Népszava, 1973. március (101. évfolyam, 50–76. sz.)
1973-03-22 / 68. szám
to Az autótaxi immár 60 éve szolgálja szép fővárosunk lakosságát, és azok kényelmét, akiket jó sorsuk ebbe a csodálatos városba vezérelt. Budapest Székesfőváros Tanácsa ugyanis 1913. januári ülésén hatalmazta fel a közlekedési ügyosztályt, hogy a MARTA Ebben az évtizedben erőteljesen gyarapdott a taxikocsik száma. A Magyar Általános Gépgyár (MAG) Magomobil típusú komplett alvázaira az Autótaxi saját karosszériaüzemében építette a világosszürke, favázas kocsiszekrényeket. A védett „szürke taxi” nevet világszerte ismerték. Ugyancsak a húszas években teremtette meg a vállalat nemzetközileg elismert műszaki javító és karbantartó bázisát. Mindezek révén az 1915-ben épített Drost-rendszerű telefon diszpécserközpont majd’ száz taxiállomásról küldhette a telefonon rendelt kocsikat. A harmincas évek elején új üzletággal bővült a taxi. A peremvárosok és Budapest száz kilométernyi körzetében 82 autóbusszal bonyolította a forgalmat. A túrakocsiosztály száznál több sötét színű, nagykocsijával, és tíz luxusautóbuszával pedig az ország távo-Magyar Automobil Részvény Társaságnak, a BENZ, Magyar Automobil és Motorgyárnak, valamint a Magyar Lloyd Automobil és Motorgyár Részvény Társaságnak a taxifuvarozás megkezdésére jogosító okiratot kiadta, lobbi részeire, valamint, külföldre vállalt fuvart, bonyolította az utazásokat. A felszabadulás után, 1945- ben ismét júniusban jelentek meg az első taxik. Az elpusztult, többségében Ford Eiffel és Fiat kiskocsikat a 40-es évek második felében Renault-okkal pótolták. Az 1946-ban állami kezelésbe vett vállalat — a MOGÜRT Autótaxi — használta először a piros-fehér kockajelzést, jelezve, hogy a taxizásban is új világ kezdődött A fővárosi tanács 1951-ben vette hatáskörébe a vállalatot. Azóta felügyelete alatt Skoda 1100, Popeda, Wartburg, Moszkvics, Warszawa, Polski Fiat, Fiat 124-es taxikocsikkal egymást váltva szolgálják fővárosunk utasait. Az alapítás 60. évét ünneplő Fővárosi Autótaxi Vállalat jelenleg 1800 Zsiguli kocsival a budapesti közhasznú tömegközlekedés megbecsült részvevője.zolja, hogy a fejlődés továbbra is töretlen. A forgalomba adott kocsiknak az összes állományi kocsikhoz viszonyított aránya például az 1971. évi 77,4-ről 83 százalékra, vagyis 7,2 százalékkal emelkedett. A tény jól szolgálja azt a vállalati célt, miszerint a taxiszolgáltatás és a gazdálkodás színvonalának egyaránt és állandóan javulni kell. Javult is. A taxik 1972- ben 7 596 000 órát, 346 000 órával többet tartózkodtak az utcán, mint az előző évben. A kilométerek száma is 8,1 százalékkal nőtt, így a taxik 133 714 000 kilométert futottak Megalapozott eredmények A teljesített fuvarok száma ennél is kedvezőbben alakult: 1 118 000-rel több fuvarigényt elégítettek ki, összesen 14 607 000 esetben teljesítettékaz utazók kérését. Ezzel a viszszautasított fuvarok száma az előző évi 49 százalékára esett vissza, a bevétel pedig 9 százalékkal nőtt, s megközelítette a félmilliárd forintot. A telefonon bonyolított fuvarok száma pedig egymillió volt, mely az ilyen irányú szolgáltatás fejlődését jelenti. S hogy az eredmények menynyire megalapozottak, mi sem bizonyítja jobban, mint az ez év március 15-ig elért újabb sikerek. A bevétel az előző év hasonló időszakához viszonyítva további 6 millió forinttal, a teljesített fuvarok száma pedig 240 000-rel nőtt. A hatékonyság növelése érdekében hozott vállalati intézkedések közül érdemes kiemelni az új üzemeltetési rendszert, amelynek lényege, hogy két állandó gépkocsivezető mellett (azok valamelyikének szabadnapja, szabadsága, betegsége idején), egy harmadik váltó dolgozik. Így biztosított a jobb eszközkihasználás, vagyis az, hogy egy-egy taxi naponta legalább 18—20 órát az utcán legyen, és az utazó közönség szolgálatára álljon. Jól sikerült intézkedése a vállalatnak az úgynevezett Zsiguli-program, mely azt jelenti, hogy most már esztétikailag és műszakilag egyaránt megfelelő, üzembiztos, gyors, egy típusú kocsik futnak a főváros utcáin. Az intézkedés a költségek csökkenését, az üzembiztonság növelését eredményezte. A választék bővítése érdekében a közületi taxi és a gépkocsikölcsönzési üzletágnál a gépkocsipark több típusú. Tervezik, hogy rövidesen beszereznek még 35 darab BMW-t az XX-es szolgáltatás színvonalának emelése miatt. A lakossági szolgáltatás színvonalát emeli az új telefon- és URH-központ, amely ma már a rendelés felvételén és leadásán túlmenően információs szerepet is betölt. Ez utóbbi a szolgáltatás további színvonalemelésének egyik alapját biztosítja. Az URH-program beindításaként még ebben az évben körülbelül 160 kocsin lesz rádiótelefon készülék. Ezzel tovább csökken a gépkocsik üres kilométer-teljesítménye, nő az óránként teljesített fuvarok száma, következésképpen mind több igényt lehet kielégíteni. Az új taxicsekk bevezetésével is előnyös feltételeket, gördülékenyebb ügyintézést biztosítottak a fuvaroztató intézmények és vállalatok számára, amely lehetőséget ad a lakossági szolgáltatások fejlesztésére is. Bővült, korszerűsödött a konyha,az orvosi rendelő, a világítás, a fűtés. Befejeződött a Kerepesi úti központ és mindhárom üzemegység fürdőjének tatarozása, felújítása. A munkásállományú dolgozók részére két munkaruhát biztosítanak és vállalják a mosás költségeit is. További fontos intézkedés a vállalat részéről, hogy a gépkocsivezetők közül az 50 éves kort elért nők, valamint az 55 éves kort elért férfiak, évente egyszer külön 1200 forintos, úgynevezett nyugdíjalap-növelő, bérjellegű juttatást kapnak. A gépkocsivezető nők vasárnapi munkára, illetve havi 210 órán felüli teljesítésre csak saját, külön kérésükre oszthatók be. Minden gépkocsivezető nőnek havonta egyszer, egy nap fizetett egészségügyi szabadnapot biztosítanak. Elősegíti a taxi-gépkocsivezetők kulturált megjelenését, hogy a vállalat részükre korszerű, modern, téli-nyári öltözéket, valamint télikabátot biztosít. A taxisok véleménye szerint itt érdemes gépkocsivezetőnek lenni, így kezdődött A taxi 60 éve a 100 éves Budapest szolgálatában Utasforgalom a repülőtéren Taxiforgalom nra a Nyugati pályaudvarnál A folytatás A taxi fejlődésének java része az új gazdaságirányítási rendszer kezdetére tehető. A nagyobb önállóság, a megnövekedett jogkör a taxi vezetőinek lehetőséget biztosított a kibontakozásra. Tevékenységüket szolgáltató jellegűnek ítélik meg, cselekedetüket az utazóközönség érdekei vezérlik, így vált lehetővé, hogy összesen körülbelül 5600 emberrel a lakossági taxiigények kielégítésén, a vállalat gépkocsiparkjának karbantartásán és javításán túlmenően, a közületi taxitevékenység ellátására, a gépkocsikölcsönzés biztosítására is vállalkozzanak, mind a belföldi, mind a külföldi utazók részére.Nem csoda tehát, hanem következetes, kemény munka eredménye, hogy a Fővárosi Autótaxi Vállalat az 1969. évi eredmények alapján kiérdemelte a közlekedési és postaügyi miniszter dicséretét, az 1971. évi eredmények elismeréseként „Kiváló Vállalat”, az 1971. évi eredmények alapján úgyszintén „Kiváló Vállalat" kitüntető címet kapott. Az eredmények után mármár úgy tűnt, hogy a taxi legjobb esetben csak a szinten tartásra törekedhet. Nem ez történt. Újból megpályázták a „Kiváló Vállalat” címet. A múlt évi eredmények értékelése már el is készült, ami igaz fejlődés eredményét az utazóközönség érzékeli, mindezek után önkéntelenül adódik a kérdés: mi ebből a taxidolgozók haszna? Elsőként a munkabérek kedvező alakulását említjük, ami a múlt évben az előző évihez viszonyítva 6,4 százalékkal emelkedett. A forgalmi utazó dolgozók munkabére az átlagosnál is előnyösebb volt. Nekik 7,2 százalékkal jutott több a borítékba. Az átlagbérek növekedése jól tükrözi a vállalat tudatos bérpolitikáját. A mozgóbérek emelésével ugyanis a termelékenység növelését kívánta elősegíteni. Ezt a forgalmi gépkocsivezetők teljesítményével arányos prémiumrendszer teszi lehetővé. Ez az alapja, egyben célja az ez évi bérfejlesztésnek is: 3000 gépkocsivezető, körülbelül 800 szerelő bérét emelték. Természetesen nem feledkeztek meg az alkalmazotti állományú dolgozókról sem. Külön érdemes kiemelni, hogy bár a Központi Bizottság bérfejlesztésre vonatkozó határozata a vállalatra nem vonatkozott, mégis — az iparban adott bérfejlesztéssel egy időben és azonos szinten — a vállalati szerelő dolgozók is részesültek béremelésben. A gondos, körültekintésre és az ezzel kapcsolatos intézkedések hatékonyságára vall az egymillió kilométerre eső, sajáthibás balesetek számának állandó csökkenése. Az 1969 évi 6,87 baleset 1970-ben 5,15- re, 1971-ben 3,26-ra, 1972-ben pedig 2,24-re esett vissza. Jól segítette ezt a törekvést a progresszív balesetmentes közlekedési jutalom bevezetése, amely szerint a gépkocsivezetők 25 ezer kilométerenként 300—2000 forint jutalomban részesülnek A munkakörülmények javítását szolgálja egyebek között a múlt évben üzembe helyezett két korszerű — egy közülük téliesített mosópálya —. A dolgozók lakáskörülményeinek javítása érdekében vállalati támogatással 80 lakásos, négy darab korszerű ház építése kezdődött. A taxi 1972- ben 2 millió forintot, ebben az évben pedig 3 milliót utalt át az OTP-nek, így eddig a rászorulók 5 millió forintot kaptak a vállalattól. Ebben az évben kezdődik 800 gépkocsi üzemeltetésére alkalmas új üzemegység építése. A költség körülbelül 80 millió forint, amely összeget a vállalat saját erőből fedezi. Ez a beruházás teremti meg a feltételét egy forgalmi, ügyviteli szempontból teljesen önálló, műszakilag pedig további fejlődési lehetőségekkel rendelkező egység üzembe helyezésének. Érdemes külön kiemelni az új oktatóbázis tervét, ahol lehetőség nyílik a gépkocsivezetők szakmásításához szükséges ismeretek megszerzésére, valamint a szerelők elméleti és gyakorlati ismereteinek bővítésére. Az autótaxi ezt a tervet is saját erőből valósítja meg. Az URH-program megvalósítása olyan ütemben történik, hogy a negyedik ötéves terv végére minden negyedik taxiban rádiótelefon működik. A megvalósítás nem lesz könnyű, hiszen a tervszakasz végére a taxi 2200 darab gépkocsi üzemeltetését tervezi. A terv megvalósításához ebben az évben 1085, 1974-ben 1100, 1975-ben ugyancsak 1100 darab új gépkocsi beszerzése szükséges. A 2200 darab gépkocsi üzemeltetéséhez természetesen gépkocsivezetők is kellenek. A folyamatos utánpótlást a vállalat saját hatáskörben történő gépkocsivezetői oktatással is akarja biztosítani, amihez audiovizuális képzést honosít meg. A terv megvalósításához pontosabban fogalmazva, a 2200 darab kocsi üzemeltetéséhez egyebek között, körülbelül 500 négyzetméter alapterületű lakatos- és fényezőműhely létrehozása is szükséges, tervezik a raktárak bővítését is. Ezt a feladatot még ez évben végrehajtják. Nehéz lenne felsorolni, hogy az eddigieken túlmenően mimindent tervez még a Fővárosi Autótaxi Vállalat a dolgozók munkakörülményeinek javítására, szociális, kulturális és sportolási igényeik kielégítésére. Úgy véljük azonban valamelyest az eddigiekből is érzékeltetni tudtuk, hogy ez a dinamikusan fejlődő vállalat méltóképpen ünnepli fennállásának 60. évfordulóját. (X) A dolgozók jövedelme, munkavédelme és szociális helyzete Biztató jövő -»Saia««i AVTCTAXÍ mUAtAT- rtuÚKKfrri ÁuwáU vé oktatóbázis jól szolgálja majd a gépkocsivezetők ismereteinek bővítését ők elméleti és gyakorlati AMAG Európa első kis taxija volt. Alvázát és motorját a Magyar Általános Gépgyár készítette Mátyásföldön. Favázas kocsiszekrényét az Autótaxi karosszéria-üzeme gyártotta, 1923-ban NÉPSZAVA 1973. március 22.