Népszava, 1973. február (101. évfolyam, 26–49. sz.)
1973-02-06 / 30. szám
Budapest—Moszkva TU—154-essel Helyfoglalás és jegykiadás elektronikus gépekkel A szovjet légiközlekedés most ünnepli fennállásának 50. évfordulóját. Az AEROFLOT a világ legnagyobb légitársasága: hálózatának hossza meghaladja a 800 ezer kilométert s 1973-ban 105 millió utasra számítanak. Az AEROFLOT budapesti irodájának igazgatója, A. J. Kulevov hétfői sajtótájékoztatóján elmondotta, hogy nemzetközi légimenetrendjüket a KGST- országokkal közösen készítik el. Az AEROFLOT gépei a földkerekség 64 országával biztosítanak közvetlen összeköttetést. Rendkívül nagy jelentősége van például az Európát Szibérián át Tokióval összekötő vonalaknak, ilyen járatok közlekednek Londonból, Koppenhágából és Párizsból Moszkva érintésével. Budapestről Kijevbe, Leningrádba és Moszkvába a nyári idényben most már heti 22 gépet indítanak. A nemzetközi és a belföldi utazási igények az eddiginél is nagyobb típusok forgalombaállítását követelik. A TU–154-esek egyre több vonalon repülnek, ezeket állítják szolgálatba Budapest és Moszkva között is a nyáron. A világ első hangsebességnél gyorsabb utasszállítója is hamarosan „munkába áll”, a TU —144-es, amelynek óránkénti sebessége 2500 kilométer. Az AEROFLOT IL—62-M típusú gépeket vásárol, ezeket mindenekelőtt a nagy távolságú vonalakon állítják forgalomba. Bejelentették, az Iljusin tervezőiroda újabb típusai is rendelkezésre állnak majd, így az IL—86-os, vagy a 350 személyes repülőbusz. Tökéletesítik a földi irányítást, Moszkva légterében például elektronikus diszpécserek segítségével egyszerre nyolcvan repülőgép fogadását és indítását teszik lehetővé. Szó van arról is, hogy egy újabb moszkvai repülőteret építenek. A nagy utasforgalom indokolttá teszi a jegyváltás és a helyfoglalás automatizálását. A Sziréna—1. már dolgozik is a moszkvai központi irodában, másodpercek alatt valamennyi, a szovjet fővárosból induló, illetve érkező gép adatai rendelkezésre állnak, így gyorsan biztosítható a jegykiadás és helyfoglalás. A. J. Kulevovtól megtudtuk, hogy az AEROFLOT repülőgépei és helikopterei nemcsak a polgári repülés szolgálatában állnak, hanem a népgazdaság egyre több területén alkalmazzák őket. Így például 50 ezer szovhozzal és kolhozzal van szerződésük, ma már pontosan olyan munkaeszköz a mezőgazdaságban a repülőgép, mint a traktor, vagy a gépkocsi. M. T. Tovább csökken az influenzajárvány a fővárosban A fővárosi KÖJÁL hétfői tájékoztatása szerint a január 28 és február 4 között — az előző héthez képest — jelentősen csökkent az influenzamegbetegedések száma. Amíg például január 22-én mintegy 27 000 új megbetegedést jelentettek, 29-én már csak 15 500-at. Szombaton, február 3-án mindössze 3300 újabb esetről érkezett jelentés a fővárosi KÖJÁL-hoz. Az influenzajárvány fokozatos visszavonulására mutat az is, hogy amíg január 22-én 207 beteget szállítottak kórházba a KÖJÁL gépkocsijai, egy héttel később, 29-én 131-et, február 1-én 100-at, 2-án 92-t, 3-án pedig 77-et. A kórházakban a látogatási tilalmat további intézkedésig fenntartják. A hozzátartozók és az ápoltak közötti folyamatos kapcsolat megteremtésére azonban sokoldalúan igyekeznek lehetőséget biztosítani. A Péterfy Sándor utcai kórházban például önkéntes jelentkezés alapján a KISZ-fiatalok, nővérek, asszisztensek és adminisztratív dolgozók segítik a portán az üzenetek, a kisebb csomagok továbbítását a címzettekhez. Ugyancsak ők közvetítik a betegek üzeneteit, kéréseit is a látogatási idő alatt. Az István kórházban az ilyen jellegű feladatok többségét a helyi Vöröskereszt szervezet aktivistái vállalták magukra. (MTI) Vízszennyeződés a Hernádon Február 2-án a hernvádszurdoki gátőr jelentette, , hogy a Hernád folyó felszínét kábult és elpusztult halak lepik el. A helyszíni vizsgálat megállapította, hogy a folyó vize erősen szennyeződött, emiatt azonnal leállították a felsődobszai vízművet s a part menti községek lakosságát értesítették a visznenyeződésről. Egyben megtiltották a folyóból kifogott halak fogyasztását A szennyezett víz hétfőre elérte a Hernádnémeti—Bocs közötti szakaszt. Ezen a részen a nagyobb mélység miatt már bizonyos mértékig felhígult a szennyeződés koncentrációja. A vizsgálatok megállapították, hogy többféle ipari szennyezőanyag került a folyóba. Az Észak-magyarországi Vízügyi Igazgatóság hétfőn elrendelte a gibárti, a felsődobszai és a bécsi zsilipek felnyitását. Ezzel megszüntették a víz duzzasztását, s lehetővé tették a szennyezett víz mielőbbi levonulását. (MTI) LUDWIG RENN REGÉNYE NYOMÁN IRTA ÉS RAJZOLTA: ROBERTO ALONSO (KUBA) MAGYAR VAlTOZATI CSUORVAU TIBORPÉCHY TAMÁS A RABSZOLGAVADÁSZOK OKOSABBNAK LÁTJÁK, KA HÍMPÓZNAK UJJAT HOBTVAL. ÍLÉG MAGVAIRíNA, TA/A/HAKMÁRÚT” REGÍT.MASiEr/ TS. RÓ VETIK kA[, AMERRE 1/1ZZ'■ CSAK AKKOR rémülnék meg, amikor kígpu . Az ÍLÍJAKT » LOVAS AVAL a TÁMADÁSRA LENDÜL. NOBAZON BAH VISSZAPARANCSOLJA BARÁTAIT. IGAZ, CSAK AZ UTOLSÓ PUAHATBAH. MERT AZT AKARJA, HOGY A JÖVEVÉNYEK EGY ÉLETRE SZÓLÓ LECKÉT KAPJANAK. Meteorológiai előrejelzés Enyhe idő, csapadékkal Forgalomkorlátozás Ferihegyen a köd miatt Dél- és Közép-Európa időjárását nagy kiterjedésű, leszálló légmozgású zóna határozza meg. Ennek következtében az említett területeken változóan felhős, párás, sokfelé ködös az idő, helyenként ködszitálással. Az óceáni enyhe, nedves léghullámok a Brit-szigeteken és a Skandináv-félszigeten át a Szovjetunió európai területe fölé áramlanak. Így az említett területeken változékony, felhős, csapadékos, az évszakhoz képest enyhe az időjárás. Távolabbi kilátások péntek reggelig: megélénkülő nyugati széllel felhőátvonulások, kisebb esőkkel, később havas esővel. Az időszak második felében már csak kevés helyen lesz köd. A legalacsonyabb hajnali hőmérsékletek mínusz 3—plusz 3 fok között, a legmagasabb nappali hőmérsékletek 0— plusz 6 fok között várható. Vasárnap az éjszakai órákban a Ferihegyi repülőteret sűrű köd borította, ezért kénytelenek voltak leállítani a forgalmat. Hétfőn csak egy repülőgépjárat tudott útrakelni s több külföldi gépet sem fogadhattak a sűrű köd miatt. A többi között a berlini és a moszkvai repülőtér is várja Budapest jelzését, hogy mikor indíthatja az elmaradt járatokat. A BKV-nak is gondot okozott a köd. A buszjáratok általában 15 perces menetrendi eltéréssel közlekedtek. Az utak síkossá váltak. A Köztisztasági Hivatal mintegy harminc kocsit indított útnak, hogy elsősorban a budai hegyi autóbuszjáratok útvonalait homokozzák. FEKETE KRÓNIKA A hét végén az országban 47 közúti baleset történt. Négy halállal végződött, ketten életveszélyesem, 17-en súlyosam, 34-en pedig könnyebbem megsérültek. Budapesten a XI. kerületben az M7-es úton egy személygépkocsi halálra gázolta Karakó Árpád 32 éves segédmunkást, aki szabálytalanul ment át az autópályán. A VI., Lenin körút és Aradi utca kereszteződésében egy 6-os jelzésű villamos elütötte Tóth Jenő 60 éves nyugdíjast. Az idős ember olyan súlyosan megsérült, hogy kórházba szállítás után meghalt. A baleset oka: az idős ember a tilos jelzésnél ment át az úttesten. Hajdúsámsonban a vasúti átjáróban Ozsváth József 73 éves nyugdíjas körültekintés nélkül ment át és egy személyvonat halálra gázolta. A Tapolca—Sümeg között közlekedő személyvonat elütötte Murai Imre 24 éves villanyszerelőt. A férfi a helyszínen meghalt. A balesetet az okozta, hogy Muzsi Imre szabálytalan helyen, a vágányok között tartózkodott. A XVII. kerületi népfrontbizottság helyiségében a galambtenyésztők galamb- és fácánkiállítást rendeztek. Az országos kiállításon több díszgalamb, röpgalamb és haszongalamb nyert oklevelet. Képünkön: a díjnyertes galamb a serleggel (MTI Fotó: Beépítésre kész, csomagolt ajtók és ablakok az új épületekhez Gyakran előfordul, hogy az újonnan beépített ajtó, ablak már a lakás átadásakor hibás, vagy nem sokkal később megvetemedik. Tóth Gábor, az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium osztályvezetője a következőket válaszolja kérdésünkre: — Az ajtók, ablakok hibái valóban sok bosszúságot okoznak. E hiányosságok egy része abból származik, hogy nem állnak rendelkezésre a szükséges nyersanyagkészletek, és az import faanyag minősége sem mindig megfelelő. Ez az oka leggyakrabban az anyag megvetemedésének is, de sokszor rejtett, fel nem ismert gyári hiba a baj forrása. A hibás árunak csak egy kis részét cserélik ki, a kivitelező legtöbbször értékcsökkenéssel veszi át az ajtókat, ablakokat. Különösen a magánépíttetőkkel fordul elő gyakran, hogy a megvásárolt ajtókat, ablakokat nem tudják azonnal beépíteni, és az építkezés színhelyén hosszabb-rövidebb ideig tárolják, sokszor csak kátránypapírral letakarva. A helytelen, szakszerűtlen tárolás a gondok másik okozója. Az Épületasztalos-ipari és Faipari Vállalat műszaki vezérigazgató-helyettese, Szendrei István a gyártási gondokról beszél. A beérkező faanyagból rendkívül nehéz első osztályú árut gyártani. Az importáruk szállítása a leggyakrabban nem egyenletes, és nem felel meg a szállítási előírásoknak. Ha egyszerre nagyobb tétel érkezik, még a tárolás is gondot okoz, máskor pedig hetekig szűkölködünk. Gyakran előfordul, hogy a kivitelező vállalat raktáraiban és a központi fűtéses lakásokban más a levegő nedvességtartalma. Ilyenkor mondják: elkezd a fa dolgozni a szárad, vetemedik. Korda Árpád, a Budapesti Lakásépítő Vállalat műszaki igazgatóhelyettesének tapasztalata szerint gyakran az ajtókat, ablakokat már beépítéskor cserélni kellene, de ezt nagyon sokszor nem teszik meg, ugyanis a csere sem biztosítaná a megfelelő minőséget, másrészt pedig, mert az építőket sürgeti az átadási határidő. Korda Árpád „védelmébe veszi” a gyárakat : — Nálunk nincsenek raktározási gondok. Bár a raktározási idő változó — két héttől három hónapig terjed — az ajtókat, ablakokat fedett helyen tároljuk, nem történik bajuk Vállalatunk dolgozói 1972-ben mégis 5500 órát fordítottak a hibás ajtók, ablakok kijavítására. Az új lakók jogos panaszait tehát nem a gyárak lelkiismeretlen munkája okozza, hanem sok más tényező: a nyersanyag minősége, a szállítás, a szárítás, a tárolás körülményei. Az Épületasztalos-ipari és Faipari Vállalat azonban biztató megoldást ígér. Még az idén bevezetik, hogy az ajtókat, ablakokat üvegezve, mázolva, lakkozva, csomagolva, tehát teljesen készen adják át a kivitelező vállalatoknak. Ha a nyersanyag minőségén nem is tudnak javítani, ez az intézkedés feltétlenül hozzájárul ahhoz, hogy az új lakóknak kevesebb gondot okozzanak a hőmérsékleti hatásoknak kevésbé kitett ajtók, ablakok. Varga Zsuzsa NÉPSZAVA A magyar szakszervezetek központ. lapja Szerkeszti a szerkesztő bizottság Főszerkesztő: Siklós János Kiadja a Népszava Lapkiadó Válalat TTL kerület, Rákóczi út. 54 Telefon: 214—819 Levélcím: 1994 Budapest Felelős kiadó:Tábor Márton, a Népszava Lapkiadó Vállalat igazgatója Terjeszti a Magyar Posta, Előfizethető bármely postahivatalaid, a kézbesítőknél Athenaeum Nyomda Felelős vezető: Soproni Béla vezérigazgstó Ind: 25 005 Többszörös karambol a sűrű ködben Szolnok közelében 17 sérült Hétfőn reggel fél nyolckor Szolnoktól 8 kilométerre, a Tiszasülyi úton Nagy Kálmán, a 7-es Volán Vállalat gépkocsivezetője a menetrendszerű autóbusszal megállt az úton, hogy utasokat vegyen fel. A mögötte haladó tehergépkocsi vezetője későn vette észre az álló autóbuszt, nekiütközött, majd a bal oldali útpadkára csúszott. A koccanás után röviddel egy utasokkal zsúfolt újabb autóbusz érkezett a helyszínre, amelyet Pintér Zsigmond vezetett. Bár fékezett, nem tudta elkerülni az összeütközést, hátulról beleszaladt az álló járműbe, majd az árokba csúszott. A karambol következtében az autóbuszok utasai közül tizenheten megsérültek, közülük a 17 éves Egyed Ibolya és Győri János kőtelki lakosok állapota súlyos. A vizsgálat szerint a balesetet az okozta, hogy Pintér Zsigmond a sűrű ködben nem a látási viszonyoknak megfelelő sebességgel vezette az autóbuszt. Pintér Zsigmondot a rendőrség előzetes letartóztatásba helyezte. Néhány perccel később a baleset közelében újabb karambol történt: egyik pótkocsis tehergépkocsiba hátulról beleszaladt egy Szolnok felől érkező autóbusz. Ez a karambol azonban szerencsére sérülés nélkül végződött. S TEGTEIAA uniQuusAitliA Az ANYAGMOZGATÁST a HAFÉM TSZ üzemi szállítóeszközeiveL A szövetkezet gyárt üzemi szállítókocsit, emelőkocsit és zsáktargoncát. Forgalomba hozza a MC ART 7. sz. fiókja. Budapest, VTTL, Teleki tér 3. (telefon: 341—997). Tartalékkerék és villa kompletten beszerezhető. VASÉRT Vállalat L sz. bolt Budapest, VHL, Üllői út 32. (X)