Népszava, 1983. augusztus (111. évfolyam, 180–205. sz.)

1983-08-20 / 197. szám

4 Állam és gazdaság. Milyen gazdasági szerepeket vál­lalhat, meddig, milyen ha­tárig kényszerítheti (mi­lyen határig szükséges hogy kényszerítse) akara­tát az állam a gazdálko­dókra? A felületes szem­lélődő számára úgy tűnhet föl, hogy mindez csupán napjainkban vált izgalmas kérdéssé. Ám a magyar történelem és gazdaság­­történet több ezer oldal­nyi lapjain elidőzve kide­rül: az állami gépezet (je­lenjék meg a királyság, a császárság vagy a hadi kormányzat köntösében) az évszázadok során szün­telen küzdelmet folytatott a mindenkori gazdálko­dókkal (a hűbéresekkel, a kiskirályokkal, a nemes­séggel, a fináncoligarchiá­val) a gazdasági hata­lomért. Királyságát az „Isten ke­gyelméből” származtató ál­lamalapító István hatalmá­nak gazdasági alapját — a lázadó vezérek birtokaira és a gazdátlan területekre is ki­terjesztett — királyi birto­kok adták. Majd az állandó­sult belviszályok és külső háborúskodások — rászorul­ván a főúri hadseregekre — a birtokadományozások ré­vén a világi nagybirtokosság malmára hajtották a vizet. „A királyi adományozás mértéke a mértéktelenség”, olvasható egy 12. század végi oklevélben. És valóban: II. András már egész várme­gyéket ajándékozott a hata­lomra éhező főuraknak. Károly Róbert, a tarto­mányurakon aratott győzel­mekkel megnövelte a királyi birtokok részesedését és adó­zással igyekezett megterem­teni az államháztartás egyensúlyát. Az — Anjouk nevéhez fűződő — adó egyébként mindig ütköző­pontja volt az állam és a gazdálkodók viszonyának. A kapuadótól a közteherviselésig Még akkor is, ha hosszú évszázadokon keresztül a jobbágyság kizárólagos köte­lezettségének számított az adózás, őket terhelte az­ első adó, a kapuadó, nekik kel­lett eleget tenniük a kilen­ced és a tized előírásainak. Mátyás füstadója és telken­kénti egyforintos rendkívüli hadiadója, vagy a 18. század kvártélyozási (katonai, szál­lásadás), porciózási (a kato­na és a lovak ellátása), vala­mint a sorspont (a hadsereg szállítmányozása) ugyancsak őket rövidítette meg. Nem beszélve a török idők ha­­rádzsáról (császári adó), isz­­pendzséről (kapuadó) és min­den elképzelhető és elképzel­hetetlen címen követelt sar­cáról. A jobbágyok adózását nö­velő földesúri mohóságnak valamelyest gátat szabott Mária Terézia jobbágy­terhe­ket egységesítő úrbéri ren­delete. Udvarában az a szó­lás járta: „etetni kell a bá­rányt, ha nyírni is akarjuk”. A reformkor idején ma­gasba csaptak a nemesség adómentességét­­bíráló, szen­vedélyes megnyilatkozások hullámai is. Végül Pozsony­ban a nemesség „Vérrel szer­zett szabadságunkat nem en­gedjük! Nem adózunk” jel­szava győzött — a közteher­viselés ügye elbukott. 1848 márciusában többek között a 12 pont hatodik passzusában kerül ismét napirendre a kérdés. S noha a szabadság­­harc elbukott, a Bach-rend­­szer nem hagyhatta figyel­men kívül a forradalom alapvető gazdasági vívmá­nyait. A jobbágyrendszer el­törlését és a közteherviselést kénytelenek voltak a gya­korlatban is végrehajtani. A hitel mágusz szerepe Az adózásban merőben új változásokat ezt követően csak az 1945-öt követő álla­mosítások hoztak. Az elvei­ben nem, de részleteiben gyakran változó előírások részben arra épültek, hogy a gazdálkodó szervezetek befi­zetett adói elégségesek le­gyenek a költségvetés egyen­súlyához, az állam szerveze­teinek eltartásához. Ugyan­akkor i s e tekintetben rég­óta közgazdák céltáblája az adózási rendszer — az adók­ból nem csupán a fontos és indokolt gazdaságpolitikai teendők valóra váltására jut, hanem állami támogatásra, a külső nehézségek és a sa­ját hibából bajba jutottak megsegítésére is. Az állami támogatás fo­galma egyébként nem az utóbbi négy évtizedben eresztett gyökeret. Legfel­jebb korábban másként hív­ták. IV. Béla tudatos város­­fejlesztő politikája például kiváltságleveleket adott a fejlettebb vásáros helyeknek. A szabad királyi városok (Székesfehérvár, Esztergom, Buda, Sopron, Pozsony, Nagyszombat, Kassa, Eper­jes, Bártfa neve szerepel az elsők sorában) vámmentesen kereskedhettek, s „felügyele­ti szervük” a közvetlen a ki­rályhoz tartozó tárnokmes­ter volt. Mária Terézia és II. József ugyancsak élt az állami tá­mogatás lehetőségével. A Franciaországból importált merkantilista gazdaságpoli­tika révén állami kedvezmé­nyekkel (adómérséklés, hitel) segítették új ipari üzemek létrejöttét, s magas behoza­tali vámokkal védték őket a külföldi áruk versenyétől. Vagy: a 19. század második felének kétségtelen üdvözítő vasútépítési láza nem volt mentes az — olykor kóros — állami beavatkozásoktól. A törvény a vasútépítésbe fek­tetett tőkére garantált hasz­not, kamatot írt elő. Ha nem jött össze a nyereség, a kü­­lönbözetet állami zsebből fe­dezték. Végül a panamák és a szemérmetlen nyerészke­dések arra kényszerítették az államot, hogy eltöröljék az említett kamatbiztosítási törvényt — s ebben nagy ér­demeket szerzett Baross Gá­bor —, és igyekezzenek a magántársaságoktól állami kezelésbe venni a vasutat. Az állam gazdasági fegy­verzetében mindenkor fon­tos ütőerő volt a pénzpoliti­ka. I. István idejében a leg­elfogadottabb fizetési eszköz a trió volt, az egy évszázad­dal később uralkodó II. And­rás idejében is csekély volt a pénzforgalom, de a király már „élhetett” — a később sokak által gyakorolt — pénzrontás lehetőségével. A gyakori kényszerbevál­tással járó pénzügyi fejetlen­ségnek Károly Róbert vetett véget. Történelmi léptékkel mérve azonban az értékálló jó pénz újra meg újra tisza­virágéletűnek bizonyult. Ezt igazolja, hogy a 17. század elején Bethlen Gábornak is erőfeszítéseket kellett tennie a jó pénz verésére, mert a háborúskodások sokszor ki­merítették az országot. Ka­tasztrofális értékromlásra jutott például a Rákóczi ve­zette rézlibertas, mert a ke­reskedők csak a „fehér pénzt”, az ezüstöt fogadták el. A későbbi magyar gazda­ságtörténelem sem mentes a pénzromlástól. Elegendő csak a pengő 1946-os, mindmáig világrekordnak számító elér­téktelenedésére gondolni. Az állam pénzpolitikája természetesen nem csupán a kézzel fogható fizetési eszköz lbocsátásában, forgalmának szabályozásában nyilvánul meg. A hitel, mint Széchenyi írja 1830-ban megjelent azo­nos című művében, mágusi befolyással lehet a közjóra, a beruházásokra, az építke­zésekre. A reformkorban ala­pított Pesti Magyar Kereske­delmi Bankot azonban jó­szerivel csak a 19. század utolsó harmadában követik tömegesen az új hitel- és pénzintézetek. Az állam gazdaságpoliti­kájában mindig fontos sze­repet játszott a külkereske­delem és a vámpolitika. Így aztán nem csoda, ha az ál­landó pénzzavarral küszködő II. Andrásnak kortársai is szemére vetették, hogy bér­be adta a vámszedés jogát. Vágyak és realitások A Habsburgoknak az or­szágra nézve hátrányos vám­­rendelete először a reform­kor idején váltott ki tiltako­zást. „Hagyjátok a gyerme­ket férfiúvá nevelnünk, az­tán nyissátok fel viadalra a sorompókat" — fogalmazta meg a védővám szükségessé­gét Kossuth. A vámsorompó­hoz azonban nem sikerült állami beleegyezést nyerni a bécsi udvartól. Maradt­­hát a becsületszóra fogadott, a ki­ki háza küszöbére állított so­rompó, a Védegylet... „Ten­gerre, magyar!” — hangoz­tatta a független magyar ke­reskedelem érdekében Kos­suth. Nos, a másfél évszáza­dos buzdítás napjainkra „ten­gerre vállalat” jelszóra mó­dosulhatna: az állam mind­inkább arra törekszik, hogy a külkereskedés jogát a szak­­vállalatok mellett részben átruházza a termelőkre is. Az állam és gazdaság vi­szonya végül is alapvetően mindig az irányító gépezet és a gazdálkodók közötti munkamegosztásban, döntés-és jogkörük felparcellázásá­ban, valamint a nemzet va­­gyonán való osztozkodásban fogalmazható meg a legéle­sebben. Mátyás kincstartó­sága, vagy például a 17. szá­zad elejétől mind határozot­tabban érvényesülő abszolu­tisztikus törekvések a király kezébe igyekeztek össz­ponto­sítani a gazdasági hatalmat. Mária Terézia öröksége csu­pán a Pragmatica Sanctia volt — üres kincstárral. Nem volt elegendő pénze az első független magyar miniszter­­elnök, Batthyány Lajos kor­mányának sem. A dualizmus kori állam képzelt húsos fa­­zékja körül meg éppenséggel a már említett vasútépítők, a gründolók (gyár-, üzem­alapítók) hada gyülekezett. A huszadik század elejére a történelmi arisztokrácia finnyáskodása sem hátrál­tatta, hogy a bank-, ipari és agrártőke tulajdonosai ka­parintsák kezükbe az ország gazdasági élete feletti hatal­mat. A hegemóniáknak, a zsíros pozícióknak véget vetni aka­ró, az első világháborúból katasztrofális nehézségeket öröklő Tanácsköztársaság hozzáfog a gazdaság szocia­lizálásához. Az akkori gon­dolatok maradandó megvaló­sítására, az állam gazdasági hatalmának megalapozására azonban a fehérterror inflá­cióján, az 1929—31-es gazda­sági világválságon, a hábo­rús gazdasági programokon, a német tőke behatolásán, majd a háború végi gyárle­szereléseken, az értékek el­hurcolásán át vezet az út. 1948-ban, a fordulat évé­ben megkezdik a termelő és kereskedelmi létesítmények, pénzintézetek államosítását, az ötvenes-hatvanas évek fordulóján kollektivizálják a mezőgazdaságot. Az állam gazdasági súlya a központi irányításban az ötvenes évek elején nagyobb minden ko­rábbinál. S jóllehet, mindezt a teendők indokolták, az irá­nyítás nem mentes a torzu­lásoktól. A terveket gyakran nem a realitások, nem a gaz­dasági érvek, hanem a vá­gyak mozgatják. Az ellenforradalom utáni konszolidációt követően le­hetőség nyílik az állam gaz­dasági szerepének újrafogal­mazására. Az 1967. évi párt­­kongresszus leszögezi: „A szocialista vállalatok eddig lényegében a népgazdasági tervből rájuk kirótt felada­tok mechanikus végrehajtói, a végrehajtás megszervezői voltak. Az új irányítási rend­szerben az állam általában nem közvetlen utasításokkal biztosítja a tervcélok meg­valósítását, hanem gazdasá­gi és közgazdasági eszközök­kel, megfelelő hitelpolitiká­val ...” A feladat- és jogkörátren­deződés az 1968-as mecha­nizmust követően megkezdő­dött, ám a különböző meg­torpanások (jogosultságukat elemezni ehelyütt nincs le­hetőség) miatt ma is idősze­rűek a mondatok. Legalábbis a tekintetben, hogy — az egyébként teljesen soha nem nélkülözhető — közvetlen be­avatkozások gyakorisága jó­val meghaladja az elvekben megfogalmazottakat. Napja­ink javaslatai nem az állam gazdasági szerepének meg­nyirbálására, hanem a fel­adatok újrafogalmazására irányulnak. Arra, hogy gyen­güljön az állam kézi vezény­lő jellege és erősödjék az a­ kéz, amely a koncepcionális,, gazdaságpolitikai, elvi irá­nyító teendőket fogja össze. Molnár Patrícia A Habsburg-államigazgatás a 15 éves háborúban kiürült kincstárát kölcsönökkel igye­kezett feltölteni. A kölcsönök fejében Magyarország bánya­kincseit és kereskedelmi mono­póliumait kötötte le idegen pénzembereknek 100% I77TTO í w. w. : Állami szektor Szövetkezeti szektor Alkalmazásban állók kisegítő gazdaságai Szocialista szektor ■ Magán­szektor Az állami szektor mai szerepét jól érzékelteti a grafikon, amely a nemzeti jövedelem megosztását mutatja A Tanácsköztársaság ötágú csillagos, 200 koronás pénzérméje.­­ Ferenczy Béni terve SZOMBAT, 1983. AUGUSZTUS 20. NÉPSZAVA Pécs tömegközlekedését kizárólag autóbuszokkal oldják meg. A város terepviszonyai viszont jelentősen igénybe veszik a járműve­ket, azokat átlagosan 400 ezer kilométer lefutása után újítják fel a 12-es Volán ipari üzemének műhelyében MTI Fotó : Kálmándy Ferenc felvétele Több segítség az otthonteremtőknek Egyre sokrétűbben támogat­ják a sajátház-építőket az állami építőipari vállalatok. Körképünkben a segítség­­nyújtás új formáiról, ötletes kezdeményezésekről, szolgál­tatásokról számolunk be. A Szabolcs megyei Állami Építőipari Vállalat saját ter­vezésű, egy-két szintes ma­gánlakások tető alá hozását ajánlotta fel az otthonra vá­róknak. A nagy érdeklődés­re való tekintettel Nyíregy­házán két helyen, s Nyírbá­torban kezdték meg az épít­kezéseket. A vállalat új öt­lettel is kirukkolt: „szek­rény-válasz falas" lakástípu­sokat fejlesztettek ki. Az ott­honok vázszerkezetét, a vi­zesblokkot a SZÁÉV dolgo­zói alakítanák ki, a belső te­ret megosztó szekrény-vá­laszfalakat a Szatmár Bútor­gyár készítené. A kidolgo­zandó módszer nagy előnye lesz, hogy a lakások tetszés szerint alakíthatók ki, s könnyűszerrel átalakíthatók. A 31. sz. Állami Építőipa­ri Vállalat fővárosi és vidé­ki telephelyein vállalja az otthonteremtők kevert be­tonnal való ellátását. Lehe­tőséget teremtett leninvárosi, kazincbarcikai, hódmezővá­sárhelyi és dunakeszi előre gyártó üzemében, hogy a magánépítők vágott és hajlí­tott betonacélt vásárolhassa­nak náluk. Az Építőipari Termelőesz­köz-kereskedelmi Vállalat — kiskereskedelmi szervezetek­kel közösen — több „házépí­tők boltját” nyitotta meg, hogy enyhítsen az anyagbe­szerzési gondokon. Most öt közös boltban árusítanak, Budapesten a Horizont és a Rákosmenti ÁFÉSZ-szel kö­zösen, vidéken a Veszprém megyei ÁFÉSZ-szel, a Fejér megyei Iparcikk Kereskedel­mi Vállalattal, Kiskunhala­son pedig a Kiskunhalasi Építőipari Vállalattal szövet­keztek. Az Alba Regia Állami Építőipari Vállalat­­az ott­honhoz jutást megkönnyíten­dő kidolgozta az Alba-ház építési rendszert, oly módon, hogy egyesítették a hagyo­mányos téglaépítés rugalmas­ságát — annak helyszíni munkaigényessége nélkül —, a panelszerelés iparosított­­ságával — ez utóbbi merev­sége nélkül. A mintaépületet az idei tavaszi BNV-n a nagyközönségnek bemutat­ták. S hozzákezdtek Székes­fehérvárott az egyik ifjúsá­gi­­lakótelepen 30 Alba-ház kivitelezéséhez. (J. P.) opener Ugye milyen elegáns, finom hangzású címe van az e heti kis jegyzetnek? Amit mondani szándékozom ben­ne, az is rendkívül finom ügy. De menjünk sorjába. Ez az „Opener Universal” ugyanis hangzásra valami idegen, külföldi hogyishívják. Valójában az újító szel­lemiben, vállalkozókészségben oly gazdag, ötletdús ma­gyar géniusz alkotása. Külföldi csupán az elnevezése, ami magyar fordításban annyit tesz, hogy — mindenre, használható nyitó szerkentyű. (No, de kérdem én: ki venné észre a hazai boltokban és főként ki vásárolna meg egy olyan valamit, amire az vagyon írva, hogy „Mindenre használható nyitogató”. Opener Universal, mennyivel lenyűgözőbben, sokatmondóbban hangzik!) Most már csak az a kérdés, mire való ez az univer­zális micsoda? Figyeljenek kérem, mert ez is a magas­­rendű magyar szellemiséggel, továbbá fejlett ipari kul­túránkkal van szoros összefüggésben. Mert külföldön — kérdem­ tisztelettel — hogyan lehet felnyitni egy konzervet, fémkupakos palackot, befőttesüveget, mű­anyag flakont? Úgy, hogy — a használati utasítás sze­rint — megrántunk egy kis karikát, könnyedén elfor­gatjuk a fémbetétet, meghozzuk az erre való műanyag nyelvecskét stb. és pack (!) a konzerv, üveg, a flakon tartalma máris hozzáférhetővé válik. Ellenben a ha­sonló hazai gyártmányú élelmiszeripari készítmények nyitása korántsem ilyen ötlettelenül egyhangú. Nálunk ugyanis harapófogó, franciakulcs, gyalogsági bajonett szükségeltetik a nyitási procedúrához, de ezekkel sem garantált a siker. Nos, a fent leírt változatos, de tökéletlen szerszámo­kat helyettesíti az Opener Universal, melynek csoma­golásán büszke felirat is virít: Made in Hungary. (Amit szinte felesleges kiírni, hiszen hol készülhetne ilyesmi, ha nem éppen kis hazánkban?) Az ötletet továbbfejlesztve lenne néhány tisztelettel­jes javaslatom hasonló célú, kizárólagosan magyar gyártmányú kisegítő (nyitó) készülékre. Az egyikkel azokat az üzleteket lehetne kinyitni, amelyek — a vá­sárlók kénye-kedvére rá se hederítve — többnyire olyankor tartanak zárva, amikor az embereknek idejük lenne látogatást tenni bennük. S ha már itt tartunk, olyan nyitószerkezet, amely külön rábeszélés nélkül (mindenféle fárasztó célozgatás helyett) megnyitná a kedves vásárlók bukszáját, ha pult alól valamilyen hiánycikkel kedveskednek nekik. Ilyen csodanyitó kel­lene, hogy rendeltetésének átadva megnyisson beruhá­zásokat, amelyek hosszú évek óta reménytelenül hú­zódnak (például Skála Áruház a Marx téren) Azután nem ártana valami találmányal (a jogos igénylők szá­mára) kinyitni azokat a lakásokat, fővárosszerte, ame­lyeknek bérlője már hónapok óta elköltözött, elhalálo­zott. Végül hitveseknek alkalmas lenne egy olyan ké­szülék, amely nemcsak kedves férjük Kristalinját nyit­ja meg (ehhez nekik nincs szükségük külön szerszám­ra), hanem annak legrejtettebb zugát is, ahol az úgy­nevezett dugipénzt őrzik. Ez utóbbi esetben tényleg kiérdemelné az Universal jelzőt és a nyitogató micsoda. V. J.Ok i­s .

Next