Népszava, 1973. március (101. évfolyam, 50–76. sz.)

1973-03-15 / 62. szám

10 A világ szinte vala­mennyi nagyvárosa küzd a közlekedés gondjaival. New­ York­ban, Rómában, Londonban az autóbuszok óránkénti utazási sebessé­ge a csúcsforgalmi idő­szakban 4—6 kilométer. Nálunk a villamosoké 13— 14, az autóbuszoké — fi­gyelembe véve a gyorsjá­­ratokat — 20 kilométer. Bár számunkra ez is las­súnak tűnik, a külföldi szakemberek egyöntetűen elismeréssel nyilatkoznak, de rögtön hozzáteszik: számolnunk kell a moto­rizáció rohamos előretöré­sével, az utak zsúfoltsá­gának fokozódásával, amely előbb-utóbb az át­lagsebesség állandó csök­kenését jelentheti. 1trilliárdok fejlesztésre A tömegközlekedés a fő­városban elsőrendű közér­dekű kérdés. A budapes­tiek s az itt vendégeske­dő vidékiek, valamint kül­földiek naponta 5,2 millió alkalommal utaznak, eb­ből 4,6 millió utazást a BKV járművei bonyolíta­nak le. A járműpark és a­­hálózat európai vi­szonylatban , is jelentős, kontinensünk egyik leg­nagyobb közlekedési vál­lalata a BKV. Jelenleg 1611 villamos, 376 BHÉV- kocsi, 185 trolibusz és 1591 autóbusz szállítja napon­ta az utasokat. A hálózat hossza eléri az ezer kilo­métert, s ez azt jelenti, hogy a budapesti lakosok­nak legfeljebb 500 métert kell gyalogolniuk a legkö­zelebbi megállóhelyig. Az elmúlt években a fővárosi tanács, a népgazdaság milliárdokat fordított a közlekedés javítására, gyorsítására, elsősorban a zsúfoltság csökkentésére. Átadták a kelet-nyugati metróvonalat — naponta 560 ezren veszik igénybe —,,teljes erővel dolgoznak a millenniumi földalatti meghosszabbításán, és még az idén befejeződik a fogaskerekű rekonstruk­ciója. A villamosokon uta­zók száma évek óta stag­nál, sőt valamivel csök­kent, ugyanakkor egyre több utast­­ szállítanak az autóbuszok, ez érthető is, hiszen például az új la­kótelepek és a városköz­pontok kapcsolatát szinte kivétel nélkül ezekkel oldják meg. Két év alatt 275 autó­buszt — csuklósokat és nagy befogadóképességű speciális járműveket — vásárolt a BKV s így a rendelkezésre álló férőhe­lyek száma az 1970. évi 118 886-ról 134 920-ra emelkedett. Most 120—130 autóbusszal több van na­ponta forgalomban, mint két évvel ezelőtt. Az elő­nyös változásokhoz hozzá­járul: az öreg járművek nagy részét már kivonták a forgalomból, a műhe­lyeket korszerűsítették, a karbantartásra többet küldenek, mint a korábbi években és így sokkal ke­vesebb autóbusz hibáso­­dik meg napközben. Megszűnik a túlóra, jó kereseti lehetőségek A pályafenntartás, a fo­kozott karbantartás több embert követel. Mint ahogy a teljes fejlesztési program is csak akkor váltható valóra, ha újabb járművezetők százait al­kalmazzák. A BKV az el­múlt években szervezés­sel, új megoldásokkal so­kat tett a belső tartalékok feltárásáért. A kalauz nél­küli közlekedés teljes be­vezetése volt az egyik leg­jelentősebb ilyen intézke­dés, ha ma is lennének kalauzok, csak ezen a te­rületen hatezer embert kellene foglalkoztatniuk. Arra törekednek, amellett, hogy az új járművekhez legyen elegendő vezető, a régieknél keresetcsökke­nés nélkül megszüntessék a túlórázásokat. A kormány ennek érde­kében több intézkedést is hozott. A Budapesti Közlekedési Vállalatnál dolgozó­­ autóbuszvezetők minden évben 10 000, a villamosvezetők pedig 5000 forint forgalmi jutta­tást kapnak. Az elmúlt években többször is ren­dezték bérüket, az órabé­ren kívül a buszvezetők városi közlekedési, csuklós és úgynevezett tükör-, te­hát kalauz nélküli pótlé­kot kapnak. A busz-gép­kocsivezetők havi átlagke­resete mindezt figyelem­be véve 3500—4500 forint között mozog, de a nagy gyakorlattal rendelkezők még ennél többet is haza­visznek. Két évvel ezelőtt még gépkocsivezetők szá­zai havonta 290—300 órát dolgoztak. A jelentős munkaerőhiány miatt elő­fordult, hogy havonta csak egy szabadnapot kaptak. Most az átlagos havi mun­kaidő 210—220 óra között van, de el akarják érni, hogy a 210 óra általános legyen. Havonta 4—6 sza­badnapot adnak ki, ezek közül kettőt vasárnap. Be­vezették a páros szabad­napot is, tehát két egy­mást követő napon pi­henhetnek a gépkocsive­zetők. Mindennek is kö­szönhető, hogy megszűnt az elvándorlás, sőt, a jár­művezetői létszám 14 hó­nap alatt 1450-nel növe­kedett. Szociális intézkedések Figyelembe véve a fej­lesztési terveket, a BKV- nak még további több száz gépkocsivezetőre van szüksége. A tanfolyamokat egymást követően szerve­zik, tehát bármikor lehet felvételre jelentkezni, s a képzésről a vállalat gon­doskodik. Az alapfeltétel: B kategóriájú jogosítvány. A képzés idejére — két­­három hónap — havi 2200 forintot fizetnek a busz­vezetőjelölteknek. A tan­folyamon megismerked­nek az autóbuszok vonal­­hálózatával, az Ikarusok vezetésével, az előírások­kal. A villamosok vezeté­sét tipikusan női foglalko­zásnak tartják. Hat hét alatt megtanulhatják a je­lentkezők ezt a szakmát. A tanfolyam idejére 2000 forintos fizetést kap­nak. A BKV sokoldalúan gondoskodik dolgozóiról. Sorra építik a mai szociá­lis követelményeknek már megfelelő végállomásokat. A műhelyekben sokat tesznek a legnehezebb fi­zikai­ munkák gépesítésé­ért. Több új öltözőt, mos­dót adtak át. A SZOT-tal közösen részt vettek egy üdülő építésében, sőt újabb üdülőt is szeretné­nek. A BKV most már évek óta jelentős összege­ket fordít dolgozói lakás­­problémájának megoldá­sára. Az idén 92 család kap a vállalati társashá­zakban új lakást. (X) NÉPSZAVA 1973. március 15. BEFUTOTT A PRE-M-8SOL könnyűszerkezetes építési rendszer! Előszeretettel alkalmazzák a tervezők, beruházók, építők Kiválóan alkalmas: lakóépületek, középületek, ipari, mezőgazdasági és egyéb létesítmények építésére, térelhatároló és térelválasztó falként, megfelelő rétegösszetétellel és felületképzéssel A PRE—M— ISOLA KÖNNYŰSZERKEZETES ÉPÍTÉSI RENDSZER ÉS A PORTPLAST MŰANYAG AJTÓ SZÁMTALAN ELŐNYÖS TULAJDONSÁGGAL, RENDELKEZIK; — rugalmasan alkalmazkodik az épületek rendeltetéséhez; ----bármely építési móddal kombináltan alkalmazható; — gyors, száraz, szerelőjellegű beépítésű; — beépítés után azonnal használható, illesztést, felületkezelést nem igényel; — kis súlyú, ennek ellenére erős szerkezetű, nem deformálódik; — hőre, nedvességre nem érzékeny, nem repedezik, nem gyúlékony; — esztétikus megjelenése, színe a használat során nem változik, tisztítószerálló. kopásálló: — megjelenési formája, lágy színei következtében minden igényt kielégít, bármely stílussal összhangba hozható: — karbantartást, felújítást nem igényel, tulajdonságait az épület élettartama során mindvégig megőrzi A PRE­­M­ISOL KÜLSŐ HŐSZIGETELT FALPANELEK A KÖVETKEZŐ FAJTÁKBAN KÉSZÜLNEK: teleoldal-falpanel, teleablakos falpanel, nagyablakos falpanel, kisablakos falpanel, egyszárnyú ajtós falpanel. 1.50 m széles folyosó-bevilágító ajtó. kétszárnyú ajtós falpanel, faablak, fakapu A PRE—M-ISOL KÜLSŐ FALPANEL Szabványmérete: 119X299X7.2 cm Súlya: 20—30 kg/k­m­ A PRE—M—ISOL VÁLASZFALAK A KÖVETKEZŐ FAJTÁKBAN KÉSZÜLNEK: válaszfalpanel, helyszínen felületkezelt, válaszfalpanel, üzemben felületkezelt, nyitott fúgával vagy hézagtakaróval válaszfalpanel, üzemben felületkezelt A PRE—M—ISOL VÁLASZFALPANEL Szabványmérete: 119X299X6 cm Súlya: 20—30 kg/ms KÍVÁNSÁGRA SZABVÁNYMÉRETTŐL ELTÉRŐ FALPANELEKET IS SZÁLLÍTUNK! A PORTPLAST műanyag ajtó EGYESÍTI A PRE—M—ISOL FALPANEL JÓ És HASZNOS TULAJDONSÁGAIT! Az ajtók különféle méretben, valamint egy- és kétszárnyú kivitelben is készülnek Színes: kék, drapp, világos faerezésű, sötét faerezésű Képünk a Kecskeméten épült könnyűszerkezetes torna­­csarnokot ábrázolja. Poliacél vázszerkezettel, „PRE—­M—ISOL” építőelemekből készítette — generál vál­lalkozásban — az Országos Szakipari Vállalat Vállaljuk egyedi megrendelés alapján: hó- és hangszigetelő falak, valamint álmennyezetek gyártását és szerelését is! SEGÍTJÜK MEGRENDELŐINKET A LEGKÜLÖNFÉLÉBB ÉPÜLETEK JÓL BEVÁLT, KÉSZ TERVEIVEL IS! A PRE­M­ISOL és a PORTPLAST gazdaságos, korszerű, gyors, tetszetős, tartós építési mód Előnyösen alkalmazható: KÖZÉPÜLETEK LAKÓÉPÜLETEK, ÁRUHÁZAK, KÓRHÁZAK, TORNACSARNOKOK, BÖLCSŐDÉK, ÓVODÁK, MEZŐGAZDASÁGI LÉTESÍTMÉNYEK, BENZINKUTAK, SZERVIZEK, IRODAHÁZAK, RAKTÁRAK­TÁROSOK CSARNOKOK HŰTŐHAZAK. MŰHELYEK PAVILONOK SZOCIÁLIS LÉTESÍTMÉNYEK stb. építésére is. MEGRENDELÉS ÉS SZAKTANÁCSADÁS: ORSZÁGOS SZAKIPARI VÁLLALAT Budapest, V., Báthory u. 12. Telefon: 122—970, 110—009 Telex: 22­55480

Next