Népszava, 1984. november (112. évfolyam, 257–281. sz.)

1984-11-23 / 275. szám

NÉPSZAVA 1984. NOVEMBER 23., PÉNTEK Árrendszer és árszabályozás Az árrendszer fejlesztésé­ben a legutóbbi legnagyobb lépés 1980. január 1-én kö­vetkezett be, az értékarányos árrendszer teljes körű beve­zetését célzó távlati program keretében. Az akkor beveze­tett új, termelői árrendszer az ipari termékek túlnyomó részénél szimulált módon a tőkés világpiaci árakat te­kinti az árszámítás kiinduló­pontjának. Ily módon valós és szorító importverseny nél­kül is a nemzetközi áraikhoz — s ezen keresztül a nemzet­közi követelményekhez — való igazodást állította a vál­lalati gazdálkodás közép­pontjába. Ez alapvetően ked­vező irányban befolyásolta a vállalati gazdálkodást. Az élelmiszer-gazdaságban, az építőiparban és a szolgálta­tó ágazatokban 1980-ban nem került sor a világpiaci árak­hoz igazodó versenyárrend­szer alkalmazására, de e­­te­­rületeken is jelentős lépések történtek az árak ráfordítá­si arányokhoz való jobb iga­zításában, az árak nyereség­­tartalmának változtatásában. A bevezetés óta eltelt idő­szakban­­bebizonyosodott, hogy az új árrendszer általá­ban a várakozásnak megfe­lelően működött. Felszínre került azonban néhány olyan ellentmondásos vonása is, amely a népgazdasági priori­tások érvényre jutását nem szolgálta kellőképpen, vagy éppen akadályozta. Ezért a versenyárrendszer életbe léptetése óta az árszabályozás többször módosításra került, amelyek elsődlegesen a nem rubelelszámolású export ser­kentését szolgálták. 1984-ben például a kompetitív árkép­zés körébe tartozó vállalatok egy csoportja mentesült az export jövedelmezési korlát alól, vagy ami — a valósá­gos versenyárrendszer meg­valósítása szempontjából — még ennél nagyobb jelentősé­gű, külön kérelem és elbí­rálás alapján mentesítés ad­ható mindkét korlát, így az exportárszínvonal-korlát alól is. A­ szakszervezetek fontosnak tartják A kormányzati szervek ha­tározatai alapján már kije­lölésre kerültek az árrend­szer és az árszabályozás te­rén a következő években megvalósuló változások, s az 1985-ben tehető intézkedések is. Ezek szerint 1985-ben és az azt követő években az ár­rendszer változtatása, to­vábbfejlesztése — és ez a szakszervezetek véleménye is — csak fokozatosan lehet­séges. Az árrendszernek és az árszabályozásnak ugyanis két egyaránt fontos köve­telmény egyidejű érvényesí­tését és összehangolását kell biztosítania. — Szükség van az árfunk­ciók érvényesülésének lénye­ges javítására, az árrendszer­nek a valós piaci versenyár irányába történő fejlesztésé­re, mivel a versenyrend­szer létrejötte az ésszerű gazdasági verseny működésé­nek alapvető feltétele. A versenyárrendszer lényegét tekintve azt jelenti, hogy a nemzetközi kereskedelemnek ténylegesen vagy számításba vehetően tárgyát képező áruk és szolgáltatások belföldi ter­melői ára, az exportár és az importár között — az állami gazdaságirányítás eszköz­­rendszerével befolyásolt ke­resleti-kínálati viszonyok ha­tására — általában a válla­lati ármegállapodásoktól, döntésektől függően, szaba­don mozoghat.­­ Ugyanakkor a gazdasá­gi szabályozórendszer egé­szének átalakításával megnő az igény az iránt, hogy az ár­rendszer eszközeivel is meg­felelően elősegítsük az ár­növekedést (inflálódást) fé­kező állami árpolitika meg­valósulását, a költségemel­kedések árakban történő to­vábbhárításának kellően erős fékezését, a szabályozás egé­szében rejlő ösztönző és fé­kező hatások kibontakoztatá­sát. A szakszervezetek a ver­senyárrendszer kiterjesztését illetően fenntartásokkal is él­tek, mivel a rendszer olyan feltételek között működne, amikor még nincs számotte­vő belső és importverseny és az export fokozásának kényszerűsége következtében a külső piaci árfékező hatá­sok is kevésbé érvényesül­hetnek. Ezért a szakszerveze­tek a termelői árpolitikában és az árrendszerben a követ­kezők érvényesítését tartják szükségesnek: — A termelői árpolitikát az inflációs folyamatok tu­datos fékezésére irányuló tö­rekvés kell, hogy jellemez­ze. Ezért a gazdaságirányítás eszközeivel is csökkenteni kívánatos a termelői árak bekövetkezhető inflációs nyomását.­­ A versenyárrendszer be­vezetése, illetve kiterjesztése csak fokozatosan, olyan ütemben történhet, amennyi­re a piaci egyensúlyt kíná­lati oldalról is tartósan biz­tosítani tudják. Következés­képpen az lenne jó, ha az ár nem keresletkorlátozó esz­közként, hanem termelést ösztönző tényezőként funk­cionálna. — A termelői árrendszer­nek — mind a kompetitív, mind az azon kívüli szférá­ban — erősíteni, illetve ér­vényesíteni szükséges azt a vonását, ami a gazdálkodó szervezeteket, a hozzájuk be­gyűrűző költségek mind je­lentősebb részének kigazdál­­kodására készteti. Vállalati és népgazdasági szinten csak ily módon lehetséges a gaz­dálkodás javítása, a haté­konyság fokozása. A termelői árrendszerben és árszabályozásban biztosí­tékot kell teremteni arra, hogy a vállalatok esetleges exportgazdaságossági és -ér­dekeltségi problémái ne vál­hassanak árfelhajtó erővé, és automatikusan ne terhe­lődjenek rá, az idehaza érté­kesített termékek árára. Mindezekre, valamint a gazdaság adott állapotára te­kintettel, az árrendszer to­vábbfejlesztése csak a reali­tások talaján lehetséges. ­m A gazdaságirányítás továbbfejlesztése és a szakszervezetek Szocialista gazdaságunkban az árrendszer a tervszerű gazdaságirányítási rendszer részeként a gazdasági szabályozók egyik legfontosabb ele­meként működik. Az árak a ráfordítások szám­bavételének, a ráfordítások összemérésének, a gazdasági kalkulációnak az eszközei a termelő­­egységek szintjén. Az árrendszer - az elvonási és támogatási rendszerrel kölcsönhatásban — ob­jektíve meghatározza a jövedelmek elosztását és újraelosztását az állami költségvetés, a vállalati szféra és a lakosság között. A szocialista állam­nak szükségképpen az árrendszert is fel kell hasz­nálnia a jövedelempolitikai céljainak megvalósí­tásában. Az árak nem semleges számbavételi esz­közök, hanem a termelők és a fogyasztók orien­tálásának eszközei is. A termelőket ráfordításaik minimalizálására, a fogyasztókat pedig szükségle­teik rangsorolására, mérlegelésére kell hogy ösz­tönözzék. Változások 1985-ben 1985-ben az árrendszer to­vábbfejlesztésére vonatkozó irányelvek alapján elsősor­ban a kalkulációs előírások jelentős csökkentése és a gaz­dasági kalkuláció elvének ér­vényre juttatása terén törté­nik előrelépés. Ezek szerint a kalkuláció nem a költségek igazolása érdekében készül, hanem a vállalati gazdasági döntések jobb megalapozá­sára. A piac által elismert ár és a termékek változó költségei közötti különbözet a termékek egy részénél az állandó költségeken felül, kü­lönböző nyereséget tartal­mazhat, más termékeknél viszont az árban esetleg nem is képződik nyereség. Ezek az intézkedések azért nem jelentenek érdemi áremelke­dési veszélyt, mert az ársza­bályozásban 1985-re is meg­maradnak az 1984-ben érvé­nyesülő olyan stabilizáló ele­mek, mint­­ a hatósági árformák (részarányuk egyelőre lénye­gesen nem csökken); — a kompetitív árképzé­sen kívüli területeken az ár­­kalkulációs kötelezettség, és a 8 százaléknál magasabb vállalati nyereségszint ese­tén az áremelés előzetes be­jelentési kötelezettsége; — a tisztességtelen áral­kalmazás tilalma, valamint­ az árellenőrzés különböző formái, és az azt szolgáló in­formációs rendszer. A szakszervezetek is elis­merik, hogy a jelenlegi kal­kulációs rendszer sok tekin­tetben formális, mivel nem tudja megakadályozni a va­lótlan vagy a rossz gazdálko­dásból adódó többletköltsé­gek árban való érvényesíté­sét. Ugyanakkor a kalkulá­ciós kötöttségek túlzott fel­oldása nehezítené az árellen­őrzést és az áralkalmazásban aránytalanságok kialakulásá­hoz is vezetne. Ezért az ár­képzésben a költségviselő ké­pesség elvének fokozottabb érvényesítése mellett fenn kell tartani a költségvalódi­ság elvét is. A kalkulációt érintő intézkedések — figye­lemmel az árszabályozás em­lített stabilizáló elemeire is — ilyen felfogásban szület­tek. A kompetitív árképzési szférában az energiahordozók és az alapanyagok körében 1985-ben az érvényes árkép­zési szabályok nem módosul­nak, így ezek belföldi árai­nak tervezésénél továbbra is a külpiaci ártendenciákból kell kiindulni. Ugyanakkor a külkereskedelmi árakhoz iga­zodó feldolgozóipari árkép­zésben tovább folytatódik az adminisztratív előírások szű­kítése. Ezen belül: — 1985. január 1-től meg­szűnik az exportnyereség­­előírás, és általános szabály­ként csak az exportárszint követésének előírása marad érvényben. Az új szabályok ugyanakkor biztosítják an­nak lehetőségét, hogy az Országos Anyag- és Árhiva­tal előírhassa: a belföldi ér­­tékesítésű termékek ára nem tartalmazhat nagyobb nyere­ségfedezeti hányadot, mint a nem rubelexport termékeké. Erre azonban csak kivétele­sen kerülne sor egy-egy vál­lalat esetében, ha a vállalati árszintmérés nem eléggé megbízható.­­ Tovább bővül az a vál­lalati kör, amely teljes egé­szében mentesül az admi­nisztratív exportárkövetési előírások alól. Ez 1985-ben is pályázati rendszer keretében valósul meg, biztosítva az ilyen vállalatok fokozott ár­ellenőrzését. 1984-ben a kom­petitív feldolgozóipar közel 15 százalékát kitevő vállalati kör került ily módon a valós versenyárképzés körébe. Az a feltételezés, hogy 1985-ben ez további 20—25 százalék­kal növekszik, de célszerű működtetni, ami — huzamosabb áruhiány esetén — átmeneti időre szó­lóan — lehetővé teszi a ha­tósági árformákba való visz­­szasorolást is. Következés­képpen, az ármechanizmus­nak, az árak szabad mozgá­sának gazdaságilag és társa­dalmilag racionálisan „kor­látosnak” kell lennie. A fogyasztói árszintet és árképzést lényegesen érintő intézkedéseknek tekinthetők: az ártámogatások további je­lentős mérséklése, a forgal­mi adó árképző szerepének növelése és az adókulcsok egységesítése, valamint egyes termékcsoportoknál a fo­gyasztási adó bevezetése. A fogyasztói árakat és ár­­szintet érintő, ez utóbbi vál­tozásokkal kapcsolatban a szakszervezeteknek határo­zott elvárásaik vannak, így: — A fogyasztói ártámoga­tások csökkentése az alap­vető igényeket kielégítő ja­vak és szolgáltatások köré­ben csak fokozatosan, a jö­vedelmek tervezett alakulá­sával összhangban történhet. A támogatáscsökkentés nem okozhatja az alacsony jöve­delmű néprétegek fogyasztá­sának további visszaesését. Ezért az ilyen jellegű árdön­téseknél, a szociális kompen­záció szükségességét is szá­mításba kell venni.­­ Létbiztonsági okokból és a társadalmi esélyegyenlő­ség biztosítása céljából a gyógyszerek, a tankönyvek az alapvető kulturális szol­gáltatások stb. ártámogatá­sát hosszú távon is fenn kell tartani. — A gyermekcikkek ár­­kiegészítésének mérséklését az eddigieknél jobban ösz­­sze kell hangolni a családi pótlék politikával. — A forgalmiadó-rendszer egységesítése, az adókulcsok összevonása, önmagában nem okozhat számottevő fogyasz­tói áremelkedést. Ezt a nor­matív adókulcsok mértéké­nek meghatározásakor és ki­­terjesztésekor figyelembe kell venni. A forgalmi adó tömegének — költségvetés által kívánt — növekedése ugyanis ilyen megkötések mellett is biztosítható. Az eddigiekből kitűnik, hogy bár az árpolitika az ár­rendszernek és az ármecha­nizmusnak a versenyárrend­szer irányába való fejleszté­sére helyezi a súlyt, de — a fejlesztés ütemének vissza­fogásával — az árszabályozás rendszerébe (és a szabályo­zás egészébe) beépülő ele­mek révén olyan helyzetet kell teremteni, hogy a szabá­lyozás egészében rejlő ösz­tönző hatások kibontakozását a költségemelkedések árak­ban való automatikus to­vábbhárításának lehetősége ne érvényesüljön. Adók, árak, támogatások Az ipar — kompetitív ár­képzés hatálya alá nem tar­tozó — területein számottevő árfeszítő erőt jelent az adó­szint emelkedése. Az ár­emelés e területekre előírt, és 1985-ben is életben maradó előzetes bejelentési kötele­zettsége lehetőséget teremt azonban az áremelések fel­függesztésére. Ugyanakkor számolni kell azzal, hogy az idén felfüggesztett áremelé­sek részben 1985-ben fognak jelentkezni, ami különösen a nagy bérigényű és alacsony bérrentabilitású területeken lehet jelentős. Mindezek el­lenére e területeken sem in­dokolt a kompetitív szférá­nál jelentősebb áremelést ter­vezni. Ezzel teljes mértékben egyetértenek a szakszerveze­tek, a későbbiekben szüksé­gesnek tartják annak vizs­gálatát, hogy a pénzügyi politika és a jövedelemelvo­nási rendszer mennyiben gyakorol áremelkedést kivál­tó hatást a gazdálkodó szer­vezetekre. A jövő év elejé­től az ártámogatás csökken­tése, valamint az importárak és a forgalmazási költségek növekedése következtében egyes mezőgazdasági terme­lési eszközök beszerzési árai növekedni fognak. A költség­­emelkedések indokolt mérté­kű ellentételezése részben a szabadáras mezőgazdasági termékek áremelkedése ré­vén valósul meg, de szűk körben hatósági felvásárlási áremelkedésekre, valamint pénzügyi intézkedésekre is sor kerül. Az építőiparban 1985-ben folytatódik az árrendszer korszerűsítési és továbbfej­lesztési programjának meg­valósítása. Fokozatosan bő­vül a szabadárak köre, első­­sorban a versenytárgyaláso­kon történő vállalatba adá­sok kiszélesítésével. A meg­rendelők, a tervezők és vál­lalkozók tájékoztatására épí­tési-műszaki naturális nor­mákat kell kidolgozni. A vál­lalkozási (verseny)árrendszer megteremtésének feltételeit, a szervezetfejlesztést, a piac­­szervező tevékenység javítá­sát állami intézkedések se­gítik elő. A versenyviszonyok megerősödéséig azonban — szűkülő körben — még fenn kell tartani a hatósági ár­vezérlés eszközeit, az árszín­vonal-alakulás szigorúbb sza­bályozását is. Az építőipari árrendszer tervezett változtatását ille­tően a szakszervezeteknek az a véleménye, hogy a lakás­árak — mind élesebb társa­dalmi problémákat kiváltó — emelkedését árrendszer­ben eszközökkel és más mó­don is fékezni kell. Ezért a hatósági árvezérlés eszközei­vel, a lakásárak alakításánál mindaddig élni kell, amíg az alapvető szükségleteket ki­elégítő mennyiségi lakásépí­tési feladatokat meg nem ol­dottuk. Lakásárak, fogyasztói árak A fogyasztói ármechaniz­mus fejlesztése terén is to­vábbi előrelépés történik. A hatósági és a szabad árfor­ma részarányának, lényegi változtatása nélkül olyan ár­forma-átsorolások valósul­nak meg, amelyek a kereske­delmi munka rugalmasabbá tételét, a keresleti-kínálati viszonyokhoz való alkalmaz­kodását szolgálják. Ennek érdekében döntően a rögzí­tett árformába tartozó ter­mékek jelentős része maxi­mált árformába kerül átso­rolásra. Ezt a célt szolgálja a fogyasztásicikk-kereskede­­lemben az árrés-elszámolta­tási rendszer részbeni meg­szüntetése, továbbá a válla­lati haszonkulcsok képzési rendszerének megváltoztatá­sa. A fogyasztói árformák ará­nyainak változtatását ille­tően a szakszervezetek a fix áraknak maximált árakkal való részleges felváltását nem kifogásolják. Ez sok te­kintetben racionális lépés. Ugyanakkor elengedhetetlen­nek tartják, hogy a szabad fogyasztói árak körének szé­lesítésére csak akkor és ott kerülhessen sor, ahol és amennyiben tartósan biztosí­tott a keresletnek megfelelő árukínálat. Ennek megfele­lően a későbbiekben olyan árszabályozási rendszert len­ Hatósági és társadalmi ellenőrzés Az árrendszer változtatá­sával kapcsolatos gazdaság­­politikai és életszínvonal­politikai célok megvalósítását a hatósági és a társadalmi ellenőrzés erősítésével is elő kell segíteni. Ezért 1985-ben is kiemelt jelentőségű az ár­rendszer és ármechanizmus működésének rendszeres ha­tósági és szakszervezeti tár­sadalmi ellenőrzése, s ennek keretében a fogyasztási cik­kek körében érvényesített termelői és fogyasztói árak indokoltságának vizsgálata. A társadalmi árellenőrzés a szakszervezeti mozgalom ve­zető testületei számára szé­les körű információkat nyújt az árpolitikai intézkedések megvalósulásáról; az árakra vonatkozó rendelkezések be­tartásáról; a különböző ter­mékek, termékcsoportok árá­nak (árszínvonalának) alaku­lásáról; a gazdálkodó szerve­zetek árpolitikai magatartá­sáról és a lakosság, a dolgo­zók árakkal kapcsolatos vé­leményéről, hangulatáról. A szakszervezetek szerve­zett társadalmi ellenőrzést jelenleg két területen, illetve formában végeznek:­­ az egyik a hagyományos­­ kereskedelmi társadal­mi ellenőrzés. Ez az ellenőr­zés az üzletekre, boltokra, árusítóhelyekre terjed ki, kö­rülbelül tízezer aktivista köz­reműködésével. Ellenőrző te­vékenységük kiterjed az ár­alkalmazás módjára is. Pél­dául olyan kérdésekre, hogy az üzletben az árhatóság, il­letve a kereskedelmi vállalat központja által előírt áron árusítják-e a termékeket; minőségi osztályba sorolt áruk esetén helyesen alkal­­mazzák-e az osztályos ára­kat; eleget tesznek-e az ár­­feltüntetési kötelezettségük­nek; történt-e súlycsonkítás, vagy többszámolás, ami lé­nyegében a vásárló sírral va­ló becsapását jelenti.­­ a szakszervezeti társa­dalmi ellenőrzés másik formája a fogyasztási cikke­ket előállító és értékesítő vállalatok, gazdasági szerve­zetek árpolitikai magatartá­sának és áralkalmazási mód­jának ellenőrzése. Ezt a mun­kát a szakszervezetek az ár­hatóságokkal szorosan együttműködve, szakember aktivisták segítségével vég­zik. Az ellenőrzés e formá­ját figyelemmel, az árrend­szer és az ármechanizmus is­mertetett változtatásaira is, elsősorban a következőkre kell irányítani: — Folyamatosan figyelem­mel kell kísérni, hogy a gaz­dálkodó szervezetek betart­ják-e az új és a továbbra is érvényben maradt árszabá­lyozási előírásokat. Érvényt kell szerezni az ellenőrzés megelőző céljának, az indo­kolatlan és jogtalan árérvé­nyesítés megakadályozásá­nak.­­ A kezdeményezett és végrehajtott áremelések mely körben és milyen mértékben irányulnak a szabályozók ál­tal közvetített hatékonysági követelmények esetleges la­zítására, hatálytalanítására. Az ilyen törekvéseket — az árhatóságokkal együttmű­ködve — a társadalmi ellen­őrzés útján is meg kell aka­dályozni. — A tisztességtelen gaz­dálkodás, illetve a tisztes­ségtelen áralkalmazás eset­leges tényének felkutatására, és jogkövetkezményei érvé­nyesítésének kezdeményezé­sére.­­ Az áremelés előzetes be­jelentési kötelezettségére, a vállalatok által végrehajtott árváltoztatások meghirdeté­sére, valamint az árak do­kumentálására vonatkozó jogszabályi előírások betartá­sára stb. A szakszervezeti társadal­mi árellenőrzés célkitűzései­nek megvalósításához az ed­digieknél jobb és szélesebb körű jogi alapot biztosítanak: — a tisztességtelen gazda­sági tevékenység tilalmáról szóló 1984. évi IV. törvény, — a tisztességtelen ár meg­állapításáról hozott 31/1984. (XI. 30.) sz. MT rendelet, va­lamint — a gazdasági bírságról szóló 32/1984. (XI. 30.) sz. MT rendelet. Az 1984. évi IV. törvény az áralkalmazásra is érvényes etikai útmutatást ad azzal, amikor bevezető szakaszá­ban kimondja: „Hazánkban a gazdasági tevékenység leg­főbb célja a társadalmi szük­ségletek minél jobb kielégí­tése. Ennek elengedhetetlen feltétele, hogy a gazdasági élet résztvevői tevékenysé­güket a tisztességes gazdál­kodás követelményeinek megfelelően folytassák. Alap­vető társadalompolitikai és gazdaságpolitikai érdekek fűződnek ahhoz, hogy a szé­lesedő piaci viszonyok mel­lett az eddiginél erőtelje­sebb fellépésre nyíljon lehe­tőség, a tisztességtelen gaz­dasági tevékenység vala­mennyi formája ellen." (Folytatjuk) 7

Next