Népszava, 1983. június (111. évfolyam, 128–153. sz.)

1983-06-04 / 131. szám

NÉPSZAVA 1993. JÚNIUS 4., SZOMBAT Fekete Gyula ANYATEJ MacLuhan tehát — a lénye­get talán nem sértem az egyszerűsítéssel — eltemette a Gutenberg-galaxist, elpa­­rentálta a betűre, a könyv­­nyomtatásra alapozott kultú­rát: jelene már csak az ago­­nizálás, jövője nincs. Amikor — nemrégiben — meghalt MacLuhan, a ha­lálhírét természetesen az el­­parentált nyomtatott betűk vitték szét a világban; abban a civilizált világban, amely nyilván mit sem tudott vol­na MacLuhan könyvnyomta­tást temető elméletéről, okos fejtegetéseiről — sőt, magá­ról MacLuhanról sem tu­dott volna — az általa meg­írt és Gutenberg utódai ré­vén kinyomtatott könyvek nélkül. Olcsó fogás lenne ennyivel elintézni a nagyon is meg­­gondolkoztató figyelmezte­tést az olvasási kultúra vi­lágméretű válságáról. Ma­gamagán is észre kell ven­nie az embernek, hogy nap­ról napra a nyomtatott be­tűk tengerében fuldoklik. Tömérdek az olvasnivaló, re­ménytelen a hozzávetőleges áttekintése is. Százával a la­pok, a folyóiratok, ezrével a mindenféle könyvek, kiad­ványok. Ha csupán a hiva­tásomhoz szorosabban tarto­zó irodalmi lapokat, folyó­iratokat szeretném elolvas­ni, naponta reggeltől éjfélig olvashatnék. És hány olyan — nem iro­dalmi — folyóirat csalogat a standokon, amely érdekel­ne, de bele se nézek, évekig. És hány olyan könyv terem, amelyet ki se nyitok. Nyolc­ezer kötet egy évi termé­sünk, igaz, ebből nem vala­mi sok: kevesebb, mint négyszáz a hazai szépiroda­lom, de így is több, mint nap az esztendőben. És hát az író sem csak hazai szép­­irodalommal él. Mindebből az is kiviláglik: ha valóban válságban van az olvasási kultúra, az a bőség válsága. Alig hiszem, hogy az emberek kevesebbet olvasnak, mint húsz, ötven, vagy éppen száz évvel ez­előtt. De az bizonyos, hogy a táguló horizonthoz képest is, a termelt olvasnivalóhoz képest is — mérhetetlenül kevesebbet. A hajdani könyvfaló diákok szabad ide­jüket ma legszívesebben a tévé előtt töltik, bár akkor sem hiszem, hogy — társa­dalmi összegében — keve­sebb időt szánnak az olva­sásra, hiszen sokkal-sokkal több az egykori négy—hat osztályon túl továbbtanuló diák. De mindezt számba véve is szembe kell nézni az új­keletű kérdéssel: vajon, az olvasási kultúrát felválthat­­ja-e valaha is a képi kultú­ra, a könyvet a film, a tévé? Egyáltalán: elképzelhető-e a művelődés huszadik, huszon­egyedik századi szinten a könyv, a nyomtatott betű fontos szerepe, sőt, vezető­szerepe nélkül? Meglehetős régóta nem tu­dom ezt elképzelni. Láttam egyszer, a hatva­nas évek közepén, egy kul­­túr­statisztikát, közbűnté­­nyesekről készült. Feltűnt, milyen sokan szerettek kö­zülük — még börtönéveik előtt — moziba járni. Leg­kedvesebb szórakozásuk, idő­töltésük volt ez, már tudni­illik, olyan, amelynek a kul­túrához köze van. Volt, aki épp csak agyonverte áldoza­tát, utána torony iránt mozi­ba ment, egyikből a másik­ba, három filmet is megné­zett egymás után a követke­ző rablásig. Eltűnődtem ezen akkor, hogyhogy nem ragadt rájuk, mozi járás közben, valami kultúra? Legalább „vak tyúk is talál szemet” alapon. Jó, hogy korántsem minden film fenékig kultúra, de hát a szorgalmas mozilátogatónak puszta véletlenségből is be­le kell botlania valóban ér­tékes, művészi filmekbe! Eny­­nyire nem fog rajtuk? Azon is eltűnődtem akkor, hogy olvasni nemigen szeret­tek ezek a közbűntényesek. Véletlenül sem akad köztük olyan, aki két rablógyilkos­ság közben Tolsztoj-regényt, vagy József Attila-verseket olvasott volna. Akkoriban támadt a gya­núm, hogy pusztán képi fo­galmazással aligha lehet kor­szerű műveltséget, szociális kultúrát, megalapozni. Dehogyis a filmek az okai ennek, dehogyis a tévé. Tes­sék csak betérni egy olyan moziba, ahol kellőképp éret­len a közönség: akárhány­ Oscar-díjjal kidekorált fil­met vetítenének, remekmű­vet, nagyszerűt, művészit, a közönség nagyokat cuppog, beleröhög a tragikus pillana­tokba, és hangos biztatással kíséri — természetesen — a bunyót. A film anyanyelve valójá­ban az asszociáció, a képzet­­társítás, a gondolattársítás. Ámde ez olyan nyelv, ame­lyet mindenki csakis maga­magának ért-értelmez, a ma­ga — addig elért — művelt­ségi-gondolati szintjén asz­­szociál, társítja a gondolato­kat. (Képzeljük el: egy négy­éves gyerek látja a tévé kép­ernyőjén, amint a pirosló al­konyaiban, a lombok közé ölelt kerti padon ott ül egy nagylány és egy nagyfiú, íme, egyszerre csak a fiú odanyúl a lányhoz. — Ni, a bácsi majd leesett a padról, belekapaszkodik a nénibe! — mondja a négyéves gyerek a legtermészetesebb képzet­­társítással. De tíz, húsz, öt­ven év múlva is az akkori értelmi-műveltségi színvona­lán fogadja majd be, s ér­­ti-értelmezi magának a ké­peket.) Minden jel szerint az ol­vasási kultúra mintegy tör­zse a művelődésnek; sem a film, sem a színház, de még a képzőművészet, a zenemű­vészet sem nélkülözheti az olvasáso­s könyvek, az iro­dalom anyatején nevelődött törzsközönséget. Igen valószínű: a fejlődő tudományok — akár termé­szettudományok — sem nél­külözhetik. Igaz, igaz, milliók látják a tévében a filmeket, a szín­házi előadásokat, nemcsak a rosszakat, a jókat is; hallgat­ják a verseket, ha nem is a tévé egész közönsége, min­denesetre sokszorosa, talán ezerszerese a hajdani vers­olvasó közönségnek. Napon­ta több kultúrát szór szét a tévé az országban, mint haj­danán az évi fejadag volt. Mégsem állíthatnám, hogy letí rólunk ez a milliókra ha­tó, nagyüzemi kulturálódás. Valami nyilván meglátszik rajtunk, de szó sincs arról, hogy a kultúrfogyasztók szá­mának ezerszeres növekedé­sével arányban állna az eredmény. Valahol elvész valami. A tervszerűen és hangsúlyozot­tan fogyasztásra, szórakozta­tásra föltálalt irodalomból, művészetekből elsikkad va­lami. Vajon, ezt a hiányt érez­zük meg a széppróza, a java regények filmi közvetítésé­ben? Vagy csak engem vesz elő a hiányérzet, ha, mond­juk, olvasván a Háború és békét, utána megnézem filmen. Vagy a Bűn és bűn­­hődés-t, a Karenina An­nát, ... A Bovárynét, a Csen­des Don-t, Az öreg halász és a tenger-t. — Igen, a filmnek is megvan a maga anyanyelve, amelyen legtöbbet fejez­het ki, de megvan a pró­zának is. És az a mű — ki­vált a legjava —, amely a próza anyanyelvén íródott, a társművészetek nyelvén csak afféle nyersfordításban közvetíthető, és ez a közve­títés sohasem teljes értékű. Nem féltem én a könyvet, a nyomtatott betűt, a Guten­berg-galaxist. A művelődés­nek az olvasás marad az alapja, törzse, legbővebben buzgó, forrása minden belát­ható időkre, minthogy sem beszéddel, sem képpel nem helyettesíthető. A szó elszáll, a kép elsuhan — a betű ma­rad. A könyv fölött eltűnőd­het az ember, visszalapozhat, bármikor újra előveheti. És szabadon válogatva azt emel­heti le a polcról, amellyel épp társalogni akar, és nincs kötve helyhez, műsoridőhöz ez a társalgás. Tanulást, ismeretszerző ka­landozásokat, szakmai ön­képzést, tájékozódást persze el sem lehet képzelni köny­vek nélkül — ezt talán sen­ki sem vitatja. — Nos, az ember gondolati és érzelmi világában, a szabad kalan­dozások, tájékozódások leg­alább ennyire elemi szükség­leteink, és ehhez is a köny­vek nyitnak kaput a végte­lenre, semmi olyan tágas ka­put, mint a könyvek. Soha el nem érhető korokban, tá­jakon, emberek között ez él­mény­szerzésre, az élet gaz­dagítására és csudálatos meghosszabbítására is a ja­va könyvek kínálják a java alkalmat. Ki mennyit olvas , any­­nyival többet ér. Tónagy Sándor VÁRÓTEREM Keserves terme a várakozásnak — vonatra? megváltásra? —, keserves idő a másodpercmutató két elképzelt célpontja között, de ez is a te életedből való, a te menetrend szerinti nyári délutánodból. Türelmes vagy hát, maga a béna­­ igyekezet: nem szabad lekésni, elszalasztani, Lábad előtt a csomag már mocorog, a másodpercmutató irigyli, vinné a veszteglő nyári délutánt, vinné haza, érvényes, lebélyegzett joga van, indulna már, de még mindig csak ez a keserves, sehová tolató tehervonat, és odafönn torz hangszóróbeszéd indulásról, érkezésről-----­ Serfőső Simon SZOMBATI UTAZÁS HAZAFELÉ Vonatkerekek csattogása az út. Lehullnak hátul az árokba az elmaradozó telefonoszlopok. Itt-ott a kocsik fölé szalad a part. Bennem álmos fáradtság nyújtózkodik. Gyűrött nadrágom ráncaiban pihen a heti por, s a bőrgyár szaga. Az albérleti szoba száraz kosztja, gyomromban kenyér porlad. — Anyám majd kiáll a kazlak elé, ha hallja, hogy már jön a vonat. Elmosolyodom magamban, mintha már látnám. Olyan jó érezni szeretetének integető várakozását. Simon Lajos AZ ÚJRAKEZDÉS ELÉGIÁJA Apám és anyám hányszor kezdte újra: egy alkalommal leégett a ház, máskor pedig az áradat elől loholtak,­mint a szodomaiak, máskor pedig a jégverés tarolt, máskor pedig a sáskar­aj­ aszály, máskor meg elcsapás az uraságtól, mert hetyke béres sipkán őszirózsa, máskor pedig a gyermek, a szegényke, ő, akinek csak szentelt föld jutott, s piciny csillagnak onnan szállt az égre. Miért is mondom? Te tudod mivégre. Hiszen naponta mi is újra kezdjük, csak mást. Csak ketten tudjuk mit, s miért. Szeretlek. Ó, ha isten lennél ismét, megáldanál a szenvedésemért. 9 Varga Hajdú István TELEVENY

Next