Népszava, 1983. november (111. évfolyam, 258–282. sz.)

1983-11-04 / 261. szám

6 Album és tárlat Mattis-Teutsch János művészetéről A magyar irodalmi és kép­zőművészeti avantgarde — annak az alig 15 évnek a művészete, amely az első vi­lágháborúval, Kassák fellé­pésével kezdődött — nap­jainkban megnyerte már „az elismerés és a befogadás csa­táját”, összefoglaló tárlato­kon és személyes gyűjtemé­nyekben, tanulmányokban, monográfiákban és szép al­bumokban jelentkezik. Eb­ben a győzelemben — úgy tűnik — komoly része van Szabó Júliának, aki a ma­gyar avantgarde apostolá­nak, Kassák Lajosnak a hi­tével és következetességével ismerteti és szolgálja ezt a művészetet. Munkásságának legújabb állomása Mattis- Teutsch János művészetének egy szépen formált album­ban való bemutatása a Cor­vina Kiadónál. Ez a portré a művészről a korábbi összefoglalásokban olvashatóknál jóval gazda­gabb munka; a festő és a szobrász kapcsolódásait fel­mutatón, a művek forma- és színkultúráját bőségesen elemzőn nemcsak egyedi mo­nográfia, hanem közelebb vezet az „expresszív-avant­­garde szemlélet” lényegi vo­násainak elmélyültebb meg­értéséhez is. Egyre nyilván­valóbb, hogy ez a szemlélet a szecessziós indítékok és az újat teremtő kultúrák önál­lóvá és szuverénné érett fe­jezete. Szabó Júlia tanul­mányában az orosz Kan­­dinszkij, a német Marc, a cseh Kupka és a szász—ma­gyar Mattis-Teutsch nyújt ehhez a felismeréshez meg­győző és látható érveket. A brassói és budapesti, a müncheni és párizsi, a ber­lini és bécsi tanulmányok után Mattis­ Teutsch 1916 vé­gén érkezik ismét Budapest­re; a korábbi és többszörös itteni bemutatkozások alap­ján nem véletlenül köt ba­rátságot Kassák Lajossal, és nem ötletszerűen folytatódik útjuk párhuzamosan tovább. 1917 októberében első gyűj­teményes kiállítását Kassák rendezi és ugyanő adja ki expresszív indíttatású, drá­mai kontrasztú grafikai map­páját. Mattis­ Teutsch sorsa ez­után már a magyar avant­garde sorsával­ azonosul: a német expresszionista és avantgarde mozgalmakkal találja meg a maga „azono­sulási pontjait” könyvei és albumai jelennek meg Né­metországban, a Sturm tár­latain Paul Klee, Archipen­ko, Chagall és mások a part­nerei. És teszi ezt úgy, hogy közben korántsem szakad­nak meg budapesti és bras­sói kapcsolatai: mint Erdély­ben élő alkotó, a Contuimpo­­ranul bukaresti köréhez csat­lakozik, de nálunk is szere­pel a KÚT a­lapítótagjai kö­zött, rendre elküldi műveit a társaság rendezvényeire. A forradalmak bukása után végleg Brassóban telepedik le, s a Nyugatban, a Pásztor­­tűzben és az Erdélyi Heli­konban publikál. Lényegét tekintőn Mattis-Teutsch piktúrája katartiku­­san melankolikus hangulatú színvilágával hoz újat, grafi­kai lapjai pedig fehér-fekete drámaiságukkal. A festő uralkodó témája az absztrak­ció felé közelítő lírai tájf­alakkal ritkán foglalkozik. Színes kompozíciói, a nonfi­­guráció felé hajló jelkép­­rendszere lebegő hangulatokat teremtenek — festményeit sokszor „lélekvirágnak” cí­mezi. 1920-tól merészen fa­ragott és színezett szobrok­kal is fellép, ilyen munkái — színezés nélkül — már az 1917-es Ma-tárlaton is helyet kaptak. Szabó Júlia szép kiállítású és teljes tájékoztatást nyúj­tó albuma ezt a művészetet első felvirágzásában, 1926— 29 tájáig mutatja be, a 76 évet megélt alkotó termésé­ből csupán 20 esztendő tel­jesítményeit láthatjuk tehát. A képlet ismerős: 1930 körül következik el Európa-szerte az „avantgarde alkonya”. Mattis­ Teutsch 1933—44 kö­zött csupán tanítással, ké­sőbb a „konstruktív realiz­mus” kísérletével foglalko­zott, de már korántsem az első másfél-két évtized he­vével és értékfokán. Szabó Júlia könyve hitelesen és ér­tőn állítja elénk e változa­tos ívű művészpálya csúcsait, hasonlóképpen a szöveget követő, 63, többnyire színes reprodukció. És mindez elevenben, az albumban látottaknál még gazdagabban — megduplá­­zottan — jelenik meg az óbudai Kassák Emlékmú­zeum Mattis-Teutsch tárla­tán. Csupán hazai tulajdon­ból (tehát 1930 előttiekből többnyire­ látható itt az al­bum reprodukcióinak kétsze­rese, s mellettük Kassák ha­gyatékából a kitűnő doku­mentáció. A múzeum igaz­gatója, Csaplár Ferenc a Kassák nevéből származó profilt tevékenyen és helye­sen értelmezi:­­ az állandó gyűjtemény társaként rend­re bemutat ehhez a gondo­latkörhöz hasonuló, Kassák munkásságával és szerepével rokonságban álló művésze­ket, illetve avantgarde kép­zőművészeti és irodalmi fo­lyamatokat. Néhány Mattis-Teutsch­­mű egyébiránt már a Nem­zeti Galéria XX. századi fes­tészet és szobrászat című, új állandó kiállításán is szere­pel — bizonyítva a befoga­dás „hivatalos voltát”. Mind­ennek elérésében a művész monográfusainak és kiállí­tóinak nem csekély része le­hetett, a művek megőrzőinek ugyanígy. Az eredmény nyil­vánvaló: a tárlat és az al­bum egyaránt egy jelentős koloristát és jeles hatású szobrászt mutat, a „közép­­kelet-európai avantgarde képzőművészet" jelentős al­kotóját, akinek műve kitö­rölhetetlenül tovább él a leg­­jobbak között. Bizonyítva egyben azt is, hogy az avant­garde ezen a tájon „nemzeti folyamatokra” nehezen oszt­ható. Bodri Ferenc Lélekvirágok (1916-24) A Szovremennyik Magyarországon Beszélgetés Galina Veresekkel Izgalommal, várakozással készülődött újabb magyar­­országi vendégszereplésére a moszkvai Szovremennyik Színház társulata. Fellépése­ik sorát Pécsett kezdik, Cse­hov Három nővérével és egy szovjet-orosz szatíraesttel. Barátok várják őket Bara­nyában, ahol 1979-ben a Szovremennyik főrendezője, Galina Volcsek állította színpadra Roscsin Olga cí­mű darabját. A budapesti közönség a Csehov-mű mellett láthatja most a Szovremennyik Szín­ház egyik felfedezettje, V. Gurkin Szerelem és galam­bok című lírai komédiáját is. A szerző omszki színész, ez az első darabja, már hét éve sikerrel játsszák Moszk­vában. A Szovremennyik állami díjas főrendezője, Galina Volcsek eredetileg színész­nőnek tanult a moszkvai Művész Színház stúdiójá­ban. Az ő évfolyamukról ke­rült ki az a kis csoport — Galina Volcsek, Igor Kvas, Ljudmilla Ivanova és még néhányan —, akik Oleg Jef­­remov vezetésével huszonhét évvel ezelőtt megalapították a Szovremennyik Színházat. — Tulajdonképpen sze­rencsésnek tartom magam ezért, mert az első perctől kezdve máig­­itt dolgozha­tom — mondja. Szerintem egy művész számára az ilyen alkotói otthon megbízható hátország ahhoz, hogy ké­pességei legjavát adja. Apám, Borisz Volcsek film­operatőr révén állandó kap­csolatom volt a színjátszás­sal, így magától értetődőnek tűnt számomra, hogy szí­nésznő legyek. Meg voltam győződve arról, hogy nem­csak én nem tudok meglen­ni a színpad nélkül, hanem a színpad sem nélkülem. A Művész Színház stúdiójában töltött tanulóéveket a Szov­remennyik alakulása utáni csodálatos, izgalmas időszak követte. 1961-ig tartott színészi korszaka, s akkor egy vélet­len eredményeként tért át a rendezésre. Néhány kollégá­ja, valamilyen szakmai mi­nősítésre készülve, Vologyin öt estéjét próbálta, s meg­kérte Volcseket, hogy — mi­vel terhessége miatt akkor amúgy sem lépett fel — ül­jön ott a próbákon, és ha valamit fontosnak tart, mondja meg, így született meg első rendezése, mely olyan jól sikerült, hogy éve­kig műsoron maradt, párhu­zamosan a darabnak a Jef­­remov által rendezett előa­dásával. Igazi rendezői de­bütálásnak Gibson Libikó­káját tartja, amelyet 1961- ben mutatott be a Szovre­mennyik, s azóta is reperto­árdarab. Többször járt kül­földi színházaknál, rende­zett Bulgáriában, a Német Demokratikus Köztársaság­ban, az Egyesült Államok­ban — ahol ő volt az első szovjet rendező, akit dolgoz­ni hívtak — és Magyaror­szágon. — Jóleső érzéssel látom — folytatja —, hogy színhá­zunk a maga huszonhét évé­vel egyenrangú tagnak szá­mít a nagy múltú, gazdag hagyományokkal rendelkező moszkvai színházak nagy családjában. Úgy érezzük, kialakult a színházi egyéni­ségünk. Igyekszünk a ma emberéről, a ma emberéhez szólni, korunk problémáit, az embereket foglalkoztató kérdéseket felvetni. Termé­szetesen nem egy újság vagy folyóirat aktualitásának igé­nyével, hanem oly módon, hogy — legyen az klasszikus vagy modern mű — minden­képpen mondjon valamit a mának. — Számos szerzőt mi fe­deztünk fel a színház szá­mára. Példaként hadd em­lítsem Csingiz Ajtmatovot, aki csak prózai műveket al­kotott azt megelőzően, hogy a Szovremennyik számára megírta a Fenn a Fudzsijá­­mán című darabját. Gurkin­­ban szintén mi fedeztük fel szerzői tehetségét, s már második műve is elkészült. Oleg Kulajev Terület című könyve alapján írt darabot a színház számára. V. Mal­­jagin másodéves főiskolás­ként írta meg darabját a re­pülő csészealjakról — per­sze csak a címe szerint azok­ról — amit a Szovremennyik bemutatott. Mihail Roscsin legújabb darabját is nekünk írta, Az iker címmel. Beszélgetésünk közben megérkezett Valeri­j Fokin rendező, hogy Volcsekkel közösen átnézzék a Terület szereposztását. A próbák majd csak akkor kezdődnek meg, amikor a Szovremeny­­nyik Színház társulata ma­gyarországi vendégszereplé­séről visszaérkezik Moszk­vába. Gulyás Anna ­ További énekesek és táncosok mutatkoznak be a következő hetekben az Erkel Színház közönsége előtt új szerepekben. November 10- én a Traviata előadásában a címszerepet Szűcs Márta, Alfrédot Bándi János, Ger­­mont-t Ötvös Csaba énekli. Horizont A hattyúk tavában november 12-én a Herceget Jezerniczky Sándor táncolja. — Művelődési és sport­­központ épül Zalabaksán. A jelentős társadalmi összefo­gással épülő intézmény hét község — Zalabaksán kívül a közigazgatásilag hozzátar­tozó Kálócfa, Kerkabarabás, Kozmadombja, Pórszombat, Pusztaapáti és Szilvágy — lakosságának épül, ünnepé­lyes megnyitását a jövő év végére tervezik. Szovjet Imiglmmapok. A szovjet hanglemeznapok idei budapesti nyitóesemé­nyeként kiállítás és vásár nyílt csütörtökön a Rózsa­völgyi Zeneműboltban. A november 13-ig tartó rendez­vényen mintegy 60 féle Meló­dia-kiadványt mutatnak be. A hagyományos lemezfesz­tivál idei terméséből nagy érdeklődésre tarthat számot az a felvétel, amely a Me­lódia és a Hungaroton közös vállalkozásában készült. A Hanglemezgyártó Vállalat ta­­sakjában jelentették meg Saint-Saëns Sámson és De­lilah című művét. A három darabos albumon Placido Domingo, Jelena Obrazcova és Renato Bruson éneklik a főbb szerepeket. PÉNTEK, 1983. NOVEMBER 4. NÉPSZAVA Utolsó könyve, az Arcok fényben és eltűnőben, élén­­kebb kritikai visszhangot kaphatott volna. S ez el­mondható előző nagyszabású regényéről a Doktor Krauss különös élete címűről is. Az előzőben az író-kortársak portréit rajzolja meg hiteles és érdekes módon, az utóbbi, a regény, fontos emberi sors­kérdéseket feszeget. Tegyük hozzá itt is: magas színvona­lon, kitűnő íróra jellemző „fogásokkal”. A kritika még­is tessék-lássék módon írt ezekről a könyvekről, miköz­ben sokkal gyengébb mű­vekről hozsannák jelentek meg. De, hát éppen Molnár Gé­za nevezte el nemzedékét, nemzedékünket „Istenverte nemzedék”-nek. S ebben a megfogalmazásban minden fontos együttható jelen van. Különösen jellemző a meg­fogalmazás a munkásokból, parasztokból lett írókra, ők fizikai munkát végezve, vagy azt abbahagyva próbáltak feltörni a mélyből, tanulni, művelődni, befogadni a vi­lág kultúráját, és újra fo­galmazni azt. Ez nem ment döccenőktől mentesen. De éppen Molnár Géza életútja bizonyítja, hogy lehetséges. Molnár Géza 60 éves Az egykori kisinasból, majd címfestősegédből új­ságíró lett, kiadói főszerkesz­tő, a Népszava rovatvezetője, a párizsi követségünkön dip­lomata, SZOT-díjas, József Attila-díjas író. Novelláskö­­teteit és regényeit felsorolni szinte lehetetlenség. Miköz­ben valamelyik lapnál fő­munkatárs volt, egyben el­látta az Írószövetség párttit­kárának vagy külügyi titká­rának a feladatait is. Vagyis szépírói munkái egy részét megette a közhivatal, a kö­zösségért vállalt munka. Mint „alulról jött” művész- és írótársai nagyrészének úgyszintén. Megérte? Ilyet csak nagy ritkán, és nagyon elkeseredve kérdez az, aki a munkásmozgalom­ból nőtt ki. Nyilvánvalóan Molnár Géza is feltette már magában a kérdést: nem kellett volna előbb otthagy­ni az írószövetséget, az Iro­dalmi Alapot és csak az író­ságnak élni? Mások ügyes­bajos dolgával, a hatalom különböző kérdéseivel és ké­réseivel foglalkozni? Bele­menni kemény vitákba, ahol az elfogult ellenfél hamar elmondja mindennek a kom­munistákat? Mert ellenzékinek lenni mindig könnyebb. A hatalom ugyanis mindig követ el hi­bákat — földkerekségünk bármely részét beleértve —, de aki hisz egy új világ meg­teremtésének lehetőségében, az nem állhat félre, vállal­nia kell az új megteremtésé­nek minden kockázatát. Az „Istenverte nemzedék" egyik tehertétele éppen az, hogy hittek a hibák kijavításának a lehetőségében, és ebből részt vállaltak. Miközben ezt tették, a közönyös vagy cinikus szemlélődök bátran ócsárolhatták azokat, akik igyekeztek segíteni, az or­szág ügyeit jó irányba vinni. Közben eltelt vagy négy évtized, és Molnár Géza is hatvanéves lett. Itt, vitázott, testületeket irányított. Mint nyugdíjas, testületeket már nem irányít, de írjon annál többet, és ha úgy hozza a sor, vitatkozzon is még so­káig. Gerő János Muzsika SEBESTYÉN JÁNOS a Zeneművészeti Főiskola nagytermében előadóművé­szetének kettős arculatát mutatta be. A műsor első felében csembalistaként mű­ködött, a második műsorfél­ben orgonaműveket szólal­tatott meg. Sebestyén mind­két hangszeren határozott képet tud adni azokról a kompozíciókról, amelyeket programjára vett. Csemba­lón Johann Sebastian Bach kétkötetes nagy alkotásából, A jól temperált zongora cí­mű 48 prelúdiumból és fú­gából válogatott össze egy­­egy füzért. Sebestyén János Bach-játéka korrekt és vi­lágos, szólamvezetése igen plasztikus és a darabok ka­rakterét pontosan határozza meg. A prelúdiumok és fú­gák közötti összefüggés az alkotó szándéka szerint hol egymáshoz simul gondolati­ságában, hol meg éppenség­gel kontrasztot képez. Az orgonaművek már tar­kább képet mutattak. Hal­lottunk finn és török orgo­nadarabokat (az utóbbiakat Sebestyén feldolgozásában), s volt néhány romantikus és kortárs­ kompozíció. Az or­gonaművek tolmácsolásában Sebestyén János érezhetően törekedett a színskála felfo­kozására és hatásos regiszt­rálások megvalósítására. Legmegnyerőbb, s a hang­szer adottságaival legtermé­szetesebben élő kompozíció­nak Marco Enrico Bossi mű­vét érzem. Ez volt az orgo­natömb zárószáma. RADOS - KOVÁCS - BOTVAY Az alkalmi társulás ezúttal semmiképpen nem bizonyult esetlegességekkel felhősített produkciónak. A három ki­váló muzsikus: Rados Fe­renc, Kovács Dénes és Bot­­vay Károly muzsikalitása, szakmai tudása és kamara­­muzsikáláshoz szoktatott egyénisége ebben az új „fel­állásban” is élményben ré­szesítette a hallgatóságot. A zongoratrió mostanában elég­gé mellőzött műfaját egyfor­ma szinten tolmácsolták, akár Beethoven, akár Brahms vagy Schubert meló­diákban kifejezett gondola­tait közvetítették. Valaha, a 20-as, meg a 30-as években állandó triótársaságok jelen­tek meg a magyar pódiumo­kon. Nem lenne érdemes fel­újítani ezt a hagyományt?! HONEGGER: DÁVID KIRÁLY A fiatal Honegger, a még szinte pályakezdő komponis­ta ezzel a művel, a Dávid királlyal vált egyszerre mes­terré. S a géniusznak ezt a csodálatos titkát, a mondani­való felszaporodását, már­­már robbanékony állapotát hihetetlenül pontosan érzé­keltette Ferencsik János, aki a Magyar Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekara és Énekkara élén olyan átforró­­sított hangulatot teremtett, amilyen e műből még alig csapott meg bennünket. A zenekar ragyogó játéka, a Sapszon Ferenc által betaní­tott kórus színeinek lírai és drámai pampája a nagy ba­rokk oratóriumok századunk­­beli reinkarnációját érzé­keltette. Nagyszerű volt An­dor Éva, aki a hang szépsé­gével, erejével tündökölt; Takács Klára, aki orgánu­mának legszebb színeivel já­rult hozzá az előadáshoz; és igen tartalmas, drámaian át­gondolt volt Fülöp Attila te­norszólama. A narrátor szö­vegét Kertész Péter tárta elénk erőteljes, zengő han­gon, sallangtalanul. Raics István A szovjet filmek fesztiválja alkalmából sajtótájékoztatót tartot­tak csütörtökön délelőtt Budapesten, a Szovjet Tudomány és Kul­túra Házában. A tájékoztatón részt vettek a szovjet művészdele­gáció tagjai: Inna Csurikova és Gleb Panfilov, (képünkön), to­vábbá Pjotr Fjodorov és Armen Medvegyev. Rédei Ferenc felvételei

Next