Népszava, 1984. november (112. évfolyam, 257–281. sz.)

1984-11-04 / 260. szám

NÉPSZAVA 1984. NOVEMBER 4., VASÁRNAP Hétfőtől szombatig is Ganz-MÁVAG-ból a­­Markó utcába Emberek sorsáról kell döntenünk Pontosan harmincöt évvel ezelőtt választottak először Magyarországon népi ülnököket, hogy élettapaszta­latukkal, természetes igazságérzetükkel segítsék a bí­róságok ítélkezését. Csupán Budapesten jelenleg mintegy 3 ezer népi ülnök vesz részt az ítélkezésben. Lajtár Endre, a Ganz-MÁ­­VAG mozdonygyárának ko­operációs előadója, amióta az eszét tudja, szinte ösztönösen érdeklődött a jogi kérdések iránt. Először csak a maga szórakozására lapozgatta a Munka Törvénykönyvét, a különféle rendeleteket: sze­rette a saját szemével látni, milyen paragrafusra hivatko­zik a vállalat, amikor elren­deli a túlórát, vagy más vi­tatott munkaügyi témában dönt. A kollegái, munkatár­sai hamar felfigyeltek Lajtár különös hobbijára, s egyre többen kértek tőle jogi „szakvéleményt” saját ügyükben is. S amikor 1966- ban szóltak a vállalatnak, hogy a bíróságra népi üldö­­köt kell választani, már egy pillanatilag sem lehetett két­séges : a mozdonyosok a szakszervezeti bizalmiként is köztiszteletben álló Lajtár Endrét küldik a törvény há­zába. — Eleinte évente egy hó­napot töltöttem itt a Markó utcában, de 1980 óta —, hogy nyugdíjba mentem — már tavasszal és ősszel is behív­nak egy-egy hónapra Sőt, a bíróság elnöke nemrégiben azt is felajánlotta, hogy le­gyek főállásban, úgynevezett előkészítő bíró. Jólesett, hogy rám gondoltak, de ezt már nyugdíjas fejjel nem mertem elvállalni, mert túl felelős­ségteljes, és sok elfoglaltsá­got jelent. Az ülnök szavazata A népi ülnökök feladatáról, munkájáról a közvélemény általában keveset tud. Sokan úgy gondolják, csupán any­­nyi a dolguk, hogy végigüljék a tárgyalást. Lajtár Endre ez ellen hevesen tiltakozik: — Mi is gyakran hallunk olyan szélsőséges véleménye­ket, hogy úgyis a bíró dönt, az ülnök nem ért a joghoz, nem sok beleszólása lehet az ítéletbe. Ez óriási tévedés! Az ítélethozatalnál az ülnök szavazata pontosan annyit ér, mint a hivatásos bíróé, a két ülnök tehát akár le is szavazhatja a tanácsveze­tőt . Előfordult már a gya­korlatában ilyen eset? — Ahhoz, hogy ezt jól megmagyarázzam, messzebb­ről kell kezdeni. Amikor a vádlott elénk áll a tárgya­láson, mindig tiszta lappal indul. Hiába olvas akár­mennyi bűnt is az ügyész a fejére, mi ártatlannak tekint­jük mindaddig, amíg a tanúk és a bizonyítékok ellene nem vallanak. A tárgyalás, a perbeszédek után a bíróság zárt tanácskozásba kezd: ad­digra már valamennyiünk­ben pontos kép alakult ki az ügyről. A bíró először tőlünk, ülnököktől kérdezi: szerin­tünk bűnös-e a vádlott vagy sem. (Akár a filmekben az esküdtektől.) Ebben az esetek 97 százalékában nincs vita, hiszen az alapos nyomozati anyag, a bizonyítékokkal jól alátámasztot vádirat az eljá­rás során többnyire előttünk is igazolódik. Ezután jön a következő kérdés: mennyi legyen az elkövető büntetése az adott bűncselekményre a törvény által meghatározott kereteken belül. Itt már elő­fordulnak véleményeltérések. A bíró erről is először min­dig két ülnökét kérdezi, hogy saját véleményével ne befo­lyásolja őket. — Igaz-e, hogy az ülnökök általában súlyosabb ítéletet javasolnak, mint a bírók? — Ülnöke válogatja. En­gem például sokan túlságo­san is jószívűnek, elnézőnek tartanak. Pedig csupán arról van szó, hogy hiszek az em­berek őszinte bűnbánatában, megjavíthatóságában, külö­nösen, ha először került vád­lottként bíróság elé az ille­tő, így aztán hajlamos va­gyok az enyhítő körülménye­ket keresni, s a rövidebb tar­tamú szabadságvesztésre sza­vazni.­­ A közvélemény viszont rendre a súlyosabb, szigo­rúbb ítélkezési gyakorlatot kéri számon a bíróságokon. Különvélemény borítékolva — Ezt magam is tapaszta­lom, amikor a Ganz-MÁ­­VAG-ban beszámolok a népi ülnökösködésemről, a volt munkatársaknak, kollegák­nak, akik engem ide megvá­lasztottak, s akik között még most is szocialista brigádtag vagyok. Gyakran kérdőre vonnak, hogy miért csak egy­két évre ítéljük a tolvajokat, garázdákat, erőszakoskodó­­kat. Igazuk van abban, hogy akármilyen bűncselekményt is kövessen el valaki , arra nincs mentség. Van viszont magyarázat, s nem könnyű egy vádlottat például egyet­len meggondolatlan pillana­táért, egy indulatból elköve­tett cselekményért tiszta lel­kiismerettel hosszú évekre megfosztani a szabadságától, börtönbe juttatni. Nem is biztos, hogy mindig ez a leg­jobb nevelési módszer. Ne­künk az ítélethirdetés után is az elkövető szemébe kell tudnunk nézni. — Visszatérve az ítéletho­zatal előtti tanácskozásra: volt már rá példa, hogy nem egyezett a véleménye a bíró­val a büntetés mértékének meghatározásában ? — Igen, ez előfordul, de miután mindenki elmondja a javaslatát a büntetés mérté­kére, következnek az indok­lások. Ki, miért ennyit, és ki miért annyit tartana igazsá­gosnak. Ilyenkor gyakran alakul úgy a helyzet, hogy kölcsönösen meggyőzzük egymást, de arra is van pél­da, hogy ez nem sikerül. Ak­kor szavazás következik. Volt rá eset, hogy ülnöktár­sammal leszavaztuk a bírót, de én is maradtam kisebb­ségben. Ez esetben jogom van arra, hogy a különvéle­ményemet borítékoljam. Lajtár Endre az órájára pillant, a beszélgetésre szánt ebédszünet végéhez közele­dik. Még egy gyors kérdés­re van időm. Álmatlan éjszakák — Melyik volt csaknem két évtizedes ülnökösködése alatt a legnehezebb ügye? — Minden eset más, s az igazságos, alapos ítélkezés valamennyiben egyformán nehéz, hiszen emberek sorsá­ról kell döntenünk. De vár­jon csak ... emlékszem egy orvos perére, ahol az ítélet kihirdetése előtt három órát tanácskoztunk, s azelőtt is volt miatta néhány álmatlan éjszakám. Szerepelt a vád­iratban tiltott műtét, valutá­zás, erőszakos nemi közösü­lés. Inkább többször is elha­lasztottuk az ítéletet, de az­tán tiszta lelkiismerettel dön­töttünk. Az ülnökök szobájában egyre többen gyülekeznek, mindenki a délutános beosz­tását keresi. Lajtár Endre a hóna alá kapja mindentudó BTK-ját, és sietve elindul az egyik tárgyalóterem felé ... Lehet, hogy ma még ítéletet kell hirdetniük — a Népköz­­társaság nevében. Deák András Lajtár Endre Rédei Ferenc felvétele l­ossa ! ujsat­a, Melódia könyvesbolt! Ezen a héten jó néhány tárlat, kiállítás nyílt, ahol a közönség a szovjet kul­turális alkotásokkal, mű­vekkel ismerkedhet. A Melódia, valamint a Fó­kusz könyvesboltban könyv- és hanglemezúj­donságok várják a vásár­lókat, gyűjtőket. A bé­lyeggyűjtők nagy cseme­géjének pedig az a kiál­lítás ígérkezik, amely a Magyar Bélyeggyűjtők Or­szágos Szövetsége VI. kerület, Vörösmarty utca 65. szám alatti székhá­zában nyílt meg. — Pozsalujszta, ráz, dva, tri! — számolja meg még egy­szer a lemezeket az eladónő, majd tasakba teszi Rahm­a­­nyinov, Csajkovszkij és Glinka lemezeit. A fasakon a felirat: ÁKV, azaz Állami Könyvterjesztő Vállalat. A helyszín az 1973-ban — a Szovjet Tudomány és Kul­túra Házával együtt — meg­nyílt Melódia könyvesbolt, mely a ház nevében megje­lölt funkciókat hivatott se­gíteni, azzal, hogy orosz nyelvű könyveket, hangle­mezeket árusít. — Tökéletesen beszélnek oroszul. Anyanyelvűk? — kérdezem az üzlet vezetőjét, dr. Nagy Józsefnét. — Nem. Van ugyan közöt­tünk egy szovjet állampol­gár, akinek az édesanyja volt orosz, de legtöbben az isko­lában tanultuk a nyelvet, meg azon a hathetes moszk­vai tanfolyamon, amelyre a bolt nyitása előtt küldött minket a vállalat. — Szóval jól megy a nyelv. És az üzlet? — Hajaj, sajnos, vagy hál’ istennek már ki is nőttük ezt a boltot. Míg a nyitást követő évben 1 millió 700 ezer forint volt a forgal­munk, ebben az évben egé­szen bizonyos, hogy túllép­jük a tízmilliót. — Minek köszönhető ez a siker ? — A vevőkörünk három csoportra bontható. Az elsőt, és legnagyobbat a hazánk­ban élő szovjet emberek al­kotják. A másodikat a nyel­vet tanuló, illetve zeneszere­tő magyarok, a harmadikat a külföldi turisták adják. Az évek során mindhárom cso­portban növekedett a forga­lom. A szovjetek körében el­terjedt a híre, hogy itt csak­nem minden kapható, ami odahaza, náluk. Divatba jött a nyelvtanulás, ez is a mal­munkra hajtotta a vizet, na meg a növekvő idegenforga­lom, s a nyugatiakban egyre erősödő érdeklődés a szovjet kultúra iránt. — Van még valami, ami jelentősen növelte a forgal­munkat a múlt három évben — szól közbe Szentiványi Judit, a bolt eladója, aki ép­pen lemezekért szaladt fel a raktárba. — Ez ni! — mu­tatja a kezében levő dupla albumot. — Az, hogy az utóbbi 3—4 évben a Melódia szovjet hanglemezkiadó a klasszikusok már régen ní­vós kiadása mellett nagy súlyt helyez a könnyűzenére is. — Igen-igen — helyesel a boltvezető — úgy tűnik, a szovjet könnyűzene felzár­kózik az élvonalhoz. Most például három újdonságunk i­s van, amit nyugodt lélek­kel ajánlhatok a pop- és rockzene kedvelőinek. El­sősorban Ribnyikov Juno és Arosz című rockoperáját, amelynek szövegkönyvét Andrej Voznyeszenszkij írta. Nagy sikere van a Sztárok — 45 című discolemeznek, és a Zodiak együttes elektromos zenéjének is. — A dupla album száz fo­rint, a szólólemez ötven. Nincs összefüggésben ez az olcsóság a minőséggel? — Régi vásárlóink, a klasszikuszene-kedvelők már jól tudják, hogy nincs. Sőt! — Említette: a boltban szinte mindent meg lehet kapni, amit a Szovjetunió­ban. Hogy történik a beszer­zés? — Minden héten megkap­juk a Novije Knyigit, vagyis a szovjet könyvkiadók ter­veit ismertető kiadványt. Ennek alapján rendelünk. — Csak szovjet könyveik vannak? — Inkább úgy mondom, hogy túlnyomórészt. Árusí­tunk ugyanis magyar kiadá­sú orosz nyelvű könyveket is, ezek közül a Corvina ki­adó munkái a legsikereseb­bek. — Fejlődésük a nyitás óta folyamatos. Tudnak-e még előrelépni? — A helyünk már így is nagyon kicsi, ezért elsősor­ban a raktári vagy a postai értékesítésben reményke­dünk, s nem alaptalanul. Az iskolák egyre gyakrabban rendelnek az olyasfajta könyveinkből, mint például a leggyakrabban használatos orosz kifejezések, vagy az orosz nyelvű képeskönyvek, amelyek szerintünk az álta­lános iskolában nélkülözhe­tetlenek. V.S. — A Szovjetunió bélyeg­­gyűjtő szövetségével és a MA­­BEOSZ között fennálló rend­szeres kölcsönös együttmű­ködési megállapodás értel­mében nyitottuk meg ezt a 3000 albumból álló kiállítást, amely egyben verseny is — tájékoztatott Perjési József, a MABEOSZ főkönyvelője. — Több, úgynevezett gyűj­teményosztály kategória te­szi lehetővé, hogy egészen speciális sorozatok is a tab­lóra kerülhessenek, így pél­dául a hagyományos gyűjte­mény osztályában sorozat ta­lálható a Magyar Tanács­­köztársaságról, az orosz pos­táról a bélyeg kiadásáig. A postatörténeti gyűjtemények osztályában pedig Belorusz­­szia régi levelei, valamint Budapest postatörténete lát­ható a gyűjtők jóvoltából. A légipostás gyűjtemények osztályában érdekes soroza­tok láthatók a szovjet légi­postáról, valamint Magyar­­ország légipostájáról 1910— 1984 között. A tematikus gyűjtemények osztályában huszonhat kiállító — ez a legnépesebb csoport — küld­te el anyagát. Egyes motívu­mokat dolgoznak fel, így lát­ható Az orosz építészet tör­ténete, Az Antarktisz kuta­tása, és a Nagy Októberi Szocialista Forradalom útján című sorozat. A VOF, a Szovjetunió Bélyeggyűjtő Szövetségének delegációja vendégünk a kiállítás idején. M. Sz. I. Kiállítás 3000 albumból Hétfőtől szombatig ­ A három híd mérnöke A héten befejeződött az építkezés, s az 1-es gyors­­villamos forgalomba állí­tásával végleg és végső formájában veszi birtoká­ba az utazóközönség az Árpád-hidat. A híd át­építése, kiszélesítése a legnagyobb nyilvánosság előtt folyt, hiszen úgy kel­lett dolgozniuk az építők­nek, hogy bár korlátozott mértékben, de továbbra is haladhasson a munkák idején a hídon a for­galom. Ez , a kezdettől fogva támasztott igény különleges helyzetbe hozta a híd átépítésének tervező gárdáját, amely­nek vezetője, dr. Petur Alajos irányította az UVA­­TERV-nél folyó munkát. — Minden ilyen nagysza­bású tervezői feladat csapat­munka — fogalmazza meg az állami díjas mérnök beszél­getésünk kezdetén a számá­ra legfontosabbat, s bizonyí­tékul vaskos iratköteget húz elő. — Ez az Árpád-híd terv­jegyzéke. Százhúsz oldalon majdnem kétezer tervet tar­talmaz. Amit ma már a laikus szemlélő nem vesz azonnal észre, de ha figyelmesen kö­vette nyomon az építést, lát­hatta: az Árpád-híd valójá­ban három önálló részből áll. Mintha három egymás mellé épített híd ívelne át a Duna fölött.­­ Az előtanulmányok már 1971-ben megkezdődtek, és az első probléma az volt, mi legyen a régi acélszerke­zettel Mi az, ami megtartha­tó, illetve hogyan lehet kiszé­lesíteni úgy, hogy a költsé­gek elviselhetők legyenek. Amikor eldőlt, hogy kétszer három közúti forgalmi sáv és két villamospálya szüksé­ges, ez már meghatározta a hídszerkezet keresztmetsze­tét. Azonban annak érdeké­ben, hogy ez a szélesség meg­maradhasson, még a kezdet kezdetén el kellett fogadtat­ni, hogy a szigeti bejárónál szűnjön meg a villamosmeg­álló. Az itteni járdaszigetek túl sok helyet foglaltak vol­na el. A másik nehézséget az okozta, hogy az építés során a közúti forgalmat fönn kel­lett tartani. Ezért az építést két ütemre osztottuk. Először a déli szerkezetnek kellett elkészülnie, majd a forgalom ide terelése után kerülhetett sor az északi és a középső részre.­­ Az Árpád-híd szemre­vételezésekor úgy tűnik, meglehetősen nehéz megálla­pítani, hol új, avagy hol át­épített a hídszerkezet.­­ Az eredeti tervek sze­rint az Árpád-híd két-két közúti forgalmi sávval és két villamospályával épült vol­na meg. A hidat egy négy fő­tartós acélszerkezetre tervez­ték. Harminckilencben kez­dődött az építés, de a háború kitöréséig csak a pillérek, hídfők és a híd egy rövid szakasza épült meg. A hábo­rú után nehezebb gazdasági helyzetben az eredeti tervek nem látszottak kivihetőnek, ezért a két Duna-ág fölött csak 1­1 forgalmi sávon közlekedhettek a járművek, s közöttük két irányban járt a villamos. Mindezt két fő­tartó viselte. Amikor a ter­vezést elkezdtük, amellett döntöttünk, hogy a régi híd­­ból csak a középső két főtar­tót hagyjuk meg, s ezen ve­zetjük át az új villamos­­pályát, így a régi hídból egy független villamosvasúti híd lett. A közúti és gyalogos for­galom részére pedig jobbról és balról két új közúti hidat terveztünk. — Tehát voltaképpen az Árpád-híd három híd? — Keresztmetszetében va­lóban három független híd van egymás mellett, de ezek mindegyike hosszában öt független hídegység, össze­sen tehát tizenöt híd. A régi hét méteresre átépített villa­mosvasúti híd, amit két ol­dalról egy-egy közel 14 mé­ter széles közúti híd övez. Az egész létesítmény széles­sége így több mint 35 méter lett. Dr. Petur Alajos életművé­ben több más híd mellett ott szerepel a főváros immár csak második legfiatalabb hídja, az Erzsébet-híd, no­vember 21-én lesz húsz éve, hogy felavatták. — Akkor Sávoly Pál volt a hídiroda vezetője, ő irányí­totta azt a tervezői munkát, mint most én. Jómagam osz­tályvezetőként működtem. Az osztályom feladata volt a tartó- és függesztő kábelek, azok megfogó és horgonyzó szerkezeteinek megtervezése. — Két nagy híd között, bár eltelt sok év, lehet összeha­sonlítást tenni? — Más a kettő. Az Erzsé­bet-híd új feladat volt, új terület, ahol a kísérletek so­rán szereztünk fontos tapasz­talatokat. Az Árpád-híd ter­vezésének az adott némi kü­lönlegességet, hogy egy meg­épült szerkezethez kellett hozzáépíteni az újat, s ilyen­kor mindig előbukkanhat va­lami váratlan nehézség. Ezért is volt szükséges, hogy léte­sítményi főmérnökként kí­sérjem végig az építést, és ezért volt az építés során rendszeresen megbeszélés, hogy a felmerült gondokat azonnal el lehessen hárítani. — Most már áll a híd, jár­nak rajta az autók, próbaút­­ját végzi a gyorsvillamos. Itt a tervező munkája, úgy tet­szik, befejeződött. Elégedett a munkájával? — Nem tudom, hány hidat terveztem. Egyrészt, mint mondtam, ez a munka csak közösségben végezhető. És ha az ember vezető lesz, igyek­szik minél több szabadságot adni a fiatal tervezőknek, mert ők azt szeretik, s fiata­labb koromban magam is így voltam ezzel. A kezdettől fogva, 1948 óta dolgozom a vállalatnál és azóta végigjár­tam a ranglétra­ minden fo­kozatát. Egyébként a kezdet kezdetén az UVATERV előd­jének egy részlege foglalko­zott az első Árpád-híd meg­építésével is. Én akkor már a cégnél dolgoztam, de a vas­beton részlegnél. Hatvanhat­ban rám bízták a hídiroda vezetését, 82-ben nyugdíjba mentem, s már csak az Ár­pád-híd tervezésével foglal­koztam. Szerencsés ember­nek tartom magam, mert a kezdettől fogva azt csinál­tam, amit kedveltem, s külön szerencsének tartom, hogy most egy ilyen szép munka lett számomra a befejezés. — Tehát, úgy döntött, hogy végleg búcsút mond a pályá­nak? — Nem tudom. Nem va­gyok már fiatalember, és sokszor elgondolkodom, jó-e az, ha valaki túl sokáig ra­gaszkodik a munkájához. Vé­gül is át kell adni a teret a fiatalabbaknak. Dr. Petur Alajos 1939-ben szerzett diplomát. Nevéhez fűződik több Duna- és Tisza­iad, az iraki Garmat Ali-híd tervezése éppen úgy, mint például a Kab-hegyi adóto­ronyé. A felsorolás, amely munkáit és kitüntetéseit tag­lalná, hosszú lehetne, ám álljon itt befejezésül még annyi, hogy a 45 évvel ezelőtt végzett tervezőmérnök egy páratlanul gazdag és válto­zatos életút után, öt év múl­va veheti majd át az Arany­diplomáját. Kívánjuk neki, hogy hosszú ideig jó egész­ségben tarthassa kezében. Bencsik András

Next