Népszava, 1985. február (113. évfolyam, 26–49. sz.)
1985-02-13 / 36. szám
A biztonságos közlekedés érdekében a BKV felfüggesztette a menetrendet Fáznak a váltók — Vigyázzunk az idősebbekre Halálos áldozatok külföldön Már megint ropog a hó a léptünk alatt. Nemcsak az éjszakai órákban, hanem napközben is. Hiába ez a cudar idő próbára teszi az ember testét, lelkét is. — Vajon meddig tart még? — kérdeztük Aigner Szilárdot, a Meteorológiai Szolgálat központi előrejelző intézete főosztályvezetőjét. — Úgy érzékeltethetem, hogy most, napjainkban durva hideg van, a hét végére pedig még mindig nagyon hideg lesz, legalábbis az a bizonyos 5 fokos hőmérséklet-emelkedés, amely várható, lényegesen nem változtatja meg az emberek hőérzetét. — Vagyis, ugyanúgy fázunk majd, mint most? — Igen, továbbra is csípős marad az idő, amely ugyan a százéves statisztika szerint nem rendkívüli, de meglehetősen szélsőséges. Bizonyára ennek a „hihetetlen” hidegnek a hatására írtuk keddi számunkban a —10 —15 fok helyett a —10, —5 fokos hőmérsékleti előrejelzést. Ezt az optimista közleményt vastagon megcáfolta az idő, amely ugyancsak lehűlt, mert kedden reggel —13 és —25 fok közötti hideget mutattak a hőmérők. A harapós hideghez a Tiszántúlon erős, olykor viharos szél is társult. Esti információ szerint szerencsére jelentős havazás az országban egyelőre nem várható. Lelassult az ismét visszatért zord idő hatására a főváros tömegközlekedése. Kedden hajnalban kiadtuk az utasítást, miszerint a biztonságos közlekedés fenntartása érdekében felfüggesztettük a menetrendet — tájékoztat Gyene László, a Budapesti Közlekedési Vállalat forgalmi igazgatója. Ugyanis próbára teszi ez az idő nemcsak az embert, hanem a járművet, vezetékeket és még néha a síneket is. Kedden reggelre a közutak és a villamosvágányok kereszteződésénél sok helyütt eltömödtek a váltók. Budapesten 10 ilyen eset fordult elő. Így például a Batthyány téren, valamint a Boráros téren eltörött a váltó. A 19- es villamos kisiklott, Albertfalva-kitérő végállomáson pedig a váltók eltömődése miatt nem tudtak megfordulni a 18-as villamosok, ezért a Budafok-forgalmi telepig közlekedtek. Így aztán — mivel több járművet nem tudtunk üzemeltetni — bizony várniuk kellett ebben a hideg időben is az utasoknak. Budafokon a Varga Jenő térien hasonló volt a helyzet. A 9-es és a 47-es villamos csak a Deák tér és a Budafok forgalmi telep között közlekedhetett, a kieső részen autóbusszal szállították a munkába igyekvőket. — Mi történt a Békásmegyeri HÉV-vel? — Hajnali háromnegyed hattól reggel nyolc óráig 10 —20 perces időszakokra megszűnt az áramszolgáltatás, amely nemcsak a járművek energiaellátását zavarta meg, hanem a biztosító berendezések működését is. Ezért közlekedtek ritkán a szerelvények s ezért kérjük az utazó közönség megértését, türelmét. — Mi nem húzhatunk ponyvát villamosainkra, buszainkra, hiszen kétmillió fővárosi meós figyeli munkánkat. Kérjük a gépkocsivezetőket, hogy gondoljanak a tömegközlekedésben dolgozókra, és ne álljanak meg szabálytalanul a buszmegállóknál, mert gyakran — miattuk — az úttest közepén tudnak csak felszállni a trolira, az autóbuszra az utasok. A síkos időben gondolnunk kell az idős emberekre is. Egyébként 250 ideiglenes hómunkást alkalmazunk, s hibaelhárító brigádunk a főváros 17 helyén áll készenlétben. Fagyálló folyadékunk bőven van, s feloldottuk az eddig érvényes tilalmat, a fagybrigádok éjszaka is járatják a pályaudvarokon, a garázsokban az autóbuszokat. Kedden az 1546-ból ötven autóbusz fagyott le és 27 perces volt a leghosszabb kiesés. Annak érdekében, hogy a napi 4 és félmillió utast viszonylag elviselhető ritmusban tudjuk elszállítani, nemcsak a tömegközlekedésben dolgozók, hanem a fővárosban közlekedők segítségére is szükség van. Szerencsére az elmúlt napokban kisebb koccanásoktól eltekintve lényeges baleset nélkül végeztük munkánkat. Kedvező hír, hogy hidegben is zavartalan a főváros tej-tejtermék ellátása. A csaknem hatszázezer liter tejet kétszáz teherautó szállítja a 4500 közértbe, iskolákba, ABC-áruházakba. A MÁV-nál a vonatok lassabban közlekednek, a késés 15—90 perc között váltakozik. Több órás késéssel érkezett az Orient és a Tisza express Budapestre. Külföldön hatvan halálos áldozatot szedett mostanáig a tél újabb rohama. Hétfőn Belgiumban két, Észak-Írországban pedig egy ember halt meg. Nagy-Britanniában a hét vége óta egyfolytában havazik, az NSZK-ban eddig harmincan haltak meg a kemény fagyok miatt. A Magas és az Alacsony-Tátrában az idén tíz ember életét oltotta ki lavinaomlás, a héten három NDK-beli turistát temetett maga alá a hó. M. Szabó Imre -8, -24 fok A Meteorológiai Intézet jelentése szerint a várható időjárás szerda estig ma is folytatódik a szokatlanul hideg idő. A reggel —19, —24 fok közötti, helyenként —26 fok körüli hőmérséklet a legkevésbé hideg kora délutáni órákra is csak —8 és —13 fok között várható. Az ország nagy részén derült, száraz, a Tiszántúlon néha felhős idő lesz. Ott hószállingózás is valószínű. Az élénk, időnként erős északi szél hófúvásokat okoz. Hideg, áramellátás Néhány nagyvállalat számára kedd reggel átmeneti villamosenergia-korlátozást vezettek be a 750 kilovoltos távvezetékben keletkezett hiba miatt. A korlátozást délben feloldották. A lakosság villamosenergia-ellátásában nem volt fennakadás. A lakások távfűtése kedden zavartalan volt. A gázfűtéses épületeknél viszont előfordult, hogy befagytak a csatlakozó vezetékek, s a Gázművek szakembereinek megérkeztéig gáz nélkül maradtak a lakások. A délutáni órákban mintegy száz bejelentés érkezett a Gázművek ügyeletére befagyás miatt, s a hiba elhárításán a késő esti órákig dolgoztak az ügyeletesek. A főváros vízvezeték-hálózatában nagyobb meghibásodást nem okozott a kemény tél. (MTI) Tantárgy az ugratás Kancavizsga a Budapesti Lanxisklubban Ló és lovas számára egyaránt próbatétel volt a kedd reggeli tenyészkanca-vizsga a Budapesti Lovasklub Kerepesi úti telepén. A három és fél éves állatok hat hónapos kiképzés után adtak számot tudásukról. Az Enyingi Állami Gazdasággal állunk kapcsolatban, onnan küldik az állatokat — mondja Hevesi Barnabás edző, aki már húsz éve a lovak körül dolgozik. —Ez az első megmérettetésük, fél év múlva újra vizsgáznak, s akkor dől el véglegesen, hogy itt maradnak-e továbbképzésre, vagy visszakerülnek a ménesbe. — Melyek a vizsgatárgyak? — Minden ló már előzetesen bizonyította alkalmasságát egy alapfokú „tanfolyamon”, csak ezután vehet részt a mostani mustrán. Először, amolyan bemelegítésként lovas nélkül futnak, ez a szabadon ugratás. Itt a stílust és az ugróképességet figyelik a bírálók. Ezután következik a folyamatos ugratás — már lovassal, s hat-hét akadállyal, végül a harmadik, s talán a legnehezebb az idomítottsági teszt. Itt az engedelmesség a legfontosabb. Újabb vizsgázó vágtat el mellettünk. Nagyot fújtat, amikor akadályhoz ér, azután könnyed, elegáns mozdulattal ugorja át a 130 centiméteres gátat. — Ebből még lesz valami! — simogatja a kör végén edzője, s nagy vödör zabbal kínálja a prüszkölő állatot. (mest) Teknős Miklós felvétele Sajtótájékoztató a magyar—osztrák idegenforgalomról Ausztria nem csak Bécs A budapesti Fórum-szállóban sajtótájékoztatón ismertette az Osztrák Idegenforgalmi Propaganda Iroda vezetője, Norbert Hofbauer, az osztrák-magyar idegenforgalom tavalyi alakulását, s a fejlesztés törekvéseit. A tájékoztatón , ahol jelen volt Arthur Agstner, Ausztria budapesti nagykövete is, elmondották, hogy az utóbbi évtizedekben a viszonylag kis ország a turizmusban vezető helyet harcolt ki magának a világban. Az ország bevételeinek legfontosabb ága, s törekvésük, hogy a vezető helyet meg is tartsák. A budapesti Utazás ’85 kiállítás alkalmából rendezett sajtótájékoztatón Norbert Hofbauer elmondotta, hogy Magyarország és Ausztria turistaforgalma az utóbbi években jelentősen növekedett. Az elmúlt esztendőben csaknem kettőszázezer magyar járt náluk, 23 százalékkal több, mint az ezt megelőző évben. Ez biztató jel a jövőt illetően — hangsúlyozta, s egyben kifejezte óhajukat, miszerint jó lenne, ha nemcsak Bécset látogatnák nagy előszeretettel a magyar turisták, hanem mind többen jutnának el Ausztria festői vidékeire, tájaira, ismerkednének meg kulturális értékeikkel. Kétségtelen, hogy Ausztriában a nyári idényben az áremelkedések messze az inflációs tendencia alatt maradnak, legalábbis ami az olcsó szállodák árait illeti. Itt a drágulás 4 százalékos, ám Bécsben 7 százalékkal magasabbak a szállodai szobák árai. Ugyanakkor Alsó- Ausztriában 4, Burgenlandban csak 2 százalékkal emelkedtek a szobaárak. A Tourinform budapesti irodájában máris megtalálhatók az idei ausztriai vendégváró kiadványok. m. sz. i. Vasutas véradók Miskolcon A MÁV Miskolci Igazgatóság dolgozói sok éve példamutató eredményeket érnek el a véradásban. Tavaly is 15000 vasutas térítésmentesen közel 550 liter vér adásával segített a bajba jutott embereken, sokszor életet mentett vele. Ezen túlmenően a köszösség a társadalmi munká sból eredő bevételből közel 1 millió forinttal segítette a megye vértranszfúziós állomásának építését. Kedden délután az igazgatóság kultúrtermében 133 sokszoros (tízszeres és harmincszoros) véradó részvételével tartottak ünnepséget. Hernádi István vasútigazgató kitüntetéseket és pénzjutalmat adott át a véradóknak, s átnyújtotta a Magyar Vöröskereszt elismerő oklevelét is. Jelentkezzenek a szemtanúk ! Cserbenhagyó gázolót keres a rendőrség Veszprém megyében a 8. számú főútvonal Somlóvásárhely és Somlójenő közötti szakaszán január 26-án 18.00 órakor ismeretlen gépjárművezető — feltehetően magasfelépítésű járművével — elgázolt egy gyalogost, aki a helyszínen életét vesztette, a gépjárművezető pedig megállás nélkül továbbhajtott. Kéri a rendőrség, hogy akik a jelzett időben a baleset helyszínén közlekedtek, és az eseménnyel kapcsolatban felvilágosítást tudnak adni, jelentkezzenek személyesen a veszprémi Rendőrkapitányság Közlekedési alosztályán (Veszprém, Bajcsy-Zsilinszky út 34.), telefonon: 12-600/ 1141, melléken, vagy bármely rendőri szervnél. (MTI) NÉPSZAVA A MAGYAR SZAKSZERVEZETEK KÖZPONTI LAPJA Szerkeszti a szerkesztő bizottság Főszerkesztő: Fodor László Szerkesztőség : Bp. VII., Rákóczi út 54. Telefon: 224-810 Postacím: 1964 Budapest Kiadja a Népszava Lap- és Könyvkiadó 1964 Bp. VII., Rákóczi út 54. Telefon: 224-810 Levélcím: 1964 Bp. Pf. 32. Felelős kiadó: Kiss Jenő, a Népszava Lap- és Könyvkiadó igazgatója Terjeszti a Magyar Posta Előfizethető bármely postahivatalnál, kézbesítőnél Előfizetési díj egy hónapra 43.- Ft . Athenaeum Nyomda Felelős vezető: Szlávik András vezérigazgató Nyomtatás: Szikra Lapnyomda Felelős vezető: Csöndes Zoltán vezérigazgató Index: 25 005 ISSN 0133-17014 6 A tv-lottó nyertes számai A Budapesten megtartott februári tv-lottó-sorsolás alkalmával a következő számokat húzták ki: 4,31,32,44,78 Lezuhant a bajnok Lezuhant gépével az egyesült államokbeli Albuquerque közelében Ben Abruzzo, a világhírű léghajós. Abruzzo másik két társával együtt 1978-ban repülte át először léghajón az Atlanti-óceánt, majd ezután a Csendesóceánt is. Az 54 éves Abruzzo Cessna 421-es gépe röviddel a felszállás után — feltehetően motorhiba miatt — lezuhant. A gépen levő hat személy — Abruzzón kívül felesége és még négy asszony, akik a Colorado állambeli Aspende sítúrára készültek — életét vesztette. PÁLYÁZATI A Népszava Lap- és Könyvkiadó M meghatározott munkavédelmi témákban plakátpályázatot hirdet A pályaműveket A/2 méretben, nyomdakész állapotban kell elkészíteni. A díjnyertes pályaművek (6/1970. VI. 24. M. M. sz. r. szerint) Határozatlan időre kizárólagos felhasználási joggal a kiadó tulajdonába mennek át,munkahelyi terjesztés céljából. A pályaműveket a kiadó zsűrije bírálja el, mely egy I. díjat (10 ezer Ft-ot), három II. díjat (egyenként 6000 Ft-ot) és öt harmadik díjat (egyenként 4000 Ft-ot) fizet a díjnyertes pályázóknak. A kijelölt témáról (esetleg témákról) a pályázó postai jelentkezése után a kiadó műszaki osztálya ad tájékoztatást: 1964. Bp. Rákóczi út 54. Levélcím: 1553. Bp. Pf. 43. Kérjük a borítékra ráírni: „Munkavédelmi plakátpályázat.” Jelentkezési határidő: 1985. március 1-ig. A zsűrizés eredményéről és időpontjáról értesítjük a pályaművek beküldőit.