Népszava, 1980. május (108. évfolyam, 101-126. sz.)

1980-05-07 / 105. szám

198­0. május 7. Elhunyt Csergő János Mély megrendüléssel és fájdalommal tudatjuk, hogy Csergő János volt kohó- és gépipari miniszter, a Ganz-MÁVAG nyugalmazott vezérigazgatója, várat­lanul elhunyt. Csergő János hamvasztás utáni búcsúz­tatása május 12-én, 14 órakor lesz a Mező Imre úti temető munkásmozgalmi panteonjában. A barátok, harcostársak és volt munkatársak 13.30 órától róhat­ják le kegyeletüket a ravatalnál. MSZMP KÖZPONTI BIZOTTSÁGA, KOHÓ- ÉS GÉPIPARI MINISZTÉRIUM, VAS-, FÉM- ÉS VILLAMOSENERGIA-IPARI DOLGOZÓK SZAKSZERVEZETE, GANZ-MÁVAG DOLGOZÓI Csergő János 1920-ban, m­unkáscsaládban szüle­tett és apja nyomdokain haladva vasas szakmát választott. 1940-ben a fia­tal vasesztergályos az Oetl — a későbbi Gábor Áron — Vasöntödében vállalt munkát. Itt került közelebbi kapcsolatba a munkásmozgalommal: először műhelybizalmi­nak majd főbizalminak, később pedig az üzemi bizottság elnökének vá­lasztották. A felszabadu­lás után a gyárat a mun­kások kaparták ki a ro­mokból, minden ered­ményt saját kezük mun­kájának köszönhettek. Az államosítás során az ipar­ügyi miniszter Csergő Jánost nevezte ki a válla­lat vezetőjévé, aki mint üzemi bizottsági elnök kétéves működése során a vállalat minden ügyes-ba­jos dolgát megismerte és a nehéz helyzetekben is eredményesen védelmezte a dolgozók és a termelés érdekeit. Megbízatásai ezután rö­vid időre elszólították a vasmunkások közül. Két évig a Posta főigazgatója, majd a Nehézipari Mi­nisztérium államtitkára volt. Az 50-es évek elején a párt és a Miniszterta­nács apparátusában tevé­kenykedett. 1954-ben ki­nevezték kohó- és gépipa­ri miniszternek, 1963-tól nyugdíjba vonulásáig pe­dig a Ganz-MÁVAG ve­zérigazgatói teendőit lát­ta el. Csergő János 1945-től volt tagja a pártnak. 1954 és 1957 között a párt köz­ponti vezetőségének tagja, majd a Központi Bizott­­ság póttagja és 1970-től a XII. kongresszusig a Köz­ponti Bizottság tagja volt. Két ciklusban országgyű­lési képviselőként is tevé­kenykedett. 1967-től halá­láig részt vett a vasas­szakszervezet központi ve­zetőségének munkájában. Érdemeit több magas ál­lami kitüntetéssel ismer­ték el: tulajdonosa volt egyebek között a Magyar Népköztársaság Érdem­rendnek, a Munka Érdem­rendnek, a Munka Vörös Zászló Érdemrendnek és a Munkás-Paraszt Hata­lomért Érdemrendnek is. Mindig büszke volt ar­ra, hogy részese lehetett a szocialista ipar létreho­zásának, felvirágoztatásá­nak, és hogy a maga mód­ján segíthette a dolgozók eszmei, politikai felvilá­gosítását A legfontosabb­nak és a legnagyobb si­kernek az emberek gon­dolkodásában bekövetke­zett változásokat tartotta. Igen fiatalon, 28 évesen lett munkásból igazgató. Attól kezdve egy cél ve­zérelte, amelyről egy in­terjúban röviden ennyit mondott, amikor azt kér­dezték, mit tart legfon­tosabb feladatának: „Kö­zös ügyünk szolgálatát. De ugyanezt fogalmazhatnám így is: a párt, a nép ügyé­nek szolgálatát.” Eszerint élt, eszerint dolgozott. Végső búcsú Czottner Sándortól Mély részvéttel vettek végső búcsút kedden a Mező Imre úti temetőben a 77 éves korában elhunyt Czottner Sándortól, a ma­gyar forradalmi munkás­­mozgalom régi harcosától, nyugalmazott nehézipari minisztertől. Barátai, har­costársai, volt munkatár­sai, bányászok, s a nehéz­ipar sok száz dolgozója tisztelgett ravatalánál. A Magyar Szocialista Mun­káspárt Központi Bizott­sága és a Nehézipari Mi­nisztérium nevében Simon Pál nehézipari miniszter búcsúzott az elhunyttól.­­ Czottner Sándor ne­ve és munkássága örökre összeforrott a magyar szénbányászat fejlődésé­vel, a kohászat eredmé­nyeivel, vegyiparunk si­kereivel, a nehézipar, s egész népgazdaságunk szocialista előrehaladásá­val — mondotta egyebek között. Majd a szakszer­vezeti mozgalomba már fiatalon bekapcsolódott egykori vasmunkás élet­útját méltatva emlékezte­tett rá, hogy 1931 óta volt a párt tagja, előbb üzemi bizalmiként, majd a kör­zeti pártszervezet egyik vezetőjeként tevékenyke­­kedett forradalmi mun­kásmozgalmunk bölcsőjé­ben, a Vörös Csepelen. 1945 januárjában ott volt a Magyar Kommunista Párt csepeli szervezeté­nek alapítói között.­­ A felszabadulás utá­ni évek történelmi jelen­tőségű feladatai közepet­te bontakozott ki igazán tehetsége és alkotó ereje. Aktívan részt vett az ipar államosításában, mara­dandó érdemeket szerzett a termelés, a szénbányá­szat talpraállításában, szo­cialista alapjainak leraká­sában. 1948 végétől volt a Kohóipari Központ ve­zérigazgatója, majd ál­lamtitkár, ezt követően 12 éven át — nyugalomba vonulásáig — nehézipari miniszter. A széncsaták hősei, a falvak villamosí­tásának szerelői, kialaku­ló modern vegyiparunk építői egyként ismerték és becsülték a soraikból jött munkás­minisztert. Nagy megbecsülést és tekintélyt szerzett iparszervezőként, népgazdaságunk egyik fe­lelős irányítójaként, a szocialista országokkal ki­alakult együttműködés fejlesztőjeként és elköte­lezett, fáradhatatlanul dolgozó kommunistaként egyaránt. A Bányaipari Dolgozók Szakszervezete nevében Kovács László főtitkár emlékezett Czottner Sán­dorra. — Munkássága — hangoztatta — mindvégig elválaszthatatlan volt a szakszervezeti mozgalom­tól, a bányászszakszerve­zet központi vezetőségé­nek tagjaként tetteiben a munkásemberek ügyének szolgálata vezérelte. Gaz­dag élete, a bányászat fejlesztéséért, az iparág dolgozóiért folytatott te­vékenysége mindig példa­ként fog állni a bányász­generációk előtt. Czottner Sándor ham­vait a Mező Imre úti te­mető munkásmozgalmi panteonjában helyezték örök nyugalomra. A gyászszertartás az Inter­­nacionálé hangjaival ért véget. Egy év alatt 108 ezer üzemi baleset Tanácskozás a munkavédelemről Tavaly üzemi baleset következtében naponta tízezer ember volt távol munkahelyétől, összesen 108 ezer balesetről érke­zett jelentés, s az ezáltal kiesett termelési érték meghaladta az 5 milliárd forintot. Ezek voltak a legmegdöbbentőbb adatok, amelyek a tegnap kezdő­dött országos munkavé­delmi értekezleten el­hangzottak. A siófoki konferencián az ország minden részé­ből összesereglett, több mint 300 munkavédelmi felügyelőt Sólyom Ferenc, a SZOT titkára köszöntöt­te abból az alkalomból, hogy idén ünnepüik a Munkavédelmi Felügyelet 30. évfordulóját. Főcze Lajos, a SZOT munkavédelmi osztályá­nak vezetője bevezető re­ferátumában rámutatott, hogy bár a munkások vé­delme állami feladat, de a koordinálást, a terve­zést és biztonságos mun­kára való nevelést a szakszervezetnek kell ke­zében tartania. Ehhez a munkához nélkülözhetet­len az a majd 200 ezres társadalmi aktívahálózat — biztonsági megbízot­tak, munkavédelmi őrök — nagy csapata, amely a felügyelők munkáját se­gíti. Az elmúlt évben javul­tak ugyan a munkakörül­mények, csökkent a bal­esetek és a foglalkozási megbetegedések száma — hangoztatta az előadó —, de egy-két adat arra fi­gyelmeztet, hogy maradt még bőven tennivaló. A balesetek egynegyede a fiatalokat sújtotta, s szomorú tény az is, hogy a tragédiákat jelentős számban alkoholos befo­lyásoltság okozta. Társa­dalmi problémaként kell kezelni azt is, hogy a motorizációk növekedésé­vel a közúti balesetek száma szintén emelkedik, az esetek súlyosbodnak, s mivel az üzemi balese­tek majd felét közlekedé­si eszközök okozzák, fo­kozott figyelmet kell for­dítani a járművek állapo­tára, a gépkocsivezetők alkalmasságára. A SZOT munkavédel­mi osztályának főfelügye­­lői az állami gazdaságok és mezőgazdasági terme­lőszövetkezetek munkavé­delmi helyzetét vizsgál­ták a közelmúltban, töb­bi között megállapították, hogy míg az állami ipar­ban a sérültek több mint 90 százaléka részesül kár­térítésben, addig a mező­­gazdaságban dolgozóknak csak 50—60 százalékát kártalanítják. Gyakran előfordul, hogy egy-egy ilyen ügy hónapokig hú­zódott, s a munkahelyek vezetői nem hogy kezde­ményezték, de inkább akadályozták a jogos já­randóságok kifizetését. — Ma már az egyéni védőeszközök, munkaru­hák megfelelő mennyiség­ben állnak rendelkezésre — állapította meg Főcze Lajos. — Használatukkal azonban még mindig ba­jok vannak. Egyes válla­lati vezetők itt akarnak takarékoskodni, pedig egy kopott lábbeli, lyukas vé­dőkesztyű pótlása sokkal olcsóbb, mint a következ­ményként kifizetendő táp­pénz, nem is beszélve az emberi értékről. A kétnapos tanácsko­zás ma szekcióülésekkel folytatja munkáját. G. L. NÉPSZAVA — A Magyar Rádió ze­nei főosztálya május­­­b­­an a Janacek-vonósné­­gyes hangversenyét ren­dezi meg a Thermál Ho­­tel konferenciatermében. Az előadásra jegyek vá­sárolhatók az RTV kö­zönségszolgálatánál. (V., Október 6. u. 9.) — Fotódokumentációs kiállítás nyílik a fasiz­mus felett aratott győze­lem 35. évfordulója al­kalmából, május 8-án, csütörtökön, a Lengyel 1H1­­0O MUMUST Tájékoztató és Kulturális Központban. A kiállítást Zbigniew Ohanowicz, a lengyel nagykövetség ka­tonai és légügyi attaséja nyitja meg.­­ Ezerötszáz példány­ban megjelent a Tolna megyei Levéltár Tanul­mányok Tolna megye tör­ténetéről című monográ­fiasorozatának kilencedik kötete. A szekszárdi nyomdában készült 370 oldalas könyv öt figyel­met érdemlő tanulmányt közöl. — Nicolas Schöfferről, a Párizsban élő magyar származású képzőművész­ről forgattak filmet a kö­zelmúltban a Magyar Te­levízió munkatársai. A 68 éves világhírű művész a harmincas évek elején hagyta el Magyarorszá­got, de ma is szoros kap­csolatot tart fenn szülő­hazájával. Magyar művészek külföldön Európa több operaházá­ban vendégszerepelnek a következő hetekben ma­gyar együttesek, művé­szek. A Győri Balett 33 tagú együttese május 20— 28-ig Milánóban és San Remóban lép fel. A Ma­gyar Állami Operaház ba­lettegyüttesét a finnorszá­gi Kuopio tánc- és zenei fesztiváljára hívták meg. A Fővárosi Operettszín­ház balettkara június 18- án és 19-én a grazi szín­házban ad önálló estet. Bulgáriában a Szegedi Nemzeti Színház opera­­társulata lép színre jú­nius 12. és 22. között. Operaénekeseink, szó­listáink közül Tokody Ilo­na Hagenbe, Bécsbe és Münchenbe utazik. Erese Margit Svájcban a St. Gallen-i operaszínpadon szerepel, Mészöly Katalin pedig a milánói rádió nyilvános koncertjén lép fel. Pitti Katalin, Pászthy Júlia és Leblanc Győző a bécsi Collegium Hun­­garicumban ad közös ária- és dalestet. Vendégrendezésre is fel­kértek magyar művészt. Mikó András, az Opera­ház Kossuth-díjas főren­dezője a Dán Királyi Ope­rában Verdi Macbeth­­jét állítja színpadra. SZÍNHÁZI Operaház: Léhaság útja (Székely Mihály b. 7. ea., 7) Erkel Színház: A rosz­­szul őrzött lány (Haran­gozó b. 6. ea., 7) Nemzeti Színház: Fejezetek Lenin­ről (Ifj. b. V. s. 4. ea., 7) Madách Színház: Sok hű­hó semmiért (C. b., 7) Ódry Színpad: Kései ta­lálkozás (8) Reflektor Színpad: Változatok egy témára (XVII. ker. Dó­zsa Művelődési Ház, 7) Vígszínház: Vadkacsa­vadászat (7) Pesti Szín­ház: Váltóőrök (7) Ope­rettszínház: Violetta (C. Sárdy János b. 4. ea., 7) TATABÁNYA: Hol a színpad? (7) József Atti­la Színház: Rozsdateme­tő (F. b. 4. ea., 7) Vár­színház: A lovakat lelö­vik, ugye? (7) Thália Színház: A Mester és MŰSOROK Margarita (7) Vidám Színpad: A családban marad (7) Kis Színpad: Dobogón vagyunk (fél 8) Mikroszkóp Színpad: HM Tisztiház: Minek néz en­gem? (fél 6 és fél 9) Rad­nóti Miklós Színpad: Ké­sei sirató (3) Egyetemi Színpad: Bodograph Filmklub (6) Pilinszky János: Élőképek (9) Ko­rona-Pódium: Hősök és antihősök. Lukács Sándor előadóestje (7) Bp-i Gyermekszínház: Kará­csonyi ének (du. 3) Stú­dió: Profán ballada: Patt (7) Bábszínház: Népköz­társaság útja: A titokza­tos jóbarát (du. 3) Jókai tér: Repülj, nóta! (de. 10) Főv. Nagycirkusz: Egész nyáron cirkusz (fél 8) Já­tékszín: Egerek és embe­rek (7) ­ Sok hűhó semmiért Shakespeare vígjátéka a Madách Színházban Érdemes volna egyszer eldönteni az eldönthetet­­lent: Shakespeare jó, vagy gyengébb darabjai, szűkít­ve: vígjátékai egyike-e a Sok hűhó semmiért? Nem átallottam és végigolvas­tam a harminc legutóbbi év hazai felújításai kriti­káinak a többségét. Vala­mennyi feszegeti ezt a kérdést: a Nemzeti Szín­ház kétszeri, a veszprémi, a békéscsabai, a József Attila Színházban megva­lósított felújítás kapcsán. Nem válasz vajon maga a tény, hogy három évti­zed múltán immár nyol­­cadízben került sor a fel­újítására most a Madách Színházban? Legalábbis „gyanús" hogy ebben az elég képtelen cselekmé­­nyű vígjátékban mégsem semmiért van a sok hűhó. Annyi szent, unalmas már hangoztatni: a da­rabban a mellékszál a fő­szál. Még ha egy rendező egyszer nem is az egymás­tól a szerelemig utálkozó Beatrice és Benedetto, va­lamint a Lasponya, Furkó és társaik rendőregyüttes­re igyekezne helyezni a hangsúlyt (a neveket Mé­szöly Dezső szellemes, új fordításából veszem) — az, akárcsak megfelelő színészek esetében is, óha­tatlanul oda kerülne. Hát még kiváló színészek ese­tében ! Szirtes Tamás egyéb­ként nagyon is tudatosan hagyta a hangsúlyokat itt, nyomatékot is adva a mű ragyogó jellem- és szere­lemfestésének és a bűbá­jos, korabeli rendőrviccei­ben rejlő társadalomgúny­­rajznak — amely utóbbi azonban nem is annyira a rendőröket, mintsem in­kább a társadalmat gú­nyolja, amely működteti derék őreit. Götz Béla és Vágó Nelly szcenikai se­gítségével jól együtt tré­fál a rendezővel és a jó­kedvű színésztársasággal. Az utóbbi megjegyzés sommás dicséret­i ki­emelések lehetségesek. A hosszú külföldön töltött évek után Pataky Jenőé mindenekelőtt azért, hogy szép magyar beszédformá­lását ilyen szinten meg­őrizte. (Lehet, hogy ilyen furcsa a rendje-módja en­nek — vagy helyesebb a,ai hebehurgya beszé­dünkben és nem elég ala­pos beszédoktatásunkban keresni a hiányának az okát?!) Zenthe Ferenc és az alakteremtő ötleteiből ki nem fogyó Körmendi János a humor olyan for­rásait nyitják, amelyből ismét csak fiatal színmű­vészeinknek helyes és szükséges meríteniük. A közönség azzal teljesíti a „dolgát”, hogy élvezi ezt a színvonalas, embertar­talmú derűt. Kiemelem m­ég Dunai Tamás és Hű­vösvölgyi Ildikó játékát — az utóbbit esetleg Heró­nak is szívesen láttuk vol­na, nem kérdőjelezve ez­zel a főiskolás Ábrahám Edit adottságát. Örömme­ láttuk ismét, kicsinységé­ben jól formált szerepben Szénási Ernőt. Vándor József és a főiskolás Sze­rednyei Béla jó rendőr­­„csapat”. Némethy Fe­renc felvillanthat valamit lappangó, mély humorá­ból. Akárhogy vesszük, a darab két főszereplője (sosem számoltam meg, de talán szövegmennyiségben is) Benedetto és Beatrice. Haumann Péter már ko­rábban vezető színészeink egyikévé fejlesztette ma­gát kivételes tehetsége segítségével. Küzdelme ma már a modor ellen fo­lyik — sikeres küzdelem. Ismét eredeti meglátások­kal formál embert a fel­vett arcát nehezen levető páduai nemesből, köze­lebb hozván őt Budapest­hez. Almási Éva annyi hősi és előkelő és kiégett után végre lehet esetle­en­ vonzó. Tréfálhat — kivált, hogy a rendezés is fura összetételű „cúgos” cincs, szemüveges, kicsit csám­­pás vampnak látja a kor­mányzó szellemes és tu­lajdonképpen férfiéhes unokahúgát. A művésznő egyik legjobb alakítása sikeredik a jól „összehor­dott” emberalakból. A Madách Színház sze­rencsével jár Shakes­­p°are-vel. Az utóbbi éva­dok két legkiegyenlítet­tebb előadása: a Lóvá tett lovagok után most a Sok hűhó ... Nem semmiért: a közönségért. Rajk András Almási Éva (Danis Barna felvétele) Pataky Jenő, Haumann Péter, Ábrahám Edit f. h. és A művelőd­ési otthonok és a termelési szakszervezeti fenntartású művelődési ottho­noknak pedig nyilvánvaló feladata: segíteni a művelt munkásosztály kialakulásában, művelt­ségen értve itt a tudás, a kultúra megújításának ál­landó igényét, s azt a törekvést és készséget, hogy a megszerzett tudást az ember a mindennapi életben, elsősorban termelőmunkája során érvényesíteni tud­ja. Ez a tevékenység művelődési otthonaink részéről új szemléletet is kíván az új gyakorlat mellé.” A Tán­csics Könyvkiadó Szakszervezeti művelődési intézmé­nyek elnevezésű sorozatának legújabb füzetéből idéz­tünk. E füzet A művelődési otthonok feladatai a ter­melés segítésében címet viseli; szerzője Pintér Tibor, a veszprémi Kisfaludy Művelődési Ház — s egyben a szakszervezetek megyei tanácsának művelődési módszertani központja — igazgatója. Mint a szerző írja, napjainkban sokkal nagyobb szerepük van a munkahelynek az ott dolgozók mű­veltségének alakításában, mint korábban. Ennek meg­felelően szükség van a művelődési otthonok „kitágu­lására”, felhasználva az üzemi ebédlőt, a klubszobát és más helyiségeket is kulturális rendezvények céljá­ra. S itt nemcsak a hagyományos rendezvényekre, formákra, csoportokra kell gondolni, hanem újabbak­ra is. Mindarra, amit edett helyen és lehetőségek kö­zepette alkalmazni lehet az emberi műveltség gyara­podása és a termelés segítése érdekében. S hogy az egyes művelődési otthonok és az üzemek, a maguk sa­játos kapcsolatrendszerében, kitalálják — mert szük­ségesnek, fontosnak látják — s alkalmazzák is a le­hetséges formákat, módszereket, ahhoz kell az idé­zetben említett új szemlélet. Pintér Tibor a tanulmányában valahol már alkal­mazott és először itt ajánlott módszereket egyaránt említ. Felsorolja például, hogy egy vállalatnál kikkel, milyen fórumokon és formában, hogyan lehet és kell kapcsolatot tartaniuk a népművelőknek, a művelődési intézmények munkatársainak. A termelést segítő mű­velődési módszereket fejezetekre osztva tárgyalja, kezdve az alapiskolázottságtól, az alapműveltség meg­szerzésétől. A szakmai továbbképzés, a vetélkedők, a klubok, az üzemtörténeti kutatás éppúgy nem kerülik el figyelmét, mint például az üzemlátogatások, az új belépőkkel való foglalkozás, a szakmai patronálás és a többi. Igyekszik számba venni mindazokat a lehető­ségeket amelyek a termelő ember kultúrájához bár­miképp hozzátartoznak. Több mint kétezer példányban jelentette meg a tanulmányt a kiadó Érdemes forgatniuk a művelődé­si otthonok dolgozóinak és a vállalatok különböző szintű vezetőinek egyaránt. A megfelelő szemlélet ugyanis mindkét részről megkívántatik. M. I.

Next