Népszava, 1985. március (113. évfolyam, 50–75. sz.)

1985-03-25 / 70. szám

NÉPSZAVA 1985. MÁRCIUS 25., HÉTFŐ Miért a sarasokon csattan az ostor? Mint lapunkban nemrég megírtuk, tavaly a vasút területén megduplázódott az áruszállításból származó károk összege. Az áruszállítás során a MÁV-ot ért mintegy 70 millió forintos veszteség - a vagonok és a rendező pályaudvarok rossz mű­szaki állapotán kívül - részben a hanyagul, szabálytalanul végzett munkának a következménye. Az utasítástól eltérő munka azonban nemcsak az értékes rakományt, hanem az em­ber épségét, egészségét is veszélyezteti; a megsérült vago­nokból, tartálykocsikból kiömlő áru, illetve vegyi anyag sérü­lést, mérgezést okozhat Az utóbbi időszakban több ilyen baleset történt, ezért döntött úgy az Országos Munkavédelmi Főfelügyelő­ség és a Vasutasok Szakszer­vezete, hogy közös munkavé­delmi ellenőrzést tartanak valamennyi gurítódombos vasúti rendező-pályaudva­ron. A háromnapos átfogó vizsgálatot ezen a héten bo­nyolították le. A MÁV szol­noki körzeti üzemfőnökség­nél tartott ellenőrzésen részt vett a vasutas-szakszervezet munkavédelmi főellenőre, Pásku Jenő is, akit elkísér­tem útjára.­­ Tavaly a gurításból ere­dő üzemi balesetek száma csökkent, a síktolatásnál vi­szont emelkedett — tájékoz­tat Balkó Béla, Szolnok ál­lomásfőnöke. — Sajnos, a munkaerőhiány nagy gondot okoz számunkra, gazdasági és biztonsági szempontból egyaránt. Az üzemfőnöksé­gen az összforgalmi személy­zetből több mint négyszáz ember hiányzik, a sarusok­nak és a kocsirendezőknek körülbelül a fele. Például a szükséges tizenkét sarus he­lyett legtöbbször csak hat dolgozik a rendező-pályaud­varon, így hat vágányt „fog” egy ember, azaz egyszerre hatfelé kell figyelnie. Zsebre megy a gondatlanság — Nálunk gyakorlatlag folyamatos a kocsirendezés, hiszen naponta 45—50 teher­­vonatot indítunk. A tizenkét órás műszakban dolgozó fa­rusok szinte megállás nélkül fogadják a gurítódombról ér­kező vagonokat — folytatja Ladányi Sándor térfőnök. — Ez persze nem mentség a ko­csik kíméletlen ütköztetésé­re, de ha figyelembe vesszük, hogy a két vágányfék el­avult és gyakran elromlik, sarukidobó hely nincs a vá­gányokon, a fékezősaruk mi­nősége pedig nem megfelelő, ez némi magyarázatot ad ar­ra, milyen nehéz a sarusok dolga. Az esetek többségé­ben nem elsősorban ők te­hetnek arról, hogy a legurí­tott vagonok a megengedett­nél nagyobb sebességgel üt­köznek az álló kocsisornak. Viszont ha a sarus hibáztat­ható a kocsi megsérüléséért és az áruhárért, akkor ter­mészetesen megbüntetjük. A szolnoki körzeti üzem­főnökségen 1984-ben 80 eset­ben marasztaltak el saját dolgozót, gondatlanságból, figyelmetlenségből okozott kár miatt. Az árukárok ösz­­szege megközelítette a 600 ezer forintot. 1983-ban a kár­térítési összeg 20 százalékát hárították át a vétkes dolgo­zókra, tavaly már ennek az összegnek a felét fizettették ki velük. A súlyosabb szank­cionálás következtében 1984-ben a 80 esetben vétkesnek talált dolgozók fejenként át­lagosan ezer forintot — az egy évvel korábbinak csak­nem a háromszorosát — fi­zettek kártérítésként. Az anyagi érdekeltség erősítésé­nek meglett az eredménye: tavaly 270 ezer forinttal ke­vesebb árukár keletkezett a szolnoki rendező-pályaudva­ron, mint 1983-ban. Mindenesetre, a mostani ellenőrzésen nem ez volt a benyomásunk. Az irányvágá­nyok sok helyen alig látszot­tak ki a vagonokból kiöm­lött szén- és műtrágyakupa­cok, s egyéb hulladékok kö­zül. Sok a vágány, kevés az ember — Ez tegnapelőtt ömlött ki — mutat egy jókora bri­ketthalomra Pintér László sarus. — Nem fogott elöl a vágányfék, emiatt nem sike­rült saruval lefékezni a va­gont és túl gyorsan ütközött az álló szerelvénynek. Mi úgy tesszük le a sarukat, hogy lehetőleg lépéssebesség­gel ütközzön a mozgó kocsi az állóhoz, de sokszor há­rom-négy sarut is lever a sínről, mert nem jó a saru minősége, vagy a vágány ál­lapota. — Általában nem mi tehe­tünk a bajról, mert bármi­lyen kíméletesen ütköztetjük a kocsikat, ha hibásak és rosszul rakodtak bele, akkor egy kis koccanásra is kitörik az aljuk, vagy az oldaluk — teszi hozzá társa, Körmendi József, akinek néhány napja 1200 forint kártérítést kellett fizetnie, mert egy gurított kocsi kisiklott nála. Hiába védekezett azzal, hogy a va­gon leverte a sínről az általa odarakott fékezősarut, fel­lebbezése után a munkaügyi döntőbizottság úgy ítélte meg, hogy rossz helyen sa­ruzott. — Ha többen lennénk, könnyebb lenne a dolgunk, mert nem kellene rohangálni a vágányok között, s lenne időnk minden sarut lerakni és felszedni, s eltávolítani az útban lévő hulladékokat — mondják egybehangzóan.­­ — Erre valóban nagy szükség volna — csóválja a fejét a vasutas-szakszervezet munkavédelmi főellenőre, ahogy átvágunk az iszapos, szemetes síneken, leszakadt vagonajtókat, kiszakadt mű­trágyazsákokat kerülgetve. — Nézzék, a legnagyobb gondunk az, hogy sok a vá­gány, és kevés az ember — fogad az egyik melegedő kuckóban Barta Menyhért, a sarusok csapatvezetője. — Kétszer ennyi sarus kéne, s akkor ki lehetne adni a sza­badnapokat. Én például évek óta egyetlen szabadnapon sem voltam otthon, pedig öt családom van. Viszont ha nem dolgoznék minden szom­bat-vasárnap, akkor csak öt­ezret keresnék havonta. Így pedig a havi 230—240 órával mindegyikünknek megvan a hét-hét és fél ezer forintja. Az lenne a jó, ha ezt a pénzt a rendes munkaidőben meg­keresőnk, s nem kéne ennyit túlórázni. — S hogyan lehetne csök­kenteni ezt a sok kocsisérü­lést és áruelszóródást? Gurítani tilos — mégis kell — Szerintem az árubera­kásnál kezdődik a hiba, mert sokszor nem teszik be az aj­tónyílásba a védőbetétet, ezért az ömlesztett áru köny­­nyen kinyomja, kitöri az aj­tót. A gondatlan gépi rako­dás miatt a vagonok alja, vagy oldala gyakran megsé­rül, s már egy kis ütközés hatására kilyukad, kiszakad. Állandó gondot jelent az is, hogy a vágányfékek gyen­gén fognak, emiatt a megen­gedettnél nagyobb sebesség­gel jönnek le a gurítódomb­ról a kocsik. A fékezősaruk minősége sem megfelelő, hiá­ba rakunk le többet is, a va­gonok sokszor levágják őket a sínről. Persze, ha túl erő­sen ütköznek a kocsik, s ki­ömlik az áru, legtöbbször a sarast okolják. Hiába hibáz­nak előttünk mások, mi va­gyunk a folyamat végén, raj­tunk csattan az ostor. Kétségkívül sok igazság van ebben, mert noha a sa­rusok sem szentek, igazság­talanság volna minden meg­sérült vagonért őket okolni. Az ellenőrzés során jó né­hány olyan kocsit láttunk, ami eleve sérülten, hibásan érkezett a gurítódombra, amit tehát nem lett volna szabad gurításra engednie a műszaki kocsiszolgálatnak. S több olyan vagont is legurí­tottak, amelyeket — valami­lyen ok miatt — jól látha­tóan „gurítani tilos” táblával láttak el. Az előírások sze­rint a nem gurítható kocsi­kat ki kell sorozni. Igen ám — mondta az egyik gurítás­­vezető —, aki a gurítódom­bon a kiakasztást végezte éppen (emberhiány miatt) —, csakhogy ha minden ilyen vagont kivennének a szerelvényből, akkor egy nap alatt nem tudnának kétezer­négyszáz kocsit gurítani, ha­nem legfeljebb a harmadát­­negyedét, s akkor nem tud­nák hová állítani a folyama­tosan érkező szerelvényeket, nem is beszélve arról, hogy őket aszerint fizetik, hogy hány vonatot indítanak el rendeltetési helyére. Abban vezető és beosztott, ellenőrző és ellenőrzött egyetért, hogy bizonyos elő­írások, utasítások megsérté­se, illetve figyelmen kívül hagyása nélkül a vasút nem tudná teljesíteni feladatát. Csak az a kérdés, vajon meddig „szabad” eltérni az általános érvényű szabályok­tól, a leírt követelményektől, a naponta változó feltételek és sürgető tennivalók szorí­tása miatt. A kényszerű, vagy jó szándékú szabályta­lanság ugyanis embert és árat egyaránt veszélyeztet. Faggyas Sándor A A folyóirat Nemzetközi kapcsolatok rovatában meg­emlékező cikket olvasha­tunk a negyven évvel ezelőtt Londonban zajlott szakszer­vezeti világkonferenciáról, amely azóta történelmi je­lentőségűvé vált. Ugyaneb­ben a rovatban látott napvi­lágot az olasz szakszerveze­tek mai helyzetét, egységtö­rekvéseit bemutató, elemző írás. K.T. A Munka márciusi száma A folyóirat márciusi számá­nak élén szerkesztőségi cikk köszönti a párt XIII. kong­resszusát. Dr. Dobi Ferenc, a MEDOSZ főtitkára egy in­terjú keretében az állami gazdaságok, erdőgazdaságok irányítási gyakorlatának kor­szerűsítését, az ezzel össze­függő szakszervezeti felada­tokat és a következő időszak teendőit elemzi. Már címével érthető fi­gyelmet kelt a „Mennyibe ke­rül a SZOT-üdülés?” című írás. Csak emlékeztetőül ab­ból, ami nem változott: to­vábbra is ingyenes a csalá­dos beutalásnál a harmadik és minden további gyermek üdültetése, a szakmunkásta­nulók háromhetes gyógy­­üdültetése, valamint csopor­tos gyermeküdülésnél az utaztatás. A házastársi ki­egészítő szelvények értéke belföldi üdülésnél két hétre továbbra is 500, egy hétre pedig 250 forint. Anélkül, hogy részleteznénk: változat­lan a külföldre szóló kiegé­szítő szelvények értéke is. Az új gazdasági szabályo­zók a korábbinál fokozot­tabb követelményeket tá­masztanak a vállalatokkal szemben, de ezek teljesítésé­hez az eddiginél erőteljesebb anyagi érdekeltséget terem­tenek. Ezen belül növekszik a munkaverseny ösztönzésé­nek forrása is. Az ezzel kap­csolatos változásokba és kí­sérletekbe enged betekintést az „Ösztönzők és feltételek” című cikk. Egy szegedi szb-titkár a munkamorál csapdáiról fejti ki véleményét a Munka ha­sábjain. Vallom, hogy egy vezető személyes példamuta­tása nagyobb erővel hat, mint bármilyen paragrafus, rendelet, utasítás szigorú előírása — állapítja meg egyebek között, s rögtön fel­teszi a szónoki kérdést: — Vajon egy üzem, intézmény vezetője úgy dolgozik-e, cse­lekszik-e minden helyzetben, ahogyan az elvárható volna? 11 ­ Kihasznált és kihagyott lehetőségek Gyógy­üdülés Hévízre eljutni nem kevesek vágya. Tulajdonképpen mind­­azoké, akik már érzik, hogy vannak ízületeik. Létszámukra jellemző, hogy a betegségek gyakorisági sorrendjében har­madik helyen a mozgásszervi eredetűek állanak. Gyógyítá­sukra méreténél fogva kevés esély a 350 ágyas hévízi állami kórház, nagy lehetőség vi­szont a szakszervezeti gyógy­üdülők hálózata, amely (a bá­nyász és a vasutas nélkül) egy időben 1800 vendég elhelyezé­sére képes. Egyre korszerűbb színvonalon, elhelyezésben, gyógyítási felszerelésben egy­aránt. Korszerű színvonalon Hévíz, Sopron, Zalakaros, Bükfürdő, Zirc, Balatonfü­­red, 7280 főnyi befogadóké­pességű házaiban felerészt gyógyüdülés folyik. Helyeink harmincnyolc százaléka első A-osztályú — mondja Bálint Ferenc, a SZOT Észak-Du­nántúli Üdülési és Szanató­riumi Igazgatóságának veze­tője.­­ A tervidőszakra jutó valamennyi beruházás elké­szült, turnusonként 1140 új helyet biztosítva. A feltéte­lek javulására jellemző, hogy tavaly elkészült a Louis Saillant-ról elnevezett 410 ágyas üdülő gyógyászati rész­lege is az igazgatóság saját kivitelezésében, a kezelés pe­dig kórházi orvosok, szakdol­gozók közreműködésével tör­ténik közmegelégedésre. Hévíz legújabb gyógyüdü­lője a SZOT Helikon már harmadik éve fogad vendé­geket, az idén január 25. óta helyben biztosítva gyógyke­zelést is. — A kornak megfelelő színvonalon — hangsúlyoz­za dr. Mikola Gábor, a gyógyüdülő igazgató főorvo­sa. — Az összberendezés ára 4,5 millió forint volt, ebből két és fél millió devizafo­rint. NSZK gyártmányú elekt­romos kombinált kádban gyógyítanak galvánkezelés­­sel, víz alatti masszázzsal kü­lönböző mozgásszervi bajo­kat. Hasonló gyógymódra al­kalmas az úgynevezett pil­langókád, az ez idő szerint létező legmodernebb négyre­­keszes galvánfürdő, a Wey­­land készülék, amely egyide­jűleg képes vibrátoros masz­­százsra, hőkezeléssel, húza­­tással kombinálva. Lesz fog­­ínyfürdő, van súlyfürdő, me­dence az épületben és a sza­badban is. A háromszáz személyes Helikon egyelőre nem merí­ti ki a gyógyászati kapaci­tást, az öt reumagyógyász or­vosból és harminc egészség­­ügyi szakdolgozóból álló sze­mélyzet munkaerejét. A tár­gyi, személyi adottságok ak­kor realizálódnak majd iga­zán, ha befejeződik a SZOT szanatórium rekonstrukció­ja, és gyógyüdülőből szana­tóriummá lép elő a Helikon új épülete is, és az egyes épü­let jövőre tervezett átadásá­val ötszázra emelkedik a be­utaltak száma. Fogadásukra nemcsak a gyógyítás, hanem — divatos kifejezéssel — az infrastruk­túra is felkészült. A konyhát, az éttermet eleve úgy tervez­ték, hogy kétszeres létszám ellátására legyen alkalmas. Kérdőjelek a beutalásban — A Helikonban levő hű­tőtér egész Hévíz igényeinek teljesítését győzné — mondja Bálint Ferenc. — Épül az új, modern NDK-technikával felszerelt mosodánk is, amely az összes üdülőt képes ki­szolgálni. És az ott dolgozók munkakörülményeit gyökere­sen megváltoztatja, ami bi­zony, nagyon indokolt. A modernségnek a SZOT Helikonra is jellemző jegyeit mindinkább általánossá ten­ni — ez az igyekezet jellem­zi ma a szakszervezeti üdü­lés irányítását. Méltán, mert ma még szembetűnőek a kü­lönbségek a régi és az új épü­letek között. És jóllehet, tük­rözi ezt a térítés is, a fél­komfort ma már az üdülés­ben sem vonzó. Különösen akkor nem, ha — mint a He­likon esetében — a régi B- épületben lakó látja, milyen körülmények között pihen a másik beutalt az új, A-épü­­letben. A rekonstrukció ütemét azonban nemcsak anyagi le­hetőségek szabják meg, ha­nem a gyógyüdülést övező növekvő igények. Ezért is a lépcsőzetes megoldás, hogy egyidőben minél kevesebb helyet kényszerüljenek nél­külözni. Tiszteletre méltó igyekeze­tüket nem mindenben tá­masztja alá a beutalók elosz­tása. Mikola Gábor igazgató főorvos szerint a vendégek jelentős hányada nem gyó­gyulásért jön Hévízre. Ami főként azért baj, mert ugyan­­ennyien esnek el a munka­képességüket meghosszabbító, vagy visszaadó kezelés lehe­tőségétől. Ez azonban olyan hiba, amit a munkahelyeken a bi­zalmiak, a szakszervezeti bi­zottságok jobb munkájával lehet kijavítani. Mert az üdü­lés irányításában minden igyekezet a beutaltak minél jobb kiszolgálására irányul. Ahogyan az Észak-Dunántúli Igazgatóságon mondják, eh­hez minden feltételt megte­remtenek. Megfelelő vendégei Munkaerőgondjaik alig vannak, tavaly 8 volt, az idén 8,9 százalékos a bérfejlesz­tés. Az anyagi érdekeltség fo­kozódó térhódítását a lehető­ségek kihasználását jelzik a gazdálkodás eredményei. A takarékoskodásban számotte­vő házilagos tartósítás, hét­hektáros kertészet, gomba­termelés, erdőben, pincében, saját musttermelés és borá­szat, közvetlen zöldség,gyü­mölcs beszerzés, saját alkal­mazottaik konyhakertjéből. A szabad helyek önköltséges értékesítése, amelynek révén 23 ezer vendégnapot adtak el tavaly. Ilyen és számos hasonló megoldásnak tulajdonítható, hogy száz jól képzett szakács fejenként napi 44 forintból közmegelégedésre főz, a ven­dégek háromféle menüből válogathatnak. És szívük sze­rint akár évente is elfogad­nák a beutalót. Erre azonban még sokáig nem lesz mód. Addig pedig nem árt megszívlelni az or­vos véleményét, kihasználva ezt a lehetőséget is, gyógy­üdülőbe olyan vendéget kül­deni, aki valóban gyógyítás­ra szorul. Lukács Mária T. Balogh László felvételei

Next