Népszava, 1983. január (111. évfolyam, 1–25. sz.)

1983-01-06 / 4. szám

6 Visszatért csillagok Tamás Aladár verseskönyvéről Kételkedéssel vesszük ke­zünkbe Tamás Aladár köny­vét, hiszen ezeket a verseket 1923-tól 1929-ig írta a költő, méghozzá a század eleji avantgarde lázában. A múlt dalai tehát, s a Bevezető­ben Tamás Aladár is azt fejte­geti, hogy ezek versek „a magyarországi élet egy nem könnyű évtizedéről” tanús­kodnak, mégpedig avantgar­dista, forrongó áttételezések­­kel. Hozzátartozik ehhez az is, hogy bár rengeteg verset írt azokban az években, az idők viharában a megjelent két kötetkén kívül csak az Új Földben-ben és a 100-­­ban megjelent tizenhét verse tanúskodhat a korról és ter­mészetesen a költő Tamás Aladárról. Különös hangulatot kelte­nek bennünk ma már ezek a versek, s ahhoz, hogy iga­zán megérthessük, vissza kell álmodni magunkat lázadó és örökösen szerelmekkel küsz­ködő ifjúságunkba, amikor még robbant bennünk az élet szeretete, vágya, és ökölbe szorító fájdalommal sírt föl minden fájdalma, igazságta­lansága. Azt hiszem, valahogy ez az érzés ösztönözhette Tamás Aladárt is, amikor régi ver­seihez fordult, s a kötet elé ezt a valóban kifejező címet választotta: Visszatért csilla­gok. Bele kell tehát élnünk ma­gunkat e versek és — mond­hatjuk — a század eleji avantgarde irányzat hangu­latába, amelyről méltán érzi most a költő, hogy bár tár­gyilagosan nézve láthatjuk az irányzat hibáit, „Ennek a korszaknak irodalmi termé­keit nem a mostanra meg­szerzett felkészültségünk, is­mereteink alapján kell mér­legre helyezni”. Más szavak­kal szólva azt jelenti ez, hogy ám vegyük észre a lázas lük­tetésben fölburjánzó képte­len képek özönét, amelyek­ben bizony igen gyakran el­vész a lényeg, de — különös ellentmondásként — nem­egyszer éppen ezek a torlódó, egymást ledöntő képek, szí­nek adják együttesen a mon­danivaló magvát. Bőven so­rolhatnám az ide tartozó ver­seket, különösen az említett két kis kötet (Boldog híradó, A partok elindulnak) anya­gából (a kezdő szót tekintve címnek, mert külön címmel csak néhány vers dicseked­het itt). Ismétlem, bőven idézhet­ném a látszólag képtelen és zűrzavaros képekből felépí­tett verseket, ám ha egy ki­csit elmélyedünk a lágyan hullámzó verssorok vagy ép­pen a lázasan torlódó képek hangulatában, felmerül ben­nünk az igazi hang és érte­lem. Mert ha többszörösen áttételezettek, avagy egyetlen érzésre, indulatra indukáló­dó képsorok is, ez az indu­káló érzés végül tisztán áll előttünk: az ifjúság és erő ér­zése, a harcra tüzelés hang­ja ez, „egy pont az, ami fel­kiáltott városokat szült és most vörös bordákon (ordít) villogó zenekarokkal” — ol­vassuk az összetört tüzek kezdetű versben. S ha a leg­jobb, legerőteljesebben meg­formált, legmélyebb érzése­ket kivetítő verseket figyel­jük, a központozás nélkül szabadon ömlő sorok képei Kassák legerőteljesebb ver­seit (talán éppen a Mester­ember­ek­et) idézi emlékeze­tünkbe. Idézhetném az Emberek megmozdulnak, a Szomorú ember vagyok én, a Hidak világítanak, a Csodálatos nap stb. kezdetűeket, de ez túl messze, akár a napjainkban ismét lábra kapott irányza­tokkal való egybevetésig ve­zethetne, ezért csak a Hiába mondom kezdetű, dübörgően forradalmi hangú vers befe­jező sorait idézem: „egy or­szág emléke él bennünk me­lyet sokan ismerünk de nem / beszélünk róla / vigyázz! az elmulasztott napok egyszer véresen jönnek vissza / ka­rok megmerednek / s a föld felett láthatatlan jövendölé­sek emlékei válnak valóság­gá”. Visszatérve a Bevezető­höz, igaza van Tamás Ala­dárnak, amikor így vall: „Akkoriban úgy éreztem, a költészet avantgardista szel­lemben megnyilvánuló forra­dalma nem lehet idegen a kommunista szellemtől.” — Persze, azok az idők rég elmúl­tak, az igazi költészet azonban költészet marad (az avantgárd is). Tamás Aladár jogosan érezte most úgy, hogy ezeket a verseket érdemes újból meg­jelentetni. Sok olyan érzelmet kavarnak föl bennünk, ame­lyek erőt adhatnak ma is a nagy elszánásokhoz, szívós küzdelmekhez. (Szépirodal­mi) Seres József Polgárcsaládok, boszorkányperek A tudományos könyvkiadás néhány közelmúltban megje­lent kötetére hívjuk fel ez­úttal az érdeklődők figyel­mét. A könyveket, amelyeket említünk, az Akadémiai Ki­adó gondozta. Két nagy alakú kötetben, mintegy ezer oldalon egykori családokkal, azok tagjaival ismerkedhetünk Házi Jenő Soproni polgárcsaládok című könyvében. Mint a kiadó megjegyzi, e forráskiadvány társadalom- és gazdaságtör­téneti szempontból hiányt pótol várostörténet-írásunk­ban. A szerző előszavából tudjuk, hogy e munka alap­jául a soproni Városi Levél­tárban őrzött polgárkönyvek anyagának teljes feldolgozá­sára szolgált. 1535 és 1848 között élt családokról, Sop­ron akkori polgárságáról ad teljes képet. Ugyancsak a szerző hangsúlyozza, hogy nem családtörténetet írt. Vi­szont megbízható adatokkal, gondos feldolgozással kitűnő alapot, mintegy kimeríthetet­­lennek tűnő ismerettárat ad ahhoz. Harmadik, egyben befejező kötete jelent meg a Magyar­­országi boszorkányperek 1529 —1768 című munkának. Ez a harmadik, egyben posztu­musz kötet, ugyanis a közre­adó, Schram Ferenc 1975-ben, alig 52 évesen elhunyt. A há­rom kötet együtt 569 per anyagát teszi közzé, betűhí­ven idézve a periratokat. Mint a kiadó ajánlás megfo­galmazza, ezek a periratok „a néprajz mellett a műve­lődéstörténet, a nyelvészet, a jogtörténet, sőt a pszichiátria számára is értékes forrás­anyagot nyújtanak”. E mos­tani, harmadik kötet — sajtó alá rendezte Alágy Ilona és Tárkány Szűcs Ernő — a per­iratok szövegén kívül tartal­mazza Katona Imre előszavát Schram Ferenc életművéről és e három kötetes vállalko­zásról; továbbá Schram Fe­renc Boszorkányok, boszor­kányság Magyarországon cí­mű, terjedelmes tanulmányát is, amelyet ehhez a harma­dik kötethez készített. Kun Miklós könyvének cí­me: Útban az anarchizmus felé. Az alcíme már jobban utal a tartalmára: Mihail Ba­kunyin politikai pályaképe és eszmei fejlődése az 1860-as évek közepén. A szerző évti­zedes kutatás eredménye­képpen teszi elénk könyvét, amelynek keretéül „Baku­nyin pályájának mindmáig feldolgozatlan firenzei kor­szaka szolgál”. A forradalmi mozgalom kimagasló, de máig vitatott személyiségé­nek, tevékenységének, hatá­sának irodalma gazdagodott e könyv által. A rendkívül széles körű, gondos, minden­re kiterjedő kutatásokon, fel­dolgozásokon és értékelése­ken alapuló, kötetnyi terje­delmű tanulmányt huszonhat kép egészíti ki. M. I. Hanglemezfigyelő Wagner: Lohengrin Valamelyik régebbi cikkem­ben talán említettem már, hogy még 1930-ban készült egy fotó, amelyet az „évszá­zad fotójának” neveznek az­óta is. A képen Bruno Wal­ter, Arturo Toscanini, Erich Kleiber, Otto Klemperer és Wilhelm Furtwängler látha­tó. A világ öt legnagyobb di­rigense — egyszerre egy he­lyen! Bizony, ez világválo­gatott volt a javából, még akkor is, ha ennek a csapat­nak négyötöd részét egyet­len nemzet — a német — szolgáltatta... Három esztendőn át mi a magunkénak vallhattuk Otto Klemperert. Ez a három év (1947-től 50-ig) korszakos je­lentőségű volt Operaházunk történetében. Emlékezetes, nagy előadások fémjelezték ezt a korszakot, amelyek tá­voli, idegen városokból is nagy tömegben vonzották ide az operakedvelőket. Dal­színházunk akkori igazgató­ja, a jó emlékű Tóth Aladár nagyon szerette Mozartot. Mi lett hát az eredmény? öt olyan Mozart-felújítás, amelyről még ma is beszél­nek. De Beethoven Fidelio című remekműve, Offenbach megrendítő hattyúdala, a Hoffmann meséi, valamint két Wagner-opera — A nürn­bergi mesterdalnokok és a Lohengrin — szintúgy Klem­perer „keze alatt” született újjá. A keresztmetszet Klemperer hatvankét éves volt, amikor Budapestre ér­kezett. Első nyilvános szerep­léséről Jemnitz Sándor, a Népszava zenekritikusa is beszámolt a lap 1947. októ­ber 14-i számában. Talán nem érdektelen néhány mon­datot idézni ebből a beszá­molóból: „Budapest zenebarátai... tombolva próbálták ünnepel­ni az ünneplés elől mereven elzárkózó mestert. Mert Klemperer kijön, elfoglalja helyét, s máris vezénylésre emeli karját, ő nem haj­long, s kerüli a rendezgetés által teremtett műfeszültsé­get.” Ez a hevenyészett mini­portré igen pontosan mutat­ja meg Klemperer legmegha­tározóbb jellemvonását: azt a kérlelhetetlen alázatot, amellyel a mester a művé­szetet szolgálta. A Magyar Hanglemezgyár­tó Vállalat két esztendeje in­dította el „Klemperer Buda­pesten” című sorozatát. Nagy ötlet volt, azóta sem győzünk örülni neki. A Rádió archí­vumában porosodó Klempe­­rer-felvételeket, igenis, köz­kinccsé kell tenni. Némelyi­ket az utolsó pillanatban mentették át — még lelkes rádiósok — lakklemezekről magnószalagokra. A sorozat negyedik kiad­ványaként most Wagner Lo­hengrin című operájának részleteit üdvözölhetjük. A felvétel a Magyar Állami Operaház 1948. október 24-i előadásán készült. Természe­tesen sakklemezekre. Hi-Fi­­csodát tehát ne várjon senki­­— de minden más csoda ad­va van. Nagyszerű hangok (a fiatal Simándy, Rigó Magda, Németh Ella, Jámbor László, Losonczy György, Reményi Sándor) és kifogástalan diri­gálás. Na és természetesen maga a mű. A Lohengrin már igazi Wagner-opus. Eleinte ugyan­is Wagner egyáltalán nem volt Wagner. Mint ahogy Marx sem volt mindig mar­xista: hegeliánus volt, noha már akkor is bírálta a hegeli filozófia elzárkózását a társa­dalmi harcoktól. Ady Endre csak a harmadik kötetével, az Új versek cíművel lett igazán Ady Endre. Richard Wagnert pedig az ötödik operája, a Bolygó hollandi teremtette meg. Attól kezdve aztán Richard Wagner maradt egészen élete végéig. Mivel a múlt század felező­pontján Wagner éppen a száműzöttek keserű kenyerét ette, a művet Liszt Ferenc szorgalmazta színre Weimar­­ban, 1850. augusztus 28-án. Azóta rengeteg előadást ért meg, szerte a világon. A leg­szebbek egyikét éppen Buda­pesten, 1948. október 24-én ... Baranyi Ferenc A hét filmjei A POSTÁS MINDIG KÉTSZER CSENGET A postás — negyedszerre! Akár ezt a címet is adhat­nánk Bob Rafelson filmjé­nek. Márcsak azért is, mert James M. Cain végzetszerű „postása” immár negyedszer­­­­re csönget a mozinézők ajta­ján. ... Először a francia Pierre Chenal készített filmváltoza­tot Frank és Cora bűnös sze­relméből, mégpedig Michel Simon főszereplésével. (1939) Néhány évvel később Vis­conti variálja tovább a té­mát, Megszállottság címmel, s olasz környezetben. Aztán Lana Turner és John Gar­field, a két hollywoodi szu­persztár vállalkozik a fősze­repre Tay Garnett kamerája előtt. És harmincöt év múl­tán — mert Garnett siker­filmjét 1946-ban mutatták be — Bob Rafelson próbál­kozik Amerika első számú „forró tabujával", a Cain­­regénnyel, a híres Bergman­­operatőr Sven Nykvist és az örök „lázadó”, Jack Nichol­son segédletével. Amerika első számú tabu­témája? Aki valamelyest is ismeri a több kiadást megélt regényt — kissé elcsodálko­zik ezen az ítéleten. Hisz a könyv (legalábbis a mai ol­vasó számára) olyan, mint a legtöbb, erotikával, erőszak­kal fűszerezett krimi, amely a bűnnel szerzett szerelem­ről és a pénzről, no meg a kikerülhetetlen büntetésről szól. Pedig — amint a króni­kások is feljegyezték — James M. Caint közvetlenül a regény megjelenése után azonnal bíróság elé állítot­ták ... Mindenesetre Bob Rafelson új filmváltozata sem segíti a hajdani nagy titok (a föld­résznyi felháborodás okai­nak) felfedését, megérté­sét... Bár ez a változat nyersebb, valóságosabb és erotikusabb, mint Garnett korábbi sikerfilmje — de egyben szegényebb lassúbb, részletezőbb és unalmasabb az eredeti regénynél. Vagyis a filmből nemcsak az eredeti regény felfokozott, izgatott­izgalmas atmoszférája hiány­zik, hanem az a fajta elemi, emberi léthelyzet is (például a harmincas évek gazdasági válságának elemzése, bemu­tatása), amely a két embert a bűnbe sodorja... Valójá­ban Cora és Frank­­ Bob Rafelson rendező és David Mamet forgatókönyvíró be­állításában — csupán a vak végzet és a dühödt-szenve­­délyes érzelem, vágy bábja. (Akár a görög sorstragédiák­ban.) Ezt a gondolatot erősí­ti a film befejezése is, ami­kor Rafelson megváltoztat­ván az eredeti regény utolsó epizódját — egy újabb, vég­zetszerű és „vétlen” baleset­tel kívánja érzékeltetni a hő­sök életének kiúttalansá­gát ... A postás mindig kétszer Leonyid Kvinyihidze kö­zépműfajú alkotása — mely­ben súlyos pillanatok válta­koznak könnyed hangulatok­kal — egy tehetséges zenész életének kudarcokkal teli időszakát ábrázolja. Az ille­tő (a figurát a tehetséges Oleg Jankovszkij személye­síti meg) voltaképpen rokon­szenves ember, ám sehogyan sem képes harmóniát terem­teni maga körül. Apaként futó látogatások formájában tudja le kötelességét, szerel­mét már-már sértő módon elhanyagolja, s remekül in­duló karrierje is megtörik. Az önzés, az alkalmazkodó­képesség hiánya, a blazírt nagyvonalúság kellemetlen helyzetekbe sodorja hősün­ket, akinek — ez egyben a mű tanulsága is — radikális életformaváltásra van szük­sége kvalitásai (meg ember­sége) kibontakoztatásához. A Viktoria Tokarjeva-re­­gény motívumaira épülő Egy trombitás Szocsiban fele­másra sikeredett mű. Iga­zán a személyiség sodródása­csenget újabb filmváltoza­tának maradéktalan értéke: a színészi játék. Frankot — a társadalom peremére szo­rult csavargót — Jack Ni­cholson alakítja. Meglehet gesztusai, érzelemváltásai, szemvillanásai ismerősek Az utolsó szolgálatból, vagy az öt könnyű darabból­­, de mégis a teljesség igényével, őszinteségével (és valami furcsa, benső átalakulási képességgel) építi fel az örökös kóborlásra ítélt férfi figuráját. Cora: Jessica Lange. Az erőszakos szépség, a féktelen erotika és a szelídség, a ki­szolgáltatottság megtestesítő­je. Valójában varázslatos személyiség, aki még a „holt­időkben” (vagyis a végtele­nül unalmas, hosszú, a tra­gédiát előkészítő jelenetek­ben) is felszínre hozza a lé­lek és a test egyszerre rút és szép vágyait, kínjait. A film harmadik főszerep­lője: Sven Nykvist. Berg­man operatőre most is töb­bet lát a történetben, mint ami van. Illetve egyedülál­lóan érzékeny, élvezetes ka­merája többet igényel a vi­lágból , mint James M. Cain, vagy az újabb filmvál­tozat rendezője, Gantner Iloná­ nak rajza érdekes benne (a beszélgetések, a találkozások, a bizonytalanságról árulko­dó pótcselekvések): sajnála­tos, hogy ezt a meseréteget időnként elnyomják az eről­tetett fordulatok, a sápadt banalitások (ilyen Gyenyi­­szov halálhírének elterjedé­se). A muzsika általában szerves része a történésnek, bár a számok színvonala eléggé eltérő. Tetszettek a kisrealista betétek, a fontos­kodó takarítónő pattogása, a „családi team” súrlódásai. A film kiállítása ugyancsak el­ismerést érdemel. Kisebb szerepekben is nevezetes mű­vészeket fedezhettünk fel. Irina Mirosnyicsenko nagy­stílű szépasszonya és a kö­zelmúltban elhunyt Anatolij Szolonyicin irgalomért es­deklő mostohaapája: élő ka­rakterek. Ugyanez nem mondható el a Ljudmila Sza­­veljeva által megszemélyesí­tett asszonyról, akit a trom­bitás Szocsi miatt veszített el. (s. l.) EGY TROMBITÁS SZOCSIBAN Frank: Jack Nicholson CSÜTÖRTÖK, 1983. JANUÁR 6. NÉPSZAVA A Bács-Kiskun megyei Ta­nács gondozásában repre­­zentatív kiállítás nyílt Kecs­­teméten, a Szórakaténusz Játékműhely és Múzeum ter­­­eiben, a Petőfi Sándor születésének 160. évforduló­­ára kiírt országos gyermek­­ajzó és játékpályázért anyá­jából. A tárlaton, amely március 6-ig tekinthető meg, a kisiskolások Petőfi versei­hez készített illusztrációit, iletve házilag előállított k­öt­­etgazdag játékait tekinthe­­ik meg az érdeklődők. Ké­sünkön: rajz Petőfi „Anyám tyúkja” című költeményéhez — A békéscsabai Jókai Színház vendégjátékának nyújt otthont január 11-én, kedden este 9 órai kezdettel az Egyetemi Színpad. Békés József Próbakő című mono­drámáját viszik színre Pel­­sőczy László közreti,CS,­Hdé­­sével. A darabot Miszlay István rendezi. — A zalaegerszegi Állan­dó Színház január 13-án, es­te 8 órakor tartja Carlo Boz­­zi: Turandot, a kínai herceg­nő című mesejátékának be­mutatóját.­­ A téli hangversenyévad rendezvénysorozatába idén is bekapcsolódik a Rádiózene­kar: Ifjúsági bérlet címmel , előadásra invitálják a fia­talokat a Zeneakadémiára. Az első koncertet január 7-én rendezik. Horizont — Technikai okokból ja­nuár 11. helyett 25-én tart­ják meg a Blazej testvérek koncertjét a Lengyel Kultú­rában. A rangos lengyel zon­gora- és fuvolaművész test­vérpár budapesti hangver­senyén — kedden 18 órakor — Chopin- és Lutoslawski­­művek csendülnek fel. — A Pataki Művelődési Központ és a Négy Évszak fo­lyóirat közös rendezésében Szakonyi Károly tart szerzői estet január 8-án, szombaton este 8 órakor a Pesti Viga­dó kamaratermében. Az est közreműködői: Vodth Ági és Bálint András, a riporter Szilágyi János. — A KISZ Központi Mű­vészegyüttesének Rajkóze­nekara január 10-én, hétfőn este 7 órakor koncertet ad az Operettszínházban, a Haza­fias Népfront Budapesti Bi­zottsága nyári olvasótáborai­nak támogatására. — Nyugatnémet festőmű­vész, Willy Meyer Osburg­­tárlata nyílik meg január 13- án, délután 17 órakor Győrött, a Xantus János Múzeum kép­tárában. A vendégművész 40 alkotását hozza el a Rá­­ba-parti városba. — Tervek, hipotézisek, stratégiák a 9—14 éves gyer­mekek gondolkodásában cím­mel jelent meg az Akadémiai Kiadónál Kürti Istvánné könyve, amely elsősorban a gyermekekkel foglalkozó ne­velők, szakemberek érdek­lődésére tarthat számot.

Next