Népszava, 1973. október (101. évfolyam, 230–255. sz.)

1973-10-27 / 252. szám

. (Folytatás az 1. oldalról) meg Izrael számára sem a békét, sem a biztonsá­got, legfeljebb nemzetkö­zileg még jobban elszige­teli Izraelt, s a szomszé­dos népek még nagyobb gyűlöletét hívja ki maga ellen. Az arabok hősies harca, az arab államok növekvő szolidaritása meggyőzően bizonyítja, hogy sohasem törődtek bele az izraeli agresszió­ba, sohasem mondanak le törvényes jogaikról. A Szovjetunió szilárdan és következetesen támogatja az arab népek igazságos követeléseit. Szükséges, hogy a közel­­keleti béke megszilárdítá­sát követelő kollektív aka­rat a béke megsértőinek esztelensége fölé kereked­jék. Az utóbbi napok ese­ményei éberségre intenek. Sürgős és határozott intéz­kedések kellenek, hogy szavatolhassák a tűzszü­netről és a csapatok visz­­szavonásáról szóló hatá­rozatok megvalósítását. Szadat egyiptomi elnök azzal a kéréssel fordult a Szovjetunióhoz és az Egyesült Államokhoz: küldjék ki képviselőiket a­­ hadműveletek térségébe, hogy azok felügyeljenek a Biztonsági Tanács tűzszü­­neti határozatának végre­hajtására. Mi készségün­ket fejeztük ki Egyiptom kérésének kielégítésére, s már el is küldtük ilyen Szeretném hangsúlyoz­ni, hogy a Biztonsági­­ta­­lács o­ttober 22-i döntést nem csupán a tűzszünete irányozza elő. Előírja e háború okainak kiküszö­bölésére irányuló fontos lépések megtételét is. Ez éppen ez a döntés külön­leges értéke. Az érdekelt felek kötelesek haladékta­lanul megkezdeni annak­­ , közel-keleti határozatnak gyakorlati végrehajtását amelyet a Biztonsági Ta­nács 1937. november 22- én hozott, és kötelesek azt végrehajtani valamennyi cikkelye vonatkozásában Megemlítem, hogy ez a határozat hangsúlyozza „a háború útján való te­rületszerzés megengedhe­­tetlenségét”. Előirányozza az izraeli fegyveres erők kivonását azokról a terü­letekről, amelyeket az 1907-es konfliktus idején szálltak meg. Követeli az adott térség minden egyes állama szuverenitásának, területi épségének és poli­tikai függetlenségének, valamint a békés életre való joginak tiszteletben tartását és elismerését. A határozat azt is kimondja, hogy el kell érni a mene­kültek problémájának igazságos rendezését, vagyis biztosítani kell Pa­lesztina arab népének tör­vényes jogait. Világos tehát, hogy ha ezeket az 1967-ben hozott határozatokat már akkor megvalósították volna, a Közel-Keleten már hat esztendeje tartós béke ho­nolna. Ez azonban nem történt meg. Nem történt meg azért, mert a külső erők által ösztönzött iz­raeli uralkodó körök rö­vidlátó és kalandor politi­kát folytattak. Az október 22-én, hét­főn hozott biztonsági ta­nácsi döntés szellemének és betűjének megfelelően az érdekelt felek kötele­sek megfelelő égisz alatt haladéktalanul megkezde­ni a Közel-Kelet igazsá­gos és tartós békéjének megteremtésére irányuló tárgyalásokat. Az ilyen tárgyalások jelentősége szinte felbecsülhetetlen. Ezek résztvevőire törté­nelmi felelősség hárul. A Szovjetunióról elmondha­tom, hogy kész konstruk­t nukleáris korunkban megjelenik a népek kö­zött a békéért folytatott harcban megnyilvánuló szolidaritás új, mélyebb érzése és vele együtt, a képviselőinket. Reméljük, hogy hasonló módon jár el az Egyesült Államok kormánya is, ezen­­­kívül fontolóra veszünk más, le­hetséges intézkedéseket is, amelyeket a helyzet meg­követelhet. Az ENSZ Biztonsági Ta­nácsa október 25-én a tűzszünet folytatódó meg­sértésével kapcsolatban úgy határozott, hogy ha­ladéktalanul létrehozza az ENSZ rendkívüli erőit, amelyeket a hadműveleti térségbe vezényel. Úgy véljük, hogy ez hasznos döntés, és bízunk abban, hogy szerepc lesz a hely­zet normalizálásában. A közel-keleti helyzet normalizálása érdekében a Szovjetunió hajlandó együttm­űködni minden érdes v országgal. Ám ez az e­l működés termé­szete­­n nem szolgálhat ürügyül olyan ténykedé­sekhez, amilyenekbe az utóbbi napok folyamán a N­ATO-országok bizonyos köreiben kezdtek — mint például a Szovjetunió kö­zel-keleti szándékairól szó­ló fantasztikus koholmá­nyok terjesztése révén a szenvedélyek mesterséges felszításához. Az adott szi­tuációban úgy gondoljuk, felelősségt­eljesebb becsü­letesebb és konstruktívabb magatartás lenne helyén­való,­tív módon hozzájárulni és hozzá is járul ehhez az ügyhöz. Szilárdan amel­lett vagyunk, hogy a Kö­zel-Kelet valamennyi — ismétlem: valamennyi — állama és népe számára biztosítani kell a békét, a biztonságot és a határok sérthetetlenségét. A Szov­jetunió kész részt venni a megfelelő szavatolásban. Számunkra úgy tűnik, hogy a jelenlegi viszonyok között a béke valamennyi hívének, valamennyi bé­keszerető erőnek egyik legidőszerűbb feladata­ elérni, hogy haladéktala­nul és teljes mértékben megvalósuljon a Bizton­sági Tanács ez év október 22-én hozott határozata. Ez elengedhetetlen a Kö­­zel-Kelet valamennyi ál­lamának és népének sza­bad és független fejlődé­séhez. Ez érdekében van Európa és Ázsia, Afrika és Amerika sok országának, amelyek számára a világ e térségében a politikai, gaz­dasági élet normalizálása nem csekély jelentőségű. Végül pedig a Közel-Ke­leten napjainkban kiala­kult helyzet élessége, a konfliktus kiterjedésének kockázata világosan mu­tatja, mennyire fontos e feladat megoldása az ál­talános béke megszilárdí­tása szempontjából is. A gyarmati elnyomás alól felszabadult országok népei előtt hatalmas gaz­dasági és társadalmi fel­adatok állnak. Ezeket csak a valamennyi állam biztonságán és széles kö­rű, kölcsönösen előnyös együttműködésén alapuló békére építve lehet sike­resen megoldani. A következetes békepo­litika és a belső felada­tok demokratikus megol­dása összeegyeztetésének példájával szolgál az In­diai Köztársaság. Brezsnyev ezután az el nem kötelezett országok algíri konferenciáján ho­zott határozatok jelentő­ségéről szólt, majd leszö­gezte: az ázsiai, afrikai, latin-amerikai békeszere­tő államok aktív politiká­ja lemérhetően fontos hozzájárulást jelent a nemzetközi feszültség enyhüléséhez. béke ügye iránti közös felelősségük erőteljesebb átérzése. Ez az érzés ha­talmas ösztönzője a béke megszilárdításáért, a szi­lárd nemzetközi bizton­ságért folyó, egyre tere­bélyesedő harcnak. Meggyőződéssel elmond­hatjuk, hogy a nemzetkö­zi helyzetben végbemenő változások jelentős mér­tékben a társadalmi erők tevékenységének, az erő­szak és az agresszió ellen egyre élesebben tiltakozó, tántoríthatatlanul bé­két akaró néptöme­t­ő, so­ha eddig nem tapasztalt aktivitásának gyümölcsei. Erről tanúskodnak a nemrég Bulgáriában le­zajlott szakszervezeti vi­lágkongresszus eredmé­nyei is. A kongresszus meggyőzően kifejezte a munkásosztály, az alkal­mazottak és az értelmi­ség több mint kétszázmil­liós szervezett tömegének békeakaratát. Az önök kongresszusá­nak összehívása, átfogó és reprezentatív jellege meggyőző és világos bi­zonyítéka annak, hogy a világ közvéleménye mi­lyen erővé vált, milyen szerepet játszhat a béke és biztonság megszilárdí­tásáért, a nemzetközi kapcsolatok demokratizá­lásáért folyó harcban. Ily módon elégedetten állapíthatjuk meg: az utóbbi években vala­mennyi békeszerető erő egyesített erőfeszítésekép­pen sikerült elérni, hogy egészében a nemzetközi légkör egészségesebbé vált, az államok békés egymás mellett élésének, békés együttműködésének politikája számottevő tényleges eredményeket hozott. Ugyanakkor világos. Ezek a tárgyalások nagy fontossággal bírnak Euró­pa és az egész nemzetközi helyzet szempontjából. A Szovjetunió teljes komoly­sággal és felelősségtudat­tal, építő szellemben és realisztikusan közelíti meg ezeket a tárgyalásokat. Ál­láspontunk világos és ért­hető. Úgy véljük, hogy meg kell állapodni Közép- Európa már meghatáro­zott körzetére vonatko­zóan a külföldi és a tár­gyalásokon részt vevő ál­lamok nemzeti szárazföldi és légierejének csökken­tésében. Eközben nem sza­bad károsodnia egyik fél biztonságának sem, és egyikük sem juthat a má­sik kárára egyoldalú elő­nyökhöz. Nyilvánvalóan el kell ismerni azt is, hogy a csökkentésnek vonat­koznia kell a nukleáris fegyverrel felszerelt ala­kulatokra is. Hogy hogyan kell lebo­nyolítani a csökkentést, milyen módszert kell al­kalmazni egyenlő szá­zalékos, vagy egyenlő mennyiségi alapon a ta­szért bízunk az európai értekezlet végső sikeré­ben, és történelmi szere­pében, annak ellenére, hogy még sok nehézség le­küzdése vár ennek az egyedülálló fórumnak részvevőire, amely éppen most van munkájának külsőre talán nem túl lát­ványos, de mégis rendkí­vül fontos szakaszában. Mit várunk ettől az ér­tekezlettől, miben re­ménykedünk? Ha a legál­talánosabb formában akarjuk kifejezni, akkor azt szeretnénk, hogy ezen a fórumon egyöntetűen őszintén — ahogy monda­ni szokás —, teljes szív­vel, diplomáciai ügyeske­dések és nyakatekert fo­galmazások nélkül a ta­nácskozás valamennyi részvevője hagyja jóvá és a kontinens valamennyi népe fogadja el az euró­pai államok közötti kap­csolatok meghatározott el­veit. Olyan elvekre gon­dolok például, mint vala­mennyi európai állam te­rületi érinthetetlensége, határaik sérthetetlensége, az erőszak alkalmazásáról, hogy ez csupán a kezdeti szakasz a célhoz — az em­beriség békés jövőjének megbízható szavatolásá­hoz — vezető úton, amely cél, úgy vélem, egyesíti azokat, akik jelen vannak ebben a teremben, és azo­kat is, akiket képviselnek. Most teremtjük meg a szükséges előfeltételeket e cél eléréséhez. Közös fel­adatunk, hogy szüntelenül előrehaladjunk a válasz­tott úton, megállás nélkül, állhatatosan, széles fron­ton haladjunk előre. S ha­tározottan törjük meg az enyhülés ellenzőinek és a hidegháború híveinek el­lenállását. A feladat, aho­gyan azt mi a Szovjet­unióban­ értelmezzük, az, hogy a nemzetközi kap­csolatok fejlődésének dön­tő irányaiban elért eny­hülést állandó, tartós, sőt visszafordíthatatlan jelen­séggé tegyük. Ebben a vonatkozásban természetében főként Európában lehet sokat tenni, e kontinens népei valamennyi kontinens né­peinél többet szenvedtek az elmúlt háborúktól, köz­tük a legszörnyűbbtől, a második világháborútól. Európa életében mind aktívabb és jelentősebb szerepet töltenek be a bé­kéhez és a nemzetközi együttműködéshez híven és őszintén ragaszkodó szocialista országok, a kontinens nyugati részé­ben pedig növekszik a po­litikai realizmus, és egyre befolyásosabbá válnak azok a körök, amelyek ugyanezekért a célkitűzé­sekért szállnak síkta.­nácskozás részvevőinek, abban még meg kell álla­podniuk. A mi szempon­tunkból az a fontos, hogy a végrehajtandó csökken­tés ne bontsa meg Közép- Európában és általában az európai kontinensen a ki­alakult erőviszonyokat. Ha kísérletet tesznek ennek az elvnek a megsértésére, az egész kérdés Eris al­májává válik és végnél­küli viták tárgyát képezi majd. Hogy milyen gyorsan lehet hozzáfogni magához a fegyveres erők és a fegy­verzet csökkentéséhez — erről szintén Bécsben kell majd megállapodni. A Szovjetunió már 1975-ben kész lenne ilyen értelem­ben tényleges lépésekre. A közeljövőben konkrét megállapodást lehetne kötni erre vonatkozólag. Az ilyen megállapodás kétségtelenül új, hatalmas lépést jelentene az euró­pai politikai légkör egész­ségesebbé válásának út­ján, elősegítené a bizalom, a jóakarat és a békés együttműködés légköré­nek megszilárdítását a kontinensen, vagy az erőszakkal való fenyegetőzésről való le­mondás az államok közöt­ti kapcsolatokban, a bel­­ügyekbe való be nem avatkozás, és az ezen az alapon történő, kölcsönö­sen előnyös és sokoldalú együttműködés. Azt szeretnénk­­tapasz­talni, hogy ezek az elvek érvényesüljenek az euró­pai élet általános gyakor­latában, az európai népek lelkületében, mint szent és megingathatatlan alapel­vek, azt szeretnénk, hogy ezeket az elveket, megva­lósításuk érdekében, a kormányok is és a népek is elfogadják. Reméljük és bízunk benne, hogy az európai ér­tekezlet által kidolgozott politikai bázist és a min­dennapok békés együtt­működését kiegészítik és megszilárdítják a konti­nensen katonai enyhülést szolgáló­ intézkedések. Mint önök tudják, ezzel a kérdéssel foglalkoznak majd az fít nap múlva Bécsben kezdődő tárgya­lások. Már nemegyszer mon­dottuk, hogy az enyhülés és az államközi együttmű­ködés nem lehet a föld­golyó egyetlen behatárolt körzetének privilégiuma. A béke valóban oszthatat­lan. Meggyőződésünk, hogy a békés egymás mel­lett élés és a békés együtt­működés normáinak egy­aránt kell uralkodnia Európában, Afrikában, Dél- és Észak-Ameriká­ban. Számos konkrét tör­ténelmi okból kifolyólag ennek a kérdésnek külö­nös jelentősége van Ázsia számára. Ismeretes, hogy a Szov­jetunió a béke kollektív erőfeszítésekkel történő megszilárdítása mellett száll síkra az ázsiai konti­nensen. Ez, elképzelésünk szerint, valamennyi ázsiai állam minden szempont­­ból kölcsönösen előnyös és gyü­mölcsöző kapcsolatai­Gyakran hallani olyan állításokat, hogy az ázsiai biztonság kollektív erőfe­szítésekkel történő megte­remtésének és szavatolá­sának eszméje Kína ellen irányulna, és alighanem Kína „bekerítésének­’ vagy „elszigetelésének” fondorlatos céljait szol­gálná. Az ilyen állítások azonban vagy beteges gyanakvásra vallanak, vagy arra, hogy nem akar­nak számolni a tényekkel. A tények szerint viszont a Szovjetunió is és az ázsiai béke és biztonság kollektív szavatolásának feladatához kedvezően vi­szonyuló többi állam is ab­ból indult és indul ki, hogy ebben a nagy és fontos ügy­ben az ázsiai kontinensen található valamennyi erre hajlandó állam kivétel nélkül részt vehet. Soha, senki nem vetette föl a kérdést, hogy Kína ne ve­gyen részt, még kevésbé,, hogy Kínát valamilyen ■piádon „elszigeteljék” (nem is beszélve arról, hogy nevetséges lenne egy ilyen nagy ország „elszi­getelésére” még csak i gond, dőlni is.) Ami a Szovjet­uniót illeti, üdvözölnénk a Kínai Népköztársaság részvételét az ázsiai biz­tonság megszilárdítását célzó intézkedésekben. Természetesen színlelés­ünk és békés együttműkö­désének, fokozatos fejlődé­sét, valamint az ázsuti ál­lamok által jól ismert és általuk még Banaungban meghirdetett békés egy­más mellett éles elveinek tartós alkalmazását jelen­tené minden állam­ szuve­renitásának és független­ségének szigorú betartása mellett. Ázsia népeinek kétség­telenül nem kevésbé van szükségük a tartós békére és konstruktív együttmű­ködésre, mint mondjuk Európa népeinek. Valószí­nűleg nem követünk el hi­bát, ha azt mondjuk, hogy a tartós béke és nyugodt, békés munka légkörének m­egteremtésében egyaránt érdekeltek Tokió és Tas­kent, Hanoi és Teherán, Peking és Rangoon, Delhi és Colombo lakosai — bolygónk legnagyobb kon­tinensén élő százmilliók­ lenne, ha azt a látszatot keltenénk, hogy Kína je­lenlegi nemzetközi cselek­ményei megfelelnek a bé­ke és az államok közötti békés együttműködés megszilárdítása feladatá­nak. A kínai vezetők va­lamilyen, csak általuk is­mert oknál fogva nem mondanak le arról a kí­sérletükről, hogy mérgez­zék a nemzetközi légkör, és fokozzák a nemzetközi feszültséget. Továbbra is képtelen területi igénye­ket támasztanak a Szov­jetunióval szemben, ame­lyeket mi természetesen kategorikusan visszauta­sítunk. Makacsul ismétel­getik a kommunistaelle­nes propaganda rég lejá­ratott koholmányát a „szovjet veszélyről” — hogy kardoskodnak az északról jövő veszély mellett — és visszautasítva minden ésszerű javaslatot a ren­dezésre, a meg nem táma­dási­ szerződés megköté­sére, továbbra is a hábo­rús készülődés mestersé­gesen teremtett, lázas lég­körében tartják népüket. És mindezt a Szovjetunió és más országok elleni ostoba rágalmak és vá­daskodások terjesztésével, valamint a mi, és nem­csak a mi belügyeinkbe való arcátlan beavatko­zási kísérletekkel kötik össze. rumna a nemzetközi légkör megjavításához és az ál­lamok közötti lojális, egyenjogú, békés egy­­tt­­működés fejlesztéséhez. A világ valamennyi né­pe szempontjából létfon­tosságú feladat — az új világháború elhárítása és az egyetemes béke szava­tolása — megoldásában nem csekély helyet foglal el a Szovjetunió és az Egyesült Államok kapcso­latainak fejlődése. Az utóbbi két évben ezeket a kapcsolatokat számos fontos szerződés és megállapodás megköté­se jellemezte, köztük a szovjet—amerikai kapcso­latok alapjait rögzítő szer­ződés, a rakétaelhárító rakétarendszerek és a ha­dászati támadófegyverek korlátozásával kapcsola­tos egyezmény, illetve megállapodás, valamint a nukleáris háború elhárí­tásáról szóló szovjet— amerikai megállapodás Mi lelkiismeretesen telje­sítjük az e szerződések­ben és egyezményekben vállalt kötelezettségeinket, és szándékunk, hogy a jö­vőben is ezt tegyük. Ter­mészetes, hogy ugyanezt várjuk el a másik féltől is Nézeteink szerint a Szovjetunió és az Egye­sült Államok között kü­lönböző területeken meg­valósuló békés, kölcsönö­sen előnyös együttműkö­dés fejlődésének jók a távlatai, abban az esetben természetesen, ha ezt a kérdést kellő felelősséggel és lojalitással közelítik meg, ha a gyakorlatban betartják a kölcsönös elő­nyök és a kölcsönös tisz­telet elveit, és nem pró­bálják mert elferdíteni azokat és beavatkozni a másik fél belügyeibe, fel­tételeket diktálni neki, amint azt az Egyesült Ál­lamok egyes­ felelőtlen po­litikusai megkísérlik a sa­ját kormány­uk hivatalos politikai irányvonala elle­nére. Ami a Szovjetuniót il­leti, meg vagyunk győ­ződve arról, hogy az 1972- ben és 1973-ban elfoga­dott dokumentumok meg­alapozták a kölcsönösen előnyös együttműködést, a béke ügyének nyilván­való hasznára. 1974-ben várható az Egyesült Álla­mok elnökének hivatalos szovjetunióbeli látogatása Szeretnénk, ha ezt a láto­gatást az államaink kö­zötti békés viszony fejlő­désének és a nemzetközi helyzet egészségesebbé vá­lásának útján tett új, nagy lépések fémjeleznék. Nem kis szerepet játsz­hat a Szovjetunió és az Egyesült Államok között a stratégiai fegyverek to­vábbi korlátozásáról és lehetséges csökkentéséről folyó tárgyalások új sza­kaszának sikeres befeje­zése. Mint önök tisztában vannak vele, ez nem egy­szerű feladat, de megálla­podtunk abban, hogy min­dent megteszünk megol­dása érdekében. A Szovjetunió kész ré­szt venni a közel-keleti rendezés szavatolásában­­­j tartalmú szolidaritás IdeaMispiel Brestsnyev beszéde Az európai biztonsági értekezlet jelentősége A katonai enyhülés távlatai ázsiai biztonság kénlései NÉPSZAVA A kínai vezetők külpolitikájának elvtelensége Ugyanakkor szembeöt­­lik a kínai vezetők kül­politikájának teljes elv­­telensége. Azt állítják, hogy sírraszállnak a szo­­cializmus és a békés egy­más mellett élés ügye mellett, valójában pedig mindenképpen gyengíteni igyekeznek a szocialista országok nemzetközi po­zícióit, ösztönözni próbál­ják az agresszív háborús tömbök és a tőkésállamok zárt gazdasági csoporto­sulásainak aktivizálódá­sát. Azt állítják, hogy a leszerelés hívei, a való­ságban viszont meg akar­­nak bénítani minden reá­lis lépést a fegyverkezési hajsza korlátozása és csökkentése terén, kihí­vást intézve a világ köz­véleményéhez, tovább fer­tőzik a föld légkörét a nukleáris fegyverkísérle­tekkel. Szavakban azt hajtogatják, hogy támo­gatják az arabok igazsá­gos harcát az agresszor által meghódított földek visszaadásáért és a Közel- Kelet igazságos békéjének megteremtéséért, de — ugyanakkor mindent el­követnek, hogy befeketít­sék azt a reális segítséget, amelyet a leghívebb ba­rátok — a Szovjetunió és a szocialista közösség töb­bi országa — nyújtanak az agresszió áldozatainak. Forradalmároknak neve­zik magukat, és szívélye­sen megszorítják a chilei reakciósok fasiszta juntá­ja képviselőjének kezét, amelyet bemocskolt a for­radalom hősei, a munkás­­osztály fiai és lányai ez­reinek, Chile dolgozó né­pének vére. Az effajta politika ter­mészetesen távolról sem mozdítja elő a béke és a biztonság megszilárdulá­sát. Veszedelmes labili­tást visz be a nemzetközi életbe. E politika megvál­toztatásának lehetősége azonban teljes egészében maguktól a kínai veze­tőktől függ. Ami a Szov­jetuniót illeti, megismét­lem: üdvözölnénk, ha Kí­na építő módon hozzájá- 197­3. október 2­7 Az il­­perializálus céljai változatlanok Nincs jogunk elfeled­kezni arról, hogy földünk különböző pontjain még mindig háborúk lángol­nak fel, emberek pusztul­nak el, városok, üzemek, falvak dőlnek romba. Eze­ket a háborúkat a politi­kusok helyi háborúknak szokták nevezni, vagyis olyanoknak, amelyek va­lamely földrajzi körzet viszonylag szűk keretein belül folynak." A gyakor­lat azt mutatja, hogy ezek a háborúk a mai viszo­nyok között rendszerint ott és akkor keletkeznek, ahol és amikor az impe­rializmus és a reakció erői megkísérlik erőszakkal el­nyomni a népek felszaba­dító mozgalmát, megza­varni az államok szabad és független fejlődését. A földön élő emberek milliói számára a béke még nem létezik, kényte­lenek fegyverrel kezükben harcolni az imperialista agresszorok és csatlósaik ellen, a hódítók önkénye ellen, a szabadságért és függetlenségért, azért az elemi jogért, hogy saját házukban ők legyenek az urak. A béke híveinek eb­ből le kell vonniuk a kö­vetkeztetéseket. Nincs jogunk elfeled­kezni arról sem, hogy az enyhülés viszonyai között is folytatódik, sőt, erősö­dik a folyamat, amely a világháború materiális előkészítését jelenti. Az észak-atlanti tömb országainak katonai költ­ségvetései évente 2—3 milliárd dollárral növe­kednek, és ezek mögött a számok mögött egyre újabb típusú tömegpusz­tító fegyverek, új,­­ egyre pusztítóbb nukleáris bom­bák és lövedékek, új, egy­re hatékonyabb rakéták, tankok és repülőgépek, hadihajók és tengeralatt­járók állnak. A fegyver-e­cet minőségi tökéletesedé­se soha nem látott mére­teket öltött. (Folytatás a 3 oldalon)

Next