Népszava, 1980. május (108. évfolyam, 101-126. sz.)

1980-05-27 / 122. szám

2 NÉPSZAVA magyar űrhajós a Szojuz 36 fedélzetén . A szocialista Magyaror­szágon korántsem kivétel, mégsem mindennapos az­ első magyar űrhajós, a Szojuz 36 kutató-űrhajó­­sa, Farkas Bertalan élet­rajza. Életútja elsősorban azt bizonyítja, hogy a hi­vatástudat, a szorgalom, a felelősséggel végzett mun­ka töretlenül vezet előre — Farkas Bertalan eseté­ben egészen a világűrig. Alig volt 15 éves a kis­­várdai gimnazista, a kö­zeli Gyulaháza szülötte, amikor először találko­zott a repülés örömével. Az MHSZ nyíregyházi re­­pülőklubjában ismerke­dett meg a vitorlázógép­­ pel, s amikor a gimnáziu­ mi tanulmányok végén megkérdezték tőle, milyen pályára készül, válaszát már jó előre eldöntötte: a repülést választja élethi­vatásául. 1967-ben lett a Kilián György Repülő Műszaki Főiskola hallgatója. Két évig ismerkedett az új fel­adatokkal, a katonai szol­gálat sajátosságaival, a haza védelmének köteles­ségeivel é­s természetesen a repüléssel is. Eredmé­nyei jók voltak, így pa­rancsnokai az első két év után javasolták, hogy a Szovjetunióban folytat­hassa tanulmányait. Ered­ményei itt is igen jók, sokszor kiválóak voltak, öt év kemény tanulás betetőzését jelentette, amikor 1972-ben az alkot­mány napján hadnaggyá avatták a Kossuth Lajos téren Farkas Bertalan harmadosztályú pilótát. Ezután a légierőknek a hazai légteret védelmező egyik elfogó vadászrepü­lő egységéhez került, öt év alatt megszerezte az I. osztályú vadászrepülő mi­nősítést. Több kitüntetést, számos parancsnoki di­cséretet kapott. Jól végzett munkájá­nak, példás közösségi ma­gatartásának, az ifjúsági szervezetben végzett tevé­kenységének elismerése­ként 1976-ban alakulatá­nak kommunistái felvet­ték a Magyar Szocialista Munkáspárt tagjainak so­rába. Feleségével — akinek szakmája a fényképezés, fotólaboránsként dolgozik — szolgálati helyén ismer­kedett meg. Fiuk, Gábor 9 éves, kislányuk, a 3 éves Aida már viszont Csillag­­városban töltötte életének jó részét: édesapját ugyanis beválasztották a magyar űrhajósjelöltek közé. Farkas Bertalan fizikai és szellemi képességei egyaránt kiválónak bizo­nyultak. Az utolsó vizsgá­kat már a Jurij Gagarin űrhajós kiképző központ­ban tette le. Itt is kivá­lóan megfelelt, s külön nagy örömet jelentett szá­mára, hogy ifjúkori barát­jával, egykori növendék-, későbbi ezredtársával, Magyari Bélával került az űrhajósok központjába. 1978 tavaszán kezdődött a kemény, egész embert kívánó munka: az űrha­jóskiképzés. Farkas Ber­talan Csillagvárosban is ritka teljesítményt nyúj­tott, minden vizsgáját ki­tűnő eredménnyel tette le. Farkas Bertalan számá­ra nagy öröm volt, hogy a Szovjetunió egyik leg­híresebb űrhajósát, Vale­rij Kubászovot kapta pa­rancsnokául. Kubászov így vélekedett a fiatal ku­tató-űrhajósról: „Mit be­csülök partneremben? A nyíltságát és a rábízott feladatok iránt tanúsított felelősségtudatát. Rá min­dig lehet számítani...” A kemény munka, a ba­ráti, elvtársi segítség, a feladat iránt érzett fele­lősségtudat volt az, ami meghozta a várva várt eredményt. Farkas Berta­lant választották ki a szovjet—magyar űrexpe­díció kutató-űrhajósának. Még jóval azelőtt, hogy a döntés megszületett volna, így beszélt a rá váró fel­adatról: „Azt hiszem, bár­melyikünk is repül, Béla vagy én, nagyon szép él­ményben lesz része, vég­telenül boldog lesz, hogy Földünkre a kozmoszból tekinthet le. Végtelenül szeretném megtudni, ho­­gy­an lehet a tartós súly­talanság állapotában dol­gozni, szeretném kipró­bálni, hogy mire is vagyok képes ilyen körülmények között... A legnagyobb öröm, azt hiszem, a Föld vizuális megfigyelése lesz, ezenkívül természetesen azoknak a kísérleteknek a végrehajtása, amelyeket szakértőink kértek. Ezeket magyar műszerekkel vé­gezzük. Felkészültünk fel­adatunkra ...” VALERIJ NYIKOLAJEVICS KUBÁSZOV Valerij Nyikolajevics Kubászov kandidátus, a Szovjetunió kétszeres hő­se, a Szojuz 36 parancs­noka, nemcsak egyszerű­en űrhajós pilóta, hanem az űrhajózás nemzetközi­leg ismert szaktekintélye, aki elméleti szinten is mélyrehatóan foglalkozik az űrhajózás kérdéseivel. Amikor az első szovjet szputnyik bip-bip jelzé­se érkezett a világűrből, a Vlagyimir terület Vjaznyiki nevű városá­ban, 1935-ben született Valerij éppen végzett a moszkvai Ordzsonikidze repülőfőiskolán. Már ott is kitűnt megalapozott is­mereteivel, s főként al­kotókedvével, így érthe­tő, hogy meghívták abba a tudományos kutatóinté­zetbe, amely a nagy szovjet tudós, Koroljov akadémikus irányításával az űrhajózás gyakorlati kérdéseinek megvalósítá­sával foglalkozott. Az if­jú komszomolista terve­zőmérnök így került 1966- ban az űrhajósegységbe, ahol elvégezte a Szojuz típusú űrhajók irányítá­sának tanfolyamát, s ez­zel párhuzamosan foly­tatta tudományos mun­káját is. 1969-ben kiváló minősítéssel fogadták­­el a kozmikus objektumok mozgástörvényeivel fog­lalkozó kandidátusi disz­­szertációját. A jó munka elismerése az is, hogy 1968-ban felvették az­­ SZKP tagjainak sorába. Valerij Kubaszov az első felelősségteljes fel­adatot 1969-ben kapta az­­űrhajósegységben: a Szo­juz 4 és a Szojuz 5 űrha­jó repülése idején ő volt Alekszej Jeliszejev dublő­re. Ősszel azonban már nemcsak felkészülő társ­ként utazott a bajkonuri űrrepülőtérre: a Szojuz 6 űrhajó fedélzeti mérnö­kének jelölték ki, pa­rancsnoka Georgij Sanyin volt. Emlékezetes az 1969 októberi szovjet „kozmikus nagy hét” — három űrhajó, hét űrha­jós hajtott végre kötelék­repülést. A sokrétű tudo­mányos program végre­hajtásában Kubászov kü­lönleges feladatot kapott: a Vulkán elnevezésű be­rendezéssel első ízben hajtott végre a Földön­­kipróbálhatatlan techni­kai feladatot, hegesztést a világűrben. • A sikeres űrrepülés után Valerij Kubászov, immár űrhajóspilóta-jel­­vénnyel és a Szovjetunió Hősének­ aranycsillagával mellén, folytatta a mun­kát. Néhány évig keveset lehetett hallani róla, de azután egyszerre a nem­zetközi érdeklődés közép­pontjába került: őt jelöl­ték ki a közös szovjet— amerikai űrkísérlet, a Szojuz—Apollo program egyik részvevőjéül, ő lett a Szojuz 19 űrhajó fe­délzeti mérnöke, parancs­noka pedig az egyik leg­tapasztaltabb űrpilóta, Alekszej leonov. Kubaszov, aki időköz­ben, egyedülálló hegesz­tési kísérletéért, megkap­ta az Akadémia által adományozott Ciolkovsz­­kij -aranyérmet,­­ ismét technológiai feladatot hajtott végre a közös programban: ő volt a fe­lelős az univerzális mi­nikemencével végzett „űrkohászati” kísérlete­kért. Ez vetette meg az alapot ahhoz a kísérlet­­sorozathoz, amely ma már „nagyüzemben” fo­lyik a Szaljut 6 űrállo­máson. A kimagasló sikerrel végződött közös szovjet— amerikai űrrepülést köve­tően Valerij Kubászov ismét megkapta a legma­gasabb szovjet kitünte­tést. A kiváló űrhajós-kuta­tó ezután fontos szerepet kapott a Szaljut-prog­­ram előkészítésében, s egyúttal elvégezte azt a tanfolyamot is, amely az űrállomáson végzendő munkához szükséges. 1978-ban kapta meg újabb feladatát: az In­­terkozmosz-program ke­retében ő lett a közös szovjet—magyar űrexpe­díció parancsnoka. Magnar társa, Farkas Bertalan, a legnagyobb tisztelettel beszél Kubá­­szovról. „Nélküle talán nem tudtam volna túl­jutni az első nehézsége­n­ken” — mondotta. A kétéves munka kö­zel hozta egymáshoz a pa­rancsnokot és az űrhajós­kutatót, családjaik is ösz­­szebarátkoztak. Valerij Kubaszov felesége, Lud­milla Ivanovna, „szakma­beli”, ő is a moszkvai r­epülő főiskolát végezte, s egy gépipari vállalatnál dolgozik. Két gyermekük van, a 13 éves Kátya és a 8 éves Gyima. 1­9­8­0. m­á­j­u­s 27. Az első magyarországi visszhang Magyar kozmonauta a világűrben: Farkas Berta­lan, az első szovjet—ma­gyar űrexpedíció űrhajó­sa. Budapesti idő szerint 22 óra 15 perckor robbant be az éter hullámain Zá­honytól Hegyeshalomig, Balassagyarmattól Rösz­­kéig a hír, s pillanatok alatt milliók értesültek a Szojuz 36 sikeres startjá­ról. Az Országos Villamos Teherelosztó fogyasztás­­mérő műszereinek tanúsá­ga szerint körülbelül 800 ezer televíziókészülék képernyőjén pergett a rendhagyó hétfő esti mű­sor és más hétköznapok­hoz hasonlóan félmilliónyi rádiót hallgattak a fővá­rosban, illetve az ország többi részében. A bejelentés perceiben több mint 300 ezren vol­tak úton munkahelyük fe­lé, hogy megkezdjék éj­szakai műszakjukat. A meteorológusok 15 Cel­­sius-fok átlaghőmérsékle­tet mértek az országban — a nagyvárosokban va­lamivel melegebbet és a tavaszias, kellemes estén tízezrek sétáltak az utcá­kon. A mozikban, színhá­zakban már-már a kijára­ti ajtókat nyitotta a sze­­­­mélyzet. A budapesti Köz­­­lekedésrendészet közepes forgalmat, jelzett, csakúgy, mint a taxi ügyeletese és a posta távbeszélő-köz­pontja. Az utcán járókelőknek először csak az tűnt fel, hogy sorban kigyulladtak a fények a már lehunyt szemű házakban. Azután a kitáruló ablakokból, a benépesedő erkélyekről is szárnyra kapott a hír. So­kan a főútvonalak, késő este is nyitva tartó újság­árus pavilonjaihoz siet­tek, hátha írásban is vi­szontláthatják az élőszó­ban elhangzottakat. A nyomdagépek pedig mintha megpróbáltak volna versenyre kelni a Föld körül keringő űrha­jóval, alig több mint fél órával a rádióban és a televízióban elhangzott bejelentés után kinyom­tatták­­ a magyar tudo­mány történetében egye­dülálló vállalkozás meg­kezdéséről­­ beszámoló első lappéldányokat. Tudta jól mindenki, hogy a Csillagvárosban magyar­ űrhajósjelöltek edzenek, készülnek a nagy feladatra szovjet elvtársaik, példaképeik, mestereik oldalán, más szocialista országok fiai­val,­­ hogy a csehszlo­vák, a lengyel, az NDK- beli és a­ bolgár űrhajós nyomán, szovjet parancs­noknak társaként a starthelyre állított űrhajó kabinjába lépjenek. Még­is gondolatot meg­pezseg­­tető, szívet megdobogtató élmény lett a bizonyos- Az MTI különkiadván­ya: Magyar űrhajós a világűrben Keddre virradóra a bu­dapesti utcákra került a Magyar Távirati Iroda különkiadványa, a „Ma­gyar űrhajós a világűr­ben” című 32 oldalas, szí­nes képes lap. Gazdag anyaga nyomon követi a több mint két éve tartó­­kiképzés egyes állomásait, ismerteti az Interkozmosz­­program feladatait, s rész­letesen beszámol a baj­­k­onuri előkészületek utol­só napjairól, s az indítást megelőző órákról, percek­ről. Az egyes cikkeket, ri­portokat látványos il­lusztrációk, eddig még nem látott fényképek egészítik ki. A Magyar Posta ötfo­rintos bélyeg kiadásával emlékezik meg az első szovjet—magyar közös űr­repülésről. A bélyegen — amely Gál Ferenc grafi­kusművész tervei alapján, négyszínű ofszetnyomás­sal az Állami Nyomdában készült 4 723 300 fogazott és 3900 Vágott példány­ban — a kilövőállványon felszállás előtt álló­kat integető űrhajós rajza és az eseményre utaló szö­veg látható. Az űrhajósbélyeg má­jus 27-től, keddtől vásá­rolható meg az elsőnapi árusításra kijelölt fővá­rosi és vidéki postahiva­talokban. A Kubászov család vendégségben a Farkas családnál. Balról jobbra: Kubászov, lánya, felesége és fia, Farkas Bertalan feleségével és Aida lányával MA­G­YARY BÉLA Magyari Béla, aki Far­kas Bertalannal együtt ké­szült fel az űrrepülésre, 1949-ben született, Kis­kunfélegyházán. Édesap­ja iskolai gondnok, édes­anyja adminisztrátor. A középiskola elvégzé­se után, 1967-ben a Kilián György Repülő Műszaki Főiskola hallgatója lett. Két ,év sikeres befejezése után a Szovjetunióba­ns folytatta tanulmányait. 1972- ben hadnagyi rend­fokozattal avatták tisztté, utána a légierőkhöz ke­rült. 1978-ban századossá léptették elő. 1973- ban 111. osztályú, 1977-ben pedig már 1. osz­tályú vadászrepülő pilóta lett. Nős, kislánya, Gréta. 4 éves. Felesége adminiszt­rátorként dolgozik, koráb­ban szintén vitorlázórepü­lő volt. 1974- ben vették fel a Ma­gyar Szocialista Munkás­pártba. Négy alkalommal tüntették ki. 1978. március 20-án kezdte meg a felkészülést a Jurij Gagarin űrhajós kiképző központban. (TELEFOTÓ / MTI Külföldi Képszolgálat)

Next