Népszava, 1982. augusztus (110. évfolyam, 179–203. sz.)

1982-08-01 / 179. szám

4 VASÁRNAP, 1982. AUGUSZTUS 1. NÉPSZAVA ­is eltűnt munkaerő nyomában Szaktechnikus volt nálunk két évtizedig, aztán elment fűtőnek ... Egyik megbecsült művezetőnk most világo­sító a színházban. Azt mondja, a kéthónapos nyári szü­net miatt hagyott itt bennünket... Jól képzett szak­munkásunk úgy döntött: fogházőr lesz. Egy másik lőtér­­gondnoknak ment... Két raktárvezetőnk a fafűrésze­­lést választotta. Ugyanott kötött ki egyik gépipari tech­nikusunk, aki lakást kapott tőlünk, majd itt hagyott ben­nünket: előbb szakoktatónak, onnan fafűrészelőnek állt... Az utóbbi esztendőkben gyakran hallani a kérdést: hová vándorol a nagyipar munkássága? A Kaposvári Ruhagyár gazdasági vezetői a közelmúlt példáival adnak — nem általánosítható, de talán jellemző — választ. Az 1950-ben 8 dolgozóval alapított „gyár” hosszú ideig kényelmes helyzetben volt. A városban a cukorgyáron kívül nem nagyon akadt em­lítésre érdemes ipari létesít­mény, lányokat-asszonyokat foglalkoztató különösen nem. Évtizedeken át kívülről dön­gették a gyár kapuját, a ve­zetők válogathattak az ajánl­kozók közül. Az ötvenes évek három fejlesztési rohamát, majd különböző vidéki tele­pek átvételét követően a het­venes évtized derekán 3 ezer fölött tetőzött a létszám. Aztán sorra alakultak az új gyárak, és a fővárosi vál­lalatok erre a vidékre is ki­nyújtották csápjaikat; gyár­egységeik, telephelyeik, no, meg a mindjobban erősödő szövetkezetek szívóhatása a hetvenes évek második felé­től állandósította a kaposvá­riak munkaerőgondjait. Ez idő tájt sokat vártak pécsi te­lepük alapításától, ám­­ az ígért több ezres nagyságren­dű létszám illúziónak bizo­nyult. Az már más kérdés, hogy ennyi embernek alig­ha tudtak volna értelmes, gazdaságos munkát adni. Nem így Barcson. Ottani te­lepüket máig siratják: a rész­leget felsőbb döntésre a Fő­városi Kézműipari Vállalat­hoz csatolták, exportnövelési szándékokkal. (A ruhagyári­ak keserű megjegyzése: a barcsi telep azelőtt is export­­terméket állított elő, szerin­tük gazdaságosabban, mint jelenleg.) Öröm és üröm Vidéki telepeinken — például Kadarkúton, Heresznyén, Kaposmérőn, Nagybajomban — egyébként sűrűn változ­nak a nevek: a fiatal lányok közül sokan éppen csak meg­melegszenek. A férjhezmenés után ugyanis gyakran kide­rül, életfeltételeikkel, a gyerekek nevelésével, a csa­lád igényeivel, az állattartás­sal, már nem egyeztethető össze a gyári munka. Ha két műszakban és a lakóhelytől akár csupán két-három fa­luval odébb kell is ingázni, bizony, nem szívesen vállal­ják. Mihelyt lehetőség kínál­kozik, helyben keresnek mun­kát. És manapság egyre in­kább kínálkozik. A téeszek melléküzemágaiban és az alakuló kisvállalkozási for­mákban egyaránt. Öröm az egyiknek, üröm a másiknak. A Kaposvári Ru­hagyár vezetőinek az utóbbi jutott. Az utóbbi két eszten­dőben 9,9 százalékkal nö­velték a béreket, és az ipar­ági átlagot náluk is megke­resik a dolgozók. Csakhogy az iparági átlag az országos bérolló alsó szárán helyezke­dik el, következésképpen a bérversenyben sokszor alul­maradnak. A két műszak, a szalagszerű termelés és a be­járás ugyancsak rontja fel­tételeiket. Nem tudják fel­venni a versenyt a termé­szetbeni juttatásokkal sem: a téesztől kapható 12 mázsa kukorica 6­ 7 ezer forint jö­vedelemtöbbletet jelent. Így fest a kép ruhagyári né­zetből. Az egyes ember szem­szögéből viszont kétségkívül kedvező a helyzet. Hogy a társadalomnak — a gazdasági és szociális kritériumokat egyaránt tekintetbe véve — mi előnyösebb, azt a mosta­ni erőteljes átalakulási folya­matban nehéz lenne eldön­teni. A Kaposvári Ruhagyár szabója kiváltja az ipart, fa­lura telepszik — másként nem tud kisgyermekéről gon­doskodni. Szakembert veszít a vállalat, szolgáltatást nyer a falu. Eggyel kevesebb böl­csődei férőhelyre van szük­ség. A veszteség és a nyere­ség mutatószámai nehezen hozhatók közös nevezőre. Foghíjas szalagok Az mindenesetre tény: a Kaposvári Ruhagyár kezdeti 2 százalékos létszámcsökke­nése évi 4—5 százalék körül állandósult. Jelenleg 2 ezer körüli az állományi létszám, de ötszázan a gyes, a kato­nai szolgálat és más egyebek miatt állandóan hiányoznak. Foghíjasak a szalagok , s akkor még rózsás a helyzet: az egyik telepről „szalagos­tul” vitte el a munkásokat egy szövetkezet. A létszámgondok érződnek a féléves gazdasági mutató­kon: a tavalyihoz képest 10 százalékkal apadt a termelés, és exporttervüket sem tud­ták teljesíteni. Az igazsághoz tartozik, hogy az utóbbiban a termékváltás is közreját­szott: megrendelőik saját anyagos export helyett bér­munkára tartottak igényt. Mindezek következtében az év első felének 20 millió fo­rintos nyeresége 40 százalék­kal kisebb a tervezettnél , de úgy számítják, hogy a gyá­rtm­á­nyösszetétel javításá­val és az elszámolástechni­kai korrekciókkal a nyere­ségelmaradás az év végére 10 százalékra mérsékelhető. A nagyipar vonzását visszatszerezni Ami a belföldi igényeket il­leti, sovány vigasz, hogy a ruhagyár korábban sem tud­ta kielégíteni a keresletet. Manapság pedig a belső ke­reslet mérséklődése miatt a korábbinál kisebb nyomás nehezedik a gyárra. Látnak-e valamilyen ki­utat? Van-e valamilyen esz­köz a kezükben a munkaerő megtartására? Az exportter­vek teljesítése például egyál­talán nem közömbös egy olyan, kedvező dollárkiter­melési mutatót produkáló vállalatnál, mint a Kaposvá­ri Ruhagyár. Nos, a megye­­székhely többi vállalatánál évente 8—10 ezer forinttal többet visznek haza a dolgo­zók. Ez az összeg nem ha­tástalan csáberő. Az utánpót­lás is bizonytalan: az évente iskolába küldött 150 ipari ta­nulóból a tanév végéig 30— 35 százalék lemorzsolódik, s a végzetteknek is csupán harmada marad a gyárban. „A vállalat tehetetlen a külső környezettel szemben" — ez a ruhagyár vezetőinek egyöntetű álláspontja. Az or­szág érdekeire apellálva olyan ár- és szabályozórend­szer kimunkálásában re­ménykednek, amely ismét a nagyiparba tereli a dolgozó­kat. Vonzó feltételekkel (la­kás, jó kereset) teletűzdelt hirdetéseik ugyanis nem min­dig találnak célba. Telepve­zetői álláshirdetésükre öt tu­cat ajánlat érkezett. Az ajánlkozók között akadt ko­hómérnök, minisztériumi tisztviselő, vegyészmérnök, erdész. Ruhaipari szakember egy sem. Molnár Patrícia Kerülik a fülledt erotikas Fabulon-reklámstra­tégia Az új Fabulon-plakátról né­hány nap óta vitorlába ka­paszkodó hölgy mosolyog ránk. A napozót népszerűsí­tő fotón eddig ismeretlen mo­dell látható.­­ A Fabulon-készítmé­­nyeket több mint tíz éve, te­hát születésük óta, reklámoz­zuk, s ha észrevette már, több fotómodellel is dolgoztunk — magyarázza a jelenséget dr. Veres Gáborné, a Kőbá­nyai Gyógyszerárugyár rek­lámosztályának vezetője. — Amíg a kozmetikai, szépségápoló szereknél elég­gé elterjedt az erotikus rek­lám, addig a Fabulonnál ez nem jellemző. Mi ennek az oka? — A mi reklámstratégiánk az egészséges, üde, sportos testre épít, kerüljük a fül­ledő erotikát — válaszolja dr Veres Gáborné. — Célunk az, hogy a tinédzserektől a nagy­mamákig mindenki vásárol­ja meg készítményeinket, s ezt úgy akarjuk elérni, hogy az üde, elegáns nőtípusokat reklámozzuk.­­ Ami pedig a szex sze­repét illeti, azt csak a strand­cikkeknél „dobjuk be”, ott is visszafogottan. Gondoljon például arra, hogy néhány évvel ezelőtt egy meztelen hátú, farmert viselő lány ké­pét fotóztuk. Később egy ar­­tisztikus csupasz hátsóval reklámoztuk a Fabulon na­pozót. Ezzel a fotóval egyéb­ként sok bajunk volt, hiszen Budapesten nem engedélyez­ték a kiragasztását, üdülő­körzetekben viszont igen. Magyarázatot tőlem ne vár­jon. Véleményem szerint ugyanis semmiféle ízlésha­tárt nem léptünk át. — Noha a Fabulon nem­csak a nők számára használ­ható készítményeket hoz for­galomba, hanem férfikozme­tikumokat is, az erősebb nem mégsem szerepel egyetlen reklámjukon sem.­­ Férfiasan be kell valla­nom, hogy nem találtuk meg azt a férfitípust, akikkel szí­vesen azonosulnának a fér­fiak. (Egyébként is a reklám­pszichológia azt tanítja, hogy a férfiak vásárlásaira sokkal nehezebb hatni.­ Tehát a fér­fiak nem akarnak azonosul­ni egyetlen férfiideállal sem, legyen az Belmondo, vagy Lukács Sándor. — Látszólag sokat költ reklámra a Fabulon. Igaz ez a feltevés? — Mi általában a forga­lom 10 százalékát használjuk fel termékeink népszerűsíté­sére. Hogy ez sok vagy ke­vés, annak megítélése vi­szonylagos. A nyugati koz­metikai cégek a forgalom 20 százalékát költik el reklám­ra, nálunk viszont a 10 száza­lékos arány is egyedülálló. Véleményem szerint egy vál­lalatnak magának kell eldön­tenie, hogy megéri, vagy sem a reklámra fordított kiadás Számaink egyébként azt bi­zonyítják, hogy többet aján­lunk a kereskedelemnek, mint amennyit rendelni akar­nak tőlünk. Az első negyed­évre például 115 ezer napte­jet kértek, ugyanakkor 118 ezer darabot gyártottunk és szállítottunk. S nekünk volt igazunk, hiszen el tudtuk ke­rülni az időleges hiányokat is. A második negyedévben a rendelés és a gyártás kö­rülbelül megegyezett, az előb­bi 202 ezer az utóbbi 206 ezer darab. A harmadik negyed­évre már nem rendelt a ke­­reskedelem, a gyártási prog­ram mégis 80 ezer. Remé­lem, ismét nekünk lesz iga­zunk. S hogy ez a remény valóra váljon, ahhoz szükség van a jó reklámra is. E. P. Világgazdaság ■ Basel. Az idei év első negyedében nettó hitelfelve­vővé váltak a nemzetközi bankoknál az OPEC-orszá­­gok — jelenti a Nemzetközi Fizetések Bankja. A baseli székhelyű pénzintézet közlé­se szerint az OPEC-országok betétállománya március vé­gén 152,3 milliárd dollár volt, szemben az előző évi rekord­nagyságú 161,5 milliárd dol­lárral. A tavalyi év második felében és az idei év első ne­gyedében összesen 4,5 milli­árd dollárt hívtak le számlá­ikról. A nem közel-keleti OPEC-országok nagyobb ösz­­szegeket vontak ki, mint amennyit elhelyeztek, a kö­zel-keleti OPEC-tagországok növelték nemzetközi bankok­nál elhelyezett betétállomá­nyaikat. ■ Genf. A második világ­háború óta tavaly az eddigi legalacsonyabb gazdasági nö­vekedési ütemet érték el az olajjal nem rendelkező fej­lődő országok — állapítja meg az Általános Vámtarifa és Kereskedelmi Egyezmény (GATT) legutóbbi jelentése. Az országcsoport folyó fizeté­si mérlegének hiánya 1981- ben rekordnagyságot ért el: 83 milliárd, a megelőző évi 64 milliárd dolláros hiány­­nyal szemben. ■ Lisszabon: Francisco Pinto Balsemao kormánya körvonalazta azokat a terve­zett intézkedéseket, amelyek­től úgymond a portugál gaz­daság és a társadalom mély­reható változását reméli. A részleteiben nem ismertetett intézkedési tervvel kapcsolat­ban a portugál kommunista párt napilapja hangoztatja, hogy a kormány megsérti az új alkotmány rendelkezéseit és „az állami szektor felszá­molását" kívánja elérni. Ban­ki felmérések szerint a por­tugál ipar 70 százaléka ke­rült az 1975. évi államosítá­sok alkalmából állami ellen­őrzés alá, ez a szektor fog­lalkoztatja a dolgozók 20 szá­zalékát és adja a portugál kivitel 15 százalékát Tercier (Édeskés szénaillat párolog az ólomzöld meden­ce felett.) — Hallotta, szakikat­, hogy milyen elegánsak va­gyunk mostanában? — hangzik a fékpadon a kérdés, amíg a tagbaszakadt gyúró igyekszik néhány dekát lemasszí­­rozni a verejtékező delikvensről. — Nem, tisztelettel, de az elegancia mindenképp előnyös. — Reggel a rádióban nyilatkozik valaki, hogy tercier szektor így, az improduktivitás úgy, aztán indifferens tényezők, index meg a ráta, aztán megint tercier. — Netán valami új kártyajátékról van szó? Gondo­lom, a tere arra vonatkozik. — Jaj, ne markoljon akkorát rajtam. Nos, füleltem jómagam is. Már azt hittem, valamiféle űrközpontba kap­csoltak véletlenül, de végül is kezdett közérthetően szólni az illető. Ne olyan keményen a vesémnél! Bizonyos szak­mákat sorolt fel egy kátéeszelnök, a lakossági szolgálta­tásokhoz ... — Tessék csak fordulni, tisztelettel! — Víz-gázszerelő, karosszérialakatos, pincér, folt­tisztító, üvegező, mondotta. Na, ez a tercier, úgy látszik, a hiányszakmákra, szolgáltatásokra meg a borravalóra vonatkozik. — Feltétlenül így lehet, kérem szépen. Ámbátor, szép, dallamos hangzású ez a tercier.­­ A minap meg azt panaszolták az egyik gyárban: nagy gonddal, költséggel kiképezik a műszerészeket, hogy legyen elegendő szakember az exportrendelésekhez, azok meg elmennek a javító-szolgáltató iparba. Mert, ugye, tercier, szolgáltatás, meg borravaló... — Á, kérem, tisztelettel, a bátyáméknál jobb a hely­zet, Ott helyben van ez az izé.... — Hogyhogy? — öntvények érkeznek az egyik vállalattól, tele rü­csökkel, salakdudorokkal. Nincs elég öntvény­tisztító, így hát ők, maguk, a műszakiak, adminisztrátorok cserélik fel a fehér köpenyt munkaruhával, és délután még ráhúznak, négy órát, öntvényt pucolnak. Ez is szolgáltatás, kérem. Csakhogy a saját vállalatnak. Na, persze, külön pénzért. Társulásos alapon. Igaz, nem olyan elegáns, mint tévét szerelni. — Hű, a lépemet finomabban. Jaj, most a vádlim! Dodókám, ez a szolgáltatás kritikán aluli...! — Téved a vendég ur. Éppen hogy tercier szektor — mégpedig a javából. (Az édeskés szénaillat a kamilláéval vegyül, s a vará­­zsos idegen szó ott lebeg a párafelhőben.) G. M. A Diósgyőri Gépgyárban kooperációs kapcsolatral olyan, úgyneve­zett összecsapó gépet fejlesztettek ki, amely tömör fémsodratot készít. Ez az új gép termelékenyebb, mint a gyors­ sodrógép, ugyan­akkor olyan egyenletes felületű kábelt készít, amelynek szigetelésé­hez kevesebb műanyag kell. Ebből a gépből csaknem száz darabot exportálnak a Szovjetunióba, valamint az NSZK-ba. Képünkön a Magyar Kábel Művek budapesti gyárába kerülő gépsort szereli Czirbus Lajos. MTI Fotó - Kozma István felvétele szezam Ha a „lakosság ellátásának” színvonala egyenes arány­ban állna az ezt pedzegető újságcikkek számával, ak­kor fölösleges lenne akár egy sort is vesztegetni a té­mára. Ilyentájt, nyáridőben, kiváltképp divatos az üdülőhelyek forgalmát tollhegyre tűzni. Olvastunk már arról, hogy a kiszolgálás udvariassága nőtt, enni-inni­­valókból kapni elegendőt, de ami az iparcikkek kíná­latát illeti, nos hát akadnak még hiányosságok. Hadd toldjam meg az efféle értékelések sorát egy magántapasztalattal. A vízparti üdülővárosban szépen sorjáznak a szaküzletek, szakműhelyek. Találtatik vas­bolt, sport- és játéküzlet, háztartási és műan­yagbolt, vagy akár autószerviz is. Mindegyik tele zsúfolásig ve­vőkkel, megrendelőkkel. Csakhogy — ilyenkor már nyár közepén — sok minden „kifogyott”. Főképp ami legin­kább rongálódik az üdülőépületekben vagy az üdülők járműveiben, amire a leggyakrabban van szükség nya­ralás, horgászás, vízisportok közben. Tehát csaknem minden van, csupán az nincs, ami éppen itt és ekkor a leginkább keresett, s mellesleg fillérekbe kerül. Mielőtt végképp búnak estem volna, egy mellékutca mellékén meghúzódó piciny bódé bejáratán szerény feliratú, „Barkácsáruk" vagy valami efféle táblára lel­tem. Belépve az ajtón — Szezám tárulj! — ezerféle kincs csillogott szemeim előtt (ami vas-, háztartási, sportboltban, szervizben sehol), s amire a nyaraló csak áhítozhat. Hogy a tulajdonos hogyan képes raktározni, nyilvántartani, s a számtalan kis fiók valamelyikének mélyéről pillanatok alatt előhúzni éppen azt, amit kell, az az ő titka. A beszerzés már nem annyira titok, amit a kedves vevő keres, s az ipar vonakodik szállítani — megcsináltatja kisiparossal. Ha kell elutazik érte az or­szág túlfelébe. Mindezt nem öntudatból vagy szakmai önérzetből teszi — lehet hogy abból is —,h­anem csak azért, mert a vevőkből él. Bizonyára nem rosszul. Bár ez számomra másodla­gos, a fő, hogy mindent megkapok, amire szükségem van. S hogy közelebbit nem írok a boltosról, annak oka csupán egy. Nehogy véletlenül valahol valaki megiri­gyelje felfedezésemet, kisüsse, hogy a szóban forgó ke­reskedő olyasmit is árusít, amit nem kéne, s elintézze, hogy én mint vevő ezentúl itt is ugyanúgy hoppon ma­radjak — akárcsak a főutca reprezentatív üzletsorán. V. J.

Next