Népszava, 1986. április (114. évfolyam, 76–101. sz.)

1986-04-01 / 76. szám

NÉPSZAVA 198­6. ÁPRILIS 1., KEDD Gorbacsov javaslatának visszhangja (Folytatás az 1. oldalról) elnökkel Londonban vagy Rómában, bármely más euró­pai fővárosban, ahol hajlan­dóak fogadni bennünket, hogy megállapodjunk erről a kérdésről. Nem látok leküzd­hetetlen akadályt — sem po­litikait, sem technikait, sem mást — e tekintetben. Meg­felelő politikai akaratra és közös felelősségünk megérté­sére van szükség. Javasoljuk, hogy találkozzunk, cseréljünk véleményt erről a létfontos­ságú problémáról, és adjunk megbízást megfelelő megál­lapodás előkészítésére. Reméljük, hogy a Szovjet­unió javaslatát kellőképpen értékeli és helyesen fogadja az Egyesült Államok elnöke és az egész világ. Az emberiség nagy felelős­séget követelő határra érke­zett. A nukleáris fegyverke­zési hajsza következményei veszélyesen megjósolhatatla­­nokká válhatnak. Együtt kell cselekedni — ez mindenkire vonatkozik — fejezte be té­vébeszédét az SZKP KB fő­titkára. A kaliforniai birtokán tar­tózkodó amerikai elnök ne­vében sajtóirodája terjedel­mes nyilatkozatot adott köz­zé, amelyben kijelenti: az Egyesült Államok álláspont­ja nem változott meg a nuk­leáris kísérletek moratóriu­máról, és szükségesnek tart­ja saját kísérletei folytatá­sát. A Fehér Ház által kiadott nyilatkozat azt mondja, hogy az Egyesült Államok „több­ször is kifejezésre juttatott álláspontja szerint a nukleá­ris fegyverkísérletek korláto­zása terén most a kölcsönös bizalmat növelő gyakorlati intézkedésekre van szükség, amelyek megnövelik a felek képességét a fennálló egyez­mények megtartásának el­lenőrzésére". A nyilatkozat megismétel­te, hogy az Egyesült Államok jelenleg csupán két, korábban megkötött egyezmény ratifi­kálására lenne hajlandó, a kísérleti robbantások felső határáról, illetve a békés cé­lokat szolgáló nukleáris rob­bantások eltiltásáról — s er­re is csupán abban az eset­ben, ha megállapodás jönne létre a tilalom ellenőrzésének új módszereiről. A csúcstalálkozó gondola­tát az elnöki nyilatkozat az­zal utasította el, hogy „bár­milyen fontos is a nukleáris kísérletek kérdése, ez csak egy kérdés, aminek megoldá­sa ráadásul szorosan össze­függ más kérdésekkel, min­denekelőtt a fennálló nuk­leáris fegyverkészletek szint­jének csökkentésével és a hatékony ellenőrzési eljárás megteremtésével. Az Egyesült Államok ezeknek a kérdések­nek ad prioritást”. Reagan ismételten azt hangoztatta egyébként, hogy bármiféle csúcstalálkozónak az Egyesült Államokban kell sorra kerülnie. Georgij Arbatov akadémi­kus szerint a Szovjetunió és az Egyesült Államok újabb csúcstalálkozója előtt „nem zárult be a kapu”, de az Egyesült Államok magatar­tása, Gorbacsov és Reagan genfi megbeszélése óta kö­vetett politikája rendkívül megnehezíti a kapcsolatok javítását. Arbatov rámuta­tott: a politikai helyzet nem javult, sőt egyes vonatkozá­sokban romlott a két ország viszonyában Genf óta. A vezető szovjet Ameri­­ka-szakértő az NBC amerikai televíziós társaságnak adott hétfőn nyilatkozatot. Alá­húzta: Washington sorra el­utasítja a Szovjetunió javas­latait, így például most megfontolás nélkül vissza­utasította a tárgyalást arról, hogy szüntessék meg a nuk­leáris fegyverkísérleteket. Mindez azt mutatja, hogy az amerikai fél nem törek­szik őszintén megállapodá­sokra — hangoztatta. George Shultz amerikai külügyminiszter, aki a Földközi-tenger térségében tett körútja befejeztével nyi­latkozott hétfőn, a Fehér Ház nyilatkozatához hason­lóan szintén elutasította Gorbacsov javaslatát. Schultz szerint egyrészt az Egyesült Államok most nem tekinti saját érdekében állónak az ilyen megállapodást, más­részt szerinte az ilyen „rög­tönzött” találkozó nem hoz­hat eredményt, a megállapo­dások „rendkívül gondos és alapos előkészítést” igényel­nének. Az amerikai külügy­miniszter azt is kijelentette, hogy Washington szerint a legközelebbi csúcstalálkozót feltétlenül az Egyesült Álla­mokban kell megtartani. Shultz Arbatovtól eltérően úgy ítélte meg, hogy a Szov­jetunió és az Egyesült Ál­lamok kapcsolataiban Genf óta nem következett be visz­­szaesés. Shultz szerint a szovjet— amerikai tárgyalásokon a holtpontról való elmozdulást csak a „titkos diplomáciai” és nem a csúcstalálkozókra való nyilvános felhívás hoz­za meg. Schultz szerint Gor­bacsov és Reagan tavaly no­vemberi genfi csúcstalálkozó­jához is valamiféle „titkos diplomácia” vezetett el. Jól tájékozott londoni for­rások szerint az angol kor­mány olybá veszi, hogy nem ő a címzettje Gorbacsov fel­hívásának, s így nem is szán­dékozik hivatalosan válaszol­ni az SZKP KB főtitkárának arra a javaslatára, hogy Lon­donban, vagy más európai fővárosban kezdjenek leg­magasabb szintű tárgyaláso­kat — szovjet—amerikai, avagy szovjet—amerikai— angol részvétellel — az atom­kísérletek teljes tilalmáról. A kísérleti atomrobbantá­sok betiltására szólította fel az amerikai elnököt Andreasz Papandreu görög kormányfő vasárnap, a görögországi La­­risza városában. Az SPD támogatja a nuk­leáris kísérletek teljes betil­tását célzó szovjet indít­ványt — jelentette ki vasár­nap Bonnban Hermann Scherr, az ellenzéki SPD par­lamenti csoportjának lesze­relési kérdésekben illetékes szóvivője. Elfogadhatatlannak nevez­te, hogy a nyugatnémet kor­mány nem foglal állást a nagyhatalmak ezzel kapcso­latos vitájában. Genscher külügyminiszter röviddel ezután kijelentette: Bonn lehetőséget lát a meg­állapodásra a nukleáris kí­sérletek korlátozásáról, és a későbbiekben esetleg a tel­jes betiltásáról. Genscher azt mondta: kormánya reméli, hogy a genfi szovjet—ameri­kai fegyverzetkorlátozási tár­gyalások eredményre vezet­nek az atomkísérletek álta­lános és átfogó betiltására irányuló próbálkozásokban is. Loginov külügyminiszter-helyettes nyilatkozata kapcsolatainkról A szocialista közösség orszá­gai közötti kapcsolatokról, s más időszerű nemzetközi kérdésekről nyilatkozott hét­főn Vagyim Loginov szovjet külügyminiszter-helyettes Moszkvában dolgozó magyar tudósítóknak. A szocialista országok egyeztetett békepolitikájáról szólva felhívta a figyelmet arra, hogy a Szovjetunió át­fogó leszerelési programja a szocialista országok közötti aktív eszmecsere során ala­kult ki. A szocialista közös­ség országainak békeindítvá­nyait minden bizonnyal to­vább fogja fejleszteni a VSZ Politikai Tanácskozó Testü­letének következő, Budapes­ten megtartandó ülése, ame­lyen részt vesz Mihail Gor­bacsov, az SZKP KB főtit­kára is. A szovjet—magyar vi­szonyról szólva a külügymi­niszter-helyettes hangsúlyoz­ta, hogy a Szovjetunióban nagy érdeklődéssel szemlélik hazánk életét. „Nem ártana, ha jobban odafigyelnének Magyarországra azok, akik oly szívesen kérdőjelezik meg a szocializmusnak azt a képességét, hogy megfelelő életszínvonalat, jó életkörül­ményeket tud biztosítani az emberek számára” — szögez­te le. Loginov kijelentette azt is, hogy Moszkvában fon­tosnak tartják, milyen kép alakul ki a Szovjetunióról más szocialista országokban, így Magyarországon. Ebből a szempontból komoly elisme­rést váltott ki a szovjet fő­városban az SZKP XXVII. kongresszusáról bőségesen, tartalmasan, s igaz módon tudósító magyar tömegtájé­koztatási eszközök tevékeny­sége. Gorbacsov legújabb felhí­vásával kapcsolatban elmon­dotta, hogy a tévébeszéd szö­vegét a Szovjetunió hivatalo­san is megküldte Washing­tonnak. Hivatalos választ még nem kapott, de a Fehér Ház képviselőjének első meg­nyilatkozása elutasító volt. Moszkvában egyelőre vára­kozó álláspontra helyezked­tek, s bíznak a józan, meg­fontolt és kedvező amerikai válaszban — mutatott rá Va­gyim Loginov. Húsvéti békemenetek (Folytatás az 1. oldalról) földi fegyverkezési hajsza megszüntetését sürgették. A bajorországi Wackers­­dorfban mintegy 250 tünte­tőt, sátortábor-lakót letar­tóztattak, akik az NSZK-ban felépítendő első nukleáris hulladékfeldolgozó üzem terve ellen tiltakoztak. A nukleáris fegyverkezés ellenzői a közép-angliai Mal­­vernben és a walesi Car­­marthenben is tüntettek. Az utóbbiban mintegy négyezer ember alkotott élő láncot a helyi elöljáróság atombiztos óvóhelye körül, tiltakozva a nukleáris fegyverek ellen. A New York-i háborúelle­nes, vallási és egyetemi szer­vezetek által szervezett bé­­kemenetben több mint há­romezren vonultak ahhoz a tudományos intézethez, amely elsőként csatlakozott az SDI-terv kidolgozásához. Az atomfegyver-kísérletek és a más országok belügyeibe való beavatkozás beszünte­tését követelték a Chicago egyik főterén összegyűlt tün­tetők. 17 amerikai békeszer­vezet vezetői által aláírt nyi­latkozatot tettek közzé, amely hatékony megállapo­dást sürget a Szovjetunióval a kísérleti atomrobbantások betiltásáról. A békegyűlés szónokai elítélték a legutóbbi nevadai robbantást és fel­szólították az amerikai kor­mányt, hogy kövesse a Szov­jetunió példáját. Az Ohio állambeli Cleve­­landben aláírásgyűjtő kam­pány kezdődött Javult a ruhaválaszték, kevés a hazai csempe A Belkereskedelmi Minisz­térium áruforgalmi jelenté­se szerint az év első két hó­napjában a lakosság 76,9 milliárd forint értékű árut vásárolt, amely folyó áron számolva 8,6 százalékkal, összehasonlítható áron pedig 1,9 százalékkal több, mint a múlt év azonos időszakában. Legnagyobb mértékben a ruházati termékek, továbbá a vegyes iparcikkek és az élelmiszerek forgalma növe­kedett. Az alapvető élelmiszerek­kel való februári áruellátást jónak minősíti a jelentés, de olcsóbb húsfélékből, diabe­tikus készítményekből vál­tozatlanul előfordulnak hiá­nyok. A ruházati termékek mennyisége elegendőnek bi­zonyult, összetétele azonban továbbra sem találkozik a kereslettel: több helyütt szül­és mérethiányokat regisztrál­tak a női kosztümök, ruhák, pantallók választékában. A vegyes iparcikkek kíná­lata nem változott lényege­sen. Kismértékben javult a kínálat hazai hűtőszekré­nyekből, villanybojlerekből, fagyasztószekrényekből, var­rógépekből és egyes sport­szerekből, de változatlanul hiány van a hazai fekete­fehér és színes televízióból. Az előjegyzett tüzelőt a TÜZÉP-ek mindenütt leszál­lították, s az utalványokat beváltották. A tavalyinál ki­sebb az érdeklődés az építő­anyag iránt. Növekedett vi­szont a falburkoló csempék, padlóburkoló lapok és a fe­nyő fűrészáruk forgalma. Az égetett, olcsó cserepet, a kü­lönféle faházakat, a hazai csempét és a gömbfát sok helyütt hiába keresték a vá­sárlók a telepeken. 3 A vezető felelőssége A társadalom állapotának egyebek között az is jellem­ző jegye, hogy a vezető tiszt­ségek betöltői miként jutot­tak funkciójukba, hogyan vi­szonyulnak megbízatásukhoz, miként élnek hatalmukkal, irányító munkájukat meny­nyire tekintik szolgálatnak, s akiket irányítanak, azok milyen lehetőségekkel ren­delkeznek ahhoz, hogy elszá­moltassák, ellenőrizzék veze­tőjüket A hazánk felszaba­dulása óta eltelt 41 esztendőt ebből a szempontból vizsgál­va egyértelműen megállapít­ható: a szocialista fejlődés fő iránya a társadalmi viszo­nyok demokratizálása, a ve­zető, irányító munka szolgá­lati jellegének erősödése, a közfunkciók társadalmi el­­lenőrzöttségének bővülése volt. A kádermunka kérdéseiről az MSZMP XIII. kongresszu­sán elhangzottak, s a Köz­ponti Bizottság legutóbbi ülésén hozott határozatok szelleméből ítélve a követ­kező években is ezen az úton haladunk tovább. A közfunk­ciók népszolgálat jellegének erősítése, a vezetői tevé­kenység társadalmi elszámol­tatásának további szélesítése, az irányító posztra kerülés, s általában a kádermunka nyilvánosságának fejlesztése útján. Put k­ncsolgatüst nélkül Jean-Paul Marat, a francia polgári forradalom radika­lizmusáról ismert vezéralakja a Jakobinusok Társaságának egyik ülésén szenvedélyes szavakkal fogalmazta meg, hogy milyen legyen a forra­dalmár vezető. „Irányítót kö­vetelek, vezetőt, nem pedig korlátlan hatalmú parancso­­lót” — mondta csaknem két évszázaddal ezelőtt. Akkori gondolatai, a vezetői maga­tartásról vallott felfogása máig sem veszített időszerű­ségéből, hiszen az ember ter­mészetes igénye, hogy a ve­zetői posztok betöltői a rájuk bízott munka irányítói legye­nek, és ne korlátlan hatal­mú parancsolok. Közismert, mennyi kárt okozott hazánkban, mennyi­re kikezdte a párt és a tö­megek közötti kapcsolatokat az ötvenes évek elejének szektás-dogmatikus politiká­ja, a vezetői munkát paran­csolgatással helyettesítő, a vezetést a nép fölé helyező, a vezetőket a csalhatatlanság és a bírálhatatlanság légkö­rével körülvevő ellenszenves gyakorlat. Az MSZMP tör­ténelmi érdeme, hogy meg­védve a néphatalmat, a párt­munka egyéb területeivel együtt a vezetői tevékenység megítélésében is visszaállí­totta a lenini normákat. Három évtized tapasztala­tai igazolják, mennyire nö­velte a szocializmus vonz­erejét annak az elvnek a ki­mondása, hogy pártfunkció kivételével minden vezetői posztot pártonkívüliek is be­tölthetnek­. Az MSZMP po­litikája a három évtizeddel ezelőtti nagy társadalmi ka­taklizma után egyebek között azért is kaphatott rövid idő alatt olyan elemi erejű tö­megtámogatást, mert határo­zottan vallott álláspontja és következetesen alkalmazott gyakorlata a nép, a szocializ­mus ügyének szolgálatává avatta a vezetői funkciót. A közigényt fejezte ki az is, hogy a politikai alkalmassá­got már-már misztifikáló szektás-dogmatikus túlzások­kal és a szakmai hozzáértést egyedüli mérceként kikiáltó revizionista szélsőségekkel szakítva a vezetőkkkel szem­ben támasztott hármas köve­telmény — a politikai alkal­masság, a szakmai hozzáértés és a vezetői rátermettség — együttesen vált a megítélés mércéjévé. Ezeket az alapelveket kö­vetve — a szocialista demok­rácia fejlődésével összhang­ban — az utóbbi évtizedek­ben jelentősen erősödött ha­zánkban a vezetői munka társadalmi ellenőrzöttsége, lényegesen csökkent a káder- és személyzeti munka körüli misztifikáció. A személyi ügyek eldöntésében ma a ko­rábbinál nagyobb szerepük van a párt- és a társadalmi szervek választott testületei­nek, s a döntések előtt meg­hallgatják, figyelembe veszik azoknak a közösségeknek a véleményét is, amelyeknek az irányítása lesz az új ve­zető feladata. A személyi ügyek előkészítésének és a vezetői munka értékelésének növekvő társadalmi ellenőr­zését jelzi, hogy az ilyen ügyekben szélesebb körű vé­leményezési joguk van a szakszervezeteknek és a KISZ-szervezeteknek. Mind gyakoribb, hogy pályázat út­ján és csak meghatározott időre lehet elnyerni vezetői megbízatásokat. Napjaink formálódó, terjedő valósága, hogy a dolgozók vélemé­nyükkel mind közvetlenebb részesei lesznek vezetőik ki­választásának, munkájuk ér­tékelésének és ellenőrzésé­nek. A vállalatok irányításá­nak és a vezetők választásá­nak új formái a kezdeti gon­dok ellenére is reményt kel­tőek, előre mutatóak. A törekvések iránya egyér­telműen jelzi: a szocialista demokrácia követelményei teret nyernek a személyzeti és kádermunkában, a vezetői tevékenység tartalmának és megítélésének alakulásában is. Az élet valóságát figyel­ve azonban könnyen tapasz­talatokat szerezhetünk arról is, hogy ezek a szocialista céljainknak megfelelő törek­vések milyen ellentmondáso­san érvényesülnek, mennyi akadállyal találják szembe magukat. A szubjektív íté­let, a személyi összefonódás, a következetlenség — és még ki tudja, mi minden — több­szörösen deformálhatja a közigénnyel egyező káderpo­litikai elvek megvalósulását. A változat­lan ok­ok, változó módjat érti. Az MSZMP XIII. kong­resszusán a Központi Ellen­őrző Bizottság jelentésében igen éles bírálatot kaptak a kádermunkában tapasztalha­tó negatív jelenségek. Egye­bek között például az, hogy személyi kérdésekben olykor felszínes benyomások, csak hallott, de nem ellenőrzött vélemények alapján dönte­nek, hogy a vezetésre alkal­mas fiatalok nem mindenütt kapnak elég lehetőséget ké­pességeik bizonyítására, s hogy akadnak helyek, ahol más irányító beosztásba men­tenek át vezetésre alkalmat­lan, méltatlan vezetőt. A kongresszus határozott kriti­kával illette azokat a vezető­ket, akiket helytelen útra te­relt az anyagiasság, a szer­zési vágy, akik kapcsolatai­kat elvtelenül felhasználva jutottak jogtalan előnyök­höz, s akik rossz néven ve­szik a bírálatot, személyes­kedésnek tekintik a hibák okainak feltárását. Vannak munkahelyek — kár lenne hallgatni róla —, ahol az ivócimboraság, a kár­tyabarátság dönti el, hogy kit javasolnak akár a legki­sebb tisztségre is. És az sem ritkaság, hogy legszíveseb­ben a sima modorúakat ajánl­ják az ilyen tisztségekre. Azokat, akik önálló gondo­lat és vélemény híján a leg­kevesebb főfájást okozzák a munkahelyek magasabb be­osztású vezetőinek. Mentsen meg az ég bennünket az ilyen fejbólintóktól. És a csak követelni, szájalni tudó demagógoktól is. Ezek is, azok is sok kárt okozhatnak a munkahelyi közösségek­nek, a társadalomnak. Hasznot csak azoktól re­mélhetünk, akik nem a sa­ját pecsenyéiket sütögetik a közfunkció tüzénél, akiket nem vakít el a hatalom fé­nye, akik érzik a vezetői poszt felelősségének terheit, a másokért, a vállalt ügyért cselekvés, az alkotó küzde­lem gyötrelmes gyönyörűsé­gét. Az ilyen vezetői maga­tartás ösztönzését szorgal­mazza az MSZMP Központi Bizottságának március 18-i határozata is, amely nem vál­toztat a káderpolitika be­vált elvein és fő céljain, de lényeges változtatásokat sürget e politika megvalósí­tásának eszközein és mód­szerein. A könössufi saoitfalatában Magától értetődő, hogy az erkölcsi alkalmasság eddig sem volt mellőzött szempont a vezetők kiválasztásában és minősítésében. A politi­kai alkalmasság, a szakmai hozzáértés és a vezetői rá­termettség közismert hármas követelményét a Központi Bizottság most leírva, tétele­sen is kibővítette az erkölcsi alkalmasság követelményé­vel. Jelzi ez a betoldás a vezetői magatartással és ál­talában a kádermunkával szembeni igények megnöve­kedését, annak a közkívána­lomnak az erősödését, hogy életünk minden szférájában követeljük meg jobban, ha­tározottabban szocialista er­kölcsi normáink megtartá­sát és megtartatását. Egész közéletünk alaku­lását befolyásolja, megpezs­­díti, majd annak az új — legalábbis nálunk új — tö­rekvésnek a megvalósítása, amelyet helyesnek tart a Központi Bizottság, s amely­nek alkalmazása révén a po­litikai és közéleti vezetők meghatározott köre korláto­zott ideig töltheti majd be ugyanazt a tisztséget, mun­kakört, így bizonyosan ter­mészetesebb lesz a kádercse­re, nem a nyugdíjazás, vagy az egészségi állapotra hivat­kozás lesz az egyetlen lehe­tőség a szükséges váltások, cserék alkalmával. A társadalom haladása, a gazdaság előbbre jutása szempontjából soha sem volt közömbös, hogy kik és mi­lyen képességű emberek töl­tik be az irányító, vezető posztokat. Napjainkban azon­ban sokszorosára nőtt annak a fontossága, hogy a legki­sebb munkahelytől a legma­gasabb országos szervekig mindenütt hozzáértő, ráter­mett emberek legyenek a ve­zetők. Olyanok, akik ké­szek a kezdeményezésre, bát­rak, fogékonyak az újra, akikben a határozottság em­berséggel párosul, s akik ve­zetői tevékenységük minden percében számolnak azzal, hogy funkciójuk a szolgá­lat. A közösség szolgálata. Csak ilyen vezetői munkával és magatartással biztosítha­tó, hogy nagy erőfeszítése­ket kívánó társadalmi és gazdasági céljaink maradék­talanul megvalósuljanak. Szathmári Gábor

Next