Népszava, 1985. június (113. évfolyam, 127–151. sz.)

1985-06-01 / 127. szám

4 Mit várhat a vásárló •Nem üzlet az üzletnyitás Ma már más világ van, de hogy milyen, azt még nem lehet pontosan tudni — tömören így jellemezhető az üzlethálózat fejlesztésének pillanatnyi helyzete. Mert az már a múlté, hogy központilag, minisztériumi szinten megtervezték, hol, milyen, mekkora üzletre, áruházra van szükség, és a beru­házásokat a költségvetés finanszírozta. Attól pedig még mesz­­sze vagyunk, hogy a vállalatok a maguk pénzéből, a jövedel­mező vállalkozás reményében, a keresletnek megfelelően bő­vítenék a bolthálózatot, így azután kevesebb üzlet, áruház épül, mint a hatvanas—hetvenes években, és a vásárlás sem gyorsnak, sem kényelmesnek nem nevezhető. Szakértők véleménye sze­rint nincs is szükség az üz­lethálózat látványos bővíté­sére, hiszen a kiskereskedel­mi forgalom sem növekszik olyan gyorsan, mint 10—20 évvel ezelőtt. Azt azonban senki sem tagadja, hogy mégis szükség lenne beruhá­zásokra, hiszen vannak az or­szágban — nem is csak a kis településeken, hanem a váro­sokban is — úgynevezett fe­A választ már megfogal­mazták: elsősorban a helyi tanácsoknak kell ismerniük a helyi igényeket, s ezeknek megfelelően kezdeményezni, szervezni a beruházásokat. A finanszírozásba a hivatá­sos kereskedelmi, vendéglátó vállalatok mellett bevonhat­ják az ipari és a mezőgaz­dasági termelőket — persze, csak ha azok erre vállalkoz­nak — és hozzájárulhatnak saját, tanácsi bevételeikből is. Ez az elmélet. A gyakorlat azonban egyelőre másként fest. A fejlesztés irányítását lényegében továbbra is a Belkereskedelmi Miniszté­rium erre hivatott főosztálya tartja feladatának, és némi pénz birtokában, kisebb tá­mogatások odaítélésével igyekszik is befolyásolni a vállalatok magatartását. A tanácsok még csak gyakorol­­gatják a viszonylag új lec­két, gyakran hozzájárulnak a beruházás költségeihez, de még nem váltak a feladat valódi gazdáivá. Azok vi­szont, akiknek a fejlesztésre fordítható legtöbb pénz — legalábbis elvben — a birto­kukban van, tehát a vállala­tok, a szövetkezetek, több­nyire a várakozás álláspont­jára helyezkednek. A szabályozás ugyanis a gazdálkodó szervezetek belá­hér foltok, azaz ellátatlan területek, hogy vétek az épí­tőanyagokat a szabad ég alatt tárolni, amint azt a telepeken általában teszik; hogy szükség lenne korszerű gyorskiszolgáló vendéglátó láncokra; hogy a főváros üz­lethálózata különösen zsúfolt és elavult. Kérdés azonban, hogy ki döntsön a beruházá­sokról, és ki fizesse az épít­kezéseket? Mására bízta, hogy képződő alapjaikat mire fordítják: az üzlethálózat bővítésére, vagy a meglevő boltok, áru­házak felújítására, folyama­tos korszerűsítésére, gépesí­tésére, vagy dolgozóik meg­tartására, jövedelmük növe­lésére. Ritkán döntenek úgy, hogy új áruházat építenek, hiszen az építkezés rohamo­san drágul, sok gonddal-baj­jal jár, és a 18 százalékos felhalmozási adót nyomasz­tóan magasnak találják. . Emellett a hálózat bővítése nem is egyértelműen érde­kük, mert az új létesítmé­nyek nem mindig hoznak gyorsan nyereséget, a befek­tetés többnyire csak lassan, nehezen térül meg. Ráadásul kényszerítő erő sincs: abból nem származik baja a vál­lalatnak, ha nem bővíheti há­lózatát, megél a meglevőből is. Javíthatna a helyzeten, ha megfelelő tempóban foly­na a rekonstrukció, felújíta­nák a rossz állapotban levő üzleteket, áruházakat. De a már elhasználódott gépeket sem cserélik ki: a kereskedelem eszközállomá­nyának 30 százalékát nullára leírták. A szövetkezeti szek­torban valamivel jobb a helyzet, mint az államiban: a SZÖVOSZ támogatásával néhány évre tervezett prog­ram keretében néhány száz kis boltot felújítanak. Akkor tehát a vállalatok a harmadik lehetséges célra fordítják a pénzüket: a dol­gozóik jövedelmének emelé- Hová lesz a nyereség? Akkor hát hová lesz a nyereségük? Úgy látszik, nem megalapozatlan az a panaszuk, hogy a viszonylag kis árrések és a viszonylag tekintélyes központi elvoná­sok mellett kevés nyeresé­gük képződik. Ahhoz semmi esetre sem elegendő, hogy szá­mottevően fejlesszék a bolt­hálózatot. Sőt, az élelmiszer­kereskedelemben a legtöbb vállalat arra sem képes, hogy boltjait a korábbi színvona­lon fenntartsa. Mindennek ellenére azért folyik-folydogál az üzlethá­lózat fejlesztése és felújítása. Az idén Budapesten két na­gyobb áruház készül el: a Centrum Kispesten, a Dél­pesti Áfész Pesterzsébeten nyit. Szolnokon bevásárló­­központot hoznak létre, és az ország különböző pontjain elkészül vagy egy tucat Fé­szek áruház. Ám ez sem annyira a vállalkozási kedv­vel, mint inkább azzal ma­gyarázható, hogy az ötéves tervidőszak végén járunk, ilyenkor mindenki igyekszik fére? Ez sem mondható. Mert ebben az esetben az újságok aligha lennének tele a ke­reskedelmi és vendéglátó vállalatok munkaerőt kereső hirdetéseivel­ befejezni, amit erre a cik­lusra tervezett. Hogy az alapos felújításra­ is nehezen szánják rá magu­kat a vállalatok, az érthetővé válik két friss példán. A mi­nap nyílt meg a Budavár áruház, amelyet a Lágymá­nyosi Közért épített újjá, bő­vített ki. Az igazgató azt mondja, hogy ennek a fel­újításnak nem története, ha­nem rémtörténete van, és nem rövidebb, mint tizenöt éves! Ami a pénzt illeti, tíz­milliós saját alapjukat a fő­városi tanács 6 millióval, az Országos Idegenforgalmi Hi­vatal pedig — a Várnegyed­ről lévén szó — 3 millióval egészítette ki. A Csemege szintén a közelmúltban fe­jezte be Szent István körúti áruházának felújítását; itt az alapterület nem nőtt, de a munkák igen nagy össze­get, 30 milliót emésztettek fel. Ennyiért másutt már újat lehetett volna építeni — állítja a vezérigazgató —, félelmetes dolog hozzányúlni egy régi épülethez: ijesztő meglepetéseket rejteget. Sem érdek, sem kényszer ­t Annyi sanyarú esztendő után örömben lesz részük a hazai autósoknak. A hét kétségkí­vül legszenzációsabb híre szerint a Posta Kí­sérleti Intézetében kidolgozták a közlekedési információs rendszer hazai alkalmazásának elvi alapjait és megteremtették a bevezetés­hez szükséges műszaki feltételeket. Tovább gyarapítva ezáltal hazánkban az elvek és fel­tételek már amúgy sem kis számát, amelyek, mint az köztudott, a gyorsabb haladás és a nagyobb biztonság elengedhetetlen kellékei. A közlekedésben is. Így hát most már majd­nem minden akadály elhárul a korszerű kö­vetelményeknek megfelelő autózás útjából. Az információs rendszer segítségével ugyanis az autósok megtudhatják, merre kell men­niük. A történteknek a híradás szerint csu­pán egyetlen szépséghibája van. A Videoton import alkatrészek hiányában nem kezdheti el a különleges autórádiók sorozatgyártását. Ezért az emberek egyelőre csak elvben tud­ják, hogy merre kell menniük. Nem csoda, ha manapság sokan tévelyegnek, és nem kevesen zsákutcába kerülnek. Pedig egy ilyen információs rendszerre nagy szükség lenne. Nincs kizárva, hogy se­gítségével még azok is értesülhetnének az utak állapotáról, akiknek a karbantartás ja­vítása, a felbontások számának csökkentése a feladatuk. Annál is inkább, mert a külön­leges rádió akkor is megszólal, ha az autós nem kapcsolja be. Vagyis nem fordulhat elő, hogy sokan csak mondják, csak mondják a magukét, de nem figyelnek rájuk a vezetők. Többen persze most arra gondolhatnak, hogy ez az információs rendszer majdnem olyan, mint a demokrácia, ám tévednek. A napok­ban tartott nagygyűlések, a végéhez közele­dő választási előkészületek ugyanis arról ta­núskodnak, e tekintetben túljutottunk az el­vek és a feltételek kimunkálásán, megkezdő­dött a sorozatgyártás. S kiderült, nem is kelle­nek hozzá import alkatrészek. Nem maradt hát más tennivaló, mint elindulni. Hiszen az ácsorgás sokba kerül. Manapság már ott is, ahol az ember azt gondolja, nyu­godtan megpihenhet. Nemrég jelentette be a Fővárosi Garázsipari Vállalat, hogy a Belvá­rosban ötszörösére emelik a parkolási díjat. A napokban azonban kiderült, másutt is többszörösére emelték a tarifát. Persze erről az autósok csak azért nem értesültek, mert nincs még különleges rádiójuk. Úgy látszik azonban, másoknak sincs, mert ők meg arról nem hallottak, hogy a statisztikában szépen ábrázolható több autó a parkolóhelyek híján a valóságban elég rondán fest. S ahelyett, hogy ez ellen tennének valamit, csak vára­koznak. Éppen itt lenne hát az ideje, hogy a Belváros más helyein is emelkedjék a vára­kozás tarifája. Mert, mint a héten kiderült, gépkocsiügy­ben a helyzet egyébként is változatlan. A ke­reskedelmi vállalat vezérigazgatója elmondta, nem több puszta óhajnál az a kívánság, hogy a mostaninál számottevően több autót hoz­zunk be az országba. S nem tudják orvosolni a vásárlók azon panaszát sem, hogy eseten­ként éveket kell várni a kívánt színű autóra. Illetékes körökhöz közelálló források azon­ban tudni vélik, hogy a kívánt minőségű és kisfogyasztású autókra is éveket kell még vár­ni. Mint a jobb autójavításra. Népszerű gazda­sági hetilapunk cikke szerint hiába aprították föl a gépkocsijavítás rendszerét, hiába bízták egyszer a kereskedelemre, másszor a tanácsra, harmadszor a szervizekre az autósok érdekei­nek képviseletét, a szolgáltatás egy fikarcnyit sem javult. Igaz, jó néhányan régóta mondo­gatják már, hogy meg kellene próbálni ma­gukra az autósokra bízni saját érdekük védel­mét, de hát az élet más területéről tudható — s ehhez még különleges vevőkészülék sem kell —, az érdek még nem mindig azé, aki megfizet érte. (szy) Tanácsok, termelők, bankok Mit várhat ilyen körülmé­nyek között a vásárló? Mit a háziasszony, akinek ház­tartása már gépesített, és legnehezebb, legtöbb időt rabló mindennapi munkája az élelmiszerek beszerzése? Bővülhet-e, korszerűsödhet-e az üzlethálózat a gazdálko­dás mai feltételei mellett? A helyzet nem túl biztató, gyors változásra nem számít­hatunk. A vállalatoknak több pénzük akkor lenne, ha jóval magasabb lenne az ár­rés, nagyobb a haszon, ez viszont az árakat emelné, ami semmiképp sem idősze­rű. Ha fordulatot nem is, de némi javulást a helyi taná­csoktól lehet várni. Ahol a tanács megépít, és a keres­kedelmi vállalatoknak bér­bead üzleteket — mint pél­dául Dunaújvárosban — ott bővül a hálózat. Így ugyanis a vállalatoknak nem kell fi­zetniük a 18 százalékos fel­halmozási adót, és nem kell a kivitelezéssel bajlódniuk. A másik járható út, ha a tanács legalább szervezi a boltépítést, igyekszik abba bevonni állami gazdaságokat, tsz-eket, iparvállalatokat, amelyek — sok példa bizo­nyítja — sikerrel vonulnak be a kereskedelembe. A be­ruházásra fordítható pénzek ilyen összegyűjtésével, taná­csi kiegészítésével könnyeb­ben előteremthetők az üzlet­­fejlesztéshez nélkülözhetet­len anyagiak. A tanácsi szervezés, az ágazatok közötti tőkeáramol­tatás mellett gyorsíthatná a kereskedelem fejlesztését, ha abba a bankok is bekapcso­lódnának. Nem állami köl­csönre, hanem olyan bank és vállalat közötti szerződésre gondolok, amely mindkét fél kockázatvállalását is tartal­mazza. így, kis lépésekkel halad­va, lassan javulhatnak a vá­­sárlás körülményei, valame­lyest korszerűsödhet és bő­vülhet az üzlethálózat, még akkor is, ha a boltépítés a vállalatok számára nem bombaüzlet. Gál Zsuzsa SZOMBAT, 1985. JÚNIUSI, NÉPSZAVA így látják otruállunk lelemények a zöldségpiac gondjairól Azokra a két héttel ezelőtt megjelent írásainkra, ame­lyek a zöldség és gyümölcs nagybani felvásárlásával, an­nak ellentmondásaival fog­lalkoztak, sok levelet kap­tunk. Kraszkó Györgyné levele Békésről érkezett. (Férjét idéztük a május 20-i Kinek jó az új nyitvatartási rend című riportunkban): „Hadd írjam le az új nyit­­vatartás következményeit: egész éjszaka élveztem az aranyat érő májusi esőt, este 9 és 10 óra között kiürült a piac, eltűntek a kereskedők. Hajnali 2,3 óra tájban in­dult meg újra a piac, de ho­gyan?! Azért a hegyespapri­kámért, aminek 4 forint 50 fil­lér lett volna a reális ára, a „lánckereskedők”, meglehe­tősen gyanús külsejű embe­rek, 1 forint 50-et ígértek, amíg a magánkereskedők 3- at. Nem sok választásom maradt, vagy eladom, vagy maradok tovább. Nyilván az előbbit választottam. Pihen­tem egy keveset, majd be­mentem a Sugár áruházba vásárolni. Hát mit láttam? Nem mást, mint az én 3 fo­rintos paprikámat 7, azaz he­tes forintért. Tévedés kizár­va: megismertem a kereske­dőt, a saját zacskómon a címkét, meg azt a paprikát, amit magunk termesztettünk. Számoljunk egy kicsit. Mi végig dolgoztuk a telet, még karácsonykor is havat lapá­tolt a férjem, hogy be ne sza­kadjon a sátor, a fólia. Az éjszakai fűtés nagyon sokba kerül és rengeteg időbe. Nos, én 3 forintot kaptam darab­jáért. Ő 7 forintért adta, a mi munkánkon keresett 4-et. Mi ez, ha nem árfelhajtás?... Az egyik budapesti olva­sónk — soraiból kiderül: ér­dekelt —, Pál Tivadar, a IX. kerületből azt írja: „Nagy figyelemmel olvas­tam riportjaikat. Több ezer társam nevében köszönöm fáradozásukat és bátor kiál­lásukat, s azt, hogy a sajtón keresztül képviselik a kister­melők, a kiskereskedők, ez­által a közösség érdekét. Bí­zom benne, visszaállítják a régi, déli nyitvatartást. Egyébként szerintem, ha a nagytermelők, az állami és a szövetkezeti kereskedelem olcsóbban adná a zöldséget, gyümölcsöt, akkor ennek bi­zonyára átmérséklő hatása lenne, a magánforgalomban is. Nem szabad azonban megfeledkezni arról sem, hogy a zöldség igen romlan­dó és a kalkulációnál ezt is mindenkinek, tehát még a Zöldértnek is figyelembe kell vennie.” Furcsa módon nem jött válasz arra a cikkünkre, amely beszámolt az Agrounió új, nagybani piacának hely­zetéről. Bár jött egy észrevé­tel dr. Farkas Henriktől, Bu­dapestről, amely szerint „a sajtó jól hangsúlyozza a piaci mechanizmusok jelentőségét. De úgy látszik, ha a zöldség­­ről-gyümölcsről van szó, mindezeket el kell felejte­nünk, a gyakorlatban, és a lánckereskedelem lép elő. Ha majd kiiktatják a „láncból” ezt a szemet, akkor a terme­lők, a kereskedők, valamint az alacsonyabb áron vásárol­ni kívánó fogyasztók egy­másra találnak és minden jó­ra fordul. Második riportjuk monda­nivalója szerintem: „a ver­senyben a Bosnyák tér győ­zött, be kell hát tiltani”. Az egyik zöldségkereskedő ugyanis azt javasolta, hogy vagy folyamatosan, egymást váltva legyen nyitva a két rivális, vagy pedig meg kell szüntetni az elavult Bosnyák téri piacot és akkor minden­ki a másikra kényszerül. Minthogy ez is a vélemények közé tartozott, közöltük, mint alternatívát. Azzal együtt, hogy tudjuk: egy új piac bevezetése időt, türel­met, reklámot, menedzselést igényel. Magyarán, várjunk, legyünk türelmesek, amíg valóban létrejön, kialakul a kereslet-kínálat értelmében fogant verseny. A levélíró a továbbiakban azt fejtegeti, mi a lánckeres­kedelem létének anyagi alap­ja. Miért nem találnak egy­másra közvetlenül a terme­lők és a kiskereskedők, miért kell erre a nekik is előnyös megoldásra adminisztratív eszközökkel kényszeríteni őket. Hogyan lehetséges az, hogy amíg egy részről a ter­melő nem tudja eladni áru­ját, másrészről pedig a fo­gyasztó csak igen drágán juthat áruhoz. Véleményem szerint az adminisztratív korlátok sürgetése azoknak az érdekét szolgálja, akik a kereslet-kínálat viszonyaitól eltérő, (magasabb) áron akarnak eladni. Különben nagyon szívesen venném, ha megszólaltatnának egy köz­gazdászt is erről a témáról.” Azért közöltük ilyen rész­letesen ezeket a leveleket, mert érzékeltetni akartuk, mennyire foglalkoztatja a közvéleményt (nemcsak a közgazdaságban jártasakat) a piaci árak alakulása. Érthe­tő, hiszen mindennapi köz­érzetünket meghatározó té­máról polemizálnak, nem is elhanyagolható hőfokon. Egyébként pénteken meg­nyílt Szolnokon a nagybani piac. Ezzel talán rövidíthető lesz a zöldség-gyümölcs út­ja. .. M. Szabó Imre A Gömbös-féle érdek­képviselet Nekem mai napig rendelke­zésemre áll a kereskedelmi dolgozók szakszervezetének a füzete, amely „KÁOSZ ki­zárás" címen jelent meg. Kizárás a KÁOSZ-ból „Kereskedelmi alkalmazot­tak! Kartársak! A kizárásnak látszólag az újpesti famunkások részére folyó gyűjtés volt az oka. A mai időkben azonban a ki­zárások tényének fokozot­tabb jelentősége van, mert az egy olyan irányzat egyik kifejezője, amely akarva, nem akarva, a KÁOSZ tagjai és az összes kereskedelmi al­kalmazott valóságos eladásá­hoz vezet. Éppen ezért min­den szövetségi tagnak és al­kalmazottnak meg kell érte­nie a helyzetet, mert csak az eddigi tétlen magatartást felváltó cselekvő fellépés ké­pesíthet a minden dolgozót egyaránt fenyegető fasiszta érdekképviseleti törvény be­vezetésének megakadályozá­sára. A kizárások jelentősé­gét nem lehet a mai viszo­­nyoktól elszakítva megérte­ni, ezért azzal a helyzettel és Azt hiszem, érdemes idézni a brosúra szövegéből egyes részleteket, mert ha képet ad arról a belső harcról, amely ebben az időben több szak­­szervezeten belül végbement, azokkal a kérdésekkel együtt kell azt megvizsgálni, ame­lyekben azok éppen történ­tek. Az eddigi közönnyel minden csak rosszabb lehet. Olvassátok el ezt a füzetet, értsétek meg, miről van szó és határozzatok. A hosszú ideje készülő ér­dekképviseleti törvény meg­valósítása napirendre került. Ez azt jelenti minden ke­reskedelmi alkalmazottnak, hogy azok a kiharcolt jogok, amelyek a KAOSZ-ból ki­indult hosszú évtizedes har­cok eredményei, megsemmi­sülnek. Azok az alkalmazot­tak, akik az embertelen munkaviszonyok megjavítá­sára, az alkalmazottakat megillető jogok kiverekedé­­sére a szakszervezetüket megalakították, akik hosszú időn át, nehezen összeadott filléreikből öregségüket biz­tosító letéteket alapítottak, egészségüket szolgáló intéz­ményeket létesítettek, a ki­harcolt jogokon kívül még ezeket is elvesztik, ha a fa­siszta érdekképviseleti tör­vény bevezetését meg nem akadályozzák. Az olasz—német mintára készült törvénytervezet meg­valósítása megfosztja az ösz­­szes dolgozót — így az al­kalmazottakat is — a saját maguk által vezetett szak­mai szervezetektől, a na­gyobb darab kenyérért, jobb fizetésért, szociális és kul­­túrjogokért folyó harc egye­dül célravezető tömegszer­vezkedés, sztrájk, minden­fajta sérelem elleni együttes tiltakozás jogától. A szakmai szervezetükből és minden védekező jogukból kiforgatott dolgozókat állami, a fizetésekből levonó tagsági díjakkal, korporációs kény­szer­szervezetekbe tömörítik. Vezetőit nem a munkaválla­lók választják, hanem a munkáltatók kormánya ne­vezi ki. Munkát csak az kaphat, aki a korporációk tagja. Mindazok, akik nem hajlan­dók a munkáltatóknak behó­dolni, a korporációkból kü­lönböző indokok alapján ki-

Next