Népszava, 1985. február (113. évfolyam, 26–49. sz.)

1985-02-13 / 36. szám

A biztonságos közlekedés érdekében a BKV felfüggesztette a menetrendet Fáznak a váltók — Vigyázzunk az idősebbekre Halálos áldozatok külföldön Már megint ropog a hó a léptünk alatt. Nemcsak az éjszakai órákban, hanem napközben is. Hiába ez a cu­dar idő próbára teszi az ember testét, lelkét is. — Vajon meddig tart még? — kérdeztük Aigner Szilárdot, a Meteorológiai Szolgálat központi előrejel­ző intézete főosztályvezető­jét.­­ — Úgy érzékeltethetem, hogy most, napjainkban dur­va hideg van, a hét végére pedig még mindig nagyon hideg lesz, legalábbis az a bizonyos 5 fokos hőmérsék­let-emelkedés, amely várha­tó, lényegesen nem változ­tatja meg az emberek hőér­zetét. — Vagyis, ugyanúgy fá­zunk majd, mint most? — Igen, továbbra is csípős marad az idő, amely ugyan a százéves statisztika szerint nem rendkívüli, de meglehe­tősen szélsőséges. Bizonyára ennek a „hihe­tetlen” hidegnek a hatására írtuk keddi számunkban a —10 —15 fok helyett a —10, —5 fokos hőmérsékleti elő­rejelzést. Ezt az optimista közleményt vastagon megcá­folta az idő, amely ugyan­csak lehűlt, mert kedden reggel —13 és —25 fok kö­zötti hideget mutattak a hő­mérők. A harapós hideghez a Tiszántúlon erős, olykor viharos szél is társult. Esti információ szerint szeren­csére jelentős havazás az országban egyelőre nem vár­ható. Lelassult az ismét vissza­tért zord idő hatására a fő­város tömegközlekedése.­­ Kedden hajnalban ki­adtuk az utasítást, miszerint a biztonságos közlekedés fenntartása érdekében fel­függesztettük a menetrendet — tájékoztat Gyene László, a Budapesti Közlekedési Vál­lalat forgalmi igazgatója. Ugyanis próbára teszi ez az idő nemcsak az embert, ha­nem a járművet, vezetéke­ket és még néha a síneket is. Kedden reggelre a közutak és a villamosvágányok ke­reszteződésénél sok helyütt eltömödtek a váltók. Buda­pesten 10 ilyen eset fordult elő. Így például a Batthyány téren, valamint a Boráros téren eltörött a váltó. A 19- es villamos kisiklott, Albert­falva-kitérő végállomáson pedig a váltók eltömődése miatt nem tudtak megfor­dulni a 18-as villamosok, ezért a Budafok-forgalmi te­lepig közlekedtek. Így aztán — mivel több járművet nem tudtunk üzemeltetni — bi­zony várniuk kellett ebben a hideg időben is az utasok­nak. Budafokon a Varga Je­nő térien hasonló volt a hely­zet. A 9-es és a 47-es villa­mos csak a Deák tér és a Bu­dafok forgalmi telep között közlekedhetett, a kieső ré­szen autóbusszal szállították a munkába igyekvőket. — Mi történt a Békásme­gyeri HÉV-vel? — Hajnali háromnegyed hattól reggel nyolc óráig 10 —20 perces időszakokra megszűnt az áramszolgálta­tás, amely nemcsak a jármű­vek energiaellátását zavarta meg, hanem a biztosító be­rendezések működését is. Ezért közlekedtek ritkán a szerelvények s ezért kér­jük az utazó közönség meg­értését, türelmét. — Mi nem húzhatunk ponyvát villamosainkra, bu­szainkra, hiszen kétmillió fővárosi meós figyeli mun­kánkat. Kérjük a gépkocsi­­vezetőket, hogy gondoljanak a tömegközlekedésben dol­gozókra, és ne álljanak meg szabálytalanul a buszmegál­lóknál, mert gyakran — miattuk — az úttest köze­pén tudnak csak felszállni a trolira, az autóbuszra az uta­sok. A síkos időben gondol­nunk kell az idős emberekre is. Egyébként 250 ideiglenes hómunkást alkalmazunk, s hibaelhárító brigádunk a fő­város 17 helyén áll készen­létben. Fagyálló folyadékunk bőven van, s feloldottuk az eddig érvényes tilalmat, a fagybrigádok éjszaka is já­ratják a pályaudvarokon, a garázsokban az autóbuszo­kat. Kedden az 1546-ból öt­ven autóbusz fagyott le és 27 perces volt a leghosszabb ki­esés. Annak érdekében, hogy a napi 4 és félmillió utast vi­szonylag elviselhető ritmus­ban tudjuk elszállítani, nem­csak a tömegközlekedésben dolgozók, hanem a főváros­ban közlekedők segítségére is szükség van. Szerencsére az elmúlt napokban kisebb koccanásoktól eltekintve lé­nyeges baleset nélkül végez­tük munkánkat. Kedvező hír, hogy hideg­ben is zavartalan a főváros tej-tejtermék ellátása. A csaknem hatszázezer liter te­jet kétszáz teherautó szállít­ja a 4500 közértbe, iskolák­ba, ABC-áruházakba. A MÁV-nál a vonatok las­sabban közlekednek, a késés 15—90 perc között váltako­zik. Több órás késéssel érke­zett az Orient és a Tisza express Budapestre. Külföldön hatvan halálos áldozatot szedett mostanáig a tél újabb rohama. Hétfőn Belgiumban két, Észak-Ír­­országban pedig egy ember halt meg. Nagy-Britanniában a hét vége óta egyfolytában havazik, az NSZK-ban ed­dig harmincan haltak meg a kemény fagyok miatt. A Ma­gas és az Alacsony-Tátrá­­ban az idén tíz ember életét oltotta ki lavinaomlás, a hé­ten három NDK-beli turis­tát temetett maga alá a hó. M. Szabó Imre -8, -24 fok A Meteorológiai Intézet je­lentése szerint a várható idő­járás szerda estig­ ma­ is folytatódik a szokatlanul hi­deg idő. A reggel —19, —24 fok közötti, helyenként —26 fok körüli hőmérséklet a legkevésbé hideg kora dél­utáni órákra is csak —8 és —13 fok között várható. Az ország nagy részén derült, száraz, a Tiszántúlon néha felhős idő lesz. Ott hószál­­lingózás is valószínű. Az élénk, időnként erős északi szél hófúvásokat okoz. Hideg, áramellátás Néhány nagyvállalat számá­ra kedd reggel átmeneti vil­­lamosenergia-korlátozást ve­zettek be a 750 kilovoltos távvezetékben keletkezett hiba miatt. A korlátozást délben feloldották. A lakos­ság villamosenergia-ellátá­­sában nem volt fennakadás. A lakások távfűtése ked­den zavartalan volt. A gázfű­téses épületeknél viszont elő­fordult, hogy befagytak a csatlakozó vezetékek, s a Gázművek szakembereinek megérkeztéig gáz nélkül ma­radtak a lakások. A délutáni órákban mintegy száz beje­lentés érkezett a Gázművek ügyeletére befagyás miatt, s a hiba elhárításán a késő esti órákig dolgoztak az ügyeletesek. A főváros víz­vezeték-hálózatában na­gyobb meghibásodást nem okozott a kemény tél. (MTI) Tantárgy az ugratás Kancavizsga a Budapesti Lanxisklubban Ló és lovas számára egyaránt próbatétel volt a kedd regge­li tenyészkanca-vizsga a Bu­dapesti Lovasklub Kerepesi úti telepén. A három és fél éves állatok hat hónapos ki­képzés után adtak számot tu­dásukról.­­ Az Enyingi Állami Gaz­dasággal állunk kapcsolat­ban, onnan küldik az állato­kat — mondja Hevesi Bar­nabás edző, aki már húsz éve a lovak körül dolgozik. —Ez az első megmérettetésük, fél év múlva újra vizsgáznak, s akkor dől el véglegesen, hogy itt maradnak-e továbbkép­zésre, vagy visszakerülnek a ménesbe. — Melyek a vizsgatárgyak? — Minden ló már előzete­sen bizonyította alkalmassá­gát egy alapfokú „tanfolya­mon”, csak ezután vehet részt a mostani mustrán. Elő­ször, amolyan bemelegítés­ként lovas nélkül futnak, ez a szabadon ugratás. Itt a stí­lust és az ugróképességet fi­gyelik a bírálók. Ezután kö­vetkezik a folyamatos ugra­tás — már lovassal, s hat-hét akadállyal, végül a harma­dik, s talán a legnehezebb az idomítottsági teszt. Itt az engedelmesség a legfonto­sabb. Újabb vizsgázó vágtat el mellettünk. Nagyot fújtat, amikor akadályhoz ér, az­után könnyed, elegáns moz­dulattal ugorja át a 130 cen­timéteres gátat. — Ebből még lesz vala­mi! — simogatja a kör vé­gén edzője, s nagy vödör zabbal kínálja a prüszkölő állatot. (mest) Teknős Miklós felvétele Sajtótájékoztató a magyar—osztrák idegenforgalomról Ausztria nem csak Bécs A budapesti Fórum-szállóban­­ sajtótájékoztatón ismertette az Osztrák Idegenforgalmi Propaganda Iroda vezetője, Norbert Hofbauer, az oszt­rák-magyar idegenforga­lom tavalyi alakulását, s a fejlesztés törekvéseit. A tá­jékoztatón , ahol jelen volt Arthur Agstner, Ausztria bu­­­­dapesti nagykövete is, el­­­­mondották, hogy az utóbbi­­ évtizedekben a viszonylag kis ország a turizmusban ve­zető helyet harcolt ki magá­nak a világban. Az ország bevételeinek legfontosabb ága, s törekvésük, hogy a ve­zető helyet meg is tartsák. A budapesti Utazás ’85 ki­állítás alkalmából rendezett sajtótájékoztatón Norbert Hofbauer elmondotta, hogy Magyarország és Ausztria turistaforgalma az utóbbi években jelentősen növeke­dett. Az elmúlt esztendőben csaknem kettőszázezer ma­gyar járt náluk, 23 százalék­kal több, mint az ezt megelő­ző évben. Ez biztató jel a jö­vőt illetően — hangsúlyozta, s egyben kifejezte óhajukat, miszerint jó lenne, ha nem­csak Bécset látogatnák nagy előszeretettel a magyar tu­risták, hanem mind többen jutnának el Ausztria festői vidékeire, tájaira, ismerked­nének meg kulturális érté­keikkel. Kétségtelen, hogy Auszt­riában a nyári idényben az áremelkedések messze az inf­lációs tendencia alatt ma­radnak, legalábbis ami az ol­csó szállodák árait illeti. Itt a drágulás 4 százalékos, ám Bécsben 7 százalékkal ma­gasabbak a szállodai szobák árai. Ugyanakkor Alsó- Ausztriában 4, Burgenland­­ban csak 2 százalékkal emel­kedtek a szobaárak. A Tourinform budapesti irodájában máris megtalál­hatók az idei ausztriai ven­dégváró kiadványok. m. sz. i. Vasutas véradók Miskolcon A MÁV Miskolci Igazgatóság dolgozói sok éve példamuta­tó eredményeket érnek el a­­ véradásban. Tavaly is 1500­0 vasutas térítésmentesen kö­­­­zel 550 liter vér adásával se­­­­gített a bajba jutott embe­­­­reken, sokszor életet mentett­­ vele. Ezen túlmenően a kö­­s­zösség a társadalmi munká­ s­ból eredő bevételből közel 1­­ millió forinttal segítette a­­ megye vértranszfúziós állo­másának építését. Kedden délután az igazgatóság kul­túrtermében 133 sokszoros (tízszeres és harmincszoros) véradó részvételével tartot­tak ünnepséget. Hernádi Ist­ván vasútigazgató kitünteté­seket és pénzjutalmat adott át a véradóknak, s átnyújtot­ta a Magyar Vöröskereszt el­ismerő oklevelét is. ­ Jelentkezzenek a szemtanúk ! Cserbenhagyó gázolót keres a rendőrség Veszprém megyében a 8. szá­mú főútvonal Somlóvásár­­hely és Somlójenő közötti szakaszán január 26-án 18.00 órakor ismeretlen gépjármű­­vezető — feltehetően magas­felépítésű járművével — el­gázolt egy gyalogost, aki a helyszínen életét vesztette, a gépjárművezető pedig meg­állás nélkül továbbhajtott. Kéri a rendőrség, hogy akik a jelzett időben a baleset helyszínén közlekedtek, és az eseménnyel kapcsolatban fel­világosítást tudnak adni, je­lentkezzenek személyesen a veszprémi Rendőrkapitány­ság Közlekedési alosztályán (Veszprém, Bajcsy-Zsilinsz­­ky út 34.), telefonon: 12-600/ 1141, melléken, vagy bár­mely rendőri szervnél. (MTI) NÉPSZAVA A MAGYAR SZAKSZERVEZETEK KÖZPONTI LAPJA Szerkeszti a szerkesztő bizottság Főszerkesztő: Fodor László Szerkesztőség : Bp. VII., Rákóczi út 54. Telefon: 224-810 Postacím: 1964 Budapest Kiadja a Népszava Lap- és Könyvkiadó 1964 Bp. VII., Rákóczi út 54. Telefon: 224-810 Levélcím: 1964 Bp. Pf. 32. Felelős kiadó: Kiss Jenő, a Népszava Lap- és Könyvkiadó igazgatója Terjeszti a Magyar Posta Előfizethető bármely postahivatalnál, kézbesítőnél Előfizetési díj egy hónapra 43.- Ft . Athenaeum Nyomda Felelős vezető: Szlávik András vezérigazgató Nyomtatás: Szikra Lapnyomda Felelős vezető: Csöndes Zoltán vezérigazgató Index: 25 005 ISSN 0133-1701­4 6 A tv-lottó nyertes számai A Budapesten megtartott februári tv-lottó-sorsolás al­kalmával a következő szá­mokat húzták ki: 4,31,32,44,78 Lezuhant a bajnok Lezuhant gépével az egye­sült államokbeli Albuquerque közelében Ben Abruzzo, a világhírű léghajós. Abruzzo másik két társával együtt 1978-ban repülte át először léghajón az Atlanti-óceánt, majd ezután a Csendes­óceánt is. Az 54 éves Abruzzo Cessna 421-es gépe röviddel a felszállás után — feltehe­tően motorhiba miatt — le­zuhant. A gépen levő hat személy — Abruzzón kívül felesége és még négy asszony, akik a Colorado állambeli Aspende sítúrára készültek — életét vesztette. PÁLYÁZATI A Népszava Lap- és Könyvkiadó M meghatározott munkavédelmi témákban plakátpályázatot hirdet A pályaműveket A/2 méretben, nyomdakész álla­potban kell elkészíteni. A díjnyertes pályaművek (6/1970. VI. 24. M. M. sz. r. szerint) Határozatlan időre kizárólagos felhasználási joggal a kiadó tu­lajdonába mennek át,­­munkahelyi terjesztés cél­jából. A pályaműveket a kiadó zsűrije bírálja el, mely egy I. díjat (10 ezer Ft-ot), három II. díjat (egyen­ként 6000 Ft-ot) és öt harmadik díjat (egyenként 4000 Ft-ot) fizet a díjnyertes pályázóknak. A kijelölt témáról (esetleg témákról) a pályázó postai jelentkezése után a kiadó műszaki osztálya ad tájékoztatást: 1964. Bp. Rákóczi út 54. Levél­cím: 1553. Bp. Pf. 43. Kérjük a borítékra ráírni: „Munkavédelmi plakátpályázat.” Jelentkezési határidő: 1985. március 1-ig. A zsűrizés eredményéről és időpontjáról értesítjük a pályaművek beküldőit.

Next