Népszava, 1973. március (101. évfolyam, 50–76. sz.)

1973-03-22 / 68. szám

to Az autótaxi immár 60 éve szolgálja szép fővárosunk la­kosságát, és azok kényelmét, akiket jó sorsuk ebbe a csodá­latos városba vezérelt. Buda­pest Székesfőváros Tanácsa ugyanis 1913. januári ülésén hatalmazta fel a közlekedési ügyosztályt, hogy a MARTA Ebben az évtizedben erőtel­jesen gyarapdott a taxikocsik száma. A Magyar Általános Gépgyár (MAG) Magomobil típusú komplett alvázaira az Autótaxi saját karosszéria­üzemében építette a világos­­szürke, favázas kocsiszekré­nyeket. A védett „szürke taxi” nevet világszerte ismerték. Ugyancsak a húszas években teremtette meg a vállalat nem­zetközileg elismert műszaki ja­vító és karbantartó bázisát. Mindezek révén az 1915-ben épített Drost-rendszerű telefon diszpécserközpont majd’ száz taxiállomásról küldhette a te­lefonon rendelt kocsikat. A harmincas évek elején új üzletággal bővült a taxi. A pe­remvárosok és Budapest száz kilométernyi körzetében 82 autóbusszal bonyolította a for­galmat. A túrakocsiosztály száznál több sötét színű, nagy­kocsijával, és tíz­ luxusautó­buszával pedig az ország távo-Magyar Automobil Részvény Társaságnak, a BENZ, Ma­gyar Automobil és Motorgyár­nak, valamint a Magyar Lloyd Automobil és Motorgyár Rész­vény Társaságnak a taxifuva­­rozás megkezdésére jogosító okiratot kiadta, lobbi részeire, valamint, kül­földre vállalt fuvart, bonyolí­totta az utazásokat. A felszabadulás után, 1945- ben ismét júniusban jelentek meg az első taxik. Az elpusz­tult, többségében Ford Eiffel és Fiat kiskocsikat a 40-es évek második felében Renault-okkal pótolták. Az 1946-ban állami kezelésbe vett vállalat — a MOGÜRT Autótaxi — hasz­nálta először a piros-fehér koc­kajelzést, jelezve, hogy a ta­xizásban is új világ kezdődött A fővárosi tanács 1951-ben vette hatáskörébe a vállalatot. Azóta felügyelete alatt Skoda 1100, Popeda, Wartburg, Moszkvics, Warszawa, Polski Fiat, Fiat 124-es taxikocsikkal egymást váltva szolgálják fő­városunk utasait. Az alapítás 60. évét ünneplő Fővárosi Autó­taxi Vállalat jelenleg 1800 Zsi­guli kocsival a budapesti köz­hasznú tömegközlekedés meg­becsült részvevője.­zolja, hogy a fejlődés továbbra is töretlen. A forgalomba adott kocsik­nak az összes állományi ko­csikhoz viszonyított aránya például az 1971. évi 77,4-ről 83 százalékra, vagyis 7,2 százalék­kal emelkedett. A tény jól szol­gálja azt a vállalati célt, mi­szerint a taxiszolgáltatás és a gazdálkodás színvonalának egyaránt és állandóan javulni kell. Javult is. A taxik 1972- ben 7 596 000 órát, 346 000 órá­val többet tartózkodtak az ut­cán, mint az előző évben. A ki­lométerek száma is 8,1 száza­lékkal nőtt, így a taxik 133 714 000 kilométert futottak Megalapozott eredmények A teljesített fuvarok száma ennél is kedvezőbben alakult: 1 118 000-rel több fuvarigényt elégítettek ki, összesen 14 607 000 esetben teljesítették­­az utazók kérését. Ezzel a visz­­szautasított fuvarok száma az előző évi 49 százalékára esett vissza, a bevétel pedig 9 szá­zalékkal nőtt, s megközelítette a félmilliárd forintot. A tele­fonon bonyolított fuvarok szá­ma pedig egymillió volt, mely az ilyen irányú szolgáltatás fej­lődését jelenti. S hogy az eredmények meny­nyire megalapozottak, mi sem bizonyítja jobban, mint az ez év március 15-ig elért újabb sikerek. A bevétel az előző év hasonló időszakához viszonyít­va további 6 millió forinttal, a teljesített fuvarok száma pedig 240 000-rel nőtt. A hatékonyság növelése ér­dekében hozott vállalati intéz­kedések közül érdemes ki­emelni az új üzemeltetési rend­szert, amelynek lényege, hogy két állandó gépkocsivezető mellett (azok valamelyikének szabadnapja, szabadsága, be­tegsége idején), egy harmadik váltó dolgozik. Így biztosított a jobb eszközkihasználás, vagy­is az, hogy egy-egy taxi na­ponta legalább 18—20 órát az utcán legyen, és az utazó kö­zönség szolgálatára álljon. Jól sikerült intézkedése a vállalatnak az úgynevezett Zsiguli-program, mely azt je­lenti, hogy most már esztéti­kailag és műszakilag egyaránt megfelelő, üzembiztos, gyors, egy típusú kocsik futnak a fő­város utcáin. Az intézkedés a költségek csökkenését, az üzembiztonság növelését ered­ményezte. A választék bővítése érdeké­ben a közületi taxi és a gép­kocsikölcsönzési üzletágnál a gépkocsipark több típusú. Ter­vezik, hogy rövidesen besze­­reznek még 35 darab BMW-t az XX-es szolgáltatás színvo­nalának emelése miatt. A lakossági szolgáltatás szín­vonalát emeli az új telefon- és URH-központ, amely ma már a rendelés felvételén és leadá­sán túlmenően információs sze­repet is betölt. Ez utóbbi a szolgáltatás további színvonal­emelésének egyik alapját biz­tosítja. Az URH-program beindítá­saként még ebben az évben körülbelül 160 kocsin lesz rá­diótelefon készülék. Ezzel to­vább csökken a gépkocsik üres kilométer-teljesítménye, nő az óránként teljesített fu­varok száma, következéskép­pen mind több igényt lehet ki­elégíteni. Az új taxicsekk bevezetésé­vel is előnyös feltételeket, gör­dülékenyebb ügyintézést bizto­sítottak a fuvaroztató intézmé­nyek és vállalatok számára, amely lehetőséget ad a lakos­sági szolgáltatások fejlesztésé­re is. Bővült, korszerűsödött a konyha,­az orvosi rendelő, a világítás, a fűtés. Befejeződött a Kerepesi úti központ és mindhárom üzemegység für­dőjének tatarozása, felújítása. A munkásállományú dolgozók részére két munkaruhát bizto­sítanak és vállalják a mosás költségeit is. További fontos intézkedés a vállalat részéről, hogy a gép­kocsivezetők közül az 50 éves kort elért nők, valamint az 55 éves kort elért férfiak, évente egyszer külön 1200 forintos, úgynevezett nyugdíjalap-növe­lő, bérjellegű juttatást kapnak. A gépkocsivezető nők vasár­napi munkára, illetve havi 210 órán felüli teljesítésre csak saját, külön kérésükre osztha­tók be. Minden gépkocsivezető nőnek havonta egyszer, egy nap fizetett egészségügyi sza­bad­napot biztosítanak. Előse­gíti a taxi-gépkocsivezetők kul­turált megjelenését, hogy a vál­lalat részükre korszerű, mo­dern, téli-nyári öltözéket, va­lamint télikabátot biztosít. A taxisok véleménye szerint itt érdemes gépkocsivezetőnek lenni, így kezdődött A taxi 60 éve a 100 éves Budapest szolgálatában Utasforgalom a repülőtéren Taxiforgalom nra a Nyugati pályaudvarnál A folytatás A taxi fejlődésének java ré­sze az új gazdaságirányítási rendszer kezdetére tehető. A nagyobb önállóság, a megnö­vekedett jogkör a taxi veze­tőinek lehetőséget biztosított a kibontakozásra. Tevékenységü­ket szolgáltató jellegűnek ítélik meg, cselekedetüket az utazó­­közönség érdekei vezérlik, így vált lehetővé, hogy összesen körülbelül 5600 emberrel a la­kossági taxiigények kielégíté­sén, a vállalat gépkocsiparkjá­nak karbantartásán és javítá­sán túlmenően, a közületi taxi­tevékenység ellátására, a gép­kocsikölcsönzés biztosítására is vállalkozzanak, mind a belföl­di, mind a külföldi utazók ré­szére.­Nem csoda tehát, hanem kö­vetkezetes, kemény munka eredménye, hogy a Fővárosi Autótaxi Vállalat az 1969. évi eredmények alapján kiérde­melte a közlekedési és posta­ügyi miniszter dicséretét, az 1971. évi eredmények elisme­réseként „Kiváló Vállalat”, az 1971. évi eredmények alapján úgyszintén „Kiváló Vállalat" kitüntető címet kapott. Az eredmények után már­­már úgy tűnt, hogy a taxi leg­jobb esetben csak a szinten tartásra törekedhet. Nem ez történt. Újból megpályázták a „Kiváló Vállalat” címet. A múlt évi eredmények értéke­lése már el is készült, ami iga­z fejlődés eredményét az utazóközönség érzékeli, mind­ezek után önkéntelenül adódik a kérdés: mi ebből a taxidol­gozók haszna? Elsőként a munkabérek kedvező alakulá­sát említjük, ami a múlt évben az előző évihez viszonyítva 6,4 százalékkal emelkedett. A for­galmi utazó dolgozók munka­bére az átlagosnál is előnyö­sebb volt. Nekik 7,2 százalék­kal jutott több a borítékba. Az átlagbérek növekedése jól tükrözi a vállalat tudatos bér­politikáját. A mozgóbérek emelésével ugyanis a termelé­kenység növelését kívánta elő­segíteni. Ezt a forgalmi gép­kocsivezetők teljesítményével arányos prémiumrendszer teszi lehetővé. Ez az alapja, egyben célja az ez évi bérfejlesztésnek is: 3000 gépkocsivezető, körülbelül 800 szerelő bérét emelték. Termé­szetesen nem feledkeztek meg az alkalmazotti állományú dol­gozókról sem. Külön érdemes kiemelni, hogy bár a Központi Bizottság bérfejlesztésre vo­natkozó határozata a vállalat­ra nem vonatkozott, mégis — az iparban adott bérfejlesztés­sel egy időben és azonos szin­ten — a vállalati szerelő dol­gozók is részesültek béreme­lésben. A gondos, körültekintésre és az ezzel kapcsolatos intézke­dések hatékonyságára vall az egymillió kilométerre eső, sa­játhibás balesetek számának állandó csökkenése. Az 1969 évi 6,87 baleset 1970-ben 5,15- re, 1971-ben 3,26-ra, 1972-ben pedig 2,24-re esett vissza. Jól segítette ezt a törekvést a prog­resszív balesetmentes közleke­dési jutalom bevezetése, amely szerint a gépkocsivezetők 25 ezer kilométerenként 300—2000 forint jutalomban részesülnek A munkakörülmények javí­tását szolgálja egyebek között a múlt évben üzembe helye­zett két korszerű — egy közü­lük téliesített mosópálya —. A dolgozók lakáskörülmé­nyeinek javítása érdekében vállalati támogatással 80 laká­sos, négy darab korszerű ház építése kezdődött. A taxi 1972- ben 2 millió forintot, ebben az évben pedig 3 milliót utalt át az OTP-nek, így eddig a rá­szorulók 5 millió forintot kap­tak a vállalattól. Ebben az évben kezdődik 800 gépkocsi üzemeltetésére al­kalmas új üzemegység építése. A költség körülbelül 80 millió forint, amely összeget a válla­lat saját erőből fedezi. Ez a be­ruházás teremti meg a feltéte­lét egy forgalmi, ügyviteli szempontból teljesen önálló, műszakilag pedig további fej­lődési lehetőségekkel rendel­kező egység üzembe helyezé­sének. Érdemes külön kiemelni az új oktatóbázis tervét, ahol le­hetőség nyílik a gépkocsiveze­tők szakmásításához szükséges ismeretek megszerzésére, vala­mint a szerelők elméleti és gyakorlati ismereteinek bőví­tésére. Az autótaxi ezt a tervet is saját erőből valósítja meg. Az URH-program megvaló­sítása olyan ütemben történik, hogy a negyedik ötéves terv végére minden negyedik taxi­ban rádiótelefon működik. A megvalósítás nem lesz könnyű, hiszen a tervszakasz végére a taxi 2200 darab gépkocsi üze­meltetését tervezi. A terv meg­valósításához ebben az évben 1085, 1974-ben 1100, 1975-ben ugyancsak 1100 darab új gép­kocsi beszerzése szükséges. A 2200 darab gépkocsi üze­meltetéséhez természetesen gépkocsivezetők is kellenek. A folyamatos utánpótlást a vál­lalat saját hatáskörben történő gépkocsivezetői oktatással is akarja biztosítani, amihez audiovizuális képzést honosít meg. A terv megvalósításához pontosabban fogalmazva, a 2200 darab kocsi üzemeltetésé­hez egyebek között, körülbelül 500 négyzetméter alapterületű lakatos- és fényezőműhely lét­rehozása is szükséges, tervezik a raktárak bővítését is. Ezt a feladatot még ez évben végre­hajtják. Nehéz lenne felsorolni, hogy az eddigieken túlmenően mi­mindent tervez még a Főváro­si Autótaxi Vállalat a dolgo­zók munkakörülményeinek ja­vítására, szociális, kulturális és sportolási igényeik kielégí­tésére. Úgy véljük azonban valamelyest az eddigiekből is érzékeltetni tudtuk, hogy ez a dinamikusan fejlődő vállalat méltóképpen ünnepli fennállá­sának 60. évfordulóját. (X) A dolgozók jövedelme, munkavédelme és szociális helyzete Biztató jövő -»Saia««i AVTCTAXÍ mUAtAT- rtuÚKKfrri ÁuwáU vé oktatóbázis jól szolgálja majd a gépkocsivezetők ismereteinek bővítését ők elméleti és gyakorlati A­MAG Európa első kis taxija volt. Alvázát és motorját a Ma­gyar Általános Gépgyár készítette Mátyásföldön. Favázas kocsi­szekrényét az Autótaxi karosszéria-üzeme gyártotta, 1923-ban NÉPSZAVA 1973. március 22.

Next