépült a kikötő. Szakad rólunk a veríték, de Pod­maniczky Gyula, községi tanácselnök nem kegyelmez, pedig reménytelen, hogy mindent megnézhetek. Az öreg­falu magasságából a felparcellázott vadtelep fölött Tihanyig látunk, az­tán csak egy pillantás arra a helyre, ahová az új óvoda épül majd, a kö­vetkező percben már az üdülők ár­nyékában próbálok lassítani valamit a tempónkon. A parkban a két szov­jet pilóta sírjánál az elnök csak any­­nyi időt engedélyez, hogy kifújjuk magunkat, és elmondja a síremlék történetét. 1944-ben az alsóörsi part közelében lelőttek egy szovjet repülőgépet. Él a községben egy ember, aki emlékezett, hogy a gép hol zuhant le. Tavaly Mi­ronov hadnagy és Teszlenko tizedes maradványaival, felszerelésükkel, kis tárgyaikkal kiemelték a roncsot. A síremlék és a Repülősök Parkja ámu­­latbaejtő gyorsasággal, egyetlen hét alatt készült el­­ , ráadásul tudni kell, hogy a mai park helyén hegy­magasságban állt a zúzott kő, rako­dóhely volt. A vöröskő emléket tavaly október harmadikén avatták fel. Elhangzott akkor egy töprengések közben szü­letett ígéret: a balatoni felszabadító tisztaság már csak nyomokban volt felfedezhető ezen a földön. Micsoda iszonyatos ellentmondá­sa a sorsnak, hogy e nyomok egyik legragyogóbbika egy vérrel, s rö­gökkel elmázolt, s a tömegsírokból kimentett könyvecske lapjairól tün­­döklik szemünkbe­n a bori notesz­ről. S képzeljük magunk elé újból a költőt, aki a világ minden kin­csénél nagyobb becsben tart egy gyűrött, feketetáblás noteszt, mert még a halál országútján is érzi, tudja, hogy lapjain az ő utolsó üze­netei el fognak jutni az emberiség­hez. Nem lehetett tisztább kézirat­papír soha, Radnóti Miklós kori noteszánál. A költő munkájához esetenként elég egy-egy noteszlap, vagy blokk­­füzet is. A vers megszülethet bár­melyik percben, pillanatban, s a fu­tó gondolatot gyorsan kell rögzíte­ni. Mégis, számtalan költőt isme­rek, akik precíz gonddal választják ki a számukra megfelelő papírt. Járják a város papírüzleteit, hogy egy szép borítójú mappát találja­nak­ könyvkötőkkel, mi több, bőr­díszművesekkel tárgyalnak, hogy különleges igényeiknek megfelelő írótömböt csináltassanak maguk­nak. Weöres Sándor évtizedek óta csak a legegyszerűbb, de jó vaskos, koc­kás iskolafüzetekbe ír. Írásának külalakja is ilyen: könnyen olvas­ható, pedáns, egymásba burkolódó betűket ró a papírra. Babits Mihály talán az egyetlen költőnk, akiről tudjuk, hogy verset is csak gépbe írt. Számomra a dolog már-már hihetetlennek hangzik. Árulkodni is tud a papír. A sze­gény, reménytelen dilettánsok ta­lán soha nem fogják megtudni, hogy verseiket már messziről meg­ismerik a gyakorlott szerkesztők. A színes, legtöbbször piros ceruzával gondosan aláhúzott verscímek, a margókra pingált girlandok, s az agyafúrtan kieszelt, meghökkentő hajtogatási módok mind, mind di­lettáns ügyeskedésekről tanúskod­nak. Számos prózaíró, mielőtt az egy­séges formátumú, gondosan kivá­lasztott kéziratlapokat elővenné, jegyzeteket készít. Gyűjti az adato­kat, részletmegfigyeléseket a későb­bi folyamatos munkához, s ezeket kutyanyelveken, kartotékokon rög­zíti. Persze, van olyan prózaíró is, aki csak egyszerűen beírja a szá­mára lényeges adatokat egy füzet­be, s van olyan is, aki azt mondja: Nem bízom a jegyzetekben! Írás harcok emlékére régóta tervezik egy repülős emlékmű felállítását, amely esetleg Alsóörsön, az északi part egyik legszebb parkjában kapna he­lyet. A község vezetői az ígéretet ter­mészetesen nem felejtették el. A gyászszertartásról készült fény­képeket nézegetem az új kultúrház­­ban. Az elnök ezt az időt is szervez­kedésre használja fel: a dísztér ren­dezéséről, árbocokról, a falumúzeum vitrinjeiről és a községi zászlóról tár­gyal a lányokkal. —" Úgy képzelem, hogy egy fehér gyolcsra kék színnel felhímezni a ha­lászat és a szőlőtermelés jelvényeit. Értik, ugye? Ez talán a legjellemzőbb Alsóörs történetére . . . A „lányok”: Bertalan Margit kul­­túrház igazgató és Váradi Szabó Ist­vánné körzeti könyvtáros. Szakot végzettek, fiatalok és kedvetlenek. Dolgoznak, amit lehet. Az egy év alatt báb- és bélyegszakkört, kiállí­tásokat, ismeretterjesztő előadásokat, ifjúsági klubot szerveztek, a heti gyermekfoglalkozások műsorába me­sedélutánt, szépolvasást, versmondást iktattak, a falu lakosságának egyne­gyede a könyvtár rendszeres olvasó­ja ... Mégis,­­miért kedvetlenek? Mert például a négymillió forintos költséggel épült kultúrház idei, 240 ezer forintos költségvetését a megyé­nél július tizedikéig még nem hagy­ták jóvá. Ki tudja, miért? ... Amiatt is kedvetlenek, mert az alsóörsi kul­túrház valami oknál fogva nem sze­repel a balatoni nyári kulturális programban, pedig jó helyen fekszik, korszerűen felszerelt, kétszáz szemé­lyes színházterme van. Bertalan Mar­­giték mindent megpróbáltak, de mű­sorügyben sehol sem álltak velük szó­ba. Csak Füred és Almádi. A helyzet iróniája, hogy Fürednek és Almádi­nak nincs rendes kultúrháza. Alsó­örsnek van, amely a körzet igényeit szolgálhatná. — Nem értjük — mondják a jobb sorsra érdemes lányok. — Szeretnénk dolgozni, és jól is lehetne itt dolgoz­ni. A község állandó lélekszáma ezer­­körül van, a nyári időszakban ennek az ötszörösére lehet építeni ... Mégis, ezekkel a filléres akadályokkal. Az elnök helyeslően bólogat. — Sajnos, így van, közben minden fontos dolognak az eszembe kell jutnia. Alexej Tolsz­toj minden munkanapjának elkez­déséhez egy vaskos köteg új kéz­iratpapírra volt szüksége. Általában kétujjnyi vastag papírtömböt ra­kott maga elé az asztalra. Mi lehet e dolog belső indítéka? A technika fejlődése is különös inspirációkat adhat. A közelmúltban egy szer­kesztőségben jártam és jókedvű munkatársakra találtam. Vidámsá­guk oka egy beérkezett kézirat volt, amelyet fiatal szerzője a szabvány­nál kétszerte nagyobb árkusokra gépelt. Hamar kisütöttük, hogy az új mű nagykocsis, irodai gépen íródhatott; a szerző talán így kí­vánt takarékoskodni az idővel, hogy egy lapra mintegy két és fél flekk­­nyi szöveget gépelt? Megíródik hát a könyv, az olva­só számára talán igen, de az író szempontjából soha el nem hanya­golható részletjelenségek jegyében, és mindig a papír igézetében. Csak­hogy a megírt mű még nem könyv. S nem könyv még akkor sem, ha már a kiadó elfogadta. Mert a mű könyvvé alakulása a „műszakon” kezdődik! A műszaki szerkesztők, képszerkesztők, grafikusok, s más könyvművészek döntik el, hogy mi­lyen legyen majd a megjelenő könyv külső formája. S bizony, ha az irodalmi lekto­rátuson vannak viták, miért ne len­nének a műszakon is? Itt aztán valóban a papír a fő­szereplő. — Mi ez? Ti ilyen vacak szürke­ségre akarjátok nyomni az én re­mekművemet? — De kérlek! ez egy igen finom, új regénynyomó papír... ezen ké­szült többek között. .. s röpködnek a József Attila-díjas és Kossuth­­díjas szerzők nevei, ám ez nem hatja meg a sorban következő de­likvenst. — Diósgyőri merített­et akarok! És lakkozott borítót, meg különleges tipográfiát! Csakhogy a műszak hajthatatlan. Tudja az alkotás értékét, műfaját, s helyét a papír hierarchiájában. Az irodalom alkotó folyamatáról és a papír igézetéről még sokat le­hetne írni. Nagy szövetség ez, és egy életre köttetik. Szeretjük, félt­jük, s tiszteljük a papírt, mert tett­re ösztönöz, inspirálja gondolatain­kat és megszülető műveinket elvi­szi az olvasó emberek tömegeihez. között... Podmaniczky Gyula az ebéd idejé­re felfüggeszti az útiprogramot. Az evés a hallgatás ideje, mi is hallgatunk. A gulyáslevest kanalazva megpróbálom elrendezni magamban, amit a délelőtt folyamán láttam, amit nem nagyon értek. Ez utóbbiak közé tartozik maga a tanácselnök is. Honnan meríti ezt a megújuló, ma­kacs lendületet? Mi hajtja? Honnan van lelkiereje naponta az ügyfelek hadához? Honnan van ideje a telek­ügyekre adott válaszlevelek kilóihoz? Naponta a határ begyalogolásához, amely Almádi felé hat, a noszlopi autós pihenő felé nyolc kilométer? S mindezek mellett egy kisváros taná­csának megfelelő apparátust irányít, törődni kell a dísztér földmunkájá­val, a szemetező autó vizsgáztatásá­val, a falumúzeum pisztolyaival, ge­rebenjeivel, vitrinjeivel, törődni kell az új óvoda építésével, az Alsóörshöz csatolt Felsőörs és Lovas gondjai­val .. . A közéleti ember, például egy ta­nácselnök száz és száz érzékeny mű­szer között jár­ két naponta. Ezek a műszerek mindent rögzítenek: a bölcs szavakat éppúgy, mint a kevés élet­­tapasztalatot, a bizonytalankodást éppúgy, mint az emberismeretet. A nehéz sors általában használ az em­bernek, sok mindenre megtanít, sok­mindentől megóv, megfontoltabbá te­szi az embert. Podmaniczky Gyula Kőszegen kitüntetéssel végezte a technikumot, majd a debreceni me­zőgazdasági akadémián tanult to­vább. A nagyanyja és a nagybátyja nevelte sok lemondás árán. A nagy­anyjától kéthetenként zsebpénz he­lyett egy-egy csomag pogácsa érke­zett a debreceni főiskolára, az 1954-es karácsonyi szünetben nem volt any­­nyi pénze, hogy hazautazzon. Akkor lázadozott magában, nagy igazságta­lanságnak érezte, most utólag már azt mondja: a mostoha sors is a ja­vára szolgált. — Sok embert megismertem, talán ez az egy, mit az élettől ajándékban kaptam — mondja eltűnődve. — 39 éves vagyok, én ennek a felét a moz­galomnak adtam. Itt Alsóörsön is csak csodálkoznak: hogyan lehet, hogy két hónap alatt tizenhét gyűlés volt, és én mindenütt megjelentem, akár az ifjúságról, a sportról, vagy bármiről volt szó. Minden érdekel. Mindenről tudni szeretnék, mert meg akarom mozdítani a lakosságot. Egy éve vagyok itt elnök, azelőtt a járási tanács mezőgazdasági osztályán dol­goztam, de tudom, hogy micsoda ösz­­szefogás volt itt, például, amikor a vízvezeték épült. Az egész falu éjjel­nappal társadalmi munkában dolgo­zott ... Borzas fejét ingatja türelmetlenül, mintha az emberek valami félreértés folytán munka helyett ünneplőbe vágták volna magukat. — Mert szerintem nagy dolog az, ha húsz-harminc ember összeáll, és elrendez például egy teret a község­ben. Az is csak Alsóörs, nem? .. . Ezt kell nézni, nem pedig az ellentéteket. — Vannak ellentétek? — Több támogatást szeretne az ember Külön-külön én senkire se pa­naszkodhatok, de az összefogás. A tömegszervezetek mellettem állnak, csak az embereket nem tudják ma­gukkal hozni. Persze, ennek az öreg­falu és az üdülőtelep közötti ellentét­nek látom én a magyarázatát... Az őslakosság és az üdülőlakosság közötti viszony általában nem felhőt­len. Nem speciális alsóörsi ellentét ez, legfeljebb itt több a régi mulasz­tás, és így nyersebbek a megfogalma­zások. Alsóörsön az üdülőtelep fej­lesztése mellett messze elmaradt az öregfalu. Miközben szebbnél szebb állami, vállalati üdülők épültek a parton, az öregfaluban a hiány újabb hiányt és elégedetlenséget szült. Az elégedetlenségnek itt is akadnak pró­kátorai. Az üdülőre persze, van pénz, amennyi csak kell... Már az is el­hangzott, hogy a kultúrházat is a „ká­dereknek” építették, amit nyilvánva­lóan a rosszindulat szült. De ez nem változtat azon a körülményen, hogy a falu boltja elhanyagolt, az fmsz-tel tíz éve folyik az eredménytelen vita. Az utak rosszak a községben. Lovas­nak nincs egy rendes középülete végre saját erőből épül majd. Felső­­örs kilenc közkútjából hét olyan fer­tőzött, hogy egészségügyileg nyugod­tan le lehetne zárni... Tetézi az ellentétet egy szerencsét­len helyzet, illetve a KPM teljesen érthetetlen hallgatása. Az útprogram kezdetén, körülbelül nyolc éve az üdülőtelep és az öregfalu között zá­roltak ötven-hatvan parcellát, ahol az eredetileg tervezett műút átszelte volna Alsóörsöt. A döntés már tavaly megszületett: az északi part autópá­lyája másfelé halad majd, a KPM azonban a mai napig nem szabadítot­ta fel Alsóörsön a „senki földjét”. Vajon miért? A polgárok pedig ujjal mutogatnak a gabonatáblára. Íme, még el is választanak bennünket... Szívesen építkeznének a „senki föld­jére” — idősebbek, akik fent a falu­ban romos házban laknak, vagy kez­dő fiatalok — de a terület egyelőre nincs felszabadítva. Meddig még va­'­jon? Pedig, ha valami segíthetne az ellentétek elmosásában — a falu és a telep közötti terület beépítése bizto­san. — A hangulat akkor változott elő­ször egy keveset, amikor rendbeho­zattuk a falu temetőjét, de az új óvo­dában a mai napig nem hisznek — sóhajt elégedetlenül az elnök. — Ha ez most, ha ez az óvoda sikerül... Látni kell az arcát. Arc nélkül ki­sebbek a szavak. A községjárás egy kiadós futással fejeződött be. A zivatar megkergetett bennünket. Vizesen, kifulladva dől­tem le az elnöki irodában, hiába, ezek a hosszabb futások már ... — Ez a nap nekem most „ünnep” volt, hogy maga jött — szólalt meg végül az elnök. — De annak a har­minc-negyven ügyfélnek holnap me­gint el kell ide jönnie. Az ügyfelek nevében bólintottam, s közben valami olyasmire gondoltam: meg kellene magyarázni előre, hogy micsoda „évfordulós” írás lesz ebből, mert Alsóörsön most mindenki augusztus 19-re készül. Megmondani, hogy a sikerek és mulasztások ellent­mondásaiban rendszerint nem azt szoktam megkérdezni először, hogy mi épült, hanem azt, hogy mire van szükség. Bármily laposan hangzik is , az ellentétek gyógyszere mindig a jó ügy érdekében kialakult összefogás. Lám, a Repülősök Parkja egy hét alatt elkészült. A kultúrház körüli dísztéren azóta talán már állnak a zászlórudak, eltűntek a hepehupák, a gazos bokrok... A helyi jubileumok előkészületeiben mindig tiszta ener­giák feszülnek. Az alkalom legtöbb­ször összehozza az embereket — a munkában, az értékek és egymás megbecsülésében is. Az idő értéke furcsa dolog. A hét­százéves Alsóörsről nekem — ünnep­rontás nélkül — az jut eszembe, hogy ötven éve még feltételes ladik kikö­tője volt — ma pedig... A felsorolás azt hiszem, mellőzhető. És nem ud­variasságból, írom le: Alsóörs hétszáz év múltán juthatott igazán komoly jelentőséghez. A Balaton felfedezése megtörtént, most az eddig szeré­nyebb fürdőhelyek, sőt egész partvo­nalak fejlesztése következik. Az pe­dig az öregfalu polgárainak se mind­egy, hogy talán már néhány év múl­va Alsóörs nemcsak úgy „ott lesz va­lahol a nagy szomszédok” Almádi és Füred között, hanem maga is forgal­mas, minden igényt kielégítő üdülő­hely, s állomásán az utasok elismerő kíváncsisággal lépnek ki a vonatból. Thiery Árpád „Nagy szomszédok44

Next