Népszava, 1984. december (112. évfolyam, 282–306. sz.)
1984-12-16 / 295. szám
NÉPSZAVA 1984. DECEMBER 16., VASÁRNAP Fontos társadalmi, politikai érdek Es lehet, el kell érni kedvező változásokat a közutakon A motorizáció robbanásszerű fejlődése 1960-at követően kezdődött, s az évtized végére ijesztően emelkedni kezdett a balesetek száma. A kormány 1972-ben foglalkozott a közúti közlekedés biztonságával a technikai körülmények kedvező megváltoz- Kedvező változások E döntés nyomán alakult meg az Országos Közlekedésbiztonsági Tanács, amely a közlekedésbiztonság szilárdítása, a balesetek megelőzése érdekében azóta is koordináló feladatot tölt be. Mivel a közlekedés sokak szemléletével ellentétben nemcsak , a szakemberek ügye, rendkívül fontos, hogy valamennyi állami intézmény, társadalmi szervezet összehangolt tevékenységet fejtsen ki. Ez csak úgy érhető el, ha a tudományos kutatások, a gyakorlati tapasztalatok elemzései alapján reális „diagnózis” készül a legfőbb baleseti okokról és ennek alapján határozzuk meg, ki és mit tehet a balesetmegelőzési munkáért. Magyarországon napjainkban 155 különböző szintű — megyei, városi — KBT tevékenykedik, több mint 20 000 társadalmi aktivista bevonásával. Tudósok, orvosok, mérnökök, forgalomszervezők, Nemzetközi összehasonlítás Sokan úgy vélik, hogy nemzetközi szinten rosszul állunk, nálunk kedvezőtlenebb a helyzet, mint a legtöbb európai országban. Ha csupán a balesetek számát vizsgáljuk, akkor az európai lista közepén helyezkedünk el, a balesetek kimenetelét illetően viszont valóban sok még a tennivaló. Magyarországon — a legutóbbi adatok szerint — a helyszínen súlyosan megsérültek 25 százalék a balesetet követő 30 napon belül meghalt. Minden huszonnyolcadik percben történik egy személyi sérüléses baleset, minden hatodik órában életét veszti egy ember. Az idei végleges adatok még nem állnak rendelkezésre, a balesetek száma várhatóan két-három százalékkal növekszik. Ami viszont kedvező: kevesebben vesztették életüket az utakon, mint az elmúlt években. Döntő változásokat egyik A biztonságos közlekedés kulcstényezője mégis: az ember. A technika csak eszköz, a döntések rajtunk múlnak, s éppen a baleseti statisztikák, a mindennapok gyakorlata alapján állíthatjuk, hogy nemcsak a járművezetőkön, hanem a gyalogosokon is. A járművezetői baleseti okok szinte évek óta változatlanok: a sebesség helytelen megválasztása, a szabálytalan kanyarodás, előzés, az ittas vezetés — bár az utóbbi időben a szigorú ellenőrzések hatására ez csökkent —, a jelzések figyelmen kívül hagyása. A gyalogosoknál az úttesten való szabálytalan átkelés, az álló jármű mögüli kilépés és a tilos jelzés figyelmen kívül hagyása. Tehát csupa olyan ok, amelyeknél nem a tech Még gyerekek Állandóan napirenden tartják a gyermekbalesetek megelőzését. Az OKBT jelentős anyagi támogatásával közel nyolcezer pedagógus és pedagógusjelölt végzett közlekedési szakreferensi tanfolyamot. Már az óvodákban megkezdődik a közlekedésre nevelés, az iskolák 3. és 7. osztályaiban pedig kötelező tantárgy lett. Több ezer gyermek vesz részt évente különböző közlekedési vetélkedőkön, hiszen nem az a célunk,tatása, a magasabb szintű forgalomszervezés, a balesetmegelőzés érdekében, s több fontos határozatot hozott. A többi között hangsúlyozta: a közúti közlekedés biztonsága fontos társadalmi, politikai érdek, rendőrök, jogalkotók és természetesen a legérdekeltebbek: a járművezetők és a gyalogosok képviselői nem csupán a bajok okainak megállapításán munkálkodnak, hanem a legcélravezetőbb, leghatékonyabb eszközök és módszerek feltárására, meghatározására törekszenek. Az elmúlt évek gyakorlata bizonyítja, hogy ilyen méretű társadalmi összefogással rendkívül jelentős és kedvező változások érhetők el. Bizonyíték erre, hogy a legkritikusabb helyzet 1972-ben alakult ki, amikor 20 244 személyi sérüléses baleset történt közútjainkon. Azóta a gépjárművek száma több mint hatvan százalékkal növekedett, a balesetek száma viszont tavaly 18 971-re csökkent. Tehát nagyobb forgalom mellett kevesebb baleset történt, napról a másikra nem lehet elérni. Az OKBT középtávú terv alapján végzi munkáját: az egész országra kiterjedő, egységes program szerint tudományosan megalapozott, az állami és társadalmi szervekkel összehangolt, valamennyi réteget érintő tevékenységet fejt ki. A technikai körülményeknek meghatározó szerepük van. A népgazdaság közismerten nehéz helyzete ellenére új autópályák készültek el, ma már valamennyi, kétszáz lakosnál népesebb település szilárd burkolatú úttal rendelkezik. Új forgalomirányító lámpák ezreit szerelték fel az elmúlt évtized során, s csupán a vasúti-közúti kereszteződések korszerűsítésére, automatizálására több mint másfél milliárd forintot fordítottak. Hamarosan olyan korszerű eszköz „bevetésére” is sor kerül, mint a számítógépnikai, hanem az emberi tényezők a meghatározók. Már túl vagyunk a „Ne okozz balesetet!” korszakon. Az okok feltárása, a tudományos módszerek kidolgozása mellett arra törekszünk, hogy a gyerekektől az idős emberekig elérjük: mindenki felelősnek érezze magát a közlekedésben a másikért, s természetesen önmagáért is és a tudatos cselekvés kerüljön előtérbe. Az OKBT szakbizottságai ezért minden korosztályra külön programot dolgoztak ki, amelyek következetes végrehajtására törekszünk. Sok új hatósági intézkedésre is sor kerül ezekben az években, így például bevált a sokat vitatott sebességkorlátozás, a biztonsági öv, valamint a bukósisak alkalmazása is, hogy féljenek a közlekedéstől, amely az élet elválaszthatatlan része, hanem azt akarjuk, hogy megtanulják és alkalmazni is tudják a szabályokat. Erre a nemzetközi tapasztalatok alapján egyik legjobb módszer a játékos oktatás. Ezért is szorgalmazzuk — sajnos, eddig nem sok eredménnyel —, hogy az üzletekben lehessen közlekedési játékokat vásárolni. Sok szülő azt vallja: a nevelés kizárólag az iskola feladata. Ezzel nem értünk, nem érthetünk egyet, hiszen nemcsak a közlekedési, hanem minden ismeret oktatása csak akkor lehet eredményes, ha azok elsajátítását az iskola mellett a szülő is figyelemmel kíséri. A segédmotorosok egyre több gondot okoznak. Itt is jellemző, hogy a szülők megveszik a járművet, de A tisz Gyalogosok A gyalogosok évente több ezer balesetet okoznak. A legtöbben úgy érzik, kizárólag a járművezetők dolga a közlekedési szabályok ismerete, megtartása. Ez téves nézet, hiszen a fizikai törvények érvényesülnek, s ha a gyalogos rendkívüli szituációkat idéz elő, a járművezető sokszor hiába követ el mindent, nem tudja a bajt elkerülni. A közlekedés a kölcsönös együttműködésen alapszik, ezt fejezi ki a „Járművel, vagy gyalog, az úton társak vagyunk” jelmondatunk. A gyalogosok védelme érdekében szükségesnek tartjuk a kijelölt gyalogátkelőhelyek tekintélyét erősíteni, nem szabad eltűrni, hogy az egyik sávon megáll a járművezető, int, a gyalogos biztonságban érzi magát, a másikon viszont fékezés nélkül továbbhajtanak. A jövőben fokozottabban szeretnénk gondoskodni a gyalogosokrá- Tanulni kell A járművezető-képzést, -vizsgáztatást az elmúlt évtizedek során többször korszerűsítették. A jogosítvány azonban nem jelent végbizonyítványt, a körülmények állandóan változnak, az ismeretek felújítása saját érdekünk. Új KRESZ kiadására nem volt szükség, a kellő módosításokat azonban végre kellett hajtani az új nemzetközi előírások és a változó hazai forgalmi viszonyok miatt. A módosított KRESZ több mint kétmillió példányban jelent meg, az OKBT a többi között egymillió-kétszázezer tesztlappal segítette Évszakok ás mi A továbbképzésben, önmagunk felkészítésében nélkülözhetetlen, hogy számítsunk az évszakváltásokra. Például télen ne a forgalomban találkozzunk először csúszós, telet a kivételnek — arra már nem gondolnak, hogy felhívják a fiatalok figyelmét a veszélyekre. Pedig ez rendkívüli fontos lenne, hiszen a segédmotorosokat nem védi semmi, rendkívül nagy a sérülési veszély, a jármű viszont csábít a sebességre, kis helyigénye miatt a „cikázásra” tsájékoztatásáról, képzéséről is. Ehhez nagy segítséget nyújtanak a szakszervezetek, a többi között azzal is, hogy a szocialista brigádok között versenyt hirdetnek, közlekedési vetélkedők tízezreit rendezik. S ez azért is fontos, mert az emberek többsége szinte mindig azonos útvonalon közlekedik a lakhelye és a munkahelye között. Nemcsak a szabályok elsajátását, hanem az egyes területek balesetveszélyes helyeinek ismeretét is fontosnak tartjuk. A Hazafias Népfront a többi között az öregek ilyen jellegű tájékoztatásához nyújt jelentős segítséget. Ezzel kapcsolatban hangsúlyozni szeretném, hogy a nehezebben mozgó, már rosszul látó és halló, a mind nagyobb forgalomban érthetően bizonytalan öregekre elsősorban nekünk, fiatalabb, képzettebb közlekedőknek kell vigyáznunk, az ismeretek ellenőrzését, a széles körű tájékoztatást. Az állami vállalatoknál a továbbképzés megoldott, a magánautósok számára is adott a lehetőség, hogy a Magyar Autóklub szervezeteiben, a TIT, a Hazafias Népfront szervezésében továbbképző tanfolyamokon vegyenek részt. Senki ne tartsa ezt felesleges időtöltésnek, hiszen az oktatók ma már nem csupán a szabályokat ismertetik, hanem a különböző forgalmi szituációkat is, tehát a helyes döntések meghozatalához adnak segítséget, havas úttal. Az országban ma már több ilyen tanpálya van. A statisztikai adatok egyértelműen bizonyítják, hogy nyáron péntek déltől vasárnap estig, tehát a víkendeken történik a legtöbb baleset. Az energiaárak emelkedése miatt hét közben sokan nem használják járműveiket, a pihenőnapokon ezért nehezen alkalmazkodnak a rendkívül nagy forgalomhoz. Sajnos, időjárás-változáskor, évszakváltáskor ijesztően emelkedik a balesetek száma, s ez tudatos felkészüléssel megelőzhető lenne. Az OKBT tevékenységének egyik fontos területe a propaganda, a tájékoztatás. A sajtó a közlekedésbiztonság szinte valamennyi kérdését napirenden tartja. A Magyar Újságírók Országos Szövetsége lehetővé tette, hogy a pályakezdő újságírókat oktassák a közlekedési ismeretekre, s ez rendkívül fontos, hiszen csak az tud helyesen informálni, aki informált, aki ismeri a szabályokat, az öszszefüggéseket. Több napilapunkban állandó rovata van a közlekedésbiztonságnak, s egyre több olyan írással találkozunk, amelyek a miér Propaganda, tájékoztatás Az OKBT évente több millió példányban ad ki prospektusokat, plakátokat, tájékoztató anyagokat. Arra törekszünk, hogy egy-egy kiadványban ne beszéljünk mindenről, mert akkor nem tudunk sokat mondani. Egyegy részkérdést kell úgy tálalnunk, hogy rögzítsük az ismereteket. Tájékoztató, magatartásformáló propagandatevékenységünkben filmjeink fontos szerepet töltenek be. A jövőben gyakrabban akarjuk alkalmazni a videótechnikát is. Az elmúlt években általában kétszer, tavasszal és őszszel került sor országos közúti fokozott ellenőrzésekre. Az idén sokan mondták, úgy jó utat Szakemberek, társadalmi aktivistáink bevonásával most dolgozunk az újabb középtávú ötéves tervünkön. Változatlanul nagy figyelmet fordítunk a gyermekek nevelésére, az óvodai, iskolai oktatás korszerűsítésére, a gyalogosok tájékoztatására, a járművezetők közötti partnerkapcsolat kialakítására, új technikai, tudományos módszerek alkalmazására. Mindenekelőtt a halálos kimenetelű balesetek számát szeretnénk mérsékelni. El tűnt, hogy egyik akció a másikat követte. Ez így igaz, ezzel hatóságaink jogos társadalmi elvárásnak akartak és akarnak eleget tenni: a közutakon a fegyelem megszilárdítása közérdek. Az eredmény nem maradt el, s a jövőben is hasonló ellenőrzéssorozatokra lehet számítani. Hangsúlyozni szeretném, a rendőrségnek, a rendőrnek nem érdeke a büntetés. Változatlanul alapvető célunk a forgalom irányítása, a közlekedők segítése. Ezért került sor újabb és újabb technikai eszközök alkalmazására, s a korábbi éveknél több motoros rendőr teljesített szolgálatot, gyorsabban, hatásosabban tudnak intézkedni. Den az elmúlt évek kedvező tapasztalatai alapján, a növekvő forgalom mellett is a balesetek számának csökkentése a célunk. Ennek elérése valamennyiünk közös törekvése, érdeke kell legyen. Őszintén remélem, hogy a motorizáció, a közlekedés 1985-ben mindannyiunknak mind több örömet és mind kevesebb bánatot hoz majd. Kalanovics László r. alezredes, az OKBT titkára A legfontosabb „tényező” az ember ONLAGI TANÁCS mm— i ■ V f wBmm 11 . _ _ AZ ELŐNY ekre, a balesetek okaira keresnek választ, a megelőzést segítve ezzel. A rádió ettől az évtől huszonnégy órán át informál közlekedési kérdésekről. Szeretnénk, ha a jövőben a leghatásosabb tömegkommunikációs eszköz, a televízió is többet foglalkozna a közlekedésbiztonság kérdéseivel. A televízió az egyetlen tömegtájékoztatási eszköz, amely az okok elemzésével egyszerre négy-öt millió ember nélkülözhetetlen közlekedési továbbképzését segíthetné. WWI Az eddigi tapasztalatok szerint az Árpád-hídi csomópont a metró végállomása fölött nemcsak gyönyörködtető látvány, hanem jól megoldott fözlekedésű utak találkozóhelye is iert