Népszava, 1977. december (105. évfolyam, 282-307. sz.)

1977-12-31 / 307. szám

* * A magyar nép története 53.­­ •* ELŐRETÖR A BALOLDAL 1946 őszén ült össze az MKP III. kongresszusa. A küldöttek több, mint 630 ezer párttagot képviseltek, és a párt szerve­zetei ekkorra már átfogták az egész országot, s maguk mögött tudhatták a leg­öntudatosabb pártonkívüliek százezreit. Er­re az erőre támaszkodva a kongresszus a párt jövőbeni irányvonalát a mozgósító ere­jű és jelszóvá vált követelé­sekben fejezte ki: ,,Nem a tö­kösöknek, hanem a népnek építjük az országot", és „Ki a nép ellenségeivel a koalíció­ból!’’. Ezek a jelszavak, illet­ve politikai célkitűzések az or­szág újjáépítése, valamint a burzsoáziának a hatalomból való kiszorítására utaltak. Az MKP III. kongresszusa A magyar politikai életben, d­e a koalíción belül is lénye­gében akörül folyt a harc, hogy. ..kivel megy együtt a parasztság zöme: a munkás­sággal-e előre a demokratikus fejlődés útján, vagy pedig a nagytőkével visszafelé, oda, ahova a reakció akarja vinni az országot”. A kongresszuson elfogadott határozat nemcsak a ,,kisbirtokon nyugvó” mező­gazdasági termelés nyugalmát és biztonságát garantálta, ha­nem számos javaslata a pa­rasztság tehetősebb rétegének az érdekét is szolgálta. A kongresszus körvonalazta a párt külpolitikai koncepció­ját is: elutasított minden olyan törekvést, amely azzal a veszéllyel járhatott, hogy M­a­­gyarország ismét az imperia­lista nagyhatalmak eszközévé válik. Ugyanakkor elvetette azokat a felfogásokat is, ame­lyek egy „újfajta” „hintapoli­tika” lehetőségével számoltak. A párt állást foglalt a Duna­­völgye népeivel, valamint a Szovjetunióval való gazdasági és politikai együttműködés mellett, de nem zárta ki a nor­mális diplomáciai és gazdasági kapcsolatok fenntartását, il­letve kiépítését a nyugati nagyhatalmakkal. A kongresszus határozata így összegezte a további hala­dás útját: „Csak a népi demok­rácia teszi lehetővé, hogy­ or­szágunk a társadalmi fejlődés útján, polgárháború nélkül ha­ladjon a szocializmushoz.” Az MKP a kongresszus után továbbra is arra törekedett, hogy a baloldal együttes fellé­pésének segítségével rászorít­sa a kisgazdapártot sorainak a jobboldali, reakciós elemektől való megtisztítására. Ez irá­nyú törekvéseit azonban meg­nehezítette az a körülmény, hogy közben a szociáldemokra­ta párton és a parasztpárton belül is a különböző irányza­tok összecsapására került sor. Mindkét párton belü­l rövide­sen a baloldal győzedelmeske­dett, sőt a parasztpártból Ko­vács Imre kilépése után meg­indult a jobboldali elemek tá­vozása is. Az illegális Magyar Közösség szervezkedésének 1947 eleji leleplezése után a kisgazdapártban is felülkere­kedett a baloldal. Az ország­ban található jobboldali poli­tikai erők ezután kénytelenek voltak a Magyar Nemzeti Füg­getlenségi Fronton kívül gyü­lekezni, látszólag „új” zászlók alatt. A hároméves terv A magyar kommunisták 1946 végén nyilvánosságra hozott tervjavaslata abból indult ki, hogy három esztendő szüksé­ges ahhoz, hogy mind a ter­melés, mind az életszínvonal terén elérjék, illetve valame­lyest túlhaladják az utolsó bé­keév színvonalát. A szociál­demokrata párt elfogadta a hároméves terv gondolatát és alapos tervjavaslattal járult a közvélemény elé. A két mun­káspárt egyeztetett tervjavas­­latával egyetértett a Nemzeti Parasztpárt vezetősége is. A kisgazdapárt, bár hivatalosan nem ellenezte a hároméves gazdasági terv gondolatát, a ter­v finanszírozásának kérdé­sében állandóan kritikával il­lette a munkáspárti javasla­tot. Több hetes ellenállás és hu­zavona után a kisgazdapárt május elejére eljutott a há­roméves terv vállalásáig. A kommunista párt képvise­lői május elején felvetették, hogy a tőkés hitelszervezet ak­kori formája mellett nem lát­ják biztosítottnak a három­éves rend végrehajtását. Ezért javasolták, a négy legnagyobb bank (Nemzeti Bank, Magyar Általános Hitelbank, Pesti Ma­gyar Kereskedelmi Bank, Ma­gyar Leszámítoló és Pénzváltó Banki államosítását. Heves po­litikai harc indult meg, amely­ben a kommunisták a magyar nép legszélesebb demokratikus erőit, a munkásmegmozdulá­­sokat, a sajtót és a kisgazda­­pártot is érintő összeesküvési per leleplezéseit is felhasznál­ták álláspontjuk érvényre jut­tatására. Május végén bevezet­ték a bankok állami ellenőr­zését, majd röviddel később az államosítás is megtörtént. A nemzetgyűlés július elején emelte törvényerőre a három­éves tervjavaslatot, amelynek végrehajtása 1947. augusztus 1-én megkezdődhetett. Már 1947 elején felmerült a munkáspártok vezetőiben az a gondolat, hogy a nemzetgyű­lés megbízatásának lejárta előtt új országgyűlési válasz­tások megtartásával tisztázzák a belpolitikai erőviszonyokat. Az eredetileg őszre tervezett választásokat Nagy Ferenc mi­niszterelnök külföldre távozá­sa után előbbre hozták augusz­tusra. Országgyűlési választások A baloldali pártok választá­si programjának „gerincét” a hároméves terv célkitűzései jelentették. Emellett kisebb­­nagyobb fenntartásokkal egy­öntetűen állást foglaltak a ma­gántulajdon mellett a vallás­­szabadság biztosítását ígérték és javasolták az állam és az egyház viszonyának rendezé­sét is. Az MKP javasolta, hogy a koalíciós pártok közös blokk­ba tömörülve vegyenek részt a választásokon. A választási küzdelembe a koalíción addig is kívül álló Polgári Demokra­ta Párt és Magyar Radikális Párt mellett — bekapcsolód­tak az ellenzéki pártok is: a Független Magyar­­Demokrata Párt, a Demokrata Néppárt, a Magyar Függetlenségi Párt és a Keresztény Női Tábor. Az utóbbiak döntően a kisgazda­­pártból kivált vagy leszakadt jobboldali csoportokból ala­kultak meg, illetve szerveződ­tek újjá. Programjaik kivétel nélkül polgári és többé-kevés­bé vallásos színezetűek vol­tak. Az 1947. augusztus 31-én megtartott országgyűlési vá­lasztásokon a választási szö­vetség négy pártja — MKP, SZDP, NPP és FKgP — meg­kapta a szavazatok több mint 60 százalékát. De a választási szövetségen belül lényegesen megváltoztak az erőviszonyok. Az FKgP mintegy 2 millió szavazatot, az SZDP pedig kö­zel 80 ezer szavazatot veszí­tett 1945-höz képest. A Ma­gyar Kommunista Párt 22 szá­zalékos részesedésével a vá­lasztási szövetség és az ország legerősebb pártja lett. Koráb­bi eredményéhez viszonyítva a Nemzeti Parasztpárt is előre­tört. A választások ugyanak­kor arra is rávilágítottak, hogy a polgári jobboldal még min­dig jelentős befolyással rendel­kezik, hiszen a 6 ellenzéki pártra a szavazatok közel 40 százaléka esett. A választások számszerű eredményeinél azonban nem kisebb jelentőségű volt a bal­oldal szempontjából az a tény sem, hogy­ a népi demokrácia polgári ellenzői csaknem telje­sen kiszorultak a függetlenségi frontból, illetve a koalícióból. A választások még véglegesen nem döntötték el a hatalom kérdését Magyarországon, de nagymértékben hozzájárultak ahhoz, hogy az MKP a koráb­binál sokkal kedvezőbb poli­tikai körülmények között foly­tathassa harcát a néphatalom kivívásáért, a szocialista for­radalom győzelméért. Izsák Lajos NÉPSZAVA 197­7. december 31. Pogány I. Gábor A Magyar Nemzeti Galéria húsz éve Két évtizede nyitotta meg kapuit a Magyar Nemzeti Ga­léria az egykori Kúria épü­letében, és két esztendeje, hogy az újjáépült Budavári Palotában fogadja vendégeit. Az országos hatáskörű szak­múzeumok közül szervezeti formáit tekintve ez a legfia­talabb közgyűjtemény, előtör­ténetét kutatva viszont száz­harminc év előtti nyilatkoza­tok is találhatók, melyek már akkor sürgetőnek tartották megszervezését. Legutóbb, amikor a Nemzeti Múzeum és a Széchényi Könyvtár meg­alapításának százhetvenötödik évfordulóját ünnepeltük, sok szó esett arról, hogy a ma­gyar képzőművészet gyűjtése a reformkorban fontos prog­ramjává vált az akkori Nem­zeti Múzeumnak. A hazai mű­velődéstörténet eseményei mégis úgy alakultak, hogy míg a Nemzeti Múzeum egyes szakgyűjteményei már a múlt században önállósultak, a nemzeti képtár létrehozásának a feladata a szocialista Ma­gyarországra várt. Amikor húsz esztendővel ezelőtt a forradalmi munkás­­paraszt kormány életre hívta a Magyar Nemzeti Galériát, az új intézményben a Szép­művészeti Múzeum magyar anyaga és a Fővárosi Képtár gyűjteménye egyesült. Ez az egyesülés sok jó hagyomány­­nyal indította útjára az új múzeumot, ám egyúttal meg­változott feltételeket is sza­bott munkatársainak. Az elő­dök mindig is meggyőződés­sel hangoztatták a hazai kép­zőművészet gyűjtésének és népszerűsítésének a jelentősé­gét­ követendő módszerekkel, példamutató lelkiismeretesség­gel őrizték, kezelték a gond­jaikra bízott értékeket, tudva tudták, hogy a magyar mű­vészek alkotásainak a megis­merése, megismertetése a nemzeti tudat alakításának számottevő tényezője. A magyar képzőművészet emlékeihez, a művészkortár­­sak termésének a bemutatá­sához kapcsolódó tennivalók — természetesen — sok új elemmel gazdagították a mú­zeumi munkát a Nemzeti Ga­léria működésének a kibonta­kozásával. A gyűjtés, a tudo­mányos feldolgozás kiegyen­lítettebbé, szervezetté vál­hatott, a festészetünkre, szob­rászainkra, grafikánkra vo­natkozó népművelés megala­pozottabbá lett. A művészet­történészek tevékenységének a tartalmában mind átfogóbban érvényesülhetett a sokoldalú­ság, a teljesség igénye, a leg­progresszívebb világnézet szá­mos esztétikai következtetése. A Budavári Palotában mód nyílik arra, hogy képzőmű­vészetünk ezer esztendejét, XI—XX. századi történetét a múzeum látogatója elé lehes­sen idézni. A közönségnek, de a Galé­ria muzeológusainak is rend­kívül tanulságos — például — a régi magyarországi mű­vészet jellegzetes termékeinek a felsorakoztatása. A román kori kőtöredékek mellett fő­ként a gótikus, reneszánsz és barokk képek, szobrok együt­tese kelt mély benyomást a régi idők magas színvonalú művészeti tevékenységéről. Ebből az anyagból állandó jellegű kiállítást múzeumaink eddig még nem tudtak a nyilvánosság elé tárni, és ter­vek szerint 1978 folyamán ke­rül abba a helyzetbe a Galé­ria, hogy a régi művészetről átfogó képet adhat látogatói­nak, de a kiegészítő beruhá­zások meggyorsulásával ít­mény van arra is, hogy két éven belül az állandó kiállítá­sok napjainkig terjedően tá­jékoztatják majd az érdeklő­dőket képzőművészetünk tör­ténetéről. Korunk művészetének mú­zeumi bemutatását a Galéria eddig csak részlegesen végez­hette el. Korábbi épületében n­elyszűke miatt tartósan csak a szobrászat szerepelhetett, századunk festészetéből intő­ig volt kiállítva elég bőséges válogatás. Emellett azonban az időszaki tárlatok egész so­ra foglalkozott a mai ered­ményekkel, a legújabb grafi­kai termésről szinte évenként készültek szemlék­. A vidék művészeti központjai egymás után teret kaptak ahhoz, hogy a Galériában a fővárosi kö­zönség előtt is megjelenhesse­nek művészeik munkásságá­nak felvonultatásával. Ezek a­ kiállítások alkalmasak voltak képzőművészetünk alakuló, változó helyzetének a felmé­résére, az újabb és újabb tö­rekvéseit összehasonlítására, arra, hogy a különböző össze­tételben jelentkező művészek műveiből a Galéria vendégei értesülhessenek, mi történik a műtermekben, milyen szerte­ágazó, izgalmas problémák foglalkoztatják tehetségeinket. Kortársaink művészete moz­gásban van, sok meglepetést tartogat, meg-megújul, de ha az­ előzményeket folytatja, művelőinek egyénisége akkor is hozzátesz más-más változa­tot a már ismertekhez. Kü­lönösen áll ez a mi világunk­ra, egy fejlettebb társadalom építésének elgondolkoztató, választ kereső korszakára. A Magyar Nemzeti Galéria dol­gozói húsz éve azzal az el­képzeléssel kezdték meg mun­kájukat, hogy az új intéz­mény ténykedésében hangsú­lyozni kívánták a megmásult történelmi, társadalmi helyzet hatását. A szocialista múzeum munkatársai a legsajátosabb szakmai kérdések felvetésével is a jelen és a jövő számára szeretnének tanulságokat le­vonni, sz­űkebb érdeklődési körük kutatásainak eredmé­nyeit széleskörűen hasznosíta­ni. A Nemzeti Galéria szakem­berei — az intézmény fenn­állása óta — igyekeznek a hagyományok és újítások köl­csönhatását, egyidejűségét fi­gyelembe venni mind a tör­téneti anyag, mind a mai ter­més feldolgozásában. Mint ahogyan múzeumi szolgálatuk közben a tudományos célok és közművelődési tennivalók szükségszerű egymásrahatását is felismerték. A közművelő­dési párthatározat és törvény nem érte váratlanul a Galé­ria munkatársait, sok gyakor­lati tapasztalat birtokában ke­resik — kedvezőbb­ feltételek között — a mind szélesebb körű ismeretterjesztéshez a mind differenciáltabb mód­szerek kikísérletezésének út­­jait-módjait. A képzőművé­szet iránti érdeklődés töme­ges felkeltéséhez az alapo­sabb tájékozódás igényének a kielégítése is hozzátartozik. Tárlatvezetéseket, előadáso­kat, klubszerű eszmecseréket, hangversenyeket, irodalmi es­teket sorol fel hónapról hó­napra a Galéria programja. Nagy sikere van a gyermek­­foglalkoztatásoknak, melyek-­ nek módszertani rendszerezé­se szerte az országban alkal­mazható. A múzeumi tanórák megszervezése is folyamatban van Ahhoz azonban, hogy — nemzedéki hovatartozástól függetlenül — mind többen váljanak aktív galérialakta­tóvá, el is kell menni a kö­zönségért a munkahelyére, la­kóhelyére. A Nemzeti Colonia sok vándorkiállítást, alkalmi bemutatót rendez üzemekben, s mnűvelődési házakban, a fő­városban és vidéken, közel és távolban. Közös közművelő­dési akciókat bonyolít le más múzeumokkal, tömegszerveze­tekkel, tanácsokkal, honisme­reti körökkel. A magyar képzőművészet országos múzeuma, a Nemzeti Galéria mozgalmas tevékeny­ségében mindenképpen el akarja kerülni a mennyiségi mutatók gépies hajszolását. Munkatársai a sokirányú te­vékenység értelmét kultúrpo­litikánk céljainak szolgálatá­ban látják­ hozzájárulni ah­hoz, hogy hazánkban mind többen éljenek, dolgozzanak szocialista módon, terjedjen a műveltség, gyarapodjék a ki­művelt emberfők sokasága. Képzőművészetünk igazi ér­tékeinek megbecsülésére, megértésére is szükség van a harmonikus társadalmi köz­érzethez. Bemutatott néhány képün­ket a Galéria legújabb szer­zeményeiből válogattuk. Csorba Géza: Szabadság Bernáth Aurél: Tél Süli András: Vasútállomás Hoch Ferenc: Kőbányász Hajnóczy Péter birtoká­ban van a novellaírás titká­nak. Mostani, második kötete ugyan kevesebb meglepetést okoz indító köteténél, de en­nek magyarázata egyrészt az a természetes ok, hogy immár nem üdvözölhetünk új írót a szerzőben, mi több, újabb könyvét tudatosan az első folytatásának szánja; másrészt vegyük figyelembe azt a kö­rülményt is, hogy amíg A fu­tó-ben egy tucat év lelemé­­ményét gyűjtötte össze,az­ M című kötet anyaga három év alatt született. Hajnóczy Péter — elég sze­rencsés módon — azzal mé­lyíti el hősei egyénítését, hogy egy jól körülhatárolható fog­lalkozás szerepjátékához és rekvizitumaihoz köti őket, így kerül ki keze alól a fuvaros, a hentes, a szabó, a kabinos, s a foglalkozáshoz kevésbé kö­tött „fiatalember” figurája — utóbbi jórészt önéletrajzi ih­letésű. Míg a tipizáláson be­lül a „szakmát” az egyénítés­­hez érzi szükségesnek, maga az életszituáció, a „probléma” mind ehhez, mind az általá­nosításhoz alapot nyújt. A kö­tetnek rendre azok a sikerült darabjai, ahol e tipizálás meg­történik. (A varázsló, Mand­ragora). Más írások viszont ké­tes értékűek és hitelűek; ezek­ben szinte semmit nem tudunk meg a szereplőkről, legfeljebb azt: férfi vagy nő, öreg vagy fiatal. (A szertartás, A kék ólomkatona). Cselekvéseik nin­csenek kellően (vagy egyál­talán) motiválva, ők maguk is sematikus lombikfigurák, alig „élnek”. Csak valóságos, hús­vér alakoknak vannak valósá­gos, azaz érzékileg fölfogható és megjeleníthető problémáik. De mindez már az alkotói módszer kérdéséig és kérdéses­­ségéig vezet el. A kötet túlnyomó része (így a még nem említett Hány óra? és A fuvaros is) megvaló­sítják, mert megújítják a no­vellaműfaj törvényeit. (Ez még nem pozitív értékítélet, csak belépőjegy hozzá!) A töb­bi írás elhibázott módszerét csak a kísérletező igény men­ti, vagy enyhíti „bocsánatos bűnné". Ezekben a szerző sut­ba dobja kivívott eredményeit, s egy kétes értékű montázs­technikához folyamodik. A könyv­ legsúlyosabb írá­sa A véradó. Ebben a fantasz­tikum a művészi fokozás esz­köze, ez ad szimbolikus mély­séget a történetnek. A fan­n­tasztikum itt egyanyagú a reá­lissal, ettől lesz mégis kísér­­tetiesebb. Hősének, a hentes­nek a mindennapok által gúzs­ba kötött nemisége fokozódik itt a fiktivitás fantasztikum­­mal is tágított Határáig —­s szabadul el valóságosan vagy képzeletben, attól függően, feloldjuk-e a nyomasztó fan­tasztikumot. Az író nem old­ja föl, írása művészi doku­mentuma annak: a fantaszti­kum valósága uralkodik el ott, ahol egy elfogadható valóság csak a fantáziában létezik. (Szépirodalmi)­­ Veszelak Ferenc : Hajnóczy Péter novelláiról

Next