Népszava, 1980. december (108. évfolyam, 282–305. sz.)

1980-12-02 / 282. szám

198­0. december 2. Zárt ülés Madridban Vita a PFSZ meghívásáról Lehel Miklós, az MTI tudósítója jelenti. A madridi találkozó zárt ajtók mögött tartott teljes ülésén hétfőn dél­előtt folytatták a vitát a Földközi-tenger térségé­nek biztonságáról és a Me­diterrán-országok együtt­működéséről. Miután csütörtökön és pénteken a teljes ülésen a nem részt vevő országok hoz­zászólásait hallgatták meg, ezúttal a részt vevő országok képviselői, min­denekelőtt a Földközi-ten­ger menti országok kép­viselői szóltak hozzá a napirenden szereplő kér­déshez. A vitában számos kül­döttség — közöttük a szovjet, a bolgár és a cip­rusi — támogatta felszóla­lásában a palesztin nép jogos ügyét, követelte az elfoglalt arab területek, visszaadását és kifejezés­re juttatta véleményét, hogy a Palesztinai Felsza­­badítási Szervezetnek is részt kell vennie a vitá­ban. Az amerikai küldött viszont felszólalásában ha­tározottan ellenezte a PFSZ meghívását a talál­kozóra. A hétfő délelőtti teljes ülésen a román küldött­ség ismét javasolta, hogy a következő találkozó szín­helye Bukarest legyen. A teljes ülés mellett ülést tartott a gazdasági együttműködés kérdései­vel foglalkozó munkabi­zottság is. Szovjet—nicaragu­ai megbeszéléséből tartottak Moszkvában November 26—30. kö­zött nicaraguai párt- és kormányküldöttség tár­gyalt Moszkvában a poli­tikai, gazdasági, kulturá­lis és műszaki-tudomá­nyos kapcsolatok fejlesz­téséről. A kölcsönös megértés és barátság légkörében foly­tatott megbeszéléseken a szovjet küldöttségben Bo­risz Ponomarjov, az SZKP KB PB póttagja, a KB tit­kára, Nyikolaj Talszin, a Minisztertanács elnökhe­lyettese Karen Brutyenc, az SZKP KB nemzetközi osztályának helyettes ve­zetője, valamint Igor Zemszkov külügyminisz­ter-helyettes vett részt. A nicaraguai tárgyaló küldöttség tagjai Jaime Wheelock Roman, a San­dinista Nemzeti Felszaba­dítási Front egyesített ve­zetősége politikai bizott­ságának tagja, földre­formügyi miniszter; Hen­ry Ruiz Hernandez, a San­dinista Nemzeti Felszaba­­dítási Front országos ve­zetőségének tagja, terve­zési miniszter, Alvaro Guzman külkereskedelmi miniszterhelyettes, vala­mint Luis Fiallos ipar­­ügyi miniszterhelyettesek voltak. A szovjet küldöttség tagjai a tárgyalások so­rán szolidaritásukról biz­tosították a nicaraguai forradalmat, s kifejezésre juttatták: a nicaraguai népnek elidegeníthetetlen joga, hogy külső nyomás nélkül, maga határozza meg az ország sorsát, s maga válassza meg a tár­sadalmi-gazdasági fejlő­dés útját. A felek a tár­gyalásokon megállapítot­ták, hogy az SZKP és a Sandinista Nemzeti Fel­szabadítási Front közötti tapasztalatcsere elősegíti a szovjet—nicaragua kapcsolatok fejlődését, ugyanakkor síkraszálltak a két ország tömegszer­vezetei közötti egy­ütt­mű­ködés aktivizálásáért is. A tárgyalásokon a felek véleménye azonos volt a megvitatott nemzetközi kérdésekben. Elítélték a nemzetközi reakció és im­perializmus tevékenysé­gét, amellyel a világ hely­zet élezésére törekszik, s állást foglaltak az enyhü­lési folyamat továbbvite­le­ a vitás kérdések békés úton történő rendezése mellett. (TASZSZ) A Népszavazás Uruguayba Elutasították a junta alkotmánytervezetét Az uruguayiak többsége elutasítja a katonai rezsim alkotmánytervezetét — derült ki a vasárnapi re­ferendumon leadott sza­vazatok kilencven száza­lékának értékelése után. A vasárnapi népszava­záson arról döntöttek, el­­fogadja-e az ország népe a junta új alkotmányter­vezetét, amely gyakorlati­lag intézményesítené a diktatúrát. A javaslat a fegyveres erőknek állandó beleszólási jogot biztosít a jövendő polgári kormá­nyok döntéseibe is. Az ország haladó erői a tervezet elleni szavazásra szólították fel a lakossá­got, mivel Uruguayban nem új alkotmányra van szükség, hanem arra, hogy tiszteletben tartsák az 1967-ben elfogadott alaptörvényt, a katonák vonuljanak vissza lakta­nyáikba és a hadsereg rendelje alá magát a tör­vényes úton hatalomra jutó kormányok. A szavazatok 90 száza­lékának összeszámlálásá­­ból kitűnik, hogy a két­millió szavazásra kötele­zett uruguayi 54,5 száza­léka szavazott a javaslat ellen, 39,5 százalék mel­lette. (DPA, ADN, AFP) Sztane Dolanc beszéde szocialistaellenes erők Intrikáiról Márkus Gyula, az MTI tudósítója jelenti: Sztane Dolanc, a JKSZ KB elnökségének tagja a ljubljanai fémművek új üzemrészlegének avatóün­­nepségén mondott beszé­dében a többi között rá­mutatott hogy a sikerek ellenére sem idealizálják a jugoszláv társadalmat, de — mint kiemelte — ,,egyesek néha olyan bo­rúlátón ítélik meg prob­lémáinkat, hogy vélemé­nyüket bizonyos elemek ellenünk intézett támadá­sokra használják fel”. Nem ismerjük és nem ismerhetjük el a demok­ráciáért vívott harcnak az egyesek, személyek és cso­portok által folytatott int­rikákat. Nem engedjük meg, hogy a demokrá­ciáért vívott harcnak tün­tessék fel azt, ami forra­dalmunk alapjait, ered­ményeit — a társadalmi tulajdont, a munkásosz­tály, a dolgozók hatalmát, a szocialista önigazgatást, nemzeteink és nemzetisé­geink testvériségét, egysé­gét, el nem kötelezett kül­politikánkat, függetlensé­günket — veszélyezteti. Senkinek sem engedjük meg, hogy letérítsen ben­nünket a ti­tói útról — mutatott rá végül Sztane Dolanc. Kubai cáfolat A kubai külügyminisz­térium közleményében erélyesen cáfolta azokat a nyugati sajtóhíresztelése­ket, amelyek szerint ku­bai csapatok tartózkodná­nak Afganisztánban. Az AFP francia hírügy­nökség Iszlámábádból származó jelentésében nyugati diplomáciai for­rásokra hivatkozva azt ál­lította, hogy több kulcs­­fontosságú pontot kubai katonák őriznek Afganisz­­tánban. A kubai külügyminisz­térium hivatalos cáfolatá­ban hangsúlyozta, hogy e híresztelések minden ala­pot nélkülöznek, kitalált történetről van szó. Efféle híresztelésekkel szeretnék megtorpedózni Kubának a pakisztáni—afgán, illet­ve az iráni—iraki viszály politikai rendezése érde­kében közvetítőként tett erőfeszítéseit. (PL) Francia választások Szocialista előretörés A francia részleges nemzetgyűlési választá­sok vasárnap lezajlott második fordulójának győztese a Szocialista Párt lett. A megürült hét képvi­selői hely közül négyet a szocialisták szereztek meg, egy mandátumot a gaul­­le-ista RPR-től, egyet pe­dig a giscardista UDF-től hódítva el. Korábban e hét hely közül csak kettő volt a szocialistáké. A szocialista vezetőség nagy győzelemként érté­kelte a vasárnapi ered­ményt, mert a szavazást az öt hónap múlva ese­dékes elnökválasztás fő­próbájának tartja. A gaulle-ista vezetés is az elnöknek szóló figyel­meztetésként értékelte a szavazás eredményét. Az UDF vezetősége szerint azonban az eredménynek „nincs semmiféle jelentő­sége”. (MTI) Vizsgálat a chilei junta ellen Vasárnap Rómában be­fejezte ülését a chilei ka­tonai junta bűneinek ki­vizsgálásával foglalkozó nemzetközi bizottság ki­bővített titkársága. A Ma­gyar Szolidaritási Bizott­ságot dr. Réczei László professzor képviselte, aki az MTI tudósítójának el­mondta: a santiagói ható­ságok az új alkotmány elfogadtatásával javítani kívántak nemzetközi hely­zetükön, anélkül, hogy en­gedtek volna a terrorból, a chilei nép üldözéséből. A bizottság szükséges­nek tartotta, hogy a nem­­zetközi közvélemény előtt leplezné le a junta fondor­latos manőverét. NÉPSZAVA A 3 Vállalkozás a szocializmusban A televízió egyik esti műsorában a minap meg­kérdeztek egy filmrende­zőt: mennyi pénzből tud­na kihozni egy új magyar filmet, ha mondjuk vál­lalkozóként, az összes anyagi eszközök és dönté­si hatáskörök birtokában, teljesen a saját kockáza­tára készíthetné, illetve készíttethetné el a pro­dukciót. A válaszra várni kellett egy kicsit, de vé­gül is csak kimondta: úgy véli, hogy körülbelül a fe­lét költené el annak az összegnek, amibe ma egy­­egy ilyen alkotás a hazai filmgyáraknak, stúdiók­nak kerül. Nem tudom, persze, hogy jól számolt-e vagy sem; megeshet, hogy té­vedett, de — igaza is le­hetett. Ezen talán — ha szükségesnek látják — el­gondolkozhatnak a hozzá­értők. Jómagam inkább azért tartom figyelemre méltónak a filmrendező­k véleményét, mert gazdál­kodásunk olyan körülmé­nyeire utalt, amelyek fel­lelhetők a művészettől, a kultúrpolitikától­­ egészen távol eső területeken is. Tehát a szorosabb érte­lassan polgárjogot nyer gazdaságunkban a vállal­kozás fogalma is. Termé­szetesen nem a tőkés vál­lalkozásé — amint ezt hangsúlyozták az említett tv-műsor résztvevői is —, hanem a vállalkozás szo­cialista típusáé, amely alapvetően különbözik az előbbitől: összhangban k­­ll lennie társadalmunk termelési és tulajdonvi­szonyaival. A tőkés a sa­ját pénzét fekteti be —, és nyer vagy veszít —, a mi vállalatainknak, szö­vetkezeteinknek viszont a nemzeti, illetve közösségi vagyonnal kell jól sáfár­kodniuk. Ebből követke­zik, hogy az utóbbiaknak a felelősségük is jóval nagyobb, hiszen egy eset­leges megalapozatlan döntésnek, a hibás gaz­dálkodásnak kárát látja a dolgozó kollektíva, a ráfi­zetést — különösen a leg­nagyobb üzemek esetében — a népgazdaság is meg­érzi. De vajon mennyire ne­vezhetők vállalkozásnak a mi vállalataink? Sike­­rült-e az elmúlt években megteremteni a vezetők­nek azt a fajta érdekelt­ségét és döntési szabad­ságát, amely a reájuk bí­zott termelőerők legered­ményesebb kamatoztatá­sára serkenti őket, ponto­sabban mit kéne tenni az ösztönző feltételek javítá­sa végett? Tagadhatatlan, hogy az 1968-as gazdasági reform bevezetése óta a szabá­lyozórendszer többszöri semben vett árutermelés­ben, az iparban és a me­zőgazdaságban éppúgy előfordul, hogy a költsé­gek az indokoltnál maga­sabbak"­, a portéka jöve­delmezőségét olyan kiadá­sok rontják, amelyeket egy jobb, ésszerűbb szer­vezetben elkerülhetnének vagy legalábbis csökken­teni tudnának a vállala­tok. A hatékonyságról, a rá­fordítások mérsékléséről és az eredményesség ja­vításáról éppen eleget be­szélünk manapság; nem hiszem, hogy sokan len­nének, akik ne tudnák, betéve, melyek most a legsürgetőbb feladataink. Azt sem lehet mondani, hogy az unos-untig han­goztatott érvek vagy még inkább a gazdasági kény­szer hatására ne történt volna semmi változás. Fokról fokra a gyakorlat­ban is érvényre jutnak a korszerűbb módszerek, és kezdünk odafigyelni olyan apróságokra is, amelyeket azelőtt — ha egyáltalán észrevettük — nem tar­tott lényegesnek senki sem, sem sarkadnak ? módosításának egyik fon­tos célja éppen a vállala­ti önállóság és a központi irányítás összhangjának kialakítása volt. Ez még akkor is igaz, ha időn­ként egymással ellentétes tendenciák érvényesültek, mintegy tükrözve, hogy vezető gazdasági szakem­bereink körében is szaka­datlanul folytatódik a vi­ta arról, milyen szerepe, feladat- és hatásköre le­gyen népgazdaságunkban a szocialista vállalatok­nak, hogyan lehetne ki­al­a­kítani mű­ködésü­kne­k, belső szervezetüknek és a külvilággal — a koope­ráló partnerekkel és a piaccal — való kapcsola­taiknak azt a rendszerét, amelyben politikai cél­jainkkal összhangban és a legeredményesebben se­gíthetik elő a népgazda-­ ság fejlődését, a nemzeti jövedelem növekedését. Szükség is van erre a vitára, olykor a pillanat­­n­ világ legjobbnak tartott álláspont megkérdőjelezé­sére is. Hiszen még egy bonyolultabb gépi beren­dezés sem igen tervezhe­tő meg csak papíron: a prototípus, a nullszéria­gyártás során előre nem látott fogyatékosságok bukkanhatnak elő, s olyan kérdések vetődhetnek fel, amelyekre választ csupán a gyakorlat adhat. Még inkább így van ez a gaz­daságban, amellyel nem lehet lombikban kísérle­tezni, amelynek működé­se bonyolultabb, mint a legtöbbet tudó automatáé. Vállalatok tömegének, a termelésben és a fogyasz­tásban egyaránt részt vevő millióknak a magatartá­sát, a különböző intézke­désekre való reagálását A Magyar Tudományos Akadémia égisze alatt hosszú évek óta folynak a szocialista vállalatokkal kapcsolatos kutatások, amelyeket a legnevesebb szaktekintélyek irányíta­nak. A távlati kutatási program keretében fog­lalkoznak a vállalatok irányítási rendszerének, belső elszámolásának és termelésszervezésének főbb problémáival, a vál­lalati üzletpolitikával és a különféle kooperációs kapcsolatokkal. Megkü­lönböztetett figyelmet for­dítanak a tudósok a szer­vezéstudomány és a szer­vezési eredmények gya­korlati alkalmazása aka­dályainak elemzésére, az ésszerűsítés, a racionalizá­ló szervezés lehetőségeire. Fontos kutatási témakör a szocialista vállalatok szer­vezeti demokratizmusá­­nak helyzete is. Vizsgál­ják a vállalati készletgaz­dálkodás problémáit, a vállalatoknak az úgyne­vezett innováció — a gon­dolatoktól a termékek ér­tékesítéséig terjedő folya­mat megújhodás iránti fogékonyságát, a válla­lati gazdálkodás straté­giájának és taktikájának a szervezeti rendszerrel való összefüggéseit, a ter­melési szerkezet fejleszté­sének problémáit, vala­mint a KGST-n belül megvalósítható vállalat­közi kooperációs kapcso­latok fejlesztésének lehe­tőségeit is. Mindezek a kutatások, vállalatainknak az új gondolatok, az új techni­ka és technológia, a min­dig változásokat követelő korszerű szervezési mód­szerek iránti fogékonysá­ga, persze, nagyon külön­böző. Nem egyformák a vezetők sem, és mi taga­dás, olykor a külső — nem feltétlenül a hatá­rainkon kívüli — körül­mények is határt szabnak lehetőségeiknek. Olyan adottságokból kell kiin­dulniuk, amelyek létrejöt­téhez talán semmi közük. A hatvanas évek elején végrehajtott ipari átszer­vezés során például szü­lettek olyan trösztök és óriásvállalatok is, ame­lyeknek a méretei már meghaladják a vezetés szervezési lehetőségeit. A vidéki ipartelepítés — kétségtelen eredményei mellett — olykor a fech-pontosan előre látni nem is lehet, ezért hát érthe­tő, hogy a tapasztalatok alapján időnként változ­tatni kell a szabályozás, az ösztönzés és az elvo­nások rendszerén. A t­udom­ányos vita vizsgálódások nem öncé­lúak. Nem is laboratóriu­mi körülmények között végzik őket többnyire, s így a kapott eredmények hasznos útmutatást adnak gazdaságpolitikánk, irá­nyítási rendszerünk to­vábbfejlesztéséhez is. Sőt, például a racionalizálás módszertana című kuta­tási témakörben az ered­ményeknek több vállalat­nál való bevezetése már a kísérleti időszakban csaknem 120 millió forint megtakarítását tette lehe­tővé. Rámutattak azonban a kutatások a szocialista vállalatok sok megoldat­lan problémájára, az óha­tatlanul előforduló ellent­mondásos helyzetekre is. A november második fe­lében megtartott kétna­pos eredmény beszámoló ülésszakon, természetesen, elsősorban a gondokra irányult a figyelem. Töb­bek között arra, hogy ke­vés kivétellel, még nem­igen tekinthetők a szó tá­­gabb értelmében vállal­kozásoknak a mi vállala­taink. Nem is lehetnek igazán azok, amíg az ér­dekeltségi rendszer nem serkenti a vezetőket koc­kázatvállalásra, amíg a szigorú, és a világpiac íté­letét messzemenően érvé­nyesítő szabályozórend­szer ellenére sem mindig egyértelmű az összefüggés a jól végzett munka, és a kimutatható vállalati eredmények között.­nológia egyes szakaszai­nak a termelési folyamat­ból való kiszakításával is járt, fölösleges csomago­lási, ide-oda szállítási mű­veletek közbeiktatásával, és ezek miatt költségnö­vekedéssel is. Egy másik gond: a külső szervezett­ség hiánya. Legyen bár a legtökéletesebb egy válla­lat belső szervezete, nem sokat tehet az ellen, ha akadozik az anyagellátás, ha kooperáló partnerei nem teljesítik kötelezett­ségeiket. Persze, egyelőre még a vállalatok saját háza tá­ján is bőven akad tenni­való. De a szervezésnek, az ésszerűsítésnek túl kell lépnie a gyárkapukon, a kívánatos rendnek érvé­nyesülnie kell a gazdaság egészében is. Ezzel kap­csolatban még a tudomá­nyos, elméleti kutatások­nak is sok kérdést kell megválaszolniuk, de ez nem jelentheti azt, hogy a gazdaságpolitika gya­korlati megvalósítóinak, az ipari, vállalati veze­tőknek addig ne lennének tennivalóik. Mert manapság még nem mindig értelmesen, sőt, nem is mindig értel­mes célokra használjuk fel erőforrásainkat. Oly­kor hiányzik a vállalkozás bátorsága is. Pedig enél­­kül aligha juthatunk előbbre. Fontos feltétel, hogy a reá bízott felada­tokat mindenki a tulajdo­nos felelősségérzetével lássa el. Hogy a munkás, a műszaki és a közgazda­­sági szakember, de még inkább a vezető tudatá­ban legyen: a közösség, a nemzet vagyonát — mind­­annyiunk létalapját — nemcsak óvni, gyarapíta­ni is kötelessége. A fölös­leges kiadás és az elma­radt haszon között nem sok a különbség: egyikből sem lesz fedezete, hogy növeljük az életszínvona­lat. Csak abból, ha ezt a vagyont okosan, a közös­ség javára tudjuk kama­toztatni. A mi társadal­munkban ez a vállalkozás lén­yege. Franek Tibor Emberi és környezet feltételek A Hazai Fésűsfonó- és Szövőgyár budapesti gyára látja el mosott gyapjúval a kis­­tarcsai gyárat. Emellett kétszázhetven tonna fésült gyapjúszalagot is előállítanak. Jobb munkaszervezéssel elérték, hogy az idén a tervezettnél száz tonnával több, ösz­­szesen ezerkétszázötven tonna gyapjút tisztítanak meg — hatvan éve üzemelő gépekkel (MTI Fotó : Tóth Bálint felvétele)

Next