Népszava, 1977. április (105. évfolyam, 77-100. sz.)
1977-04-21 / 92. szám
1977. április 21 Ülést tartott a KISZ központi bizottsága Szerdán ülést tartott a KISZ központi bizottsága. A tanácskozáson részt vett és felszólalt Borbély Sándor, az MSZMP Központi Bizottságának titkára. Maróthy László, az MSZMP Politikai Bizottságának tagja, a KISZ központi bizottságának első titkára tájékoztatást adott a párt Központi Bizottságának április 13-i üléséről. A KISZ KB — csatlakozva az MSZMP Központi Bizottságának felhívásához — a KISZ- szervezetekhez fordul: az 1977—78-as mozgalmi évre szóló akcióprogramjaikban az országos és a helyi feladatokkal összhangban határozzák meg konkrét tennivalóikat. A KISZ-tagokat, a fiatalokat arra kéri, hogy legjobb tudásuk és képességeik szerint dolgozzanak az idei népgazdasági tervek sikeres teljesítéséért, az ötéves terv céljainak eléréséért. A KISZ központi bizottsága állást foglalt a Nagy Októberi Szocialista Forradalom évfordulójának méltó megünnepléséről. Örömmel és egyetértéssel állapította meg, hogy a KISZ-tagok, a fiatalok nagy számban és öntevékenyen vesznek részt a csepeli dolgozók kezdeményezésére kibontakozott szocialista munkaversenyben. A 60. évforduló megünneplésének kiemelkedő eseménye lesz a 11. szovjet—magyar ifjúsági barátságfesztivál, amelyet ez év augusztusában Leningrádban rendeznek meg. Borbély Gábor, a KISZ KB titkára a nemzetközi ifjúsági mozgalom időszerű kérdéseiről, az 1978-as havannai XI. VIT nemzetközi előkészületeiről adott tájékoztatást, s javaslatot terjesztett elő a hazai előkészítés feladataira. A központi bizottság a tájékoztatót tudomásul vette és határozatot hozott a XI. VIT hazai előkészítésének feladatairól. Ezután Deák Gábor, a KISZ KB titkára az idei forradalmi ifjúsági napokról számolt be. A KISZ KB köszönetét fejezte ki a fiataloknak, az ifjúsági szövetség tagjainak és kollektíváinak, a kommunistáknak, a pártszerveknek és szervezeteknek, a munkában részt vett állami és társadalmi szerveknek, szervezeteknek a forradalmi ifjúsági napok sikeres előkészítéséért és megrendezéséért. A központi bizottság őszinte köszönetét fejezte ki azoknak a hazai és külföldi szerveknek, szervezeteknek is, amelyek a KISZ zászlóbontásának 20. évfordulója alkalmából köszöntötték az ifjúsági szövetséget. Biszku Béla látogatása Heves megyében Biszku Béla, az MSZMP Politikai Bizottságának tagja, a Központi Bizottság titkára szerdán Heves megyébe látogatott. Egerben a megyei pártbizottság székházában Vaskó Mihály, a Heves megyei pártbizottság első titkára fogadta és tájékoztatta a megye politikai, gazdasági, kulturális fejlődéséről. Részt vett a tájékoztatón Fekete Győr Endre, a megyei tanács elnöke is. Ezután Biszku Béla Poroszlóra utazott, onnan a Tiszán — hajóval — folytatta útját Kiskörére, hogy megtekintse a Tisza 2. vízlépcső mellett kibontakozó hatalmas kiterjedésű víztározót. Délután felkereste a zöldségtermeléssel országos nevet szerzett hevesi Rákóczi Termelőszövetkezetet. A látogatás utolsó állomása Detk volt. Biszku Béla ott a Magyar- Bolgár Barátság Termelőszövetkezet sokrétű munkájával, eredményeivel ismerkedett Foek Jenő látogatása Vas megyében Fock Jenő, az MSZMP Politikai Bizottságának tagja szerdán látogatást tett Vas megyében. Szombathelyen délelőtt részt vett és felszólalt a megyei pártbizottság kibővített ülésén, majd megtekintette a győri Rába Vagon- és Gépgyár új üzemének építését a város déli peremén. Fock Jenő ezután a megyeszékhely egyik büszkeségét, az új 400 személyes Bartók-termet, kereste fel, amely Nyugat-Magyarország egyik zenei központja lett, majd látogatása befejezéseként a Nyugat-magyarországi Fagazdasági Kombinát vezetőivel folytatott eszmecserét a további fejlesztési elképzelésekről. Nemes Dezső látogatása az Állatorvostudományi Egyetemen Nemes Dezső, az MSZMP Politikai Bizottságának tagja, a Népszabadság főszerkesztője Uzsoki Istvánnak, a budapesti pártbizottság osztályvezetőjének társaságában szerdán az Állatorvostudományi egyetemre látogatott el. A vendéget dr. Deák Lívia, a VII. kerületi PB első titkára, valamint dr. Kovács Ferenc, az egyetem rektora és dr. Simon Ferenc, az egyetem pártszervezetének titkára fogadták. Nemes Dezső tájékozódott az egyetem pártszervezetének munkájáról, időszerű politikai kérdésekről tartott előadást az egyetem aulájában, melyen részt vettek az egyetem oktatói, hallgatói, valamint a budapesti állatorvosi intézmények meghívott igazgatói és párttitkárai. Nemes Dezső megtekintette az állatorvos-történeti múzeumot, ahol megismerkedett a múzeum történetével. Ezt követően az egyetem rektora tájékoztatta az oktató-nevelő munkáról, arról, hogy miként készültek fel a korszerű állatorvosképzésre. A moszkvai tv külpolitikai műsora a képernyőn A Magyar Televízió pénteken 18 óra 10 perckor, műsorváltoztatással, a moszkvai televízió külpolitikai vitaműsorát sugározza. A vita résztvevői: Vagyim Zaglagyin professzor, az SZKP KB nemzetközi osztálya vezetőjének első helyettese, Leonyid Zamjatyin, a TASZSZ vezérigazgatója és Valentyin Zorin, a Szovjet Televízió és Rádió főkommentátora. A műsorban a vitapartnerek behatóan foglalkoznak Vance amerikai külügyminiszter legutóbbi moszkvai látogatása kudarcának okaival, az amerikaiak által előterjesztett ,,csomagterv”-vel, az emberi jogok kérdésével és a szovjet—amerikai kapcsolatok alakulásának perspektíváival. SteifeÉlLET Az idei magyar—kínai árucsere-forgalmi és fizetési egyezményt szerdán aláírta Budapesten Tordai Jenő és Csen Csie külkereskedelmi miniszterhelyettes. Az aláírásnál jelen volt dr. Biró József külkereskedelmi miniszter, valamint Liu Tie-seng, a Kínai Népköztársaság budapesti nagykövete. Koszorúzási ünnepség A Közlekedési és Szállítási Dolgozók Szakszervezetének elnöksége április 23-án, szombat délelőtt 10 órai kezdettel koszorúzási ünnepséget rendez a központi székházban (Budapest VIII., Köztársaság tér 3.) A mártírok emléktáblájánál ezúttal róhatják le kegyeletüket a hozzátartozók, a trösztök, vállalatok és szakszervezeti testületek képviselői. Ülést tartott a TOT elnöksége Szabó István elnökletével szerdán ülést tartott a TOT elnöksége, amely megtárgyalta az állattenyésztésben és az állategészségügy területén foglalkoztatott szövetkezeti dolgozók munkadíjazásának, anyagi érdekeltségi rendszerének helyzetét. Munkásmozgalom-történeti konferencia A Magyar Munkásmozgalmi Múzeum és Heves megye Tanácsa, valamint több más szerv rendezésében szerdán Egerben megkezdődött az újkortörténeti és munkásmozgalomtörténeti konferencia. Az országos tanácskozáson Baranya, Borsod, Győr, Komárom, Heves, Nógrád és Tolna megye szakemberei vesznek részt. Operetmvészek utaztak a Szovjetunióba Szerdán dr. Malonyay Dezső igazgató vezetésével elutazott a Szovjetunióba a Fővárosi Operettszínház tavaly alakult Kálmán Imre brigádja. A 12 tagú művészbrigád az orenburgi gázvezeték építőinek ad műsorokat. Egyebek között megszólaltatják az elmúlt évek és a közelmúlt legsikeresebb operettjeinek, musicaljeinek népszerű dalait, valamint Petőfi Sándor- és József Attila- versekkel lépnek fel. A művészbrigád április 27-én fejezi be vendégszereplését. (MTI) NÉPSZAVA A HÉT FILMJEI TEKETÓRIA Lőrincze Lajos írja egyik tanulmányában: „Ha egy-egy szavunkat, mondatunkat nem egészen vállaljuk, azt mondjuk: „idézőjelben mondom”. A közhasznú, a hétköznapokra szánt értelmezés érvényes, ismerős és gyakori a kép, a film világában is. Manapság a rendező, ha nem vállalja egészen a történetet, a szereplők, a gondolat egyértelműségét, sorsát — azonnal alkalmazza azt a bizonyos filmes idézőjelet. (Akár azzal, hogy gúnyos, ironikus képi hanglejtéssel kíséri a hősök sorsát — akár pedig azzal, hogy szüntelenül jelzi: „itt nem az életről beszélünk, hanem csak filmet forgatunk az életről.”) Maár Gyula is (írta és rendezte a Teketóriát) szenvedélyesen ragaszkodik a filmes idézőjelekhez. Végletekig kiélezve a gondolatot: Maár még a filmes idézőjelet is idézőjelbe rakja. Vagyis: nemcsak a főszereplő asszony!" a magányos Teréz sorsát, könnyeit, szorongásait nem vállalja egészen, hanem egyszersmind ezekkel a képi ,,macskakörmökkel” jelzi önnön filmkészítési módszerének kétértelműségét, felületi játékvoltát. (Az utolsó képsorokban — Antonionitól kölcsönzött képsorokban — nemcsak a film szereplői búcsúznak a közönségtől panoptikum mozgással, hanem felvonul a stáb is. Világosítók, kellékesek, sminkesek, bútortologatók tolongnak az elhagyott „csatatéren”, s megszólal a rendező is, bejelentvén: „a forgatás véget ért”.) Természetesen az ilyesfajta, idézőjeles stílus (forma, módszer) nagyon tetszetős, látványos. Ezernyi lehetőséget ad az irracionális képi kapcsolatokra, váratlan fordulatokra, s a kulturális, a filmművészeti tapasztalatok, tanulmányok felvonultatására, bemutatására. Sőt, Maár a lelkünkben szunnyadó sznobériát is felpiszkálja. Mert kinek ne tetszenék, hogy ez a hallatlanul kulturált rendező egyaránt otthonosan mozog Rimbaud költészetében, a csillagászati kutatásokban, a régi slágerek érzelgős világában, s a mai színháziképzőművészeti divatokban, kultúrákban. (Egyébként a film képzőművészetileg — Koltai Lajos páratlanul hangulatos fényképezésével — tökéletes. Szép.) És Maár nemcsak a társművészeteket hívja segítségül — hanem megidézi a filmművészet nagyjait, s korábbi hőseit is. Frakkosan, hosszú, fehér sállal a nyaka körül átfut a színen — teljesen váratlanul és indokolatlanul — az egykori Végül főhőse, Jozef Konrad. A Déryné, hol van? színházigazgatója — Major Tamás — ezúttal bárzongoristaként intrikál. És feltűnik Nagy Gábor is (szőkén és ifjan), és hangtalanul, akárcsak Rómeóként a Dérynében. ... Mindez tetszetős — de csak felület. Illetve csak a rendező kulturáltságát, okosságát, modorát (modorosságát), a kiagyaltság iránti hajlamát igazolja, bizonyítja. Mert Maár — véleményem szerint — ezekben a filmes idézőjelekben, idézetekben, hangulati játékocskákban tulajdonképpen kibúvókat keres. Mert érzi, tudja: ahhoz, hogy a főszereplő Teréz sorsát, magányát, idegösszeroppanását sokrétűen motiválja, magyarázza , ahhoz bizony alapos élet- és helyzetismeret szükségeltetne. Még inkább: Oknyomozó írói, rendezői munka, következetesség, hogy a képek, a helyzetek, a szavak, a mondatok pontosan megfeleljenek (még ha ott a nyomatékosító idézőjel is!) az adott történet, helyzet, jellem tartalmi, gondolati sokrétűségének. Szóval: Maár Gyula nemcsak, hogy nem vállalja a filmbeli Teréz könnyeit, magányát, de egyszerűen nem is keresi Teréz lényének, sorsának indítékait, motivációit Valójában a filmbeli Teréznek nincs is igazi háttere, élete. Csak ott rejtezik a választékos ízléssel berendezett, tágas lakásban, s kipróbálja a szomorúság, a sírás, az emlékezés, a nevetés, a csalódás „hangjait”. Hogy ez mennyire igaz — azt Törőcsik Mari játéka, léte, lénye is igazolja. Törőcsik — talán felesleges hangsúlyoznunk — zseniális színésznő. Zsenialitása abban is megmutatkozik, hogy játékával önkénytelenül is elárulja az adott helyzet hamis hangulatait, gondolattalanságát, megválaszolatlan miértjeit. Vagyis: ott jó és kifejező igazán, ahol igazi hangulatokat, igazi folyamatokat, igazi gondolatokat kell tolmácsolnia ... És azokban a jelenetekben jut el a filmszínészi játék csúcsaira, ahol megfelelő társra talál környezetében. Nem véletlen, hogy ép Bencze Lajossal és Lórán Lenkével készült közös jelenetekben talál legjobban önmagára, a sikeres, otthoni monológok mellett ... Egyébként ezek a jelenetek (a presszójelenet és Lórán brilliáns magánszáma!) valóban érzékletes és szórakoztató pillanatok a meglehetősen túlbonyolított, teketóriás Teketóriában. Gantner Ilona A TAXI UTASAI Napok óta magam előtt látom Nyikolaj Krjucskov arcát. A filmbeli taxisofőr úrélozó tekintetét. Az egyik a féltés szülte dühből vált át — a pillanat tört része alatt — a riadtságba, amikor pofonüti lányát ... A riadt tekintet azonnal tétovára szelídül: hogyan hozza helyre, amit tett, érzi már, hogy nem volt igaza. (Felesége halála óta egyedül nevelte Mását, egy szóváltás sem volt közöttük. Ezen az estén, a fárasztó nap felkavaró élményei után, nehezen tudta lefékezni indulatait.) Másnap reggel a sofőr első tekintete szinte esdeklően várja, hogy a lány enyhüljön. Egyik képen sem csak az arcot látjuk, hanem a sofőr mackós behemótságát: az arc és a mozdulat (és mozdulatlanság) együvé tartozik, oly összhangban van. Ezt a színes, szélesvásznú, magyarul beszélő szovjet filmet kétségkívül Krjucskov szerettette meg velem. Két munkanapján sok minden történik vele és körülötte, de a nézőre az hat, ami az élmények hatása alatt benne végbemegy. Hányféleképpen tud reagálni a legkülönfélébb helyzetben, mert majd minden utassal való találkozásakor szinte kész életregény, vagy egy-egy megrázó eset tárul fel előtte. Vlagyimir Rogovoj rendezőt az emberekben végbemenő, belső történések érdeklik. Hogyan tud helytállni a háborúban harcolt ember a szürke mindennapokban, hogyan tud élni lehetőségeivel, amelyekért ő is életét kockáztatta egykoron. Az utolsó képsoron a taxisofőr meghívja ebédre Nyina Pavlovnát, azt az asszonyt, akire oly féltékeny a leánya ... És ezeken a képeken Krjucskovnak már megint egy másik arcát látjuk, a maga békéjét, családja harmóniáját alakító-építő Krujcskovéi kel Filmfesztivál a közművelődés jegyében Szerdán a Fészek Művészklubban sajtótájékoztatón ismertették a május 5—10. közötti XVII. Miskolci filmfesztivál programját. György István, a fesztivál igazgatója egyebek között elmondotta, hogy a program keretében öszszesen 65 alkotást mutatnak be: kilenc mozihíradó, 14 animációs, 18 dokumentum, 21 népszerűtudományos, és 3, a Balázs Béla Stúdióban készült hosszú dokumentumfilmet. Az időközben készült tévéfilmekből külön információs vetítéseket is rendeznek. A házigazdák nevében Tok Miklós, a miskolci Városi Tanács elnökhelyettese hangsúlyozta: A fesztivál elsődleges célja ezúttal nem a versengés, hanem az, hogy a rendezvény a város és a környező települések közművelődési életét gazdagítsa- A szovjet dráma hete Az idén első ízben rendezi meg a Budapesti Gyermekszínház a szovjet dráma hetét. Ez alkalommal öt szovjet szerző művét mutatják be. Április 21-én, csütörtökön délután a Marczibányi téri ifjúsági házban Natalja Satz—Vlagyimir Poljakov Varázslatos muzsika című kétrészes meseoperáját, a Paulay Ede utcai épületben pedig a Katariev regényéből készült Magányos fehér vitorla című kétrészes zenés játékot adja elő a színház társulata, míg este A három testőr című kétrészes musicalt, amelyet Alexandre Dumas regénye alapján Mark Rozovszkij írt színpadra. Az előadást pénteken is megismétlik. Alekszej Alekszij Bátyám és a klarinét című kétrészes zenés vígjátékát állítják színpadra április 22-én, pénteken és 23-án, szombaton a délutáni előadásban. Jevgenyij Svarc Hókirálynő című kétrészes, színpompás mese játékát vasárnap délelőtt adják elő. A műsort április 23-én, 26-án és 27-én délután megismétlik. (MTI) A Kincskereső novellapályázata A Magyar Úttörők Szövetségének irodalmi, művészeti és kulturális folyóirata, a „Kincskereső”, valamint a Magyar Írók Szövetségének Fiatal Írók József Attila Köre a múlt év őszén novellapályázatot hirdetett. Elsősorban olyan műveket vártak a fiatal magyar (harmincöt éven aluli) alkotóktól, amelyek a mai tíz—tizennégy éves gyermekek életét, az úttörőmozgalom eseményeit összetett, művészi formában örökítik meg. A bírálóbizottság döntött a díjak odaítéléséről. Első díjban részesítette Esterházy Péter írását Második díjat Horváth Péter, harmadik díjat Szentmihályi Szabó Péter, Hajdók Zsóka és Kovács Lajos kapott LÉGY MÁR LEGENDA Jestcsó Adrienne a Radnóti Színpadon Jancsó Adrienne azok közül a színművészeink közül való, akiket majd még ezután kell a köztudatban olyan magas szinten elhelyezni, amilyen megilleti. Nagy művész — ezt az egyszerű meghatározást szerencsére ritkán alkalmazzuk, méltán féltve a kifejezésnek éppen egyszerűségében rejlő hitelét. Nos, Jancsó Ad- Henne nagy művész, Légy már legenda címen Dsida Jenő verseiből és Kuncz Aladár prózájából összeállított műsora a Radnóti Miklós Színpadon azt a kivételes élményt nyújtja, amelyhez hasonló az övé lehetett, amikor kitalálta, egységgé szerkesztette és megtanulta az anyagát. Érződik: a két Kolozsvárhoz kötődő író-művész életműve az ugyanott magára találó színművésznő alapélménye. Ez érthető, hiszen a szép, érzékletes, kifejező beszéd, a gondolatok és a hangulatok lehetségesen pontos érzékeltetése, kifejezése magyarul — mindhármuk legfőbb törekvése, saját eszközükkel megvalósított élethivatása A tragikusan fiatalon, a vészt hozó 1938-as esztendőben meghalt Dsida ..az angyalok eiteráján”, az 1931-ben, ugyancsak fiatalon meghalt Kuncz Aladár, a Fekete kolostor gondolatokban oly gazdag lapjain érvényesen fogalmazott meg sokat a huszadik századból, amelyből mindkettő olyan keveset élhetett Jancsó Adrienne megélte, átélte mindazt is, ami már benne bolyong Dsida lírai, Kuncz prózai mesterművében — egyszerűségében megindító, szinte észrevétlen felmagasló csúcspontjain megrázó előadásában, tudatosan, ezt is kifejezi. Sűrített, tökéletesen a lényegre tömörített, érzésnek és gondolatnak eszményi ötvözetét megvalósító, tiszta stílusa hatásában a dalhoz, a szóló- és kamaramuzsikáláshoz hasonlatos. Nemcsak a muzikális Kuncz utalásai, hanem Jancsó Adrienne művészete is kifejeződik a színpad egyetlen ,,díszében”, a végig néma gordonkában (szerény háttérzenét Pertorini Rezső szólaltat meg láthatatlanul, gordonkán, rendező: Bencze Zsuzsa). Az előadóművésznő semmiféle hatást nem keres, ezért talál, ezért kőképes igaz, mélyről felszakadó könnyeket csalni hallgatói szemébe, akik Dsidával, Kuncz Aladárral, Jancsó Adrienne-nel együtt aggódnak az Ember sorsáért, méltóságának megőrzéséért, kívánják mentesülését mindörökre az első és a második világháborúban megélt szégyenektől és iszonyatoktól. Mindezt csak egy ilyen művész képes kiváltani ezen a fokon. Rajk András ö zi szocialista országok írószövetségi vezetőinek tanácskozása Garai Gábornak, a Magyar Írók Szövetsége főtitkárának elnökletével szerdán folytatta munkáját a szocialista országok írószövetségi vezetőinek 14. tanácskozása. A résztvevők — a Bolgár Írók Szövetsége vezetőinek tájékoztatása alapján — megvitatták az ez év június 7—14. között Szófiában tartandó nagy nemzetközi írótalálkozó előkészületeit. A szerdai tanácskozáson beszámoltak az írószövetségek vezetői belső tevékenységükről, nemzetközi kapcsolataikról. A tanácskozás befejező napján, csütörtökön megvitatják, hogy milyen szerepet játszanak a fiatal írók a szocialista országok irodalmában.