Népszava, 1985. április (113. évfolyam, 76–100. sz.)
1985-04-25 / 96. szám
14 Közúti ellenőrzés — Jó napot kívánok, közúti ellenőrzés! Kérem a forgalmi engedélyt, jogosítványt, személyi igazolványt. Áprilisban, s még májusban is sok ezerszer elhangzott és elhangzik utainkon az udvarias felszólítás. S az autósok, közlekedők számára már-már természetes is, hiszen hosszú évek óta minden tavasszal és ősszel fokozott közúti ellenőrzést rendel el a BM Országos Rendőr-főkapitányság. Szükséges ez az ellenőrzés, hiszen a meginduló „tavaszi zsongás” az utakon is érezteti hatását. Élénkül a forgalom, zsúfoltabbak az utak, fokozódik a balesetveszély. A cél: a járművezetők és a járművek ellenőrzése. A járművezetőké, akik közül sokan a „téli álom” után most veszik elő a garázsból a járműveket, s fél év előtti vezetési élményeikre emlékezve, de gyakorlatilag mégis „kezdőként” ülnek a volán mögé. S a járművek ellenőrzése, hiszen a hosszú és kemény tél után szükséges is a műszaki állapot újbóli felülvizsgálata. Hogy ezt az autósok túlnyomó többsége magától is megteszi? Biztosan így van. De egy feledékeny, vagy mondjuk ki: felelőtlen autós járművének műszaki hibája vétlen és ártatlan közlekedők balesetét okozhatja. Tilosban Fejér megyében nem véletlenül az elsők között kezdték az ellenőrzést. A megye földrajzi fekvése többszörösen frekventált, hiszen az átmenő hivatásforgalom, de a belföldi turizmus, s a húsvét után már-már jelentkező nemzetközi idegenforgalom többszörösen érinti a megyét. Különös hangsúlyt kapott most is az ittas vezetés. Az előző évek ellenőrzési tapasztalata: minden huszadik járművezető ittasan vett részt járművével a forgalomban. Ijesztő adat. Straub Ferenc főtörzsőrmester fotózási feladatot kapott Székesfehérvár központjában. A Gyöngyvirág preszszó előtti jelzőlámpás kereszteződésben a speciális Minolta X—700 fényképezőgéppel „dokumentumokat gyűjt” a tilosban közlekedőkről. — Mit tud ez a masina? — Motoros, tehát egymásután gyorsan és automatikusan felvételeket készítő gép, amely a fényképezés időpontját is rögzíti. Nagylátószögű optikával van felszerelve, hogy a lámpa, a szabálysértő s a környezet is jól látható legyen. — Mit szólnak az autósok a fotóhoz? — A fényképet kénytelenek tudomásul venni, s a kemény bírság, úgy tűnik, hatásos. Bár az az igazság, hogyha a helybeliek meglátnak valamelyik lámpánál, olyan csodaszabályosan közlekednek ... Százhússzal a városban A 70-es út Fehérvárra bevezető szakaszán a Vörös Hadsereg útján Fazekas Éva őrmester a forgalmi viszonyoktól függően radarpisztollyal méri a járművek sebességét. Az útnak ez a szakasza szépen kiépített, széles, szinte autópálya minőségű. Igaz, a megengedett 70 kilométeres maximális sebesség kevésnek tűnik, kiváltképp az autópálya felől érkezőknek. — Mint autós, magam is érzem a csábítását ezen a szakaszon a sebességnek, hiszen az út minősége kiváló. De a szabályokat be kell tartani. Miután a város területén vagyunk, s az úton gyalogosátkelőhelyek, szintbeni kereszteződések is vannak, ilyen sebességhatárt kellett megszabni. Ezt sokan nem értik. — Mi a tapasztalat? — Sajnos vannak, akik minden határt átlépnek. Mértem és természetesen büntettem itt olyan autóst is, aki ezen az úton 120-szal „sietett”. Természetesen Fazekas Éva nemcsak a sebességtúllépőket figyeli, közben segítőtársával ellenőrzéseket is folytat. Közösen állapítjuk meg: úgy tűnik, erre a tavaszra jobban felkészültek a járművezetők, mint a korábbiakra. A járművek műszaki állapota megfelelő. S hogy a járművezetőkről is szóljunk: itt, ezen az ellenőrzési ponton az akció félidejében egyszer sem „szólalt meg” a szonda. Gajdos József törzsőrmester és Balogh János, a Volán ellenőrei mondják: — Alapvető hiba az igazolványok menetokmányok hiánya. Volt itt autós minden igazolvány, segédmotorkerékpáros vezetői engedély, tulajdont igazoló lap nélkül. S a másik, ami feltűnő, szinte egyetlenegy autósnál sem találtunk a jogosítványban betétlapot. Pedig ezt rendeletek, előírások szabályozzák: három kitöltött betétlapnak mindig kell lennie a jogsiban. — Intézkedés ? — Figyelmeztető jellegű helyszíni bírságokat szabtam ki, s természetesen köteleztem a delikvenseket az irataik bemutatására. Sötét lámpák Balogh János, a Volán ellenőre a magánfuvarozókra panaszkodik. A magánfuvarozók ugyanúgy kötelesek a menetlevelet vezetni, mint az állami kocsit vezetők. Mégsem teszik. Nyilvánvalóan ez az adózással, illetve annak ellenőrzésével függ össze. Azt hiszem, ennek a témának a generális átvizsgálása is megérne egy misét... — Véleményük szerint milyen az ellenőrzött gépjárművek műszaki állapota? — Túlnyomó többségükben megfelelnek az előírásoknak. Az előbb ellenőriztünk egy tizennégy éves kis Zastavát, de az szinte új állapotban volt. Ami inkább jellemző, az a helyzetjelző lámpák „sötétsége”, s tíz megállított személygépkocsi közül négynek nem égett a rendszámtábla-világítása. — Bírságolt? — Nem. Megjavíttattam a gépkocsivezetővel a hibát. Gajdos József rendőr törzsőrmester ezzel az utolsó mondatával az egész országos akcióról szólt: nem a büntetés a cél, hanem a figyelemfelhívó ellenőrzés a közlekedés és minden közlekedő érdekében. S. Boda András Testi és lelki kondició Azt talán nem kell külön bizonyítani, hogy aki frissen, kipihenteteet a volánhoz, az nagyobb biztonsággal képes vezetni a járművét. Kutatások is foglalkoznak ezzel a látszólagosan köznapi ténnyel, különösen most, a tavaszi átállás időszakában fontosak a belőlük levont tanulságok: a sokszor emlegetett tavaszi fáradtság csökkent teljesítményt jelent és ez bizony befolyásolhatja a vezetést Az optimális testi-lelki kondíció az első emberi tényező, ami megelőzheti a baleseteket Pihent állapotban ugyanis kb. 30—30 százalékkal jobb teljesítmény várható a gépkocsivezetőtől... Ha a vezetői összteljesítményt lekontjük a különböző képességekre, akkor a legnagyobb változást az észlelésnél, a figyelemnél, az Információt feltevő képességeinknél találjuk. Kipihent állapotban a vezető csaknem kétszer annyi információt tud felvenni és feldolgozni mint fáradt állapotban, amikor egyre kevesebb dologra tud csak összpontosítani, s mily néhány környezeti tényezőre támaszkodva próbál vezetni tovább. A friss, kipihent állapotban autózó viszont sokkal több jelet észrevesz, olyanokat is, amelyek önmagukban nem is lennének erős Ingerek, és csak csekély jelentőségűek — ám kombinációikkal már pontosan mutatják, hogy a vezetőnek a következő pillanatokban mire kell számítania! Érdemes eloszlatni egy tévhitet is. Gyakran szokták mondogatni, hogy pihent állapotban gyorsabbak a vezető reflexei Ez azonban nem teljesen így van! A reflexek gyorsasága csak igen szélsőséges helyzetekben változik meg, a pihent állapot inkább azt eredményezi, hogy a járművezető cselekvési ideje lesz jóval egyenletesebb, megbízhatóbb. A fáradtság hatására a hosszú és a rövidebb cselekvési idők sorra váltják egymást a menet közben, miközben egyértelműen lámálnak az észlelések... Vagyis az is előfordulhat, hogy a fáradt ember túl gyorsan cselekszik! De ez sem jó, hiszen kapkodóvá teheti a járművezetést. A kipihent állapotnak azonban a legnagyobb előnye mégis az, hogy a szervezet és az idegrendszer ilyenkor megfelelő tartalékokkal rendelkezik és a vezető sokkal gyorsabban, határozottabban tudja megelőzni a veszélyhelyzeteket. Ezenfelül, éppen az idegrendszeri kiegyensúlyozottság révén egész magatartásunk tudatosan irányított lesz, jóval kevesebb szerep jut az indulati — például harag, türelmetlenség, szorongás — eredetű cselekvéseknek. Fáradt állapotban viszont éppen ezek kerülnek előtérbe. Némiképpen ugyanez mondható el a tavaszi fáradtságról is: a pihenés, a kikapcsolódás beiktatása a saját életmenetünkbe rendkívül fontos, a túlhajszoltság viszont komolyan fenyegeti a közlekedésbiztonságot. * .ck •1 Biztonságos vonóhorog A lakókocsikon ez évtől új rendszerű, biztonságos vonószerkezeteket alkalmaznak az NSZK-ban. Az ún. trapéz-kuplung rendszerű vonóhorgok menetközben és kanyarban nagyobb biztonságot nyújtanak, kevéssé veszik igénybe a vontató gépkocsi karosszériáját, a hátsó szerkezeti elemeit. Az új rendszerű vonóhorog már megtalálható az idén forgalomba kerülő legtöbb lakókocsin. Görkorcsolyás takarékosság z,? ''S ' '' ! # (í --Ví V i "i" ) -í Segít a számítógép Nincs könnyű dolga annak, aki pontos adatokat akar arról közölni: az ország fővárosában napközben menynyien tartózkodnak. Az igaz, hogy Budapestnek 2070 ezer lakosa van, de nyáron az ingázókkal és a külföldiekkel együtt előfordul, hogy 3—3,5 millióan tartózkodnak és természetesen közlekednek itt. A 60-as években kritikus közlekedési helyzet alakult ki Budapesten. A forgalom növekedésével nem arányosan, hanem hatványozottan növekedett a balesetek száma. Jellemző, hogy 1973-ban alig érte el a gépjárművek száma a 190 ezret, ugyanakkor 5293 személyi sérüléses baleset történt. Budapest példája igazolja leginkább, hogy a technikai körülmények kedvező változásával, jobb forgalomszervezéssel és propagandával jelentős eredményeket lehet elérni. Tavaly például annak ellenére, hogy a gépjárműpark száma meghaladta a 470 ezret, ugyanakkor 24 százalékkal kevesebb baleset történt. Ebben nagy része volt a Fővárosi Közlekedésbiztonsági Tanácsnak, amely a napokban ünnepelte fennállásának 25. évfordulóját. Valamennyi illetékessel, elsősorban a Fővárosi Tanácscsal közösen cselekvési programot dolgoztak ki, így mindenekelőttt a közlekedésben részt vevők képzését, a tudásszint növelését tűzték ki célul. Szigorították az orvosi, a pszichológiai vizsgálatokat, nagy gondot fordítottak éppen a baleseti statisztikák alapján a látás és a láthatóság rendszerének fejlesztésére, az úgynevezett passzív védőeszközök, a fejtámla, a bukósisak, a biztonsági öv viselésének ellenőrzésére, illetve azok alkalmazásának szorgalmazására. A korábbinál nagyobb hangsúlyt kapott az utóbbi években a baleseti okok elemzése. Minden évben térképet készítenek Budapest veszélyes csomópontjairól, a mérnökök, forgalomszervezők közösen elemzik, hogy hol, milyen összetevők miatt következik be a legtöbb öszszeütközés, gázolás. Mint dr. Szalay Dezső, a BRFK közlekedésrendészetének vezetője az FKBT legutóbbi tanácskozásán hangsúlyozta, a fővárosi úthálózat mintegy 15 százalékán bonyolódik le a gépjárműforgalom 80 százaléka. Itt történik a balesetek 80—85 százaléka, így érthető, hogy elsősorban ezeken az útvonalakon szeretnének rendet teremteni. A motoros fényképezőgépek felszerelése lehetővé tette elsősorban a száguldozók, a tilos jelzésen áthaladók fokozott ellenőrzését. A gyalogátkelőhelyeken is egyre több technikai eszközt alkalmaznak, mert Budapesten még mindig az egyik alapvető gond a zebrák „tekintélyének” megteremtése. A modern technika egyik fontos eszköze a számítógép, amelyet most már több célra is alkalmaznak. Segítségükkel készítik a forgalomtechnikai programokat, a baleseti elemzéseket, sőt elkészült az új irányítóközpont, amely lehetővé teszi a legfontosabb útvonalakon a jelzőlámpák összehangolását. Ezek az új berendezések már visszajelzéssel működnek, tehát pontosan követhető a forgalom alakulása, s ennek megfelelően változtatják a periódusidőket. Az első tapasztalatok szerint az összehangolt forgalomtechnikai intézkedések eredményeképpen 25—30 százalékkal csökkent a balesetek száma az érintett útvonalakon, s jelentősen kevesebb energiára van szükség a járművek üzemeltetéséhez. A villamosok, autóbuszok százait szerelték fel rádióadóvevőkkel, s egyre több csomópontot ellenőriznek tvkamerákkal is, így mód van az azonnali beavatkozásra, átcsoportosításokra, a Budapesten oly gyakori „dugók” feloldására. Az FKBT az eddigi sikeres akcióit — „Vezess baleset nélkül”, „Tanítsa meg családját biztonságosan közlekedni!”, „Aranykerék” — tovább folytatja. Arra törekszenek, hogy az európai nagyvárosok tapasztalatait a lehető legrövidebb időn belül alkalmazzák, a budapesti közlekedés irányításához a leghatékonyabb segítséget nyújtsák. M. T. Segítsünk Sokszor mondogatjuk magunkban, hogy a kezdő vezetőt kímélni illik, hiszen mindenki kezdő volt valamikor ... Igen ám, csakhogy a mindennapos forgatagban fel lehet-e ismerni egyáltalán az előttünk, mellettünk haladóról, hogy ő vajon kezdő vagy sem?! Ha nincs a kocsin T betű, ugyan mi hívhatja erre fel a figyelmet? A kezdő vezető környezetében mozogva óvatosabban haladni — ez nemcsak az illendőség kérdése! A defenzív vezetés is megkívánja, hogy akiben nem látunk biztos partnert, annak környezetében mi magunk mozogjunk többszörös túlbiztosítással.. . Arra is felkészülve, hogy esetleg a kezdő hibáját nekünk kell majd kijavítanunk valamilyen gyors és ügyes manőverrel... Jelek egyébként arról, hogy valaki kezdő vezetői bőven akadnak. Magyar kutatók is összegezték már a kezdő vezetőkre legjellemzőbb vonásokat. A kezdő általában lassabb, mint a többiek. Ha normális forgalmi viszonyok között ez esetleg nem is vehető észre, azonnal feltűnik, amint akár csak nedves lesz az út, amikor nehezebbé válik az út vonalvezetése, vagy például lakott terület váltja fel az addigi országúti szakaszt... A kezdő vezető igen ritkán előz, viszont őt sokan és sokszor előzik meg..., a kezdő mindig indexel kanyarodáskor, de gyakran elfelejti kitenni az irányjelzőt, amikor sávot vált. A középső tükröt ritkábban használja, gyakran hátrafordul a kocsiban. A követési távolság megválasztásában túl óvatos, túlságosan sok helyet hagy ki, eredeti nyomvonalából hamar kicsúszik, jobbra is igen gyakran nagy ívben fordul, általában nem tudja szűkre venni a kanyarodásait. A kezdő bizonytalankodik a kereszteződésekbe érve, elindulásnál, újraindulásnál — a lámpák alatt! —szemmel láthatóan a sebességváltó első fokozatba helyezésével van elfoglalva, bonyolultabb forgalmi helyzetekben viszont elfeledkezik a jobbkéz-szabályról. Természetesen mindez nem általánosítható mindenkire, aki kezdő a járművezetésben, hiszen egyiknek is, másiknak is vannak, lehetnek tipikus gyengeségei, hibái, míg más hibák nem fordulnak elő a vezetésükben. Ám a felsoroltak mind-mind jelek, jelzések a többi járművezetőnek, s ezekből fel lehet mérni azt, hogy ki a kezdő a közelünkben és ki nem az...! Más kérdés persze, hogy a magunk védelmén túl a kezdők felismerése lehetőséget nyújt arra is, hogy segítsünk nekik! A segítőkészség az egyik legszebb emberi tulajdonság ... CSÜTÖRTÖK, 1985. ÁPRILIS 25. NÉPSZAVA A közlekedésbiztonsági kutatók vizsgálata szerint a személygépkocsik szélvédője mögül sokkal pontosabban lehet megítélni a motorkerékpárosok haladásának várható változásait, mint azt a személyautók vezetői gondolnák , és gyakorolnák! Ha a gépkocsivezetők csak fél méterrel nagyobb helyet hagynának a környezetükben manőverező motorosoknak, segédmotorosoknak, akkor a balesetek száma (autók és motorkerékpárosok között) egyharmadával csökkenthető lenne! A motoros ugyanis finom testmozgásokkal szinte előre jelzi a körülötte közlekedőknek azt, hogy mire készül a következő pillanatokban ... Csakhogy az autósok nem figyelnek fel ezekre a jelekre! Kísérleti film egész sokasága bizonyítja, hogy a motorkerékpáros, ha alaphelyzetéből lejjebb hajol — a kormány felé —, akkor gyorsítani szándékozik; ha viszont addigi alaphelyzetéből az egyenes testtartásba kezd MOTOROSOK visszatérni — akkor lassítani, fékezni kezd majd. Mindez nyilvánvalóan szoros összefüggésben van azokkal a mozgáserőkkel, amelyek gyorsításnál-lassításnál hatnak a motoros testére. A megszokás — még mielőtt maga a manőver bekövetkezne — ezt a testhelyzetet megelőlegezi! Hasonlóan apró jelek a motoros várható viselkedésére: a jobbra-balra elhajlások is! A balra hajlás (most nem a kanyarvételek beidőlésére gondolunk!) ugyancsak a gyorsításra való felkészülését jelzik előre; a jobbra hajtás viszont — lassítási szándékát. Emlékezhetünk arra a gyakorlati közlekedési bölcsességre, miszerint „ki amerre néz, arra megy!” — Nos, ennek a motoros változatáról van szó ilyen esetekben. Ha a motorkerékpáros a fejének megmozdításával, s kissé hosszasabban néz a visszapillantó tükörbe, az is pozícióváltoztatási szándékát jelenti! A folyamatos, előre tekintő fejtartás viszont az egyenes vonalú továbbhaladását jelezheti előre az autósoknak. A gépkocsivezetők számára praktikus jó tanács, hogy az előttük haladó motoros mozgásának összbenyomásán túl a többnyire színes és feltűnő motorossisakot is figyeljék! Annak az elmozdulása (megmozdulása!) már távolról mutatja, hogy milyen irányba várhatók majd a motoros test elmozdulásai, illetve ennek megfelelően az irány változtatásai! Természetesen ezeknek az előrejelzéseknek csak tájékoztató jellegük lehet. A motorkerékpárosok környezetében az idei nyáron is mindig a szabályok és a motorosok mozgásjellemzőit figyelembe véve defenzív vezetési megfontolások szerint kell közlekedni! (P. I.)