Népszava, 1983. március (111. évfolyam, 50–76. sz.)

1983-03-27 / 73. szám

NÉPSZAVA 1983. MÁRCIUS 27., VASÁRNAP Sok emberrel összefutha­tunk. Ismeretlenekkel, isme­rősökkel, régi és új barátok­kal. Mégis ritka, szinte ki­vételes, amikor elmondhat­juk: találkoztunk Valakivel. Ez életreszóló. Még akkor is, ha szót sem szóltunk, sőt, kilométerek ezrei, országha­tárok vonalai húzódnak kö­zöttünk. S kézfogásra, szem­benézésre soha sor sem ke­rülhet. Mégis jelenvaló, it­teni és mostani az ismeret­ség, a megszólítás, az emberi kapcsolat a legfonto­sabban: a világra és benne magunkra döbbenésre. Ilyen találkozásra nyit le­hetőséget mindenkinek, aki fogékonyan keresi, szereti az igazságot: Amerigo Tot — Tóth Imre. Nem „távolba szakadt hazánkfia”, aki néha hazalátogat, aki tört, idege­­nes hangzókkal, hangsúlyok­kal, kiejtéssel beszél magyar­ságáról. Fehérvárcsurgó, Budapest, Drezda, Róma ... gyűjtőf­og­ház, SS-haláltábor, szöké­sek, zsalugáterfestés, kávé­házi rajzolás, világhírű szob­rok, pápai megrendelés, a Magyar Népköztársaság ba­bérkoszorúval ékesített Zász­lórendje. Egy ember életút­ja, aki szobraival minden emberi sorsról szól. Az utol­só ítélet 427 figurája, a Ter­mini pályaudvar dekoratív plasztikája, a sebesség, moz­gás, muzsika alumínium re­liefje, a Kavicsasszonyok, a Birkózó s a többi alkotás, az őfelsége, a kilowatt, a Tiltakozás... S a ,Csurgói Madonna, amit szülőfalujá­nak adott, s akiről Rómában így beszélt: „Abban a szoborban tulaj­donképpen egy romantikus gesztus volt, a Csurgói Ma­donna tulajdonképpen az anyám, a kis Jézus én va­gyok, de úgy valahogy, ahogy magamat elképzeltem. Az útnak induló gyerek, akit az anyja még félt, de már a másik kezével elengedi. Olyan önéletrajzféle volt ab­ban a kis szoborban. Vala­hogy az volt az érzésem, hogy sok év után a föl-föl­dobott kő valahol mégis csak leesik, és egészen biztos, hogy nem akarok itt leesni. Szóval, ha le fogok esni, ak­kor már ott fogok leesni, a szülőhazámban. Ott akarok leesni. Valahol az ember­nek be kell végezni egy éle­tet, és nem akarom itt be­fejezni.” Ezzel az emberrel talál­kozhattam most a tavaszi fesztivál alkalmából kiadott albumában. Méltóan és való­ban közkinccsé teszi az alko­tásokat az IPV és a WTO kiadásában, a Révai Nyom­da dolgozóinak remekművű munkájával. Nagyszerű eseménye ez a könyv a fesztiválnak. Ame­rigo Tot szavaival: „A mun­ka vagy beszél, vagy nem beszél, hallgat...” Ez életre­­szólóan szól a művész Tóth Imre életéről, az emberi élet­ről... F. I. A Csurgói Madonna Hazugságvizsgálat a képernyőn A Polygraph — vagy ismer­tebb nevén a hazugságvizs­gáló gép — bevonult az ame­rikai televízió képernyőjére. A nevezetes masina az adá­sok csúcsidejében szerepel: az újonnan rendszeresített sorozatműsorokban önként, jelentkezőket vetnek alá ha­zugságvizsgálatnak egy kri­miszerű kihallgatás kereté­ben. A lelki sztriptíz rendkí­vül izgalmasnak bizonyult. Annál is inkább, mert egy közismert ügyvéd, név sze­rint Lee Bailey vezeti a „tárgyalást”. A sztárügyvéd védte annak idején a bosto­ni fojtogatót, valamint a milliárdos lányt, Patricia Hearstöt, aki — mint is­meretes — egy időre kiruc­cant a bűnözés világába is, és terroristaként, valamint bankrablói minőségben ke­rült bíróság elé. Bailey azonban elérte, hogy a lány büntetését hamarosan enyhí­tették, majd szabadlábra he­lyezték, s azóta vidáman él. Visszatérve a tévéműso­rokra: a jelentkezőket a nézők szeme láttára kapcsol­ják rá a hazugságvizsgáló gépre, amelynek műszerei jelzik, hogyan változik a vér­nyomás, vagy a „páciens” légzése, s ebből következtet a kihallgató arra, hogy iga­zat mond-e a delikvens, vagy hazudik. A közvélemény-kutatások szerint a közönség visszafoj­tott lélegzettel figyeli a mű­sorokat. Elővezettek például egy volt rendőrt, akit azzal gyanúsítanak, hogy egy fog­lyot cellájában felakasztott, valamint egy asszonyt, akit húsz évvel ezelőtt férjgyil­kosság miatt elítéltek. Mind­kettőjükről azt állapította meg a hazugságvizsgáló gép, illetve a műsort vezető ügy­véd, hogy ártatlanok. Ha viszont a gép azt mu­tatja ki, hogy a szereplő nem mond igazat, akkor a műsorvezető ügyvéd ke­resztkérdéseinek pergőtüze következik. A hallgatók pe­dig izgatottan figyelik, meg­törik-e a gyanúsított a ru­tinos jogász kérdezősködésé­­re. Mondani sem kell, hogy ez is számos esetben meg­történt. A tévébíróság — ahogyan az adássorozatot elnevezték — azonban nem rendelkezik bizonyító erővel. Egyelőre csak szórakoztató műsor. Mégis egy rendkívül érdekes adás után egy Ogegom ne­vű városka bírósága elhatá­rozta, hogy egy életveszélyes fenyegetések miatt jogerősen elítélt­ férfi esetét felülvizs­gálják. Az adássorozat egyébként az elismerő vélemények és a lesújtó bírálatok kereszttü­zében áll. A sajtóban is élénk vita folyik arról, helyes-e ilyenfajta műsorokkal szóra­koztatni a nézőket, és eset­leg félretájékoztatni a köz­véleményt, már lezárt, jog­erős ügyekben. A vita folyik, de a műso­rok folytatódnak. (In) ! Játék és törvény Kicsinyítsünk még kicsiny­ség, kicsikét... Tegyük a szavai elejére a „k” hang­zót. S mintha így — tán véletlenül vélhetjük? — éppen a dolgok apróbb, kisebb voltát jelezné? Íme: kis, kicsi, kevés, kavics, kövecs, keskeny, kacs stb., de a „kecs” is karcsúra, kecsesre vonatkozik — no­ha nem éppen kecs­ké­re — méghozzá szépre, akire rákacsintanánk, mert kes­keny ugyan, de nem szikár és nem keszeg!... (Lám, ilyen „szabálytalan” a nyelv, hiszen a szűk, szikár, sekély is valamilyen kiseb­­bedést jelent, ám mégse fe­ledjük, ott vannak e sza­vakban is a SOK mással­hangzói! Ámbár csek­ély változással.) Lehet mégis az apró, sok és kevés, va­lamint a többesszám jele között KÖZÖS vonás? KÉZ-KÖZeli eszKÖZünk a nyelv talán eligazít, ám előbb tegyünk kisebb kité­rőt. Alig vizsgáltuk a SOK- ban levő másik mással­hangzót, az „s”-t. (Rokonai a szavakban az „sz”, hiszen keskeny a küszöb is! Hát ne küszöböljük ki. Hason­lóan az a „cs”, ahol se­­kély­es a tó, ott csekély a víz mélysége!) Szükséges tehát e hangzók vizsgálata is (Aki sok SZÜK­séget lát, az SZEG­ény!... Mi­lyen gyönyörűen gazdag a nyelv! Hiszen a szó mö­göttesében ott van:: SZÜK­SÉG, a korábban emlege­tett ,,-ság”, ,,-ség” képző és nem szükséges a „sok” jel­zőt eléje tenni, anélkül is tudjuk, akit a szükség, a szűkösség nyomaszt, annak Sok minden hiányzik ál­talában.) Most már igazán körül kell fürkészni az em­legetett másik másik más­salhangzót és rokonait. Mert aligha csupán nyelvi „csecse-becséről” van szó például a kicsi — pici, ici­­pici­ke, kavics stb. — sza­vainkban ! Segít talán a baba-nyelv. Kissé selypítve mondja ki a baba ezt a szót: cse­cse! ... (Valószínű, hogy a jóízű evés — csecs-csöcs­­szopás! — cuppantásával tanulja, mint annyi min­den mást, például a becé­­zést, de ez már másik dol­gozat témája lesz. A fön­tebb említett szavaknál sem szükséges újra meg­ismételni a „-ka”, „-ke” kicsinyítőképzőt: kevés-ke, kavics-ka, viszont ennél a szónál, „kicsi-ke”, mint­ha már nemcsak kicsinyí­tő jelentése volna a kép­zőnek, inkább KEdvesítő? Nemcsak kicsinyedik a kis­ded, de KEdvesedik is szá­munkra őKElme!... (Szép, régi megszólítások: kee, kend, kegyelmed, ki­­gyelmed, te kegyelmed s bizony nagyon kEdves szá­munkra a „kedves” sza­vunk is.) Aligha tagadható, hogy akinek azt mondjuk: csacsi, annak valójában azt mond­juk: „te édes kis szamár”. Vagyis lényegesen enyhéb­ben fejezzük ki magunkat, mintha azt mondanánk: „te szamár!” Ahogy a buta he­lyett a „csacska” is eny­hébb kifejezés. Tehát nem csip-csup csacskaságok e hangzók, inkább cirógatok, simogatok, szeretetteljeseb­­bek , mintha e jelentés­tartalmi árnyalatot be is lopnák a szavakba? Cöcc! Cöcö!... E kockázattal nem akarunk botrányt kavarni — mert lehet, hogy botor­ságunk miatt bottal ütnek ránk?! —, de kisebb cécót, csipetnyit, csöndesebbet e | nyelvi csekmetésben azért | vállalnunk kell. Tudjuk, kényes e téma, de azért | nem egészen önkényes! | Csupán csak csitítással csöppet se jutunk előre e | sokféle képességű képzők­kel, cica-micás hangzók­kal. De ennyi fickós cu- | darságot meg kell enged­nünk magunknak, már csak­­ kedves kis kefic kölkök kedvéért is, akik nem na- | gyon szeretik a nyelvtant ! —, amire persze legjobban mégiscsak a nyelv tanít! f&nrrrrrrrrR 33 24 I»­IM Nézzük a napt­árt ! „Áprilisban hét tél, hét nyár...” — vagyis szeszé­­­­lyes, bolondos hónap ápri­­­­lis. Hol forró napsütés éget,­­ hol hózáporba fordul a lan­gyos, tavaszi eső. S ha ilyen tréfás a hónap időjárása, miért ne tréfáljuk meg ma­gunk is egymást, emberek? Hogy mióta él az áprili­­­­si bolondjáratás, az április elsejei beugratások szoká­sa? Az idő mélyébe vész a­­ kezdete. Mindenesetre több­­ ezer éves szokás. Beleol­­­­vadt ez is a természetkö­szöntő, örökös megújulást­­ idéző szokások rendjébe, a­­ mókák, maszkabálok, ün­nepi játékok közé. Ismer­ték Indiában, Rómában, Galliában. S ha mások nem is, a gyerekek bizonyára Európa-szerte készülnek ma is, kivel hogyan lehetne áp­rilis bolondját járatni szellemesen, ötletesen. A tavaszi ünnepkör ha­gyományos ünnepe húsvét. Ma is élnek a jelképei. Ere­detük is sokrétű, ismerős. A húsvéti piros tojást ajándékozó szokás már az ókori Egyiptomban, Per­zsiában és Indiában csak­úgy élt, mint az európai falvakban máig is. Egyip­tomban a tojás nem csupán az újjáéledő élet jelképe, de a világ keletkezésének­­ is szimbóluma volt. A húsvéti locsolkodás hasonlóképpen a víz ősi jel- | képét, a termést fakasztó erőt jeleníti meg, játéko- | san. A húsvéti nyúl — hoz- | zánk német földről átszár­mazott szokás — voltakép­pen azonos jelkép, mint a csirke, a tojás. A gyöngy­tyúk — németül Haselhuhn­­ — tojását ajándékozgatták­­ ugyanis sokfelé egymásnak­­ az emberek, uraiknak az­­ uradalmak munkásai (aján- | dék reményében). Ebből ferdült aztán Hasel­lé, nyúllá a szó és született az a képtelenség, hogy a hús- | véti nyuszi hozza — vagy éppen tojja — a piros to­jást. R. N. Hasznos viharok Tudományosan bizonyított tény, hogy az Északi-tenge­ren ősszel és télen tomboló viharok hasznosak. Igaz ugyan, hogy a partlakók joggal tartanak pusztító ha­tásától, természetvédelmi szempontból mégis jót tesz­nek a hullámok felkorbá­csolásával. Mégpedig úgy, hogy a tenger mélyebb ré­tegeibe is juttatnak oxigént, azokba a rétegekbe, ahol az életre káros savas anyagok összesűrűsödnek. De hasznosak abból a szempontból is, hogy az oxi­gén dúsításával hozzájárul­nak a nyári hónapokban rob­banásszerűen szaporodó, majd ősszel elpusztuló plank­tonmaradványok káros ha­tás nélküli lebontásához. A hidrográfiai tudomány művelői más megállapításo­kat is közzétettek. Köztudo­mású, hogy az Északi-tenge­ren, a nyílt vízen olaj- és földgázkutak találhatók, amelyek ugyancsak szennye­zik a vizet. Megállapították, hogy ezek közelében keve­sebb a szennyeződés, mint a közeli partokon, ahol vi­szont a korábbi mérésekhez képest nem emelkedett a szennyeződés mértéke. A tudósok szerint télen na­gyobb az olajszennyeződés mértéke, mint nyáron. En­nek is egyértelmű oka van: télen kisebb a hidegebb víz párolgása, valamint azoknak a baktériumoknak az aktivi­tása is kisebb, amelyek „olajjal élnek”. S még egy megnyugtató megállapítás: amióta leállí­tották a légköri atomfegy­ver-kísérleteket, szinte a minimumra csökkent a ra­dioaktív elemek nyoma. Az atomerőművek mostani szennyezésének mértéke pe­dig mélyen a megengedett alatt van. —­mi— Jön Dave Brubeck A Budapest Sportcsarnok ta­vaszi koncertsorozatában újabb nagyágyú lép fel. A modern dzsessz stílusterem­tő művésze, Dave Brubeck zongorista szerepel főváro­sunkban újjáalakított kvar­tettjével. Brubeck 1920. december 6-án született a kaliforniai Concorde-ban. A negyvenes évek közepén kezdett zenét tanulni, karmesteri szakon, Darius Milhaud világhírű francia zeneszerző irányítá­sával. Első triójának az idő­közben elhunyt Cal Trader vibrafonos is tagja volt. A nemzetközi élvonalba 1951- ben alakított együttesével tört be. Gene Wright bőgős, Joe Morello dobos és az alt­szaxofon „költője”, Paul Des­mond, aki 1977-ben korán meghalt. Olyan örökzöld dzsesszslágerek szerepeltek műsorukon, mint a Take Five, az V. Brandenburgi verseny, vagy a Blue rondo á la Turk. 1960-ban övék lett az első dzsessz-aranylemez, az egy­millió példányban elfogyott Time out. Dzsessztörténeti esemény volt közös hangver­senyük a Leonard Bernstein vezette New York-i Filhar­monikusokkal. 1954-ben fényképe megjelent a Time magazin címlapján, öt ame­rikai elnök hívta meg ven­dégszereplésre a Fehér Ház­ba. A Monterey-i dzsesszfesz­­tivál létrehozásában negyed­­százada maga is közremű­ködött, s olyan világsztárok­kal játszott együtt, mint Gerry Mulligan. Jelenlegi együttesében egyik fiával is együtt muzsi­kál, az összeállítás: Chris Brubeck (bőgő), Jarry Ben­­gorsy (szaxofon) és Butch Miles (dob). Magas színvo­nalú, elegáns produkciójukat május 2-án, hétfőn este 7 órától hallhatják a dzsessz­rajongók. (selima) Új leletek Herculaneumban Az a bizonyos augusztusi nap időszámításunk előtt 79-ben, ma már történelmi dátum. Akkor söpörte el a Vezúv izzó lávája a föld színéről Pompe­jit és a tőle 16 kilomé­terre levő Herculaneumot. Pompeji környéke szinte za­rándokhelye a turistáknak az ott talált leletek nyomán, különösen az egykori lakos­ság maradványai miatt. Her­­culaneumban azonban nem találtak sem csontvázakat, sem a láva által megőrzött más emberi nyomokat. Ezért azt hitték a tudósok, hogy a lakosság a vulkánkitörés után idejében el tudott me­nekülni. Múlt év novemberében azonban egy kutatócsoport az ásatások során csontvá­zakra bukkant. Húsz férfi, hat nő, tíz gyermek és tíz állat jól konzervált csontvá­zát találták meg eddig. A kutatók arra következtetnek, hogy legalábbis a lakók egy csoportjának nem sikerült elérnie a tengert. A csontvázakat most az amerikai National Geogra­phic Society tudósai vizsgál­ják, dr. Sara Biesel régész vezetésével. Szinte teljesen épségben maradt meg egy 36—37 éves katona csontváza. Rajta volt nehéz bronzöve és pénzes­zacskója is, néhány arany- és ezüstérmével. Mellette egy asszony és egy 13 év körüli gyermek csontvázára leltek. Találtak egy lovast is lová­nak csontvázával együtt. Egy férfi pedig evezővel a kezé­ben feküdt csónakja mellett, ahogyan a lova eltemette. A csontvázakon kívül szá­mos egykori használati tárgy is előkerült. Az ásatások folytatódnak, s a tudósok vé­leménye szerint új ismere­tekkel bővíthetik a több mint kétezer évvel ezlőtt le­zajlott pusztító vulkánkitö­rés történetét. (—n) 9

Next