Népszava, 1984. június (112. évfolyam, 127–152. sz.)

1984-06-24 / 147. szám

NÉPSZAVA 1984. JÚNIUS 24., VASÁRNAP Július 1-én életbe lép az új KRESZ Tóth Ferenc rendőr vezérőrnagy, az országos rendőr-főkapitány helyettesének nyilatkozata a közlekedésbiztonság helyzetéről - gyakrabban mondjuk, írjuk - mert így van hogy a közlekedésbiztonság ügye társadalmi kérdés. Ezért figyelmeztető az évről évre visszatérő tenden­cia, hogy a hét napjai közül a legtöbb szerencsét­lenség, összeütközés, gázolás pénteken, szombaton és vasárnap történik. Különösen nyáron egyre gya­koribbak a fekete vikendek. Miért? — kérdeztük Tóth Ferenc rendőr vezérőrnagyot, az országos rendőr-főkapi­tány helyettesét.­­ A baleset-megelőzési munka egyik legfontosabb része a tények, az adatok rendszeres értékelése, elem­zése, tudományos kutatása, a szakemberek véleményé­nek figyelembevételével a megelőzés leghatékonyabb módszereinek kidolgozása. Ez az alapja az oktatásnak, a képzésnek, a forgalomszerve­ző munkának, a propaganda­­tevékenység kulcskérdései­nek meghatározásában. Fekete víkendek Az elmúlt öt évben a hét legveszélyesebb napjaira uta­ló számadatok eltérő, válto­zatos képet mutattak. Tény­ként állapítható meg, hogy a 40 órás munkahét bevezetése, a hét végi kettős pihenőnapok biztosítása óta rendkívül nagy mértékben növekedett a víkendeken a kiránduló-, a turistaforgalom. S mint köz­reható tényezőt — különösen a nyári időszakban — nem­csak a hazaiak mozgását kell figyelembe venni, hanem az egyre növekvő nemzetközi turizmust is. Tavaly például 10,3 millió külföldi járt ha­zánkban. S különösen a kör­nyező országokból elsősorban autóbuszokkal, motorkerék­párokkal, személygépkocsik­kal érkeztek hozzánk. Az el­múlt évijén például 2,3 mil­lió külföldi gépjármű közle­kedett rövidebb-hosszabb ideig útjainkon. S a nem­zetközi forgalomra jellemző, hogy elsősorban hétvégeken látogatnak hozzánk. Figyelembe kell venni azt a tényt, hogy az elmúlt évek­ben az energiaárak emelked­tek, emiatt a magángépjár­művek tulajdonosai hét köz­ben kevesebbet autóznak, motoroznak, viszont hét vé­gén természetesen igénybe veszik járműveiket. Ez nem­csak azt jelenti, hogy a ki­ránduló útvonalakon rend­kívül nagy a forgalom, ha­nem azt is: kisebb gyakorlat­tal, éppen a legveszélyesebb időszakokban vesznek részt a közlekedésben. MERKUR: Ez az adat azt bizonyítja, hogy a családo­kon belül egyre többen vezet­nek, s növekszik azoknak a száma, akik kisebb gyakor­lattal vesznek részt a forga­lomban. Sokan alig kapják meg a jogosítványt, s éppen a legzsúfoltabb útvonalakon „startolnak”. Az öt év átlagát figyelem­be véve a legtöbb baleset pénteki napokon történik, évente 3100—3200. Tehát sok­kal több, mint hét közben, amikor nagy a teheráru-for­­galom és a tömegközlekedési járművek, például az autó­buszok utasok millióit szál­lítják. Szombatokon 2800— 2900, a csütörtöki napokon is csaknem ennyi, vasárna­ponként pedig 2400—2500 összeütközést, gázolást re­gisztráltak évente. Ha a víkendeket akarjuk elemezni, akkor egyértelmű, hogy a baleseti lázgörbe pén­tek délután emelkedik, tehát akkor, amikor megindul a „népvándorlás” a kiránduló­­helyek felé. Rendszeresen ta­pasztaljuk, hogy a legveszé­lyesebb pontok a nagyobb te­lepüléseket követő szakaszo­kon alakulnak ki. A magya­rázat: a forgalmi dugók miatt kialakuló cammogást, az elvesztett időt lakott te­lepülésen kívül akarják be­hozni. Egyre gyakrabban ta­pasztalunk durva, agresszív magatartást, jellemző a se­bességhatárok túllépése, a szabálytalan előzés. Sok más körülmény is befolyásolja a balesetek alakulását. Kevesebb energiával... Az egyik alapvető kérdés az lenne, hogy a járműveze­tők tanulják meg az utazás tervezését. Arra gondolok, hogy szakítani kellene azzal a gyakorlattal, hogy minden­ki egy időben indul el. De a visszatérésre is ez a jellem­ző. A közlekedésben a „járt utat járatlannal ne cseréld fel” mondás nem mindig elő­nyös, ne a megszokottság ve­zéreljen. Mi éppen azt java­soljuk, hogy alaposan tanul­mányozzák a térképet, hiszen ugyanazt az utazási célt ke­rülő útvonalakon sokszor könnyebben, kevesebb ener­giával, de ami a legfonto­sabb, jóval kisebb baleseti veszéllyel el lehet érni. Az utazásokból sok tapasztalatot levonhatunk. Így egyértel­műen bizonyított, ha például vasárnap este a tv-ben krimi van, akkor „idegesebbé” vá­lik a közlekedés, mindenki haza akar érni a műsor kez­detére. Tulajdonképpen az alapvető gond víkendeken is ugyanaz, mint hét közben, csak éppen ezek a negatív jelenségek, tehát a fegyel­mezetlenség, a súlyos sza­bálysértések, a másik megér­tésének és segítésének hiá­nya koncentráltabban ta­pasztalható. Fokozott ellenőrzés — Mit tesz a rendőrség, hogy a legfontosabb üdülő­­területekhez vezető és a nemzetközi útvonalakon a közlekedőket segítse, a bal­eseti veszélyt csökkentse, a közúti fegyelmet megszilár­dítsa? — Éppen az előző évek ta­pasztalatait figyelembe véve, az idén új stratégiát dolgoz­tunk ki. Ennek megfelelően intézkedtünk annak érdeké­ben, hogy az autópályák és az autóutak mellett a legfon­tosabb kiránduló- és turista­központokhoz vezető utaknál a hétvégeken a fokozott el­lenőrzést biztosítsuk. Vizs­gáltuk az egyes útvonalak forgalmának alakulását, a legfőbb baleseti okokat, s en­nek megfelelően a folyama­tos ellenőrzésre tervet dol­goztunk ki. Az ellenőrzésben az érintett területeken vala­mennyi közterületi szolgála­tot ellátó rendőr és az önkén­tes rendőrök is részt vesznek. E tevékenység összehangolá­sa a BM Országos Rendőr­főkapitányság feladata. A ki­jelölt csomópontoknál, az üzemanyagtöltő állomások­nál fix ellenőrző pontokat je­löltünk ki. Helikopter, gépkocsizó, illetve motorkerékpáros járőrök A balesetileg legveszélye­sebb szakaszoknál pedig biz­tosítják az állandó mozgó el­lenőrzést. URH- és telexlánc, valamint helikopterek bizto­sítják a forgalom alakulásá­nak állandó követését, s a szükséges információk azon­nali továbbítását. Hangsú­lyozni szeretném, hogy az alapvető cél a forgalom fo­lyamatosságának biztosítása, a járművezetők segítése. Mivel nagyon sok baleset az előzés szabályainak meg­sértéséből, a követési távol­ság be nem tartása és sza­bálytalan sávváltás miatt történik, alapvetőnek tartjuk, hogy az ellenőrzés elsősorban a mozgást követve történjen. A rendőrautók mellett egyre több motoros rendőrt állí­tunk szolgálatba, mert ők sokkal könnyebben tudnak a gépkocsioszlopokban ha­ladni, a helyváltoztatás is egyszerűbb, ez pedig a többi között a „dugók” kialakulá­sának feloldásánál alapvető. Sajnos, az első tapasztalatok kedvezőtlenek. Az M1-esen a 39-es kilométerkőnél például négy óra alatt a trafipax 216 olyan személygépkocsit fény­képezett le, mely 110 kilomé­ter feletti sebességgel haladt. Itt és más helyeken is a te­hergépkocsik sebességének ellenőrzésekor ugyancsak tö­megével volt tapasztalható a megengedett sebesség túllé­pése. Érthetetlen és elfogad­hatatlan, hogy amikor a Ba­latonhoz kényelmesen is el lehet jutni, hét végén, amikor a legjobban ráérnek az em­berek, miért türelmetlenek. Az autópályákon a sok­éves tapasztalatok bizonyít­ják, hogy túlzott a biztonság­­érzet éppen a kitűnő műszaki adottságok miatt, csak azt nem veszik figyelembe az emberek, hogy nem véletlen a 8-10 vagy ennél is több autó összefutása, hiszen a nagy sebességnél nem ará­nyosan, hanem hatványozot­tan nő a veszély. Az is ért­hetetlen, hogy csak az év­szakot nézik az emberek, de nyáron is rendkívül gyorsan változhatnak az időjárási kö­rülmények, és ehhez alkal­mazkodni kell. Nemcsak a sebességhatárok tényleges túllépése okoz gondot, hanem a relatív gyorshajtás is, hi­szen ködben, esőben, rossz látási viszonyok között, vagy éppen rendkívül nagy forga­lomban az dönt helyesen, aki ilyen körülmények között fo­kozott óvatossággal vezet, mert a legfontosabb követel­mény a biztonság. A szezon előtt felülvizsgáltattuk a tá­jékoztató, útbaigazító táblá­kat, figyelembe vettük az idegenforgalmi követelmé­nyeket. Egyre több, idegen nyelveket beszélő fiatal is se­gíti munkánkat. Mindent el akarunk követni azért, hogy a biztonsági tényezőket ja­vítsuk a kiránduló, üdülő út­vonalakon. A legtöbb azokon múlik, akik a járműveket ve­zetik, akik közlekednek. Miről tárgyalt a PRI ? Évről évre emelkedik a gyermekbalesetek száma. Különösen nyáron, a vaká­ció idején. Nem magyar, ha­nem nemzetközi jelenségről van szó. A közelmúltban a PRI Budapesten tartotta 32 ország szakembereinek rész­vételével tanácskozását. Mi­lyen kérdéseket vitattak meg, a nemzetközi tapasztalatok hogyan hasznosíthatók ná­lunk? — A napirenden szereplő témák közül az egyik legfon­tosabb a biztonsági öv volt. Magyarországon, amikor kö­telezővé tették használatát, sok ellenérvet hoztak fel, a nemzetközi tapasztalatok és a gyakorlat viszont a döntés helyességét, szükségszerűsé­gét igazolta. Egy svéd szak­ember elmondta, hogy náluk számításaik szerint évente 400 ember életét menti meg az év, s ez a szám körülbe­lül Magyarországon is azo­nos. Most már nemcsak az első, hanem a hátsó ülése­ken is sürgetik a biztonsági öv felszerelését, s különösen fontosnak tartják ezt a gye­rekeknél. Egyébként nálunk is kaphatók gyermekülések, hátsó biztonsági övek, ame­lyek használatát javasoljuk. Sajnos, több típusnál a rög­zítés még nem megoldott, s eladási áruk magas. Szorgal­mazzuk a végleges megol­dást, s támogatunk minden olyan kezdeményezést, amely a többi között kedvező áron lehetővé tenné a gyerekülé­sek és a hátsó biztonsági övek használatának tömeges elterjesztését.­­ Több ország szakembe­rei javasolják: az iskolás gyermekeket szállító autóbu­szokon is szereljék fel a biz­tonsági öveket. Erről a szak­értők sokat vitatkoztak. Va­lamennyi variáció közül ugyanazt a típust tartották a legjobbnak, amelyeket a re­pülőüléseknél alkalmaznak. Ehhez azonban még sok mű­szaki problémát kell megol­dani. A legbiztonságosabb város — Mi is támogattuk azt a javaslatot, hogy a jövőben évenként rendezzenek közle­kedésbiztonsági filmfórumot. Jövőre a gyalogosok közleke­désbiztonsága, valamint a gyerekek otthon és az iskola közötti közlekedése lesz a té­ma. A filmcserék is hozzá­járulhatnak a hatékonyabb képzéshez, propagandához. A PRI versenyt írt ki a „leg­biztonságosabb város” cím elnyerésére — a városok nagyságától, lélekszámától függően — hat kategóriában. Az alapvető cél, hogy már a tervezésnél, a forgalomszer­­vezésnél mindent kövessenek el a biztonság előfeltételei­nek megteremtéséért, ezen­­belül különösen nagy gondot fordítsanak a gyermekekre. Vita volt az úgynevezett többfokozatú vezetői enge­délyről is, amelynek lényege, hogy 16 éves kortól 18 éves korig, max. 125 köbcentimé­teres motorkerékpárra adná­nak ki vezetői engedélyt, en­nél nagyobb hengerűrtartal­múra csak 18 éven felül. Mi­vel ma már közel 600 ezer se­gédmotorkerékpár van Ma­gyarországon, mi az oktatás, a képzés- és a követelmény­szint emelését tartjuk fontos­nak. Igaz, hogy ma már vizs­gához kötött a segédmotor­kerékpáros vezetői engedély megszerzése is, de valameny­­nyi illetékessel együtt foglal­kozunk az oktatási anyag bő­vítésével, a vizsgarendszer későbbi megváltoztatásával. Statisztikai adatok ugyanis azt bizonyítják, hogy egyre több fiatal segédmotoros és motorkerékpáros válik bal­eset áldozatául. A család felelőssége Nemcsak a járművezetők szempontjából, hanem a gyermekbalesetek megelőzé­sénél is rendkívül fontos a láthatóság fokozása, fény­visszaverő anyagok alkalma­zása. Sajnos, az ipari hátteret még mindig nem biztosítot­ták, holott ma már elenged­hetetlen követelmény lenne a fényvisszaverő anyagok al­kalmazása elsősorban az is­kolásgyermekeknél, a kerék­párosoknál és motorkerékpá­rosokénál.­­ Az elmúlt években a gyerekek képzésénél elsősor­ban a pedagógusok jobb fel­készítésével jelentős eredmé­nyeket értünk el, de ez még nem elég. Sokan nem értik meg, hogy a gyerekek közle­kedésre nevelése az iskola és a család közös feladata. Kü­lönösen fontos most, nyáron, a vakáció idején, hogy a szülők sokkal többet foglal­kozzanak a gyerekekkel, fel­hívják figyelmüket az utcák, az utak veszélyeire. Nem a félelmet, hanem a megfon­toltságot kell elérni. A legveszélyesebb nap: a péntek Most már évről évre ta­pasztaljuk azt a tendenciát is, hogy többen szereznek jo­gosítványt — évente 120—130 ezren —, mint amennyi új személygépkocsit elad a Trafipax és a gyorshajtók Külön akcióterv alapján egyes útvonalakon koncent­rált ellenőrzéseket tartunk. Ijesztő vagy am­ i A hazai balesetek ala­kulását többféleképpen érté­kelik. Sokak szerint ijesztő a helyzet. Mások azt vallják, hogy csak a halálos balese­tek tekintetében kullogunk az európai lista végén. Véle­ménye szerint mi a reális helyzet, folytatható-e az 1976-ot követő kedvező ten­dencia és az 1980-as évek kedvezőtlen jelenségei visz­­szaszoríthatók-e? — Nem nyugodhatunk bele a jelenlegi helyzetbe. Tavaly a hazai balesetek számának alakulásában egy kedvező irányzat törését tapasztalhat­tuk. Igaz, hogy ingadozással, 1976-tól a személyi sérüléses balesetek száma növekvő for­galom mellett csökkent, és ezt jelentős eredménynek tartjuk. Egyben úgy érzem. (Folytatás a 12. oldalon) 11

Next