Népszava, 1985. augusztus (113. évfolyam, 179–204. sz.)

1985-08-01 / 179. szám

4 4« -.-4 fiMir »ég Messne at ‘‚‚- ,..i& -mfr­ y ■ mm v■ its efjerfarwno&iak már előre lásnak A papír kétségkívül könnyű, de nehezen érthető, ha sem­mi súlya nincs. Anna­k elle­nére, hogy aláírással és pe­cséttel hitelesített. A vaskos paksaméta azonban nem a fi­zika törvényét cáfolja. In­kább a hivatal gyengeségét igazolja. 1984. július 1. Az első le­vél még szokványosnak mondható. A Füzesabony és Vidéke Áfész bejelenti, hogy az Egerfarmos községben működő Tüzép-telepet a jö­vőben szerződéses formában üzemelteti. Vezetője Sass Miklósné. Alig egy hét telik el és a vásárlók már panaszkodnak. A faluba érkező szenet már a vasútállomáson árusítják, s egyetlen fuvarozó kénye-ked­­vének vannak kiszolgáltatva. Sass Miklósnak, a férjnek, írásban kérik a tanácsot, azonnal intézkedjen, mert a tisztességes és megnyugtató vásárlás kizárólag a telepen biztosítható. Nem nagy ké­rés. Azonban válasz nélkül telt el. S még nyár volt. 1984. október 15. A Heves Megyei Tanács kereskedelmi osztálya levélben adja tud­tuk A vizsgálat során olyan üzletvitelt állapítottunk meg, amely a szokásostól eltér, ezért az ügyben állásfoglalást kértünk az Országos Keres­kedelmi Főfelügyelőségtől. A szokásostól eltérő üzlet­vitel fölötti csodálkozásuk ki­csit hosszúra nyúlt. Szokatlan üzletvitel 1985. február 18. „Az eger­­farmosi Tüzép-telep műkö­désével kapcsolatban — az Országos Kereskedelmi Fő­felügyelőség állásfoglalását is figyelembe véve — szabály­talan üzletmenetet állapítot­tunk meg, amelyet a panasz­­bejelentés is kifogásol... A szabálysértések miatt a szer­ződéses üzletvezetőt bírság­gal sújtottuk.” Nem kevesebb, mint négy hónapnak kellett eltelnie, míg a szokásostól eltérő üz­letvitelből szabálytalan üzlet­menet lett. Míg a vásárlók megkárosítása elismertetett. Az elégedetlenség közben nőttön nőtt. A január 21-i áremeléseket kétszeresen megérezték az egerfarmosiak, mert bár szén és olaj korábban is érkezett, azt csak később vásárolhat­ták meg — a felemelt áron. Feltételezik, hogy visszaélés történt. Többszörösen. Idézek a véleményekből: „Jellemző például, hogy Nyeste Sándor körülbelül kétezer liter olajat vett meg. A vétel célja nem ismeretes, de lakása fűtését nem olajjal végzi.” Ám a vá­sárlás mikéntjét sejtetni en­gedik. „Nyeste Sándor fele­sége a Tüzép felettes szer­vének, az Áfésznek a főköny­velője.” És nem fogynak ki a példákból. A különben szű­kösen mért tüzelőanyag fel­kavarta a kedélyeket. „Elgon­dolkoztató az a tény is, hogy egyik párttagunk szenet pró­bált vásárolni, azonban a Tü­zép eladója elutasította azzal, hogy forduljon a párt vezető­ségéhez, az majd biztosít ne­ki szenet.” Gondolhatnánk, az egérfar­­mosiakat megnyugvással töl­tötte el, hogy Sass Miklósné­­nak megálljt parancsoltak. Csakhogy ő csöppet sem szállt magába. Mert bár a Heves Megyei Tanács levele arról tudósított, hogy több­­rendbeli szabálysértés elkö­vetése miatt pénzbírsággal sújtották, a Tüzép-telepre menve azt tapasztalták, hogy minden maradt a régiben. Továbbra is a Tüzép-telep vezetőjétől függ, hogy ki kap szenet, s ki nem. A kiszol­gáltatott vásárlók — vagy ta­lán inkább vásárolni szándé­kozók — újabb levelekkel ostromolták a hatóságokat. l­jjabb vizsgálatok 1985. március 27. A Fü­zesabony és Vidéke Áfész vá­laszában rámutat, hogy min­den esetben intézkedett — a jogszabályok adta lehetősége­ken belül. Ami viszont az­zal jár, hogy a kirótt pénz­bírságot nem hajtották be Sass Miklósnén, mert az fel­lebbezéssel élt, s újabb vizs­gálatok következnek. Kitavaszodott. Sass Miklós­­néhoz kegyes volt a tél !A tél?) Az egerfarmosiakat azonban megviselte. Újabb beadványokat fogalmaztak. Áprilisban, májusban, jú­niusiban. Részletezésük talán untatná az olvasót, mert még mindig ugyanazokat a pana­szokat rótták fel. A levelek bevezető sorai azonban meg­érdemlik a figyelmet. „Alul­írottak felelősségünk tudatá­ban kijelentjük ...” Mintha csak vallomást tennének ... 1985. június 14. Konc István egerfarmosi fuvarost — aki furcsa módon fuva­rozásból szeretett volna megélni — arról értesíti a Heves Megyei Tanács ke­reskedelmi felügyelősége, hogy természetesen az ő be­jelentését is kivizsgálták. Igaza van. Akárcsak a töb­bi panaszosnak. Sass Mik­­­lósné szerződéses üzletveze­tőt többszörös szabálytalan­ságok miatt 10 ezer forint pénzbírsággal sújtották. Va­lamint rábizonyítottak 22 ezer forint illetéktelenül szerzett jövedelmet. Az ösz­­szeget elvonták. A fuvaro­sát a jövőben a vásárló fog­ja megválasztani. S hogy végképp megnyugvással te­gye le Konc István a leve­let, kijelentik, hogy a fo­gyasztók érdeke védelmében visszatérő ellenőrzéseket vé­geznek majd. A papírhoz azonban csak nem igazodik az élet. Min­den marad a régiben. A la­kosság háborog. Már nem csupán a Tüzép-telepet kisa­játító házaspár miatt. „Meg­lepő az, hogy az Áfész ve­zetősége nem intézkedik, és nem is akar, mivel a lakos­ság javaslatáról tudomá­sa van.” — írják a Heves Megyei Népi Ellenőrzési Bi­zottság elnökének. A község királya 1985. július 2. Konc Ist­ván fuvaros is tollat ragad. Nem hagyja válasz nélkül a megnyugtatására szánt so­rokat. „Sass Miklós és Sass Miklósné figyelmen kívül hagyják azokat a rendelke­zéseket, amelyek rájuk vo­natkoznak. A lakosságot épp ez ejti gondolkodóba.” A folytatásban pedig leírja, hogy fuvaros és fuvaros kö­zött mekkora különbség van, ha az egyiknek a Tüzép-ve­­zető a felesége. „Míg ő több­szörös milliomos lesz, én, mint községi fuvaros koldus­botra jutok. Az ipart vissza­adni nem tudom, mert nem futja a két lovam a három évre visszamenő adót... A községi tanács az adót köve­teli, a kisiparos szövetség a tagdíjat, és én nem tudok fizetni... A helyi tüzépes munkát nem ad, mivel ő a község királya.” Az egerfarmosiak sok fó­rumot megjártak. Pana­szukról a kezdetektől tud­tak a mezőszemerei közös községi tanácson, a Füzes­abony és Vidéke Átésznál, a Heves Megyei Tanács keres­kedelmi osztályán és a He­ves Megyei Népi Ellenőrzési Bizottságon. Levelek jöttek, levelek mentek — csak a Tüzép-telep vezetője ma­radt. S olyannak maradt, amilyen volt. Nincs okunk feltételezni, hogy férjétől el­vált volna. Márpedig ez a legerősebb kötelék. Az üzlet­ben is. Az égvilágon semmi válto­zás nem történt. Kerek egy év alatt. Ezek után már csak arra várnánk választ, med­dig nézik még el a hatósá­gok, hogy határozataikat az asztalfiókba süllyesztik. A fentiek ismeretében úgy hisszük, hogy a kérdés nem túl korai. A tél ugyan még messze van, de az egerfar­mosiak már előre fáznak. Varga Zsolt Külföldi szervezési módszerek a könnyűiparban Az utóbbi öt év alatt 77 könnyűipari üzemben éssze­rűsítették a munkafolyama­tokat külföldi szervezők, vagy tőlük átvett módsze­rekkel magyar szakemberek, s ennek eredményeként technikai beruházás nélkül, a belső tartalékok feltárá­sával és hasznosításával ju­tottak a vállalatok több tíz­millió forint többletnyere­séghez. A szegedi Kenderfonó- és Szövőipari Vállalat kötődé­sében a szervezés korszerűsí­tésének eredményeként a termelékenység 41 százalék­kal nőtt, miközben 55 szá­zalékkal csökkent a hulla­dék, a minőség pedig javult. A két éve kezdődött, min­den területre kiterjedt mun­kát a svájci AGIC INTER­­CONSULT AG végezte. A többmillió forintos szellemi beruházás költsége 6­—9 hó­nap alatt megtérül. Ugyanilyen rövid a megté­rülési ideje annak a szerve­zőmunkának, amelynek se­gítségével a Rákospalotai Bőr- és Műanyagfeldolgozó Vállalat elsősorban önkölt­ségét csökkentheti. A kézi-és utazótáskákat, bőröndöket készítő vállalat jövedelme­zősége és termelékenysége az utóbbi években romlott, ugyanakkor exportlehetősé­gei javultak. Mivel gépi be­ruházásra, új dolgozók fog­lalkoztatására nem volt mód, a vállalat elemeztette működését. A svájci szerve­zők vállalták, hogy a koráb­bitól eltérő ésszerűbb mun­kahely-kialakítással, a tech­nológia módosításával meg­teremtik a termelékenység jelentős javításának és ön­költségcsökkentésének fel­tételeit. Az átszervezés ered­ményeként a bőröndgyártás 40, az aktatáskagyárá­s 25 százalékkal termelékenyebb mint korábban. Ugyancsak most szervezik át a Pécsi Bőrgyárban a marhabőr alapanyagú cipő felsőrészek gyártását. A má­jusban kezdődött munka 16 hónapig tart, s a 22 millió forintos költség 7 hónap alatt térül meg. Az átszer­vezés után a cipőfelsőrész­­gyártás gazdaságosabb lesz, a költségek évente csaknem 40 millió forinttal lesznek alacsonyabbak Sorozatunkban a XX. szá­zad híres-hírhedt politikai gyilkosságaiból, merény­leteiből, terrorakcióiból gyűjtünk szomorú csokor­ba néhányat. A történetek mottója ez lehetne: fekete lapok az erőszak száza­dának világpolitikájából. Az első dátum: 1901. Az utolsó: ki tudja? Megnyugtató bizonyossággal immár soha nem derül ki: merénylet áldozata lett-e 1961 szeptemberében Dag Hammarskjöld, az Egyesült Nemzetek Szervezetének fő­titkára, avagy repülősze­rencsétlenség következtében vesztette életét. Az álláspon­tok — hiszen a kérdésről azóta sem szűnt meg a vita — eltérőek. Ugyanis lehettek motívumai, indítékai a me­rényletnek is. A kongói helyzet változatlanul rend­kívül feszült volt, néhány hónappal korábban gyilkol­ták meg Patrice Lumumbát és mind a gyilkosság kulisz­­szái mögött, mind pedig az azóta eltelt időben az ENSZ ellentmondásos, következet­len szerepet töltött be. Lengyel szerzőt, Wladislaw B. Pawlakot idézzük az aláb­biakban, aki drámai megele­venítő erővel írja le a hely­színt és az eseményt. Dag Hammarskjöld holt­teste távolabb feküdt. A re­pülőgépet megsemmisítő rob­banás és ütközés ereje az ENSZ főtitkár testét a töb­biekénél messzebbre vetette. A nagy, négymotoros DC— 6B törzsének maradványai még füstölögtek egy három méter magas termeszboly tetején. Az Albertina roncsa a levágott koronájú fákkal jelölt 200 méteres sáv végén meredezett. A roncs körül széles körben hevertek a re­pülőgép műszerei és beren­dezései. A legénység hat tag­ját és Hammarskjöld kilenc útitársát aránylag közel ta­lálták meg. Csak egyikük élt még, súlyosan sérülve, rette­netesen összeégve. A többiek szinte a felismerhetetlensé­­gig szénné égtek. Hammarskjöldöt megkí­mélték a lángok. Természet­ellenes testhelyzetben feküdt. Eséskor eltört a gerincosz­lopa, bordái betörtek. Két sebe volt. Az egyik — a na­gyobbik — a vállán, a másik az álla alatt. De fején és ar­cán nem lehetett sérülés nyomait felfedezni. Ritkás, őszes haja és magas homlo­ka alatt üveges, halványkék szeme. Arcvonásai, a keskeny orr és — mint életében — az összeszorított ajkak változat­lanok maradtak. Nem volt szükség azono­sításra. Mellesleg a holttest jobb csuklóján ott volt az ezüstláncocska a kis táblá­val, rajta Hammarskjöld adataival, ötvenöt éves volt. Zakó nélkül, ingben és vé­kony nadrágban volt, nya­kán gondosan kötött csokor­­nyakkendővel. Semmi jel sem mutatott arra, hogy le­szálláshoz készülődve be­kapcsolta volna a biztonsági övét. De négy másik testen viszont megtalálták a be­kapcsolt övek nyomait. Rhodesiai ■ idő szerint 10 perccel éjfél után — az 1961. szeptember 17-ről 18-ra vir­radó éjjelen — a fehér színű ENSZ-gép pilótája utoljára beszélt az Észak-Rhodésia-i (ma Zambia) Ndola repülőte­rének ellenőrző tornyával. Ndola a kongói Katanga tar­tománnyal határos vidéken fekszik. Az ügyeletes ellenőr, Martin szerint a pilóta enge­délyt kapott, hogy magassá­gát 6000 lábra (1800 méterre) csökkenthesse. Ekkor a kap­csolat megszakadt. Hammarskjöld bal kezén megállt az óra, 10.25-öt mu­tatott. Ebből semmiképpen sem lehetett következtetni a katasztrófa pontos időpont­jára. Kongóban más a helyi idő, mint Rhodesiában. Ha tehát az óra Greenwich-i időre volt beállítva, akkor a Ndolával folytatott utolsó be­szélgetés után negyedórával, az észak-rhodesiai éjfél után 25 perccel állt meg. A szakértők később fárad­ságos számítgatások alapján arra a megállapításra jutot­tak, hogy a repülőgép való­színűleg három perccel a ndolai beszélgetés félbesza­kadása után, körülbelül 0 óra 13-kor zuhanhatott le. Min­denesetre a katasztrófa 0 óra 20-nál nem később, közvetle­nül a Hold lenyugvása előtt történt. A holttestet több mint fél nappal később, 13.45-kor ta­lálták meg. Pedig a segítség közel volt: a helyszínt Ndo­­lától alig 15 kilométer válasz­totta el. A mentőexpedíció­nak csupán 35 percre volt szüksége az út megtételéhez. De csak hétfőn délután indult el, mikor a 8 órás késéssel kezdett repülőgépes kutató­akció során felfedezték a széttört roncsot. A Ham­marskjöld holttestét vizsgáló orvosok nem tudtak meg­egyezni abban, vajon a fő­ Merénylet ? Baleset ? CSÜTÖRTÖK, 1985. AUGUSZTUS 1. NÉPSZAVA KIVEB-vizsgálat az autó- és alkatrész-forgalmazás, valamint a járműjavítás helyzetéről Befejeződött a Központi Né­pi Ellenőrzési Bizottságnak a személygépkocsi- és alkat­rész-forgalmazás, valamint a hazai járműjavítás helyzetét feltáró országos célvizsgála­ta, amelyet 1984 elején indí­tott lakossági bejelentések alapján. A vizsgálatot az tet­te szükségessé, hogy az utóbbi két évben jóval több panasz érkezett az autó- és alkatrész-forgalmazással, va­lamint a járműjavítással kapcsolatban, mint a meg­előző esztendőkben. A cél­­vizsgálat az 1983 óta eltelt időszakot tekintette át, de egyes kérdések előzményei­nek vizsgálata visszanyúlik 1979-ig. A KNEB összefoglaló je­lentése megállapítja: a sze­mélygépjárművek javításá­hoz szükséges pótalkatrészek és szerkezeti elemek iránti kereslet alapvetően a hazai autópark típus és életkor sze­rinti összetételétől, illetve az ezt meghatározó személygép­kocsi-importtól függ. A ha­zai személygépjármű-állo­mány kor szerinti összetétele — évente 100 ezer autó im­portja ellenére — fokozato­san romlott, s 1983 végén az autóknak már mintegy 30 százaléka volt öregebb a nemzetközileg még elfogadott 10 évnél. Azóta a személy­autók 7,9 éves átlagéletkora tovább nőtt, és 1984 végére megközelítette a 8,4 eszten­dőt. A járművek cseréje, va­lamint az autóval még nem rendelkezők igényének foko­zatos kielégítése a VII. öt­éves tervidőszakban — a számítások szerint — évente mintegy 130 ezer gépkocsi behozatalát teszi szükségessé — állapítja meg a jelentés. A személygépkocsi-állo­mány mennyiségi növekedé­sét — 1981—1984 között mint­egy 30 százalékkal nőtt az autók száma — az elmúlt öt évben nem követte arányos mennyiségű, ütemes alkat­részimport. Ennek egyik oka, hogy az alkatrészforgalmazó vállalatok a gépkocsi-tulaj­donosok érdekeivel ellentét­ben 1984-re az előző évinél mintegy 8 százalékkal keve­sebb alkatrészt és szerkezeti elemet rendeltek az autó­gyáraktól, s az ellátást nehe­zítette az is, hogy a külföldi gyártók egy része a megren­delt alkatrészeknek csak 85— 90 százalékát szállította le. Problémák vannak a sze­mélygépjárműveket és a pót­­alkatrészeket forgalmazó cé­gek, valamint a szervizek kapcsolatában is; a forgal­mazóknak a megrendelések gyakoriságát csökkenteni kí­vánó kezdeményezésével szemben a szervizek arra tö­rekedtek, hogy a javítási fel­adatokat minél kisebb kész­letekkel oldják meg, s így növeljék gazdálkodásuk ha­tékonyságát. Az alkatrészellátási gondo­kat növelte, hogy az AFIT- tröszt megszűnése után a megfelelő pénzeszközökkel rendelkező önállósult egysé­gek a javításokhoz leggyak­rabban szükséges alkatré­szekből nagyobb készleteket raktároztak. Az ilyen készlet­­felhalmozás más autójavító­szervezetek elől vonta el a zökkenőmentes munkához el­engedhetetlen alkatrészeket, s így sok esetben mestersé­ges hiányhoz is vezetett. A KNEB-vizsgálat tapasztala­tai szerint a szervizek a munkák 15 százalékát csak akkor tudták elvégezni, ha az autótulajdonos maga szerezte be a szükséges al­katrészeket a kiskereskedel­mi hálózatból. A forgalmazásban és fel­­használásban érdekelt szer­vezetek a vizsgált időszak­ban több­­kezdeményezést tettek az alkatrészgyártás és -felújítás szélesebb körű el­terjesztésére. A nagyobb mennyiségű alkatrészfelújí­tást azonban akadályozza, hogy egyelőre hiányoznak a felújításhoz szükséges gépek, célszerszámok, illetve a be­szerzésükhöz szükséges pénz­eszközök. Emellett az is hát­ráltatja e tevékenységet, hogy a javíttatók többsége még bizalmatlan a felújított al­katrészekkel szemben, s az új, illetve a felújított alkat­részek ára közötti, mindössze 10 százalékos különbség sem hat ösztönzően a megrende­lőikre. Az alkatrészgyártásba mind nagyobb mértékben kapcsolódik be a magánkis­ipar: 1984-ben 500 kisiparos csaknem 100 millió forint ér­tékű — többségében tartós hiánycikknek számító — pót­­alkatrészt állított elő. E ter­r­mékekkel kapcsolatban azon­ban gyakori a panasz, hogy minőségük — a magasabb árak ellenére — nem éri el az importalkatrészekét — ál­lapítja meg a KNEB össze­foglaló jelentése. Az alapos elemzés után a KNEB több javaslatot tett az illetékeseknek az alkat­rész-forgalmazás és -felhasz­nálás területén tapasztalt kedvezőtlen jelenségek meg-­ szüntetésére. (MTI) Magyar-amerikai vállalkozás Az Egyesült Államok egyik vezető vegyipari vállalata, a Dow Chemical Company, va­lamint a Nitrokémia Iparte­lepek és a Chemolimpex kül­kereskedelmi vállalat vezetői Budapesten elvi megállapo­dást írtak alá Magyarorszá­gon építendő közös üzemek létesítésére. A tervek szerint a partne­rek közös üzemet építenek a Nitrokémia Ipartelepek szak­emberei által kidolgozott, az élelmiszer- és a műanyag­iparban, illetőleg a takarmá­nyozáshoz felhasználható fu­­mársav nagyüzemi előállítá­sára. Szó van arról is, hogy megvalósítják a Dow Chemi­cal Company által gyártott és világszerte forgalmazott korszerű tető-hőszigetelő hab, a Styrofoam magyarországi gyártását is. Szocialista országokba utazók valutaellátása A Pénzügyminisztérium és a Magyar Nemzeti Bank köz­leménye. Augusztus 1-től ma­gánútlevéllel a szocialista or­szágokba turistaként vagy látogatóként kiutazó, Ma­gyarországon állandó lak­hellyel rendelkező magyar állampolgárok tartózkodási költségeik céljára személyen­ként és naponként 1400 fo­rintnak, évente összesen 20 000 forintnak megfelelő fizetőeszközt vásárolhatnak. A tartózkodási költségen felül, üzemanyagköltségre gépjárművenként — sze­mélygépkocsi, motorkerék­pár, motorcsónak — a reális szükségletnek megfelelő ösz­­szegű fizetőeszköz igényelhe­tő. További felvilágosítást a valutaeladásra felhatalma­zott utazási irodák és OTP- fiókok adnak. Világgazdaság ■ Tokió. A Szovjetunióba szállít személyi számítógé­pekhez sornyomtatókat egy japán cég. A Star Microelect­ronics nevű vállalat 4 ezer nyomtatót ad el, melyeket Japán egyik számítógép­­gyártójának komputereivel együtt mint számítógépes rendszereket exportálnak majd a Szovjetuniónak, ok­tatási célokra. Ez lesz az el­ső, számítógépek exportjára vonatkozó ügylet Japán és a Szovjetunió között, azóta, hogy a COCOM — január­ban — feloldotta a kisebb számítógéptípusok szovjet­unióbeli exportjára vonatko­zó tilalmát.

Next