Népszava, 1987. február (115. évfolyam, 27–50. sz.)

1987-02-24 / 46. szám

6 Nem csak munkával él az ember „Natura artis magistra”, az­az a természet a művészet tanítómestere, mondta jó két­ezer éve Cicero, a nagy római szónok, és igazsága azóta sem kopott. Különösen igaz ez a népművészetre. A pásztor meg a kondás a keze ügyében levő anyagokat: a fát, a cson­tot, a követ faragta, és raj­zolt beléjük olyan mintákat, amilyenek körülvették őt: fá­kat, virágokat, állatokat. De miközben az alkotó mintákat karcol a csontba, a botba, ő maga is átalakul, a művészi tevékenység őt is alakítja. Ilyen értelemben mondhatjuk azt is, hogy a művészet az ember tanítómestere. Hogy jó embert csinál-e a művészet, az más kérdés. Szeretnénk remélni, hogy igen. Én legalábbis Nagyka­nizsán, az Erkel Ferenc Olaj­ipari Művelődési Házban két olyan fafaragóval találkoz­tam, akik művészetük által többek,­ jobbak lettek. Két munkás, Balogh Boldizsár szerkezetlakatos és Gurgel János betanított munkás mu­tatta be alkotásait a múlt héten munkatársainak, roko­nainak, ismerőseinek és a művészet iránt érdeklődők­nek. Ezek a kiállítások nem ötletszerűek: minden hónap­ban bemutatkozik egy-egy festő, fafaragó, szobrász, amatőrök és hivatásosok. Az amatőrök legfőképpen a Du­nántúli Kőolajipari Gépgyár munkásaiból, tisztviselőiből kerülnek ki. Nemrégiben volt sikeres akvarellkiállítása Bá­nts Kálmán asztalos műve­zetőnek, festményekkel mu­tatkozott be a nyugdíjas cím­­festő, Hosszú József, és fa­faragásaikat hozták el Bajsz József és Légrádi Tibor. Fehér Imre, a művelődési ház vezetője elmondta, a Du­nántúli Kőolajipari Gép­gyárban sokan részt vesznek az amatőrmozgalomban, és különösen sokan faragnak. Rendszeresen látogatják a velemi, a zalavári és a bé­késcsabai fafaragótáborokat, ahol kicserélik tapasztalatai­kat, szakmai fogásokat ta­nulnak egymástól. Itt nem­csak a fafaragás rejtelmeivel ismerkednek meg, hanem a társművészetekkel is: festé­szettel, szobrászattal, és meg­tanulják megkülönböztetni a giccset a művészitől. Balogh Boldizsár munkái­ban most gyönyörködnek a látogatók. Faragott sulykait, ivócsónakjait, csontkarcait nézegetjük. Az egyik fafara­gótáborban tanulta meg a fa­faragás mesterségét. Huszon­négy éves most, de kilencéves kora óta foglalkozik a fa megmunkálásával. Eleinte szélmalmot, Eif­fel-tornyot, haranglábat állított össze gyufaszálból és hurkapálci­kából, bicskával faragott bo­tot. A fafaragótárborban jött rá, hogy ez nem csak hobbi, hanem művészet, hogy a fa­faragásnak éppoly szabá­lyai vannak, mint bármely mesterségnek; ott jött rá­ ar­ra, hogy a népi mintákat ugyanúgy bele tudja faragni a fába, mint a társai. Ez ön­bizalmat adott neki, amit még növelt az is, hogy 1980- ban a megyei Alkotó Ifjúság pályázaton harmadik lett. Kedvét az sem szegte, hogy a KISZ Központi Művész­­együttesének székházába kül­dött tárgyait ki sem állítot­ták, és csak nagy könyörgés­re tudta visszakapni őket. Ez a fiatalember, amellett hogy ennek a szenvedélyének él, ugyanúgy dolgozik, mint a kollégái. Reggel fél hatkor kel és a tizenöt kilométernyi­re levő Gelsaszigetről buszo­­zik be naponta Nagykanizsá­ra. Forgácsoló-előkészítő, naphosszat futkos anyagért, hogy a társainak mindig le­gyen munkája. Rendszerint fáradtan, idegesen ér haza délután ötre. Amikor arról kérdeztem, miért farag, rö­vid mondatokban válaszolt: — Jólesik, amikor az em­ber a megálmodott formákat bele tudja vinni a fába. És megnyugtat a faragás, meg jó érzés, mikor a munkatár­saim eljönnek megnézni a kiállítást. Miközben tárlóról tárlóra járunk, a másik kiállító, Gurgel János betanított mun­kás elmeséli, hogy ő egész nap vasat fűrészel. Az egy­hangú, zajos, sivár munka­hely után az nyugtatja meg igazán, ha kezébe vehet egy fadarabot és elkezdhet tá­nyért faragni, olyankor meg­szűnik körülötte minden. El­felejti a gyárat, a gondjait, csak az alakuló mintákat lát­ja, és gyönyörködik az el­készült munkában. Aztán örül, ha odaajándékozhatja valakinek. Ezek a tárgyak is azért vannak itt, mert kiál­lítás van. Utána valószínűleg elajándékozza mindet. A látogatók meg-megáll­­nak egy-egy tárló előtt, meg­csodálnak vagy megkritizál­nak egy-egy munkát. Kérdé­seket tesznek fel a két alko­tónak, akik készségesen ma­gyaráznak. Bálits Kálmán kiselőadást tart a fafaragó művészetről. Két nagy hírű mesterre emlékezik, az idő­sebb és az ifjabb Kapolira, akik közül az egyik Kossuth­­díjas népművész volt, a má­sik a népművészet mestere. A látogatók pedig, akik kö­zött szép számmal vannak kollégák is, figyelmesen hall­gatják. — Látja — jön oda Fehér Imre, a ház vezetője — több ez, mint kiállítás. Nemcsak a fafaragók önmegvalósítá­sát szolgálja ez, hanem köze­lebb viszi az emberekhez a művészetet. Az emberek szí­vesebben nézik meg társuk alkotásait mint akármilyen profi művész kiállítását. Itt megtanulják becsülni, sze­retni a művészetet, esetleg maguk is megpróbálkoznak vele. Sokan közülük talán itt jönnek rá, hogy nem csak munkával él az ember. Udvarhelyi András Mezőgazdasági könyvkiadás A kalendáriumtól a genetikáig Száz éve sincs talán még an­nak, amikor a parasztember teljes írott tudománya elfért a mestergerendán a kalendá­riumban. Az időjóslások és a mezei tudnivalók rövid le­írásai csak kiegészítették, érdekességekkel színesítet­ték mindazt, amit élete so­rán apjától, papjától és a természettől megtanult. Re­tke Ferenc pomológiáját, Nagyváthy János szakköny­veit csak a legkíváncsibb, legmerészebben újító keve­sek forgatták olykor a ha­szonnal. Azóta nagyot for­dult a világ: az idei mező­­gazdasági könyvhónapra csak a Mezőgazdasági Könyvki­adónál több tucat könyv je­lent meg. Ezek sorában a ge­netika legújabb eredményeit számba vevő hatalmas mo­nográfiától az angolnate­nyésztésig számtalan téma­kör megtalálható. Százmillió A mezőgazdasági könyv­kiadás feladatai jelentősen megváltoztak az elmúlt év­tizedekben. Az agrárgazda­ságban — szinte a közvetlen termelés szintjén is — meg­jelentek olyan tudományte­rületek, mint a genetika, a sejtbiológia, megújultak a technológiák, elterjedt a gé­pesítés, termelésszervezési eszközzé vált a számítógép. Az információszükséglet növekedése természetesen hozta magával a szakköny­vek és közlemények számá­nak szaporodását is. Ez a ki­adó évente a bérmunkákkal és a tankönyvekkel együtt több mint háromszáz önálló címet ad ki, egymillió pél­dányban. Könyvforgalma 100 millió forintot ér. Dr. Sárkány Pál, a kiadó igazgatója az információrob­banás következményeiről, a kiadó gazdálkodásáról, le­hetséges stratégiájáról tájé­koztatott. Három nagy csoportnak készít könyveket a Mezőgaz­dasági Kiadó: a nagyüzemi mezőgazdaságban dolgozó szakembereknek, a kister­melőknek és a mezőgazda­sággal, biológiával kapcso­latos kedvtelések hódolói­nak. Versenyhelyzetben mindig annak a csoportnak van na­gyobb esélye a győzelemre — adott esetben ez a puszta fennmaradással egyenlő —, amelyiknek több az informá­ciója a világról, a környeze­téről. Fokozottan igaz ez, a gazdasági és technológiai ver­senyben levő magyar mező­­gazdaságra. A legújabb tu­dományos eredmények meg­születése és a gyakorlati al­kalmazások közötti idő nagy­sága eldönti, sok szempont­ból, hogy van-e esélyünk a világfejlődés élvonalába ka­paszkodni, vagy végleg le­maradunk. A gyakorlatba pedig csak az fog átkerülni, amiről információt kap az alkalmazó szakember. Ilyen körülmények között elgon­dolkodtató, hogy elég-e csak az összes megjelentetett mű­vek tíz százalékát válogatni a külföldi szakirodalomból, illetve megengedhető-e, hogy 2—3, olykor öt évvel később jelenjenek meg a legfonto­sabb külhoni publikációk ma­gyar nyelven. Az USA-ban, 1982-ben kiadott Genetika című monográfiát például a Mezőgazdasági Kiadó csak most, öt évvel később tud­ta megjelentetni. Az információ ráadásul több mint munkaeszköz. Egy-egy új felfedezés, az alapkutatásban felvetődő gondolat meghatározhatja a jövőt is. Irányt szab a fej­lesztésnek, híveket, ellenfe­leket szerez a technológusok között, így végül is az ag­rárpolitika orientáló eszkö­ze lehet — ha idejében köz­readják. Szabályozók A specializáció a mezőgaz­dasági könyvkiadásban is érezteti a hatását. Egyre ki­sebb az igény a nagy össze­foglaló monográfiák iránt, és kisebb példányszámban ugyan, de egyre több, a rész­területeket röviden tárgyaló művet kell kiadni. Ennek a kiadónak nem szabad csak regisztrálni a múlt eredmé­nyeit, de segíteni kell tájé­kozódni a jövő felé is. Nagy távlatokban, agrár­­politikában pedig nem köny­­nyű gondolkodni akkor, amikor ezt a szervezetet is ugyanúgy kezeli a gazdasági szabályozó rendszer, mintha brikettet gyártana. Kiadói joga mellett nem rendelke­zik kereskedelmi jogokkal, így a könyvterjesztő válla­latok rendelése dönti el a példányszámot. Mint az igaz­gató elmondta, nemrégen megtörtént, hogy egy szak­mai kiadványból a három nagy terjesztő együttesen csak ötszáz példányt rendelt. A kiadó körlevélben kereste meg a lehetséges vevőket, és az rövid időn belül 8000 elő­jegyzést gyűjtöttek. Nehezí­ti persze a kereskedők hely­zetét az, hogy a megrendelt könyveket 180 napon belül el kell adniuk, mert ez után büntető adók sújtják a kész­letet. Planétás Nem csoda tehát, hogy minden megrendelő a biz­tonságra törekszik. Ennek a következménye egyebek kö­zött az is, hogy az egyetemi tankönyvek és a legfonto­sabb kézikönyvek — ame­lyek pedig öt-hat évig kere­settek — már hiányoznak a választékból a kiadást kö­vető néhány hónappal. Az utánnyomásuk, vagy újraki­adásuk nagyon költséges lenne. Új szelek fújdogálnak a kulturális gazdaságban is, a Mezőgazdasági Kiadó még­sem érdekelt igazán a kiadás anyagi hasznában. Az igazi nyereség a kereskedelmi vál­lalatoknál csapódik le, anél­kül, hogy egy része vissza­­áramlana az alkotóműhely­be. — Az éves forgalmunk 100 millió forint, a Planétás ká­rtyák nélkül — mondta az igazgató. Ez az egy kiadvány önmagában hoz további öt­venmilliót. Ennek és a nagy példányszámban is azonnal eladható szakácskönyveknek köszönhetjük, hogy az idén a tavalyinál 13 millió forint­tal kevesebb állami támoga­tásból is­ meg tudunk élni. Pallagi Ferenc A Baranya megyei alkotótelepek siklósi alkotóházában mester­­iskolát kezdeményezett Somogyi József Kossuth-díjas szobrászmű­vész, a Képzőművészeti Főiskola tanára. A 10 napig tartó kurzu­son jelenleg a főiskola öt frissen végzett növendéke, Somogyi mester egykori tanítványai vesznek részt. A siklósi alkotótáborozás tapasztalatait hasznosítva a főiskola a jövőben a fiatal művészek újabb csoportjai számára igyekszik munkalehetőséget teremteni Siklóson Elhunyt Szederkényi Ervin Életének 53. évében súlyos betegség következtében elhunyt Szederkényi Ervin, a Jelenkor folyóirat főszerkesztője, a Ja­nus Pannonius Főiskola adjunktusa. Hamvasztás előtti bú­csúztatása március 4-ére, szerdáin, 12.30 órakor lesz a pécsi központi temetőben. A Művelődési Minisztérium, a Baranya Megyei Tanács, a Magyar Írók Szövetsége, a Magyar Népköztársaság Művészeti Alapjának irodalmi szakosztálya. Szederkényi Ervin 1934- ben, Budapesten született, itt végezte egyetemi tanul­mányait is. Pályafutását ta­nárként kezdte: egy ideig ál­talános, majd középiskolák­ban tanított, végül a Pécsi Tanárképző Főiskola oktató­ja, majd az ennek jogutód­jaként létrejövő Janus Pan­nonius Tudományegyetem főiskolai karának adjunktu­sa lett. Oktatói munkája mellett fiatalon bekapcsoló­dott Pécs irodalmi közéleté­be, s mint irodalomtörténész és kritikus, sokat tett szű­­kebb pátriája irodalmi te­hetségeinek elismertetéséért. Harmincéves volt, amikor — 1964-ben — kinevezték a Je­lenkor című folyóirat főszer­kesztőjévé. Mint szerkesztő, kiváló szervezői adottságok­kal rendelkezett, az ő veze­tése alatt vált a lap helyi jellegű folyóiratból országos jelentőségű kulturális fó­rummá. Nemcsak a kortársi magyar irodalom legjobb erőit nyerte meg a lapbeli publikálásra, hanem a tudo­mányok és a művészetek fe­lé is kiterjesztette a Jelenkor érdeklődését, továbbá tág te­ret adott az esszéműfaj mű­velőinek. A Jelenkor az utóbbi évtizedben az egyik legszínvonalasabb hazai fo­lyóirat lett, méltó képviselő­je a humánum jegyében fo­gant pannon szellemiségnek. KEDD, 198­7. FEBRUÁR 2­4. NÉPSZAVA A televízió előtt A FELVILÁGOSODÁS A filozófia évezredes ha­gyományai, az emberi gondol­kozás és gondolat hősei (saj­nos!) csak ritkán keltik föl — közvetlen megjelenési for­májukban — a tévéművészek érdeklődését. Pedig e fontos, a történelmi fejlődésben nagy szerepet játszó intellektuális elmélkedések, kutatások, ví­vódások, konfliktusok és har­cok kiváltképpen érdemesek a bemutatásra és a szélesebb körű megismertetésre. Hi­szen nemcsak múltunk s je­lenünk mélyebb megértését segítik elő, hanem érdekes, új képi megfogalmazásra késztető, művészi feladatot is adnak a televízió alkotói­nak. Így érthető, hogy öröm­mel figyeltünk fel a Cimbora, elsősorban a fiatal nézőknek szánt sorozat különkiadásá­ra, mely a francia felvilágo­sodásról, az enciklopédisták­­ról adott dokumentatív, il­lusztratív és drámai jellegű tájékoztatást. Sőt, aránylag rövid — 60 perces — műsor­idő alatt a bemutatott eszme­­történeti, filozófiai és tudo­mányos események s szellemi alkotások, mozgalmak tár­sadalmi, nemzetközi s hazai hatásait is szemléltette. E televíziós vállalkozás je­lentőségét kiváltképpen nyil­vánvalóvá teszi, ha emléke­zetünkbe idézzük jeles tudó­sunknak, Köpeczi Bélának, e kor kiváló kutatójának és is­merőjének a véleményét. „Korunkban és itt, Közép- és Kelet-Európában — ol­vassuk A francia felvilágoso­dás c. művének előszavában — nem pusztán a történet­­írás számára feladat tisztáz­ni viszonyunkat a felvilágo­sodáshoz és annak legsokol­dalúbb formájához, a francia felvilágosodáshoz. Olyan idő­ket élünk, amikor az irracio­nalizmus újból támad, s is­mét felszínre hoz konzerva­tív, tradícionalista, misztikus eszméket. Ebben a helyzetben az a kritikai, újat kereső, és nemcsak gondolkodásra, ha­nem cselekvésre is ösztönző magatartás, amely a felvilá­gosodás fő áramát jellemez­te, a mai ember számára is előzmény és tanulság. Ezért választottuk mottónknak Diderot gondolatát: Az em­ber arra született, hogy el­mélkedjék és cselekedjék.” Amennyire fellelkesített bennünket a Cimbora e kü­lönkiadása, az alkotók — Németh György és Kisfaludy András forgatókönyvírók, É. Szabó Márta szerkesztő, Lu­­gossy László rendező és mun­katársaik — úttörő vállalko­zása, annyira elszomorított, s bántott a nemegyszer szem­­­betűnő leegyszerűsítés, a tú­lontúl iskolás jelleg, és időn­ként félreorientáló ábrázolás. Ugyanakkor igazságtalanok lennénk, ha nem fejeznénk ki elismerésünket a különbö­ző, igényesen felépített jele­netekért, a jól kiválasztott és jellemző gondolatokért, és a felvilágosítók (Diderot, D’Alembert, Voltaire, Rous­seau és mások) megjeleníté­séért. Bálint András, Gálffi László, Kézdy György, Fodor Tamás, Némethy Ferenc ki­váló alakítása hozzájárult ahhoz, hogy emberi sorsok, jellemek, konfliktusok is elénk táruljanak, s többet kapjunk, mint puszta illuszt­rációt. Az Enciklopédia egyik „címszavát” eléneklő, és ön­magát gitáron kísérő Cseh Tamás fellépésével és zené­jével megadta az egész játék korhű, s vonzó légkörét. Hosszasan sorolhatnánk azon­ban azokat a problémákat, amelyek zavartak és nyugta­lanítottak bennünket. Pél­dául Kazinczy Ferencről nem derült ki, hogy a felvilágoso­dás eszméinek nagy korabeli propagandistája volt. Batsá­nyi bemutatása is egyoldalú. A felvilágosodás, az encik­­lopédisták és a francia forra­dalom kapcsolata is jóval összetettebb és bonyolultabb, mint ahogy itt kibontakozik előttünk. A legnagyobb baj az, hogy az alkotók nem épí­tenek eléggé a legújabb ku­tatások eredményeire. Pél­dául ismeretes, hogy az En­ciklopédiát 1789-re már 25 millió példányban adták ki. Arról sem esik szó, hogy akadt magyarországi megren­delője is. AZ OPERAHÁZRÓL—AZ OPERAHÁZBÓL A ZENE, ZENE, ZENE so­rozat legújabb számában olyan törekvések erőteljesebb érvényesülését figyelhettük meg, melynek nemcsak a mű­vészeti ág megismertetése és népszerűsítése, hanem a köz­­művelődés és közízlés fejlő­dése szempontjából is fonto­sak és lényegesek. Petrovics Emil neves zeneszerzővel, az Operaház igazgatójával és vezető munkatársaival be­szélgetett Antal Imre, a mű­faj, az intézmény különböző problémáiról. Az eszmecse­re érdekes, bensőséges és közvetlen hangvételű volt, sokrétű tájékoztatást nyúj­tott a nézőknek. Hasonló igé­nyű és jellegű beszélgetése­ket időnként máskor is hall­hatunk, de most mégis úgy éreztük, hogy különleges élményt kaptunk. Ez a tár­salgás­, interjúsorozat ugyan­is nemcsak információnak bi­zonyult, hanem a résztvevők­nek köszönhetően igazi be­­avattatásnak is az Operaház belső életébe, terveibe és gondjaiba. Sőt, arról sem fe­ledkeztek el, hogy a szakmá­ban kevésbé járatos nézők­nek is biztosítsák a szüksé­ges és kívánatos ismereteket. Például az operarendező, a dramaturg, a karmester mun­kájáról. Ily módon a kivá­lasztott operarészletek és az ezekről elhangzott vallomá­sok nemcsak művészi élményt adtak, hanem a beszélgetést is meggyőzően illusztrálták és dokumentálták (rendezte: Mérei Anna). Ilés Lajos Előkészületek a moszkvai filmfesztiválra A nyáron megrendezésre ke­rülő XV. moszkvai filmfesz­tivál előkészítéséről és lebo­nyolításának új rendjéről tartott hétfőn Moszkvában sajtóértekezletet Alekszandr Kamsalov, a szovjet film­­gyártási állami bizottság el­nöke, Rolan Bikov, a film­­művészszövetség választmá­nyának titkára és Fjodor Kosztyikov, a moszkvai film­­fesztivál vezérigazgatója. Az ez év július 6. és 17. között megrendezendő fesz­tiválra már jellemzőek lesz­nek azok a változások, az a megújulás és átalakítás, amely a filmgyártást is érin­ti. A kategóriák változatla­nok maradnak: továbbra is játékfilmek, gyermek- és if­júsági filmek továbbá rövid­filmek fognak egymással versenyezni. Kevesebb lesz azonban a versenyfilm: a korábbi 45 film helyett csak 25—27 filmet kell a nemzet­közi zsűrinek megtekintenie. Egyidejűleg a Rosszija szálló koncerttermében meg­hívásos alapon a világ film­termésének legjobb alkotá­saival ismerkedhetnek meg a fesztivál vendégei. Tervez­nek életműsorozatot, többek között Jean-Maria Volonte és Andrej Tarkovszkij mun­kásságát kívánják bemutat­ni. Alekszandr Kamsalov kije­lentette: a cél az, hogy visz­­szaállítsák a moszkvai fesz­tivál korábbi hírnevét. Ke­vesebb díjat osztanak ki. A játékfilm kategóriában egy nagydíj, a zsűri különdíja, a legjobb férfi­ és a legjobb női alakítás díja kerül csu­pán kiosztásra. A társadalmi szervezetek közül csak az ál­lami filmbizottság, a szovjet békebizottság és a baráti társaságok szövetsége ado­mányoz díjat. A zsűribe igyekeznek a világ filmmű­vészetének kimagasló szemé­lyiségeit meghívni. Egyide­jűleg nemzetközi eszmecsere is lesz arról, mi lehet a film­művészet szerepe a nukleá­ris katasztrófa veszélyének elhárításában, továbbá meg­rendezik a nemzetközi film­piacot, amelyre az eddigi jelzések szerint már 75 or­szág kíván filmeket küldeni.

Next