Népszava, 1978. október (106. évfolyam, 232-257. sz.)

1978-10-01 / 232. szám

10­7­8. október 1. Szerkesztőségünk évente vagy 25 ezer levelet kap olva­sóinktól. Minden negyedik levélírónk valamilyen lakás-, vagy lakóház karbantartási ügyben emel panaszt, illetve vár segít­séget. Nos, az ilyen tartalmú levelek sokasága után rendeztünk kerekasztal-beszélgetést a szerkesztőségünkben, amelyen részt vett Dobos Lászlóné olvasónk, a Ságvári Endre Nyomdaipari Szakközépiskola és Szakmunkásképző Intézet kalkulátora, Farkas Pál, a Budapesti Fogyasztási és Lakásszövetkezet Szö­vetségének elnökhelyettese, Molnár Csaba, a VIII. kerületi BKV igazgatóhelyettese, Rozmann László, a Fővárosi Tanács Ingatlankezelési és Építésügyi Főigazgatóságának helyettes ve­zetője, Somogyi László, a Szakszervezetek Budapesti Tanácsa szociálpolitikai és társadalombiztosítási osztályának munka­társa, Vándor Róbertné, a Bútorértékesítő Vállalat osztályve­zetője és Varga Jenő, a Helyiipari és Városgazdálkodási Dol­gozók Szakszervezete budapesti bizottságának titkárhelyettese. Szerkesztőségünket Magyar László, a belpolitikai rovat munka­társa képviselte. NÉPSZAVA: Mi az oka an­nak, hogy az IKV-k sok he­lyen nem orvosolják idejében és érdemlegesen a lakosság panaszait, és sajnos — ami igen gyakori — hosszú ideig elhúzódnak a helyreállítások, korszerűsítések? ROZMANN LÁSZLÓ: Mi­előtt a téma közepébe vág­nánk, hadd beszéljek kicsit a gondjainkról. — A 15 IKV által kezelt 438 ezer bérlemény közül 341 ezer még 1950, illetve nagyobb részt 1945 előtt épült, tehát réginek minősül. Időközben felújítot­tunk belőlük 160 ezret. További 32 ezerre már nem érdemes nagyobb összeget költeni, mert egyrészt annyira elavult, más­részt pedig városrendezési okokból úgyis lebontják. Vi­szont hátra van még 149 ezer lakás rendbehozatala. A régi típusú liftekhez már csak magunk készíthe­tünk alkatrészeket. Sajnos, a legtöbb új épület szőnyegpad­lója 5—10 év alatt tönkremegy. Ezért minden esztendőben több százezer négyzetméter alapterületű szőnyegpadlót kell kicserélnünk parkettára. FARKAS PÁL: Minthogy a főváros 60 ezer, szövetkezeti lakásának java az utóbbi 15 évben épült, sok ember azt hiszi, nincs is baj velük. De hát ez sajnos, nem igaz. A 43-as sz­­AÉV hibájából pél­dául nagyon sok tetőbeázá­sunk, illetve oldalról jö­vő panelbeázásunk volt Új­palotán, a Füredi úti lakó­­­telepen meg másutt, s a hibák kijavítása a garanciális időn túl is elhúzódott. A IX. kerületben megsüllyedt több ház alapja, és sok lakás tönk­rement. NÉPSZAVA: Az IKV-k sok gondja sem vigasztalhatja a bajba jutott lakókat. Sokan te­szik fel a kérdést: hány évre van szükség ahhoz, hogy „utol­ér­jük magunkat” a házak tata­rozásával? ROZMANN LÁSZLÓ: ösz­­szesen 44 ezer lakás felújítása szerepel az ötödik ötéves terv budapesti programjában. Nagy szám, ha arra gondolunk, hogy a negyedik ötéves tervciklus­ban még csak 16 ezer lakás rendbehozatalára futotta az erőnkből. Ha tartani tudnánk a mai ütemet, elvben már 1990-ben végezhetnénk. Csak­hogy közben az 1950 után épült házak állagmegóvásáról is gondoskodnunk kell. Ezen kí­vül rengeteg erőt elvonnak tőlünk a csőrepedések, lift­­rongálások és más, halaszt­hatatlan ügyek. Ezért a szá­mításaink szerint csak 1995-re, vagy 2000-re tudjuk elérni azt az eszményi állapotot, hogy ha egy ház „megérett” a tataro­zásra, akkor el is kezdhessük azt. VÁNDOR RÓBERTNÉ: Le­sújtó hallani ezt a határ­időt !... ROZMANN LÁSZLÓ: Ma már történelem, hogy ennek az országnak a felszabadulás után egyszerre kellett iparosí­tania, a mezőgazdaságot át­szerveznie, és új városokat épí­teni. Azt hiszem, érthető, hogy ezekkel egy időben nem­­jutott — sajnos, nem juthatott — elég pénz a tatarozásra. Ebben csak valamikor 1970 táján tör­ténhetett a fordulat. FARKAS PÁL: Bármennyi gonddal is bajlódnak az állami IKV-k, azok már léteznek. A lakásszövetkezeteknek viszont máig sincs IKV-juk, holott az NDK-ban, Lengyelországban és Csehszlovákiában már rég létrehozták őket. Igaz, még így is 30 millió forintot költöttünk 1977-ben a házaink és laká­saink karbantartására és fel­újítására. VARGA JENŐ: Mindig csak az IKV-król esik szó, holott a Javszer, a Lakásszerviz, meg mások is foglalkoznak még a lakáskarbantartással. Épp az a baj, hogy nincs köztük kellő munkamegosztás. Ezért na­gyon kívánatos volna, ha egy­szer összeülnének és megpró­bálnák egybehangolni a mun­kájukat. NÉPSZAVA: Miután meg­is­merkedtünk az IKV-k és a la­kásszövetkezetek főbb gond­jaival, térjünk­ vissza eredeti témánkra, a lakók panaszaira. Hiszen emiatt került sor erre a kerekasztal-beszélgetésre. DOBOS LÁSZLÓNÉ: Akkor hadd mondjam­­el, hogy még 1970-ban leszedték a lakásunk WC-csészéjét, csatornadugulás miatt. Egy hétig vártunk, de nem jött senki. Végül is a férjem betonozta a helyére. Még szerencse, hogy minden­hez ért, ezért ha például ki kell cserélnünk a mosdókagy­lót, mi nem jutunk az IKV- hoz.­­ De a tetőbeázás el­hárítása már meghaladja az anyagi erőnket és képessé­geinket. És mégis, hiába kér­tük hat éven át a házkezelő­séget, csak akkor hozták rend­be a tetőt, amikor az idén nyáron megjelent a panaszos levelünk a Népszavában. VÁNDOR RÓBERTNÉ: Én is végső kétségbeesésemben fordultam a Népszavához. Ugyanis mi is beázunk az V. kerület, Irányi utca 5-ben. Mosdótálat, fazekakat, láboso­kat rakunk mindenhová, im­már öt esztendeje. Tönkrement például a kony­habútorunk. Ki kellett dobni. S noha az elmúlt öt év alatt 43-szor tettem panaszt a ház­­kezelőségen, kétszer az IKV- nál, mi még mindig ázunk. NÉPSZAVA: Jól hallottuk? Valóban 43-szor szólt? VÁNDOR RÓBERTNÉ: Igen, pontosan negyvenháromszor. VARGA JENŐ: A bürokra­tákat érje a vád, akiknek nem használ a figyelmeztetés. Ha rajtam múlna, még akkor is megszabadulnék tőlük, ha nagy a létszámhiány. Hiszen az ilyen aktagyártók, akik 43- szor írnak fel egy panaszt, csak szaporítják a munkát. MOLNÁR CSABA: A két olvasó közül Dobos Lászlóné lakik a mi kerületünkben. Sze­mélyesen akarok meggyőződni róla, miképp intézték az igény­­bejelentését, illetve a panaszát. Egyébként most tart nálunk a NEB ellenőrzést, s úgy érzem, munkánkkal nem vizsgázunk rosszul. NÉPSZAVA: Két fogalmat használt: igénybejelentést és panaszt. Jól értettük? MOLNÁR CSABA: Igen, hi­szen ha az ügyfél beázást je­lez, az igénybejelentésnek mi­nősül. Ha viszont legközelebb azt közli velünk, hogy nem in­tézkedtek, már panaszról van szó. ROZMANN LÁSZLÓ: Azt hiszem, nem azon múlik egy ügy sorsa, minek nevezzük, ha­nem azon, hogy a halasztha­tatlan esetekben gyors intéz­kedés történjen. S hogy az ese­tek többségében így történik, számok bizonyítják. Az idén 380 ezer bejelentés érkezett augusztus végéig a 15 IKV- hoz és csak­­39 ezret nem tud­tak idáig elintézni. Tudom, a 39 ezer bejelentőt nem vigasz­talja ez a szám. De az arányok mégis csak mondanak valamit! Mint ahogy az is: több mint 200 ezer esetben a gyorsszol­gálat orvosolta a bajt. Mind­inkább arra törekszünk ugyan­is, hogy a gyorsszolgálat ne csak „tűzoltó” munkát végez­zen, hanem — ha szükséges — három napig szivattyúzza a pincéből a vizet. NÉPSZAVA: Már maga a gyorsszolgálat létrehozása is azt bizonyítja, hogy az IKV-k mind többet tesznek a lakos­ságért. Hiszen néhány éve még csak nem is létezett ez a háló­zat. Ennek ellenére is tekinté­lyes szám a 3,9 ezer elintézet­len ügy. S legfőképp: ezek a száraznak tűnő adatok mit sem mondanak arról, hogy olyan panaszos lehet közöttük, mint például Vándor Róbert­né, aki sok éves kálváriajárás­ra kényszerült, a legcsekélyebb eredmény nélkül. ROZMANN LÁSZLÓ: Vala­mennyi résztvevő előtt meg­ígérhetem, küzdeni fogunk a bürokrácia ellen. Az IKV-knak szembe kell nézniük a gyen­géikkel. De azért túlzott le­egyszerűsítés volna azt állíta­ni, hogy ha javul az árinté­­zés, akkor minden megoldó­dik. Ugyanis a panaszoknak csak kisebb részét lehet a laza munkafegyelemre visszavezet­ni. A nagyobb rész sorsa már attól függ, mikor javulnak meg a panaszok gyors orvos­lásának személyi, tárgyú felté­telei. — Csak néhány dolgot em­lítek. A mi kőművesünk keve­sebbet keres, mint aki egy építőipari vállalatnál dolgozik. Elképzelik, mivel jár ez? ... A műszakiak, könyvelők, házke­­zelőségi dolgozók bérezése el­maradt a fizikai munkásoké­hoz képest, ezért jó néhány házkezelőségünk, sőt, IKV- osztályunk valóságos átjáró­házzá vált... Mindössze 1300 átmeneti lakásunk van, holott vagy ezerrel többre van szük­ség. Nagyon lassan, körülmé­nyesen halad a tatarozás, ahol nem tudjuk kiköltöztetni a la­kót. A jelentős fejlesztés elle­nére még nincs elég javító­bázisuk az IKV-knak, ahol a különböző lakatos, asztalos stb. szerkezeteket előre lehet­ne gyártani. Pedig ez nagyon meggyorsítaná a munkát... Minthogy a vidékről bejáró munkások száma egyre fogy, lakást kellene építeni számuk­ra a főváros közelében. Kü­lönben maholnap nem lesz bádogosunk . .. Hiszen ki ked­veli az olyan munkát, ahol nyáron hatvan-hetven fokos a hőség? SOMOGYI LÁSZLÓ: Mint­hogy­ az IKV-k munkája száz­ezreket érint, a Szakszerveze­tek Budapesti Tanácsának el­nöksége is értékelte a munká­jukat. A többi között megál­lapította, hogy az ügyintézés javításával párhuzamosan job­bá kell tenni a munka szemé­lyi és tárgyi feltételeit is. A szakmunkásképzés során pél­dául gondoskodni kell az IKV-k igényeiről is.­­ Véleményünk szerint a tanácsi építőipari vállalatok­nak is nagyobb részt kellene vállalniuk a lakóházak kar­bantartásából. (Hiszen volta­képpen ezért hozták őket létre annak idején.) Több kis géppel kellene ellátni az IKV-kat. Minthogy a nyugati behozatal drága és lassú, a KGST-im­­portra kellene koncentrál­nunk .. Meg kell oldanunk a házfelügyelők problémáját is. Érvényt kellene szerezni pél­dául annak a követelménynek, hogy nekik is joguk van a heti egy pihenőnapra, hiszen ők is dolgozó emberek. (Ilyenkor természetesen gondoskodni kellene a helyettesítésükről.) Ami pedig a nyugdíjba vonult, idős házfelügyelőket illeti, nem a legszerencsésebb állapot, hogy többségük jó­, vagy rosszhiszemű lakóként él a la­kásában. A fő gond itt egyéb­ként az elöregedés. VARGA JENŐ: A mérleg egyik serpenyőjében azt lát­juk, hogy a nyolcszázalékos bér­preferenciát kaptak az IKV-k. A másik serpenyőben viszont azt, hogy nincs meg a kellő műszaki bázis. Magunk is azt valljuk, hogy több társadalmi megbecsülést érdemel a lakó­ház-karbantartás ügye. Nem érhetjük be csupán annyival, hogy fordulat történt, hanem tovább kell fejleszteni azt a biztató folyamatot, amely meg­indult. FARKAS PÁL: Ismételten emlékeztetni szeretnék arra: miközben az állami IKV-k munkájuknak megjavításáról folyik a vita, a lakásszövetke­zeteknek még IKV-juk sincs. Noha a Fővárosi Tanács la­kossági szolgáltatási alappal rendelkezik, a főváros csak ak­kor akar pénzt adni a saját IKV-hálózatunk kiépítésére, ha az alapítási költségnek leg­alább a felét a lakásszövetke­zetek fedezik. Kérdem, miből? A lakóra már nem lehet több terhet rakni, hiszen így is ala­posan próbára teszi a részlet­­fizetési törlesztés, s pénzt igé­nyel a lakóház karbantartási­felújítási alap is. ... Szerkesztőségünk lehető­séget adott arra, hogy a lakás­­szövetkezetek, illetve az állami IKV-k elmondják, részletez­zék, milyen műszaki, tárgyi feltételekre van szükség a munka javításához. Amint az SZBT elnökségének, illetve a HVDSZ állásfoglalásából is láttuk, a felsorolt igények leg­többje jogos, s előbb-utóbb ki kell őket elégíteni. Miközben megköszönjük a beszélgetésen jelenlevők ak­tív részvételét és segítőkészsé­­gét, egyúttal vitába kell szán­nunk azzal a felfogással, mi­szerint az orvosolatlan pana­szok csupán kisebb részéért felelős a hanyag ügyintézés. A két­ olvasónk hozzászólása, a sok-sok olvasói levél egyér­telműen igazolják, hogy a sok éves, az emberek idegeit fel­őrlő huzavonák fő „kórokozó­ja” a legtöbbször a bürokrá­cia! S minden bizonnyal az is, amire Varga Jenő hívta fel a tanácskozás figyelmét: az IKV-k mai, belső ügykezelési rendje lehetővé teszi, hogy akár 43-szor is igénybejelen­tésnek minősítsék a halasz­tha­tatlan javításokat. Mert telje­sen az ügyintéző felfogásától függ, melyik kategóriába so­rolja például a beázást. Visszatérve az anyagi, mű­szaki bázis szélesítésére: amint az élet többi területén, itt is a dolgok természetes velejárójá­nak kell tekinteni, hogy az igények messze megelőzik a társadalom rendelkezésére álló lehetőségeket. Ez volt és ma­rad a fejlődés legfőbb hajtó­ereje a jövőben is. S ha ez igaz — márpedig az — aligha képzelhető el olyan­kor, ami­kor a nép állama min­den jo­gos igényre így válaszolhat: azonnal!... Nem, a valós fe­lelet ezután is így hangzik majd: rendben van, nyilván­tartjuk a kérést. De csak ké­sőbb segíthetünk... így vagyunk az anyagi­műszaki bázis fejlesztésével is. Hiszen az állam már így is szinte az erején felüli terheket vállalt. Milliárdokat fizet pél­dául azért, mert a lak­bérek már rég nem fedezik a lakó­házak fenntartási költségeit. A vita során hangzott el hogy míg 1970—75 között csak 9,5 milliárdot költöttek tatarozás­ra, karbantartásra Budapes­ten, 1976—76-ig már 16 mil­liárdot. (Ez teszi lehetővé, hogy a felújított lakások száma több mint két és félszeresére növe­kedjék a negyedik ötéves terv­hez képest.) Ugyancsak a ta­nácskozáson hallgattunk az URH-s rádió adó-vevővel, a gépkocsik seregével felszerelt, gyorsszol­gálat megszervezésé­ről. Ezek a tények arról tanús­kodnak, hogy a fejlődés vo­nala felfelé ívelt. Semmi okunk feltételezni, hogy a következő ötéves tervben másképp tör­ténik. A lakásszarbantartás gondjai Beszélgetés a szerkesztőségben Rozmann László Dobos Lászlóné Vándor Róbertné Molnár Csaba Varga Jenő Somogyi László Magyar László Farkas Pál NÉPSZAVA 3

Next