Népszava, 1978. október (106. évfolyam, 232-257. sz.)

1978-10-26 / 253. szám

la Bíróság előtt a Boráros téri HÉV-szerepcsetlenség vádlottjai — Bűnösnek érzi ma­gát? — Igen! A Fővárosi Bíróság nagy tanácstermében szerencsétlenül járt 18 ember feketébe öltözött hozzátartozói foglalják el a padsorokat. Kisírt sze­mű anyáit, apák, öregek, gyermekek előtt elevene­dik fel a budapesti HÉV történetének egyik legsú­lyosabb szerencsétlensé­ge. Az elmulasztott fékpróba A Fővárosi Főügyészség a vasúti közlekedés biz­tonsága elleni, halált és különösen nagy kárt oko­zó gondatlanul elkövetett bűntettel vádolja a 21 éves hiadó Sándor Lászlót és a 36 éves Vanyorek Károlyt. Mindketten a Budapesti Közlekedési Vállalatnál HÉV-jármű­­vezetői munkakörben dolgoztak. Ladó ez év ja­nuárjában, Vanyorek pe­dig már 1970-ben szerzett HÉV-motorvezetői enge­délyt. A tömegszerencsétlen­ség április 13-án, a dél­utáni órákban történt. Ladó fél öt után néhány perccel lépett szolgálatba. Ekkor már tudomása volt arról, hogy a szerelvény — amit neki kellett to­vábbvinni — gyorskap­csolója kivágott, mielőtt az a csepeli végállomás­hoz érkezett. A műszaki hiba okát az ügyeletes betanított villanyszere­lővel próbálták megálla­pítani. Ez azonban nem sikerült. Tekintettel ar­ra, hogy a Boráros tér irányába a szerelvény másik végén levő motor­kocsival kellett mennie, mindketten annak a vizs­gálatához kezdtek. Azt tapasztalták, hogy a ve­zető­fülkében levő fesz­­mérők „C” állásban van­nak, így a szerelvény üzemeltetéséhez szüksé­ges levegő nem elég, és a gyorskapcsoló ebben a motorkocsiban is kivá­gott. Ladó — nem tudni milyen meggondolásból­­— nem arra törekedett, hogy hárítsák el a hibát, hanem közbenső megol­dásként bekapcsolta a se­­gédlécsűrítőt, majd a légsűrítőt is, mire a fesz­mérő négy atmoszféra nyomást mutatott. Ennek ellenére, a gyorskancsoló továbbra sem volt üzem­képes. Ladó ezt követően a szerelvénnyel beállt a csepeli végállomásra, majd anélkül, hogy az előírt rövidített fékpró­bát megtartotta volna, és meggyőződött volna a fékberendezés üzemké­pességéről, az utasokkal teli szerelvénnyel 16 óra 41 perckor kiindult a végállomásról. Az igazságügyi műsza­ki szakértők egyöntetű véleménye szerint a hi­bák miatt a szerelvény négy motorkocsijának légsűrítői már elindulás­kor sem üzemeltek. Így a levegőkészlet állandóan fogyott, és megszűnt a levegő utánpótlása is. Menet közben nehezítette a műszaki hiba felisme­rését, hogy Ladó Sándor a segédlégsűrítőt bekap­csolva tartotta. Ha nem azt teszi, akkor a lég­­nyomáscsökkenéssel egy időben az áramszedők lejjebb húzódnak és megállt volna a szerel­vény. Menet közben a festmérő állásának ellen­őrzését is elmulasztotta, és a kiindulástól számí­tott 100 méteren belüli kötelező fékpróbát sem végezte el. Vész­jelek — hiába Amint azt a szakértők megállapították, a szerel­vény vezetőjének már in­dulás után fel kellett volna figyelnie a rendel­lenességekre, mert nem tudott 15—20 kilométer­nél nagyobb sebességet elérni. A kellő levegő­­nyomás hiánya miatt a légfék nem oldott ki, és a négy motorkocsi közül legalább egy­, de feltehe­tően több is, befékezett állapotban volt. Ladó ez­zel a feltűnően lassú se­bességgel érkezett az első megállóba, miközben a motorkocsi gyorskapcso­lója ismét kivágott. A szerelvény annyira lelas­sult, hogy ekkor még si­került a kijelölt megálló­helyen fékeznie. Indulás előtt a gyorskapcsolót visszaállította, de ezt csak azért tehette, mert a se­gédlégsűrítő továbbra is üzemelt. Amennyiben a segédberendezés nincs bekapcsolva, az alacsony légnyomás miatt már in­nen ki sem tudott volna indulni. A Tanácsház té­ri megállóhoz közeledve — bár a vonat mintegy öt kilométeres óránkénti sebességre lassult —, La­dó nem tudta idejében megállítani a szerelvényt. Ekkor levegő már egyál­talán nem volt. Ebben a helyzetben a szerelvény megcsúszott, ami egyér­telműen a légfékrend­szerben beállott műszaki hibára utalt. A motorkocsi hátsó pe­ronján utasként tartóz­kodott Vanyorek Károly szabadnapos HÉV-mo­torvezető, aki észlelte a rendellenességet. Ladó el­mondta­­ kollégájának a fékezéssel kapcsolatos gondjait, mire Vanyorek megállapította ugyan, hogy nincs levegő, de át­vette a szerelvény veze­tését. Ebbe Ladó is bele­egyezett. Arra gondolt, hogy munkatársa lénye­gesen tapasztaltabb, re­mélte, hogy minden baj nélkül eljutnak a vég­állomásig. Elindulás előtt Vanyorek is elkövette azokat az alapvető hibá­kat, amelyeket Ladó, el­mulasztotta a fékpróbát is. Megállni azár nem lehetett A műszakilag megbíz­hatatlan szerelvénnyel to­vábbindultak. A Szabad­kikötő megállóban az elő­zőhöz hasonlóan szintén továbbcsúszott a­­ szerel­vény. Ez a jelenség is­mételten arra figyelmez­tetett, hogy hibás a fék­rendszer, a légfék nem üzembiztos. A vádlottak továbbra sem törődtek a műszaki hibával. Ahe­lyett, hogy megkeresték volna az okokat, vagy se­gítséget kértek volna, is­mét továbbindultak. A Szabadkikötő megálló után mintegy 300 méter­rel kezdődő 299 méter hosszúságú lejtős pálya­­szakasznál sem tartottak, légfékpróbát, amit pedig a szabályzat ilyen eset­ben előír. Vanyorek a Tanácsház téri megálló­ból való kiinduláskor ki­nyitotta az áteresztő csa­pokat, így a hátsó motor­kocsikból előre engedte a még meglevő levegőt. A légnyomás a szerelvény teljes hosszában fokoza­tosan kiegyenlítődött, és az addig menet közben is valamelyest fogó fékek feloldódtak. A szerelvény ezen a lejtős pályaszaka­szon elérte a 40—50 kilo­méteres sebességet. (Egyébként a Boráros té­ri végállomás előtt mint­egy két kilométerrel a testmérők már minimális értéket mutattak.) Ilyen körülmények között a szerelvénnyel megállni akár nem lehetett. Meg­szűnt a légnyomás-ki­egyenlítődés is, és a sze­relvény villamosfék-rend­­szere használhatatlanná vált. Vanyorek a Boráros té­ri végállomás előtt meg­kísérelte a szerelvény fo­kozatos lassítását, fékezé­sét — eredménytelenül. A szerelvény 17.04­­perckor a Boráros téri végállomá­son az ütköző bakot ki­törve, az állomás épüle­tének ütközött, annak fa­lát kidöntötte, majd az épület túlsó oldalán állt meg. A baleset következté­ben 18-an életüket vesz­tették. 13-an nyolc napon túl gyógyuló súlyos, élet­­veszélyes, 12-en pedig könnyű sérülést szenved­tek. A kár meghaladja a kétmillió forintot. A Fővárosi Bíróság dr. Gábor László büntetőta­nácsa 1 a tárgyalássorozat tervezett félidejéhez ér­kezett. Az ítélethirdetés­re előreláthatólag novem­berben kerül sor. Schmidt Attila Barátgyilkos •Megkéselte teécímboráit A 48 éves Lakatos Ru­dolf pocsaji lakos már­cius 29-én az esti órák­ban a falu vendéglőjé­ben italozott. Lakatos és két férfi, akivel már évek óta jó barátságban volt. A szórakozás befejezé­se után hármasban in­dultak hazafelé, miköz­ben Lakatos visszakérte S. György barátjától a korábban kölcsönadott 120 . forintját. Vita, majd dulakodás alakult ki. Eközben S. György egy sörösüveggel fejbe vágta Lakatost, aki, hogy a sé­relmet megtorolja, elő­kapta a zsebkését, s hét­szer a barátjába döfte. S. György a helyszínen meghalt. A vérengzésnek néma tanúja volt a társaság harmadik tagja, aki meg­jegyezte: ,„Ezt azért még­sem kellett volna.” Lakatos erre őt is leszúrta. K. József életét csak gyors­ orvosi beavat­kozással lehetett meg­menteni. A Debreceni Megyei Bíróság több emberen el­követett emberölés bűn­tettének kísérletéért 15 évi, fegyházban letölten­dő szabadságvesztésre ítélte Lakatos Rudolfot. A vádlott és védője enyhítésért fellebbezett, így került az ügy a Leg­felsőbb Bírósághoz, amely a fellebbezést mint alap­talant elutasította, s helyben hagyta a megyei bíróság első fokú határo­zatát. A Legfelsőbb Bíró­ság külön kiemelte, hogy a vádlott a cselekményt rendkívül durva módon követte el, s ezért az íté­let arányban áll tettével. Az ítélet jogerős. Megölte anyját, apját és öngyilkos lett Budaörsön az Árpád utca 7. szám alatti laká­sukban holtan találták idős Bang­ha György 66 éves nyugdíjast, Bangha Györgyné 65 éves háztar­tásbelit és ifj. Bangha György 37 éves raktár dolgozót. A­ vizsgálat ed­digi adatai szerint ifj. Bangha György dulako­dás közben baltával több­ször fejbeütötte szüleit, akik az elszenvedett fej­sérülések következtében életüket­ vesztették. Cse­lekménye elkövetése után ifj. Bangha György meg­­gyújtotta a ruhásszek­rényt és az így keletke­zett szénmon­oxidtól halá­los mérgezést szenvedett A Pest megyei Rendőr­­főkapitányság az ügyben szakértők bevonásával tovább folytatja a vizs­gálatot NÉPSZAVA MEGNYITJUK — a Nyugati­ pályaudvarnál — Budapest XIII., Marx tér 4. sz. (Kádár u. sarok) ÖNKISZOLGÁLÓ NŐI, FÉRFI­, GYERMEK­CIPŐBOETÜNKAT OKTÓBER HÓ 27-ÉN Őszi, téli lábbelik­­ nagy választékban! 4SI AZ AFIT I­­S AUTÓJAVÍTÓ VÁLLALAT felvételre keres: alvázkovácsokat, rugókovácsokat, esztergályosokat, raktárosokat JELENTKEZNI LEHET: 1553 Budapest, XIII., Váci út 45. Telefon: 290-274 Felvételre keresünk: a autószerelő, H karosszéria­­lakatos, H1 autóvillamossági szerelő, S3 esztergályos, i1 targoncaszerelő, n tmk-lakatos szak- és betanított munkásokat, M portást, S1 férfi műhely­­segédmunkást. Jelentkezés: Belker. Szállítási Vállalat 5. Ue. Munkaügyi osztály, Budapest XIV., Ilka utca 25—27. A Folyamszabályozó és Kavicskotó Vállalat azonnal felvesz SZTK-ügyintézőt középiskolai végzettséggel (kezdőt betanítunk). JELENTKEZÉS: Budapest V., Rosenberg hp. u. 25. L em. pénzügyi osztályvezetőnél. ISMERJE MEG TERMÉKEINKET! minsamisiunw ősszel is kellemes, kényel­mes a cBcH COMBFIX harisnya ÁRA: 28.30 Ft PRÓBÁLJA KI A FORMÁZÁSÁN HARISNYANADRÁGOT KÜLÖNLEGESEN RUGALMAS, KIEMELKEDŐEN TARTÓS ARA:38.10 Ft 11-15 ÉVES KISLÁNYOKNAK AJÁNLJUK ÚJ GYÁRTMÁNYUNKAT, A vékony LEÁNYKA harisnyanadrágot ARA: 5-ös méret , 27*R 7-es méret ;28 Ft kapható az Áruházakban és szaküzletekben. 1­9­7­8. október 26. • VASEDÉNY • VASEDÉNY • VASEk (sj&) M® HOGYAN? BARKÁCSHÁLLÍTÁS OKTÓBER 25-30-­ Egésznapos program, VASEDÉNY-vásár, SLÁGERLISTA-bemutató, AJÁNDÉK-sorsolás, KVÍZ-játék. JÁTÉKVEZETŐ: Dévényi Tibor, MIT, MIVEL, HOGYAN? Érdeklődőket szeretettel vár a FŐVÁROSI VAS- ÉS EDÉNYBOLT VÁLLALAT a BM­­F pavilonban. FÉNY#VASEDÉNY#VASEDENN ° LLR XI. KERÜLETI VÁLLALATA. HÍRADÁSTECHNIKAI GÉPGYÁR (Budapest XI., Hunyadi János u. 2.) u­zennn­sli felvételre keres: MINŐSÍTETT HEGESZTŐ, SZERSZÁMEDZŐ, KOVÁCS SZAKMUNKÁSOKAT, valamint KERTÉSZT (nyugdíjas is lehet) Vidékiek részére munkásszállást biztosítunk Jelentkezés esetén 7—14 óráig részletes felvilágosítást ad a vállalat munkaügyi osztálya Telefon: 667—255 294 mellék Megközelíth­­ő: a Móricz Zsigmond körtérről 12 perces utazással a 10 e­ és a 10 A (végállomása a gyár előtt van) autóbuszokkal, vala­­mint a 9-es, 4*-es villamosokkal az Építész utcai megállóig

Next