Népszava, 1984. október (112. évfolyam, 231–256. sz.)

1984-10-31 / 256. szám

6 Mi újság a moziban? November, december. Az év utolsó hónapjaiban — akár a Centrumban, a Skálában vagy a Sugárban — megkez­dődik a „nagy hajrá” a mo­ziban is. Ezt a szándékot (az év végi nyereségben, terv­mutatókban jelentkezhető, mérhető törekvést) jelzi a HÍ­RKÉP előzetes műsorfüze­te, mely most tömegével kí­nálja a gyakran „kurrens árucikkeként" szereplő szel­lemi termékeket. A követ­kező hetekben tehát alapo­san feltöltik a mozik raktá­rait — kalanddal, szerelem­mel, hőskölteménnyel, ro­mantikával, mulatsággal és okulással szolgáló nemesebb alkotásokkal. A romantika és a szerelem témájára íródott például a lengyel Janus Majewski Bar­bara királyné sírfelirata cí­mű filmje. A történet a „sze­relem mártírját", a romanti­kus érzelmek legendás hős­nőjét, Barbara Radziwillt idézi, aki „életével fizetett Zsigmondi Ágost király iránt táplált és viszonzott forró szerelméért”. (A történelem tanúsága szerint a hatalom­ra törő, méregkeverő Bona királyné küldte a halálos italt a szép Barbarának.) Barbara és Z­sigmond Ágost szerelme — tényleg a sírig tartott. De amiként so­kan megjegyzik: „ez a szere­lem nemcsak szép képekből állt. Mögötte hatalmi viszály húzódott”. (Akár a legtöbb, XVI. századi királyi histó­riában.) S valójában ez az érzelem végső soron a „sors és a történelem nagy fintorá­nak bizonyult”. Mert Bona által megálmodott hatalmas Jagelló-dinasztia álma gyor­san szertefoszlott. D. H. Lawrence híres-hír­hedt hősnője, a testi szere­lem misztikus rabja, Lady Chatterley is bemutatkozik majd a magyar közönségnek. (Rendező: Just Jaeckin.) A híres hősnőt­­ a tegnapi Emmanuelle, azaz Sylvie Kristel alakítja. „Elegem van abból, hogy Sylvie Kristelt a szerelem istennőjének meg szexszimbólumnak hívják — mondta a színésznő a L’Uni­­tá munkatársának. — Sokat küszködtem azért, hogy ki­kerüljek ebből a skatulyá­ból, amibe az Emmanuelle után kerültem. Úgy látom, hiába ...” ..Mindenesetre — tette hozzá Sylvie Kristel — a Lady Chatterley szeretője annak botrányos, aki nem tudja, mi a szerelem. A bot­rányt azok a bigott, prűd emberek találták ki, akik összetévesztik a szemérmet a saját képmutatásukkal." A szerelem témájára va­­riálódott Karl-Heinz Hey­­mann rendező az Eljegyzés előtt című filmje is. Ám ez a történet nagyon mai. Wolf­gang­ és Brigitte kapcsolatát — a misztikus, nagy érzel­mek helyett — mindennapi gondok­­motiválják. (Lakás­­probléma, idő előtti terhes­ség, egymás iránt érzett fe­lelősség stb.) Ahogy Günter Adge is megjegyzi a Film­­spiegel kritikájában: „A film története nem elsöprő, nagy történet. De szimpatikus és kedves. A mozi és az élet el­kerülhetetlen, mindennapos tápláléka. Erre is szüksé­günk van. Régi témák, új köntösben — akár ezt a címet is ad­hatnánk következő fejeze­tünknek. Ugyanis több, régi téma szerepel a novemberi, decemberi moziműsorban. Itt van például a Twist Olivér. Dickens műve — ha jól számolok — eddig tizen­három változatban „élt” a mozikban. (A sok variáció közül a leghíresebb­ az 1948-as változat, amely olyan heves érzelmeket váltott ki Amerikában, hogy néhány hónap múltán felfüggesztet­ték a film vetítését. De több Oscar-díjat kapott Carel Reed musicalváltozata is, 1968-ban.) A mostani Twist Olivér — Clive Donner rendezése — „kedves film. Nagyon lelki­­ismeretesen és módszeresen követi a könyvet, és úgy kelti életre ezt a korszakot, mint a nyomor és a jólét el­lentétének periódusát.” (Screen International.) Twist Olivér szerepét Richard Charles játssza. Az ördögi Fagin figurájában pedig George C. Scott látható. Carmen története­­ ezút­tal táncformában jelentke­zik, mégpedig Antonio Gades és társulatának előadásában. Közelebbről: a címszerepet a gyönyörű, szép Laura Del Sol táncolja. A szerelmes partnert p­edig — a táncos koreográfust, aki modern felfogásban akarja megren­dezni a Carment — Antonio Gades alakítja. (Rendező: Carlos Saura.) Ajánlásként hadd idézzük a Corriere del­la Sera kritikáját: „Laura Carmenje egyike a legszebb filmeknek azok közül, me­lyek a spanyol tűzből táplál­kozva képpé és hanggá ala­kítják a szenvedély erejét." A klasszikus hagyományok nemes útvonalán halad a Magányos farkas is. Roman Baláján hőse, aki Turge­­nyev szellemi irányítását követi. (Az új szovjet film ugyanis a XIX. század egyik legnagyobb műve alapján, az Egy vadász feljegyzései­ből készült.) „Az, hogy egy mai filmművész miért éppen Turgenyev művét választot­ta — az nemcsak a történel­mi múlt felidézésének szán­dékával magyarázható. Az orosz klasszikusok nagy hu­manizmusához való odafor­­dulás ez, mely az egyszerű emberek művészi felmagasz­­talásában ölt testet” — így a Szovjetszkij Film kritikusa, Lev Tolsztoj novellájából formálódott Robert Bresson A pénz című alkotása. A francia film kiemelkedő egyénisége most is hűvös kí­vülállással — a képek töké­lyével, szigorú rendjével — mutatja be, modernizált, korszerűsített változatban „a pénz istene által uralt, ke­gyetlen világot”. S tartalmas, szép élménynek ígérkezik — igazi filmélménynek — az olasz Taviani fivérek Szent Lőrinc éjszakája is, mely az emlékezet és a fantázia ha­tárán mutatja be életünk, történelmünk „őrült pillana­tát”, a második világháború egyik epizódját. G. I. Lady Chatterley: Sylvie Kristel Agrár-szakérettségisek is jelen­tkezze­nek ! A legújabb fejlemény a ter­vezett szakérettségis könyv­vel kapcsolatosan, hogy meg­kezdtük nagy kérdőívünk kiküldését azoknak címére, akik személyesen vagy levél­ben jelentkeztek nálunk. Kérjük, töltsék ki a volt hallgatók a néhány tábláza­tot statisztikai célból, hiszen számszerű tények ismereté­re is szükség van, ha a szak­érettségi történetét az igaz­sághoz híven akarjuk bemu­tatni. A kérdések másik részé­vel szeretnénk megismerni a címzettek egyéni véleményét saját visszaemlékezéseik alapján. Ezt legcélszerűbben a kérdőívhez mellékelt íve­ken tudják kifejteni — hi­vatkozva a megfelelő kérdés sorszámára. Hangsúlyozni szeretnénk, hogy mindkét faj­ta választ bizalmasan, név nélkül fogjuk a könyvben feldolgozni — összesítve és csoportosítva az adatokat, a különböző véleményeket. Már csak ezért is hisszük, hogy teljesen őszinte vála­szokat kapunk. Több volt szakérettségis fordult hozzánk megint az­zal a kérdéssel, hogy áll ta­nulmányi idejük nyugdíjba való beszámításának ügye, amiről már többször írtunk, mint folyamatban levő do­logról. Hiszen a szakérettsé­gisek valamely munkahely­ről, annak javaslata alapján kerültek a kollégiumba, majd az egyetemre, főiskolá­ra. Ez sokaknál 6—7 évet, egész munkában töltött ide­jük 20—25%-át teszi ki, méghozzá annak anyagilag és idegileg legnehezebb sza­kaszát. Hogyan lehetséges az — kérdezik, hogy a Tár­sadalombiztosítási Főigazga­tóság egy érvényben levő mi­nisztertanácsi határozatról nem akar tudomást szerez­ni? Nem vagyunk jogászok, és teljesen értetlenül állunk ez előtt a hivatali állásfoglalás előtt. Csak azt tudjuk felel­ni, hogy többen igyekeznek utánajárni, köztük jogvég­zett volt szakérettségisek, akik maguk is érdekeltek en­nek az ügynek végre kedve­ző lezárásában. Még nem kaptunk tőlük választ arra nézve, hogy hol akadt el ez a rendelet és miért. További türelmet kérünk érintett ol­vasóinktól. Eddig viszonylag kevesen jelentkeztek felhívásainkra a volt agrár-szakérettségisek közül.­­ Az ő tanfolyamaik külön központi igazgatóság­hoz tartoztak a földművelési minisztérium felügyelete alatt, és 1950-től 1955-ig áll­tak fenn. Kilenc városban nyílt meg agrár-szakérettsé­gis kollégium, de nem egy­szerre: Budapesten, Baján, Egerben, Kisvárdán, Nagy­kőrösön, Sátoraljaújhelyen, Sopronban, Szeghalmon és Szentesen, összesen kilenc­­venhárom osztályt szervez­tek az említett idő alatt, kü­lön mezőgazdasági, kertésze­ti, erdész, állatorvosi, gépé­szeti és agrárközgazdasági jelleggel. Csaknem kétezer­háromszáz hallgató — akik 80—90 százalékban kis- és középparaszti származásúak voltak — szerzett ezeken a tanfolyamokon érettségit. Év közben általában erős rostálás folyt, tehát a felvet­tek száma jóval magasabb, mint 2700 lehetett. A sikere­sen érettségizettek nagyobb részét agráregyetemre és ag­rárfőiskolákra irányították a felvételi bizottságok, néhá­nyat pedig középkádernek javasoltak. Kérjük, hogy agrár-szak­érettségis barátaink is na­gyobb számban írjanak ne­künk, számoljanak be em­lékeikről, jelenlegi életük­ről, hiszen a készülő könyv az ő küzdelmes korszakukat s további pályafutásukat is meg fogja örökíteni. A hozzánk levelet intéző volt agrárszakérettek főleg a diplomát szerzettek közül kerülnek ki. Így M. G. me­zőgazdasági mérnök, aki be­számol arról, hogy a buda­pesti agráregyetemen az öt­venes évek elején 340 forint ösztöndíjából 280 forintot befizetett menzára, tíz forin­ton villamosbérletet vett, s maradék ötven forintból kel­lett ruházkodnia, könyveket vennie stb. Mivel szülei nem tudták pénzzel segíteni, szombat éjszakánként a nagyvásártelepre járt vagont kirakni, s így még moziba, színházba is eljutott. De az anyagi szűkösségen kívül a tanulni való óriási mennyisége és alapismereti hiányosságok miatt is több­ször ott akarta hagyni levél­írónk az egyetemet. Azonban főleg három volt nékoszista szobatársa, valamint tanárai nagy segítőkészsége mindig kirángatta őt a csüggedésből. Legközelebbi tájékozta­tónk ugyanitt december 5-én, szerdán fog megjelenni. Ezenkívül a Kulturális rovat tervezi a szakérettségivel kapcsolatos más cikkek köz­lését is. Koncz András Operaházi újdonságok A novemberi operaházi program több újdonságot tartogat. A közelmúltban felújított Hovanscsina elő­adásain újabb művészek mutatkoznak be. November 3-án Emma szerepét Takács Mária, Saklovitijt Berczelly István énekli. Az egy hét­tel későbbi szereposztásban Andrej Gerdesits Ferenc, Emma Dénes Zsuzsanna lesz. A hónap végétől Verdi Requiemje is átkerül az Er­kel Színházból az Operaház repertoárjába. A november 25-i előadáson két új szó­lista, Mészöly Katalin és Molnár András, valamint új dirigens, Erdélyi Miklós mutatkozik be. Az Erkel Színház közön­sége a Carmen november 9-i előadásán tapsolhat új sze­replőknek. Don Josét Ilos­­falvy Róbert szólaltatja meg. Carmen ezúttal — első íz­ben — Takács Tamara lesz. Horizont — Kedden Mexikóba uta­zott a Kodály-vonósnégyes, ahol a guanajuatói „Cervan­­tes”-fesztiválon két koncer­tet ad november 1—2-án, majd Mexikóvárosban és más nagyvárosokban ven­dégszerepel. Ezt követően az együttes öthetes turnét tart az Egyesült Államokban. — Nevelési központ Jász­apátiban. Nevelési központ kialakítására használja fel a megyei településfejlesztési versenyben nyert csaknem hatmillió forintot a Jászapáti Nagyközségi Tanács. A haj­dani járási székhely régi mű­velődési házát építteti át Makovecz Imre Ybl-díjas építész tervei alapján. SZERDA, 1984. OKTÓBER 31. NÉPSZAVA A rádió mellett SZÍNESEBB RIPORTOK Lehet, hogy véletlen csupán, de az utóbbi időben mintha színesedne a rádiós riport E­zért hódít a magazinjelleg még a gazdasági műsorok­ban is, a riporterek szókin­cse választékosabb, igénye­sebben fogalmaznak, föl­ké­­szültebbek. Mindez általánosítás ma­radna, ha nem illusztrálnám példákkal, mire alapozom véleményemet. A múltkorá­ban részletesebben írtam a 168 óra remek riportjairól, dicsértem mér többször a Szombat délelőttöt, az Eco­­mix gazdasági magazinról is esett jó szó. Most egy-egy ri­porter­­munkájáról, egyéni stílusáról azért szólnék kü­lön is, mivel egyéniségük alaposan megjelöli munkái­kat. CSALÁDI LEGENDÁRIUM Szél Júliának már a hang­hordozását is szeretem. ízes, jó értelemben vett népies be­szédmodora megkülönbözteti őt a többiektől, amiként té­maválasztása is. Vasárnap hangzott el Családi legendá­rium című műsora, amely egy juhászfamília jelenét, múltját mutatja be. A neve­zetes szekszárdi család utol­só számadó juhásza, Végh Mihály, dokumentumot ké­szít, életregényét írja, és ösz­­szegyűjti a juhászattal kap­csolatos tárgyi emlékeit. A műsor elején kissé szkepti­ GONDOLATJEL A Gondolat­jel — szépen alakítja saját arculatát, most vájja ki azt a medret, amely­ben majd a későbbiekben biztonságosan hömpölyögtet­­heti mondandóját. A rádió kulturális hetilapja alcímet viselő összeállítás, szerintem jobban hasonlít a magazin­ra, éppen színességénél fog­va, mint a hetilapra. Film-, színház-, zeneajánlata vagy elemzése mellett mindig van benne érdekes csevegés, sőt, publicisztika, tárca is, amit ezúttal Ocsovai Gábor iz­galmasan közreadott Stefan Zweig­ anyaga képviselt. Az író naplója (eddig ná­lunk kiadatlan) alighanem felkelti majd valamelyik könyvkiadónk érdeklődését is. „Leleplező” riportokra oly­kor azért van szükség, hogy felhívja a közfigyelmet va­lamilyen botrányos jelenség­re, hibára. Most arról hall­hattunk meglepő adatokat, hogy a sokmilliós értékben kás voltam, mit is lehet a ju­hászairól fél órán át beszél­ni? A műsor bebizonyította, a fél óra kevés volt, hihetetle­nül színes, érdekes epizódok­ban gazdag életet ismertünk meg, és a riporter tömöríté­si, sűrítési tudományát, aho­gyan mindezt harminc perc­re kiszabta. Kellő percekben tudott kérdezni, hogy újabb sínekre terelje a diskurzust, és jól irányította az egyéb­ként is kitűnően fogalmazó, jó beszédkészségű juhászt, készült színes játékfilmjein­ket „megeszi az idő”, és meg­felelő tárolás hiányában el­vesztik színességüket. Olyan hűtőházra lenne szükség, ahol, ha jól értettem, mínusz húsz fokon lehetne tartani őket... Ami a kávéházi iro­dalom, illetve a kávéházi írók hiányát illeti, nemigen érthetünk egyet a Hungária jubileumára emlékező pár­beszéddel — legjobb tudo­másom szerint vannak „írói klikkek” ma is, legfeljebb a megszólaló nem tartozik egyikbe sem. Sőt, olykor he­ves írói vitákról is hallha­tunk, még a rádióból is. Bölcs István, a kulturális rádióműsor felelős szerkesz­tője jól válogatott anyagot bocsátott a hallgató elé, s ha egyik -másik riporttal vitá­zunk, nyilván azért tehetjük, mert nem kívánnak unifor­mizált véleményeket formál­ni műsorukkal. LISZT FERENC SZEKSZÁRDON Liszt Ferenc egy pompás vakációt töltött Szekszárdon, a szekszárdiaknak életre­­szóló élményt szerezve rövid ott-tartózkodásával. Ezt az eseményt örökítette meg Zoltán Péter, Liszt Ferenc Szekszárdon című esemény­játékával, amelyet a Híres történetek — nagy egyénisé­gek című sorozatban mutat­tak be. A címszereplő Szabó Sándor elragadóan játszotta az elragadó Lisztet, akinek személyi varázsa elbűvölte környezetét. A kis történet pedig a rá­dióhallgatóra gyakorolt ha­sonló hatást, jólesett hallani a rég históriát, amely meg­történt eseményen alapult. Turián György nagyon ért az ilyen típusú hatáskeltés­­hez, de most alighanem könnyű dolga volt, mert e rokonszenves muzsikust pezs­gő szellemi élet közepette, szórakoztatóan lehetett ábrá­zolni. Hámori Ildikó, Tolnay Klári és Horváth Sándor nagyszerűen alakította a má­sik három kulcsfigurát. TUDÓSÍTÁS TASKENTRŐL Taskentből adott ízelítőt — mit ízelítőt! — majdnem teljes képet az a hat rádió­riporter, aki együttes mun­kával térképezte fel, mutatta be, közvetítette e nagyon szimpatikus város nagyon kedves lakóinak életét. Mi­vel a még több „nagyon”-tól óvakodni szeretnék, a követ­kezőkben más dicsérő szava­kat próbálok alkalmazni ar­ra a derék munkára, amely­­lyel hétfő este traktáltak minket. Két óra alatt már egy városnéző autóbusz­utazás is sokat nyújthat egy városból, hátha még egy he­lyett hat idegenvezető is buzgólkodik, akkor sikerül alaposabban megismerkedni a bemutatott várossal. Taskent csodás keleti vi­lága, különleges történelme, irodalma, mai élete, kissé egzotikus hangulata hatáso­san érkezett el hozzánk e hű­vös októberi estén. Bakonyi Péter, Juhász Judit, Kapusi Rózsa, Ráday Eszter, Szente László és Szél Júlia mint ri­porterbrigád bravúros telje­sítményt nyújtott Hola­­kovszky István szerkesztésé­ben. Most már csak arra lenne kedve az embernek, hogy felkerekedjék, és maga is megnézze e gyönyörűnek festett várost. Háry Márta APOR Közép-magyarországi Központ Százhalombattai Tankautó töltő Telepe jó kereseti lehetőséggel felvételre keres: 3 műszakba betanított munkásokat, térmestert, töltőhídkezelőt. Jelentkezés: személyesen a telepvezetőnél, vagy a 06-26-537-19-es telefonszámon.

Next