Népszava, 1986. december (114. évfolyam, 282–307. sz.)

1986-12-01 / 282. szám

NÉPSZAVA 198­6. DECEMBER 1., HÉTFŐ Iráni kapcsolat és nicaraguai kontrák A washingtoni szenátusi bizottság ma megkezdi a vizsgálatot Az Egyesült Államok leg­alább 13 millió dollárt fordí­tott az iráni fegyvereladások hasznából a nicaraguai kont­rák titkos támogatására ak­kor, amikor a kongresszus törvényben tiltotta az ellen­­forradalmárok katonai segé­lyezését. Az ABC televíziós hálózat hitelt érdemlő érte­sülései szerint a fegyverel­adások — állítólag még a kormányzati vezetők elől is eltitkolt — hasznából 8,5 mil­lió dollárt fordítottak fegy­verek és felszerelések beszer­zésére. Másfél millióért vet­tek öt, használt repülőgépet az utánpótlás eljuttatására, félmilliót a személyzet, köz­tük a Nicaraguában elítélt Eugene Hasenius fizetésére. A­­szállítási költségek másfél millió dollárba kerültek, két­milliót fordítottak az operáció egyéb költségeire, egyebek között az illetékes hondurasi hatóságok lepénzelésére. A szenátus felderítéssel és titkos manőverekkel foglal­kozó felügyeleti bizottsága az újabb közlések nyomán már hétfőn megkezdi vizsgálatát az „iráni kapcsolat", illetve a kontráknak a manőver hasznából juttatott titkos ka­tonai támogatás ügyében. A bizottság jelenlegi republi­kánus elnöke, David Duren­­berger, és rangidős demokra­ta párti tagja, Patrick Leahy, közös levélben kérte fel Reagan elnököt, feltétlenül gondoskodjék arról, hogy ne semmisítsék meg titokban az akcióra vonatkozó bizalmas okmányokat. A két szenátor egyúttal közölte: a bizottság újból kihallgatja majd Ca­sey CIA-főnököt, de egyúttal azt a két volt nemzetbizton­sági tanácsadót is, akik az ügyben szerepeltek, Robert MacFarlane-t és John Poin­­dextert. A két volt tanácsadót hivatalosan is beidézik a bi­zottság elé, ahol eskü alatt kell vallomást tenniük. Jakov Nimrodi izraeli üz­letember beismerte, hogy ő volt az, aki megszervezte amerikai hadianyagok Irán­nak történő szállítását. Nim­rodi londoni lakásából nyi­latkozott az izraeli rádiónak és elmondta, hogy a fegyver­közvetítéssel segíteni akart az Egyesült Államokon. Nimrodi azt is közölte, hogy a túszokért a fegyvert alku ötlete Izraelből származott. A londoni The Times első oldalán tette közzé közel-ke­leti tudósítójának „nagyon megbízható teheráni forrá­sokra” hivatkozó exluzív ér­tesüléseit az amerikai-iráni fegyverügylet méreteiről és mindeddig ismeretlen poli­tikai vonatkozásairól, egye­bek közt Szaúd-Arábia köz­vetítő szerepéről. Robert Fisk, a The Times közel-keleti tudósítója­ sze­rint húsz, fegyverekkel, tar­talék alkatrészekkel, harcko­csimotorokkal megrakott ka­tonai teherszállító gép érke­zett Robert McFarlane-nek, Reagan elnök volt nemzetbiz­tonsági tanácsadójának tit­kos teheráni látogatása ide­jén az iráni Kale Morge ka­tonai repülőtérre. (Emlékeze­tes, hogy Reagan elnök első nyilvános beismerése szerint a „jó szándékának” kinyilvá­nítására küldött összes fegy­verszállítmány belefért vol­na egyetlen teherszállító re­­pülőgépbe.) A források sze­rint az amerikai fegyverszál­lítmány megérkezése után az iráni légitámaszpont forga­lomirányító személyzetét Ha­­semi Rafszandzsani hodzsa­­toleszlamnak, az iráni par­lament elnökének utasítására őrizet alá helyezték, nehogy kifecseghessék a titkos ak­ciót. (MTI) Amerikai leszerelési szakértők bírálják a kormányt a SALTA II megsértéséért Az a tény, hogy Egyesült Ál­lamok hivatalosan is had­rendbe állította nukleáris fegyverekkel felszerelt manő­verező robotrepülőgépek in­dítására alkalmas 131. hadá­szati bombázóját, s ezzel for­málisan is megszegte az eddig általa is megtartott SALT II szerződés előírásait, „azt mu­tatja, hogy a fegyverzet kor­látozásáraik eddig érvényben lévő rendszere nemcsak rogyadozik, hanem teljesen összeomlóban van" — jelen­tette ki Gerard Smith volt nagykövet, aki az amerikai leszerelési küldöttség egyik vezetője volt korábban. Egy másik volt küldöttségvezető, Paul Warnke leszögezte: ezek után a Szovjetunió joggal vé­lekedhet úgy, hogy megnö­velheti hadászati nukleáris fegyvereinek számát, mivel az Egyesült Államok felrúg­ta az eddigi korlátozásokat. Mindketten az amerikai lé­pést tették felelőssé a fegy­verkorlátozási rendszer hát­batámadásáért. A 0055 számmal jelzett, 131. B—52 típusú hadászati bom­bázó, amelyet előzőleg átala­kítottak manőverező robot­­repülőgépek indítására, pén­teken délután hivatalosan is hadrendbe állt a texasi Fort Worth melletti Carsweel lé­gitámaszponton. A Pravda washingtoni tu­dósítója megjegyzéseket fű­zött az amerikai kormányzat­nak ahhoz a döntéséhez, hogy hadrendbe állítja a nukleá­ris töltetű manőverező ro­botrepülőgépekkel ellátott B—52-es bombázók közül a 131-diket, de ezt a lépést nem szándékozik ellensúlyoz­ni az elavult Poseindon atom-tengeralattjárók kivo­násával, s így túllépi a SALT­A II megállapodásban meg­szabott korlátokat. Mint a hírmagyarázó rámu­­tat Reagan elnöknek ezt a piadügy- és külügyminiszte­rének bevonásával hozott döntését, amely a fegyverzet­korlátozási megállapodás megtorpedózásával egyenlő, „a szovjet katonai fenyege­tésről” szóló olyan rágalma­kat próbálták alátámasztani amelyek szerint a Szovjet­unió állítólag megsérti a SALTA II -t. E hazugságok áradatával szemben a döntés indítékai nagyon is átlát­szóak: a SALTA II, amely mindig is dühöt keltett az enyhülés ellenfeleiben, nincs ínyére a katonai-ipari komp­lexumnak és politikai képvi­seletének, mert akadályozza, hogy teljesen szabad kezük legyen a végeláthatatlan fegyverkezési hajsza folyta­tásában. (MTI) A TASZSZ Kohl szovjetellenes kirohanásainak hátteréről A nyugatnémet sajtóban nagy visszhangot keltett a Pravda csütörtöki, Kohl kan­cellár szovjetellenes kiroha­násait visszautasító cikke. Jóllehet Friedhelm Ost bon­ni kormányszóvivő válasz­ként megpróbálta a Szovjet­­uni­ót „megengedhetetlen vi­tastílussal” vádolni, ezzel sem sikerült elhárítania a fe­lelősséget azokról, akik meg­engedik maguknak, hogy al­jas módon párhuzamot von­janak a Szovjetunió és a ná­ci Németország között — ír­ja kommentárjában Szergej Kulik, a TASZSZ politikai h­írmagyará­zója. Akik az NSZK-ban a hiva­talos propaganda hazugságai­val ellentétben a józan ész­re támaszkodnak, jól látják: Kohl kancellár gyalázkodó hasonlítgatásaival igyekszik segíteni Washingtonnak ab­ban, hogy eltemesse a reyk­­javíki megállapodásokat, megakadályozza az újabb le­szerelési javaslatok megvaló­sítását, mérgezze az európai együttműködés légkörét — mutat rá a szemleíró. A bol­­­ni vezetés másik törekvése, hogy a közelgő parlamenti választások előtt a maga ol­dalára állítsa a szélsőjobbol­dali erőket. ♦ (TASZSZ, MTI) Újabb szélsőséges akció Észak-Írországban. Newry városában egy „rendfenntartó” brit katona figyeli a házfalba csapódott kézi­ rakétafegyver-lövedék nyomát telefoto­n mti Külföldi Képszerkesztőség Színház a színházépítés Lehangoló tényeket közölt a magyar színházak állagáról s a színházépületek rekonst­rukciós munkáiról az a jelen­tés, melyet a Művészeti Szak­­szervezetek Szövetsége el­nökségének néhány napja megtartott ülése elé tárt a szövetség műszaki-munkavé­delmi bizottságának elnöke és főellenőre. Ha csak a számadatokat nézzük, úgy tűnhet, a sorra­­rendre elkerülhetetlenül fel­újításra szoruló magyar szín­házépületek rendbehozatala körül nincs semmi gond. A VI. ötéves tervben például összesen tizenhét színházunk teljes vagy részleges felújítá­sára, átépítésére 3096 milliárd forintot fordítottunk. Ebben benne voltak olyan hatalmas munkálatok is, mint az Ope­raház rekonstrukciója, vagy­ a szegedi Nemzeti Színház újjáépítése, s a pécsi Nem­zeti Színház új kamaraszín­házának létesítése. S ha elő­­re pillantunk, imponáló ösz­­szeget ígér a VII. ötéves terv is, 1773 milliárd forintot. Eb­ben a pécsi nagyszínház, a kaposvári, a kecskeméti, a veszprémi színházak, a Sze­ged további rekonstrukciós, illetve kiegészítő munkálatai foglaltatnak benne, többek között. Jelenlegi gazdasági helyzetünkben ez az összesen 4,8—4,9 milliárd forintos té­tel a művelődéspolitika egyetlen szektorára, a szín­házra, s ott a színházépüle­tek felújítására fordítva, nem csekélység. Csakhogy ezek a számok kissé csalókák. A VI. ötéves terv színház-rekonstrukciókra előirányzott költségei például csak 1,245 milliárd forintot tettek ki. A tényleges költsé­gek viszont 1,851 milliárddal többre rúgtak. Ez nagyjából másfélszeres túllépés. Ma­gyarázatát csak részben ad­ják meg az időközben bekö­vetkezett építőanyag-­s egyéb áremelkedések. Még a mun­kálatok közben felmerült, előre nem látott (nem látha­tó) építési, műszaki problé­mák megoldásért, fordított összegek sem emelték volna ennyivel az eredeti előirány­zatokat. Akkor hát? Nem szívderítő kimondani, de tény: színházaink rekonst­rukciói azért (is) kerülnek feltűnően sokba, mert sem az előkészítő (tervező-) munka, sem a­­kivitelezés, sem aztán az újra üzemeltetéssel­­kap­csolatos munkálatok nem azon­­ó szinten,­­ főleg nem azzal a gondossággal és hoz­záértéssel történnek, ami­lyennel ,történniük kellene. Az MSZSZ említett jelen­tése megállapítja, hogy egy­­egy színházi rekonstrukció tervezésével olyan tervező­i intézeteket, illetve tervező­ket bíztak (bíznak) meg, akik színházi rekonstrukciót még soha nem terveztek. Ezek nem ismerik a színházi me­chanizmust, a színházi biz­tonságtechnikai előírásokat, a közönségforgalmi és a szín­padi részre vonatkozó külön­böző előírásokat és el­vár­áso­kat. E gyakorlatlanság s a vele járó sok huzavona elhú­zódó, indokolatlanul sokáig tartó tervezési időszakot eredményez — vagy olyan­ megoldásokat, amelyekhez a gyakorlatlan tervezőik a mun­dér rosszul értelmezett vé­delmében csak azért is ra­gaszkodnak, aztán később sokba kerül a korrigálásuk , mivel a másik oldalról — a színházak s a tanácsok ré­széről — is elég gyakori, hogy sem a színházak műszaki, gazdasági és művészeti veze­tése, sem a rekonstrukciót elindító és finanszírozó taná­csi (művelődési és műszaki­beruházási) apparátus nem képes szakszerű programot, igényt benyújtani a tervezés­sel megbízottaknak, nyilván­való, hogy ebből is újabb fe­szültség, s végső soron újabb költségnövekedés ered. S ez még nem minden. Szinte alig hihető, de nincs átfogó, mindenre kiterjedő színházépítési és színházbe­rendezési előírás, irányelv vagy szabvány. Csak egyes részkérdésekre találhatók előírások. De az a tapasztalat, hogy a vidéki színházak re­konstrukciójában leginkább érdekelt vidéki tervezőinté­zetek (tervezők) elég tekin­télyes hányada még ezeket sem ismeri. Azt már szinte csak mellékesen érdemes megemlíteni, hogy mivel a Középülettervező Vállalat és az Agroépszer kivételével a színházi rekonstrukciókat mindenhol más és más (he­lyi) építőipari vállalat végzi, értelemszerűen minden szín­­házépítési gyakorlat nélkül, ebből ismét csak a munká­latok mértéken felüli elhúzó­dása, jelentős költségtöbblet, valamint rengeteg minőségi kifogás származik. Ezek egyenes következmé­nye, hogy a hosszú évekig el­húzódó rekonstrukciók befe­jeztével (ha ugyan a haszná­latba vétel — megnyitás — időpontjára a munkák egy­általán befejeződtek, mert például sem az Operaházban, sem Szegeden nem fejeződ­tek be) a műszaki átadás­­átvétel, s utána a reklamá­ciók, a garanciális javítások stb. lebonyolítása többnyire nem egyéb, mint kaotikus tortúra. Az a helyzet tehát, mely színházaink elkerülhetetlen rekonstrukciója körül létezik, nem csak a pénz (a szüksé­gesnél kevesebb pénz) miatt áll fenn. Számtalan olyan (nem pénzen múló) tényező befolyásolja, ami más beru­házásokat, építkezéseket is befolyásol: szervezési, koor­dinálási, tervezési hibák, nem kellő hozzáértés, nem kielégítő munkamorál, fele­lőtlenség. Szóval, ha a lényeget te­kintjük, csupa-csupa emberi tényező. Takács István Munkavédelmi ankét Miskolcon Kedvezőtlen az egészségügyben dolgozók üzemegészségügyi helyzete­ Miskolcon, a Rónai Sándor Művelődési Házban szomba­ton megkezdődött az első or­szágos egészségügyi munka­védelmi ankét. A tanácsko­záson több mint 300 egész­ségügyi dolgozó, valamint munkavédelmi szakember vesz részt. Dr. Füzi István, az egész­ségügyi dolgozók szakszerve­zetének főtitkára megnyitó előadásában megállapította: munkájuk jellege miatt is az egészségügyi dolgozók üzem­­egészségügyi helyzete az ösz­­szes munkahelyeket tekintve a kedvezőtlenebbek közé tar­tozik. E tanácskozásnak is feladata ennek okait tisztáz­ni, és javaslatokat tenni a körülmények mielőbbi, javí­tására. A szombati plenáris ülés első előadását dr. Hutás Imre egészségügyi államtitkár tartotta Az egészségmegőrzés társadalmi programja és a munkavédelem címmel. Rá­mutatott, arra, hogy az or­vosok, ápolók egészségi álla­pota befolyásolja egész tár­sadalmunk egészségügyi helyzetét. Hazánkban az ösz­­szes foglalkoztatottak 5 szá­zaléka az egészségügyben dolgozik, és ennek a réteg­nek az egészségi állapota rosszabb, mint az országos átlag. Javítani kell tehát az egészségügyi dolgozók élet-, munka- és anyagi körülmé­nyeit, s ez közvetlenül az egész társadalomnak is ér­deke. Az államtitkár el­mondta, hogy a VI. ötéves terv során megvalósultak az előirányzott egészségügyi be­ruházások, s a mostani terv­időszakban is jó az esély a tervezett fejlesztések valóra válására. Török Dezső, az országos munkavédelmi főfelügyelő­ség vezetője az egészségügyi intézmények munkavédelmi helyzetéről, Főcze Lajos, a SZOT osztályvezetője a szak­­szervezetek időszerű munka­­védelmi feladatairól tartott előadást. 3 Panaszolják és mutatják a minap a tv-hír­­adóban, hogy mennyi teherautó fut üresen az utakon. Illetve, hogy alibit szerezzenek a ha­szontalan kilométereknek, legfeljebb feldob­nak néhány szál deszkát a kocsira — íme, itt a szállítmány. Sőt, a rafináltabbja, gyanítom, állandóan tart a platón deszkát, elférnek ott. Mondja az egyik nyilatkozó, hogy az épít­kezéshez milyen sok fuvar szükséges, s nem rejti véka alá azt sem, hogy az üres fuvarok is benne vannak a magas lakásárakban. Majd arról meditál, hogyan lehetne visszaszorítani az üres futást, hogyan lehetne érdekeltté ten­ni az építőket, hogy ne küldözgessék feles­legesen a drága üzemanyagot faló teherautó­kat. Érdekeltség — hangzik el a varázsszó, amely azonban csak úgy ottmarad a levegő­ben. Pedig nem olyan nagy ördöngösség ez. Csak éppen azt kellene elérni, hogy érzéke­nyebbek legyünk a költségekre, jobban meg­nézzük, mire, mennyi pénzt adunk. Hogy a példaadó építőiparnál maradjunk, két eset is élénken él bennem, amikor mint­egy varázsütésre sikerült ezt megoldani. Az egyik nagy megyei építőipari vállalat vezér­kara egyszer csak rájött, hogy ők évi tízmil­lió (!) forinttal többet fizetnek ki sóderszál­lításért, mint a szomszéd megye vállalata, pe­dig körülbelül ugyanannyi kavicsot, ugyan­olyan távolságról hozatnak, mint a másik cég. Csaknem a véletlen műve volt, hogy ugyan­ennek a városnak a kis, tanácsi építőipari vállalata ugyanebben az időben ugyancsak rá tudta venni építésvezetőit a takarékosságra. Mint az egyik építésvezető elmagyarázta, ná­luk már nem mindegy, hogyan számítják ki munkához szükséges anyag mennyiségét. Mert ha például kevés cementet küld, a még szükséges három zsák miatt újabb fuvarra lesz szükség, ha meg sokat, akkor a megma­radt anyagért megint csak el kell küldeni a kocsit. Anyag ugyanis nem mehet veszendő­be — mert az pénz — bizonygatta. Ezt a kő­művesek is alátámasztották azzal, hogy még a féltéglát is felveszik, beépítik, mert az is pénz, és balga, aki szórja a pénzt — a saját zsebéből. Ja, majd elfelejtettem megjegyezni, hogy mindez a kísérleti jövedelemszabályozás rö­vidke idején történt, amikor néhány pályázó vállalatnak módja nyílt az általános gazdál­kodási szabályoktól eltérően igazgatni pénz­ügyeit. Vagyis módja nyílt rá, hogy ne te­gyen olyan nagy különbséget bér és költség között. Az említett vállalatoknál így a meg­takarított költségforintokból bizonyos meny­­nyiségű bérfillért képezhettek, ami azonnal meghozta az emberek költségérzékenységét. Mert azonnal kézzelfogható lett az egyébként nyilvánvalónak látszó tétel: aki pazarol, an­nak kevesebb marad. Ami a magánéletben teljesen nyilvánva­ló, csak a vállalati-intézményi gazdálkodás­ban nem nyert még teret. Tóth Jenő Költségforintok és bérf­illérek

Next