Népszava, 1986. szeptember (114. évfolyam, 205–230. sz.)

1986-09-19 / 221. szám

6 Kiállítási kalauz Borsos Miklós könyvillusztrációi Stílszerű kiállítással köszönti 80. születésnapja alkalmából kiváló szobrászművészünket az Országos Széchényi Könyvtár: a mester irodalmi illusztrációiból mutat be vá­logatott szemelvényeket. A várbeli intézmény három kiállítótermében az írás és a kép, az irodalom és a képző­művészet ritkán tapasztalha­tó összefonódásának lehetünk szemtanúi: — az írott szó tartalmát és szépségét egyen­rangúan tolmácsoló vizuális ábrázolások sorakoznak a tárlókban, részben eredeti munkák, részben nyomdai sokszorosítások formájában. Borsos szereti és élvezi az irodalmat — ezt már illuszt­rációinak külső jellemvoná­sa, a rajzok változatossága, könnyedsége, formálásuk természetessége is elárulja. Olvasói kulturáltsága folytán ragyogóan tud illeszkedni az inspiráló mű hangulatához, életérzéséhez és világképé­hez; legjobb teljesítményei még a stílus szintjén is kö­vetik a megképesítendő al­kotást. Ez a szoros alkalmaz­kodás mindamellett sosem torkollik sem az írói mon­danivaló szimpla képi nép­szerűsítésébe, sem pedig szolgai másolásába. Nem, mert ábrázolásaiban egyben értelmezésre is vállalkozik: kitartó szívósággal keresi meg azt a jellegzetes moz­zanatot, részletet vagy hely­zetképet, amely csonkítatlan teljességében tükrözi az író, illetve a mű „egyéniségét”. Bár minden feladatot ki­fogástalanul megold, ott van igazán elemében, ahol a tol­mácsolandó gondolatban a maga gondolatára ismer, ahol az írói erkölcs, célki­tűzés és magatartás az övé­vel rokon. Ilyenkor mintegy a modelljének a társa, mond­hatni alteregója lesz: az il­lusztrálandó téma ürüggyé válik számára a saját néze­tei kifejtéséhez. Legkivált Ady-, Illyés-, Juhász Gyula- és Babits-ilusztrációibban mutatja meg magát — ezek­ben az alkotókban nemcsak kortársait tiszteli, hanem harcostársait is, fegyverba­rátait a humanizmus érvény­re juttatásáért folytatott küz­delemben. A jelzett írókról szólva képeiben minimálisra csökken a narratív elem, lá­tomásokat jelenít meg, s ezekben „lírai érzéstömbök” formájában, a lelkiség szint­jén mutatkozik meg a való­ság. A Borsos-illusztrációk tar­talmi és formai sokfélesé­gének kétségtelenül a mes­ter gazdag szellemisége a legfőbb forrása, az is tény, azonban, hogy ez a változa­tosság aligha lenne megvaló­sítható művészi felkészültsé­gének sokrétűsége nélkül. Tudjuk, hogy eredetileg fes­tőnek készült, foglalkozása vésnök volt, önképzés útján vált szobrásszá, s a plasztika mellett az éremmetszés is foglalkoztatja. Pályafutásá­nak ezek az állomásai il­lusztrációin is nyomot hagy­tak. Festői múltjából követ­kezik az árnyalatok és kont­rasztok iránti érzékenysége, vésnöki készségeiből kivéte­les szakmai tudása, szobrá­sz­i adottságaiból hangsúlyo­zott térlátása. Rajzi gesztu­sai még akkor is tömörek és sűrítettek, amikor — pél­dául Mikszáth, Petőfi vagy Arany János esetében — az elbeszélő tónusú illusztráció felé hajlik. Említett képessé­geivel természetesen disz­­tingváltan — a feladat jelle­gének megfelelően — él, hol az egyik, hol a másik lehető­séget aknázza ki, megfelelő anyagot, illetve eszközt (tus, toll, ecset, hidegtű, stb.) is párosítva a választott mo­dorhoz. A kiállítás utolsó harma­dában néhány világirodalmi mű, illetve kortársi alkotás illusztrációi kaptak helyet, többek között Képes Géza, Szabó Magda, Garai Gábor, Sarkadi Imre és Hubay Mik­lós könyveihez készült lapok. A legparádésabbak kétségte­lenül a Képes „Kő és fes­ték” című, görögországi él­ményeket feldolgozó verses­könyvéhez készült „tusfest­mények”. A fény és árnyék mediterrán játékára építő érzékletes absztrakció, a gö­rög feketealakos vázafesté­szet vonalvezetését is hasz­nosító modellálás jellemzi ezeket a lapokat, amelyek olyannyira görög hangulato­kat sugallnak, hogy még azo­kat is, akik sosem jártak a hellászi tájakon, megejti va­rázsuk. Borsos illusztrációi eled­dig zömmel nagy példány­­számú könyvekben láttak napvilágot, s reméljük, ez így lesz a jövőben is. Hiva­tásuk ugyanis több, mint az irodalom befogadásának elő­segítése: nemes művészeti élményeket nyújtanak azok­nak, akik nem, vagy csak alkalmilag találkoznak a vi­zuális művészetek produk­tumaival. Tasnádi Attila Illusztráció egy Babits-vershez Feltárás a szigeten — Elrejtett szerszámok — Toll és toll Múzeumok életéből Még tart a jó idő, nem min­denütt fejeződtek be az ása­tások. Folyamatosan törté­nik a leletmentés is, ha földmunkák során valahol valami előkerül a múltból. Békéscsaba határában pél­dául Szatmári Imre vezeté­sével befejeződött egy kö­zépkori magyar falu temp­­■ tornának ásatása. Félkör­íves, egyhajós templom volt, körötte temetővel. Bélme­­gyer—csömöki dombon (ugyancsak Békés megyé­ben) leletmentés során kö­rülbelül félszáz késő avar sírt tárt fel Megyesi Pál, a Munkácsy Mihály Múzeum régésze. S harmadszor is Bé­kés megye: Vésztő-Mágoron a Csőti­monostori Történel­mi Emlékhely melletti dom­bon régészeti feltárást kez­dett Makkay János az MTA Régészeti Intézetének fő­munkatársa. Az őskor há­rom szakasza válik látható­vá a helyszínen. A tervek szerint védőépület kerül a feltárt rész fölé, s így a lá­togatók is megtekinthetik az évezredes emlékeket. Püspökladányban földet hordtak a köztemető egyik dombjából. Leletek kerültek elő, s M. Nepper Ibolya, a Déri Múzeum régésze egy valószínűleg XII. századi templom és temető marad­ványaira talált. Az eszter­gomi szigeten hét esztendeje folyik a kisebb kutatásokból már korábban is ismert ben­cés apácakolostor feltárása. Idén a korábbi — XI—XIII. századi — épületrész terüle­tén folytatódott a feltárás. Az épületrész alatt még ko­rábbi településmaradvá­nyokra bukkantak. Egy nagy hulladékgödörből töb­bek között I.­ András pénze is előkerült. Visegrád-Vár­­kertben az ispáni és főespe­­resi központhoz tartozó ko­ra Árpád-kori településen Kovalovszky Júlia folytatta a XI. századi plébániatemp­lom körüli temető feltárását. Eddig összesen 159 sírt is­mertek meg. Bennük XI— XII. századi pénzek, sze­rény ékszerek. A településen pedig, egyik ház közelében elrejtett szerszámegyüttesre bukkantak, amelyben sze­­kerce, kapa, egy rövid kasza s ásóvasalás szerepel. A Központi Múzeumi Igaz­gatóság, ahonnan az előb­bieket tudjuk, más jellegű adatokat is közölt a mú­zeumok életéből. Például az új szerzeményekről. A Ma­gyar Munkásmozgalmi Mú­zeum az 1945—1948 közötti koalíciós időszak kulturális életét dokumentáló p­laká­tokkal és iratokkal gazda­godott. Közöttük van a még romos Budapesten rendezett első szimfonikus hangver­seny plakátja is. A Magyar Mezőgazdasági Múzeum a készülő szőlészeti állandó ki­állításához egy 1827-ből való szőlőprést, továbbá erjesz­tőkádat s egyéb szőlészeti­­borászati eszközöket vásárolt Szekszárdon és környékén. A debreceni Déri Múzeum legújabb kori történeti gyűj­teményébe került a helyi Veréb-féle műlakatos cég ha­gyatéka. Kiemelkedik közü­lük több közismert debre­ceni épület kovácsoltvas dí­szeinek műhelyrajza, vala­mint egy mosdóállvány és egy csillár a múlt század vé­géről. A ceglédi Kossuth Múzeum a harmincas évek­ben készült két Benedek Pé­­ter-képet vásárolt a képző­­művészeti gyűjteményébe. A közeljövőben nyíló ki­állítások közül kettőt emlí­tünk; mindegyik kapcsoló­dik az Iparművészeti Mú­zeumhoz. Az egyik a mú­zeum budapesti épületében nyílik szeptember 25-én. Cí­me: A bécsi porcelán az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében. A másik is 25-től látható, Sárvárott, a Nádasdy Ferenc Múzeum­ban. Címe: Toll és toll. Ez XIX. századi viseleti kiállí­tás, az Iparművészeti Mú­zeum anyagából. S itt a vé­gén említünk két közérdekű hírt. A Magyar Nemzeti Ga­léria szeptember 28-tól ismét naponta 10—18 óra között látogatható (hétfő kivételé­vel), s az ingyenes látogatási nap újra szombat. Szegeden hamarosan elkezdődik a Móra Ferenc Múzeum felújí­tása. Ezért az állandó kiállí­tások egy részét bezárták. Csak a következők látogat­hatók: Csongrád megyei pa­rasztbútorok és népviseletek, Móra-emlékszoba, Luci-kép­­gyűjtemény. A Szegedre ki­rándulók eszerint tervezzék a programjukat. (mátyás) SUGÁRZÓ SUGÁR ISTVÁN Nevéhez hűen sugárzott az egri Sugár István, a múlt idők kutatója,­­a Végvári históriák A várjátékok című honismereti vetélkedő játékban. Meg lehet írni­­a tévéműsor forgatóköny­vét, el lehet végezni sokféle szervező munkát,­­mégis érhetik meglepetések a műsor szerkesztőit. Ilyen meglepetés volt a nézők számára is a szeptember 17-i, szerdai műsorban a hat­­vankilenc éves­­Sugár, István szereplése. Mondhatjuk úgy is: egyszeresen megszínesítette a műsort, ha úgy tetszik, fősze­replővé vált. Szerencsénkre s örömünkre! Egyszeresük bátran kezdett vállalkozni — kezdetben veszített is! — de nem adta föl, hanem konokom kérte tovább a kérdéseket és válaszolt. Szép hevülettel, elismerésre késztető tárgyi tudással és ott­honossággal a múlt dolgaiban. Mert — és nyárt! Mertek és nyertek az egriek azzal, hogy Sugár Istvánt „be­­válogatták" a versenyző csapatba! Ha mi, a nézők többsége eddig nem is tudtunk róla, megjelent munkáiról, amelyek minden bizonnyal becsesek, alaposak és fontosak, sőt, sok vonatkozásban valószínűleg pótolhatatlanok; ő dolgozott év­tizedeken át konokom „pénz és taps nélkül”. Mostani szerep­lésének ez volt a küzdelemre ösztökélő hátországa. A maga­biztos tudás. Jelenléte lendületet­­vitt a néha-néha meglassu­­dó műsorba, és megváltoztatta­­annak arculatát. Ha csak eny­­nyi haszna lett volna e vetélkedőnek, az sem kevés. Évtize­dek munkával töltött napjai sereglettek mögötte! De egyúttal figyelmeztetés is mindez. Az illetékesek velünk együtt elgondolkodhatnak azótn, hogy hány Sugár Istvánhoz hasonló tanár, levéltáros, nyugdíjas kutató dolgozik még s halmoz /el rendíthetetlen elszántsággal szellemi közértéket e hazában? Hányról nem tudunk, mert nem kerülnek bele semmiféle „vetélkedőbe". Pedig ők lehetnének a kisvárosok­ban is az ifjabb nemzedék példaképei. Egyszer talán meg kel­lene ren­dezni az ő sajátos vetélkedésüket, hogy megismerhes­sük őket, tudjunk róluk. Láthattuk, nem számít a kar, ha tu­dásról, lelkesedésről van szó. Sugárzó erejüktől csodálattal némul elő az elragadtatott elismerésre, tisztelgő főhajtásra mindig kész ifjabb nemzedék is. Köszönjük Sugár István bá­csi. Szerda este emlékezetesen megfényesedett a mi arcunk is. Kiss Dénes Elment Gábor Móric Kilencvennyolcadik évében, szeptember 12-én elhunyt Gábor Móric festőművész, a magyar képzőművészek ha­zai legidősebbje. Augusztus­ban még a régi fürgeséggel dolgozott Százados úti mű­termében, melynek 1913 óta volt lakója. Állványán új művek keletkeztek oly fris­sességgel, akárha pályája de­rekán álló festő lett volna. Kiállítása volt az elmúlt nyá­ron Pápán veje és unokája — Szabó Iván és Szabó Gábor szobrászművészek — társasá­gában. A tárlaton hetven év­vel ezelőtti és az idén kelet­kezett képek harmóniában függtek egymás szomszédsá­gában, oly mértékű művészi következetességről tanúskod­va, amilyenre csak a legrit­kábban terem példa. Székely Bertalantól, Szi­­nyei Merse Páltól, Balló Edétől tanulta a festészetet és az emberi tartásit Gábor Móric. És Nagy Balogh Já­nostól, aki figyelmével tün­tette ki. Tájakat festett, kedvelte a hajdanvolt budai Tabán hangulatos utcácskáit. Pa­rasztköcsögbe állított virágo­kat is gyakran választott mo­dellül. Legigazibb műfaja a portré volt — ifjan az öreg Jókai Mórt is rajzolta élet után. És ki mindenkit még a szellem nevezetesei közül! Tévedhetetlen biztonsággal ragadta meg a modell karak­terét és jelenítette meg vász­nán a test és a lélek jellem­zőit. Szeretet és bölcsesség vezérelte ecsetjét. A SZOT- díj, amellyel kitüntették, en­nek az emberábrázoló mű­vészetnek az elismerése volt. Élő művészettörténetként járt köztünk. Személyében pedig a legszeretnivalóbb ember volt, akivel eleddig jó­sorsom összehozott. H. L. PÉNTEK, 198­6. SZEPTEMBER 19. NÉPSZAVA Táncművészet ’86 A Budapesti Művészeti He­teken rendezik meg — a Ma­gyar Táncművészek Szövet­ségének kezdeményezésére — a magyar hivatásos balett- és néptáncművészek ünnepi seregszemléjét. A Táncművészet ’86 ren­dezvényei szeptember 25-én kezdődnek. A Magyar Állami Operaház balettegyüttese a Népköztársaság útjai dal­színházban adja elő Seregi László Prokofjev zenéjére készült balettjét, a Rómeó és Júliát. Szeptember 26-án a Budai Vigadóban a Kodály Kamara­ Táncegyüttes és a Hungária Táncegyüttes mu­tatja be műsorát. Szeptem­ber 29-én a BM Duna Mű­vészegyüttes és az Állami, Népi Együttes adja elő pro­dukcióit a Fővárosi Operett­színházban. A Budapesti Ka­mara Balett új táncjátéká­val, a Hullámhosszokkal lép fel a Magyar Állami Ope­raházban. Az Állami Balett­­intézet balett- és néptáncta­gozatának növendékei kon­certműsort mutatnak be szeptember 30-án a Budai Vigadóban. Hanglemezfigyelő LEHOTKA GÁBOR BACH-LEMEZÉRŐL J. S. Bach — mióta Men­delssohn kezdeményezésére a romantika új életre keltette őt — a totalitás, a tökéletes­ség szimbóluma. Akár Miche­langelo, Goethe vagy Tolsz­toj. Annak idején azonban fiai, Johann Christian és Philip Emanuel Bach híre homályo­­sította el nevét, legalábbis a zeneszerzőét. Ez nem is meg­lepő, hiszen először negyven­egy éves korában jelent meg műve nyomtatásban (a Kla­vierübung első része 1726- ban). Vagyis korábban jobbá­ra mint orgonistát, orgona­építőt, tanítómestert ismer­ték, aki mellesleg természe­tesen komponál is. De már ezek a kortársak is megérezhették a Bach-ze­­ne különlegességét, mikor ámulva hallgatták orgonajá­­tékát (feltételezvén, hogy ha nem Bach az, aki a karzaton ül, akkor csak az ördög le­het). Lehotka Gábor közelmúlt­ban megjelent lemezén négy orgonaművet szólaltat meg, egy korai par­ti­tát, egy trió­szonátát és két prelúdium és fúgát. Ez utóbbi két darab­ban a szokásostól eltérően majdhogynem a prelúdium, ez a lazább szerkezetű, impro­­vizatívabb első rész alkotja a súlypontot, s a fúga kevés­bé komplikált, kevésbé szi­gorú. A fúgában — Yehudi Me­nuhin hasonlatát folytatva — mint a gondolkodásban, ana­lógiákat keresünk, párhuza­mot vonunk, emlékezünk és következtetünk. Amit hallunk azonban, az már csak a „gon­dolat”. Lehotka Gábor a kecske­méti Kodály-központ Jehm­­lich-orgonáján adja elő a mű­veket: a drezdai Jehmlich­­cég korábbi képviselői a leg­híresebb barokkorgona-épí­­tőnél, Gottfried Silberman­­nál tanulták mesterségüket. CAMERATA HUNGARICA: CHOREAE & CARMINA Hosszú idő óta talán az el­ső igazi egy­másra találása ze­nei elméletnek és gyakorlat­nak a régi zene művelésére. A barokk és klasszikus stí­lusú művek korhű, hiteles megszólaltatása és a még ko­rábbi, reneszánsz zenék egy­­általán a megszólaltatása ösz­tönző erő, melynek hatására zenetörténészek, kutatók hangszert fognak kezükbe (illetve hangszerhez ülnek), és a hajdan „tudatlannak” kikiáltott előadók könyvtára­kat járnak, gyűjteményeket fedeznek föl, régi tabulaturá­­kat, kottaírásokat fejtenek meg és értelmeznek újra. A Camerata Hungarica új lemeze is ennek gyümölcse: a zenetudomány és előadó­művészet együttműködésé­nek, sőt, egy-egy személy­ben való találkozásának. A megszólaló dallamok két, a XVI. század végéről szár­mazó gyűjteményből valók, mindkettő egy igen neves németalföldi kiadónál jelent meg (id. és ifj. Phalése-nél). A négyszólamú hangszer­együttesre feldolgozott tánc­darabok lemezünkön ének­­hangokon is elhangzanak, hi­szen a táncdallamok sokszor sanzonok, madrigálok dalla­maira épültek, vokális és hangszeres darabok viszony­lag szabadon cserélődtek. Egy-egy dallam, „téma” tehát igen sokféleképpen szólalhat meg, szinte a felismerhetet­­lenségik díszítve, színezve, furulyákon vagy gambákon, lanton, görbekürtökön vagy éppen éneki hangokon, külön­böző táncritmusokban. Teljes a nemzetköziség e táncokban: német az alle­­mand, a passamezzó olasz, a gaillarde francia. Olyan alap­ritmusok ezek, amelyek nap­jainkig fennmaradtak, s oly­kor egy-egy (immár dallam nélkül született) vers is őrzi az emlékezetüket, mint pél­dául József Attila Mikor az utcán átment a kedves című verse a gaillarde-ot. Kiválóak az énekes szólis­ták (Lugosi Melinda, Kiss Ina Mária, Kállay Gábor és Blazsó Sándor), és kiváló a nagyon fiatal Lassus Ének­együttes is. Egymáshoz simu­ló hangok, gördülő, folyé­kony, de kontúrozott hang­zás; sok szépet várhatunk még tőlük. Czigány Ildikó Hétfőn nyit a Liszt-múzeum Az egykori Sugár út sarkán, a Vörösmarty utcában áll az a ház, amelyben Liszt Fe­renc lakott 1880-tól Buda­pesten. A vaníliaszínű, újjávará­zsolt épület vonzza az arra­­járók tekintetét, kiemelked­ve végre az évszázados szür­keségből, és szeptember 22- től zárt kapukkal várja az ér­deklődőket, hiszen itt nyílik meg a Liszt-múzeum is. A bejáratot négy impozáns tábla keretezi, hirdetvén, mi minden kapott helyet a haj­dani Liszt-házban: a mú­zeumon kívül a Liszt Tár­saság, a Kodály Társaság székhelye és a zenetörténé­szek számára ritkasággyűj­teményt, Liszt hagyatékát tartalmazó könyvtár. Hófehér lépcsőház (a lép­csőkön fényesre csiszolt réz­­kampók) vezet Liszt első emeleti lakosztályába. Közé­pen kis méretű ebédlő, tőle jobbra a háló- és dolgozószo­ba, balra a szalon található. Ez a kis „ebédlő” időről idő­re kiállításoknak ad majd otthont, az első hónapokban Liszt és a Zeneakadémia címmel láthatók dokumen­tumok a szobában elhelye­zett vitrinekben, középen pe­dig — állandó darabként — az 1867-es párizsi világkiál­lításon díjat nyert úgyneve­zett szekszárdi Chickering zongora áll. A szomszédos szobák be­rendezése — részben eredeti, részben leírások alapján re­konstruált darabok — nem­csak a zenekedvelők örömé­re szolgálnak. A csavart lábú asztal, az ovális támlájú ágy, bár nem saját bútorai Liszt­nek, önmagukban is reme­kek. Némely díszes, faragott hangszer pedig képzőművé­szeti alkotásnak is beillik, például a szalon hosszú Chi­ckering zongorája (amit egyébként az amerikai cég egyenesen Liszt számára ké­szített), vagy Liszt kedvenc Bösendorfere. A hangszer­kedvelő „ínyencek” figyel­mébe ajánljuk az úgyneve­zett üvegzongorát és egy egé­szen különleges hibrid hang­szert, a harmonium és zon­gora keverékét. Ezeket a hangszereket természetesen nem mindennapi használatra hozták rendbe, mégsem pusz­ta „emléktárgyak”. Nemcsak látni, de adott esetben hal­lani is lehet őket; a poros, lehangolódott bútordarabok­ból ismét élő hangszerek vál­tak. A múzeum, természetesen minden látogató számára hozzáférhető katalógusban közli, hogy mely tárgyakat tekinthetjük valóban erede­tinek. Nyilván nem lógtak a szalon falán a zeneszerzőt ábrázoló festmények, mint például a két Kaulbach-kép, ám ezek a múzeum légköré­be tökéletesen illenek. Egy korabeli rajz Lisztet ábrázolja komponálóaszta­lánál, háló-dolgozó szobájá­ban. E rajz alapján sikerült rekonstruálni a szoba száz esztendővel ezelőtti állapotát. Cz. I.

Next