Népszava, 1973. február (101. évfolyam, 26–49. sz.)

1973-02-06 / 30. szám

Budapest—Moszkva TU—154-essel Helyfoglalás és jegykiadás elektronikus gépekkel A szovjet légiközlekedés most ünnepli fennállásá­nak 50. évfordulóját. Az AEROFLOT a világ leg­nagyobb légitársasága: hálózatának hossza meg­haladja a 800 ezer kilo­métert s 1973-ban 105 millió utasra számítanak. Az AEROFLOT budapesti irodájának igazgatója, A. J. Kulevov hétfői sajtó­­tájékoztatóján elmondot­ta, hogy nemzetközi légi­­menetrendjüket a KGST- országokkal közösen ké­szítik el. Az AEROFLOT gépei a földkerekség 64 országával biztosítanak közvetlen összeköttetést. Rendkívül nagy jelentő­sége van például az Euró­pát Szibérián át Tokió­val összekötő vonalaknak, ilyen járatok közlekednek Londonból, Koppenhágá­ból és Párizsból Moszk­va érintésével. Budapestről K­ijevbe, Leningrádba és Moszk­vába a nyári idényben most már heti 22 gépet indítanak. A nemzetközi és a belföldi utazási igé­nyek az eddiginél is na­gyobb típusok forgalom­­baállítását követelik. A TU–154-esek egyre több vonalon repülnek, ezeket állítják szolgálatba Buda­pest és Moszkva között is a nyáron. A világ első hangsebességnél gyorsabb utasszállítója is hamaro­san „munkába áll”, a TU —144-es, amelynek órán­kénti sebessége 2500 ki­lométer. Az AEROFLOT IL—62-M típusú gépeket vásárol, ezeket minde­nekelőtt a nagy távolságú vonalakon állítják forga­lomba. Bejelentették, az Iljusin tervező­iroda újabb típusai is rendel­kezésre állnak majd, így az IL—86-os, vagy a 350 személyes repülőbusz. Tökéletesítik a földi irányítást, Moszkva lég­terében például elektro­nikus diszpécserek segít­ségével egyszerre nyolc­van repülőgép fogadását és indítását teszik lehe­tővé. Szó van arról is, hogy egy újabb moszkvai repülőteret építenek. A nagy utasforgalom indo­kolttá teszi a jegyváltás és a helyfoglalás auto­matizálását. A Sziréna—1. már dolgozik is a moszk­vai központi irodában, másodpercek alatt vala­mennyi, a szovjet fővá­rosból induló, illetve ér­kező gép adatai rendelke­zésre állnak, így gyorsan biztosítható a jegykiadás és helyfoglalás. A. J. Kulevovtól meg­tudtuk, hogy az AERO­FLOT repülőgépei és he­likopterei nemcsak a pol­gári repülés szolgálatá­ban állnak, hanem a nép­gazdaság egyre több terü­letén alkalmazzák őket. Így például 50 ezer szov­­hozzal és kolhozzal van szerződésük, ma már pon­tosan olyan munkaesz­köz a mezőgazdaságban a repülőgép, mint a trak­tor, vagy a gépkocsi. M. T. Tovább csökken az influenzajárvány a fővárosban A fővárosi KÖJÁL hét­fői tájékoztatása szerint a január 28 és február 4 kö­zött — az előző héthez képest — jelentősen csök­kent az influenzamegbete­gedések száma. Amíg pél­dául január 22-én mint­egy 27 000 új megbetege­dést jelentettek, 29-én már csak 15 500-at. Szomba­ton, február 3-án mind­össze 3300 újabb esetről érkezett jelentés a fővá­rosi KÖJÁL-hoz. Az influenzajárvány fo­kozatos visszavonulására mutat az is, hogy amíg január 22-én 207 beteget szállítottak kórházba a KÖJÁL gépkocsijai, egy héttel később, 29-én 131-et, február 1-én 100-at, 2-án 92-t, 3-án pedig 77-et. A kórházakban a láto­gatási tilalmat további intézkedésig fenntartják. A hozzátartozók és az ápoltak közötti folyama­tos kapcsolat megterem­tésére azonban sokolda­lúan igyekeznek lehetősé­get biztosítani. A Péterfy Sándor utcai kórházban például önkéntes jelentke­zés alapján a KISZ-fiata­­lok, nővérek, assziszten­sek és adminisztratív dol­gozók segítik a portán az üzenetek, a kisebb cso­magok továbbítását a címzettekhez. Ugyancsak ők közvetítik a betegek üzeneteit, kéréseit is a lá­togatási idő alatt. Az István kórházban az ilyen jellegű feladatok többségét a helyi Vörös­­kereszt szervezet aktivis­tái vállalták magukra. (MTI) Vízszennyeződés a Hernádon Február 2-án a hernvád­­szurdoki gátőr jelentette, , hogy a Hernád folyó fel­színét kábult és elpusz­tult halak lepik el. A helyszíni vizsgálat megál­lapította, hogy a folyó vi­ze erősen szennyeződött, emiatt azonnal leállítot­ták a felsődobszai vízmű­vet s a part menti közsé­gek lakosságát értesítet­ték a visznenyeződésről. Egyben megtiltották a fo­lyóból kifogott halak fo­gyasztását A szennyezett víz hét­főre elérte a Hernádné­meti—Bocs közötti sza­kaszt. Ezen a részen a na­gyobb mélység miatt már bizonyos mértékig felhí­gult a szennyeződés kon­centrációja. A vizsgálatok megállapították, hogy többféle ipari szennyező­anyag került a folyóba. Az Észak-magyarországi Vízügyi Igazgatóság hét­főn elrendelte a gibárti, a felsődobszai és a bécsi zsilipek felnyitását. Ezzel megszüntették a víz duz­zasztását, s lehetővé tet­ték a szennyezett víz mi­előbbi levonulását. (MTI) LUDWIG RENN REGÉNYE NYOMÁN IRTA ÉS RAJZOLTA: ROBERTO ALONSO (KUBA) MAGYAR VAlTOZATI CSUORVAU TIBOR­PÉCHY TAMÁS A RABSZOLGAVADÁSZOK OKOSABBNAK LÁTJÁK, KA HÍM­PÓZNAK UJJAT HOBTVAL. ÍLÉG MAGVAIRíNA, TA/A/HAK­MÁRÚT” REGÍT.MASiEr/ TS. RÓ VETIK kA[, AMERRE 1/1ZZ­­'■ CSAK AKKOR rémülnék meg, amikor kígpu­­ . Az ÍLÍJAKT » LOVAS AVAL a TÁMAD­Á­SRA LENDÜL. NOB­­AZON BAH VISSZAPARANCSOLJA BARÁTAIT. IGAZ, CSAK AZ UTOLSÓ P­UAHATBAH. MERT AZT AKARJA, HOGY A JÖVEVÉNYEK EGY ÉLETRE SZÓLÓ LECKÉT KAPJANAK. Meteorológiai előrejelzés Enyhe idő, csapadékkal Forgalomkorlátozás Ferihegyen a köd miatt Dél- és Közép-Európa időjárását nagy kiterjedé­sű, leszálló légmozgású zóna határozza meg. En­nek következtében az em­lített területeken válto­zóan felhős, párás, sokfelé ködös az idő, helyenként ködszitálással. Az óceáni enyhe, nedves léghullá­­mok a Brit-szigeteken és a Skandináv-félszigeten át a Szovjetunió európai te­rülete fölé áramlanak. Így az említett területe­ken változékony, felhős, csapadékos, az évszakhoz képest enyhe az időjárás. Távolabbi kilátások pén­tek reggelig: megélénkülő nyugati széllel felhőátvo­nulások, kisebb esőkkel, később havas esővel. Az időszak második felében már csak kevés helyen lesz köd. A legalacsonyabb hajnali hőmérsékletek mínusz 3—plusz 3 fok kö­zött, a legmagasabb nap­pali hőmérsékletek 0— plusz 6 fok között várható. Vasárnap az éjszakai órákban a Ferihegyi re­pülőteret sűrű köd borí­totta, ezért kénytelenek voltak leállítani a forgal­mat. Hétfőn csak egy repülőgépjárat tudott útrakelni s több külföldi gépet sem fogadhattak a sűrű köd miatt. A többi között a berlini és a moszkvai repülőtér is vár­ja Budapest jelzését, hogy mikor indíthatja az elma­radt járatokat. A BKV-nak is gondot okozott a köd. A buszjára­tok általában 15 perces menetrendi eltéréssel köz­lekedtek. Az utak síkossá váltak. A Köztisztasági Hivatal mintegy harminc kocsit indított útnak, hogy elsősorban a budai hegyi autóbuszjáratok út­vonalait homokozzák. FEKETE KRÓNIKA A hét végén az országban 47 közúti baleset történt. Négy halállal végződött, ket­ten életveszélyesem, 17-en sú­lyosam, 34-en pedig könnyeb­bem megsérülte­k. Budapesten a XI. kerület­ben az M7-es úton egy sze­mélygépkocsi halálra gázolta Karakó Árpád 32 éves segéd­munkást, aki szabálytalanul ment át az autópályán. A VI., Lenin körút és Aradi utca kereszteződésében egy 6-os jelzésű villamos elütötte Tóth Jenő 60 éves nyugdíjast. Az idős ember olyan súlyo­san megsérült, hogy kórházba szállítás után meghalt. A bal­eset oka: az idős ember a ti­los jelzésnél ment át az út­testen. Hajdúsámsonban a vasúti átjáró­ban Ozsváth József 73 éves nyugdíjas körültekintés nélkül ment át és egy sze­mélyvonat halálra gázolta. A Tapolca—Sümeg között közlekedő személyvonat el­ütötte Murai Imre 24 éves vil­lanyszerelőt. A férfi a hely­színen meghalt. A balesetet az okozta, hogy Muzsi Imre szabálytalan helyen, a vágá­nyok között tartózkodott. A XVII. kerületi népfrontbizottság helyiségében a galambtenyésztők galamb- és fácánkiállítást rendeztek. Az országos kiállításon több díszgalamb, röpgalamb és haszongalamb nyert oklevelet. Képünkön: a díjnyertes galamb a serleggel (MTI Fotó: Beépítésre kész, csomagolt ajtók és ablakok az új épületekhez Gyakran előfordul, hogy az újonnan beépített aj­tó, ablak már a lakás át­adásakor hibás, vagy nem sokkal később megvete­medik. Tóth Gábor, az Építés­ügyi és Városfejlesztési Minisztérium osztályveze­tője a következőket vála­szolja kérdésünkre: — Az ajtók, ablakok hibái valóban sok bosszú­ságot okoznak. E hiányos­ságok egy része abból származik, hogy nem áll­nak rendelkezésre a szük­séges nyersanyagkészle­tek, és az import faanyag minősége sem mindig megfelelő. Ez az oka leg­gyakrabban az anyag megvetemedésének is, de sokszor rejtett, fel nem ismert gyári hiba a baj forrása. A hibás árunak csak egy kis részét cse­­rélik ki, a kivitelező leg­többször értékcsökkenés­sel veszi át az ajtókat, ab­lakokat.­­ Különösen a magán­­építtetőkkel fordul elő gyakran, hogy a megvá­sárolt ajtókat, ablakokat nem tudják azonnal be­építeni, és az építkezés színhelyén hosszabb-rövi­­debb ideig tárolják, sok­szor csak kátránypapírral letakarva. A helytelen, szakszerűtlen tárolás a gondok másik okozója. Az Épületasztalos-ipari és Faipari Vállalat mű­szaki vezérigazgató-he­lyettese, Szendrei István a gyártási gondokról be­szél.­­ A beérkező faanyag­ból rendkívül nehéz első osztályú árut gyártani. Az importáruk szállítása a leggyakrabban nem egyenletes, és nem felel meg a szállítási előírások­nak. Ha egyszerre na­gyobb tétel érkezik, még a tárolás is gondot okoz, máskor pedig hetekig szű­kölködünk. Gyakran elő­fordul, hogy a kivitelező vállalat raktáraiban és a központi­ fűtéses lakások­ban más a levegő nedves­ségtartalma. Ilyenkor mondják: elkezd a fa dol­gozni a szárad, veteme­dik. Korda Árpád, a Buda­pesti Lakásépítő Vállalat műszaki igazgatóhelyette­sének tapasztalata sze­rint gyakran az ajtókat, ablakokat már beépítés­kor cserélni kellene, de ezt nagyon sokszor nem teszik meg, ugyanis a csere sem biztosítaná a megfelelő minőséget, más­részt pedig, mert az épí­tőket sürgeti az átadási határidő. Korda Árpád „védelmébe veszi” a gyá­rakat : —­­ Nálunk nincsenek raktározási gondok. Bár a raktározási idő változó — két héttől három hó­napig terjed — az ajtókat, ablakokat fedett helyen tároljuk, nem történik bajuk­ Vállalatunk dolgo­zói 1972-ben mégis 5500 órát fordítottak a hibás ajtók, ablakok kijavítá­sára. Az új lakók jogos pa­naszait tehát nem a gyá­rak lelkiismeretlen mun­kája okozza, hanem sok más tényező: a nyers­anyag minősége, a szállí­tás, a szárítás, a tárolás körülményei. Az Épület­asztalos-ipari és Faipari Vállalat azonban biztató megoldást ígér. Még az idén bevezetik, hogy az ajtókat, ablakokat üve­gezve, mázolva, lakkozva, csomagolva, tehát telje­sen készen adják át a ki­vitelező vállalatoknak. Ha a nyersanyag minőségén nem is tudnak javítani, ez az intézkedés feltétle­nül hozzájárul ahhoz, hogy az új lakóknak ke­vesebb gondot okozzanak a hőmérsékleti hatások­nak kevésbé kitett ajtók, ablakok. Varga Zsuzsa NÉPSZAVA A magyar szakszer­vezetek központ.­ lapja Szerkeszti a­ szerkesztő bizottság Főszerkesztő: Siklós János Kiadja a Népszava Lapkiadó Válalat TTL kerület, Rákóczi út. 54 Telef­on: 214—819 Levélcím: 1994 Budapest Felelős kiadó:­­Tábor Márton, a Népszava Lapkiadó Vállalat igazgatója Terjeszti a Magyar Posta, Előfizethető bármely postahivatalaid, a kézbesítőknél Athenaeum Nyomda Felelős vezető: Soproni Béla vezérigazgstó Ind­: 25 005 Többszörös karambol a sűrű ködben Szolnok közelében 17 sérült Hétfőn reggel fél nyolc­kor Szolnoktól 8 kilomé­terre, a Tiszasülyi úton Nagy Kálmán, a 7-es Vo­lán Vállalat gépkocsiveze­tője a menetrendszerű autóbusszal megállt az úton, hogy utasokat ve­gyen fel. A mögötte hala­dó tehergépkocsi vezetője későn vette észre az álló autóbuszt, nekiütközött, majd a bal oldali útpad­kára csúszott. A koccanás után rövid­del egy utasokkal zsúfolt újabb autóbusz érkezett a helyszínre, amelyet Pintér Zsigmond vezetett. Bár fékezett, nem tudta elke­rülni az összeütközést, hátulról beleszaladt az álló járműbe, majd az árokba csúszott. A karambol következ­tében az autóbuszok uta­sai közül tizenheten megsérültek, közülük a 17 éves Egyed Ibolya és Győri János kőtelki lako­sok állapota súlyos. A vizsgálat szerint a balesetet az okozta, hogy Pintér Zsigmond a sűrű ködben nem a látási vi­szonyoknak megfelelő se­bességgel vezette az autó­buszt. Pintér Zsigmondot a rendőrség előzetes le­tartóztatásba helyezte. Néhány perccel később a baleset közelében újabb karambol történt: egyik pótkocsis tehergépkocsiba hátulról beleszaladt egy Szolnok felől érkező autóbusz. Ez a karambol azonban szerencsére sé­rülés nélkül végződött. S­ TEGTE­­IAA uni­QuusAitliA Az ANYAGMOZ­GATÁST a HAFÉM TSZ üzemi szállítóeszközeiveL A szövetkezet gyárt üzemi szállítókocsit, emelők­o­­csit és zsáktargoncát. Forgalomba hozza a MC ART 7. sz. fiókja. Budapest, VTTL, Teleki tér 3. (telefon: 341—997). Tartalékkerék és villa kompletten be­­szerezhető. VASÉRT Vállalat L sz. bolt Budapest, VHL, Üllői út 32. (X)

Next