Népszava, 1979. október (107. évfolyam, 230-255. sz.)
1979-10-17 / 243. szám
1979. október 17. Delegációk 11 szocialista országból Közoktatási miniszterek konferenciája A világnézeti nevelés és a személyiségformálás a fő téma a szocialista országok közoktatási minisztereinek kedden Balatonaligán megkezdődött III. konferenciáján. A háromnapos eszmecserére 11 ország küldte el szakembereit. Bulgária delegációját Drazsa Vicáévá, Csehszlovákiáét dr. Milan Vondruska, Kubáét Asela de los Seintos, Laoszét Phnomin Vonsfvicslit, Lengyelországét Jozef Tejchma, Magyarországét dr. Polinszky Károly, Mongóliáét Radnaszedim Szanzsaszüren, a Német Demokratikus Köztársaságét Margot Honecker, Romániáét Marín Radoj, a Szovjetunióét Mihail Alekszejevics Prokofjev, Vietnamét pedig Nguyen Thi Buih vezeti. A tanácskozás keddi megnyitóján részt vett dr. Kornidesz Mihály, az MSZMP Központi Bizottságának osztályvezetője is. A 11 delegáció együttesen 54 tagját dr. Polinszky Károly, hazánk delegációjának vezetője köszöntötte, majd kiegészítéseket fűzött „A tanulók marxista-leninista világnézetének formálása a Magyar Népköztársaságban" címmel előterjesztett nemzeti beszámolóhoz. A közoktatási miniszterek konferenciájának részvevői kedden beható eszmecserét folytattak a tanulók marxista-leninista világnézetének formálásáról, a tudományos alapok elsajátításáról. A konferencia részvevői a következő két napon eszmecserét folytatnak a közoktatás időszerű kérdéseiről, ezenkívül megvitatják a korábbi két konferencián elfogadott sokoldalú együttműködési munkaterv végrehajtásának tapasztalatait. Iráni miniszter látogatása hazánkban Abbasz Tadzs iráni energiaügyi miniszter, aki Simon Pál nehézipari miniszter meghívására néhány napot Magyarországon töltött, kedden elutazott hazánkból. Abbasz Tadzs megbeszéléseket folytatott vendéglátójával, Simon Pállal, valamint Soltész István kohó- és gépipari és Veress Péter külkereskedelmi miniszterrel. Az iráni minisztert elutazása előtt fogadta Marjai József, a Minisztertanács elnökhelyettese. Magyar—amerikai gazdasági tanácskozás Hétfőn és kedden Budapesten tartotta 5. ülését a magyar—amerikai gazdasági tanács, a két ország kamaraközi szervezete, amelynek célja, hogy elmélyítse a magyar és az amerikai vállalatok üzleti kapcsolatait, javaslatokat dolgozzon ki az akadályozó tényezők elhárítására. A tanácskozáson több mint 50 magyar és 40 amerikai vállalat képviseltette magát. A két küldöttséget Molnár József,-- a-- l'-animpex vezérigazgatója és Zoltán Morszei, az Occidental Petroleum Corporation elnöke, a tanács társelnöke is vezették. A plenáris ülésen Kallós Ödön, a Magyar Kereskedelmi Kamara elnöke és Philip Kaiser, az Egyesült Államok budapesti nagykövete mondott üdvözlő beszédet. A tanács két társelnöke az együttműködés időszerű kérdéseiről számolt be. Horváth László, az Országos Tervhivatal elnökhelyettese pedig a magyar gazdasági helyzetről adott áttekintést. A továbbiakban az amerikai üzletembereket tájékoztatták a Magyaországon rendelkezésükre álló szolgáltatásokról. Az amerikai küldöttség vezető személyiségeit fogadta Marjai József, a Minisztertanács elnökhelyettese és Veress Péter külkereskedelmi miniszter. Kedden, a tanácskozásokról szóló jegyzőkönyv aláírását követő sajtótájékoztatón mindkét fél képviselői elégedetten szóltak a tárgyalások eredményeiről. Elmondták: új kapcsolatok kiépítéséről, a meglevők elmélyítéséről volt szó a munkabizottságokban. Kitüntetési ünnepség Budapesten A tengerhajózás napja az NDK-ban Az NDK tengerhajózási napja alkalmából kedden ünnepséget tartottak az NDK budapesti nagykövetségén, amelyen magyar személyeket tüntettek ki. A 7. NDK közlekedésügyi minisztere a hajózási együttműködésben elért kimagasló érdemeiért • Petras Pálnak, a Külkereskedelmi Minisztérium főosztályvezetőjének a Tengerhajózási Érdemérem arany fokozatát, Rácz Máriának, a Konsumex szállítási vezetőjének és Gelencsér Kálmánnak, a Masped vezérigazgatójának az, érdemérem bronz fokozatát adományozta. Kiss Istvánt, a Budapesti Műszaki Egyetem vasúti járművek tanszékének adjunktusát a közlekedési együttműködésben szerzett különösen nagy érdemeiért a Deutsche Reichsbahn érdemérmével tüntette ki. A kitüntetéseket Rudolf Rossmeisl nagykövet adta át. Néhány napja csillék helyett teherautókkal szállítják el a szenet a tatabányai 15-ös aknától, s ezzel Tatabányán mindenütt megszűnt a külszíni kötélpályás szállítás — adta hírül kedden az MTI. Több mint egy évtizede kezdték fokozatosan megszüntetni a bonyolult, munkaigényes és balesetveszélyes kötélpályás szállítási rendszert, hogy helyette az egyszerűbb és jóval gazdaságosabb közúti szállításra térjenek át. (A teherautóval történő szállítás itt fele annyiba kerül, mint a csillés.) A szénszállítástfüggetlenítették a város közúti forgalmától: 40 kilométer hosszúságban teherbíró utakat Búcsú a csillétől? építettek ki a szénszállításra. A hír nyomán arra kerestünk választó országosan is jellemző-e, hogy a csilléket, kötélpályákat másfajta szállítási mód váltja fel a bányászatban ? — "tény, hogy ma már a csillézés nem tartozik a legkorszerűbb szállítási módszerek közé —tájékoztatnak a Nehézipari Minisztériumban. Mégsem mondható ki általános érvénnyel, hogy a közút, szállítás vagy más módszerek minden esetben gazdaságosabbak. Mindig csak az adott terület helyi sajátosságai alapján, valamennyi körülmény figyelembevételével dönthető el, melyik a leggazdaságosabb módszer. Az új bányáknál — így például a Márkushegyi és mányi beruházásoknál — már a gumiszalagot alkalmazzuk szállítóeszközként, folyamatosan akár több kilométeres távolságra is ezzel tudjuk a legtöbb szenet a legolcsóbban eljuttatni. Ha azonban például két hegy között kell az anyagot átszállítani, nyilván nem a teherautó és a szállítószalag, hanem továbbra is a kötélpálya a leggazdaságosabb megoldás. (deák) KÖZÉLET Sir Michael Palliser, az angol külügyminisztérium államtitkára, aki Rácz Pál külügyi államtitkár meghívására tartózkodott Budapesten, kedden elutazott hazánkból. Sir Michael Pallisert fogadta Berecz János, az MSZMP KB külügyi osztályának vezetője. Kelemen Lajos, a Fővárosi Tanács elnökhelyettese kedden fogadta az NDK Minisztertanácsa tanácsi osztályának küldöttségét, amely Harry Mobis államtitkár vezetésével tartózkodik hazánkban . Dr. Szíjártó Károly legfőbb ügyész, a szocialista országok legfőbb ügyészeinek tanácskozására kedden Szófiába utazott. Elutazásakor a Ferihegyi repülőtéren jelen volt Vaszil Baev, a Bolgár Népköztársaság nagykövetségének ideiglenes ügyvivője. FIMENTÉS - KINEVEZÉS A Minisztertanács Nádor Györgyöt, az Állami Issztségi Bizottság titkárát és titkárságának vezetőjét — érdemeinek elismerése mellett — e tisztségéből felmentette, s a Kulturális Kapcsolatok Intézetének elnökhelyettesévé nevezte ki. A kormány egyidejűleg Barabás Jánost kinevezte az Állami Ifjúsági Bizottság titkárává és titkárságának vezetőjévé. KITÜNTETÉS Az Elnöki Tanács Fetter Mihálynak, a Fővárosi Takarító Vállalat szakszervezeti bizottsága titkárának eredményes munkája elismeréséül, nyugdíjba vonulása alkalmából a Munka Érdemrend bronz fokozatú kitüntetést adományozta. A kitüntetést Fabók Zoltán, a HVD£Z főtitkára adta át. NÉPSZAVA SZÍNÉSZI MŰSOROK Operaház: Idomeneo (Székely M. b. 1. ea., 7), Erkel Színház: Coppélia (Rosier b. 1. ea., 7), Nemzeti Színház: Mózes (7), Madách Színház: Régimódi történet (7), Pesti Színház: Királyi vadászat (7), József Attila Színház: Megoldás (7), Operettszínház: A denevér (7), Zsebszínház: A nagy nő — Interjú (fél 8), Vidám Színpad: Micsoda cirkusz! (7), Thália Színház: Énekek éneke (7), Mikroszkóp Színpad: Bimm-Bumm Bömbölő (de. 10), Minek néz engem? (fél 9), Radnóti Miklós Színpad: KISKÖRÖS: Közhelyben járás (7), Korona-Pódium: Az én színházam. Bárdy György előadóestje (7). Bábszínház: Népköztársaság útja: BMH. Obrazcov Bábszínház vendégjátéka: Don Juan ’79 (fél 8). Bp-i Gyermekszínház: BMH. Theatre Antonin Artaud (Svájc) bábegyüttes: Rómeó és Júlia 80 (fél 8). Bábszínház: Jókai tér: Hencidai csetepaté (de. 10), Főv. Nagycirkusz: Intercirkusz (fél 8), Zeneakadémia: Ünnepi hangverseny Bárdos Lajos születésének 80. évfordulóján (fél 8). VADGESZTENEK Híres emberek nagy tetteit kötelessége megörökítenie az utókornak — mondotta valaha Vergilius. E mondás jegyében — valamint a budapesti művészeti hetek keretében — született meg Ébert Tibor hangjátéka Bartókról A szerző ismert zenei szakember, aki a fiatal Bartók üstököspályájának kiindulási pontjáról tekinti nemzeti zeneművészetünk e zsenijét — egyáltalán nem a zseni pózában ábrázolva. Az érettségi előtt álló fiatalember vadgesztenyékből formált kottafetekkel írja egyik alkalmi művét (ezért is a darab címe: Vadgesztenyék), s az ifjúkori szerzemények zsenge, de már a nagy zeneköltőt idéző műveiből készült az aláfestő muzsika. Azt hihetnénk, az effajta darab konvencionális tisztelgés, avagy pálya-életkép, az idill jegyében. Ezúttal minden tiszteletadás mellett is, igazi drámáról, valódi rádiói a fékről van szó, a műfaj nemes értelmében. Ébert Tibor nemcsak „bartókul”, hanem ,,rádiószínházul” is kiválóan beszél. Siklós Olga rendező mestere a nagy emberek életrajzi adatai alapján készült hangjátékoknak — nem először csodálhatjuk eme képességeit. MADÁMOSOK Sok szerző sokféle műfajban" „dolgozta, fel" a magány témáit. Variációnak, sokszínűségében is erőteljesen festettnek tűnt Jordan Dobreski Magányosok című darabja, amelyet a szkopjei rádió napján mutatott be a délutáni rádiószínház. Két öregasszony párhuzamosan átélt magánya egészen magával ragadó modorban került színre. ..Lírai groteszk "-nek nevezi a rádióújság a különös kis darabot, amelyhez a lírát a szerző eredendőenszolgáltatta, de a groteszket a srét étesaszszonyt megszentelvetítő két remek színésznő, Goóbi Hilda és Sulyok Mária *e*t“ főleg hozzá. Fivériségük bábával, mesterséges’---mű vész»*inevelével. Cseres Miklós társrendező segítségével Miodrag Saurek állította a láthatatlan színpadra a munkát — talán kissé szándékosan is ..e'rajzolva’s hősei a lap jellem vonásait. E túlzások azonban csak hozásegítették a hallgatót ahhoz, hogy jobban megérthesse, mennyire deformál a magány, milyen emberi közegben oldható fel, és talán ahhoz is, hogy saját időszakos vagy állandó magányuk megértését, vállalását tudatosítsa. AZ ÍJ LADY Dalszínházi bemutatót hallhattunk hétfő este, Az új Lady címmel Jerome K. Jerome színműve alapján Ambrózy Ágoston munkáját. A zenés vígjáték bizonyára azzal a szándékkal került műsorra, miként a hasonlóan hangsúlytalan sztorik esetében megszoktuk, hogy vidítsa, derítse fel a hallgatóságot a lehangoló őszi estén. A zenét Vincze Ottó írta, föltehetőleg ugyancsak a kedvcsinálás érdekében. Mégis lehangolódtunk: az ősi skót kastélyban játszódó bárgyúcska történet egy emberöltővel ezelőtt is bárgyúcska lehetett, Jerome K. Jerome verbálisan szellemes szövege nem tört át a darabosságokon. Ha a színészek gyermekien kedves komédiázása mégis megnyerte tetszésünket, akkor annak csakis ők az okai: Schubert Éva, Horváth Tivadar, Csákányi László, Fónay Márta, Maros Gábor, akik lelkesen humorizáltak ott is ahol erre vajmi kevés instrukciójuk lehetett. A zene kedves, a történet naiv (a jó szerző a háttérből is érezteti hatását), a színészek derekasan helytállnak — és mégis, a komédiázás nem hat igazán. Korunk nehéz veretű problémáinak kirekesztését nem hiányoltuk, nem azt reklamáltuk, hogy sem az energiaválságról, sem hasonló kérdésről nincs szó a zenés darabokban. Hiszen az a Holmik, holy máéról szóljanak. Az embert téliemről, boldogságról, és más.lószrtrive! csak közhely Czoi'i'ori m p ö c 'A cr s ry pyhptó f’ofvpV’-el. M'***■»s elvár* nánV. 1 bo°v valanAöl Vf»c+ mode’’nobbül insozzát i'o'vá ’-mk a szót, hocsr' la'.-ín + cÁI- a/ tiavojnovott, b^š arvijá`? kritikát tart Háry Mária (T rádió mellett AJ Az úrhatnám polgár Molim-balettkomédlia a Nemzeti Színházban Valljuk be: tücsköt-bogarat összehabogunk, vitatkozunk napjainkban magas művészetről és útszéliről — megfeledkezve arról, hogy nem mi fedezzük fel a spanyol viaszt. A vita több száz éves. Jean-Baptiste Poquelin úr (huszonkét éves korától és azóta, háromszázharmincöt éve, Moliére néven ismeretes) bebizonyította, hogy tulajdonképpen a művészeten belül nincs ilyen kettősség: a népszerű, könnyed és játékos a legmagasabb szinten ötvözhető a gondolatgazdaggal, tartalmassal, humorossal. Egész életművével bizonyította ezt — benne halála előtt három évvel írt balettkomédiájával. Az úrhatnám polgárra!, amelyhez az ugyancsak Jean-Baptiste kersztnévre hallgató Lucy úr, az egyik legnagyobb francia zeneszerző készített muzsikát A komédia remek tartalma: a címe. A művet most eredeti formájára nagyon emlékeztető stílusban, kivitelben (Mészöly Dezső fordításában) felújította a Nemzeti Színház. Az az érzésem, hogy az elmúlt évadokban sok nehézséggel küzdő intézményünk éppen ezzel a felújítással tette az eddigi legnagyobb lépést a közönség szeretete elnyerésének és a társulat megújult egységgé válásának az irányában. Zsámbéki Gábor rendező és gárdája (a színészek mellett Pauer Gyula, Vágó Nelly, Bakó József szcenikusok, Simon Zoltán zenei, Ivánka Sándor táncirányító és mások) tartalmas, stílusban végiggondolt, a régiből újat teremtő, szórakoztató előadással örvendeztették meg a közönséget és magukat. A kettő mindig szorosan összefügg. Hadd szóljak elismeréssel ezúttal is a mindenkit kellemesen és érdekesen eligazító, értékes műsorfüzet megjelenéséről. Litvai Nelli munkájáról is — a megújulásnak, a közönség kontaktus erősödésének szerves része ez is. A szereposztás, a társulat régebbi és új művészeinek szerencsés találkozása, minden arányát, jellegét tekintve. Kállai Ferenc a maga rendkívül sajátos, egyedi művészpályáján korán érkezett a hősitől a karakter, benne a komikummal teli szerepekhez. Ilyenhez, mint Moliére Jourdainje most érkezett — nem csak időben, hanem érettségben, színgazdagságban is. S most a főszereptől mindjárt két néma epizódhoz ugorva: Szacsvay László és Dörner György lakásain talán mindennél pontosabban kimutatható, ezt az előadást szívvel, ésszel, gonddal rendezték. Nagy és egészeberfi jó szereplőgárdából azért nem találomra emelek ki olyan alakításokat, mint Major Tamásé (nem protokoll parancsolja erre a helyre) a link Dorante gróf alakjában. Benedek Miklósé, aki végre a filozófia tanár gondolat- és jellemvilágában teljes tehetséget érvényre juttathatta. A színházban most bemutatkozó Márton András valami olyan pontos hangsúlyváltással teszi fel a mű kulcskérdő mondatát: 1.Azt tudja, hogy itt van a török szultán fia? ’, hogy ezt a közönség körében és a szakmában sokáig emlegethetik. Csendes, egyszerű telitalálat. Máthé ErzsiJourdainnél minden színét is örömmel látjuk újra sziporkázni. Molnár Piroskát színművészetünk na°v értékének tartottam eddig is. Másféle értéknek mintsem, akik Moliére-szolgálóknak termettek. Annál nevezetesebb teljesítmény: kitűnő Nicole. Nagy kár, hogy legalább egy jelzővel nem említhetek egy sor további jó alakítást. Kettőt sajátos okból igen. Ebben a műben, ebben a stílusban, muzsikálni, táncolni és énekelni is kell. Az e'öbbiek nívós megoldásáért elismerést érdemel ery sor muzsikus és táncos (stúdiós, akrobata?) fiatalunk. És a mozgásokban is kitűnő stílusérzés--ről tanúskodó színészek. Ének dolgában '' —w Kornél e sorok íróárak -p fM'-p ~5 t mQO pvva+ócFv {yymn i ^ Szét .é$ tcrTOná-N’iPTn tudtam «i.Tg»nben. hoöv Csonzár ilven k’dturflltan. tintán Tóm--1.i?m: a sé* minden színe. fsM+qra szuVcpops tó — és időre*! aT ci^vpn Hn megoldott MoDors-b’slett*1 komédia prv Raik András Obrazcovék Budapesten A budapesti művészeti hetek egyik kiemelkedő rendezvénysorozata a Nemzetközi bábszemle. Egy lengyel, egy angol és egy svájci együttes mellett hat estén láthatja a közönség az Obrazcov vezette Moszkvai Állami Központi Bábszínház társulatának előadásában a Don Juan ’79 című musicalparódiát (képünk). Az Obrazcov-színház utolsó magyarországi vendégszereplése óta felnőtt legalább egy generáció. Az ötvenes évek nagy slágerét, a Különös hangversenyt még élőben — 1958-ban — láthatta a magyar közönség, azóta televíziós összeállításokból kísérhettük figyelemmel a művész és társulata újabb kísérleteit, előadásainak némelyikét. A világ modern bábművészetének vezéregyénisége 1931-ben alapította meg hazájában a Központi Bábszínházat, amelynek 78 évesen ma is vezetője. Felnőtt- és gyermekelőadásaival bejárta az egész Szovjetuniót, s a világ 34 országát. Több mint hatvan darabot mutatott be. A sajtótájékoztatón Szergej Obrazcov nagy hittel és odaadással beszélt a modern bábszínház művészi szerepéről, társadalmi felelősségéről. A közvetlen valóságábrázolással szemben a bábművészet útja a metaforikus, allegorikus kifejezés, de létének alapfeltétele a közérthetőség — mondotta. Külön beszélt a gyermekelőadások felelősségéről, a korcsoportok szerinti differenciálás szükségességéről. Ma csak az önálló repertoárral rendelkező színházak maradnak fenn — tette hozzá. A dramaturgiát nem lehet másolni, teremteni kell. Don Juan ’79 című műsoruk a közismert történetr é, és arra az alapgondolatra épül, hogy a művészetben minden divathóbort eleve rossz, betegségnek tekinthető. Ellenszere — a művész és társulata szerint — a paródia. Az előadások helye az Állami Bábszínház, október 17. és 31. között. Cs. J.