Népszava, 1985. szeptember (113. évfolyam, 205–229. sz.)

1985-09-06 / 209. szám

Figyelemfelhívó táblák, szórólapok Hét végi korlátozások a piros metró forgalmában A biztosítóberendezés fel­újítása miatt a hét végén megváltozik Budapest egyik fő közlekedési eszközének menetrendje. • Az Örs vezér tér és a Déli pályaudvar kö­zött járó metró szombaton egész nap ritkábban — öt­­percenként — közlekedik, ugyanígy vasárnap délelőtt is. Vasárnap két órától üzemzárásig pedig egyálta­lán nem járnak a szerelvé­nyek ezen a vonalon — tá­jékoztatták a sajtó képvise­lőit csütörtökön a BKV-nál. Az 1970-ben üzembe helye­zett első metróvonal bizto­sítóberendezései fölött eljárt az idő, ezért azokat közel egyéves munkával kell fel­újítani. Addig egy külön e célra épített irányító központ vezérli a berendezéseket, amelyeket a hét végén köt­nek át erre az új központra. Ezért szükséges a forgalom­korlátozás és a rövid leállás. Várhatóan jövő tavasszal, május elején kerül sor a már felújított biztosító központ újbóli üzembe helyezésére, s akkor valószínűleg ismét rö­vid üzemszünetet kell majd bevezetni valamelyik kevés­bé forgalmas hétvégén. A BKV értesíti az utasokat, hogy készüljenek föl a sze­relvények ritkább érkezésé­re, s ha lehet, vegyék igény­be mindegyik kocsit a torló­dás csökkentésére. Vasárnap háromnegyed kettőtől A és B jelzésű metrópótló buszok viszik villamosviteldíjjal az utasokat. Az A jelzésű járat az Örs vezér tere és a Déli pálya­udvar között közlekedik, a B jelzésű a Déli és a Keleti között , kétpercenként. A közlekedési vállalat kéri az utazóközönséget, hogy aki például Kelenföldről akar a Délibe utazni, vegye igény­be a 19-es, 49-es villamoso­kat, vagy az 1-es és 7-es au­tóbuszokat. A szentendrei HÉV utasainak célszerűbb, ha a Margit-hídi állomástól a Körúton villamossal utaz­nak a város belseje felé. A Kossuth Lajos téri metróál­lomást a 2-es villamossal le­het elkerülni a Jászai Mari térig, vagy a Március 15. té­rig utazva. A 11-es, 39-es, 60-as, 86-os autóbuszok uta­sai pedig a Batthyány tér helyett a Mártírok útja— Nagykörút utazási irányt vá­lasszák. A BKV az utasok további tájékoztatására figyelemfel­hívó táblákat helyezett ki a metróállomásokon, valamint szórólapokat, amelyek tér­kép segítségével mutatják: vasárnap délután miként le­het célszerűen elkerülni a le­zárt kelet—nyugati metróvo­nalat. ben— Az A és B jelű metrópótló autóbuszok közlekedési rendje Posztumusz kitüntetés az életmentő taxisofőrnek Molnár Imrét, a Volántou­­rist 26 éves gépkocsivezető­jét a közbiztonság védelme, az emberi élet mentése so­rán kifejtett önfeláldozó te­vékenységéért halála után, a Közbiztonsági Érem arany fokozatával tüntette ki a belügyminiszter. Csütörtökön L­advánszky Károly rendőr altábornagy, belügyminiszter-helyettes mély együttérzését fejezte ki a családnak, és a belügy­miniszter megbízásából az elhunyt édesanyjának Buda­pesten, a Volántourist köz­pontjában átadta az önfelál­dozó emberi magatartás elis­meréséért adományozott ki­tüntetést, valamint a BM je­lentősebb összegű segélyét. Molnár Imre áldozatkész cselekedetéért a Volán Em­lékplakettjét is megkapta, amelyet ugyancsak csütörtö­kön adott át az elhunyt édes­anyjának Meszlényi Géza, a Volántourist Vállalat igazga­tója. 17-21 fok A Meteorológiai Intézet je­lentése szerint a várható idő­járás péntek estig, a felhőát­vonulásokat szórványosan kialakuló záporeső kíséri. Az északnyugati szél többfelé erős, főként a Dunántúlon helyenként viharos­ lesz. A hőmérséklet délután 17, 21 fok között várható. A Duna Budapestnél 312 cm, 16 fokos. A Balaton vi­zének hőmérséklete Siófok­nál 18, a Velencei-tóé 21 fokos volt. Az európai nagyvárosok péntekre várható maximális hőmérsékletei: Párizs 20, London 17, Oslo 16, Stock­holm 15, Helsinki 19, Berlin 17, Varsó 18, Leningrád 19, Moszkva 23, Kijev 20, Prága 18, Bécs 17, Róma 25, Mad­rid 29, Belgrád 21, Bukarest 24, Szófia 24, Athén 30 fok. Libaőrjárat Grinzingben Különleges „közlekedési rendőrség” tartja fenn a ren­det Grinzingben, a Bécsi kör­­nyéki, nevezetes borvidéken. Hét liba — név szerint Brúnó, Rézi, Miéi, Hanzi, Ro­zi, Anni és Pepi — cirkál Grinzing útjain, ügyelve ar­ra, hogy a járművek ne me­hessenek szabálytalanul gyor­san. „Kényelmesen sétálgatnak az utakon, és ez már egy­maga szabályozza a forgal­mat. Rájöttünk, hogy ez egy közlekedési szupermodell” — jelentette ki nem minden büszkeség nélkül a libák fő­nöke, Franz Hengl, a grin­zingi kisvendéglősök szövet­ségének egyik vezetője. A „libafelügyelő” egyben elmondta, hogy Grinzing lakosai már hosszú ideje pa­naszkodtak a gyorshajtókra, akik eszeveszetten száguldot­tak a romantikus városne­gyed utcácskáin. ősszel egyébként segítsé­get kapnak a libák. A szüret alkalmából egy ökrös szekeret is beállítanak, amelynek bak­ján egy nagyothalló kocsis ül majd. — Ennek aztán dudálhat­nak az autóvezetők, ameny­­nyit csak akarnak — mondot­ta Hengl. — Akár tetszik, akár nem, lassítaniuk kell majd. A libaőrjárat és az ökrös szekér nem mindennapi szövetsége alighanem meg­oldja majd a gyorshajtás problémáját. Legalábbis Grinzingben. (-n) ­­föld körül­i vitorlással A nagy vállalkozásra készü­lő sportemberek kissé megil­­letődötten mesélték el csü­törtök délelőtt a MUOSZ székházában rokonszenvesen merész tervüket. Fa Nándor és Gál József (egykori kaja­kos, illetve kenus, majd mindkettő bősz és eredmé­nyes vitorlásversenyző) a szeptember végén kezdődő földkörüli vitorlás útjáról adott előzetest. — Július közepétől au­gusztus közepéig már egy 6000 kilométeres úton, az Ad­rián, a Földközi-tengeren, a Jón-tengeren és az Égei-ten­­geren végeztünk „előtanul­mányokat”. A St. Jupál, amely tíz mé­ter hosszú, három méter szé­les és öt tonna súlyú (a tőke­súlya pedig 1750 kilogramm, azért ilyen nehéz, hogy ne tudjon felborulni) — kiállta a próbát. A Ganz Danubius Hajógyár balatonfüredi üze­mében készült, lényegében a mi munkánkkal alakult át tengeri hajózásra alkalmas vitorlássá — mesélte Fa Nán­dor, aki egyébként hajóké­szítő. Társa, Gál József, aki­vel öt esztendeje terveznek és szerelnek, meg­szervez­nek, gépészmérnök, képessé­geit igen jól kamatoztatta a hajó tervezésekor. Felszerel­tek egy szélkormányt is, amely nagymértékben meg­könnyíti tengeri utazásukat. Bizonyították is ezt a nyári útról bemutatott videofelvé­tellel: Kréta szigetén és Mál­ta környékén a háborgó ví­zen nagyon stabilan tartotta magát a hajó. A különleges vállalkozás során hatóránként váltják majd egymást, éjjel és nap­pal is. Állandó rádióössze­köttetésben lesznek az MHSZ rádiósaival és — már a földközi-tengeri próbaúton is így volt — a világ számos rádióamatőrével. A két sportember szeptem­ber 25-én indul Opatiából. Az útvonal: Gibraltár, a Ka­nári-szigetek, a Jóremény­­ség-fok, majd innen a leg­hosszabb magányos — csak­nem 10 ezer kilométeres — út végén Ausztráliába, Sid­­neybe érkeznek. Ezután irány a Polinéziai szigetvilág, ahol hosszabb időre szeretnének kikötni, hogy tanulmányoz­hassák a néprajzát. Ha sike­rül túljutniuk ezen a nem akármilyen szakaszon, akkor a Horn-fokot megkerülve térnek haza — úgy két és fél év múlva. — Naponta 140—150 mér­­földes távolságot szeretnénk megtenni — mondta Gál Jó­zsef. Ez nagyban függ a min­denkor uralkodó széljárástól, és persze a két bátor vitor­lázótól, aki ezzel a vállalko­zásával nagy bátorságról tesz bizonyságot. A Népsza­va szerkesztősége is tartja velük majd a rádiókapcsola­tot, s időnként beszámolunk egyáltalán nem szürke hét­köznapjaikról. M. Szabó Imre A Sz. lupái remélhetőleg ritkán lesz a levegőben Eszterváry Ervin felvétele Kigyulladt a szénakazal Szerdáról csütörtökre virra­dó éjjel kigyulladt egy ha­talmas szénakazal a várongi Petőfi Tsz majorjában. A lu­cerna- és réti szénát bálázva tárolták egy 50 méter hosz­­szú, vasvázas pajtában. Az öngyulladásból keletkezett tüzet a dombóvári, a kapos­vári és a komlói tűzoltók közös erőfeszítéssel oltották el. A becsült kár 600 ezer forint, mert a nagy mennyi­ségű, értékes takarmánnyal együtt a tűz martaléka lett a tárolóépület tetőzete is. NÉPSZAVA A MAGYAR SZAKSZERVEZETEK KÖZPONTI LAPJA Szerkeszti a szerkesztő bizottság Főszerkesztő: Fodor László Szerkesztőség: Bp. VII., Rákóczi út 54. Telefon: 224-810 Postacím: 1964 Budapest Kiadja a Népszava Lap- és Könyvkiadó 1964 Bp. VII., Rákóczi út 54. Telefon: 224-810 Levélcím: 1964 Bp. Pf. 32. Felelős kiadó: Kiss Jenő, a Népszava Lap- és Könyvkiadó igazgatója Terjeszti a Magyar Posta Előfizethető bármely postahivatalnál, kézbesítőnél Előfizetési díj egy hónapra 43.— Ft Athenaeum Nyomda Felelős vezető: Szlávik András vezérigazgató Nyomtatás: Szikra Lapnyomda Felelős vezető: Csöndes Zoltán vezérigazgató Index: 25 005 ISSN 0133-1701­­­4­16 Meghalt a „Papa” Hetvenhárom éves korában egy New York-i kórházban elhunyt „Papa” Jo Jones, a híres dzsesszdobos, akit a ze­nei világ a swingkorszak egyik nagy újítójaként tart számon. 1935 és 1948 között Count Basie zenekarában dobolt. Olyan nagy zenészek­kel játszott együtt, mint Ber­nie Moten, Walter Page, Letter Young, Joe Rushkin, Ella Fitzgerald és Oscar Pe­terson. Mozaik A Nap kel 6 óra 09 perckor, nyugszik 19 óra 15 perckor. — A Népszava pszicholó­giai tanácsadó szolgálata, ma 15 és 17 óra között várja az érdeklődőket székházunk­ban (Budapest VII., Rákóczi út 54.). — A Magyar Ellenállók, Antifasiszták Szövetségének küldöttsége — Úszta Gyula alelnök vezetésével — csü­törtökön Berlinbe utazott, ahol szeptember 5. és 9. kö­zött részt vesz az NDK-ban megrendezésre kerülő anti­fasiszta napokon.­­ Doktorrá avatási ün­nepséget tartottak csütörtö­kön az MSZMP KB Politi­kai Főiskoláján. Az intéz­mény rektora, a főiskolai ta­nácsülésen 52 hallgatónak adta át a politikai tudomá­nyok doktora címet tanúsító oklevelet. — Ciklotron Debrecenben. A Magyar Tudományos Aka­démia Debreceni Atommag­­kutató Intézetében elkészült a ciklotron épülete. Az ob­jektumot a Hajdú Megyei Állami Építőipari Vállalat határidőre, hiánymentesen adta át, s abban jelenleg a gyorsítóberendezés beméré­sén és üzembe helyezésén dolgoznak a szovjet, vala­mint a magyar szakemberek. Az első magyar ciklotron a hatodik ötéves tervidőszak legnagyobb tudományos be­ruházása. — Latinisták találkozója. Nemzetközi tanácskozást ren­deztek Pécsett a vulgáris, az­az népi latinság nyelvészeti kérdéseiről. Az MTA Nyelv­­tudományi Intézete által szervezett négynapos találko­zó csütörtökön fejeződött be. — Eltűnt a csekk. 1985. szeptember 4-én vagy 5-én eltűnt a Herédi Községi Ta­nács Samuné és Csábi Ágnes névvel aláírt lepecsételt, ér­vényes biankócsekk, felhasz­nálását kérik érvénytelení­teni.­­ Troligarázs és -javító műhely épül mintegy 160 millió forintos költséggel Szegeden. A 2000 négyzetmé­teres garázsban egyszerre 60 járművet lehet elhelyezni. Szegeden pillanatnyilag ugyan még csak 35 trolibusz közlekedik, de a következő években újabb járatokat in­dítanak, s így hamarosan az új garázs minden helye fog­lalt lesz.­­ Szünetel az átkelőfor­galom. A Pest Megyei Rév­hajózási és Hajóépítő Válla­lat értesíti az utazóközönsé­get, hogy Lerév és Adony kö­zött az átkelőforgalom szep­tember 7-én üzemkezdettől előreláthatóan 12-én üzem­zártáig műszaki okok miatt szünetel. — Rembrandt-kép. Ellop­tak egy Rembrandt-képet a dél-franciaországi Aix-en- Provence Granet múzeumá­ból. A hatóságok nem közöl­ték, hogy melyik képről van szó. A tolvajok átmásztak a falon, és az ablakot betörve jutottak be a világhírű mú­zeumba. Szeretettel köszörűjük névnapjukon Zakariás nevű olvasóinkat. [KERAVILL] A ajánlata a centrifligájához az energia-, víz- és mosószer-takarékos NDKAG MOSÓAUTOMATA c^vé'9 -mi Ara 5780 Ft otp­ i»i«i 'e -----------------------------------­ELŐJEGYEZTETHETŐ az alábbi szelvény beküldésével:­ az előleg befizetéséhez csekket küldünk. KERAVILL Kereskedelmi Vállalat 1361 Budapest Pf . 24, i . i I . i 1 • • il----1 _ 1 --J . i ! lakcím.

Next