Népszava, 1986. január (114. évfolyam, 1–26. sz.)

1986-01-02 / 1. szám

4 l­j pályán az Agrober Nyolcszással kevesebben Az utóbbi években igencsak megcsappant a beruházási kedv az élelmiszer-gazdaság­ban. Mindez alapos helyzet­­elemzésre késztette az ágazat tervező- és beruházó vállala­tát, az Agrobert. Nagy hord­erejű változások végrehajtá­sát határozták el. Ezek kö­vetkeztében vált lehetővé, hogy az utóbbi két esztendő­ben mintegy 800 fővel csök­kentsék a vállalat létszámát. Az átszervezéseket, a szerve­zeti korszerűsítést úgy hajtot­ták végre, hogy közben nö­velték a gazdálkodás haté­konyságát. Az 1983-as esz­tendőben elért 78 milliós nye­reséggel szemben már tavaly is 131 milliót könyvelhettek el. S az idei teljesítményük miatt sem kell szégyenkez­niük: sikerült terveiket túl­teljesíteni. A megváltozott körülményekhez való alkal­mazkodásról Koncz Imrével, az Agrober vezérigazgatójá­val beszélgettünk. — Vállalatunknak számos sajátos vonása van. A maga nemében a népgazdaság egyik legnagyobb tervező­vállalata. Tevékenységi köre kiterjed a mezőgazdaság és az élelmiszeripar valamennyi ágazatára. Hasonlóan komp­lex felépítésű cég még Euró­pában is kevés van. Foglal­kozunk konzervgyárak, sző­lőfeldolgozók, baromfiipari létesítmények, vágóhidak, malmok, sörgyárak, cukor­gyárak és más beruházások tervezési, fejlesztési munkái­val — mondta a vezérigazga­tó. — Ránk vár a műszaki tervdokumentáció elkészíté­se, a beruházás szervezése, le­bonyolítása: a tevékenységi kör szinte felöleli a műszaki­szakmai fejlesztés minden te­rületét. IS­ nyvdíj Spanyolországból — Emellett külföldön is je­lentős munkákat végeznek. Hány országban dolgozik az Agrober? — Jelenleg tizenhat or­szággal van szoros, partneri kapcsolatunk, nyolc ország­ban saját irodánk működik. Különösen jók a pozícióink Dél- és Közép-Amerikában, továbbá Afrikában. Partne­reink közreműködésével kü­lönféle állattartó telepeket, technológiákat és az ezek működtetéséhez szükséges szakembereket biztosítjuk az üzletfeleinknek. — Ezt a tevékenységet is­merték el az idén a Nem­zetközi Élelmiszeripari Nagy­díjjal? — Igen. Már harmadik al­kalommal kaptuk meg a spa­nyol Editorial Office által alapított kitüntetést, ame­lyet minden évben a fejlődő országok élelmiszeriparának fejlesztése érdekében kiemel­kedő teljesítményt nyújtó európai cégeknek ítélnek oda. — Jelent ez előnyt az üzle­ti életben? — Csak áttételesen. De ez az erkölcsi elismerés a fejlő­dő országokban jó ajánlóle­vél. A külföldi üzletek a jö­vőben is fontosak lesznek számunkra, igen nagy az ér­deklődés ajánlataink iránt. Irodák — új formában — Valóságos csoda, hogy a beruházási kedv lanyhulása ellenére sem fékeződött le az Agrober tevékenysége. Mi tette ezt lehetővé? — A műszaki fejlesztést egy percig nem tévesztettük szem elől. Új technológiákat, új épületszerkezeteket, ele­meket fejlesztettünk ki. És eközben megkezdtük a válla­lat szerkezetének korszerűsí­tését. Első lépésként — még tavaly — összevontuk a három budapesti irodánkat. Az idén vidéki kirendeltségeink mun­káját elemeztük. Közülük hétnek a tevékenységével nem voltunk megelégedve. E kirendeltségek kötötték le a vállalat létszámának 20 szá­zalékát, de az összes nyere­ségnek csak hat százalékát termelték meg. Ezért néhá­­nyukat közös vállalattá ala­kítottuk át, másutt pedig a kirendeltségből képviseletet szerveztünk, ez létszámcsök­kentéssel is együttjárt. Az új irodák már nincsenek köz­­igazgatási határhoz kötve. Ha van fölös kapacitásuk, másutt is vállalhatnak mun­kát. A zalai kirendeltségünk­ből megyei tervezővállalat jött létre. — Milyen konfliktusok tá­madtak az átszervezésekkel kapcsolatban ? — Kénytelenek voltunk ezeket a kevésbé népszerű lépéseket is megtenni, mert meg kellett előznünk a bajt. A korábbi években mindig az volt a fő kérdés: lesz-e munkánk, tudjuk-e teljesíte­ni? 1983 decembere előtt is volt már próbálkozás, néhány száz fővel csökkent is a lét­szám. De ez nem hozott átütő változást. Most a lehető leg­nagyobb önállóságot biztosít­juk az irodáknak. Tagadha­tatlan, hogy a stressz miatt néhány millióval kisebb lett a nyereség a lehetségesnél, de hát ezt is vállalnunk kellett. Számos kérdésben volt vita a központ és a kirendeltsé­gek, illetve a vállalat és a megyei szervek között. És természetesen a kirendeltsé­geken belül is akadtak nézet­­különbségek. Mi figyelembe vettük a megyei érdekeket, ezért születtek a különböző megoldások. Mára a kedélyek lecsillapodtak. — Mi lett az emberekkel? — Senki sem maradt állás nélkül, Budapesten és vidé­ken is találtak munkát volt dolgozóink. — Az Agrober életében melyik év volt a legkritiku­sabb? — Az 1983-as esztendő. Akkor volt mélyponton a vállalatok beruházási kedve. Az 1984-es évet előkészítés­re használtuk fel. A korsze­rűsítést 1985 júliusában kezd­tük el, s jövő év márciusá­ban befejezzük. Sikerült új pályára állnunk, s ezen — ha­csak valami rendkívül vá­ratlan dolog nem jön közbe — az elkövetkezendő öt év­ben nem kell változtatni. — Változás tapasztalható az Agrober üzleti magatar­tásában is: korábban a meg­rendelő kereste föl a válla­latot, most viszont az Agro­ber ajánlja magát. — Valóban így van. A konkurencia is erre kész­tet bennünket. Amikor még több pénz jutott beru­házásra — 1981-ben —, ver­­senyhelyzet alakult ki. Több téesz, állami gazdaság, kom­binát és termelési rendszer erőteljesen fejlesztette terve­zői tevékenységét. Ma me­gyénként tíz vállalat is ve­­télytársunk. Ilyen helyzetben csak úgy tudunk boldogulni, ha egyenletesen jó színvona­lon dolgozunk, ha bizalom­mal vannak hozzánk meg­rendelőink. Olcsó, energia- és költségtakarékos épülete­ket ajánlunk. Bővítettük a vállalkozásaink számát is. Mindenki kaphat célprémiumot — Ilyennek számít az in­gyenes előtervek készítése. Mit is kell ezen érteni? — Igyekszünk idejekorán földeríteni a beruházási szán­dékot, segítünk az előkészí­tésben, az árkalkulációk el­készítésében. Ha bennünket bíznak meg a tervezéssel, szervezéssel, akkor ezt telje­sen ingyen elvégezzük. Csak akkor kell fizetni, ha netán máshoz fordul a beruházni szándékozó vállalat. Ez a kedvezmény — esetenként — 200—300 ezer forint megta­karítást jelenthet a megbízó­nak. — Hasonló szellemben ol­dották meg dolgozóik ösz­tönzését is? — Nálunk mindenki kap­hat célprémiumot, még a nem termelő munkát végzők is, ha teljesítik a vállalt felada­taikat. A célprémiumot két részre osztottuk. A kiemelt feladatokra — mint például a Balaton környéki meliorá­ciós munkák — a vezérigaz­gató tűzi ki a feltételeket. A másik rész felett a termelő­­egységek igazgatói rendelkez­nek. A prémium az alapbér 30—50 százalékát érheti el, félévenként kerül kifizetésre. A gondolkodás további ser­kentésére tavaly az újítási díj összegét 150 ezerről 500 ezer­re emeltük, aminek már van is eredménye. Az idei tízszá­zalékos bérfejlesztést az év végén még 2 százalékkal megtoldottuk. Ezt — a körül­mények ismeretében — jelen­tős fegyverténynek tartjuk. Cseh János Gépjavítás Csongrád megyében Csongrád megye gazdaságai idejében végeztek az év utolsó mezőgazdasági teendőjével, az őszi mélyszántással. A terve­zett területen, több mint 120 ezer hektáron forgatták meg a talajt. Most már elcsendesedett a határ, pihenőre vonultak a gépek. A háromezer traktor, másfél ezer tehergépkocsi és hatszáz kombájn példás rend­ben sorakozik a gépműhelyek körüli majorokban, s meg­kezdték a gépek téli javítását. Radiátorok Dunaújvárosból Harmincezer lakás közpon­ti fűtéséhez elegendő — több mint másfél millió négyzet­­méter — lemezradiátort állí­tott elő 1985-ben a Dunai Vasmű, 139 ezer négyzetmé­terrel többet, mint az előző évben. A Csepel Autógyárben tavaly több mint 13 000 alvázat gyártottak autóbuszokhoz és teherautókhoz. Ezek nagy részét az Ikarus budapesti és székesfehérvári gyárának szállítják, de gyártanak a lengyel, a jugoszláv és a kínai autóbuszipar részére is MTI Fotó : Fehér József felvétele­­ CSÜTÖRTÖK, 198­6. JANUÁR 2. NÉPSZAVA Készül a szegedi szalámi­ gép­skonstrukció Szegeden. Harminc­négymillió forint ár­­tékben a közelmúltban gép­re­konstrukcióra került sor Szegeden, a szalámigyár és húskombinátban. A komplett daráló­­s szalámitöltő gép­soron - amely a nyugatné­met Kramer—Drébe cég ter­méke - készül a világhírű Pick szalámi, amely márkát jelent és keresett termék a nyugati piacon Enyedi Zoltán felvételei Tejipari tervek Csökkent a tejfelvásárlás — Növelik a halóriaszegény •termékek gyártását — Fagylaltot is készítenek Rendhagyó esztendőt tudhat maga mögött a tejipar. Az utóbbi évek egyenletes növe­kedésével szemben az 1985-ös volt az első, amikor csökkent a felvásárolt tej mennyisége, mégpedig 3 százalékkal, 60 millió literrel. De nehezítet­te a helyzetet a tejipari ter­mékek fogyasztói árának emelése is. Mindezek ellenére a tej­ipar ki tudta elégíteni a ha­zai igényeket, a fogyasztás mennyisége elérte az 1984-es szintet. A tejtermelés csök­kenése elsősorban az export­ban okozott némi visszaesést. A hazai fogyasztás kedvező alakulását tudatos gyárt­mányfejlesztéssel, egyes tej­termékek kalóriaértékének mérséklésével érték el. Ala­csony zsírtartalmú és olcsóbb tejet, tejfölt, sajtokat hoz­tak forgalomba. A fogyasztói tejnek mintegy 15, a tejföl­nek 20 százaléka került ala­csonyabb zsírtartalommal a vásárlók elé. Megnőtt a köz­kedvelt Party vajkrém gyár­tása is. Fontos esemény volt továbbá, hogy 1985-ben zöld utat kapott a féltartós tej gyártásának programja, így — hamarosan — újabb terü­leteken vásárolhatnak ebből a 7 napig eltartható termék­ből. Komoly változást jelent, hogy a tejipar az ipari sza­bályozásból a mezőgazdasá­giba került át 1985-ben, s ez nagyobb mozgásteret, tágabb döntési szabadságot kínál a tröszt keretében működő vál­lalatoknak. Az eredményes, jó munkának köszönhetően a tejiparban 9 százalékos béremelésre nyílt lehetőség 1985-ben. A tejtermelés minimális növelése a cél 1986-ban, ezt 15 ezer vemhes üsző kihelye­zésével szeízik. Előzetes szá­mítások szerint 1986-ban a tejtermékek fogyasztása 2,5— 3 százalékkal emelkedik. Ezért a tejipar megnöveli a táplálkozásélettanilag kedve­ző, energiában szegényebb, alacsonyabb zsírtartalmú, ol­csóbb termékek termelését. A kedvelt Party vajkrémből az eddigi 2500 tonnával szemben 1986-ban 6000 tonnát gyártanak. Féltartós tejből 75 millió liter készül majd évente. Fontos változást je­lent a tejipari fagylaltgyár­tás megindulása is. A tejipari fejlesztések kö­zéppontjában a minőség ja­vítása, az eltarthatóság növe­lése és a költségek csökken­tése áll. A VII. ötéves terv­ben dinamikus fogyasztásnö­vekedést prognosztizálnak a szakemberek a savanyú tej­termékekből, a desszert jel­legű készítményekből és a sajtokból. A csökkentett energiatartalmú termékek gyártásának emelkedése mel­lett megkezdődik a diabe­tikus áruk termelése és szé­lesebb körű lesz a mellék­­termékek (savó, író) humán célú hasznosítása. (cseh) További 15—20 boltot nyitnak Se nem Defter, se nem shop, de azért jó üzlet a Defter shop Néhány nappal karácsony előtt nyitotta meg első üzle­tét a Délker, s mint Borsó András vezérigazgató-helyet­testől tudjuk, a következővel februárban vagy márciusban jelentkezik. Az első, a Ga­lamb utcai bolt, a „Délker shop” sznobízű nevet kapta, ami több tekintetben is indo­kolatlan. A „shop”-pal sike­rült tovább szaporítani a hi­vatalos rangra emelt idegen szavak számát, ami még csak hagyján. A Délker elnevezés viszont félrevezető, hiszen a vállalat nevéhez — Déligyü­mölcs, Élelmiszer és Vegyi­áru Kereskedelmi Vállalat — gondolatban a banánt, a na­rancsot társítja a fogyasztó, holott ebben az üzletben semmiféle élelmiszer nem kapható. Van viszont sereg­nyi iparcikk a vidótól a szemfestéken át egészen a cu­misüvegig. — Miért? — Eredeti profilunkon kí­vül ma már igen sok termé­ket hozunk be külföldről árucserében, s elsősorban ezeket kívánjuk árusítani — mondja Borsó András. — A Galamb utca után legköze­lebb a Münnich Ferenc utcá­ban nyitunk üzletet, ott már konzerveket, nyáron sört, té­len előre csomagolt déligyü­mölcsöt is forgalomba ho­zunk, amit az üzlethelyiség nagyobb volta tesz lehetővé. Mindkét boltunk a következő évtized üzlete. — Mennyiben? — A berendezés szép, a pénztárgép korszerű, az egész bolt belvárosi színvonalú. — Akkor talán mégsem a jövő évtized üzlettípusát kép­viseli, hiszen arról még alig­ha lehet fogalmunk, hanem csupán szép, esetleg elegáns boltokról van szó. De egyál­talán: miért nyit boltokat a Délker, amely eddig csak nagykereskedelmi tevékeny­séget folytatott.­­ Először is azért, hogy közelebb kerüljünk a fo­gyasztóhoz, másodjára azért, hogy megszerezzük mind a nagykereskedelmi, mind a kiskereskedelmi árrést, nem utolsósorban pedig azért, hogy megcélozzuk a kereske­dőházi formát, hiszen így a külkereskedelemtől a boltig veszünk részt az áru forgal­mazásában. Tegyük hozzá: az, hogy egy vállalat kereskedőházzá vál­jék, távolról sem csupán te­vékenységének sokféleségén, hanem legalább annyira tő­keerején múlik. Bár az is kétségtelen, hogy ha a Dél­ker kimazsolázza az általa behozott áruk legjavát, s azt elsősorban nem kiskereske­delmi partnereinek, hanem saját bolthálózatának szállít­ja, akkor — szabad árakról és kettős árrésekről lévén szó — anyagilag is megerősödhet. Másfelől azonban nem biztos, hogy a fogyasztó könnyen el­igazodik az üzletek olyan szakosításában, ahol egy bol­ton belül a legkülönfélébb iparcikkek keverednek élel­miszerekkel, italokkal, kül­földi cigarettával, ahol a te­levíziós készülékkel együtt árusítják a sört. A sokféle kifogás ellenére mégis hasznos a Délker tö­rekvése, ha másért nem, hát azért mindenesetre, hogy bő­víti az üzlethálózatot. Mint a vezérigazgató-helyettes el­mondta, a következő néhány évben ugyanis még 15—20 hasonló boltot kívánnak nyit­ni, most már nemcsak Buda­pesten, hanem az ország több városában. (g. zs.)

Next