Népszava, 1977. november (105. évfolyam, 257-281. sz.)

1977-11-20 / 273. szám

197­7. november 2­0. iPuvkov vs a fül­yuttonsvg A­ m­ásodik szakasz­t Párizsban Államfőt megillető formális tiszteletadással fogadták és a legközelebbi barátnak kijáró meleg szívélyességgel vették körül René Lévesque québeci miniszterelnököt a francia fő­városban tett hivatalos láto­gatása során. Ezzel pedig — jegyezte meg fanyarul a New York Times — Kanada francia ajkú tartományának kormány­fője eljutott az angolszász többségű kanadai szövetségi állammal csupán laza gazda­sági társulást tervező független francia Quebec megteremtését célzó missziója második szaka­szához. E „forgatókönyv” szerint egyébként az első szakasz az volt, hogy René Lévesque el­érje szeparatista programmal fellépő Québeci Pártjának ha­talomra kerülését a tarto­mányban. Ez egy évvel ezelőtt megvalósult. A második sza­kaszban Quebec függetlenségi törekvéseinek nemzetközi el­­­ismerését kell kivívni, a har­madikban pedig elérni, hogy az 1979-re előirányzott tarto­mányi népszavazás során ki­nyilvánítsák, hogy — amint Lévesque­ Párizsban megfogal­mazta— „a térképen demok­ratikus módon új állam tűnt fel — a független Quebec”. Ez utóbbi realitása termé­szetesen nagymértékben függ az előbbitől, a québeci függet­lenségi tervek nemzetközi po­litikai és főként gazdasági tá­mogatásától. A Quebecben képviselt legbefolyásosabb gazdasági erő, az Egyesült Ál­lamokból származó nagytőke gyanakvó tartózkodó állás­pontra helyezkedett és Carter elnök kormányzata is értésre adta, hogy a québeci függet­lenséggel szemben inkább Pierre Trudeau szövetségi kor­mányának föderációs elképze­léseit részesíti előnyben. Ilyen körülmények között érthetően rendkívüli jelentő­séget tulajdonítottak René Lé­vesque párizsi látogatásának mind a kanadai szövetségi ál­lam fővárosában, Ottawában, mind pedig a québeci kormány székhelyén, Montrealban. Ottawát eleve kényelmetle­nül érintette, hogy a québeci miniszterelnök éppen tíz év­vel azután tett­ hivatalos lá­togatást Franciaországban, hogy a néhai de Gaulle elnök elmondotta Montrealban ne­vezetes beszédét, amelynek be­fejezéseként a „szabad Quebe­let” éltetve nagy lökést adott a tartományban kibontakozott szeparatista mozgalmaknak. A hivatalos megbeszéléseken természetesen szó sem esett a ,,szabad Quebecről”. Párizs előzetesen ígéretet tett Otta­wának, hogy nem tárgyalnak a tartomány függetlenségéről, hanem csupán a gazdasági és kulturális kapcsolatok kérdé­seit vitatják meg. Francia részről eléggé mér­­­téktartóan csak azt hangsú­lyozták, hogy mivel Quebec a világon a második legnagyobb francialakta terület, Párizs ösztönözni óhajtja az együtt­működést a korábban Guirin­­gaud külügyminiszter szájá­ból elhangzott kettős alapelv, a „be nem avatkozás és nem érdekeltség” jegyében. Giscard d'Estaing elnök Franciaország „megértéséről, bizalmáról és támogatásáról” biztosította Quebecet, amely „a körülmé­nyektől függetlenül számíthat Franciaország testvéri rokon­­szenvére”, de — amint a fran­cia elnök kiemelte — Párizs nem kíván beleavatkozni a ,,politikai vitába”. A’ quebeci miniszterelnök ugyanakkor a maga részéről minden alkal­mat megragadott annak hang­­súlyozására, hogy a tartomány nem óhajt függő helyzetbe ke­rülni Franciaországtól sem. René Lévesque számára egy­értelműen sikeres volt a láto­gatás. Megerősítették a kétol­dalú kapcsolatok fejlesztésére irányuló törekvést, döntés szü­letett évente sorra kerülő francia—québeci miniszterel­­nöki szintű találkozókról és hamarosan egyezményt kötnek a québeci réz közös kiaknázá­sára, ami előfutára lehet a ké­sőbbi intenzívebb gazdasági kapcsolatok kiépítésének. A francia kormány pedig végül is nem kötelezte el ma­gát a québeci függetlenség, il­letve a „szép tartomány” Ka­nadától való elszakadása mel­lett és túlságosan messzemenő gazdasági ígéreteket sem tett a vendégnek. Mindazonáltal Párizs kellemetlen helyzetbe került Ottawával szemben. Pierre Trudeau miniszterelnök ingerült hangon „naivitással és tudatlansággal” vádolta a francia vezetőket. És emlé­keztette Párizst arra, hogy a kanadai kormánnyal való elő­zetes konzultáció nélkül — egyelőre — nincs joga a fran­cia kormánynak Becsületrend­del kitüntetni bármely kanadai tartomány miniszterelnökét , a québecit sem. Jamieson kül­ügyminiszter pedig bejelentet­te: kormánya „tisztázást” kér Párizstól a Lévesque-látoga­­tással kapcsolatban. Köves Judit ­ 77-650. számú bűnügy A washingtoni bíróság VI. emeleti tárgyalóterme zsúfolá­sig megtelt, amikor ítélethir­detésre került sor a 77—650. számú — az Egyesült Álla­mok kontra Richard M. Helms — bűnügyben. — ön szégyenben és gya­lázatban áll e bíróság előtt — korholta kemény hangon Barrington Parker kerületi, bíró a szemernyi megbánást sem tanúsító, elegáns vádlot­tat. De a bíró szavai és a vádlott kissé kihívó magabiz­tossága nem keltett különö­sebb izgalmat a teremben. Hiszen mindenki tudta, hogy mi lesz az ítélet. A kormány képviselői és Richard M. Helms, volt CIA-igazgató ügy­védei között 19 hónapon át folytak a ,,diplomáciai” tár­gyalások, amíg megszületett a mindkét fél számára elfogad­­­ó alku. Carter-kormányzat az­t publikánus adminiszte­r örökölte a kínos­at, amelynek lényege ez: Richard M. Helms 1973-ban, teheráni nagyköveti kinevezé­­sével kapcsolatos szenátusi meghallgatása során letagad­ta azt a később bebizonyo­sodott tényt, hogy a Közpon­ti Hírszerző Hivatal — amely­nek 28 évig munkatársa, il­letve 7 évig igazgatója volt — jelentős szerepet játszott Sal­vadore Allende elnök, chilei demokratikus kormányának megbuktatásában. Az amerikai törvényhozás már a Ford-kormányzat ide­jén sürgette a hazugságon rajtakapott Helms bíróság elé állítását. De végül is a Car­­ter-kormányzatra maradt, hogy lépjen a kényes ügyben. Az „őszinteség és a teljes nyíltság” ígéretével megvá­lasztott Carter elnök nem en­gedhette meg magának a Helms-ügy eltussolását. Az 5 évig terjedhető börtönbünte­téssel járó vádak elé néző Helms és ügyvédei viszont az­zal fenyegetődztek, hogy a rendes bírósági eljárás lefoly­tatása esetén „mindent kite­regetnek” — mindenkiről. Ez pedig — nyilatkozta Carter elnök és Bell igazságügy-mi­niszter — „nemzeti érdekeket veszélyeztetne”, így és ezért született meg az alku, amelynek értelmé­ben Richard M. Helms volt CIA-igazgató szabálysértésben bűnösnek vallotta magát. Barrington Parker bíró pedig kiszabta a 2000 dollár pénz­­büntetéssel megtoldott egyha­vi felfüggesztett börtönbünte­tést. Washingtoni hírek szerint az ügy kapcsán sokan emle­getik az elnöki kegyelmet, amelyben Gerard Ford része­sítette annak­­idején ugyan­csak ,,szégyenben és gyalá­zatban"­ . maradt elődjét, Ri­chard M. Ni­ront. És arról beszélnek, hogy „a nagyku­tyáknak mégis mindent le­het”. Az ilyen rosszindulatú sut­togásokra Bell igazságügy­miniszter nyomós érvvel vá­laszolt: Richard M. Helms ezúttal első­ ízben került ösz­­szeütközésbe a törvénnyel. (k. j.) NÉPSZAVA ­­ l Küszel-Kelet Jeruzsálem Genf helyett . A Közel-Keleten a szavak példátlan inflációjának lehet­tünk tanúi az elmúlt években. Pedig a közvélemény — de az érintett térség népessége is — zömmel mégis csak a szavak­ra van utalva. Ezekből kellene a szándékokra, a tervezett és a már megtett lépésekre kö­vetkeztetnie. A Közel-Keleten elhangzott nyilatkozatokat az olvasó­­ eleve óvatosan fo­gadja. Óvatos derűlátással, vagy óvatos aggodalommal. Óvatos tartózkodással, vagy óvatos helyesléssel. Az óvatos­ság néha annyira „ragadós”, hogy a szavak, nyilatkozatok, kezdeményezések hátterében meghúzódó szerzők is hirtelen óvatosságot színlelnek, amint visszahallják saját elgondolá­saikat. Nemrég Washingtont lehe­tett tettenérni ilyesfajta óva­­toskodás közben. Az amerikai kormány egy ideig tanácsta­lanságot, érzékeltetett, amikor napvilágra kerültek az egyip­­topii-izraeli üzenetpárbaj hí­rei. Begin régebbi kijelentésé­re rálicitált Szadat egyiptomi elnök, s közölte, kész elutazni Jeruzsálembe és beszédet mon­dani a knesszetben. Az első amerikai reagálások a megle­petést mímelték, mígnem a ku­lisszatitkok szellőztetésében járatos izraeli lap, a Jedit Aharonot. Menahem Begin kormány­főre hivatkozva kö­zölte, hogy az Egyesült Álla­mok már régebben „bekap­csolódott” az ügybe. Washington a látogatás meg­állapított időpontja tájékán már ennyire sem szemérmes­­kedik: megkezdte a nyomást Husszeinre, hogy a jordán ki­rály is fogadja el a jeruzsá­­lemi meghívást. A zömmel palesztinok lakta Jordánia uralkodójának ilyen jellegű együttműködése azt jelentené, hogy a fegyveres harcot is több ízben vállaló frontál tá­rnok ,,többsége” egyetért a fej­leményekkel, így aligha beszélhetünk ar­ról, hogy ez a valóban nagy horderejű és rendkívül koc­kázatos kezdeményezés egyik pillanatról a másikra pattant volna ki a diplomáciai dra­maturgia látványos fordulatai­hoz közismerten vonzódó egyiptomi elnök fejéből. Köz­vetve ezt bizonyítja az is, hogy a válsággóc több frontja azon­nal mozgásba jött. Begin hir­telen köz­ölte, hogy eddig le­kötött programjai nem ha­laszthatatlanok, és amikor megkapta a parlament hozzá­járulását a meghíváshoz, egy­szerre több időpontot is java­solt a közvetlen tárgyalások izraeli követelése előtt meghó­doló egyiptomi elnöknek. Szadat tervezett érkezését egy nappal megelőzően már közzétették a látogatás prog­­­ramját is Lázasan dolgozhat­tak a protokollosztályok, a program eléggé fárasztó le­het. Érdemi munkára is jut idő,­­ és mindkét fél számít a sikerre. Ha minden a ter­vek szerint történik, akkor sor kerül arra is, hogy az egyip­tomi elnök tárgyalópartneré­vel együtt közös sajtókonfe­renciát tartson. (Az Asszaddal folytatott megbeszélések után rendezett damaszkuszi sajtó­­értekezletre el sem ment Sza­dat vendéglátója —, hogy ez­zel is hangsúlyt adjon komoly fenntartásainak.) Valószínű, hogy a világközvélemény ezen a hétfő délutáni sajtókonfe­rencián értesül majd a végzett munkáról — és talán többről is. Arról hogy a kétoldalú sze­­paratív tárgyalásoktól ponto­san mit vár a háborúk katonai győztese, Izrael — és meddig lesz hajlandó elmenni azért, hogy megossza az arab vilá­got? És hogy — mivel lesz hajlandó beérni Egyiptom, hol lesz az a határ, amit a pozí­cióiban megingott egyiptomi vezetés sem léphet már át. A sok mindent megért Ben Gurion repülőtér igazgatója is lázas tevékenységbe kezdett: nagy sietséggel összegyűj­tötte az elnök fogadtatásához szükséges zászlókat. A külügyi apparátus pedig megkapta a maga nemében minden bizony­nyal páratlan feladatát, és lel­kiismeretesen beszerezte a kot­tákat, hogy a zenekar a reptér betonján hibátlanul, eljátszhas­­sa az egyiptomi himnuszt. Ud­varias kérés címzettje volt Washington izraeli nagyköve­te is, és előzékenyen átengedte Szadalnak golyóbiztos, páncé­lozott szolgálati kocsiját. A látszólag mellékes elő­készületek valószínűleg en­nél is szélesebb körűek, hiszen Begin a knesszet szónoki emel­vényéről — igaz, hogy szóban, de hivatalosan — Jeruzsálem­be invitálta Husszein jordániai uralkodót, akivel a titokban tartott kapcsolatok már régeb­bi keletűek. A meghívottak közt szerepel Eliasz Szárkisz libanoni elnök is , aki egye­bek közt azért nem képes fe­lülkerekedni a hazáját meg­osztó belviszályon és a jobb­oldaliak és palesztinok ellen­tétén, mert a harcokba a leg­nyíltabban és a legbrutálisab­­ban beavatkozik Izrael. Meghívást kapott Hafez Asszad szíriai elnök is. Hozzá vezetett Szadat elnök első­­út­ja: hétórás maratoni tárgya­láson próbáják tisztázni néze­teiket, álláspontjaikat. Az egyeztetés nem sikerülhetett. Ugyanis már a látogatás reg­gelén nyilvánosságra hozták a szíriai Nemzeti front állásfog­lalását. A több pártot egyesítő hazafias tömörülés nyíltan szembefordul a szándékokkal. De ami ennél is fontosabb: ellene foglalt állást a Baath­­párt damaszkuszi pánarab ve­zetősége is — a Baath-állás­­pont képviseletére pedig a pártfegyelem egyértelműen kötelezi a szíriai elnököt. Szadat és Asszad búcsúkéz­fogása után aztán annál nyíl­tabban fogalmazódtak meg a damaszkuszi ellenvetések. .A vezető napilap, az Al Baath az egyiptomi politikai vonalveze­téssel viszonylag következete­sen szembenálló szír álláspont folyamatosságára utal, amikor így fakad ki: „Nem meglepő, hogy az a kormány, amely 1975-ben aláírta a sínai meg­állapodást, most szétzúzza az ara­bi szolidaritást.” A „Forra­dalom”, a másik mértékadó lap már a jelzőkkel sem taka­rékoskodik: ,,hitvány és er­kölcstelen oldalvágásnak"’ mi­nősíti Anvar Szadat döntését, és hazája nevében „felszólítja az arabokat, hogy helyezked­jenek szembe Szadat elhatá­rozásával". Felmerülhet a kérdés: miért éppen Damaszkusszal kezdte az Arab-félszigeten tett uta­zását az egyiptomi elnök, ha már az első állomáson a ku­darc kockázatával kellett szembenéznie? A szíriai eluta­sítás ugyanis­­ kiszámítható volt. A damaszkuszi siker meg­könnyítette volna Szadat szá­mára az arab világ nagyobb része jóváhagyásának elnye­rését, az utazás ellenzőinek látványos elszigetelődését. Az esetleges győzelem­ a damasz­kuszi előcsatározásban lehető­vé tette volna számára, hogy az egyiptomi dimenzióknál nagyobb háttérrel lépjen fel, s ebben a megizmosodott po­zícióban esetleg meghatározó befolyást szerezzen a palesztin álláspont formálásához is. A nézeteltérések fennmara­dása viszont éppen azt húzta alá, hogy az egyiptomi elnök lehetőségei korlátozottak, s kénytelen lesz majd ahhoz tartani magát, amit számtalan nyilatkozatainak egyikében hangsúlyozott, hogy tudniillik csak Egyiptomot képviseli. Ebben a helyzetben megkü­lönböztetett jelentősége van a palesztin reagálásnak. A Palesztinai Felszabadítási Szervezet helyzete rendkívül kényes, hiszen csak nemrég rendezte sokáig korántsem fel­hőtlen kapcsolatait Kairóval. Méghozzá olyan körülmények közt, amikor — a libanoni harcok sűrűjében — az egyip­tomi segítségnek, szolidaritás­nak meggyőzően nagy lehetett a jelentősége. Az első palesz­tin nyilatkozatot a zavar és az apátia jellemezte. De a tervbe vett utazás előtti napon Jasszer Arafat, a Palesztinai Felszabadítási Szervezet elnö­ke már elhatárolta magát a lé­péstől, s azt „egyéni” kezde­ményezésnek minősítette. So­­katm­ondóan kijelentette azt is, hogy Szadat a látogatással foglalkozó parlamenti beszé­dét másként mondta el Kairó­ban, mint ahogy leírta — vagyis, ahogy egyeztette az egyiptomi vezető testületekkel­ vagy vezetőkkel. A szíriai orientációjú Al Szaika azonban — Damasz­­kuszhoz hasonlóan, de már napokkal korábban, mint a hi­vatalos Damaszkusz — egyér­telműen szembeszállt azzal, amit Szadat ,,szent küldetés­nek” nevez. Najef Haratmeh, a Demokratikus Népfront Pa­lesztina Felszabadításáért szer­vezet vezetője pedig Tripoli­­ban arra szólította fel az arab országokat, hogy vessék el a „kapituláns egyiptomi kezde­ményezést”. A palesztinai vélemények közt tehát bizonyos különbsé­gek tapasztalhatók. Nem lehe­tetlen, hogy a mérsékeltebb megítélések kialakításában sze­repet játszanak azok a szándé­kosan kiszivárogtatott illúzió­­keltő kijelentések, amelyek szerint Szadat egyebek közt a PFSZ elismertetésével is meg­próbálkozik Jeruzsálemben. Tagadhatatlan azonban, hogy mind a palesztinok körében, mind pedig­ az arab világban az elutasítás, a szembenállás hangja maradt az erősebb. Lí­bia kilátásba helyezte, hogy nagyszabású hadjáratot indít Egyiptom elszigetelésére, ha sor kerül az útra. Irak és Al­géria álláspontja már rég is­mert: Algír és Bagdad régtől fogva nem kér az effajta po­litikából. Az egyiptomi diplo­máciai képviseleteket ért pa­lesztin támadások félreérthe­tetlenné teszik: az arab közvé­lemény és az arab közhangulat formálásában nagy szerepet játszó palesztin közvélemény nyíltan neheztel az egyiptomi államfőre. Anvar Szadat elnök eléggé homályosan beszélt látogatása indítékairól. Egyik nyilatkoza­tában arról tett említést, hogy csak egy — a félreértéseket tisztázó — beszéd elmondá­sára készül a knesszetben, más alkalommal azonban már le­hetséges tárgyalópartnereit is számba vette. A térség népei — valameny­­nyien az érintettek — valódi sikerre, igazi eredményre vár­nak. Ezeket jó ideje Genftől remélik: a felújítandó közel­­keleti békekonferencia adhat­ná a tartós rendezés kidol­gozásának használható kere­teit. A kilátásba helyezett egyiptomi—izraeli párbeszéd­del kapcsolatban a kérdések kérdése éppen az: mennyiben javítja, hogyan befolyásolja a genfi esélyeket? Szadat elnök úgy állítja be utazását,­a hogy az egyebek közt Génfnek is érdekében állna. A nyilatkozatháború „torko­­lattüzei” sem feledtethetik azonban, hogy a rendezés esé­lyeit Genfben nagyon meg­könnyítené az álláspontok tisz­­­tázása, egyeztetése, az arab po­zíciók pontos körvonalazása. Csupa olyan kívánság ez, ami feltételezi a jelenleginél na­gyobb egyetértést az arab vi­lágon belül. De az egyetértés megbicsak­lása már Kairóban elkezdő­dött. Amikor Szadat „véglege­sítette” az utazással kapcsola­tos elhatározását, még a nyu­gati nyitásban vele együtt tán­­toríthatatlanul kitartó külügy­minisztere, Iszmail Fahmi is benyújtotta lemondását. És ugyanezt tette állandó helyet­tese, Mohammed Riad. A kai­rói meghasonlottságot — s az arab világban keltett megh­a­­sonlottságot — aligha ellensú­lyozhatja majd Szadat rangú­­­kísérete, amelyben a tervek­­szerint az egyiptomi pártok képviselői is helyet kapnak, szimbolizálandó a döntéssel kapcsolatos nemzeti egyetér­tést. A legkülönbözőbb jelek­­mégis azt tanúsítják: a kez­deményezés — akár Wa­shingtonból indult ki, akár Jeruzsálemből, akár Kai­róból, akár máshonnan a viszály újabb Érisz-almát hajította a Közel-Kelet- Kairó felelőssége pedig in­hetetlenül nagy, hiszen elől utóbb számot kell vetnie tal­­a szövetségesekkel nen egyeztetett lépéssel, vél.,, kockázat arányban áll-e , esetleges nyereséggel ? K­raji­zár Inne Begin izraeli miniszterelnök írásban meghívta... Szadat egyiptomi elnököt, szóban pedig Husszein Jordan királyt, Asszad szíriai elnököt és Szárkisz libanoni elnököt. Arafat, a PFSZ elnöke nem kapott meghívást

Next