Népszava, 1974. február (102. évfolyam, 26–49. sz.)

1974-02-24 / 46. szám

10 Hogy ne érezze magát feleslegesnek... TORNAISKOLA Néhány gyakorlatot ismerte­tünk azok számára, akik évti­zedeken át ülve végezték mun­kájukat, hogy megőrizzék moz­gékonyságukat, rugalmasságu­kat. 1. Ülésben ujjfűzés a tarkón, könyök hátrahúzva — belég­­zés orron át, a könyök előre­húzva —, kilégzés szájon át. 2. Terpeszállás, kezek a csí­pőn. Lassú körözés fejjel, bal­ra és jobbra. 3. Terpeszállás, karok oldalt nyújtva. Erőteljesen — vízszin­tes — karlendítés a mellkas előtt, keresztbe és hátra. 4. Terpeszállás, kezek a csí­pőn. Törzshajlítás 2-szer balra, közben jobb kezünket a tarkó­ra tesszük, majd a gyakorlatot 2-szer jobbra végezzük, meg­cserélve a kart. 5. Ülés a földön terpesztett lábakkal, karok oldalt Törzs­hajlítás előre, a jobb kézzel a bal bokáig, közben bal kéz hátralendítve, majd fordítva. 6. Hanyattfekvés, karok nyújtva a test mellett. Ollózás nyújtott lábbal 15—20-szor. 7. Hasonfekvésben állunkat­­ kézfejre támasztjuk. 4-szer­­ bal, 4-szer a jobb lábat nyújtva felemeljük. E háron ladikja nem akkor indul velünk, midőn le­zárul és befagy a szem... — írja Illyés Gyula. Tudjuk ezt jól, de valahogyan mégsem fogadjuk el. Nem hiszünk, vagy inkább nem akarunk hin­ni abban, hogy tevékeny nap­jaink egyszer véget érnek, zsebünkben a naptár érintetlen marad — nem kell sietnünk már sehova. Még egy utolsó kézszorítás a munkatársakkal, — „de jó neked, öregem, hol­naptól nincs rohanás, nincs idegeskedés, hajtani sem kell” '•—, néhány szál virág... és vége... A nyugdíjasnak másnap nem kell időre kelnie, mégis feléb­red. Harmadnap is, aztán is. Kezdetben talán szelíd örömet is érez: „no, a kollégák ott a műhelyben, a hivatalban, az intézetben... én meg szépen leballagok a térre, és megmár­tom magam a napsütésben ... Viszem a sakkot is, hátha akad valaki...” És aztán? Mi lesz aztán?Né­ha még útra kel, hogy meglá­togassa volt kollégáit. Úgy vé­li, kitörő örömmel fogadják. De aztán észreveszi, mintha már terhes lenne a jelenléte. Nem megy többet. „Ne döcögjön mindig utá­nam, papa, látja mennyi dol­gom van” — hárítják el a fia­talabb családtagok, ha beszél­getést kezdeményez. S előbb­­utóbb akkor is leintik, ha vé­leménye van a családi vitá­ban: „ugyan nagypapa, maga ehhez nem érthet, maga már öreg”.­­ Valóban olyan jó tehát a nyugdíjasnak, amint azt mun­katársai a búcsúnál mondták? A kérdésre felesleges lenne vá­laszolni. Azért álljunk meg egy pillanatra. A fentiekben szán­dékosan beszéltünk „nagypa­páról”. Mert a „nagymama” — az egészen más. Persze, vannak egyedülálló idős nők is. Mielőtt azonban a nyugdíjas kor ma­gányosságáról ejtenénk szót, el kell ismernünk: a családban élő, aktívan már nem dolgozó nő — a nagymama — lénye­gesen előnyösebb helyzetben van a beilleszkedés, az új vi­szonyokhoz való alkalmazko­dás tekintetében, mint a ha­sonló korú férfi. A magyarázat erre nagyon egyszerű. Akár együtt él­nek, akár nem, a fiatal­­asszony, a lány, a meny fellé­­legzik, a nagymama segít a háztartásban, a nagymama megfőzi a vasárnapi ebédet, a nagymama még mosni is eljön, és ami talán a legfontosabb: ő vigyáz a gyerekre! Ellátja, ápolja is, amíg beteg. A nagy­mama kincs. A nagymama pó­tolhatatlan érték! A nyugdíjas nagymama ezért soha nem lesz magányos, akár akarja, akár nem, gondoskodik erről a csa­ládja — az esetek túlnyomó többségében. És ezt nemcsak érzik, hanem még hálásak is érte. A nagymamák nem lesz­nek boldogtalanok. De mi le­gyen a nagypapával ? (És a nagymamák közül is némelyik­kel.) Talán nem mindenki tudja, hogy az idős ember általában megértő, szemlélődő, nyugodt. De csak akkor, ha a munkából való kiesés nem alakul át a tétlenség állapotává. Ha volt munkahelyén nem látogató­ként kezelik, hanem továbbra is óvják, vigyázzák az évtize­dek alatt kialakult munkatár­si kapcsolatot. Ha nemcsak meghallgatják, hanem kérik, sőt, elvárják tapasztalatait, öt­leteit , élesztgetik munkaked­vét. Nem szabad sajnálni az időt arra sem, ha a nyugdíjas volt munkakörének újdonságai iránt érdeklődik, hiszen az is­meretek befogadásának nin­csenek időszabta határai. Ha tehát a munkahelyhez fűződő szálak nem szakadnak el, a nyugdí­jas kiegyensúlyozott marad. S­ok helyütt — igen helyesen — meghatározott időben továbbra is foglalkoztat­ják a nyugdíjasokat. S ez nem­csak azért jó, mert így a „fe­leslegesség” önkínzó, testet­­lelket őrlő gondolata fel sem merülhet, hanem azért is, mert felfrissülő energiával, beideg­­ződött rutinnal, gazdag tapasz­talataikkal az öregek igen ér­tékes tagjai lehetnek közössé­güknek. Még a közmondás is őrzi: „öreg ember nem vén ember”. A tréfás megállapítást komoly tényekkel tudjuk bizonyítani. Goethe 70 éves volt, amikor megírta a „Nyugat-keleti dí­ván” című művét. Galilei 77 éves korában ingaórát szer­kesztett. Verdi 80 évesen kom­ponálta a Falstaff zenéjét. S a hasonló példákat még tucat­jával hozhatnánk fel a tudo­mány vagy a művészetek te­rületéről. Kortársunk, az alko­tóereje teljében levő Szent- Györgyi Albert professzor pél­dául nemrég múlt 80 éves. Ezért nyugodtan kimondhat­juk, hogy a szervezet végső, visszafordíthatatlan sorvadása, a szellem hanyatlása akkor kö­vetkezik be, amikor az idős ember visszalép társadalmi feladataitól, mindenfajta mun­katevékenységtől, közömbössé válik a mindig megújuló élet iránt, befelé fordul, és az el­múlás gondolatával kezd fog­lalkozni. Vagyis „feladja”. Csakhogy a család ne en­gedje, hogy eljusson idáig. „Ha lesz, nem leszek, míg leszek, nem lesz” — fogalmazta meg Epiktétosz ókori görög böl­cselő a halált. „Én tehát va­gyok” — így kell megfogal­maznia az idős embernek, fér­finak és nőnek... önmagát. De ehhez segítségre van szüksége. Amit nemcsak volt munkahe­lyétől, a népművelés különbö­ző fórumaitól — például a nyugdíjas kluboktól —, ha­nem a családjától is meg kell kapnia. Sőt, elsősorban attól. És nem úgy, hogy éppen sze­­retetből vagy féltésből az öre­get mindentől megkímélik. M­ert kötelességünk gon­dozni, ellátni, ápolni a rászorulót, igaz. De sze­ressük okosan! Legyenek fel­adatai otthon is. Bármi, amit szívesen végez, csak rendsze­resen, következetesen csinál­hassa. Gondjaival pedig soha ne hagyjuk magára. Mert Khá­ron ladikját ugyan nem lehet visszafordítani, de türelemmel, megértéssel és szeretettel a be­szállás pillanata elodázható. Polesinszky Veronika 8. Alapállás, kézzel egy szék támlájára támaszkodva. Emel­kedjünk lábujjra, s ebben a helyzetben végezzünk néhány guggolást. G. L.-né GYERMEKSAROK Elrejtett folyók A következő mondatokban kilenc folyó nevét rejtettük el. Keressétek meg őket! Szilárd unatkozik, ma rossz a kedve. Gyuri, a társa jó­kedvű. Jóska és Karcsi órájukat nézik, a postást várják, mert barátjuk válasza most esedékes. Géza labdázni ment. Márti szalad a kamrába ennivalóért. ( vgpu ‘vzst£ *®1®Z ‘souivzs sodvyi ‘pts ‘otxis ‘soxvjil ‘vuna :saiCzsö3j­i) Olvasóink figyelmébe! Kozmetikus szakorvosunk díjtalanul ad tanácsot ol­vasóinknak. Az érdeklődők levelüket a következőképpen címezzék: Népszava szerkesztősége — Kozmetikai tanács­adó — 1964 Budapest. NÉPSZAVA A népművészeti tárgyak gyűjtése hasznos és értékes szenvedély. A népi kultúránk­kal való ismerkedés sok ta­nulsággal szolgál, az emlékek megőrzése pedig tiszteletadás az ismeretlen mesterek iránt. A kijavított, rendbehozott tárgyakat — legyenek bár haj­dani konyhába való használati eszközök — szívesen tesszük a szoba falára. Az étkezőfülkét vagy a szoba sarkát különösen szépen díszítik ezek az apró, népművészeti remekek, s sa­játos hangulatot adnak a la­kásnak. A tányérokat — a ré­gi divatnak hódolva — még ma is gyakran a falra teszik, szimmetrikus, merev rendben. De ennél érdekesebb, izgal­masabb, ha a kitett tárgyak já­tékos, szabad, laza rendszert alkotnak. Ilyenkor a szoba egyéb dísztárgyait is­­ köny­­nyebb a gyűjtemény színfolt­jához igazítani, mert a szim­metrikus kompozíció mellé már nem kerülhet semmi ugyanarra a falfelületre, (a. m.) illetve mélyítsük. Akkor dol­goztunk jól, ha az egymásba helyezett darabok szorosan illeszkednek, felső élük egy síkba kerül. Most a gyertyatartó-tuskók kialakítása következik. A 40, 40 mm-es lécekből vágjunk le különböző hosszúságú darabo­kat, 40, 50, 60 és 70 mm-ese­­ket. Egyik végüket keresztben véseljük fel. „Ráhagyással” fűrészeljünk és véssünk, majd ráspollyal alakítsuk ki a pon­tos méretet. A tüskök másik végét 15—25 mm mélyen a gyertyák átmérőjének megfe­lelően fúrjuk ki. A furatok inkább szőkébbek legyenek, s a gyertyákat faragjuk meg kissé, nehogy később eldőlje­nek. Nem árt, ha a nyílások körül az anyagot kissé kimé­­lyítjük. Így az esetleg lecsö­pögő faggyú nem kerülhet az asztalra. Ha a mélyedés meg­telt, a faggy­út könnyűszerrel kiemelhetjük. Az ideiglenesen összeállított gyertyatartót szedjük szét. A darabokat csiszoljuk simára és a keletkező port alaposan töröljük le. Ha a gyertya­tartó anyaga hibátlan, szép erezetű, legjobb, ha színtelen lakkal kenjük be néhányszor. Dobos Ferenc Rajz: Bágyi János Gyertyafény a lakásban Napjainkban a díszgyertya hozzátartozik a lakás hangu­latához. Gömb, hasáb, kúp és egyéb alakban, számtalan színárnyalatban díszítik a könyvespolcokat, a szekrénye­ket, az asztalokat. Újabban a hagyományos, hengeres, hosszú, fehér gyertyák is fel­bukkantak. Egyaránt illenek az antik és a modern búto­rokhoz. Mindenféle díszgyertya azon­ban csak akkor mutat igazán jól, ha megfelelő tartóba állít­juk. A hosszú fehér — eset­leg színes — gyertyák fa­tartóban a legszebbek. Ez lé­nyegében nagyobb méretű, több karú gyertyatartó. Ková­csoltvasból is elkészíthető, házilag azonban a vasat na­gyon nehéz megmunkálni, mert szerszámok és szakisme­ret szükségesek hozzá. Ezért Tányér a falon Évezredek építészete Róma — a köztársaság korában A római állam Itália közép­ső részén, Latiumban az i. e. IV. század körül alakult ki. Ez volt a hatalmas világbiroda­lom centruma az időszámítás utáni V. századig. Róma tör­ténelme három részre: a kirá­lyok, a köztársaság és a csá­szárság korára tagozódik. A római világnézet, gondol­kodásmód, jellem eltérő a gö­rögtől. A gyakorlatiasság, a ka­tonás szigor és az egyszerű­ség, a görögökéhez képest dur­vább ízlés jellemzi a köztár­saságkori rómaiakat. E kor­szakban az építészet feladata a templomok és a városi köz­épületek létrehozása. Gyakran emelnek köztemp­lomokat. A városok központja a fórum, amely — a görög agorához hasonlóan — köz­épületekkel van körülvéve. Ilyenek a bírósági tárgyalások­ra szolgáló bazilika, a levéltár, és a gyűlésterem, amely sok esetben ,nem más, mint a ró­mai istenek temploma. E korszakból egyedülálló építéstörténeti emlékek a Pom­­pejiben fennmaradt lakóházak. A Nápoly melletti városkát, amely a rómaiak kedvelt nya­ralóhelye volt, az . sz. 79-ben a Vezúv kitörésekor vastag láva és hamuréteg öntötte el, s szinte teljes épségben meg is őrizte az utókor, számára Az előkelőek lakóházai sza­bályos négyszög alaprajzúak voltak. A szélső helyiségek egy belső, nyitott udvart, az átriu­mot fogták körül. Az átrium közepén, a padlóba medencét süllyesztettek. Ez gyűjtötte össze a tetőről lecsurgó esővi­­vizet. A tető belső szegélyét gerendák tartották, amelyeket négy vagy több, díszesen fara­gott oszlop támasztott alá. A Pompejiben feltárt villák fa­lait falfestmények, a padlókat színes mozaikburkolatok díszí­tették. A városok szegény polgárai több emeletes házakban éltek. Egy-egy ilyen bérház 20 mé­ternél is magasabb volt; ez ma egy hatszintes lakóháznak fe­lelne meg. Kelényi István ESTIKE Malomkerék-szúnyogkom­án Napraforgó kiskoronám Gallérom vadludak szárnya gi­ ga libahang Erdők gombolyag szakálla Estike csillagkalapban Fakötélen csigaharang gí­ ga Libahang. 1974. február 2­4.

Next