Népszava, 1983. augusztus (111. évfolyam, 180–205. sz.)

1983-08-17 / 194. szám

NÉPSZAVA 1983. AUGUSZTUS 17., SZERDA Nevezték álmos városnak, alvónak, nevezték falusias városnak, hét dombra épült városnak, Babits városának, nevezték pincevárosnak, az atommegye székhelyének s még ki tudja, mi mindennek nem. Ha szóba kerül, a Nagy Emlékező, Háry János tár­sul a nevéhez, illik tudni, hogy Szekszárdon született Garay János, az Obsitos köl­tője, egykor gyakorta itt vendégeskedett Liszt Ferenc, azt viszont már kevesen tud­ják, hogy a reformkorban a megye, a megyeháza élen járt az országos politikában. „Kossuthékat megelőzve a Csapó Dániel, Tolna megye követe által vezetett ellen­zék volt a hangadó”, a me­gyeháza viharos gyűlésektől hangosult, 1844 decemberé­ben, elsőként, Szekszárdon sürgették az iparfejlesztést és az ipari védegyletek ala­pítását, a kezdeményezés furcsasága, a megye s szék­helye hosszú-hosszú ideig agrármegye, székhely ma­radt, mindössze tizenöt esz­tendeje, hogy ipar után nyúj­totta a kezét, mára igencsak iparosodó várossá fejlődött, emeletekbe növő házai pe­dig az igazi városkép benyo­mását keltik. Azt hiszem, felesleges a régi és mai Szekszárd össze­hasonlításánál időzni, a vál­tozás annyira szembetűnő, még a régi ismerős is szinte hitetlenkedve szemléli a több irányba is nyújtózkodó települést, a Kálvária-domb­ra se kell felmenni, hogy te­kintetünk befogja a gyors ütemű változást. A változás természetsze­rűen az embereken, a köz­­gondolkodáson is lemérhető, az őslakosokon éppúgy, mint a frissen bevándorlón, míg az egyiket kramával köti még inkább magához, a má­siknak gazdagabb életfor­mát ígér. Az ígéret fejében még csak erőszakos asszimi­lálódást se követel senkitől, a városiasodás varázsa erő­szak nélkül is szorosabbra húzza kötelékeit. Változik, gazdagodik tehát a város, változnak, gazda­godnak az emberek, a válto­zásokkal együtt a szellemi erőterek is átrendeződnek ... Egy tegnapi­ mai város Erjesztő esztendő? Tájak, műhelyek, emberek — tájol a cím, tájak, készü­lő műhelyek, emberek, mó­dosíttatja velem a szekszár­di tudakolódzás. Lehetősé­gek, elszalasztott lehetősé­gek, leendő műhelyek, som­mázhatnám beszélgetésein­ket némi csalódással, ám annál nagyobb bizakodással. Kezdeném azzal a ténnyel: Szekszárdnak, bár múltja er­re kötelezné, nincsenek nagy hagyománnyal rendelkező szellemi műhelyei, ami van, akár a szépülő-gazdagodó város, inkább arculatkereső, semmint meghatározója a benső építkezésnek. Ma még nem, de készülődésén lát­szik, hogy meghatározóvá nőhet. 1983, a Babits-cente­­nárium éve, feltehetően er­jesztő esztendeje lesz Szek­szárd szellemi életének. Már a nekiindulás jelezte: a he­lyi ünnepségeken túllépő, or­szágos jelentőségű ünnepség­sorozattal kíván megemlé­kezni nagy szülöttéről, a Ma­gyar Rádió és Televízió in­nen közvetíti az Országos Babits Mihály-versmondó­­versenyt, Szekszárdi Tárlat ’83 címmel Babits előtt tisz­telgő képzőművészeti kiállí­tás nyílik, az Írószövetség és a városi tanács­ közös rende­zésében Dunatáj-estet tarta­nak a Béri Balogh Ádám Múzeumban, ugyancsak Szekszárd a házigazdája an­nak az ünnepi művészi est­nek, amelyen a nyertes kó­ruspályázati munkákat mu­tatják be, a Tolna megyei könyvtár Babits-bibliográfia kiadását tervezi, a Petőfi Irodalmi Múzeummal közö­­e­sen Babits életét bemutató archív vándorkiállítást állí­tanak össze, Esztergommal társulva új Babits-emlék­­könyvet jelentetnek meg, hogy csak a jelentősebbeket említsem. Művészetek háza Oszlopok, pallók, korlátra váró lépcsők, megint csak oszlopok, emeletet tartó áll­ványerdő, küszöbön falatozó munkás, egyedül van, kísé­rőm, Fertőszegi Béláné, a megyei tanács művelődési osztályának főelőadója, hasz­talan faggatja, a novemberi határidőn kívül semmit sem tud a munka üteméről. — A belső tereknek ebben az állapotban is légköre van, tiszteletet követelő légköre —szemlélődik a gazda sze­mével Fertőszegi Béláné az egykori zsinagóga épületé­ben. — Eddig raktár volt, leendő rendeltetése mégis­csak méltóbb lesz a hajdani hajlékhoz — folytatja s már sorolja is, mi minden kap otthont a művészetek házá­ban: a földszint a kamara­­műfajé, a zenei és irodalmi pódiumműsoroké, az emele­ti részén kiállító- és olvasó­terem lesz. — Közelebbi rendeltetése? — Szándékunk szerint a művészetek komplex műhe­lyének szánjuk, olyan szin­tézist nyújtó műhelynek, amely egyben oktatási és közművelődési köztér is, ahol a különböző korok mu­zsikájával, festészeti stílusai­val, irodalmi áramlataival ismerkedhetnek meg az ér­deklődők. — Nyitás? — Reméljük, novemberben. iVem provincia mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm „Szekszárdot nem szám­űzetésnek tekintem, megal­kuvásnak, különbékének s a végtére nem is jelentős vi­déki lapnál úgy dolgozom, mintha egy akadémiai kiad­ványt szerkesztenék. Az em­ber ott állja meg a helyét, ahol van: az elégedetlenség csak önmagunkkal szemben indokolt.” Az idézet Csányi László Szekszárdi napló cí­­­rtű könyvéből való. Csányi László, a már említett Du­­natáj felelős szerkesztője s mint író-kritikus egyszemé­lyes műhely. A Szekszárdi naplót értékelve egyszer már leírtam, hogy hozzám a Szekszárdot őrhelyül válasz­tó, Szekszárdról világra né­ző, az idők tanújaként élő, aggódó-reménykedő, kétsé­geivel és tévedéseivel az igazságban hivő („hogy az ember alkalmas az igazság­ra, ahogy alkalmas a sza­badságra is”) Csányi László áll közelebb, aki nem a leg­ideálisabb szellemi közeg­ben, vidéki városban, napi­lap szerkesztőségében él és dolgozik... — Ennek már négy éve, mi történt azóta, változott-e az akkori szellemi közeg? — kérdezem Csányi Lászlótól. — Az én közegem alapve­tően megváltozott, „függet­len” ember lettem, nyugdí­jas, ura a saját időmnek. Végre eljutottam oda, azt csinálhatom, ami vonzal­mammal, képességemmel egyező. — Az idén mi egyezett? — A sok Babits-tanul­­mány mellé újabb négy ta­nulmányt írtam. Nem va­gyok Babits-kutató, de mi­nél többet foglalkozom vele, annál meggyőzőbb: világiro­dalmi mértékű költő; még­is: annyi félreértés egyetlen huszadik századi író körül sem volt, mint körülötte, rea­lizmusa — mikor beszéljünk erről, ha nem most — a szó igaz értelmében vett realiz­mus, regényhősei élő szemé­lyek voltak, élő személyek megtörtént szituációban. — Mit jelent írónak vidé­ken élni? — Takáts Gyula és Csorba Győző példája igazolja, hogy vidéken is lehet — egyen­­rangúként — írni és irodal­mi életet élni. Szekszárd az utóbbi években jutott el oda, hogy figyelmet érdemel, nem provincia, része az ország­nak. A Dunatáj, nem azt mondom, hogy nagyszerű fó­rum, be tudott illeszkedni a magyar irodalom egészébe. Érdektelenség és alkotó lehetőség Műhelykeresésem nem len­ne teljes, illetve teljesebb, ha a város elevenedéséből kihagynám a műszaki és az agrárértelmiség szerepét. A műszaki értelmiség, az élet­formaváltás, a felfokozott életritmus, a nyugalomkere­sés vagy éppen a munkán túli vállalkozások kihatása­ként, nem tud vagy nem akar se szellemi műhellyé, se más kapcsolatteremtő for­mába tömörülni, megragad­nak a vállalati műhelymun­kánál, megelégszenek a vál­lalati keretekkel, mint ahogy Lőrinczy Gyula, a Tolna me­gyei Tanácsi Tervező Válla­lat építési szakosztályának vezetője elmondta: minden erőfeszítésük ellenére nem tudták megalakítani a fiatal műszaki értelmiségiek klub­ját, többségük annyi fárad­ságot se vett, hogy az ala­kuló összejövetelre elmen­jen. Nem így az agrárértelmi­ség, legalábbis az Arany Fürt Mezőgazdasági Terme­lőszövetkezet agrárértelmi­sége, baráti köre két-három hetenként tart találkozót. Kaposi István elnökhelyet­tes, termelési főmérnök meg­fogalmazásában: a termelő­­szövetkezetben nemhogy al­kotólehetőséget kapnak, ösz­tökélik is őket. Ennek kö­szönhető, hogy tiszta nyere­ségük és a hektáronkénti ter­méshozamuk az utóbbi esz­tendőkben szépen növeke­dett, a kukoricában például elérte a 95,40, búzában pedig az 59 mázsát. A boruk Szekszárd több ezer éves szőlőkultúrájához méltó. Tamás Menyhért Csernyi László Lőrincz Gyula Kaposi István Gottwald Károly felvételei Várnak és dolgosnak Új műhely, új lehetőségek. A régi inkább a népi kerá­miák készítését szolgálta, az új a népi formákból kinövő, használatfunkciót betöltő készletek gyártására is al­kalmas. Iparművészek. Ipar­művész házaspár: Kis Ildikó és Fusz György. Fusz György Szekszárdon indult, az Ipar­­művészeti Főiskola elvégzé­se után, ide is tért vissza. A város is, műteremmel, KISZ- ösztöndíjjal, visszavárta. Amit csinálnak: újdonság. Otthon érzik-e magukat? 9 17CT Rendhagyó történelemórák Múzeum mint műhely. A Szekszárdon megjelenő Du­­natáj című folyóirat műhe­lye. Még minek?, kopogta­tok be dr. Rosner Gyulához, a Béri Balogh Ádám Múze­um főmunkatársához. — Nehéz kérdés. Magán­véleményem szerint: kívá­natos lenne, hogy a múzeum műhellyé, mégpedig tudo­mányos műhellyé alakuljon. — Szavaiból ítélve, pró­bálkoztak ... — Valóban, de nem sike­rült, pedig az anyagi felté­telek is megvoltak hozzá. El­szalasztották, illetve szemé­lyi okok miatt nem valósul­hatott meg, a szakemberek java itthagyta a múzeumot. — És ön? — A 60-as évek közepétől a tanács fennhatósága alá kerültünk, a megyei és a vá­rosi tanács jobban odafigyelt a munkánkra, gondoskodott az új szakemberek letelepí­téséről, új igazgatót nevez­tek ki a múzeum élére, vé­gül is megelőzték a teljes bomlást. — De még mindig nem tu­dott kialakulni a műhely­munka ... — Csupán elkezdődött, az új igazgató, Szilágyi Miklós sem tudta megteremteni a feltételeket. — És a mostani vezetés? — Mindent elkövet, hogy a műhely műhely legyen. — Név szerint? — Dr. Vadas Ferenc érde­me — mondja dr. Rosner Gyula, majd az érdem mellé újabb érdemeket sorol: rendbe hozatta a múzeum épületét, a kor igényeihez igazodva nyitottá tette az intézményt, központi szak­kört hozott létre, kamaraki­állításokat vitt ki az iskolák­ba, rendhagyó történelem­óra-sorozatot indított, a pin­cét oktatási központtá alakí­totta, amint az egyik forma elfáradt, kereste a másikat. — A rendhagyó történe­lemóráknak, gondolom, nem­csak a diákok veszik hasz­nát. — Úgy, ahogy mondja, a történelemtanároknak is to­vábbképzési fórumot jelent. S nekünk is hasznunkra van, pontosabban arra kénysze­rülünk, hogy a kutatás során végzett szellemi javakat to­vábbadjuk, a jövő generá­ciójának adjuk tovább — ez végeredményben már a mű­helyjelleg biztosítéka. Ha a műhelyjelleg effajta megerő­sítését nem is tartom a leg­jobbnak, magában hordja a lehetőséget, intézményeink kutatói kéthavonta rendsze­resen találkoznak, egy-egy anyag megvitatásával előbb­­utóbb megtanuljuk ennek a mechanizmusát, előbbre lép­hetünk, jobban megismerjük a csatlakozó területeket s kutató munkánk is hatéko­nyabbá válik. A pincemúzeum, akár az ötezer év kerámiáit nézem, akár a török kori kiállítást, minden tárgya elevenné vált, nyitott közművelődési mun­kára utal. Könnyű magam elé képzelni a rendhagyó történelemórák évezredekről valló, szemközeli igézetét — másodjára is megvalósítva a múzeumalapító Wosinszky Mór álmát (aki a mesterle­gények részére vasárnapi iskolát nyitott), a múlt le­gyen a jövendőé és ismereti forrása pedig hasznos aka­rat. Lakhelyük szerint, igen. A visszavárás ellenére is úgy érzik: azon túl, nem tart igényt rájuk a város, a pá­lyakezdés nehézségeit élik, szellemi kapcsolatteremtésre nemigen jut idejük, türe­lemmel várnak és dolgoz­nak, mindennapos társuk a tanácstalanság és a bizony­talanság, egyet tudnak bizto­san: nem szabad ideragadni, erőgyűjtésül megpróbálnak kapcsolatban maradni Buda­pesttel, szeretnék, ha nem lenne mindegy, hogy Szek­szárdon élnek, vagy másutt. Itt és szellemben és köte­lékben. Fusz György Kiss Ildikó

Next