Népszava, 1977. január (105. évfolyam, 1-25. sz.)

1977-01-30 / 25. szám

197­7. január 3­0. Mesekönyve fa Hadnagy György erdő mel­lett született, fák között nőtt fel — versírás helyett is a fát választotta magának. Költő: cédrussal, gyertyán­nal és szikével. Ha őseiről, életrajzáról kér­dik, így kezdi: — Fanyüvó családból szár­mazom. Az egyik ős Erdélyből felé­pült át Göcsej szelidebb renge­tegébe, a nagyapa fűrészgépet keresít Zalában. Becsvölgyén, az apa a Zalaegerszegi Bútor­gyár dolgozója. Hadnagy György — kikerül­vén Becsvölgyéről — mintha elszakadt volna a fától. Pécsett a Zeneművészeti is­kolában tanult, cselló szakon. Húszéves korában az NDK-ba szerződött, Lipcsében két évig szimfonikus zenekarban ját­szott. Hazavágyott, erősen, Zala megyébe. Éppen akkoriban szervezték az IBUSZ-irodát Egerszegen, s mivel idegen nyelvet beszélt, szakember pe­dig nem jelentkezett, elvállalta az iroda vezetését. — Ekkor voltam legmesz­­szebb a fától — mondja. — De ekkor kívántam legjobban a szikét. A faintarzia szikét kíván, mint a kórházi műtő. A finom, hajszálvékony acélhegy azon­ban lírát, mesét varázsol Had­nagy György kezében. Fába karcolja vele gyermek­es ifjúkora emlékeit, megidézi a búvá göcseji falvakat, az er­dő vadjait, a nyár madarait. A mókusok nála a fák ágaiból nőnek ki, a sipkás félhold pe­dig kicsiny kunyhókat, temp­lomokat ölel át, óvó szeretettel. Az erdős vidéken született népszokások, mondák, mesék ott támadnak új életre, ahol legbiztosabban megőrizhetők: a természet kéz alá simuló kö­vetein. Nem egyszerű vállalkozás ez mégsem. Cserébe a hűségért, sokat kér a fa. Szívós, fáradságos alázatot. A reneszánsz és a barokk meg­vesztegethetetlen műgondját. Nem véletlen, hogy az intarzia virágkora a reneszánsz és a ba­rokk. Egyetlen, egy négyzetméteres tabló két hónapig készült. Es­te, éjszaka, hajnalban. S a két hónapi erőfeszítés után még mindig ott a kockázat: a pré­selés nem sikerül, az alkotás eldobható. (Ebben is különle­ges a fa intarzia: javítást, utó­lagos betoldást nem tűr.) Talán éppen a mindennapi birkózás edzette meg annyira Hadnagy Györgyöt, hogy a mű­vészi elfogadtatás meredélyé­nek is nekivágjon. Nyilvánvaló, hogy akik papí­rok,­­diplomák után ítélnek, gyanakodva pislognak az IBUSZ hivatalnokára, aki há­rom kiállításra való anyaggal rendelkezik. Nem riadnak visz­­sza, hogy értéktelen hitét kelt­sék, hogy meggyanúsítsák. Szerencsére — mint másutt is az életben — a tehetség ki­bírja őket. Hadnagy Györgyöt kiállítás­ra hívták az NDK-ba. Szere­pelt Jugoszláviában (jelenleg is két külföldi meghívás várja). Hazai tárlatai egymás után hozták a sikert. Páka, Szeged, Szombathely, Celldömölk, Já­­nosháza... A vidéki művelő­dési otthonok — jó érzékkel — egymás kezéből veszik át. Za­laegerszegen szülőföldjükre is­mernek az emberek. Tízezren tekintik meg a kiállítást. Alkalma lett volna anyagi haszonra váltani a sikert, ehe­lyett ő intarziát ajándékozott két új egerszegi óvodának. Minden terembe egy-egy fel­dolgozás jut — magyar nép­mese, Puskin, Andersen —, ösz­­szesen harminchat négyzetmé­ternyi intarzia. Két év munká­ja ... Témaköre közben egyre bő­vül. A muzsikus, Bartók szerel­mese a zenéhez fordul. Szép alkotások jelzik, hogy értő szívvel. Az árnyalatokat­ sajá­tos érzékkel helyezi egymás mellé, kedveli a halvány-, a vörösesbarnát, az élénk sárgát. Míg az intarzia más művelői plasztikus hatású képeket al­kotnak, ő síkszerű foltokból építi fel képeit. Két foglalkozást űz ma is. Napi nyolc óra az irodában, aztán várja odahaza a kis eme­leti kuckó, a „műteremszoba'' '— Amíg a belső kényszer minden este ide nyom a szék­re, és kezembe adja a szikét, addig nem lehet baj — mond­ja. — Az ötletek kergetik egy­mást, és én nem hessentem el egyiket sem ... Új alkotása, a Kőmíves Ke­lemen — már csaknem kész. Asztalán pedig verseskötetet látok felnyitva, Garay János T,Obsitosa”. — Sorozatot tervezek Háry Jánosról. A tizenkét képet szü­lőföldemnek szánom Kósa Csaba Hadnagy György: Göcseji népmese (faintarzia) Kis csomagban küldte Lellére az értesítéssel együtt, bekerül­tél a ttk-ra. A mikrofonra figyel félfül­lel. Vilma néninek kellene hal­lania a szöveget. A kedvence volt mindig Szikszai Edit. Szép, álmodó szemű lány, nyolcadik­ban gyűrűt hordott s a vőlegé­nyét elhozta a ballagásra. Vil­ma néninek kezet csókolt a fiú. Az esküvőn is ott ült az osztály­­főnök, fekete selyemzsorzsett ruhában. Edit néhány percnyi­re lakott Vilma nénitől, az első társasházak egyikében, ame­lyek később lármás dzsungellé változtatták a villanegyedet. A férje recepteket írt Vilma néni bajaira, a két lánya korrepe­tálni járt hozzá és nyugati par­fümszappant vittek neki aján­dékba, ha a külföldi útjaikról hazajöttek. A rántott hússal babrál. Ma­­mácska kitagadná, ha ilyen taplót tenne elébe. Este vásá­rol, hat után, a hentes húsz éve teszi félre az olcsóbb oldalast, reggeli­ panzert. Háromezer ket­tőből nem futja többre, ipar­macska nyugdíja hideg vízre elég. Reggel felteszi a főzelé­ket, megdinszteli a húst, oda­készíti a kávét, fut. Fél ötkor a mosdónál topo­rog a fél könyvelés. A lányok parfümöt szórnak a hajuk tö­vébe, egymást lökik a két kéz­mosónál. Vár inkább, össze­rakja a retiküljét, előkészíti a vilamosbérletet. Az asztaláról fiókba rakja a törzsgárda­­zászlót. Pár hónapja kapta, a 25 évért járó havi fizetéssel. Paplant vett a pénzből, két ágynemű-garnitúrát, a konyhát is kimeszeltette . . . Gabi visszakéri a magnót. Kazettát cserél. Ügyes, gyorsak az ujjai. Amikor kibukott fél év után a jogról, szép kis szó­noklatot tartott az érettségi bi­zonyítványának és piros tintá­val bekeretezte a fizika jele­­sét. Három év múlva villany­szerelő szakmája volt. Gabi vörös, csúnyácska és aranyat ér a keze. A két évnyi házasságából csak a lányát vitte magával, a szülei szoba­­konyhás házmesterlakásába. Meg a táblát: Kenyeres Fe­­rencné ált. vili. szerelő. A magnót tavaly vette London­ban, a Trabantot nem cseréli, mert bolond lenne hizlalni a benzinkutasok zsebét. Egyszer eljött Katalinhoz, valami sze­relés ügyében. Körülnézett a lakásban, kicserélte a biztosí­tékokat, új konnektorokat tett fel a lötyögők helyére. Ke­veset beszélt. Tőle úgy búcsú­zott, ahogyan betegtől szokott az ember. Manyit kapacitálják, húzódo­zik, mosolyog. stb. külkeres­ték­jei, két egyetemista fiúval, kanadai testvérrel. Halk szavú, erőszakos. Vilma néni azt mondta róla egyszer osztály­főnökin: Manyi a jég alól ki­halászná a magáét. A garázst ő szerezte; a fiúknak a maszek tanárt, az olcsó Vízparti tel­ket, a férje barátnőit ő építi le, amikor észreveszi, hogy Gáspár is szívesen szabadulna. Manyi féláron utazott Kanadá­ba és „kipróbálásra” kapott hétvégi­ házat a balatoni tel­kére. Ül az asztal közepe táján és szabadkozik- Tizedszer el­mondja, egy htb. életében sem­mi különös nincs. És moso­lyog, kis toka gömbölyödik az álla alatt. Orvos Anna szemben ül Ka­talinnal, poharat emel. Udva­riasan bólintanak egymásnak, a pincér újratölti az övét. For­gatja, talpánál markolja a met­szett üveget, ügyetlenül bólint Anni felé. Hugi válóperénél találkoztak utoljára. Anni a barna faemelvény oldalán ült, alacsony asz­talnál. Nyugodt volt és magabiztos. Utólag a folyosón csak annyit jegyzett meg, hogy Hagi ügye „sima”, gyerek nincs, a lakás szolgá­lati, a férj hajlandó elköltözni. Ő sem fogadott el pénzt, ne­vetve beletúrt a táskájába, ak­tákat mutatott- Ezektől beho­zom, kuncogott­ házeladások, csak a jutalékom meghaladja a négyezret. Sose gondolta, hogy ez a talpraesett ügyvédnő is egye­dül marad. Zavaros szerelmek­kel küszködött. Úgy beszélt ró­luk mindig olyan könnyed la­zasággal, mintha egy vesztett perről emlékezne. Ebben az egyetlenben hasonlítunk, vib­rál Katalin arcán a rokon­­szenv. A gyerek, az nálunk el­maradt. Mennyi kép gyűlt itt halom­ra. Félrelökték a tányérok mel­lé simított szegfűkkel, színes harsogó felvételek, meg fekete­fehérek, borítékokból, fényes, apró retikülökből hullanak.­­ három unokakép körbejár. Nagy szemű, babaképű kislány a Benedeké, fehér macit szo­rongat. Fölötte a nagymamá­ié,­ szépen kozmetikázott, anyának maszkírozott. Bene­dek kacag, kis történeteket röptet, a mikrofon felerősíti a hangját. Két kis ikerfiú Ko­­lozséknál, „a lányom ve­gyész, a vöm grafikus, most fizették be a szövetkezeti la­kást Kolozs Márta megőrzött egy ke­’eset a lányos, finom vo­násaiból, a két kisfiú hasonlít rá. Ebes Margit hozzáhajol. Ke­rek tokája megrezdül, mellén hullámot vet a széles arany­lánc. Te jössz, mondja és a mikrofont a pohara elé iga­zítja. A fekete bőrtokot nézi, elöl csontszín a billentyűsor. A két páratlan lapocskát kell lenyomni, akkor indul tovább a szalag. Közelhajol a mikrofonhoz rövidlátóan hunyorog. Valami lassan emelkedni kezd a gyomrában, nyomakodik, már a mellkasa közepén érzi. Még feljebb kúszik, ott gyömöszö­­lödik a torkában. Mélyet léleg­zik, nem enyhül a nyomás. ..Hát mondd, Katalin! Biztos hogy sok érdekes dolog történt veled” — hallja Ebes Margit hangját távolból. A nyomás nem enyhül... NÉPSZAVA FILMNAPOK - FALUN Vékonyka, cseppet sem hi­valkodó füzet hever az aszta­lomon. Az első oldalon Ra­­nódy László idézi Darvas Jó­zsef bölcs és nagyon igaz mondatait: „Csak az nem té­ved el, aki útközben néha­­néha visszatekint, hogy hon­nan is indult el.” Az utolsó oldal Tamási Áron gondola­tait őrzi: „Ne tegyünk olyan különbséget, hogy vannak kö­zönséget kiszolgáló filmek, és vannak művészi filmek. Töre­kedjünk teljességre: olyan mű­vészi filmeket csináljunk, ame­lyek a művészi megjelenítő erő útján tanítanak.” ... S ami a két gondolat­­összefoglaló között feszül, az már filmtörténet. Közelmúl­tunkkal együtt lélegző, alaku­ló magyar film története. Az első oldalakról a filmbéli Gőz Jóska és Juhos Marika arca. Azután egy értékes, eleddig kiadatlan dokumentum: Ta­mási Áron „Véleményezése” a Talpalatnyi föld irodalmi for­gatókönyvéről. Majd a Kör­hinta szerelmespárja és rész­letek Soós Imre levelezéséből, aki a siker, a repülés kábító izgalmában is így ír nővéré­nek: „Féltem, hogy saját ma­gam is elhiszem...” És val­lomások, vélemények, emlé­kek a Ház a sziklák alatt, a Húsz óra, a Zápor, a Tízezer nap, a Feldobott kő, a Holt vidék, az Oldás és kötés, az Eltávozott a nap, az Árvácska (megannyi más kitűnő film!) születéséről, forgatásáról. ...Kiadatott ez a kis füzet: a Filmnapok falun 1977 ese­­ménysorozatára. Ám az olva­só hiába lapozza oda-vissza a füzetecskét, hogy hol is „zaj­lik” ez az érdekes eseményso­­rozat , mert a MOK­ÉP tar­talmas, okos kiadványa csak az esemény tényét és időpont­ját rögzíti. Mindez talán lé­nyegtelen. Az érdeklődő vé­gül is némi „utánjárással" megtudhatja, hogy a falusi filmnapok helyszíne: Hajdú- Bihar, Tolna, Pest és Bács- Kiskun megye. Ezekben a na­pokban (január 20. és február 10. között) a magyar filmmű­vészet huszonöt olyan kiemel­kedő alkotását vetítik az ap­rócska településeken, s a na­gyobb művelődési házakban, amelyek a magyar falu múlt­jával, történelmével, gazdasá­gi változásaival foglalkoznak. Ezekben a napokban politi­kusok, írók, színészek­, rende­zők találkoznak, a közönség­gel. A vita, a beszélgetés nyil­vánvalóan akörül csapong majd, miként alakult a falusi emberek élete, s a látott mű­vek milyen hűséggel, hiteles­séggel ábrázolják gondjaikat, korábbi­ mai problémáikat. A közművelődési-művészeti sorozatot egyéb esemény is kí­séri. Tolna megyében például pályázatot hirdettek gyerekek részére. (A téma: Hogyan lát­ják falujuk történelmét — a filmek összefüggésében.) Bárs­­kiskun megyében pedig film­plakát- és filmfotó-kiállítás nyílik ezekben a napokban. Hogy mennyire fontos, szükséges és közhasznú az ilyesfajta rendezvénysorozat — azt talán felesleges hang­súlyoznunk. Hisz az utóbbi időben alaposan megromlott a kapcsolat (ezt­­a statisztika is bizonyítja) a magyar film és a közönség között. Tehát: minden jó eszközt (jó mód­szert) fel kell használnunk arra, hogy az ellentétek fel­­­oldódjanak, megoldódjanak. S ebben a közhasznú munkában az első lépés: a filmeseké. A továbbiakban azt sem szabad elfelejtenünk, hogy nemcsak városon, hanem falun is érle­­lődik-növekedik az új közön­ség. Érdemes hozzájuk is szól­ni azokkal az alkotásokkal, amelyek a magyar film „nagy korszakát” képviselik, s ame­lyek érzékenyen, elevenen tol­mácsolják ma is közelmúltun­kat; hogyan éltünk, mit ta­pasztaltunk az elmúlt évtize­dekben. Hogy mi marad meg az em­berben a filmek láttán, s a jó­ízű beszélgetések után — ezt nehéz lenne kimutatni. Talán sok minden — talán semmi. De a munkát folytatni kell. Nyílt, közvetlen légkörben. Ahogy Pozsgay Imre kulturá­lis miniszter is vallja a Film­­napok falun műsorfüzetében. ..... Ha külső, belső, vagy egyéb okokból rövid időre fel­halmozódnak feszültségek, a megoldást nem segíti a hely­zet takargatása, hanem csak a még jobb, a valóságnak még inkább megfelelő társadalmi önismeret. Ezt tesszük most kulturális területen. Ebbe­ pe­dig torzulásoktól mentes nyílt­ságra van szükség. Arra, hem az ellentmondások és hibák ellen felgyülemlett, tisztessé­ges indulatokból­ származó in­dulatokat a szocializmus, te­hát a társadalmi haladó ener­giává lehessen átalakítani.” Gantner Ilona 9 Peremvárosi esték A kispesti Ifjú Gárda Mű­velődési Ilar kivételes ele­ganciával és derűvel fogadja a látogatót. A kék, narancs­­sárga iváronok, talat díszítő textisen­, térelválasztó tará­csok, zöld növényei egészen újak. Az a három­millió fo­rint, amelyet belső átalakí­tásra kapott a művelődési ház, ízlésesen épült be a ter­medbe. Megismerkedtem a ház rendjével, szokásaival és net fiatallal! Nyurga, barna lány. Nép­, művelési előadó. Neve: Ker­tész Katalin. Illesse őt az el­ső szó. Talán tűnődő mono­lóg, talán portré: Soha nem mondhatom, íme a bizonyosság­ ­ ... Az ember rengeteg ötletet Morouut. Olykor az nem jön­ne, ameiyintol a leg­­cuvuet vaiunu Megnerluk pél­dául a postatol azonnan a ne­ed, Cimet, a kik a ín­m, az.rí­na... Muzsikai juraijan. Meg­­invokat küldtünk nénik, nagy vegyenek reszt a szinudzoa­­ralok klubjaban. Senki sem jelentkezett. Ez az en kunar­­com­, l'unom, let kellett vol­na mindenkit keresni szemé­lyesen, de itt is reggeltől es­­tig munka van bern. Veselud­ nemetora óvodásoknak, admi­nisztráció, reklám ... túl sok is már talán a reklám. Ki tudja, mire figyelnek oda az emberek? Ha nem téglalap alakú a meghívó, hanem ke­rek, vagy nyolcszögletű? Meg­győződésem, hogy foglalkoz­nunk kellene reklámpszicho­lógiával is. Megkísérelni le­menti és feldolgozni a figye­lemfelkeltésnek azt a legjobb módját, amely bizonyíthatóan képes cselekvést, érdeklődést kiváltani. Mindamellett még­is egyik legfőbb mulasztá­sunk, hogy itt, a művelődési házban dolgozunk, és nem megyünk kívül a falakon. Kellene olyan képességű em­ber is, akinek különös érzéke van a szervezéshez. Azt mondjuk, hogy amikor kivisz­­szük a programokat iskolák­ba, öregek napközi otthoná­ba, akkor a program maga mozgósít. Lehet, hogy így van, de ez akkor sem elég. Szóval rengeteg új formával próbálkozunk, és az igazság az, hogy a hagyományos, jól bevált, régi módszerek élnek tovább. A szabás-varrás tan­folyam, az aranykoszorús női kar, felnőtt- és gyermeknép­­tánc-csoportok, fotószakkör... bizonyos, hogy többet kéne látnunk más művelődési há­zak módszereiből, rendszeres­sé, szervezetté tenni a tapasz­talatcseréket. Nincs tudomá­nyos tananyag arra, hogy mi­lyen rétegűen, milyen urna sus jo­­man lete-nen. Kusza i­dén persze szociológiai fem­e­­zesek, elolvasom, azt mondom, magpropulom­ en is a példát, keresek variációs megoldáso­dat, de ez is kísérlet. Minapin csan kiserlet. Soha nem mond­hatom: tine, a ngolgossag Emiatt erzem­ azt, nagy nem eleg nevem a tanári ur.-onna, nogy közben iskolavan is la nitotc, ezér­t iratkoztam be népművelői szakra az egye­­tem­re, itánsa a nagyobb tár­gyi ludas nagyobb biztonsá­got ad­— ... Ritkán érzem a silver örömét. Le-fel, hogy ehhez két év nem elég a pályán. Türel­metlen vagyok, gyorsan aka­rom a sikert. Szeretnék meg­teremteni egyetlen­­olyan kis közösséget, amelynek tagjai alkotó társaim lehetnek. Csak kísérletezek. Még mindig, két év után is csak kísérletezek... Mégis, ha valaki megkérdez­né, mit tennék másként egy­ olyan művelődési házban, ahol magam ura vagyok, hát nem is tudom ... nem tudom. Itt szabadságomban áll kísérle­tezni, ennél többet nem kí­vánhatok. Látom a kollégái­mon, hogy ez a lehetőség adja nekik is a loboyást, a nyugta­lanságot, az újra­kezdés ké­pességét. Márkusz György húszéves. Szőke haja olyan szilárdan göndör, mint egy­­ óriási pa­róka. Kiép az ifjúsági klub ajtaján, szinte kicsap utána a beatzene. Ide szoktam, ebbe a húsba­ n ... Majdnem népművelő­nek érzem magam, holott cuk­rász a mesterségem, de én maradtam meg a régi ifjúsá­gi klubból, és együtt vezetjük most ezt az újat a népműve­lővel. Természetesen én lelke­sedésből, meg társadalmi munkában, és mert annyira ide szoktam ebbe a házba, mintha második otthonom lenne. Sőt, anyám gyakran haragszik rám, ami én minden szabad időmet itt töltöm. Cukrász a szakmám­, de nem sok süteményt sütöttem éle­temben. Most kocsikísérő va­gyok- Mozgalmasabb, szaba­dabb foglalkozás... A régi klub nagyszerű volt. Együtt nőttünk fel, itt kezdtünk ud­varolni egymás között, innen kerültek ki barátaim. Van, akinek már gyereke született, s ha le akarnak néha jönni a művelődési házba valami ér­dekes dologra, elmegyek hoz­zájuk vigyázni a kicsire ... ott is várom x bv’neöt. Gun­­luitam, beírat, o.oini ginm a­­_iuntba, aztán elvegzett vala­milyen lan­g­oly uniót, hogy a nepinűvetesben dolgoznasszt, mert nagyon megszerettem ezt a pályát, de nal most nőtt időben vagyok, mert minden percben, mindennap vá­rm, nogy katonának vigyenek... Ezek a mostani csujlagok meg egy S.ea Új gyereken, .neg '.éli nagyni, netez velük. Egyáltalán nincsenek meghat­va attól, hogy beléptem ebbe a nagyon szép környezetbe Úgy hangoskodnak, mint az utcán. Sőt, volt már, hogy egymásnak ug­ottak. Én per­sze tudom, hogyan kell bánni velük, hiszen négy évvel ez­előtt még én is a kispesti ut­cákon csatangoltam. Tény, hogy amikor elmentek, bocsá­natot kértek. A klubban töké­letes a demokratizmus, min­denki javasolhat, csakhogy pillanatnyilag még mindenki mást akar. Nagysokára, hosz­­szú rábeszélés után lehoztam az öcsémet is. Ő a legkomo­lyabb közöttük, ő a mércém. Ha egy klubesten látom, hogy jól érzi magát, akkor tudom, jól dolgoztunk. Ha más körül­­mények közé születek... ha nem hal meg az apám ... ha előbb bejövök a művelődési házba... akkor talán most egyetemre járok, készülök ar­ra, hogy népművelő legyek. De így is, mindenképp tanul­ni fogok. Van időm. Mint egy hivatásos népművelő­ ­ ... Húszéves vagyok, és öregnek érzem magam­ a ná­lam alig pár évvel fiatalabb srácok között. Tizenhat éves voltam, amikor meghalt apám. Akkor hirtelen felnőtté vál­tam. „A legenda oda.” Talán kissé koravén vagyok. Úgy érzem, bármilyen felelősséget a vállamra tudok venni. Akár meg is nősülhetek. — ... Vannak tapasztalataim és vannak módszereim. Fur­csa, nem furcsa, amit itt egy­másnak adtunk éveken át, ahogy nőttünk és nevelőd­tünk ... én tudom, milyen sok. Nagyon sok. Ma este teljes jogú klubvezető vagyok. Mint egy hivatásos népművelő. Be­vallom, kicsit büszkén vise­lem e tisztséget . . . Késő este van. A kispesti utcákon óriási a felfordulás. Épül a városrész. Óvatosan lépdelünk a hatalmas kráterek között, amíg elérjük a jó öreg 50-es villamost. Kovács Júlia KISPESTEN

Next