Népszava, 1982. január (110. évfolyam, 1–26. sz.)

1982-01-03 / 1. szám

$ Ideális társbérlet A kultúra vára Sárváratt, ebben a hangula­tos Vas megyei kisvárosban, a főtér szomszédságában áll az egykori Nádasdy-vár. A főúri családok tagjain kívül itt élt valamikor Sylvester János, a tudós, aki a hazánk­ban nyomtatott első magyar nyelvű könyv szerzője volt, Magyari István, az ellenre­formáció elleni harc szerve­zője, és gyakran pihent itt országjáró útja során Tinódi Sebestyén. Az ötszögletű, hatalmas épület, mint szinte minden műemlék jellegű alkotmá­nyunk, a háború során és utána erősen megrongáló­dott, és helyreállítása, hasz­nosítása komoly gondot oko­zott. Hosszú ideig folyt a vi­ta arról, hogy „szálloda és vendéglátóipari egység” le­gyen benne, vagy a város művelődési k­özpontja. Sárvárott és a megyében szerencsére a kultúrapártiak győztek. A gazdasági szak­emberek bebizonyították, hogy kevés szállodai férő­hellyel, nagy létszámú ki­szolgáló személyzettel lehe­tett volna csak üzemeltetni azt a bizonyos vendéglátó­ipari egységet, ami biztos rá­fizetésnek ígérkezett még ál­landó telt ház és kizárólag külföldi vendégek esetében is. S mivel a nemzeti bizott­ság már 1945-ben, az első ülésén határozatot hozott a vár művelődési központtá alakításáról, ez a döntés lé­pett életbe, s valósult meg 1978-ra. A vár üzemeltetője így ma a Városi Művelődési Köz­pont. De a történeti hagyo­mányoknak megfelelően itt nyert elhelyezést a Sylvester János Könyvtár és a Nádas­­dy Ferenc Múzeum is. Ugyancsak a várban talál­ható az ország egyik leg­szebb, igazán hangulatos há­zasságkötő terme. Vagyis minden egy helyen, amiből következik, hogy a szakrész­legvezetők (múzeum, műve­lődési központ, könyvtár) közösen terveznek. Nem csu­pán egyeztetik az időponto­kat, hanem mozgósítják láto­gatóikat a rendezvényekre (évfordulók, vetélkedők, ze­nei rendezvények stb.), s mindig azt a termet, szobát, részleget veszik igénybe, ahol a rendezvény legjobban megtartható. Különösen a könyvtár bo­nyolít le nagy forgalmat, ahol Urbán László a biroda­lom gazdája. Urbán László az a fajta szakember, akinek az életét kitölti, amit csinál. Nagy érdeme van az egész „kultúrkombinát” megvaló­sításában, a könyvtár felvi­rágoztatásában. A birodalmáról így beszél: — Sárvárnak tizenötezer­­ötszáz lakosa van. A könyv­tárakban kilencvenezer kö­tet található, hat könyv jut minden lakosra. A mi köz­ponti könyvtárunkon kívül hat peremkerületi és nyolc szakszervezeti könyvtár mű­ködik. A beiratkozott olva­sók száma háromezerhétszáz­­hatvan, a lakosság huszonöt százaléka. Az óvodásoktól a nyugdíjasokig. Mert nálunk már az óvodások is válogat­hatnak az anyukák,apukák segédletével, a mozogni nem tudó betegeknek, rokkantak­nak meg mi visszük ki a kért könyveket, s a helyszí­nen cserélünk. Évente negy­venezer olvasónk van, tavaly kilencvennyolcezer könyvet kölcsönöztek ki. A zenei könyvtárban ezen felül két­ezer-négyszáz látogató négy­ezer-háromszáz kazettát hall­gatott le. Amire különösen büszke az igazgató: — A szakmunkástanulók is ideszoktak. Csoportosan is meg külön-külön is. És akár hihető, akár nem, száz olyan gyerekolvasónk van, aki még nem jár iskolába. A kutatás­ra hajlamos embereknek pe­dig külön szobát tartunk fenn, és szakmai segítséget nyújtunk. • Azt is Urbán Lászlótól tud­tam meg, hogy a múzeum­ban kiállított műtárgyak nagy része helyi gyűjtés ered­ménye, s a lovagterem az ország várainak egyik leg­szebb megmaradt barokk­terme. Az egész város és kör­nyékének történelme meg­elevenedik az igazgató szavai által. Nincs szüksége papír­­ra, adatokat, számokat idéz fejből, pontosan. Annyi min­dent tud Sylvester Jánosról, Tinódiról, a Nádasdyakról, s a mai sárvári járásról, hogy köteteket meg lehetne vele tölteni. — Ide író még nemigen érkezett meglepetés nélkül — közli ezt is természetesen. — Van, akinek a művéből jele­netet rendezünk, versét meg­zenésítjük, felolvasunk az írásából — legtöbbször a diá­kok —, elvisszük a Sárvár körüli kis falukba, itt irodal­mi vetélkedőt tartunk a mű­veiből, őt is bevonjuk a já­tékba. Magam is tapasztaltam mindezt, ezért hitelesíthetem a jelenséget. Csak mindjárt eszembe is jut egy szomorú tény: Urbán László ez évben nyugdíjba megy, otthagyja a várat, a könyvtárat, a „kul­­túrkombinátot”. Nagy baj, bizony, mert személyének va­rázsa, lelkes munkája hiá­nyozni fog. S hogy ki lesz a vár ezen részlegének a lakója, azt még nem lehet tudni. Gerő János Légi­felvétel a városról. Középütt a vár 1981. december 31., szilveszter estéjén, a Hagyományokhoz híven, az idén is megemlékeztek Petőfi Sándor születésének évfordulójáról, a költő Bács-Kiskun megyei emlékhelyein. Kiskőrösön, ahol 159 évvel ezelőtt megszületett, a fiatalok megkoszorúzták a főtéren álló szobrát. Dunavecsén, és­ egykori Petrovics-mészárszékben, amely ma múzeum, Szalkszentmártonban, ahol 112 versét írta, Szabadszálláson, ahol képviselőként lépett fel, szintén a költőre emlékeztek e jeles napon. A Petőfi-emlékházakban, hagyományhűen, szilveszter éjszakáján mindvégig lobogtak a költő emlékére gyújtott gyertyák. . mii Fotó VASÁRNAP, 1982. JANUÁR 3. NÉPSZAVA A rádió és a televízió szilveszteri műsoráról Milyen is volt a B. O. É. K. 1982!? Alcíme szerint „Min­denki a fedélzeten” ma­tatott, s már ez utalt Onedinék sorozatára, amely nem egy poént szolgáltatott a kabarénak. A több mint öt­­venfőnyi legénységgel, pon­tosabban közreműködővel, négy óra húsz percnyi időre kihajózó, könnyűszerkezetes, több árbocos, mentőcsónak nélküli sétahajó. Marton­­(edin) kapitány, a Marton Rt. főrészvényese irányításával most is a humor derűsen fodros vizeiről csapott ki a viharosabb tengerekre. Verebes István hetyke, csúfondáros konferansza ki­hívás, új, fiatalos hang. De nemcsak a hang új, az eddig jobbára a közönségre apel­láló, bizalmaskodó magatar­tással szemben. Verebes nyíltan, merészen, mint aki jól beolvas, címezte „fölfelé” is f elismerő bókjait. „A rá­­diókabaré úgy kormánypárti, hogy észre se veszik" — mondták az elején. Észre­vettük. A kabaré kormányát is jó kezekben tudjuk, erős szélben is... E kamaszos pökhendiség új, meg kell szokni. A tévébemondónők elegáns estélyi ruhát viselnek, nem zubbonyt, Verebes és Mar­ton sem kénytelen kéziratait holmi cenzori hivatalnak be­nyújtani (majd szétcincálják utólag a kritikusok!), hát tényleg, milyen borzongta­­tóan bátor humorizálást kí­vánunk még a rádiókabaré­tól? Hogy oldja meg a nem­zetközi helyzetet? A világ­­gazdasági válságot? Igen. A pesti ember már csak ilyen, mindezeket meg­kívánja a kabarétól. Mert a magyar ember, legalábbis a rádióhallgató, olyan, hogy ha minden jó, akkor még job­bat szeretne. Hiszen nálunk (mint Farkasházy Tivadar jelenetéből, és egy ismert nemzeti alapműből tudjuk) előbbre helyezik azt a kérést, hogy jókedvvel legyünk megáldva, csak aztán bőség­gel. Jókedv és bőség E klasszikus alaphelyzetből kiindulva áradt is bőséggel a jókedv a rádióból. A Marton Rt. hajója a ma már a la­pokban is nyíltan taglalt szexuális problémák, vala­mint az anyagcseretermé­kekkel való viccelődés lan­gyos szélvizein is úszkált, de időnként kimerészkedett a közélet, a politika viharosab­ban hullámzó tájaira is. A két Pál, Peterdi és So­mogyi dudaszavazással vizs­gáztatta a közönséget a „de­mográfiai lerobbanás” okai­ról, Moldova György pedig a „Tökösmákos” rétes receptje szerint gyúrt, „ezt nektek” jelleggel elénk tálalt mulat­ságos történeteivel traktált. Hálás vadászterület a saj­tóhibák (pardon, hibák) be­­cserkészése is, talán most, hogy éppen nem fürdik Bán­sági Ildikó a Zokogó majom­ban, a nyomdai szedés idő­pontjában, e cikkben sem marad annyi hiba, amennyi a jövő évi kabaréhoz indu­lási alapanyagul szolgálhat­na.. A Peterdi Pál, Soós András vadászduó néhány kapitális hibapéldányt le is terített. Koltay Róbert, a színész, egyúttal eredeti tehetségű humorista is. Koltay Róbert, a humorista, eredeti tehetsé­gű színész, így minden együtt áll egy új típusú bohóc­­fapofa életre keltéséhez. Kol­tay fölfedezte közéleti és csa­ládi nyelvünk fejlődésének új tendenciáit, a bizalmasko­dó, álközvetlen, félszavas, s épp ezért félremagyarázható szövegelést, a „Pusszantalak benneteket” stílusát, amely túltesz a „szióka” és ,,/cö­­szike” nyelvi vadhajtásain is. Kern András másfajta, nagyszerű bohóc, fanyarabb, szatírája élesebb, s e hajla­mait jól ki is élhette Szilá­gyi János műsorának után­zásával. Kevés zenei paródia Ilyen hosszú „hajókázást” nem lehet szünet, lazítás nél­kül folytatni, a zenei betétek olda­lazító szárízait kevesell­tük, Harsányi Béla és együttese megtette a magáét. Boncz Géza csúfolódása a beatnemzedéken bizonyára elnyerte a fiatalok tetszését, amint Kellér Dezső nosztal­­giakonferansza az­­idősebb generáció szívét dobogtatta meg. Szepesi György, Marton Frigyes élcelődése a sportról oda-vissza feladott labdák pattogására emlékeztetett. Kaposy Miklós, Tabi László, Tímár György, Szuhay Balázs számait sem hagyhatjuk em­­lítetlenül, noha méltatlan do­log puszta „névsorolvasással” dicsérnünk őket, a szintén „legjobbakat”. Szilágyi György végrendelete morbi­­dan mulatságos óévbúcsúzta­tónak bizonyult, örömmel hallottuk a kabaréban ismét Major Tamást, a mulatságos testamentum végrehajtóját. Ha már a színészeknél tar­tunk, hadd jegyezzem meg, annyi sok kiváló humoros művészünk társaságában va­jon miért nem szerepelt egy­két komikai tehetséggel meg­áldott művésznőnk? (Hernádi Judit üdítő kivétel volt.) Nagyobb önkontrollal végzett „húzás” árán tán bekerülhe­tett volna a Marton Rt. hajó­jába néhány „színésznőutas” is, mert így bizony, nem volt mindenki a fedélzeten. Far­kasházy Tivadar, Kaposy Miklós, Marton Frigyes, Sin­­kó Péter és Nyilas János szerkesztő-hajóstiszti minő­ségben, Marton­(Onedin) ka­pitány irányításával, és a minden poént leltárba vevő Bán Zoltán segédkormány­zásával jó széllel futott a ka­baréhajó a derű, a szatíra hullámain 1981 védettebb ki­kötőjéből 1982 nyílt, ismeret­len, mélytengeri vizeire. Háry Márta A televízió előtt A neteves Zsuzsi, arra a Kernesre, hogy­hogy tetszett a tele­vízió szilveszteri műsora, így felelt: Nem volt jó de nem baj, ők is bemondták, hogy a tavalyi jobb volt. Zsuzsinak egyéb­ként egészen jó humora és humorérzéke van. Szuperbola A Szuperbola ragyogó ötlet­sorozattal kezdődött — a Hét műsorának látványos paró­diáját ígérve —, aztán . . ez­úttal ennyiben is maradt. Né­hány, talán egy kézen meg­számolható mélyről jövő ne­vetést kellett beosztani az egész műsor időtartalmára, stílusos takarékossággal. Haj­dú Jánosról például a hajlon­­gáson kívül nem sikerült semmi találót kiötleni, pedig ez a Hajdú János a hajlon­­gáson kívül egy egész sereg más dolgot is csinál és mond a kamerák előtt egész évben. Onedinék alapötlete — a gőz­mosoda — jó volt, aztán már csak önmagát „ragozta”. A Stirlitz-paródiában régi vic­cek durrantak újra — egé­szen halkan. Egyébként Ar­kus József viccállománya is frissítésre szorul illetve, a korábbi tapasztalatok alap­ján, inkább a gondolataival való behelyettesítést ajánl­juk. Árkus általában úgy szellemes, hogy mélyen az­ optimálás esetben viccekre egyáltalán nincs szüksége. A Szuperboláról egyébként még azt kell megjegyezni, hogy itt kapcsolódott be hosz­­szan tartó szilveszteri mulat­ságunkba Gálvölgyi János és Szuhay Balázs, akik aztán — Balázs Péterrel kiegészülve — a televízió állandósított triójaként végigképernyőz­­ték az egész szilvesztert. Úgy hírlik, kis hazánkban mint­egy ezervalamennyi színész van ... Szeszes éjszaka A kötelező szilveszteri krimi után megkezdődött (sokak­nak már csak folytatódott), a Szeszes éjszaka. Antal Imre műsora a szalonképes Sze­szélyes évszakok címen év­közben váltakozó mértékben színesen és ötletesen perget­te perceit — most viszont ki­tett magáért. Ő lett a szil­veszteri főműsor. Pedig sem­mi világrengető, pezsgőnyito­­gató „koncepció”, még holmi import világsztár sem lopta be magát a képernyőre (hi­szen Szergejt már-már ma­gyar komikusnak tarthat­juk). Jól sikerült részek ad­ták a jó egészet. Nepp József Portré­jának alapötletén kívül a rajz, a megjelenítés is szellemes volt. Árkus József új ma­gyar drámája jobb — és rö­­videbb — volt, mint az egész Szuperbola. Szergej kará­csonyfa-lidércnyomásában egyik poén épp a másikig tartott — ahogy kell. A ma­gyar sivatagi shore a szelle­mes fintoron túl honi báb­művészetünk csúcspontjaira is adott némi rátekintést Al­fonzo bűvöskocka-paródiájá­­ban voltak kacagtató részle­tek —, de talán mégis itt kel­lett kicsit megpihennünk: Rubik úr találmánya ugyan­is, még sokunk számára in­kább rejtély és elrejtett szé­gyenérzetünk egyik táplálója, semhogy a megoldás birto­kában boldogan kacagjunk rajta — ilyen hosszan. A vi­dám fiúk — ezúttal Szomba­­thy Gyula, Szacsvay László, Balázs Péter és Mikó István — vidámak és ügyesek vol­tak, jól vezettek rá a műsor ■fő „attrakciójára”. Amikor is Antal Imre és Kudlik Jú­lia igazán elsöprő tempójú, felszabadultan improvizáló Cirkuszdlunkja jött, amely­ből kiderült többek között, hogy Kudlik Juli sokkal in­kább otthon van a magyar képernyőn Antal Imre olda­lán, mint a néhány évvel ez­előtt szerepeltetett, egyébként nem kevésbé neves külföldi sztár. Knézy Jenő betársulá­­­sa a komédiázásba csak fo­kozta nosztalgiánkat egy szintén régmúltnak tűnő szilveszteri műsor iránt, ami­kor a tévések saját ötleteiket és saját paródiájukat hordták össze az egyik stúdióba — és milyen jól szórakoztunk ve­lük és rajtuk! Az alkotóknak még a vé­gére is maradt ötletük: Var­ga Csaba és Markó Nándor Meggyúrtuk Hofi Gézát cí­mű kisfilmje ezúttal ismét meghozta a szilveszteri „be­tevő” Hofit. Mindent vállalunk Medveczky Ilona show-mű­­sora után — melynek elké­szítésénél ismét csak a színes televízióval rendelkező, min­den bizonnyal egyre szélese­dő nézőseregre gondoltak az alkotók —, a szerkesztők szándéka szerint a főműsor, egyben az év utolsó műsora következett. A Mindent vál­lalunk önkéntes kabarétár­sulása az önálló iparengedély kiváltása előtt remélhetőleg még új tagokon és új ötlete­ken is töri majd a fejét — ez a kabaré nagyon gyengén si­került. Bodrogi Gyula látható ön­­feledtséggel próbált ironizál­ni ősrégi kabaréötleteken; az irónia elmaradásának okán maradt a tojás, a liszt, a le­szaggatott kabátujj — ez az, ami az előbb idézett hétéves Zsuzsi számára is unalomig ismerős már. A villámtréfák legtöbbjét ismertük; amit nem, az most sem vonul át az ismert villámtréfák köré­be. Ami mégis tetszett — s a többit borítja feledés —: Körmendi János „magán­száma”. És később — már e műso­ron kívül — az Új év. Egy­előre. Csáki Judit

Next