Népszava, 1973. január (101. évfolyam, 1–25. sz.)

1973-01-17 / 13. szám

1973. január 17. A szolgáltatások bővítése, gépesítés, új üdülők a posta tervében A Postások Szakszervezetének központi vezetőségi ülése A Postások Szakszerve­zetének központi vezető­sége kedden tanácskozást tartott, amelyen részt vett Papp Árpád vezér­őrnagy, a munkásőrség országos parancsnoka, az MSZMP Központi Bizott­ságának tagja, Hor­n De­zső közlekedés- és posta­ügyi miniszterhelyettes is. Dr. Zsuffa Szabolcs el­nök megnyitóját követően Bessenyei Miklós főtitkár adott számot a központi vezetőség hét ülése kö­zött végzett tevékenység­ről, majd dr. Buják Konstantin postavezér­­igazgató-helyettes és Biró B. József titkár beszá­molója alapján a közpon­ti vezetőség értékelte a posta 1972. évi munká­ját és ismertette az 1973. évi gazdasági és szak­­szervezeti tennivalókat. A beszámolók és a vita is megállapította, hogy a postás dolgozók eredmé­nyesen zárták az elmúlt esztendőt. Ez a különböző szolgáltatások színvona­lának, minőségének javu­lásában, a hírközlő be­rendezések kapacitásának jobb kihasználásában is megmutatkozott. A távbe­szélő-főközpontok kapa­citása tavaly 26 ezerrel, az alközpontoké pedig 18 ezerrel növekedett. A helyközi távbeszélő szol­gálatban döntő jelentősé­gű volt az országos táv­hívó hálózat további bő­vülése, amely már ki­terjed Szombathely, Szé­kesfehérvár, Zalaeger­szeg, Siófok, Pécs, Lágy­mányos, valamint Debre­cen távbeszélő központ­jaira. A vezetékes táv­közlés másik ága, a táv­írószolgálat is jelentősen fejlődött. Csaknem 470 új telexállomást kapcsol­tak be. A vezeték nélküli táv­közlésben jelentős fel­adat volt az elmúlt esz­tendőben a sapporói téli, és a müncheni nyári olimpiai játékok televí­zió- és rád­ióközvetítése. A közvetítések lebonyolítá­sa zavartalan volt annak ellenére, hogy egyidejű­leg két, sőt, esetenként három program közvetí­tését is biztosítani kel­lett. Elkészült a pécsi te­levíziótorony és meg­kezdte üzemelését a szí­nes televízió adóberende­zés. Ezzel Pécsett és kör­nyékén lehetővé vált a tv második programjának vétele. Ezen kívül Pécsett négy darab URH-adót, Miskolcon, Sopronban és Szegeden új átjátszó tv­­adót helyeztek üzembe. A posta elmúlt évi gazdálkodása általában kedvezőnek mondható, a bevételek várhatóan el­érik az 5 796 millió forin­tot, ami egy százalékkal több az előirányzottnál. Az eredményes gazdálko­dás nyomán várhatóan az év végi részesedés át­lagosan eléri a 13—14 napi fizetésnek megfelelő összeget.. Ennek értékét még növeli az a tény, hogy tavaly a postás dol­gozók a kormány támo­gatásával több mint 7 százalékos bérszínvonal­növekedést értek el. Ja­vultak a szociális és munkakörülmények, Mis­kolcon, Pécsett, Sopron­ban új munkásszállók épültek, s a posta mint­egy 34 millió forinttal já­rult hozzá a dolgozók la­káshelyzetének javításá­hoz is. Az idén mintegy 1,7 milliárd forintot fordít­hat a posta­fejlesztésre. Ennek több mint felét a vezetékes, 21 százalékát a vezeték nélküli hírköz­lésre, 15,4 százalékát a hagyományos postaszolgá­lat fejlesztésére. A ter­vek szerint újabb 32 ezer távbeszélő állomást sze­relnek fel. A távíró­szolgálatot 450 új telex­állomással bővítik. Ú­j crossbar-központot he­lyeznek üzembe Cegléden, Ú­j-Diósgyőrött és Nyír­egyházán. Budapesten az Óbuda, és Zugló közpon­tot bővítik. Tovább foly­tatódik a belvárosi és a szegedi központ építke­zése. Idán helyezik üzembe a rövidhullámú hálózat I. ütemének 250 kilowattos adóját, 3 darab tízkilo­­wattos URH-adót Tokaj­ban és a tv-átjátszó adót Zalaegerszegen. Folytató­dik a nagykanizsai és a kadarkúti tv-adó építke­zése, Budapesten pedig a tv 2. programjának adá­sára felállítják a 174 mé­ter magas acélszerkezetű tornyot. A posta tervében köz­ponti feladatként szere­pel a gépesítés, amelyre több mint­ 30 millió fo­­­rintot fordítanak. 72 mil­lió forintért 30 korszerű, mozgó postakocsit besze­reznek. A járműtelepek 32 millió forintot, a vidé­ki igazgatóságok pedig több mint 6 millió forin­tot fordítanak majd gép­kocsibeszerzésekre, ame­lyek mind a postai szol­gáltatások javítását cé­lozzák. A tervek szerint 4,8 százalékkal növekszik idén a postások bérszín­vonala. Jelentős összegek jutnak szociális, kulturá­lis beruházásokra is. Még ebben az évben üzembe helyezik a balatonfeny­­vesi üdülőt. A hévízi üdülő építésére 5 millió forintot fordítanak, ezen kívül számos munkásszál­lás, óvoda és oktatási in­tézmény férőhelyét nö­velik ez évben. A központi vezetőség végezetül jóváhagyta 1973. évi munkaprogramját, első félévi munkatervét, valamint a szakszervezet idei költségvetését. Taray László A vendéglátásban a haszonkulcsok módosításával mérséklik a tej és a tejtermékek áremelésének hatását Csökkenő forgalom, eredményromlás — Új üzletpolitikai irányelvek — Védik az előfizetéses étkezőket Molnár Károly belke­reskedelmi miniszterhe­lyettes elnökletével teg­nap a Béke­szállóban or­szágos tanácskozást tar­tottak a vendéglátóipari vállalatok és szövetkeze­tek vezetői. Sivó Tibor fő­osztályvezető ismertette a minisztérium irányelveit a vendéglátás 1973. évi munkájához. Bevezetőben elmondta, hogy a vendéglátás 1972. évi bevétele 24,2 milliárd forint volt, ami változat­lan árakon számítva ke­vesebb, mint a tavalyi. Az okok között az előadó em­lítette a nem megfelelő vállalati árpolitikát és számos egyéb objektív és szubjektív tényezőt El­mondotta, hogy a tanácsi és a szövetkezeti vendég­látásban lényeges ered­ményromlás következett be, ami főként a költség­­többletből származik. Az idei tervben elő­irányzott, a 26 milliárdot meghaladó árbevételhez főként az ételek forgal­mát kell növelni. A minisztérium idei üz­letpolitikai irányelvei el­sősorban az árváltozások következményeivel fog­lalkoznak. Az előfizetéses menüknél még a tej és a tejtermékek beszerzési ár­emelkedését sem szabad érvényesíteni. A nagyobb forgalom, a lakosság jobb ellátása érdekében a cuk­rászdákban, eszpresszók­ban, a II. és III. osztályú bisztrókban, büfékben 1—2 százalékkal csökken­teni kell a haszonkulcsot, hogy mérsékeljék az ár­növekedés hatását. Más jellegű, osztályú üzletek maguk mérlegelhetik, dolgozzanak-e tovább a jelenlegi haszonkulccsal, vagy csökkentsék azt. A reggeli kínálatban is en­gedményes árakat aján­latos kialakítani. Az ételkínálat fokozása érdekében szükséges a meglevő vendéglátóhelyek egy részének önkiszolgá­lóvá alakítása, és idősze­rű az eszpresszókban, bisztrókban több és többféle ételt kínálni. Az új profilok kialakításához központi támogatást is nyújtanak. Ugyancsak központi segítséggel lehe nagy alapterületű, új ön­­kiszolgáló éttermeket lé­tesíteni. A cél az, hogy a ven­déglátás­­alkalmazkodjon a megváltozott igények­­hez — gyorsan, olcsón napjában esetleg többször is kívánunk vendéglátó­­helyen étkezni —, s miné szélesebb rétegek számá­ra tegye hozzáférhetővé az asszonyokat kímélő rendszeres vendéglői ét­kezést. Az előadáshoz számos vállalati igazgató, szövet­kezeti és tanácsi vezető szólt hozzá. (g. zs.) A Legfelsőbb Bíróság elvi iránymutatásainak közzététele A bíróságokról szóló 1972. évi IV. törvény ér­telmében 1973. január 1- től kezdődően a szocia­lista szervezetek egymás közötti pereiben és egyéb ügyeiben a bíróságok járnak el, a munkaügyi döntőbizottságnak (szö­vetkezeti döntőbizottság­nak, szolgálati felettes­nek) az alkalmazottak munkaügyi vitáiban ho­zott határozata ellen be­nyújtott kereseteket pedig a munkaügyi bíróságok bírálják el. A szocialista szerveze­tek egymás közötti perei­vel és egyéb ügyeivel, to­vábbá a munkaügyi ítél­kezéssel kapcsolatban a törvényesség biztosítása és a jogalkalmazás egy­sége érdekében a bírósá­gok ilyen irányú ítélke­zése felett is a Legfel­sőbb Bíróság gyakorol el­vi irányítást. Az ezekkel kapcsolatos Irányelveit, elvi döntéseit, állásfogla­lásait és az iránymutatás­ra alkalmas bírósági ha­tározatokat rendszeresen a havonta megjelenő ,,Bí­rósági Határozatok” 'című hivatalos kiadványában külön rovatban teszi köz­zé a Legfelsőbb Bíróság. (MTI) NÉPSZAVA Fontos közérdekű vizsgálatok a népi ellenőrzés első félévi munkatervére Miért lanyhult a kedv a szakmai továbbképzéshez? Megvizsgálják a mezőgazdaságban dolgozó nők helyzetét A népi ellenőrzés idő­szerű kérdéseiről, első félévi­ terveiről tájékoz­tatta kedden délelőtt a sajtó munkatársait dr. Dobrónaki Gyula állam­titkár, a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság el­nöke. Mindenekelőtt a már a múlt évben megkezdett, immár befejezéshez köze­ledő fontosabb vizsgála­tok eddigi tapasztalatai­ról szólt. Kiemelte a fő­álláson kívüli foglalkoz­tatások helyzetének utó­­vizsgálatát, amely arra keres választ, hogyan fo­lyik a KNEB korábbi ja­vaslatainak figyelembe­vételével hozott kormány­­határozat végrehajtása. Érdekes tapasztalatokat ígér is vállalati döntési hatáskörbe tartozó beru­házások előkészítésének és közgazdasági megala­pozottságának vizsgálata, amely azért is jelentős, mert az ország beruházá­sainak 52 százaléka tarto­zik szőkébb, vállalati ha­táskörbe. Különös gondot fordítanak a népi ellen­őrök az iparágakon belül is jelentkező párhuzamos — emiatt gyakran felesle­ges — beruházások felde­rítésére. Ugyancsak előre­haladt is szövetkezeti tár­sulások működésének el­lenőrzése — ehhez egyéb­ként jó néhány hasznos, a különféle visszásságokat leleplező, közérdekű be­jelentés adta az ötletet és részben az alapot —, to­vábbá a vállalati szerve­zés fejlesztéséről szóló kormányhatározat meg­valósításáról való tájéko­zódás. Az idei első félév mun­katervében nyolc új, át­fogó, a Minisztertanács által is jóváhagyott vizs­gálat szerepel. Megnézik például, hogyan gazdál­kodnak a folyékony üzem­anyaggal a közületek, mi­lyen rendszerű és haté­konyságú ezen a téren az elszámoltatás és az ellen­őrzés a vállalatoknál, in­tézményeknél. (Aligha le­het mindenütt rendben, hiszen tavaly a közületek körülbelül ötmilliárd fo­rintot költöttek ilyen üzemanyagra, s ehhez ké­pest a tonnakilométer tel­jesítmény aránytalanul kisebb volt az elvárható­nál ...) A felnőtt dolgo­zók továbbképzésének helyzetét azért szükséges végre alaposan megvizs­gálni, mert az utóbbi években, kellő ösztönzés híján, ellanyhult üze­meinkben a céltudatos szakmai továbbtanulás, pedig a­ technika és a technológiák gyors fejlő­dése éppen a szaktudás állandó k­iegújítását, fel­­frissítését, bővítését köve­teli meg! Pártunk nőpolitikájá­nak érvényre juttatását immár negyedik eszten­deje segíti sajátos eszkö­zeivel a népi ellenőrzés. Ezúttal is mezőgazdaság­ban dolgozó nők helyze­tét, szociális körülmé­nyeit mérik fel igen sok­oldalúan, s ennek alapján teszik meg a szükséges javaslatokat. A gyenge ipari adottságú területek fejlesztésére adott alapok felhasználásának felül­vizsgálata végső soron azt a célt szolgálja, hogy a fő­városból eddig kiköltö­zött, illetve vidéki „leány­­vállalatokat” létesítő üze­mek tapasztalatainak elemzésével a további ipartelepítés irányához, a lehető leggazdaságosabb lebonyolításához adjon „tippeket” az illetékesek­nek. Átfogóan vizsgálják még ebben a félévben az üz­letprofilok kialakítását az élelmiszer- és vegyes­iparcikk kereskedelem­ben, a munkahelyi szo­ciális ellátottságot, a munka- és egészségvédel­met a mezőgazdasági nagyüzemekben, a rek­lám- és propagandakölt­ségek alakulását a válla­latoknál, intézményeknél, továbbá gazdaságossági felméréseket végeznek a termékforgalmazás egyes területein. — Természetesen ezek a főbb vizsgálatok csak egy kis részét jelentik hivatásos és társadalmi munkásaink egész tevé­kenységének — hangoz­tatta dr. Dabrónaki Gyu­la. — Tavaly az ország 170 különböző szintű népi ellenőrzési bizottsága részben saját munkaterve alapján, részben állami szervek és tömegszerve­zetek felkérésére 6000 úgynevezett „témavizsgá­latot” — vagyis egy-egy, kifejezetten helyi kérdés­sel kapcsolatos célvizsgá­latot — tartott, ezenkívül közel tízezer egyéni, illet­ve közérdekű bejelentés­nek járt utána. Ehhez a hatalmas munkához a né­pi ellenőrök negyvenezres „stábjából” 26 000 társa­dalmi segítőtársat „moz­gósítottak”. Szemléltetően fejezik ki a fenti adatok azt is, mek­korát fejlődött hazánk­ban a népi ellenőrzés, amely február elején ün­nepli megalakulásának 15. évfordulóját. Miklós Dezső ­ Az utóbbi esztendőben sok vita dúlt az újítások körül. Védelmezői és tá­madói egyaránt szép számmal akadtak az újí­­tómozgalmat szabályozó rendeleteknek, s az élénk vitákból mindenki meg­érthette: ezen a területen műszaki fejlődésünk egyik fontos kérdéséről van szó. Tasnádi Emiltől, az Or­szágos Találmányi Hiva­tal elnökétől kértünk tá­jékoztatást, véleményt a jelenlegi helyzetről. — Ha csupán a számo­kat vizsgáljuk — kezdte Tasnádi Emil —, akkor sok mindenen elgondol­kozhatunk. 1953-ban pél­dául kereken 450 ezer újí­tási javaslatot tettek az országban. 1971-ben pedig 32 ezret és ebből 39 ezret fogadtak el. Csakhogy ezek az adatok nem ösz­­szehasonlíthatók, hiszen 1­968 óta már csak mű­szaki jellegű, illetve üzem­­szervezéssel kapcsolatos megoldások fogadhatók el újításként. Bár végleges értékeléshez még sok elemzésre lenne szükség, látható, hogy elégedett­ségre nincs okunk; úgy tűnik, hogy kisebb a kez­­demén­yezős kedv. A díjazás és a részesedési alap — Miben látja ennek az okát? — Néhány évvel ezelőtt, amikor gazdaságirányítá­sunk jelenlegi rendszerét megalapoztuk, olyan sza­bályozórendszer kidolgo­zását tűztük ki célul, amely a látszatújítások el­maradását segíti. Növelni akartuk az újítások reali­tását. Ezt sikerült elérni, s ez jó. Megnőtt a kollek­tíva ellenőrző szerepe, tö­rődnek az újításokkal. Érthető ez, hiszen az újí­tási díjakat a részesedési alap terhére kell kifizet­ni. Ennek azonban hátrá­nyai is vannak. Konflik­tusokat okoz például, hogy az újítási díjak növekedé­se átmenetileg veszélyez­tetheti a béremelést, hi­szen gyakran előbb kell kifizetni az újítási díjat, mint ahogy az általa el­érhető többletjövedelem befolyik a vállalathoz.­­ Hasznosnak bizo­nyult, hogy ma kevesebb a korlátozó rendelkezés, és előtérbe került a válla­latok belső szabályozása. Ehhez természetesen sok segítséget adtunk. Jónak ítéljük azt is, hogy meg­szűnt az ingyenes tapasz­talatcsere-mozgalom Ez egyébként is eredményte­len volt, nem ösztönzött, emellett az újítások pusz­ta leírása önmagában úgy­sem oldott meg semmit. Ma ez a tevékenység is az áru- és pénzkapcsolatok körébe illeszkedik. — Ebből a felsorolásból úgy tűnik, hogy nagyjá­ból minden a legnagyobb rendben halad. Ennyire azért mégsem rózsás a helyzet ? A műszakiak érdekeltsége — Nem bizony. Alig­­szűnt ugyanis a vállalatok korábbi erkölcsi ösztönzé­se, de nem lépett helyébe az anyagi. Elvileg ugyan érdekeltek a műszaki fej­lesztésben, az újítások, ta­lálmányok felhasználásá­ban, de ez az érdekeltség nem mindig jelentkezik a gyakorlatban is. A válla­latok zöme ugyanis m­ás eszközökkel törekszik a nyereség növelésére. Köz­rejátszik ebben az is, hogy a még mindig tapasztal­ható választékhiány nem ösztönöz a fejlesztésre. Ezért jobb az újítási és a találmányi helyzet a kül­kereskedelemben erősen érdekelt vállalatoknál, például a gyógyszeripar­ban.­­ Gondjainkat az is növeli, hogy csökkent a­­műszaki értelmiség rész­vétele az újítási mozga­lomban. A műszakiak napjainkban azért dol­goznak ki kevés újítást, mert nem tudják, elfo­gadják-e, vagy kötelessé­güknek nyilvánítják, bi­zonytalan, hogy kapnak-e érte valamit, s alig van jogorvoslati lehetőségük. S nem utolsósorban esik latba, hogy a másodállá­sok, mellékfoglalkozások vállalásával, szakértői te­vékenységgel stb. többet kereshetnek.­­ Külön problémát je­lentenek azok az újítások, amelyek, bár nagyon fon­tosak, de alig, vagy egy­általán nem növelik a nyereséget. Ilyenek pél­dául a munka- és baleset­­védelmi újítások. Ezekben az esetekben is a része­sedési alap terhére kell az újítási díjakat kifizet­ni. Aztán itt vannak azok az újítások, amelyek nem növelik a nyereséget, de hatásosan segítik a válla­latokat piaci helyzetük megtartásában. Nagyon körülményes ezekről ki­mutatni, hogy gazdasági hasznot hajtanak. — Mindinkább előtérbe kerülnek a beruházások­kal kapcsolatos újítások. Mi a véleménye ezekről? — Hosszú időn keresz­tül általános nézet volt, hogy ez a terület a visz­­szaélések valóságos tár­háza, már a tervek is úgy készültek­, mondták, hogy újítani lehessen stb. Mi­közben arra törekedtünk, hogy az eseti visszaélések lehetőségét megszüntes­sük, vagy legalábbis a mi­nimumra csökkentsük olyan megoldást fogad­tunk el, amely szerint a beruházási újításokért já­ró díjakat is a részesedési alapból kell kifizetni. A beruházási megtakarítások sorsa — A gyakorlat azt bi­zonyította, hogy ez nem jó. Ha a beruházás saját erőből történik, akkor az újítások gazdasági haszna csak a következő években jelentkezik, holott az újí­tót az újítás megvalósítá­sa után kellene anyagilag elismerni — a részesedési alap terhére. Még rosz­­szabb a helyzet a központi beruházásoknál. Ezeket az állam finanszírozza, de a hasznot hajtó újításokat nem lehet a megtakarí­tásból díjazni, hanem ez esetben is a felhasználó vállalat részesedési alap­jából. Lényegében ennek a következménye, hogy a beruházási megtakarítást célzó újítások nagyjában­­egészében megszűntek.­­ Igaz, hogy ma már nem úgy készülnek a ter­vek, hogy újítani lehes­sen, de a tervezés körül ma sincs minden rend­ben. A tervezővállalatok anyagi érdekeltsége ugyanis a tervezett komp­lexum értékével függ ösz­­sze, ezért nem különösen érdekeltek az újítások fel­­használásában. — Milyen megoldások képzelhetők el a tovább­lépés érdekében? — A beruházásokkal kapcsolatos újításoknál megoldást jelenthetne egy olyan rendezés, amely szerint ha az újítás ré­szesedési alapban jelent­kező hatásánál többet kellene kifizetni újítási díjként, akkor az ne a ré­szesedési alapot terhelje. A továbblépés érdekében — Ami pedig az általá­nos újítási helyzetet illeti, el kell érni, hogy a gaz­dasági vezetők fogalmaz­zák meg, milyen felada­tokat kell megoldani. Ha konkrétek a célok, akkor egyértelműen eldönthető az is, mi munkaköri fel­adat, és mi újítás. Azt is közölni kellene előre, mi­lyen alapon számolják el az újítási díjakat. Ez lé­nyegében szerződés lenne, s a nem teljesítés pert vonhatna maga után. A finanszírozás körüli visz­­szásságokra jellemző, hogy a szabadalmat ka­pott találmányok után nem a részesedési alapból kell a díjat folyósítani. Holott a magasabb rendű műszaki megoldás nem mindig hoz nagyobb hasz­not.­­ Jónak tartom, hogy csökkent a központi sza­bályozás, de baj, hogy több minisztérium erre való hivatkozással meg­szüntette a mozgalommal való foglalkozást. Mind sürgetőbb szükségszerűség az is, hogy ezt a mozgal­mat, s annak jogi szabá­lyozását kiterjesszük a mezőgazdasági termelő­­szövetkezetekre is, ame­lyek pillanatnyilag kívül­állók, holott a gépesítés és a kemizálás mértéke ezt már nem indokolja.­­ A továbblépés érde­kében olyan rendszert kell kidolgozni, amelyben a részesedési alappal ösz­­szefüggő furcsaságok meg­szűnnek. Rendezni kell a beruházási újítások hely­zetét is, esetleg úgy, hogy a díjakat a beruházási forrásokból fedezzék. S végül kötelezni kell a vállalatokat arra, hogy évente adják ki az újítási feladatter­veket — fejezte be nyilatkozatát a Talál­mányi Hivatal elnöke. Orbán Attila ki­újítások helyzetéről, az érdekeltségről Tasnádi Emil, az Országos Találmányi Hivatal elnöke nyilatkozik

Next