Népszava, 1974. február (102. évfolyam, 26–49. sz.)

1974-02-15 / 38. szám

197­4. február 15. Lakáscsere­­. A cserélő felek általá­ban a tanácsi ingatlanköz­vetítő vállalat vagy új­sághirdetés útján találják meg egymást. A tanácsi ingatlanközvetítő vállala­tok megbízás esetén há-A cserére alkalmas la­káscímek szolgáltatásának díja lakásonként 50 fo­rint. A szolgáltatott ada­toknak tartalmazniuk kell: a lakás helyét, kom­fortfokozatát, alapterüle­tét, felszereltségét, helyi­ségeinek számát és meg­nevezését, továbbá a lak­bért és az egyéb külön­­díjakat. A lakás műszaki állapotáról, környezetéről, egyéb előnyeiről, hátrá­nyairól a cserélni kívá­nónak személyesen kell meggyőződnie. A lakáscsere lebonyolí­tásának díja lakásonként 100 forint. A lebonyolítá­son a szerződés elkészíté­sét és a lakásügyi ható­sághoz (az ingatlan tulaj­donosához) való benyúj­tását értjük. A­ lakáscsere közvetíté­sének díja lakásonként 200 forint. A közvetítés: a cserére alkalmas lakások felkutatása, a cserélő fe­lek kapcsolatának megte­remtése, továbbá a csere lebonyolítása, vagyis a szerződés elkészítése és benyújtása. A tanácsi in­gatlanközvetítő vállalat közreműködésének igény­­bevétele hasznos, de nem i­s kötelező. A lakáscsere-szerződést írásban kell megkötni. A szerződés akkor érvényes, ha a lakáscseréhez állami lakás esetében a lakással rendelkező szerv, nem ál­lami lakás esetében a bér­beadó, tartási szerződés esetében pedig az eltartó is hozzájárult. Olyan ta­nácsi lakásnál, amelyre közületi szervet többszöri bérlőkiválasztási jog illet meg, a lakáscseréhez a romfajta szolgáltatásra vállalkoznak. Díjazás el­lenében vállalják: a cse­rére alkalmas lakások cí­mének szolgáltatását, a csere lebonyolítását, ki­vetítését. közületi szervnek is hozzá kell járulnia. Bérlőtársi jogviszony esetében a bér­lőtárs is elcserélheti a bérlőtársi jogát, ehhez a már említetteken felül a többi bérlőtárs hozzájá­rulása is szükséges. Egy lakás több lakásra is elcserélhető. Ily módon bérlővé válhat olyan lakó is, aki addig nem volt az. Például a háromszobás la­kást a háromgenerációs család elecserélheti két la­kásra úgy, hogy a szülők és a fiatal család önál­lóan, külön-külön lakás­hoz jut, vagy elcserélhe­tő úgy, hogy az egyik la­kás a volt albérlőé lesz, aki ezáltal főbérlővé vá­lik. Mit kell tartalmaznia a lakáscsere-szerződésnek ? A lakáscsere-szerződés­ben név szerint fel kell sorolni a bérlővel együtt lakó valamennyi személyt, lakáshasználati jogcímét (pl. családtag, albérlő), továbbá külön-külön fel kell tüntetni azt, hogy a lakáscsere folytán közü­lük — a felek megállapo­dásának megfelelően — kik költöznek a bérlővel együtt a lakásból, illető­leg a csere után, kik és milyen lakáshasználati jogcímen maradnak visz­­sza a lakásban. Ha a bér­lő a lakását két vagy több lakásra cseréli el, a la­káscsere-szerződésben fel kell tüntetni, hogy melyik lakásnak ki lesz a bérlő­je. A lakáscsere-szerző­dést mindazoknak a sze­mélyeknek alá kell írniuk, akik a cserét megelőzően bérlők voltak, valamint a csere folytán bérlővé vál­tak. vultak hozzá, ha valame­­­­lyik cserélő fél a lakás- s csere útján a lakásigénye­k mértékének felső határát­­ meghaladó szobaszámú lak­­­káshoz jutna. Az igény­­ mértékének felső határa­­ két személyig két szoba, azon felül személyenként fél szoba. Meg kell tagad­ni a hozzájárulást, ha az elcserélni kívánt tanácsi bérlakásra létesített la­kásbérleti jogviszony ha­tározott időre, vagy vala­mely feltétel bekövetkezé­séig szól, továbbá, ha a fe­lek szándéka ténylegesen nem lakáscserére, hanem a lakásbérleti jogviszony jogellenes átruházására irányul (pl. fiktív csere ún. „jogi cserealappal”.) Milyen esetben tagadhatja meg a hatóság a hozzájárulást? A lakásügyi hatóság a lakáscseréhez kért hozzá­járulást — elbírálásától függően — megadhatja vagy megtagadhatja, ha a cserélő fél a lakáscsere út­ján a lakásigénye mérté­kének alsó határát megha­ladó, de annak felső hatá­rát meg nem haladó — az elcseréltnél nagyobb szo­baszámú lakáshoz jutna. Ez a szabály nem vonatko­zik arra az esetre, ha a bérlő a lakásigénye mérté­kének alsó határát megha­ladó szobaszámú lakását azonos vagy kisebb — de a lakásigénye mértékének felső határát meg nem ha­ladó — szobaszámra cseré­li el. Példán keresztül ez úgy értendő, hogy a há­romtagú család, ha három­szobás lakását kettő és fél­szobásra cseréli el, a lakás­ügyi hatóság a hozzájáru­lását nem tagadhatja meg, de ha a másfél szobás la­kását akarja kettő és fél szobásra elcserélni, a la­kásügyi hatóság mérlegel­het és a hozzájárulását esetleg megtagadhatja. Megtagadhatja akkor is a hozzájárulását, ha a la­káscsere folytán a bérlő és a vele együtt lakó szemé­lyek lényegesen rosszabb lakáskörülmények közé jutnának. A csere ilyen­kor családvédelmi érdeket sértene. Ha a bérlő tanácsi bér­lakást nem tanácsi bérla­kásra kíván elcserélni, a lakásügyi hatóság a hozzá­járulás és a kiutalás kér­désében csak a tanácsi bér­lakás vonatkozásában ha­tároz. Némethy László Mit kell tartalmaznia a szerződésnek? Ki hagyja jóvá a lakáscserét? Ki hagyja jóvá a lakás­csere-szerződést? A taná­csi bérlakásokra vonatko­zó lakáscsere-szerződést­­— a hozzájárulás meg­adása és a lakások kiuta­lása céljából —, ahhoz az első fokú lakásügyi ható­sághoz kell benyújtani, amelynek területén a la­kások vannak. A kérelem­re annyiszor 10 forintos okmánybélyeget kell ra­gasztani, ahány szoba gaz­dát cserél. Például egy­szobás lakásnak kettőszo­bással való cseréjekor 30 forintot. Előfordulhat, hogy a cserével érintett tanácsi bérlakások külön­böző lakásügyi hatóságok területén vannak. Ilyen­kor a lakáscsere-szerző­dés bármelyik érintett la­kásügyi hatósághoz be­nyújtható. A lakásügyi ha­tóság a hozzájárulást meg­adó vagy megtagadó nyi­latkozatát az iratokra — indokolással — rávezeti, majd azokat a soron kö­vetkező érdekelt lakás­ügyi hatósághoz továbbít­ja. A hozzájárulás meg­adásáról és az elcserélt bérlakások kiutalásáról az a lakásügyi hatóság hatá­roz, amelyhez az iratok utolsóként érkeztek. Ha a hozzájárulást valamelyik lakásügyi hatóság megta­gadta, az iratokat az utol­sóként eljáró hatóság a megtagadó határozat meg­hozatala végett a hozzá­járulást elsőként megta­gadó lakásügyi hatóság­hoz visszaküldi. A megta­gadó határozat ellen fel­lebbezni lehet. Milyen esetben tagad­hatja meg a lakásügyi ha­tóság a hozzájárulást? A lakáscseréhez kért hozzá­járulást a lakásügyi ható­ság köteles megtagadni, ha a cseréhez a már em­lített érdekeltek nem já­ A JOGÁSZ Az örökbefogadásról A gyermek nagy kincs. Sok gond, de még több öröm van vele. Sok csa­ládban azonban nem le­het gyerek, különböző okokból. Az ilyen házas­párok azután örökbefo­gadni akarnak gyereket. De hogyan lehetséges? E örökbefogadó csak jogi­lag teljesen cselekvőképes nagykorú, tehát a 18. élet­évét betöltött személy le­­het. Nem fogadhat örökbe az, aki a szülői felügye­let megszüntetését vagy a közügyek gyakorlásától való eltiltást kimondó jogerős bírói ítélet hatá­lya alatt áll. Örökbefogadni csak kis­korút lehet. Külföldi ál­lampolgár örökbefogadása csak akkor engedélyezhe­tő, ha a kiskorút a ha­tályos jogszabályoknak megfelelően — a kérelme­zés előtt — honosították. Az örökbefogadás — jóllehet az egyéb feltéte­lek fennállnak — nem engedélyezhető, ha az a kiskorú érdekeivel ellen­tétben áll, vagy a köz­érdeket egyébként sérti, kérdésre igyekszünk most választ adni. Az örökbefogadásról alapvetően a Családjogi Törvény és a gyámható­sági eljárásról szóló 6/1969. (VIII. 30.) MM. számú művelődésügyi mi­niszteri rendelet intézke­dik. Az örökbefogadó az örökbefogadással kapcso­­latos eljárás megindítása céljából Budapesten an­nak a tanácsnak művelő­désügyi osztályát, vidéki város igazgatási osztályát, illetve községi tanács vb. szakigazgatási­ szervét, mint elsőfokú gyámható­ságot keresse fel, amely­nek területén a kiskorú törvényes képviselője (a gondozó szülő, vagy gyám) lakik. Az örökbefogadás en­gedélyezéséhez az örökbe­­fogadó és az örökbefoga­dandó egyetértő nyilatko­zatát tartalmazó írásbeli kérelme és az örökbefo­gadandó szüleinek, vala­mint a házasságban élő örökbefogadó házastársá­nak írásbeli nyilatkozata, hozzájárulása szükséges. Egyes, kivételes esetek­ben nincs szükség a hoz­zájárulásra például, ha az örökbefogadandó szülei ismeretlen helyen tartóz­kodnak. Miután az örök­Az örökbefogadónak a kérelmét (írásbeli nyilat­kozatokat, hozzájáruláso­­kat) a gyámhatóságon kell benyújtani. A gyámható­sági eljárás illetékmen­tes. Célszerű, ha az ér­dekeltek együtt jelennek meg a gyámhatóságon a kérelem benyújtásakor. A gyámhatósági eljárás megindításához csatolni kell — az örökbefogadandó és az örökbefogadó születési, ille­tőleg házassági anyakönyvi kivonatát; — ha az örökbefogadandó szülei nem élnek, azok ha­lotti anyakönyvi kivonatát; — a szülői felügyelet meg­szüntetését, vagy a cselekvő­­képességet kizáró gondnok­ság alá helyezést kimondó jogerős bírói ítéletet, ha a szülői, vagy házastársi hozzá­járulásra ezért nincs szük­ség; — az örökbefogadó kereseti viszonyait igazoló munkálta­tói igazolást, illetőleg, ha va­gyon is van (pl. ingatlan), az illetékes tanács pénzügyi szakigazgatási szervétől az adó- és értékbizonyítványt; orvosi bizonyítványt az örökbefogadó és örökbefoga­dandó egészségi állapotáról, befogadandó csak kiskorú személy lehet, ezért he­lyette a nyilatkozatot tör­vényes képviselője (rend­­szerint a szülő, vagy gyám) teszi meg. — ha az örökbefogadó és házastársa között az életkö­zösség megszűnt, az ezt iga­zoló hatósági bizonyítványt. A gyámhatósági eljárás so­rán be kell mutatni mind­azoknak a személyi igazolvá­nyukat, akiket az eljárás so­rán meghallgatnak; a gyá­mot, vagy eseti gondnokot kirendelő jogerős határoza­tot, ha nem a vérszerinti szülő a törvényes képviselő; a gondonokot kirendelő jog­erős határozatot, ha a vér­szerinti szülői cselekvőképes­séget kizáró gondnokság alá helyezték, külföldi állampol­gárság esetén a vonatkozó igazoló okmányokat. A gyámhatóság az örök­­befogadási eljárás során jegyzőkönyvileg meghall­gatja az örökbefogadót, miért kéri a kiskorú örökbefogadásának enge­délyezését, kérelme meny­nyiben szolgálja a kis­korú érdekeit. Meghall­gatják az örökbefoga­dandó vérszerinti szülő­jét, vagy a gyámot, il­letve eseti gondnokot, ha nem a szülő a törvényes képviselő. Az örökbefogadandót is meghallgatják, ha a 12. életévét már betöltötte. Meg kell hallgatni a cse­lekvőképességet kizáró gond­nokság alatt álló vérszerinti szülő gondnokát, illetőleg, ha a vérszerinti szülő cselekvő­­­­képtelen ugyan, de nincs gondnokság alá helyezve, a részére kirendelt ideiglenes­­ vagy eseti gondnokát. Végül­­ nyilatkozik az egyedül örök­­befogadó együttélő házastár­sa is. A gyámhatóság mellőzi az örökbefogadandó meghallga­tását, ha az örökbefogadó szülőket vérszerinti szüleinek ismeri, mert már régebben nevelik. A gyámhatóság eljárása so­rán nem elégszik meg a fen­tiekben jelzett iratok becsa­tolása, bemutatása, az ügy­ben érdekelt személyek sze­mélyes meghallgatásával, ha­nem minden­­ esetben széles körben elrendeli a környe­zettanulmány lefolytatását is. Az örökbefogadással kapcso­latos elsőfokú gyámhatóság határozata ellen a fővárosi (megyei) tanácshoz címzett, de az elsőfokú gyámhatósá­gon lehet fellebbezést be­nyújtani. Egyébként az örök­­befogadás az engedélyező ha­tározat jogerőre emelkedésé­vel lép hatályba, keletkez­nek a joghatásai. Állami gondozott kiskorú örökbefogadása ügyében, vagy olyan esetekben, ha akár az örökbefogadó, akár az örökbefogadandó külföldi állampolgár, célszerű a gyám­hatóságtól közvetlenül (Bu­dapesten a Fővárosi Gyer­mek- és Ifjúságvédő Intézet­től, VIII. kerület, Kállai Éva utca 9—11) kérni felvilágosí­tást. Ezekben az esetekben ugyanis az általánostól eltérő a jogi szabályozás. Az örökbefogadás előfeltételei A szükséges okmányok NÉPSZAVA Újabb vámkedvezmények Dr. Terpitkó Andrásnak, a vám- és pénzügyőrség országos parancsnokának nyilatkozata 1974. január 1-vel mó­dosították a vámjogsza­bály egyes intézkedéseit. A módosítások okairól és részletkérdéseiről dr. Ter­pitkó András vezérőr­nagy, a vám- és pénz­ügyőrség országos pa­rancsnoka tájékoztatta munkatársunkat. — 1973-ban mintegy hét­millió turista látogatott hozzánk és csaknem két­millió magyar állampolgár utazott külföldre. Népgaz­daságunk devizahelyzeté­nek ilyen kedvező alaku­lása lehetővé tette, hogy 1974. január 1-től a szocia­lista országokba utazó ma­gyar állampolgárok több valutát vásárolhassanak. A valutaellátás kibővítése­­ Január 1-től a szo­cialista országba utazó turisták személyenként az eddigi évi 6000 forint he­lyett 8000 forintos keret­ben, a naponkénti 250 fo­rint helyett 350 forint ér­tékben vásárolhatnak va­lutát. A szocialista orszá­gokba csoportosan utazók a valutaellátás szempont­jából ugyanolyan elbírá­lás alá esnek, mint az egyéni utazók. Mivel a csoportosan­ utazók több valutáért az eddiginél többet vásárolhatnak kül­földön, indokolttá vált ré­szükre a vámmentes ke­ret összegének 4000 fo­rintra történő felemelése.­­ A négy hónapnál hosszabb ideig külföl­dön tartózkodók az új rendelet értelmében a 4000 forintos vámmen­tes kereten felül még további tízezer forint értékű tartós fogyasztá­si cikket hozhatnak be vámmentesen. Azt je­lenti-e ez, hogy a vám­mentesen behozható áruk értéke összesen 14 000 forint? — A négy hónapnál hosszabb ideig tartó, de az egy évet meg nem ha­ladó hivatalos kiküldetés­ből vagy tanulmányai­ról végleg hazatérők (ide­értve az írókat, művésze­ ugyanakkor indokolttá tette, hogy részben meg­változzon az utasforga­lomra vonatkozó vámked­vezményekről szóló ren­delkezés. Ez a körülmény indokolta és adta meg az alapot az utasforgalom­ban megállapított vám­­kedvezménynek 1974. ja­nuár 1-től érvénybe lé­pett részleges módosítá­sára az alaprendelkezé­sek változatlanul hagyása mellett.­­ A szocialista or­szágokba csoportosan utazók ezentúl, hazatér­tükkor 4000 forint ér­tékű árut hozhatnak be. Ez azt jelenti, hogy ők is több devizát vásá­rolhatnak? két is­ az őket megillető 4000 forintos vámmentes értékkereten felül még tízezer forint értékű tar­tós fogyasztási cikket hozhatnak be vámmente­sen. Mivel a kiküldetés­ből hazatérők az őket megillető 4000 forintos vámmentes keret terhére is hozhatnak be tartós fo­gyasztási cikkeket, így valóban az általuk be­hozható vámmentes áru értéke összesen 14 ezer forint lehet. — A 10 000 forint ér­tékű tartós fogyasztási cikk lehet-e egy áru? — Csakis egy darab tárgy lehet. Amennyiben az áru belföldi értéke a tízezer forintot meghalad­ja, akkor az azt megha­ladó összeg után a vámot meg kell fizetni. Ha azon­ban a hivatalos kikülde­tésből végleg hazatérő utas nem merítete ki a részére megállapított 4000 forintos vámmentes kere­tet más áruval, akkor ezt a kedvezményt a tízszer forinton felüli értékrész vámkezelésénél figyelem­be lehet venni.­­ Fennmarad-e az a korlátozás, hogy az egyes árucikkekből csak a meghatározott mennyiséget lehet be­h­ízni ? hozhatják be. Ezt a meny­­nyiséget az utasforgalmi vámtarifa negyedik ha­sábja tételeikben tartal­mazza. Az ott feltünte­tett mennyiséget legfel­jebb egyszeresen megha­ladó mennyiségű áru vi­szont 80 százalékos vám­tétellel vámkezelhető. A behozható egyes áruk mennyiségéről a kiutazó magyar állampolgárok a részükre átadott vámáru­nyilatkozat hátoldalán le­vő figyelmeztetésből sze­rezhetnek tudomást. — Milyen engedély kell a személygépkocsik vámkezeléséhez? — A magánszemélyek által behozott vagy ré­szükre ajándékba érke­zett személygépkocsik vámkezeléséhez devizaha­tósági engedély szüksé­ges. Az ajándék személy­­gépkocsi esetében a ké­relmet a vámkezelést vég­ző vámhivatalnál kell előterjeszteni, és ahhoz be kell mutatni a kül­földi ajándékozó hatósá­gilag (közjegyzőileg) hi­telesített ajándékozási nyilatkozatát is. A nem ajándékba érkezett sze­mélygépkocsik vámkeze­léséhez szükséges devi­zahatósági engedélyt a Magyar Nemzeti Banktól kell kérni.­­ A rendelet egysze­rűsíti a kisiparosok ré­szére ajándékba érkező áruk vámkezelését. Mi­lyen áruk érkezhetnek a kisiparosoknak? — A kisiparosok rész­ben ugyanúgy kaphatnak ajándékot külföldről, mint minden más magyar állampolgár. Az általános ajándékozási vámszabá­lyok rájuk is vonatkoz­nak. Ezen felül érkezhet­nek részükre ajándékba a munkájuk gyakorlásához szükséges gépek, készülé­kek, szerszámok vagy mű­szerek, illetőleg alapanya­gok vagy félkésztermé­kek. A beérkező külde­mények — a KIOSZ iga­zolása alapján — az Aján­dék-vámtarifában talál­ható mennyiségi korláto­zás figyelembevétele nél­kül vámkezelhetők. A gé­pek, készülékek, szerszá­mok és műszerek után a belföldi érték 60 százalé­kát, az alapanyagokért a belföldi érték 70 százalé­kát kitevő vámot kell fi­zetni. Ha az ajándék bel­földi értéke az 5000 fo­rintot meghaladja, az ér­dekeltnek a vámkezelés­hez még a Magyar Nem­zeti Bank engedélyét is meg kell szereznie. — Milyen büntet® szankciókat alkalmaz­nak azok ellen, akik kerülő úton akarnak behozni árut? Gyako­­riak-e a visszaélések? — Akik a vámrendtence­­zések megszegésével igye­keznek külföldről vám­árut behozni, azok az el­követés módjától és kö­rülményeitől, illetőleg a behozott áru értékétől függően vámszabálysér­tést vagy vámbűntettet követnek el. Amennyiben az ilyen úton behozott áru értéke az 5000 fo­rintot nem haladja meg, akkor vámszabálysértés­nek minősül, aminek el­bírálása a vámszervek hatáskörébe tartozik. Ha a kerülő úton behozott áru értéke 5000 forint fe­lett van, akkor a cselek­mény vámbűntettnek mi­nősül, és a bíróság hatás­körébe tartozik. A szocialista országokba 8000 forint a keret Az utazás nem üzletelés . Az új rendelkezés alapvetően nem változ­tatja meg a külföldön járt magyar állampolgá­rok által behozható áruk értékére és mennyiségére vonatkozó általános sza­bályokat. Továbbra is ér­vényes az a rendelkezés, hogy az utasok csak az úgynevezett nem kereske­delmi mennyiségű árut . A Magyar Népköz­­társaság Büntető Tör­­vénykönyve szerint vám­szabálysértést vagy vám­bűntettet követ el az, aki vámárut a vámellenőrzés alól elvon, vagy vámáru­nak vámszempontból lé­nyeges körülményei te­kintetében a hatóság előtt valótlan nyilatkozatot tesz, csempészett vámárut vagyoni haszon végett megszerez, elrejt, vagy elidegenítésben közremű­ködik (vámorgazdaság). Az elkövetők három, visszaesők esetében öt évig terjedhető szabad­ságvesztéssel büntethetők. Vámszabálysértést követ el az az utas is, aki ugyan feltünteti a vámáru-nyi­latkozaton a behozott vámárut, de a felsorolás­­ban azokat nem a tényle­ges mennyiségben vagy minőségben jelenti be.­­ Az utóbbi évek ta­pasztalatai bizonyítják, hogy a magyar állampol­gárok többsége betartja a vámjogszabály rendelke­zéseit. Kimmel J. Emil Szankciók a rendeletet kijátszók ellen Az örökbefogadás kihatása Az örökbefogadott az örökbefogadás folytán mind az örökbefogadóval, mind annak rokonaival szemben az örökbefogadó gyermekének jogállásába lép. Az örökbefogadás kihat az örökbefogadott leszár­­mazóira is. Az örökbefogadás követ­keztében az örökbefoga­dott gyermekkel szemben vérszerinti szüleinek szü­lői­ felügyelete megszűnik. Ha azonban az egyik há­zastárs a másik házastárs gyermekét fogadja örökbe, ennek a szülőnek a szülői felügyeletét az örökbefo­gadás nem érinti. Az örökbefogadott álta­lában az örökbefogadó csa­ládi nevét viseli­, de a gyámhatóság kivételesen megengedheti, hogy az örökbefogadott megtart­hassa addigi családi nevét, sőt — az érdekeltek meg­hallgatása után — egyéb módon is határozhat. Az örökbefogadott — az örökbefogadás fennállása alatt — az örökbefogadó vérszerinti leszármazója­ként örököl, de örököl vér­szerinti rokonai után is. Az örökbefogadás ha­tálytalanítására, illetve megszűnésére vonatkozó rendelkezéseket is a csa­ládjogi törvény tartal­mazza

Next