Népszava, 1979. november (107. évfolyam, 256-280. sz.)

1979-11-17 / 269. szám

A Kambodzsa és az E­VOSZN­em válik dicsőségére az ENSZ-nek a világszer­vezet közgyűlésének szavazása az úgynevezett kambodzsai kérdésben. Igaz, nem ez az első eset az ENSZ több mint három évtizedes történeté­ben, hogy különböző nagyhatalmi érdekek által na­pirendre erőszakolt megalapozatlan és történelmiet­len kérdések kapcsán „állásfoglalások” születtek. Eb­ben, persze nem az Egyesült Nemzetek Szervezete a hibás, hanem azok, akik a világszervezet felhaszná­lásával is késleltetni vagy éppenséggel , visszájára igyekeztek fordítani a történelmileg megérlelt fejlő­dést, minden módon sorompókat próbáltak állítani a haladás útjába. Volt már az ENSZ-ben „koreai kérdés”, „magyar kérdés”, sőt „kínai kérdés” is, hogy csak néhány eset­re utaljunk. Az idő és a történelem túllépett rajtuk. És, ha valahol, há­t éppen Pekingben illenék emlé­kezni arra, hogy például a „kínai kérdés” ürügyén bitorolta a Kínai Népköztársaság kormányának a he­lyét hosszú ideig az Egyesült Nemzetek Szervezeté­ben a tajvani bábkormány. Nem ártana emlékezni arra sem, hogy ebben az ügyben annak idején éppen Washington volt az élharcos. Az Egyesült Államok kardoskodott makacs kitartással amellett, hogy Pe­­kinget fosszák meg az őt megillető törvényes jogok­tól az ENSZ-ben. Azóta, persze, sok víz lefolyt a Sárga-folyón és a Potom­ácon is. Ma Peking és Washington sajátos egy­ségfrontjának lehetünk szemtanúi a New York-i köz­gyűlésen is, ahol képviselőik egymást túllicitálva gya­­lázzák a Kambodzsai Népköztársaság törvényes kor­mányát és a sokat szenvedett kambodzsai népnek testvéri segítséget nyújtó Vietnamot. Az ok kézenfekvő. A kínai és az amerikai veze­tőiknek egyaránt útjukban áll egy megbékélt és test­vériesen együttműködő országokból álló Indokína. Peking délkelet-ázsiai nagyhatalmi, hegemonista tö­rekvéseinek fő akadályát Vietnam, Kambodzsa és Laosz népeinek testvéri összefogásában és barátságá­ban látja. Washingtonban pedig máig sem gyógyul­tak ki abból a sokk-kezelésből, amelyben a hős viet­nami nép részesítette az amerikai betolakodókat, in­tervenciós háborújuk idején. I­nzert rángatták elő a „külső beavatkozás” és a­­ kambodzsai „törvényes kormány” idegen (értsd: vietnami) csapatok által történt megdöntésének mondvacsinált ürügyét, amelyet — hosszú ideje tar­tó lármás propagandakampánnyal és a legkülönbö­zőbb befolyásolási eszközök igénybevételével — szá­mos más országgal is sikerült elfogadtatniuk. A propagandahadjárattal szemben viszont mi az igazság? Az, hogy Peking ösztönzésére a korábbi kam­bodzsai kormány, vagyis a kínai fegyverekkel és ta­nácsadókkal ellátott népirtó Pol Pot rezsim, éveken át határháborúval és betörésekkel zaklatta a szom­szédos Vietnamot. Csak teljesen természetes volt, hogy vietnami részről végül is megelégelték a dol­got. Visszavágtak és rövid idő leforgása alatt telje­sen szétverték a Pol Pot zsarnokság egyetlen táma­szát, a mindenre elszánt, fanatizált zsoldosokból regrutált fegyveres erőket. Ennek következménye­ként kártyavárként omlott össze a semmiféle tö­megtámogatást nem­ élvező elnyomó rezsim és a már korábban fegyveres harcra kelt hazafiakból megalakult a demokratikus, népi kormány, Heng Samrinnal az élen. A szocialista Vietnam, pedig nemcsak jogának, hanem egyenesen természetes kötelességének tartot­ta, hogy sokoldalú, gazdasági, politikai és katonai se­gítséget nyújtson a sokat szenvedett kambodzsai test­vérnépnek, amellyel vállvetve harcoltak az amerikai agresszió súlyos éveiben. Szinte egyidőben ezzel, hasonló események zaj­lottak le Ugandában, ahol a népellenes diktátor meg­döntéséhez a hazafiakat a szomszédos Tanzánia ré­szesítette hatékony katonai támogatásban. Ez ellen nem protestált senki és természetesen nem vitatták — nem is vitathatták —f el az újonnan megalakult ugandai kormány helyét az ENSZ-ben. Sőt, a köz­gyűlés idei elnöke éppen Tanzánia képviselője lett. Ezek a megmásíthatatlan tények. Azok, akik most valamiféle elvont jogi elvek ne­vében idegen beavatkozásról beszélnek, jobban ten­nék, ha a saját házuk táján söpörnének. Mert a kam­bodzsai tragédia nem a Pol Pot rezsimmel kezdődött, hanem sokkal hamarabb. Akkor, amikor az ameri­kai repülőgépek és tengerészgyalogosok megjelentek Kambodzsa földjén. És akkor, amikor Peking saját bábjait vetette be Kambodzsában sakkfiguraként, he­gemonista nagyhatalmi játszmájában. S­zinte hihetetlen, de mégis igaz: Pol Pot tömeg­gyilkos bandáját, amelynek hárommillió kam­bodzsai esett áldozatul, Peking, Washington és szövetségeseik továbbra is „törvényes kormányként” akarják elismertetni, és ebbe a manipulációba nem átallották különböző manipulációkkal még az Egye­sült Nemzetek Szervezetét is bevonni. S vajon miféle „érvekkel”? A kínai delegátus a nemzetközi jogról, az ame­rikai ENSZ-képviselő pedig — hihetetlen, de ez is igaz — az „emberiesség nevében” (!) szónokolt. Dehát miféle jog az, amely a jogtiprást kívánja ismét törvényesíteni? Miféle emberség az, amely az embertelenség pribékjeinek nyújt diplomáciai, poli­tikai és katonai segítséget? És miféle állásfoglalás az amely az állítólagos „külső beavatkozás” ürügyén ténylegesen beavatkozik a Kambodzsai Népköztársa­ság bel­ügyei­be? Azok, akik a kambodzsai nép foga­­datlan prókátoraiként erre ösztönöznek, végső fokon a múlt sötét árnyainak visszacsempészésén munkál­kodnak. Voltak már hasonló kísérletek korábban is, más kérdésekben is az ENSZ történetében. De kérlelhe­tetlenül kihullottak az idő és a történelem rostáján. Ugyanilyen elkerülhetetlen kudarc vár a jelenlegi próbálkozásokra is. „Kambodzsai kérdés” nem létezik. Legalábbis nem abban az értelemben, ahogyan az ENSZ-ben na­pirendre erőszakolták. E­gyetlen kérdés létezik Kambodzsában: kik azok, akik a szörnyűséges kálváriát megjárt nép fel­­emelkedését, békés, boldog és szabad jövőjét kívánják szolgálni és kik azok, akik körömszakad­táig szembeszegülnek ezzel? A válasz nem lehet vitás. Gedeon Pál NÉPSZAVA 197­9. november 11. A Béke-világtanács felhívása a NATO agresszív tervei ellen Salim Ahmed Salim tanzániai politikus, az ENSZ-közgyűlés 34. ülés­szakának elnöke és Kurt Waldheim, a világszerve­zet főtitkára,­ fogadta Ro­­mesh Chandrát, a Béke­világtanács elnökét és az általa vezetett küldöttsé­get. A delegáció tájékozta­tást adott a Béke-világ­­tanács felhívásáról, amely világszerte tiltakozóakció­kat követel az új, közép­hatótávolságú nukleáris fegyverek nyugat-európai állomásoztatását előirány­zó NATO-terv ellen. „A terv megvalósítása a nyugati fegyverkezés korábbi eszkalációinak egyikéhez sem lenne ha­sonlítható. Nem marad­hatna súlyos következ­mények nélkül, és min­denképpen nagy csapást mérne az enyhülésre és leszerelésre” — hangsú­lyozta Romesh Chandra, az ENSZ székhelyén tar­tott sajtóértekezleten. „A Béke-világtanács reméli, hogy a közgyűlés jelenlegi ülésszaka hatá­rozatokat hoz a NATO- tervek megakadályozásá­nak elősegítésére. A Bé­­ke-világtanács véleménye szerint az ENSZ tagálla­mai által támogatott le­szerelési tárgyalásokat még a tervezett NATO- döntés előtt meg kellene kezdeni” — mondotta a Béke-világtanács elnöke. Vita a libanoni előterjesztésről Folytatódik az arab külügyminiszteri tanácskozás Az arab külügyminisz­terek tanácskozásán Fuad Butrosz libanoni külügy­miniszter ismer­tette a dél­libanoni rendezéssel kap­csolatos hivatalos libano­ni álláspontot. A­ libanoni kormány azt követeli, hogy távolítsák el Dél- Libanonból az ENSZ-erők­ kivételével az összes fegyveres alakulatokat. A tervezet alapján a palesz­tinoknak a Litani folyón túlra kellene visszavonul­niuk Dél-Libanonból. Fuad Butrosz, a külügy­miniszteri tanácskozáshoz közel álló források szerint előre elutasított minden olyan, a libanoni terve­zettel kapcsolatos módo­sítást, amely nem csök­kentené a PFSZ dél-liba­noni mozgásszabadságát. A palesztin ellenállási mozgalom ezt a terveze­tet korábban már elutasí­totta. A PFSZ-szel szö­vetséges, a libanoni bal­oldali erőket tömörítő ha­ladó nemzeti mozgalom figyelmeztette a bejrúti kormányt, nehogy olyan álláspontot foglaljon el a tuniszi arab csúcson, amelyben egyfelől behó­dolna az izraeli—jobbol­dali szakadár nyomá­nak, másfelől magáévá tenné a dél-libanoni rendezésre vonatkozó amerikai kez­deményezést. Nagy vitát váltott ki a líbiai küldöttség azon ja­vaslata, hogy válaszul Carter amerikai elnök azon döntésére, hogy be­fagyasztja Irán amerikai bankokban levő betéteit, az arab országok hozza­nak közös megtorló lépé­seket. A líbiai küldöttség javaslatát a tanácskozás­hoz a közel álló források szerint elutasították. Lí­bia korábban bejelentet­te, hogy nem pótolja az Egyesült Államok számá­ra az iráni kőolajszállítá­­sok kiesésével keletkezett hiányt. Az arab külügyminisz­terek pénteken a libanoni dokumentum vitájával folytatták a tanácskozó­­t (DPA, UPI, Reuter) Súlyos szakszervezet-ellenes intézkedések Argentínában Az argentin katonai kormány feloszlatta az Általános Munkásszövet­ség, Argentína központi szakszervezeti szövetségét. Betiltotta a szakszerveze­tek politikai tevékenysé­gét, s egyéb szigorító in­tézkedéseket léptetett életbe. Az új szakszerve­zeti törvényt — amely a rendelkezések alapjául szolgál — Videla tábor­nok, államfő, rádióbeszé­dében ismertette. A tör­vény kimondja, hogy a szakszervezetek sem köz­vetve, sem közvetlenül mm támogathatnak pár­tokat vagy politikai te­vékenységet folytató sze­mélyeket; nem fogadhat­nak el segélyeket pártfo­gó szervezetektől, külföl­di szakszervezetektől vagy pártoktól; nem ren­delkezhetnek szabadon saját pénzügyi alapjuk­kal, hanem kötelesek ezt a munkaügyi minisztéri­um ellenőrzése alatt álló hivatalos bankszámlára befizetni.* Alberto Natusch Busch, Bolívia államcsínnyel ha­talomra jutott önjelölt elnöke, valamint Walter Guevara Arte törvénye­­­sen megválasztott állam­fő lemondott, hogy lehe­tővé váljon a kongresz­­szus számára egy harma­dik, az eddigi válságban pártatlan államfő megvá­lasztása. A hírt később cáfolták. A Bolíviai Munkásköz­pont nevű szakszervezet közölte, hogy kiválik a kongresszussal és a kato­nai vezetéssel eddig foly­tatott hármas tárgyalá­sokból. A szakszervezet Natusch Bushh lemonda­­tása és Guevara Arte el­nöki tisztségében való megerősítése mellett szállt síkra. Chilében a­ jövőben sem lesz „politikai nyitás a demokrácia irányába" — jelentette ki Pinochet tábornok. A chilei kormány meg­tagadta a beutazási en­gedélyt a Szocialista In­­ternacionálé küldöttségé­től, amely — a közel­múltban megtartott lisz­­szaboni konferencia hatá­rozata értelmében — az emberi jogok helyzetét akarja tanulmányozni több latin-amerikai or­szágban, köztük Chilében is. (AFP, Reuter, DP­A) Washington A szovjet parlamenti küldöttség megbeszélései John Brademas, az amerikai képviselőház demokrata párti csoport­jának helyettes vezetője, nyilatkozatot adott a TASZSZ hírügynökségnek a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsa küldöttségének washingtoni látogatása al­kalmából. Az amerikai politikus rendkívül hasz­nosnak és eredményesnek nevezte a szovjet parla­menti delegáció látogatá­sát. Reményét fejezte ki, hogy tovább erősödnek az Egyesült Államok kongresszusa és a Szov­jetunió Legfelsőbb Taná­csa közötti kapcsolatok, és a jövőben is sor kerül a jelenlegihez hasonló köl­csönös látogatásokra. A küldöttség, amelynek vezetője Szergej Medu­­nov, az SZKP krasznoda­­ri határterületi bizottsá­gának első titkára, újabb találkozókon vett részt Washingtonban. Megbe­szélést folytatott többek között John Williams ügyvezető mezőgazdasági miniszterrel és Marshall Shulmannal, a külügy­minisztérium különleges tanácsadójával. (TASZSZ) A Pravda tárgyalásokat sürget a közép-hatótávolságú rakétákról A Szovjetunió kész csökkenteni az ország­­ nyugati részén elhelyezett közép-hatótávolságú raké­ták számát, ha a nyuga­ti országok nem telepíte­nek újabb amerikai nuk­leáris rakétákat a NATO európai tagállamainak területén — hangoztatja, a Pravda szombati szá­mának cikke, amely sür­geti: haladéktalanul kezd­jenek tárgyalásokat a kö­zép-hatótávolságú raké­ták kérdéséről. A lap szerkesztőségi cikkében azt írja, hogy a közép-hatótávolságú nuk­leáris rakéták nyugat­európai telepítésének amerikai terve a fegyver­kezési hajsza újabb foko­zását jelenti, és alapjai­ban ássa alá az enyhü­lést. Ezeknek a terveknek­ megvalósítása kárt okoz­na minden európai or­szágnak, mivel célja az, hogy az Egyesült Álla­mok saját területéről az európai országok terüle­tére terelje át az esetle­ges nukleáris visszacsa­­pást. A cikk emlékeztet Leonyid Brezsnyev nem­rég elhartszott megállapí­tására : nem szabad olyan elsietett lépéseket tenni, amelyek bonyolultabbá tehetnék a helyzetet, és megakadályozhatnák po­zitív eredmények eléré­sét. Amerikai nyilatkozat a Kínához fűződő kapcsolatokról Heltai András, az MTI tudósítója jelenti: ■ A Kínához fűződő kap­csolatok „alapvető jelen­tőségűek" az Egyesült Ál­lamok számára, jelentet­te ki Warren Christopher. Az amerikai külügymi­niszter-helyettes a szená­tus illetékes testülete előtt érvelt amellett, hogy adják meg Kínának a legnagyobb kereskedelmi kedvezményt. A szenátus várhatóan jóváhagyja a­­kormány erre vonatkozó javaslatát, de — egyes törvényhozók álláspontja ellenére — belátható időn belül nem fogja normali­­zálni a kereskedelmet a Szovjetunióval. A Nyugattal folytatott kereskedelem meghatáro­zó jelentőségű Kína kor­szerűsítéséhez, az Egye­sült Államok „korszerű, szilárd” Kínában érde­kelt, amely „építő” szere­pet játszik Ázsiában, fo­galmazta meg a washing­toni politikát Christopher. Kínának azért kell bizto­sítani a kedvezményes vámfeltételeket, a hitele­ket, hogy az­ amerikai cégek ne maradjanak el nyugat-európai és japán vetélytársaik mögött. Christopher azt állítot­ta, hogy a kormány nem­csak Kínával, hanem a Szovjetunióval is meg akarja javítani kereske­delmi kapcsolatait, de erre csak később, megfe­lelő időpontban, „remél­hetőleg hamarosan” tesz majd javaslatot. ­ Az utóbbi hetekben­­hónapokban szinte na­ponta közöltünk jelenté­seket külföldi szakszerve­zeti delegációk budapesti látogatásáról, és magyar szakszervezeti küldöttsé­gek utazásairól, külföldi tárgyalásairól. Szembetű­nően kibővült és inten­zívvé vált a SZOT nem­zetközi tevékenysége. Ezen belül nem ritkák a magyar—francia szak­­szervezeti érintkezések. Ezek formái rendkívül változatosak, a széles és rugalmas keretekbe bele­férnek a szakszervezeti központok vezetőinek hi­vatalos tanácskozásai éppúgy, mint munkáskül­döttségek kölcsönös ta­paszta­la­tcsere-látogatá­­sai, vagy éppenséggel olyan ötletszerű találko­zók, mint amilyenre ezen a nyáron került sor itt, Budapesten .. . . . . Valamikor augusz­tusban történt, hogy egy péntek este sürgős tele­fonhívást kaptunk a ró­zsadombi SZOT-üdülőből: francia újságírók talál­kozni szeretnének a ma­gyar szakszervezetek köz­ponti lapjának egy-két munkatársával. A párizsi kollégák­­ a legnagyobb francia szakszervezeti központ, a CGT hetilapja, a Vie Ouvriére és az FKP vasárnapi magazinja, a L'Humanité Dimanche munkatársai, üzemi új­ságok és szakszervezeti szaklapok szerkesztői — a SZOT és a CGT közötti munkásturisztikai megál­lapodás keretében érkez­tek rövid, két és fél napos kirándulásra Budapestre.. Ismerkedni jöttek, és egy kicsit dolgozni is. Benyomásokat szerezni arról, hogyan élnek a magyar fővárosban a munkásemberek, tisztvi­selők, értelmiségiek, és megírni, miként töltenek el egy szokványos hétvé­gét a budapestiek. Tőlünk szakszervezeti dolgokról akartak „háttéranyagot” kapni. Mire azon a szombat délutánon körülültük a rózsadombi üdülő egyik klubszobájában a tégla formára összetolt kis asz­talokat, a vendégek már bejárták a várost. Egyen­ként, vagy hármas-négyes csoportokban végigsétál­tak a Nagykörúton, meg a Rákóczi úton, megnéz­tek már „belakott”, és még épülő, új lakótelepet, bekukkantottak csemege­üzletbe, zöldségboltba, férfi- és női ruhaházba, nagyáruházba. — A budapesti utca szombaton reggel és dél­előtt ugyanolyan, mint a párizsi — jegyezte meg bevezetésként egyik fran­cia üzemi újságíró-kollé­ga. — Az emberek daga­dó élelmiszeres szatyrok­kal sietnek egyik üzletből a másikba, ilyenkor bo­nyolítják le a nagyobb áruházi vásárlásokat, és a hétvégi szabad időre gondolva, vidámabbak a nők, a férfiak és a gyere­kek, mint a hétköznapo­kon ... S ami különösen szimpatikus, mert annyi­­ra párizsias: minden má­sodik járókelő világot visz a kezében, vagy­ ép­pen csokorra valót válo­gat a párizsiakhoz annyi­ra hasonlatos utcai bó­déknál ... A többiek is sorolták, mondták, mit láttak, mi tetszett, mi nem tetszett. Azután záporozni kezdtek a kérdések. Mennyi is pontosan a magyar átlag­­kereset, és hogyan lehet kijönni belőle? Milyen gondjai vannak a dolgozó asszonyoknak ? Hogyan áll az üzemi demokrá­cia? Él-e az stb a bele­szólási joggal, és műkö­dik-e a vétójog? És ho­gyan látjuk mi, a magyar —francia szakszervezeti viszony, alakulását, meg­felelően épülnek-e sze­rintünk a kapcsolatok a bázison, vagyis bővül­nek-e a magyar és a fran­cia szervezett dolgozók közötti szakmai szakszer­vezeti és személyes kap­csolatok ? Órákon át folyt a ma­gyar—francia k­érdezz-fe­­lelek. Mert mi is kérde­zősködtünk. Érdeklőd­tünk arról, miként látják ők, franciák, szakszerve­zeti kapcsolatainkat, hasznosnak tartják-e a SZOT és a Francia Álta­lános Munkásszövetség, a CGT között immár ha­gyományos, s a magyar szakszervezetek és a Francia Demokratikus Munkásszövetség, a CFDT között az idők folyamán szintén kialakult tapasz­talatcserét. A csapongó, szerteágazó beszélgetés végén egybe­hangzóan ugyanarra a következtetésre jutottunk, mint a magyar és a fran­cia szakszervezeti vezetők budapesti és párizsi ta­nácskozásain. Nevezete­sen arra, hogy Magyaror­szág és Franciaország el­térő gazdasági-politikai­­társadalmi berendezkedé­se és a szakszervezetekre háruló feladatok külön­bözősége ellenére szüksé­ges az együttműködés és kölcsönösen hasznosítható egymás munkájának, ta­pasztalatainak megisme­rése. Közhelyként hangzik, de igaz, minden alkalom­mal, amikor egy budapes­ti, vagy egy párizsi­­gyár­ban, egy­ magyar, vagy egy francia szakszervezet tanácstermében, avagy éppenséggel a rózsadombi SZOT-üdülőben ilyen be­szélgetésekre sor kerül — újabb lépést teszünk egy­más jobb megértése, s egyúttal a nemzetközi enyhülési folyamat meg­­­szilárdítása, a béke és a biztonság erősítése érde­kében. Köves Judit Szakszer­vezeti kapcsolatok Magyar-francia kérdezz-felelel!

Next