Népszava, 1978. július (106. évfolyam, 153-178. sz.)

1978-07-15 / 165. szám

A magyar népi műveltség alapvonásai 5. A hűbériség évszázadai A honfoglalás kori hagyaté­kot számba véve minduntalan kutatások hiányába kellett üt­köznünk. A szakember szíve­sebben beszél feltételes mód­ban, szívesebben használja a „valószínűleg”, „feltehetően” szavakat a határozott állítás­nál. De nemcsak e kétségkívül fontos és a hazai tudomány­­történetben inspiráló szerepe okán jeles helyet elfoglaló kér­déskör kutatása mutat hiányo­kat, hanem az utána következő századok, a hűbériség időszaka is. A korán jelentkező őstör­téneti érdeklődés miatt mind­máig háttérbe szorul a magyar középkor népi kultúrájának vizsgálata, bár e téren a le­hetőségek az utóbbi évtizedek­ben jelentősen javultak. A törzsi-nemzetségi társada­lomban élő magyarság kultú­rája a következő nagy korsza­kunk, a XIII. századtól a XVIII. század végéig terjedő időhöz viszonyítva egységes­nek mondható, bár bizonyos, hogy vagyoni és származási különbségek kulturális eltéré­seket is fedtek. Népi kultúráról azonban csak akkor beszélhe­tünk, amikor megjelent és in­tézményessé vált Magyarorszá­gon a hivatásos kultúra. Csí­rája a királyi udvarban, az egyházi és vármegyei igazga­tás székhelyein kereshető. A latin írásbeliség mind rendsze­resebbé vált, nyugati ízlés sze­rint építették a templomokat és a palotákat. Valószínű, hogy tárgyai, a ruhadarabok, a szer­számok, különfajta nélkülöz­hetetlen eszközök tekintetében is korán kezdett kialakulni a műveltség két pólusa. Eddigi ismereteink arra engednek kö­vetkeztetni, hogy kezdetben az uralkodó osztálynak csupán igen vékony rétegét lehet a hi­vatásos kultúra birtokosaként számba venni. Csak kevesen engedhették meg maguknak a költekezést, amelyet az ebbe a kultúrába tartozó javak meg­szerzése kívánt. A hivatásos kultúrával szemben a nemes­ség egy része, az alsópapság és a jobbágyság tömegeinek mű­veltségét jobb szó híján „népi­nek" nevezhetjük. Tudvalevő azonban, hogy ez a fogalom változó tartalmú, és mást je­lentett a XIII. században, mint a XVIII.-ban. Korszakunk két pereme a XIII. és a XVIII. század ha­tárként tekintve nem rajzoló­dik ki élesen, hanem inkább elmosódik. A XIII—XIV. szá­zadban, amikor az egységes jobbágyság kialakult hazánk­ban, a nemesség egy része és a parasztság műveltsége szá­mos ponton egyezhetett, bár az is valószínű, hogy anyagi minőségekben különbözőségek mutatkozhattak. Lehetséges, hogy a ruhák formája azonos volt vagy hasonlított, de drá­gább kelmékből varratta a ne­mes, olcsó, magaszette házi­vászonból szabta a paraszt. Jóllehet a nemesség és a jobbágyság jogilag élesen el­különült egymástól, mégis a két társadalmi osztályt elvá­lasztó határok nem voltak mindig egyértelműek. Bizonyos esetekben és helyzetekben a jobbágyok szerezhettek nemesi levelet, és a folyamat fordí­tottja sem volt ismeretlen, bár nagyobb számban csak a török hódoltság idején fordulhatott elő, hogy a menekülő nemesség birtokát és kúriáját vesztve ki­hullott osztályából. A későbbi századok során a kultúra két pólusa között a kü­lönbség mind nagyobb lett. Nagy Lajos, Zsigmond és Hu­nyadi Mátyás Európa-szerte hí­res udvarainak fénye elhomá­lyosította a falvak kunyhóso­rait, szerény templomocskáit, egyben tovább tudatosította másságukat. A XVI. század az egész kö­­zépkelet-európai jobbágyság sorsában jelentős változást ho­zott. Míg földrészünk nyugati felén megnyílt a szabad polgári fejlődés útja, keleten a súlyos válságát sikerrel átvészelő feu­dalizmus új erőre kapott,, és a parasztságot még inkább meg­béklyózta. Kialakult az úgyne­vezett „második jobbágyság” korszaka. Ennek a társadalomtörténeti folyamatnak a hatása megha­tározóan jelentkezett a népi kultúrában. A jobbágyrend­szer megszilárdulása konzer­válta a kultúrát is. Ezért talál­tak a néprajzkutatók XIX— XX. századi gyűjtéseik során számos olyan elemet, amely, ha nem is teljesen változatlan formában, de a középkorból származik. A szabadabb polgári fejlődés kezdeményei a XVI. század el­ső felében hazánkban is meg­voltak, és terjedt a kor nagy stílusáramlata, a reneszánsz. Ez a jelentős történeti stílus épp a nagy társadalmi fordulón kezdett behatolni a népi kultú­ra különböző ágazataiba. Ter­mékenyítő hatásának útjait ma még nem ismerjük kellően, de bizonyos, hogy Mátyás pa­lotájának fénye nemcsak el­homályosította, hanem be is világította a távolabbi telepü­léseket. Nem valószínű azon­ban, hogy a reneszánsz kultúra javai egyszerű másolás útján terjedtek. Többszörös átvétel­lel lettek „népivé”. S nem is úgy kell elképzelnünk ezt a hatást, hogy a magas művészet érintetlenül leszállott a kul­túra alacsonyabb régióiba. Csupán bizonyos elemeivel számolhatunk, amelyeket, mint motívumokat föl lehet fedezni az öntörvényű népi kultúrá­ban, de azok ott egészen más rendszerben sorakoznak, mint előzményeiken. A művészet­­történeti kutatás például az egyik igen kedvelt, olasz rene­szánsz mintára visszamenő kompozíciónak göcseji halottas lepedőn, somogyi tükrösön, be­regi szőttesen és egy csíki templom mennyezetkazettáján találta meg változatait. Számos mustra, „olasz vázák”, koszo­rúk, rozetták és a különösen kedvelt leveles-virágos indák stilizált formái sokfelé föllel­­hetők kapufélfákon, fejfákon, varrottasokon. A reneszánsz más hangulatot lehelt a mér­­tanias elemekből, jórészt kö­rökből és egyenesekből szer­kesztett, ismétlődő, azonos mo­tívumokból álló korábban jel­lemző díszítőművészet világá­ba. Föllazította a stílusszabá­­lyokat, szabaddá tette a vonal­­vezetést, földúsította az orna­mentikát. Néhány szép ruhadarab is ennek a korszaknak a divatjá­ra vezethető vissza, például a szlavóniai magyarok női inge, a sárközi menyecskék arany­fonallal és színes selyemmel kivarrott fejdísze, a ..bíbor”, és a „muszuj”, a kalotaszegi nők övbe tűzött különös alakú szoknyája. Szinte szimbolikus a táncot ért átalakító hatás. A közép­kori tánc- és füzértáncokat föl­váltó új divat, a páros tánc a szigorú rendben körkörösen járt, pontosan ismétlődő moz­dulatokkal szemben a mozgás szabadságát, a figurák végte­len variálhatóságát hozta. A reneszánszban született a magyar népköltészet legked­veltebb újkori műfaja, a sze­relmest rózsának, violának, gyöngyvirágnak szólító lírai népdal, a XVI—XVII. század­ban országszerte énekelt vi­rágénekek távoli rokona és le­származottja. Ugyanez a korszak formálta ki a legszebb magyar népbal­ladákat is. A hősepika helyé­be léptek ezek a sok tekintet­ben még középkori hangulatot árasztó, de a csodás elemekkel átszőtt hőstörténetek helyett súlyos emberi tragédiákról szóló epikus énekek. Reneszánszról hallva hajla­mosak vagyunk csupán királyi, főpapi, főnemesi udvarok pom­pájára és itáliai mestereire gondolni. Pedig ez csak a felső rétegét és a kezdeteit jelentet­te annak a történeti stílusnak, amely csaknem kétszáz eszten­deig virágzott hazánkban kü­lönböző színvonalú és sajátos jellegű helyi emlékeket hozva létre. A népi kultúra és a re­neszánsz összefonódása még ennél is hosszabb ideig tar­tott, a XVIII. század végére mondható igazán érettnek. Természetesen hiba volna ezt a jelenséget túlértékelni. Igaz, hogy a második jobbágy­ságban megrekedt a fejlődés, és vele párhuzamosan a kultu­rális állapotok is rögződtek, de mégsem maradtak változat­lanok. A következő nagy tör­téneti stílusok, így a barokk és a klasszicizmus a népi épí­tészetben és a díszítőművésze­ten karakteresen rajta hagyta a bélyegét. De nemcsak külső hatások­kal kell számolni, hanem a mindenkori belső fejlődés ere­jével és eredményeivel is. El­sősorban ennek a szerves hazai társadalom, és gazdaságfejlő­désnek a következménye, hogy a XVIII. század végére a haj­dan egységesnek nevezhető műveltség két, egymástól jól megkülönböztethető rétegre, hi­vatásos és népi kultúrára ta­golódott. Népi műveltségen azonban még ebben az időben sem lehet kizárólagosan­ pa­rasztit érteni, mert e foga­lomba a kisnemesség széles ré­tege éppúgy beletartozik, mint a birtokos jobbágyoké és a zselléreké, továbbá a falusi és mezővárosi lakosság több más eleme, különösen a céhes ipa­rosok, akiknek életmódja a hagyományokban gyökerezik. , Kósa László Makay Ida ARANY INGÉBEN KÖZELEG A temetőkben makacs zendülés. Vörös zászlókkal égő tulipánok­­ tüntetnek egyre: élni! Élni még! A buja, gazos temetői árok mélyében a csöndes-hűs gyöngyvirágok recitál­ják­ konokan az igét. Arany ingében közeleg a Nap. Fényes dárdáit úgy dobálja szét, mint győző rmnok, pusztulás fölött.­­ Diadalkapu fönn a májusig. Két könyv a formatervezésről Két elkésett fordítás? — te­hetjük fel ezután a kérdést, hiszen Nikolaus Pevsner munkája („A modern forma­­tervezés úttörői”, Gondolat) először 1936-ban jelent meg, s Wilhelm Braun-Feldweg magyar kiadásának („Ipar és Forma”, Corvina) eredetije is 1966-ban. Ha arra gondolunk, hogy a mi Iparművészeti Fő­iskolánkról már kikerültek az első ipari formatervezői sza­kon végzett hallgatók, amikor a nyugat-berlini Képzőművé­szeti Főiskolán még csak megalakul a formatervezési tanszék, ha figyelembe vesz­­szük, hogy az I. Nemzetközi Iparesztétikai Kongresszus (Párizs, 1953) után egy évvel már a mi Iparművészeti Ta­nácsunk szervezetten foglal­kozik az ipari formatervezés problémáival, élen járva a szocialista országok között, mind a művészi hangsúly, mind a technika között reális egyensúlyt keresve, panaszra okunk nem lehet. S ha ehhez hozzávesszük a Moszkvában élt Mácza János húszas évek­beli iparesztétikai tanulmá­nyait, Moholy-Nagy László Bauhaus-beli munkáit s im­már éppen fél évszázada megjelent alapvető írásait, melyekben művészet és tech­nika máig érvényes kölcsö­nösségét hirdette, akkor a ké­sedelem más előjelet kap. Ha a Ford-gyár büszke el­ső közismertté vált karosszé­riájának (1908) magyar for­maadójára, ha az első hazai autókarosszériák egyike (ké­szült a Kölber Testvéreknél 1905-ben) az 1906-os berlini automobilkiállításon a máso­dik szépségdíjat kaphatta meg, ha Bozzay Dezső már a harmincas években lehetett a Philips-gyár rádióinak terve­zője, akkor elmélet és gya­korlat olyan egyenetlenségei­nek vagyunk tanúi, mely nem az elsőbbséget vagy elkésést teszi elsőrendűen fontos kér­désekké. Sőt. Elméletben ta­lán túlságosan is bővelke­dünk. A művészetelmélet fo­galmi tisztázásai mintha ho­vatovább elszakadnának a gyakorlattól s a valóság felett lebegve valami különös ön­célú befelé fordulással tetsze­legnének ötleteikben. Ennek a két könyvnek sem a teoretizálás az érdeme. Az angol Pevsner professzoré az elmúlt évszázad formaadási törekvéseinek történeti ösz­­szegezése, s főleg az építészet­re figyelve Morristól az első világháborúig. a német Braun-Feldweg professzoré az egymásnak ellentmondó el­mélkedések dialektikus feltá­rása utáni szöveggyűjteménye. A két könyv szerzőjének „hozzáállása” pontosan jelzi azt az ellentétet is, mely kí­sért az ipari formatervezés el­mélkedőinél: egyik ugyanis a művészi oldala, másik a tech­nikai felől közelít. Ezen is eleve túllépett a gyakorlat. Dózsa Farkas András, a mi Főiskolánk ipari formaterve­zői tanszékének első vezetője emlékezik vissza arra, hogy mint szobrászt a mérnökök akkor kezdték megbecsülni, amikor jobb motort készített, mint ők. S áll ez fordítva is. Az elmélkedők bő termése nem pótolhatja a gyakorlat megtorpanását. Hangzatos jelszavak (design-szellem, sys­tem-design, team rendszer­­tervezés, team, komplex ter­vezés) mögött távolról sem fejlődik úgy a gyakorlat, amint ezt a technicizáló­dás nyomán remélhet­nénk. Nyugaton formaterve­ző központok megszűnéséről hallunk s a mi százegynéhány szerszám- és gépipari forma­­tervezőnk egyharmada fog­lalkozik rendszeresen vállalt szakmájával, textil-, szilikát-, bútoripari tervezőink gyatra foglalkoztatásairól is tudunk. Mindez nem jelenti, hogy ne erősítsük kritikánkat. Ebből a két könyvből jószerint min­dent megismerhetünk, ami a múltat illeti. Korszerű köny­vek, helyesen tájékoztató il­lusztrációk, szerényen átadva a döntés igazát­ a gyakorlat­nak. Koczogh Ákos Munkásarcok 78 A KŐFARAGÓ Tizenegyben kezdődött az ő egyszerű, szürke élete. Az is mondható az ő fogalmazásá­ban, hogy szerencsés élete, mert hat lánytestvére közt egyetlen fiú volt. Nem kell azt mondani, miként véleke­dik a parasztember, ha a nagyszámú család leányárada­tában belepottyan egy férfi­nak való csemete. Karácsony előtt született, így aztán ter­mészetes, hogy Istvánnak ke­resztelték. Ott nevelődött a lányok karéjában, Kecskemé­ten, a Zsinór utcai öreg ház­ban. S úgy, miként a többiek, de az öregebb Maris, Teca, Bözsi és a fiatalabb Eta, Jula és Eszti vigyázó szemei előtt. Apja, anyja örömére, mint az egyetlen fiú gyerek. Előre látható volt, hogy a „hírös város” paraszti sorából Pista már följebb fog lépni,s amint elvégzi az elemit, ipart tanul. Ezt is szerencsének tartotta a család, mert iparos sem le­hetett közülük mindnyája. Derűs arca jókedvet muta­tott, amikor beadták egy ot­tani kőfaragó mester műhe­lyébe, ahol megismerte és vé­gezte becsülettel a munkáját egészen a segédlevél megszer­zéséig. Legénysége idején már öltözködésre is tellett. Volt keresete s hamarosan megun­ta a szobakonyhás otthoni vá­lyogház zsúfoltságát. Így ke­rült aztán Budapest külváro­sába, Kispestre. Alig mond­ható rá, hogy tagbaszakadt, csontos, vállas legényként in­dult el a kőfaragó pályán, a munkáséletbe, de az bizonyos, szívós, akár az akáctuska. Jel­lemét a megaláztatásokkal ter­hes élet faragta, csiszolta, akár ő a nehéz márványköveket. Simulékony, nyers, de termé­szetes, nyíltszívű ember, aki a koldusokkal is megosztja a falatját. Természetének az is szerencséje, hogy máig meg­maradt friss kedélyét sose rejtette véka alá. Róla szívesen beszélek, mert Gizi húgomat vette fe­leségül, s így sógorságba ke­rültünk. Szinte egymás mellett vészeltük át a nehezebb, em­bertelen időket. A súlyos gaz­dasági válságok, bérharcok idején jártak jegyben, midőn Gizi még a Kistex gépei mel­lett kapkodta a folyton sza­kadó fonalakat. Esküvőjüket még a gyálpusztai uradalom cselédlakásában tartották, ahol akkor apánk is élt. Persze hogy ott sem maradtak so­káig. Kispesten vertek tanyát. Végiglakták egy tucat háziúr szobakonyhás lakását. Nem sejtették még akkor, hogy a kispesti városháza tetejére fölszerelt légvédelmi kettős sziréna az ő életükbe is bele fog szólni. Meglett férfi kor­ban jogosnak látszik a család­alapítás. Erre gondolt csupán és kitartó munkaerejére tá­maszkodott. Szenes István így indult sze­rencsét próbálni az életben, míg aztán a felszabadulás után, végre a maga házába költözhetett a Ferihegyi re­pülőtér közelében. Az udvaron szőlő, gyümölcsfák, gondozott virágágyak. Feleségével és fia családjával lakja a két egy­­szoba-konyhás, kettéválasztott lakást. Ablakai — az Arany János utcát ostoba meggondo­latlanságból átkeresztelt — Vers utcára néznek. Mintha megtréfálta volna a véletlen, s nyelvet öltene rá Ár­on szelleme, hiszen nem volt so­ha, ma sincsen megértő vi­szonyban a költészettel. . Ám az a tény, hogy az iro­dalommal hadilábon áll, mit sem csorbít emberi értékén. Családszerető, szorgalmas szakember, s mint a kivesző­ben levő régi mesemondók, igen kedveli a közösséget. A munkamorált egész életében komolyan vette. Szemléleté­ben a munka szent, mint hí­vő előtt az isten. Emberi sor­sa millió társával azonos, hi­szen gyerekkorától máig, lá­tástól vakulásig dolgozott. Életében, tulajdonképpen nem történt semmi rendkívüli, mégis azt gondolja magáról, hogy szerencsés ember. Nem voltak és ma sincsenek sérel­mei. A sógorság és testvéri sze­retet okából gyakran látoga­tok hozzájuk, immár évtize­dek óta. Ha megszólal és be­szélni kezd, sokszoros ben­nem a figyelem, noha jobban ismerem életét, mint ahogy elmeséli. Szeretem hallgatni, ha a kőfaragás, csiszolás, híd­építés baromi fizikai erőt kö­vetelő, de durvaságában is szépséges munkáiéról beszél. A nehéz kőtömbök faragásá­ról, a keze alatt átalakuló formákról. Nem illendőségből figyelek rá, úgy érdekel, mintha először hallanám órá­kig tartó­ elbeszéléseit. A frontot, hadifogságot, balese­teit hányszor átéltem vele. Pedig én voltam a szeren­csés vele szemben, mert el­kerültem a lövészárkok ha­lálveszedelmeit. Amikor be­szélgetésbe kezdünk, mindun­talan rátér a háborúra, mint pap a pokolra, ha javítani akarja a hívőket. Szinte bele­leheli a tompa fájdalmakat, halálhörgéseket a szavakba. S azt, hogy az emberek vigyáz­zanak, undorító a háború, akárki is csinálja. — Tudhatod, honnét jöt­tem, a szegénység milyen mé­lyéről. Amikor kitört az el­ső világháború, apánkat is el­vitték. Anyánk kereste a sok gyerek szájába a kenyeret. Gyerekkoromban talán a disznótort kedveltem legin­kább. Akárcsak most. Mink minden esztendőben ölünk egy hízót. Megtanultam, és jól tudom elkészíteni. Viszek nektek is kóstolót, meggyő­ződhettél. A háború után az­tán apám is hazatért, és lo­vat vásárolt. Az istálló most is ott áll még az udvaron. Avval az egy lóval szekerez­­tünk a piacokra. Cipeltük a kofák gyümölcseit. Mert, ugye, abból is pénz lett. Én is sokat jártam velük. Etet­tem, csutakoltam a lovat. He­ten voltunk, mint a gonoszok, mi, gyerekek. " Mindenkinek dolgozni kellett, ha elvégezte vagy kimaradt az elemiből. Az már kész munkásnak szá­mított minálunk. De azért nagyobb nyomo­rúság is volt a miénknél. Pe­dig már hajnalban rángattuk anyánk szoknyáját a zsíros kenyérért. Új ruhát, cipőt mink csak a gazdag kereske­dők gyerekein láttunk. Ne­künk ilyesmire ritkán tellett. Inas koromban évekig tróge­­roltam a mesternek krajcá­rokért. Engemet mindenki csak kihasznált. A két kezem munkájával keresett értéket ő vágta zsebre. Pedig a gaz­dag kecskeméti parasztok, ke­reskedők, urak jól megfizet­ték akkor is a sírköveket, akárcsak most. Nézd meg a temetőben, műven sírköveket állíttatnak. Még a szegé­nyebbe se sajnálja érte a pénzt. Amikor már egyedül is föl tudtam állítani a sírköveket, és letellett az inasélet ideje, fölszabadultam. Föl ám, mint ahogy föltámadnak a halot­tak. Ki tett jót velem abban, a világban? Mondd csak, ki törődött a szegény munkás­emberrel? Amikor összekerül­tem Gizivel, semmink se volt. Csak az ő szépsége meg a kevéske heti keresetünk. Az­óta örökké csak a dolog. Meg­­szerettük egymást, nem tö­rődtünk mással. Csakhogy ak­kor jött a nemulass. Pista. Szegénykét a szövegének bol­dogították, nem én. Köllött a

Next