Népszava, 1980. február (108. évfolyam, 26-50. sz.)

1980-02-22 / 44. szám

PIACI JELENTÉS Az évszakhoz kínálat Bőséges ellátás • Drága az uborka • Vitásra in forrás a metélőhagyma Zöld és vastag héjra a citrom Se tél, se tavas* — legalábbis ezt * képet mutat- Já­k a hét végi piacok. Az úgynevezett tárolt téli cikkek vagy óáruk mennyisége megfelelő, sőt bősé­gesnek mondható. Nincs különösebb baj a minőség­gel sem, de több a másodosztályú termék már kö­zöttük, mint a hibátlan. Természetes, hiszen a tél vé­ge felé járunk. Továbbra is három faj­tacsoportban kapható a burgonya, ára ennek meg­felelően­­4.40 és 5.20 kö­zött váltakozik. A vörös­hagymát változatlanul 9,80-ért mérik kilogram­monként Drága a fok­hagyma, kilója 56 forint A fejes káposzta és a kel­káposzta egyaránt tartja 14 forintos árát Mindket­tő csak másodosztályú minőségben kerül forga­lomba, akárcsak a sárga­répa, amelynek kilójáért 11 forintot kérnek. Ebből is, gyökérből is vásárol­hatunk mosott árut mind­össze egy forinttal drá­gábban: az első osztályú gyökér 12, illetve 13 fo­rintba kerül . Továbbra is ritka cse­megének számít az ubor­ka, azzá teszi 90 forintos kilónkénti ára A hegyes erős paprika nyolc forint darabonként Drágább lett a fejes saláta, ennek is messze van még az igazi szezonja A legnagyobbak 8,40 helyett a hét végén kilenc forintba kerülnek. Érzékenyen tükrözik az árak a piaci felhozatal mennyiségét a retek ese­tében is. Csomója nyolc forint a­ szövetkezeti zöld­ség-gyümölcs boltokban,, de a magánárusok­ 10-12 forintot is elkérnek érte. Sokan inkább a mirelites rekeszekben válogatnak ezekben a napokban, ha azt szeretnék, hogy főze­lék kerüljön az asztalra Vitaminforrásul mégis ajánlhatunk valami friss zöldfélét vajaskenyérre való metélőhagymát, po­haranként nyolc forintos áron. A gyümölcspiacon szin­te kizárólag almát kínál­nak, s a gyengébb minő­ségű, trom­pótnak valót igazán olcsón, öt forintos kilónkénti áron vehetjük meg. Citrom és narancs mindenütt, kapható. Az utóbbi igen jó minőség­ben, a citrom viszont nagyrészt zöld, vagy vas­tag héjú. A választékot ku­bai narancs és grape fruit teszi teljesebbé. V. zs. Hogyan került a bálna a folyóba ? Egy tízméteres bálna­tetem elrekesztett­e New Jersey államban a De­laware folyónál fekvő Philadelphia kikötőjének bejáratát Hogyan került ez a tengeri óriás a nem túl nagy Delaware folyó­ba, száz kilométerre az óceántól? Mint feltétele­zik, a magányos bálna tengeri ragadozók elől menekülve úszott be az Atlanti-óceánból a belé torkolló folyóba, és elju­tott egészen Philadelphiá­ig, de a folyóból vissza­úszni már nem tudott. ZAJÁRTALOM A zajártalom következményeiről és csökkenté­sének lehetőségeiről tájékozódott a szakemberektől az MTI munkatársa. Valóban riasztó tény, hogy tíz- és tízezreket fenyeget átmeneti — de könnyen ál­landósuló — süketséggel, gyomorbántalmakkal, ma­gas vérnyomással, idegrendszeri zavarokkal ez a ci­vilizációs ártalom. Holott megvannak az eszközeink az abnormális zajszint káros hatásainak megelőzésé­re, és a „zajszabvány” kötelező előírásai gondoskod­nak a dolgozó ember egészségének védelméről. Csakhogy a fenyegető veszélyt észre is kell ven­ni, az előírásokat meg is kell tartani. Egynémely he­lyen azonban a jelek szerint nem veszik■ figy­elembe a hatályos jogszabályokat, s ha kérdőre vonják őket, miért nem hajtják végre például a munkavédelem­mel foglalkozó tavalyi kormányrendeletet, úgy tesz­nek, mintha nem hallanák a kérdést. Ezt az alkalmi süketséget is ideje radikálisan kikezelni. K. T. Gőzmozdony nyugdíjban Csütörtökön utoljára in­dítottak a debreceni nagy­állomásról gőzmozdony­­nyal vontatott szerelvényt A 424.165-ös — 1942 óta forgalomban levő — moz­dony Debrecen és Püspök­ladány között tette meg utolsó útját A szerelvény utasai között mint meg­hívott vendég, ott volt sok nyugdíjas mozdonyve­zető és fűtő, akik szolgá­lati idejük nagyobb részét még gőzmozdonyon telje­sítették. Az elmúlt évek beruhá­zásai és nagyarányú fej­lesztései tették lehetővé a debreceni MÁV-igazgató­­ság területén az utolsó gőzmozdony „nyugdíjazá­sát” is. Ma is jó az ókori út Régészeti kutatás indul a hajdani Borostyánkő út, Európa egyik legősibb, transzkontinentális útvo­nala teljes Vas megyei szakaszán. Az ókorban Itáliát­ Észak-Európával összekötő kereskedelmi útvonal 50 kilométer hosz­­szúságban szeli át a nyu­gat-magyarországi me­gyét Az asztallapnyi nagyságú óriási bazaltla­pokkal kikövezett új sza­kasz ma is kitűnő állapot­ban van. Zsineg a műkenderből Kedvezően fogadták a felhasználók a szegedi Kenderfonó és Szövőipari Vállalatnál kikísérletezett úgynevezett műkender kötözőzsinegeket Ezért az idén megkétszerezik, mintegy 800 formára nö­velik a gyártást, hogy ki­elégíthessék a növekvő hazai és külföldi igénye­ket. Az új termék ugyanis egyesíti a természetes kender és a szintetikus anyag, a polietilén szinte valamennyi előnyös tulaj­donságát. A műanyagfel­­dolgozó gépsorokat folya­matos üzemben, maximá­lisan kihasználják, így vi­szonylag gyorsan megté­rül a beszerzésükre fordí­tott összeg. Reggel többféle köd, majd napsütés Meteorológiai jelentésünk MAI PROGNÓZIS A Skandináv-félsziget­­től — Közép-Európán át — a Földközi-tenger kö­zépső vidékéig egy hatal­mas kiterjedésű anticik­lon található. Hatására Európának ebben a térsé­­ségében csendes, sokfelé párás, ködös az idő. Szá­mottevő csapadék sehol sem hullik. A változékony időjárást okozó óceáni léghullámok továbbra is kontinensünk nyugati, északnyugati partvidékét érintik. A Kárpát-meden­cében a következő na­pokban nem számítha­tunk lényeges időjárás változásra, így folytató­dik a csendes, párás, he­lyenként tartósan ködös idő. Hazánkban csütörtökön a Tiszántúlon néhány he­lyen a köd egész nap megmaradt. Kora dél­után is 0 fok közelében volt a hőmérséklet. Az ország többi részén több órán át sütött a nap, így általában 4—8 fokig me­legedett fel a levegő. Magyarországon csak az Északi-Középhegység 600 méternél magasabb csúcsain van számottevő hó. Minősége jeges, kére­ es. A Kékestetőn, Ga­lyatetőn 37, Nagyhideg­­hegyen 32, Bánkúton 30­­m-es a hó. VÁRHATÓ IDŐJÁRÁS péntek estig: Folytatódik a csendes, párás, néhány helyen tartósan ködös idő. A köd mentes helyeken több órás napsütés. A legma­gasabb nappali hőmérsék­let általában 4—9 fok kö­zött, a ködös helyeken 0 fok körül alakul. A Duna Budapestnél: 330 cm, 4 fok. a = 8 ft* 1» Város ■8 6 15 £ s C3 —a ft­g .£ & S Moszkva — 5— 8 Helsinki1— 4 Stockholm0 — 5 Madrid 104 Athén 105 Kairó 209 Berlin 8 — 2 Varsó 2— 6 Prága 8— 2 Bécs 7— 3 Belgrád 6— 4 Bukarest 3— 5 Budapest 6— 3 Győr 7— 4 Szombathely 6— 3 Zalaegerszeg 5— 2 Siófok 6— 2 Pécs 7— 3 Kecskemét 5 — 4 Miskolc 6— 5 Debrecen Szolnok­ 6 — 3 — 2 Szeged 7— 3 Békéscsaba 6 — 2 G «s&aBÁ» •m Térképünk a február 31-4. 13 órai időjárási helyzetet ábrázolja Alma, citrom és narancs csalogat­ja a vevőket a téli piacokon. Nagy a keretjük az olcsóbb C-vitaminforrásoknak is, a lila csemegehagymának, a feketereteknek, a sütni való töknek (Kis Árpid felvétele) Troli­klinika Troliklinika működik Pécsett. Az AFIT 14-es Autójavító Vállalat nem-­­­rég kezdte meg a Buda­­­­pesti Közlekedési Vállalat­­ megbízásából a Ziu 9 tí­pusú, korszerű szovjet­­ trolibuszok nagyjavítását,­­ így 1980-ban már szerző-­­­dés alapján 44 trolibusz­­ nagyjavítását végzik Pé­csett, s jövőre ennél is többet terveznek. A sze­relők szalagszerűen javít­ják a trolikat, egyszerre hat járművön dolgoznak. Az utasbiztonság növelése céljából mintegy harminc­féle apróbb átalakítást is elvégeznek. Zsebre akartatt tenni a véletlenül lőtt pénzt „Ez aztán többlet...” — gondolhatta a 37 éves Skrinya-Saranik Ágnes, a Lőrinci Szalagszövő- és Csipkegyár pénztárosa és a 41 éves Rácz Kálmán Lajosné Harmath Anna anyagkönyvelő, amikor 1979. december 18-án, a dolgozók­ fizetésének bo­rítékolása után 900 ezer forint megmaradt. Ha addig nem, tudták, hamarosan rájöttek, hogy a Magyar Nemzeti Bank­ban az eredetileg igényelt 140 ezer forint helyett, miért kapott a pénztáros­nő 1 millió 40 ezer forin­tot. Az történt ugyanis, Skrinya-Saranik Ágnes, amikor kitöltötte a pénz felvételéhez szükséges címletjegyzéket — állítá­sa szerint, tévedésből — az 500 forintosok darab­számát jelölő rovatba 200 helyett 2000-et írt. Bár a végösszeg helyes, 140 ezer forint­­ volt, a Magyar Nemzeti Banknál F. La­josné pénztáros és J. At­­tiláné számfejtő, figyel­metlenségből, nem a vég­összeg szerint, hanem a darabszám összeadása alapján fizetett. A Nemzeti Bank két dolgozója kétségtelenül, nem volt eléggé körülte­kintő, ám ezt a tévedést Skrinya Ágnes és Rácz Kálmánné a saját hasz­nára akarta fordítani. A borítékolás után fennma­radt 900 ezer­­forint „többletet” zsebre akar­ták tenni. Miután a bűn­cselekmény elkövetésében megállapodtak, a pénzt becsomagolták. Ráczné rövid időre kilépőt kért a gyárból, és a pénzt elvit­te a közelben­­lakó egyik barátnőjéhez azzal, hogy karácsonyi ajándék van benne, de nem szeretné hazavinni, nehogy a csa­lád meglássa, mert akkor ha a meglepetés... Ráczné hamarosan visz­­sza is tért és, amikor né­hány óra múlva a Nem­­zeti Bankból kijöttek ér­deklődni, hogy nem kap­tak-e 900 ezer forinttal több pénzt, egybehang­zóan kijelentették: ,,Nem!” A pénzveszteséget azon­ban nem hagyták annyi­ban a bank képviselői. Feljelentést tettek a rend­­őrségen. Még aznap este rendőrök keresték fel Rácznét a lakásán, aki azonnal elmondta a tör­ténteket. S estére a 900 ezer forint már visszake­rült a Magyar Nemz­eti Bank pénztárába. Skrinya-Saranik Ágnes és társa ügyében a XVIII. kerületi rendőrkapitány­ság a vizsgálatot befejez­te, ügyüket vádemelési javaslattal hamarosan át­adja az ügyészségnek. S.­­. NÉPSZAVA A MAGYAR SZAKSZERVEZETEK KÖZPONTI LAPJA Szerkeszti a szerkesztő bizottság Főszerkesztő: Siklós János Kiadja a Népszava Lapkiadó Vállalat, VÉL kerület, Rákóczi út 54. Telefon: 224-819 Postacím: 1964 Budapest Felelős kiadó: dr. Suth Péter, a Népszava Lapkiadó Vállalat igazgatója Terjeszti a Magyar Posta . Előfizethető bármely postahivatalnál* kézbesítőnél. Előfizetési díj egy hónapra 30.— Ft.­T­ Athenaeum Nyomda Felelős vezető: Soproni Béla vezérigazgató Index: 25 005 ISSN 0133—1701 I ? Súlyos baleset Derecske határáb­a Súlyos baleset történt csütörtökön, a reggeli órákban Hajdú megyé- ■ ben. A Derecske és Be­rettyóújfalu közötti út-.­ szakaszon Molnár Imre 39 éves gépkocsivezető, leninvárosi lakos Robur tehergépkocsival for­galmi ok miatt hirtelen fékezett, megcsúszott, az úttesten keresztbe for­dult, majd összeütközött a vele szemben haladó autóbusszal. Az ütközés következté­ben mindkét gépkocsi ki­gyulladt és leégett. A baleset során az autóbusz utasai közül ketten a helyszínen meghaltak. A tehergépkocsi vezetője és utasa, valamint a bá­z utasai köözül öt szemete súlyos, további 13 könnr­­t sérülést szenvedett. A vizsgálat eddigi adatai szerint Molnár Imre nem az út- és látási viszo­nyoknak megfelelő sebes­­séggel vezette a teher­gépkocsit. A vizsgálatot folytatják. Az Állami Biztosító az áldozatok és sérültek biztosításai alapján járó szolgáltatások kifizetését megkezdte. Kerékpárláz Angliában Nagy-Britanniában so­ha nem látott méreteket öltött a kerékpár népsze­rűsége. Az elmúlt évben kétszer annyi kerékpárt adtak el, mint 1977-ben. A Közlekedési Miniszté­rium adatai szerint mint­egy 8 millió brit­ polgár rendszeresen kerékpárral közlekedik.­ A két kerék népsz­erűségének ilyen araknyú i­egnövekedése a többi között az­­olaj- és benzinárak emelkedésé­vel, a környezetvédelmi kampánnyal, valamint a több testmozgásra buz­dító orvosi intelmekkel magyarázható. New York 1 millió dolláros rablás Valószínűleg a 12 ameri­kai történelem legna­gyobb betörését követték el azok a tolvajok, akik kifosztották a New York-i kínai negyed egyik bank­jának széfjeit, és becslé­sek szerint 1 millió dol­lár értékű készpénzt és ékszert raboltak. A betö­rők a kínai újév múlt szombaton kezdődött ün­nepségeit használták ki, s a bank csak a szerdai nyitáskor fedezte fel a hiányt. ­ VASÚTI ELŐSZÁLLÍTÁS Fuvardíjkedvezményt adunk az átvevőknek kő, kavics, homok, tégla, betoparu, salak fogadása esetén Most biztosítsa építési alapanyag-szü­ksé­jletét ELŐSZÁLLÍTÁSSAL! 13B ' .iriiis SSÓ5 aiirt im, MAGYAR }\ ÁLLAMVASUTAK Jl

Next